رواية ضرة بدون علمي كاملة بقلم اية الموافي
فضلت ميرنا تضحك عليه وهي شيفاه بيتخيل حاجات مش موجودة، طلعت موبايلها وصورته فيديو علشان هتحتاجه لما يقوم.
فضل يهلوس لحد ما نام وبعد ما ميرنا اتأكدت انه نام اتصلت بهايدي وأحلام فيديو كول علشان تعرفهم.
ابتسمت أحلام بخبث وقالت:
– كدا اجه دوري انا.
ضحكت ميرنا وقالت:
– أنا مش مصدقة اللي احنا بنعمله دا.
اتكلمت هايدي بعد ما ضحكت وقالت بحماس:
– بالرغم من اننا بننتقم علشان اللي هو عمله فينا، بس انا مستمتعة باللي احنا بنعمله دا، انا حاسه اني في مغامرة.
ضحكت ميرنا عليهم وأحلام بصتلهم بملل.
• بعد شوية وقت
قام مصطفى من مكانه وهو حاسس بصداع رهيب في دماغه، قام من مكانه وخرج من الأوضة بإستغراب، بص على ميرنا اللي واقفة في المطبخ بتطبخ وقال:
.
.
– هو ايه اللي حصل؟!
اتصنعت الإستغراب وقالت:
– حصل ايه مش فاهمة؟!
بص في الساعة بإستغراب وقال:
– انا نمت امتى!
ضحكت ميرنا برقة عليه وقالت:
– انت يادوبك قومت من جنبي من هنا ودخلت اوضتك ونمت من هنا.
.
.
استغرب جداً بس بعدين تجاهل الموضوع وقال:
– يمكن كنت تعبان من الشغل ولا حاجة.
.
.
قربت منه وقالت بدلع:
– كدا تتعب نفسك للدرجة دي.
.
.
ابتسم ليها وقال بغمزة:
– انتِ خايفة عليا ولا ايه؟!
.
.
بصت عليه بعدم فهم وقالت:
– هو انت مش جوزي برضو.
ضحك عليها وقال:
– اصل يعني انتِ مكنتيش بتهتمي إذا كنت أنا تعبان من الشغل ولا لأ.
ولتاني مرة تقف مصدومة وتقول في عقل بالها:
– هو أنا للدرجة دي كنت هملاه!
فاقت من شرودها لما باس خدها وقال وهو بيمشي من قدامها:
– انا لازم امشي علشان ورايا حاجة مهمة تبع الشغل.
ابتسمت بسخرية لما مشي وقالت:
– شغل برضو.
• في الكافيه
كان قاعد بملل وهو بيبص في ساعته، وسع عيونه بصدمة لما لقى أحلام جايه عليه وقال بخوف:
– هي ايه اللي جابها دي.
حاول يداري نفسه بس هي خلاص كانت شافته، قربت منه وقالت بإبتسامة:
– معلش انا اتأخرت عليك علشان كنت لسه في الشغل.
بص عليها بإستغراب وقال:
– هو انتِ جيالي انا؟!
بصت عليه بإستغراب مصطنع وقالت:
– اومال جاية لمين يعني؟!
هز راسه وقال:
– انا قصدي هو احنا كنا متفقين اننا نيجي هنا؟!
بصت عليه بعدم فهم وقالت:
– في ايه يا مصطفى انت مالك غريب انهاردة؟! هو مش احنا اتكلمنا انهاردة الصبح واتفقنا اننا نتقابل هنا علشان نغير جو شوية؟!
رفع حاجبه بعدم تصديق وقال:
– لا مكنش انتِ!
رفعت حاحبها وقالت بضجر:
– مصطفى انا مش ناقصة هزارك البايخ دا دلوقتي علشان انا على اخري.
مردش عليها وطلع موبايله بس اتصدم لما لقى انه مكلم امبارح أحلام مش هايدي.
قام من مكانه وقال:
– انا رايح الحمام وراجع تاني.
ابتسمت أحلام بخبث وهي بتفتكر خطتهم امبارح
Flash back
بصت أحلام عليهم وقالت بخبث:
– مهمتك يا ميرنا انك تغيري اسمي من على تليفون جوزك وتخليه هايدي وتغيري اسم هايدي لأحلام ونبدل الخطوط انا وهايدي مؤقتا لحد ما ننفذ اللي في دماغي.
بصوا عليها بعدم فهم وقالوا:
– احنا مش فاهمين حاجة.
اتكلمت بمكر وقالت:
– هايدي هترن عليه بكره الصبح وتخليه يقابلها على الساعة ٦ كدا بعد ما يروح لبيت ميرنا، فميرنا هتبدل الأسامى بعد ما يكلم هايدى وتديله حبوب الهلوسة ونبدل احنا خطوط بعض.
وبدل ما هايدي تروح هي تقابله هقابله انا، وطبعاً اول مهيشوفني هيتصدم واول حاجة هيعملها انه يتأكد انه مكلم هايدي بس هيتصدم لما يلاقي اسمي انا اللي مكتوب.
وبالنسبة لما احنا نبدل الخطوط فهو هيرن على اسم هايدي وهي اللي هترد علشان هيكون معاها الخط بتاعي وهيتصدم لما هايدي تنفي ان هو كلمها من الأساس.
صقفت ميرنا بذهول وراحت باست دماغها وهي بتقول:
– دا ايه الدماغ الجامدة دى!
End flash back
رجع مصطفى من الحمام بملامح مصدومة، بص على أحلام بشحوب وقال:
– معلش يا أحلام انا لازم امشي علشان انا حاسس اني تعبان.
اتصنعت الخوف وقالت:
– مالك يا حبيبي انت كويس؟!
ابتسم بتصنع وقال:
– حاسس بصداع بس.
قربت منه وقالت:
– طب ما تيجي عندي البيت يا مصطفى.
بص عليها بتعب وقال:
– انا عارف اني مقصر معاكي ومبجيش البيت كتير بسبب ضغط الشغل بس اعذريني.
ابتسمت ابتسامة صفراء وقالت:
– ولا يهمك يا روحي.
رواية ضرة بدون علمي. الجزء الخامس
.
.
.
.