Author name: admin9

رواية اليتيمتين. الجزء الثاني

سكب حكيم دلو ماء بارد على زوجته المسكينة النائمة زينب بفزع : ايه فى اي حرام عليك انت بتعمل فيا كدا ليه انا عملتلك ايه ثم تذكرت امر الطفلتين وقالت بفزع يا مصيبتى يا مصيبتى يا مصيبتى وديت البنتين فين روح يا شيخ حسبى الله ونعم الوكيل فيك حكيم بغضب : طاااخ ثم ضربها بالقل*م […]

رواية اليتيمتين. الجزء الثاني Read More »

رواية اليتيمتين. الجزء الأول

– مبروك يا مدام جالك بنتين زى القمر رجاء بتعب للممرضة : لو سمحتى عيالى امانة فى رقبتك ابوهم مات فى عز شبابه وسابنى حامل فيهم فى الشهر الرابع وانا يتيمة ماليش حد وحاسة انى خلاص نهايتى قربت الممرضة بحزن : متقوليش كده محدش هيربى ولادك غيرك ان شاء الله هتكونى كويسة رجاء بتعب :

رواية اليتيمتين. الجزء الأول Read More »

هكون ام واخلف ومش هعرف جوزي

#مشكلة عضوة انا متجوزه بقالي ٨ سنين ومخلفتش لحد دلوقتي العيب عند جوزي علشان كل مادكتور يسحب منه عينه للح*قن المجهر…. بتموت بسرعه وضعيفه جدا وبدات انها تكون منعد**مه وبصراحه هو حنين عليا وبيحبني اوي ومعوضني عن الفقر الي عشته عند اهلي ومش عاوزا اسيبه ولا اخسره دا مأمني علي كل حاجه وتقريبا كل فلوسه

هكون ام واخلف ومش هعرف جوزي Read More »

رواية احببت روان. الجزء الخامس

-ايه رديتني؟! ضحكت بسخرية وقولت : -أنت عبيط يا يامن فوق انك واطي ومبتصونش العشرة وبتاع أمك كمان مش عارف أمور دينك… تردني ايه يا بابا لا خلاص شطبنا -مش فاهم -يعني يا حبيبي أنت ملكش تردني من غير أذني لأن الطلاق تم بالمأذون يعني كلمتك دي بلها واشرب ميتها…. اتوتر وقرب مني وقال :

رواية احببت روان. الجزء الخامس Read More »

رواية احببت روان. الجزء الرابع

-ايه… لا أنا مش مراته… أنت كداب جايبني هنا عشان تسلب مني أعز ما أملك! -يخربيت غباء أمك قال عدي بصوت واطي. ابتسمت والدة عدي رغم أنها برضه مكانتش فاهمة حاجة وقالت : -طيب يا عدي سيب ضيفتك ترتاح وتعالي عايزاك. مشيت من قدامنا فبصلي عدي بقرف وقال بصوت واطي: -بقرة اووي -بتقول ايه يا

رواية احببت روان. الجزء الرابع Read More »

رواية احببت روان. الجزء الثالث

بصيت ولقيت دكتور عدي قدامي الدكتور اللي وقعت قدام عربيته ووداني المستشفي وهو هو اللي عملي التحاليل وقال إني حامل. مسحت دموعي بسرعة وقمت من مكاني وكنت همشي وقف قدامي وقال : -استني شوية انتي كويسة يا مدام. بصتله بغيظ وقولتله : -خير جاي ورايا هنا ليه… للدرجادي معندكمش ضمير لدرجة أنك تيجي ورايا عشان

رواية احببت روان. الجزء الثالث Read More »

رواية احببت روان. الجزء الثاني

-ايه حامل؟!! أنت متأكد يا دكتور أبتسم الدكتور وقال : -أيوة طبعا يا مدام حتي التحاليل أهي. معرفتش افرح ولا أبكي…. أفرح عشان ربنا جبر خاطري ولا ابكي عشان خلاص بقيت لوحدي… بس فكرت لحظة في مصير ابني… هل اخليه يعيش يتيم وأبوه عايش… بس لا يامن من حقه يعرف إني حامل… من حقه يعرف

رواية احببت روان. الجزء الثاني Read More »

رواية احببت روان. الجزء الأول

رواية احببت روان كامله جميع الفصول بقلم سولييه نصار -أنا اتجوزت عليكي. بصيتله بصدمة بعدين ضحكت وانا بضربه علي كتفه وبقول : -بطل هزارك السخيف ده. بس هو مضحكش وقال بحزن : -مبهزرش يا روان أنا فعلا اتجوزت عليكي. -يامن. قلتها بصدمة ودموعي بتنزل لوحدها………. -ليه قلتها بإنهيار حط رأسه في الأرض وقال : -نفسي

رواية احببت روان. الجزء الأول Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء الثامن

خرجت من اوضتي وانا بعيط وجريت على امي واخواتي وانا منهارة وبحكيلهم، التفوا حواليا وانا ايقنت ان الشخص ملوش الا اخواته وامه واسرته وبس، ولازم يتوقع من الناس كل شر مهما هو عمل خير فيهم… ولقيت التليفون بيرن برقم ام سندس، فتحت بسرعة فقالتلي وهي بتعيط: إلحقيني يا بنتي، سندس بتروح مني، لقيتها مرة واحدة

عضمة أمام الباب. الجزء الثامن Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء السابع

في الوقت ده كنت هطير من الفرحة، لكني مبينتش ده، وعملت نفسي اني واثفة جمبك، لكن كنت فعلا فرحانة ان حياتك بتدمر، مع الوقت حبيت حالة التوهان اللي بقيتي عايشة فيها اكتر واكتر، وروحت للراجل اللي بيعملي الاعمال، وقولتله انا عايزة ابوظ كل حياتها نهائي، فقالي بس ده هيكلفك فلوس كتير، طلعت المبلغ اللي كنت

عضمة أمام الباب. الجزء السابع Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء السادس

متخافيش، قولتلك متخافيش، انتي معايا هابقي في أمان، كل اللي عليكي تسبيهم وتبطلي مقاومة، وتيجي هنا، وده لمصلحتك ومصلحتهم.. بدأت ازعق واصرخ واقول للصوت: انت مين؟! انا فين؟!.. وانا عمالة أتلفت حواليا، كل حاجة قديمة والتراب عليها، العنكبوت خيوطة في كل مكان، حشرات تشبه الصراصير في كل حتة!!، وفيران كبيرة ماشية على الحيطان!!!.. وقفت مكاني

عضمة أمام الباب. الجزء السادس Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء الخامس

عارف انك خايفة، وبتحاولي متبينيش ده، بس خير متقلقيش.. كلامه خوفني اكتر ونبرة صوته خلتني قلبي وجسمي يرتجفوا اكتر ما كانوا بيرتجفوا!!!.. فضل يقول حاجات غريبة مكنتش فاهماها، ويسألني وانا كنت برد على قد السؤال بكلمة واحدة بس، زي مثلا امتى حصلت الآثار والكدمات على جسمك، فأنا ارد واقول من يومين ­ ­ ­ ­

عضمة أمام الباب. الجزء الخامس Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء الرابع

حاولت اكتم نفسي ومصرخش جوه الحمام، ولفيت نفسي افتح الباب اللي كان مقفول ومش راضي يتفتح، حاولت بكل قوتي اني افتحه، مرة واتنين وتلاتة، مكنش راضي يتفتح، حسيت ساعتها ان الحمام اصبح درجة حرارته عالية جدا، وان فيه حد معايا!!، حاسة بطيفه وبلمحه بطرف عيني، وفي نفس الوقت مش شايفاه!!.. ­ ­ ­ ­ ­

عضمة أمام الباب. الجزء الرابع Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء الثالث

بصعوبة قومت من السرير، وخرجت من اوضتي عشان اروح الحمام اخد دش واحاول افوق شوية.. واوضتي جمب الحمام، اول ما بخرج منها بلاقي باب الشقة في وشي، ولما خرجت من الاوضة عيني وقعت على باب الشقة، زي كل مرة في الطبيعي ده بيحصل، لكن المرة دي اللي شوفته مكنش طبيعي بالمرة!!!.. ­ لقيت فوق باب

عضمة أمام الباب. الجزء الثالث Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء الثاني

بس مين ممكن يعمل كده؟!، لقيت نفسي بوافق على كلامهم رغم اني كنت رفضاه من دقايق معدودة، حاولت اطرد اي فكر من راسي وبدأت استرخي عشان انام… نمت فعلا ومحستش بنفسي، تعب اليوم واثره على جسمي اقوى بكتير من أي فكر في الخوارق او اي شئ غير عادي… بس لما صحيت لقيت معظم جسمي ازرق!!!؛

عضمة أمام الباب. الجزء الثاني Read More »

عضمة أمام الباب. الجزء الأول

كنت راجعة يوم من الشغل لقيت على السلم قدام باب الشقة من بره عضمة صغيرة!! وبرغم انها كانت شكلها غريب الا اني قولت لنفسي عادي يعني اكيد قطة كانت واخداها وبتاكلها وسابتها هنا لما معرفتش تكسرها، ومديت رجلي حطيت العضمة على جمب وفتحت باب الشقة ودخلت.. ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

عضمة أمام الباب. الجزء الأول Read More »

هذا النبات أغلى من اس إذا وجدته في مكان ما فلا تتركه

هذا النبات أغلى من اس إذا وجدته في مكان ما فلا تتركه ما هو الأرقطيون؟… الأرقطيون هو نوع من الأعشاب التي تنتمي إلى العائلة النجمية، وهي ذات العائلة التي تنحدر منها زهور دوار الشمس. ­ للأرقطيون ثمار كروية يحيط بها قشرة غنية بالأشواك الطويلة المدببة، ولها جذور طويلة تشبه الجزر تحتوي على كمية عالية من

هذا النبات أغلى من اس إذا وجدته في مكان ما فلا تتركه Read More »

تزوجت ضريراً … ٢

وأخبرني الطبيب أنه أصبح يرى، انزويت في زاوية الغرفة، وضعت أمامه أطفالنا، ولم أتجرأ على الاقتراب، ظل يقبل في الصغار ثم أمه وأبوه، وبعدها بدأ يتجول بعينيه في أنحاء الغرفة بحثا عني، وعندما رآني قال عروسي الجميلة أخيرا رأيتك، جرت الدموع من عيني، فقال اقتربي أريد أن أراكِ جيدا، كانت قدماي لا تحملني، أمشي بصعوبة،

تزوجت ضريراً … ٢ Read More »

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الخامس

قام مجدي متضايق، وبيزعق، وبيهدد: _ أنا هروح القسم، وهبلغ عنكم انكم خاطفين مراتي، وهعمل لكم محضر بدر نادى عليه وقاله أنه لو عمل الحركات دي هيشمع له الورشة وهيشرده.. لكن مجدي مشي على طول، ووراه أبويا وخالي.. ويا فرحة ما تمت.. اخوات الحاج اتخانقوا معاه خنــ.ــاقة كبيرة بسببي.. قالوله ايه اللي بتعمله ده، ازاي

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الخامس Read More »

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الرابع

مايسة بتقول: عم الحاج نزل ساعتين بالظبط ورجع، بعــ..ــت لي مراته تناديني، ونزلت له، وقال لي أنه راح لأبويا البيت، وخلاه يعرف إني عنده، علشان ده الواجب، و دي الأصول، وإنه راجل صعيدي عارف العادات والتقاليد، واللي يصح يتعمل واللي ميصحش.. أنا اتضايقت من جوايا، مش عارف ابويا ولا خالي ولا حد يعرف إني هنا،

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الرابع Read More »

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الثالث

شاور لي على مدخل العمارة، وقال لي إنه ساكن في الدور الأول، والمدخل من الناحية التانية.. بصيت على مدخل العمارة لاقيت فيه بوابة حديدية، وسور محاوطها واخد من الشارع مساحة كبيرة زارعها شجر.. فتحت الباب ودخلت، وانا معتقدة أن العمارة فيها سكان كتير زي عندنا، بس عرفت بعدين أنها ملك الراجل ده كلها، وفاتح كل

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الثالث Read More »

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الثاني

اتنرفذ مجدي، ولف ابنه في بطانية صغيرة، ونزل بيه، ركب عربية هيونداي قديمة قدام العمارة، وطلع بيها على العمارة اللي ساكن فيها «أكرم» خال مايسة، وخبط عليه صحاهم من النوم.. أكرم قعد يعظم له _ صباح الخير يا حاج مجدي، نورت بيتي يا حاج مجدي، اتفضل يا حاج مجدي _ ادخل صحي الحيوانة اللي جوة

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الثاني Read More »

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الأول

رواية ليلة هروب البائسة بقلم سيد داود المطعني _ امشي اطلعي برة بيتي يا حلوفة، اياك ترجعي هنا تاني .. انتي طالق طالق طالق _ حــرام عليك، هروح فين بعد نص الليل دلوقتي، أبوس أيدك استنى لحد الصبح «مشى مجدي ناحيتها بكل قسوة، ومســكها من شعرها يجرجرها قدام اصحابه اللي قاعدين بيحششوا في الصالة» فتح

رواية ليلة هروب البائسة. الجزء الأول Read More »

Scroll to Top