قصه ماريا

قصه ماريه في اسبانيا سنه 1971 راحت واحده اسمها ماريا هيا ة أسرتها لقريه اسمها بيلز و اشترو مزرعه و كان فيها بيت كبير و كل الامور ماشيه عادي جدا في الاول لكن في يوم كانت بتقطع خضار زي اي ست في المطبخ عادي يعني بس الطبق وقع منها وهيا بتلم الخضار شافت بقعه سودا […]

قصه ماريا Read More »

جدتي فوزيه الفصل الخامس

جدتي فوزيه قرايبي وصلوا والحكومة ونزلنا تحت, بس, بس لقينا تلت جثـ،ـث , عمتي وجابر, وججث0ة جدتي وهي طاعنة نفسها في رقبتها, كانت حادثة بشعة, فضلنا في الدوامة دي يومين لحد ما الج-ثث اتد-فنت واتقفلت القضية.. ورغم إن الموضوع لسة مأثر فيا أوي بس اتعلمت منه كتير أوي, فيه أخطاء حرفيا صعب جدا جدا تعالجها

جدتي فوزيه الفصل الخامس Read More »

جدتي فوزيه الفصل الرابع

جدتي فوزيه مشيت وراها وانا قلبي بيدق بعنـ،ـف, لقيت الأوضة فيها سلم وهي نازلة عليه لتحت, خطوة ورا خطوة لحد ما وصلت للبدروم, فتحت الباب ودخلت بصنية الأكل, نزلت وراها بهدوء تام لحد ما دخلت البدروم, وهناك كان الفز-ع كله في انتظاري, جث-تين, جث-تين متح-نطين وقدام منهم صواني أكل كتير أوي اتع-فن والحشر-ات عليه بالاف..

جدتي فوزيه الفصل الرابع Read More »

جدتي فوزيه الفصل الثالث

جدتي فوزيه ولقيت نفسي نايم على سريري في الأوضة بتاعتي, فضلت أنهج كتير أوي لحد ما قدرت أتمالك أعصابي في النهاية, كان حلم واقعي بطريقة مُخيفة, واضح إني متوتر زيادة عن اللزوم وزيارة جدتي كانت غلط في الوقت ده, خاصةً إن أبويا ميت وانا لسة متوتر من ساعتها.. بس للأسف الحلم الغريب ده فضل يتكرر

جدتي فوزيه الفصل الثالث Read More »

جدتي فوزيه الفصل الثاني

جدتي فوزيه بس قبل ما أتحرك سمعت وكأن حد بينادي بإسمي من مكان بعيد, أرهفت السمع شوية وانا مش فاهم إيه ده, بس فعلا كان فيه زي صوت بينادي عليا, بصيت ناحية سلم البيت لمحت خيال اتحرك واختفى أول ما بصيت, بصراحة حسيت بقشعريرة مُخيفة أوي, وكأن فيه كهربا غريبة مسكت في جسمي, سلمت على

جدتي فوزيه الفصل الثاني Read More »

جدتي فوزيه الفصل الاول

جدتي تالت يوم عز-اء أبويا وبالأخص وانا واقف باخد العزا أمي بعتتلي عشان خالتي عاوزة تعز-يني لأنها كانت بتعتبرني زي ابنها بالظبط, طلعت عند عزاء الستات وسلمت على خالتي وفضلت طبعا تواسي فيا كتير أوي, وفي النهاية سبتها عشان أنزل أكمل باقي العزاء, بس الغريب إن كان فيه اتنين ستات جايين العز-اء ونازلين هما كمان,

جدتي فوزيه الفصل الاول Read More »

حلوه زماني الفصل الربع

حلوه زماني ورحمت أمك ما إنت عامل حاجة ، قهوة اية إللي نتحاسب عليها إحنا بينا الكلام دا برضوا ، خُد القهوة أهي و هات الخشبة دي لحسن تفتـ ـح نفوخي و انت متعصب كدا عمرو بصلها بحد و بص للباب و شذي جريت و هي بتقول:- والله ما هسيبك غير لما أخد حق القهوة

حلوه زماني الفصل الربع Read More »

حلوه زماني الفصل الثالث

حلوه زماني يعني مش هتجيب حق القهوة المدرج كله ضحك و عمرو بصلها بغضب و قال:- برة يا شذي و متدخليش ليا محاضرة تاني شذي خرجت و عمرو كان لسة هيشرح تاني دخلت رأسها و قالت:- خليك فاكر إنك كلت عليا حق القهوة و دا شئ أنا مش هسكت عليه ابدا عمرو أخدت ازازة الماية

حلوه زماني الفصل الثالث Read More »

حلوه زماني الفصل الثاني

حلوه زماني اقفيلي يا حلوة زمانك وريني طولك كدا شذي وقفت و أثر النوم على وشها قالت و هي بتشاور على نفسها :- أنا يا دكتور الدكتور بعصبية :- لا أمي شذي بصت وراها و قالت:- أمك اية إللي هيجيبها هنا الدكتور برق و قال :- اييية ؟ شذي بسرعة:- أقصد يعني والدت حضرتك الدكتور

حلوه زماني الفصل الثاني Read More »

حلوه زماني الفصل الاول

حبوه زماني الأستاذة اللي نايمة ورا اقفيلي يا حلوة زمانك قبل كدا بعشر دقائق يا بنتي قومي بقي – في اية ما المحاضرة لسه مخلصتش اية بتزني على دماغ أمي ليه ؟ إنتي جاية من البيت تحضري المحاضرة وإلا تنامي رجعت تنام تاني و هي بتقول:- جاية أنام معلش مش مرتاحة على سراير بيتنا قولت

حلوه زماني الفصل الاول Read More »

قصه الاخوات التؤام الجزاء الثاني

الاخوات التؤام بس بعدها لاقيت إن الموضوع ليه أبعاد تانية، وهو إنه كمان مبيخلفش! أختها حاولت تضايقها بالكلام، وحاولي تطلقي وتعيشي سنك إنتي ماسكة فيه على إيه ده، لا فلوس ولا شكل ولا عيال! ويشاء ربك بعد سنة ونص، التاجر يخسر فلوسه بسبب إنه مدمن مخدرات، والتاني يسافر السعودية في السنة دي. ونزل عمل مشروع

قصه الاخوات التؤام الجزاء الثاني Read More »

قصه الاخوات التؤام الفصل الاول

التؤام كنت واقفة في البلكونة وشوفت المشهد ده بالصدفة. عندنا بنتين تؤام بيتهم قصاد بيتنا، الإتنين متجوزين وكانوا جايين زيارة لأهلهم عشان فرح أخوهم الوحيد.وبرغم إنهم كانوا شبه بعض بالظبط إلا أنهم اللي يشوفهم المرة دي يتعجب، معقولة دول تؤام؟ واحدة منهم شايلة عيل على كتفها وتلاتة كمان جرّاهم وراها وباين على جوزها تاجر كبير

قصه الاخوات التؤام الفصل الاول Read More »

قصه حقيقيه

قصه حقيقيه هل أغضبك شيء فقال لهو الولد لوالله يا أبي ما يبكيني إلا حالة أخي كلما أنظر إليه أرى فيه الكأبه والحزن فقال له الأب وبغضب هذا ليس،أخوك وليس ابني دعه وشأنه فقال له الولد يا أبي ما يبكيني هو إنني أخفيت عليك حقيقة سبب ض0ربه لي وبشراسه فقال له الأب ما السبب يا

قصه حقيقيه Read More »

قصه حقيقيه

قصه حقيقيه تزوج شاب من إمرأه وبعد ثلاث سنوات من الزواج لم تأتي إرادة الله لهذا الرجل أن يكون أبآ وكان هذا الرجل مؤمن بإرادة الله وقدره فقرر هو وزوجته الذهاب إلى الملجأ وأن يتكفلوا طفلآ ويعتنوا به ويترعرع في كنفهم وفعلآ اختاروا طفلآ وذهبوا به إلى منزلهم وهموا برعايته والعنايه به حتى تعلقوا به

قصه حقيقيه Read More »

سهره مع جدتي الجزاء الاخير

سهره مع جدني بدأت تبصلي وشوفت في عينيها نفس انقسام عين الثعبان وعينيها اللي كانت بتطلع شراره حمراء مريبه ، شاورت بايديها علي حسن اللي اختفي من ودامي في لمح البصر ، بدأت تقرب عليا وتقولي ، مش انا قولتلك أن آخرها موتك وانت مصدقتنيش واتريقت علي كلامي … انا : لو فاكراني اني خايف

سهره مع جدتي الجزاء الاخير Read More »

سهره مع جدتي الجزاء الثالث

سهره مع جدتي بسم الله وعلي بركه الله ف لنبدأ …. فضولي زاد اكتر واكتر مع كم الرعب اللي انا حاسس بيه اني اشوف اي اللي في الغرفه دي ، وبعد محاولات كتير قدرت اكسر الباب وأشوف ارعب منظر انا شوفته في حياتي داخل الغرفه البشعه دي … بس قبل ما الباب ينفتح وأشوف في

سهره مع جدتي الجزاء الثالث Read More »

سهره مع جدتي الجزاء الثاني

سهره مع جدتي مشيت وراء علشان يكملي ويحكيلي ، وقفت ودامه قلي كلمه واحده بس ، ” الدور عليك ” اتسمرت في مكاني ، وهو بدا يبعد عني ، وماشي زي الرجل الالي في خط مستقيم ، لقيت ايد بتتحط علي كتفي وانا سرحان وبفكر ، بصيت ورايا لقيتها بسنت بنت عمي … انا :

سهره مع جدتي الجزاء الثاني Read More »

سهره مع جدتي الجزاء الاول

سهره مع جدتي بسم الله وعلي بركه الله ف لنبدأ … بحب اقضي اجازه الصيف في الصعيد عند جدتي ” نصره والده والدي ، انا امير بدرس علم نفس وبحب المجال جدا واضفت لده اني احب عالم ما وراء الطبيعه ، علشان كدا بحب جو الصعيد وناسه الجميله ، وحكاوي الرعب بجد بتاعه زمان …

سهره مع جدتي الجزاء الاول Read More »

حل اجباري الفصل الخامس

حل اجباري لو هتفتكريها انانيه يبقا ابعدى ياتالين ابعدى بس خليكي عارفه ان حبيتك والله قال كلامه وخرج من البلكونه على أوضته علطول وهي كانت بتفكر فى كلامه ومحتاره تصدقه وتمشى ورا قلبها ولا تسيبه وتبعد عنه نهائي وترتاح من العذاب ده ملاقتش غير أخوها هو الوحيد ال هيقدر يفيدها وينصحها من ده كله خرجت

حل اجباري الفصل الخامس Read More »

حل اجباري الفصل الرابع

حل اجباري تالين بخوف : عرفت ايه بالظبط ريان : انك بتحبيني ياتالين تالين اتصدمت من كلامه واتوترت اكتر وكتمت دموعها ريان بعصبيه : عرفت انك انتي ال بتحبيني مش هيا انتي ال ضحيتي بسعادتك مش هيا وكمان داست على قلبك ومش بس كده لاء دي كمان كانت بتخو”نى تالين بإنفعال : ريتاچ عمرها ماخا”نتك

حل اجباري الفصل الرابع Read More »

حل اجباري الفصل الثالث

حل احباري ريان بضيق : فين التيشيرت بتاعي الاسود تالين بهدوء : فى الدولاب عندك ريان اتعصب من هدوئها وقال : انتي شخصيه مستفزه تالين بصدمه : لاحول ولاقوة الا بالله هو أنا كلمتك دلوقتي بتسألنى ورديت عليك عايز ايه تانى ريان بتوتر : فين رقيه تالين : نايمه وبعد أذنك بلاش كل شويه تتلكك

حل اجباري الفصل الثالث Read More »

حل اجباري الفصل الثاني

حل اجباري تالين جريت عليه بفرحه وحب واترمت فى حضنه : سيف حبيبي وحشتني سيف بحنان : وانتي اكتر ياحبيبتى ريان قرب منه وقال : سيف عامل ايه سيف بجمود : الحمد لله راضى حضن ابنه وكمان عزه حضنته سيف : محدش خد رأي فى كتب الكتاب ده عزه : وايه يعني احنا قولنا مش

حل اجباري الفصل الثاني Read More »

حل اجباري الفصل الاول

حل اجباري انتى ازاى توافقى انك تتجوزيني وانتى عارفه ان مش بحبك قالها ريان بحده وعصبيه تالين بتوتر : أ أنا مكنتش أعرف ريان بصوت عالى : ازاى مكنتيش تعرفى انتي عارفه ان عمرى ماحبيت فى حياتي غير ريتاج الله يرحمها انتي عايزه تاخدي مكانها ليه انتي بتستغلى الفرصه تالين كانت واقفه ماسكه دموعها بالعافيه

حل اجباري الفصل الاول Read More »

بعد نص الليل الفصل الاخير

بعد نص الليل مديت ايدي وانا بترعش ورفعت الغطا عنه واتصدمت لما شوفت ست سبعينه لا حول لها ولا قوة اول ما شافتني اتفزعت وقالت لا بلاش متضربنيش انا اكلت حتت جبنه صغيره بس كنت جعانه اوي قولتها اهدي يا امي .. انتي نايمه هنا ليه كدا ؟ قالت انت اللي مين انا ساكن هنا

بعد نص الليل الفصل الاخير Read More »

Scroll to Top