رواية لحن الغرام. الجزء السابع

تتركه رنين وتبتعد عن مكان الرقص وتخرج لي الجنينه….
يتنرفز عمر اكتر وينده عليها رنين خدي هنا….. لكن نارين تمسكه من ايده….
نارين:عمر مالك مش مضبوط ليه الوزير وصل ولازم نقعد معاه عشان الصفقه الجديده الا هتم بينا وبين الدوله في توريد السيارات والاتوبيسات….. يلا يا عمر وفضلت تشد فيه……
وعمر عيونه علي الجنينه عشان يشوف رنين
عمر بضيق:طيب جايه وماشي معاها…. لكنه عقله مع رنين…. وعيونه كل شويه بدور عليها….
رنين بفزع: ايه الا جابك هنا وازاي طول الحفله عينك منزلتش من عليه خليت عمر ياخد باله…..
الشخص المجهول ببرود:طيب مالك خايفه ليه هو احنا بنسرق…

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

رنين:بطل البرود بتاعك ده مش كفايه الا عملته في البلد اعقل كده واركز لحد ما خطتنا تنفذ…. بسلام كفايه المصايب الا انت يامه ورطتني فيها…..
يقرب منها الشخص فتبعد رنين انت مش هجيبها لي بره….
تتنفض رنين اول ما تسمع صوت عمر…..
عمر بعض’ب:رنين اتعملي ايه عندك….
رنين بتوتر:ايييه ولا حاجه كنت بشم الهوا اصلي مخنوقه شويه وعوزه اروح…..
يجذبها عمر من يدها بقوه ويجز علي اسنانه كنتي بتكلمي مين…
رنين بتوتر اكتر:اي حاسب سبني بقي مكنتش بكلم حد ابعد عني بقي انا مروحه…. وكانت لسه هتتحرك يوقفها عمر
عمر:استني عندك هو انتي فاكرني ايه طرطور انتي لازم تتربي
رنين بعصبيه:احترم نفسك انا محترمه غصب عنك …وبعدين انت ولا حاجه في حياتي فوق بقي من الوهم ده….
يتعصب عمر ولسه هيرفع ايده حتي يصفع”ها يجد من يمسك يده…..
نادر:اياكي تمد ايدك عليها هكسرها لك انت سامع ….

ينظر اليه عمر بحده ويبعد ايده… ويمسك في خناقه….
عمر:ميت مره قولتك ابعد عني مراتي انت سامع
يضحك نادر مستهزي:هي دلوقتي مراتك …. ضحكتني…..
لكمه عمر بقوه وكان هينقض عليه لكن باهر يلحقه ويمنعه …..
رنين تنظر لي الشخص الذي خلف الشجره وتحذره الا يظهر ويبتعد لكنه مصمم علي الظهور….
باهر:خد مراتك وامشي دلوقي يا عمر بلاش فضايح…..
يسحب عمر رنين من خصرها ويمشوا ……. ويصلوا لي البيت تجري رنين علي غرفتها وتقفلها باحكام…..
هاديه:فيه ايه يا عمر ….
عمر بحديه:هاديه من فضلك امشي دلوقتي السواق بتاعك بره امشي يا هاديه……
تمشي هاديه وهي زعلانه من رنين وعمر…..
يطلع عمر ويدق الباب علي رنين بجنون…… افتحي يا رنين بقولك افتحييي
تصرخ رنين ببكاء وخوف:مش فتحه والله لو مماشيت لا انتحر ابعد عني بقي….
يخاف عمر من ان تنفذ تهديدها ويمشي لكنه لا ينام طوال الليل اما رنين فقد نامت علي سجاده الصلاه
في الصباح….
يفيق عمر وهو يتوجع من النوم علي الكرسي الا جانب غرفه رنين فقد غافي لي مده ساعه….
عمر:اه يا دهري اه رقبتي….انا لازم اصلاح رنين …. بس انا متأكد ان في حد كان معها…..
ويضرب يده علي جبهته …
عمر:اخ يا نهار اسود انا نسيت نارين في الحفله وكانت سكرانه طينه …. واخدت الجاكت وجري…
وساق السياره. …..

اول ما تتطمن رنين ان عمر خرج تفتح الباب وتخرج لكي تطمئن علي هنا…..
رنين:هنا حبيبتي اصحي عشان نفطر ونروح النادي سوي….
تفيق هنا ببسمه وفرحه:صباح الخير يا ماما وبجد هنروح النادي
تضمها رنين وتبتسم:اه يا قلبي…
يلا بقي عشان نجهز….
هنا:حاضر يا ماما…..
تمر الايام ورنين بتتجاهل عمر وتقريبا مش بتشوفوا وده كان تاعب عمر ومعصبه اوي…
لحد ما في جه معاد رجوع فريده وشريف لي البيت بعد الاسبوعين
الاجازه…..
شريف:وحشتني اوي اوي يا هنا…
تحضنه هنا:وانت كمان يا جدو
فريده:ومفيش حضن لي تيتي
تجري عليها هنا وتحضنها وتوبسها
فريده:يا قلبي التيتي… ها انتي مبسوطه
هنا:اوي اوي ماما رنين بتفحني كل يوم و كمان بتذاكر ليه اول ما الاجازه نصف السنه خلصت …
وبتلعب معاي وكمان بقي ليه اصحاب كتير……
يفتح عمر باب غرفه رنين لكنه لا يجدها فيدخل ويدور فيها لكنه لم يجدها فيسمع صوت احد يتكلم فينظر من البلكونه المفتوحه
لي يجد….

يسمع عمر صوت شخص يتحدث تحت الشرفه فيلقي نظره لكنه يصعق عندما يري رنين تتحدث مع الشخص الذي راه يقفز من شرفتها التي في بيت جده…. فجن جنونه…. وثار سب ويلعن فيها فهبط لي الحديقه…..
رنين:انت يا متخلف ايه الا جابك هنا مش انا قولتك ميت مره بطل الهبل ده…..
يقترب منها الشخص وهو مبتسم بكل برود ….. ويقف امامها ويحدث بشوق….
الشخص:انا مش قادر اعيش من غيرك اكتر من كده تعبت من الوحده وانتي عارف ان حياتي مهدده لو ظهرت فانتي سبيلي للحياه…..
تتلفت رنين حولها في ريبه وخوف من ان يراها احد …..ولم تنتبه لي ذاك الغريب الذي اقترب منها وارتمي بين احضانها وكأنه ذمأن يريد ان يرتوي من نبع حنانها…. وبكي بين احضانها….. شعرت رنين بمدي حزنه وخوفه وتعبه…. فبكت وضمته ليها بقوه واغمضت عينها…. وهمست بحزن بالغ
رنين:اه يا حبيب القلب الظروف هي الا فرقت بينا وكسرت فرحتنا…… بس الصبر طيب وانا مش هستسلم….. مهما كان التمن فتفتح عيناها لي تجد امامها عيون تلمع في الظلم بكل غض’ب وتشتعل بنير”ان الغيره ووجه محمر متجهم ويزفر كا بركان علي وشك الانفجار???
تبلع رنين ريقها بصعوبه وتصعق? وتقول بنبره مهزوزه
رنين:يانهار اسود الله يرحمك يا رنين….. عمر اوعي تفهمني غلط…

قبل ان ينطق عمر او يتحرك من مكانه يجد من يضر’به علي ام راسه فيسقط فاقد الوعي….
تتنفس رنين براحه …. وتنظر الي نادر بكل امتنان
رنين: بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي انت انقذتني من موت حقيقي…
يبتسم نادر :لا شكرا علي واجب….
ثما ينظر لي الشخص بغض’ب
ويعنفه
نادر: مش كده لازم تتحمل يا فارس واكيد ربنا هيجمعكم بي بعض بس انت كده هتوديها في داهيه……
رنين:امشوا دلوقتي….
نادر بقلق:طيب انتي هتعملي ايه دلوقتي…..
تبتسم رنين بش”ر :كل خير….
نادر بقلق:ربنا يستر عليك يا عمر انا عارف البسمه دي سلام يا قطه بس اوعي تنسي معاد بكره….
عندما اطمئنت رنين انهم قد ذهبوا
تهيئت لي تنفيذ فكرتها الشي’طانيه
فمزقت ثيابها…. وضر’بت نفسها كم قلم وصرخت…. وجرت علي البيت…. في بكاء تمثلي..?
رنين: الحقوني عمر اتجنن….
رواية لحن الغرام. الجزء الثامن

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top