Author name: admin

قصة بعد وفاة جدى

طريق صغير خالص اللي بيدخلك عليها, مشيت في الطريق لحد ما دخلت في حارات المقابر, وقبر جدي كان في نص المقابر تقريبا, وقفت قرأت الفاتحة ودعيتله كتير, وكانت الدموع هتنزل من عنيا بس منعتها بسبب حرمة   المكان اللي انا فيه.. وخرجت من المقابر عشان أروح, بس قبل ما أخرج من المقابر لقيت حاجة غريبة […]

قصة بعد وفاة جدى Read More »

رساله من العالم الاخر

أفتح الباب بثورة كبيرة, فضلت مكاني بترعش لحد ما هددني انه هيشوه وشي بمية نار لو مفتحتش, وخفت اكتر وانكمشت على نفسي جمب السرير وانا بدعي ربنا يعدي الليلة على خير..   لحد ما سكت تماما وبعد عن الباب, حمدت ربنا وخدت نفسي بالعافية, وفجأة, سمعت ضربة عنيفة على كالون الباب بالشاكوش, كان بيكسر الباب

رساله من العالم الاخر Read More »

لماذا يكسز القاضى القلم بعد حكم الاع-دام

في تدوين أمر الإعدام بحث الشخص المتهم، وقد أصبح ملوثًا بدمائه، على حد الاعتقاد، لذلك يكسر القاضي القلم للاستغناء عنه وعدم استخدامه مرة أخرى.   السبب الثالث هو كون كسر سن القلم بمثابة إلغاء أي وسيلة للتراجع عن الحكم الصادر بحق المتهم، حيث أن القاضي ليس لديه الصلاحيات الكافية لمراجعة أو إلغاء الحكم المنطوق به

لماذا يكسز القاضى القلم بعد حكم الاع-دام Read More »

المملكه العربيه السعوديه

الدخول والقدوم إلى المملكة عبر جميع المنفذ الجوية والبرية والبحرية. وتأتي هذه الخطوة في إطار الجهود المبذولة لزيادة أعداد الزيارات الخارجية، تماشيًا مع مستهدفات رؤية المملكة   2030م. ولفتت الوزارة إلى إمكانية الاستعلام عن الطلبات المُقدمة من خلال الدخول إلى منصة التأشيرات، واختيار أيقونة “استعلام” وتعبئة البيانات المطلوبة ثم النقر على “استعلام” لمراجعة الطلبات المُقدمة

المملكه العربيه السعوديه Read More »

من هو القا-تل الذي لا يحاسبه القانون

  حتَّى يسألَ عن عمرِهِ فيما أفناهُ ، وعن عِلمِهِ فيمَ فعلَ ، وعن مالِهِ من أينَ اكتسبَهُ وفيمَ أنفقَهُ ، وعن جسمِهِ فيمَ أبلاهُ”.[2] شاهد أيضًا: نبته عشبيه ذكرت في القران الكريم لها فوائد عديده من سته حروف

من هو القا-تل الذي لا يحاسبه القانون Read More »

ما هي مدة حمل السيدة مريم

  غير بذر؟ وهل يكون ولد من غير أب؟ فقالت: نعم، وفهمت ما أشار إليه، أما قولك: هل يكون شجر من غير حب؟ وزرع من غير بذر؟ فإن الله قد خلق الشجر والزرع أول ما خلقهما من غير حب ولا بذر. وهل يكون ولد من غير أب؟ فإن الله   تعالى قد خلق آدم من

ما هي مدة حمل السيدة مريم Read More »

قصة غزل الفصل الثالث عشر

حليمة : -هدى خلقك يا صباح و تعالي اقعدي انا جايلك في مصلحة و عارفة انك بتحبي الفلوس زي عنيكي صباح ابتسمت بسخرية و راحت قعدت ادامها: -انا برضو اللي بحب الفلوس و لا انتي اللي سر”قتي أرض اخوكي بالتوكيل اللي عملهولك حليمة بصت لرافت بعتاب و رجعت بصت لصباح -لا يا حبيبتي اللي بيسر”ق

قصة غزل الفصل الثالث عشر Read More »

قصة غزل الفصل الثاني عشر

الحج محمود:مش باين يا شهاب… تصرفاتك الفترة الأخيرة بتقول أنك بتد”بحها بسك”ينة تلمه من غير رحمة… أنا فاهم أن فيه حاجة مضايقك منها و مش عارف تتعامل معها   و أنا كنت بقول يا محمود أصبر شوية و هيرجع لعقله و يرجع البيت شهاب ذكي و لا يمكن يسيب الناس يجيبوا في سيرة بنت عمه…..

قصة غزل الفصل الثاني عشر Read More »

قصة غزل الفصل العاشر

  -دا ورق حيازة أراضك و نص أراضي المنشاوية … ممكن تاخد ابنك انا معنديش مشكلة بس في خلال يومين اتنين كل قيراط في اراضي المنشاوية هيبقى لأهل البلد   تخيل كدا يا خالي كبارة البلد لما يسمعوا ان المنشاوية باعوا أراضيهم ياااه… رأفت اخد منه الورق بصدمة، شهاب حط ايده في جيبه بكبرياء  

قصة غزل الفصل العاشر Read More »

قصة غزل الفصل الحادي عشر

حليمة اول ما شافتها نازلة ابتسمت بشماتة غزال:صباح الخير. هند :صباح النور يا حبيبتي حليمة بحدة:صباح ايه يا عروسة دا الضهر أذن كل دا نوم غزال بضيق: -عايزاه ايه مني يا مرات عمي؟ حليمة بلامبالة: -هكون عايزاه ايه منك يا وش الفقر… الواد طفش ليه يا غزال… اصل مفيش عريس بيسيب عروسته و يهجرها الا

قصة غزل الفصل الحادي عشر Read More »

قصة غزل الفصل التاسع

شهاب بحدة: -خدوه من هنا و احبسوه تحت في اوضة الخبيز اقفلوا الاوضة كويس مش عايزه يهرب.. الغفر هزوا رأسهم و دخلوا اخدوا طه و نزلوا في نفس الوقت الحج محمود و قاسم و حليمة و هند وصلوا البيت بعد ما خرجوا من بيت رأفت بحرج بسبب شهاب اللي سابهم في نص القاعدة و مشي

قصة غزل الفصل التاسع Read More »

قصة غزل الفصل الثامن

أنا كنت عايز اتجوزها في الأول علشان ابويا كان مُصر علشان الأرض بتاعتها هو هيموت عليها لكن من وقت ما شفتها و انا مش قادر انسى شكلها…. و في الاخر من نصيب شهاب   صحيح و أنا فاكر ايه شهاب هيسيب الجمال دا كله من غير ما يطمع فيه لنفسه ياسر و هو بيدخن :

قصة غزل الفصل الثامن Read More »

ما الذي يحدث لجسمك لو توقفت عن تناول السكر 30 يوما

بعد 3 أيام تشير أوكونور إلى أن اليوم الثالث هو أول الأيام الصعبة، فترك السكر قد يبدأ بالتأثير على مزاج الشخص وقد يؤدي للاكتئاب في بعض الأحيان.     بعد أسبوع بعد أسبوع من التوقف عن الطعام المسكر، ستبدأ بالشعور بمزاج جيد وستتحسن صحتك كثيرا، وستكون قادرا عن بذل جهد أكبر من ذي قبل.  

ما الذي يحدث لجسمك لو توقفت عن تناول السكر 30 يوما Read More »

من روايه غزال الفصل السابع

رأفت بصلها باستغراب و اتعدل حليمة بغرور و قوة :متقلقش كدا يا خويا…. أنا عارفة انك اتجوزتها من زمان اوي و كل ما كنت بتسافر مصر كنت بتروح تقضي معها وقتقولي صحيح هي صبوحة عاملة ايه؟ رأفت كان بيسمعها و هو بيدخن بصلها و اتكلم بجدية -أنت كنتي عارفة أنها عايشة؟ حليمة ضحكت بصوت عالي

من روايه غزال الفصل السابع Read More »

روايه غزل

لكن انا بقا يوم ما خلفت غزال مكنتش عايزاها لأنها كانت تربطني بسعد و انا لما اتجوزته كنت عايزاه اقلبه في قرشين و خلاص لكن هو اخدني من مصر و جيني المنصورة و خلاني اعيش في بيت عيلة في البلد دي و انا بقا بحب اعيش في الحرية و عيشة الارياف دي مش بتاعتي منكرش

روايه غزل Read More »

روايه غزل

  حليمة بقوة؛ انا طالعه لخالك و انتي اوعي تزعلي يا بت اوعي… مش بنت المنشاوي اللي تزعل علشان بنت صباح نرمين بسعادة و حماس: -ربنا يخليكي ليا يا خالتو و يارب نخلص من زفتت الطين دي كمان.     حليمة و هي طالعه السلم: -عن قريب يا روح خالتك….   نرمين ابتسمت بسعادة و

روايه غزل Read More »

روايه غزل

  غزال :أنت ماكلتش ؟ شهاب :خلاص ماليش نفس اكل منه…. ايه رايك نطلب اكل من برا…   غزال ابتسمت بحماس : -بيتزا مارجريتا و عايزه شاورما فراخ…. شهاب ابتسم و هو شايف الحماس في عيونها -حاضر حاجة تانية؟     غزال:لا…. شهاب طلع موبايله و عمل أوردر ليه و ليها بعد مدة قصيرة كانوا

روايه غزل Read More »

روايه غزل

  شهاب بجدية :النقاب…. غزال قلبها كان بيدق بسرعة من الخوف و حاسه انه هيقف :هدخل اغير…..     شهاب مردش عليها و هو شايفها بتاخد هدوم ليها و دخلت الحمام كان بيفكر   في مين اللي قاصد يحرق الرزع في ليلة فرحه… انشغل في التفكير و نسي غزال تقريباً وقف في البلكونة طلع سيجاره

روايه غزل Read More »

قصة غزل

و أكتر شخص كانت بتخاف منه هو شهاب رغم ان لولا جوازها من شهاب كان ممكن أمه تجوزها لشخص تاني و تبيع و تشتري فيها لأنها يتيمة و تملك أرض كبيرة من ورثها من امها     فاقت من شرودها على الباب و هو بيتفتح و دخل شهاب بهيئة و هيبته بص لاخته هند و

قصة غزل Read More »

روايه غزل

      حليمة:بتهددني يا شهاب قاسم:ماما شهاب ميقصدش اللي فهمتيه.   حليمة :و لا يقصد ما هو خلاص مش فارق معه حد و كل اللي يفرق معه ست الحسن بس و الله يا شهاب بيجي اليوم اللي تعرف فيه أنها بني ادمه رخيصه زي امها   شهاب اتعصب و كان هي على صوته لكن

روايه غزل Read More »

اخلطي زيت الزيتون علي القرنفل وستندهشي من النتيجه

‏ إذا كان طعم المشروب غير مقبول يمكن إضافة ملعقة من العسل الطبيعي. فوائد تناول خمس حبات من القرنفل وزيت الزيتون قبل النوم   ‏ فيما يلي سنتحدث عن الفوائد التي يمكن الحصول عليها من خلال تناول القرنفل زيت زيتون قبل النوم: ‏ يساعد هذا الخليط على التخلص من الانتفاخ الذي يتعرض له الجسم.  

اخلطي زيت الزيتون علي القرنفل وستندهشي من النتيجه Read More »

التهاب الجيوب الانفيه وانسداد الانف

  يمكن علاج انسداد الأنف للأطفال باستخدام المحلول الملحي المخصص لهم، إذ يعمل على تليين المخاط في ممرات الأنف، وهو متاح بدون وصفة طبية، وبالتالي يمكن استخدام المحلول الملحي في علاج انسداد الأنف بدون زكام أيضاً.     تحتوي بخاخات المحلول الملحي على الملح والماء فقط، وقد تحتوي أنواع بخاخات الأنف الأخرى على مزيلات الاحتقان،

التهاب الجيوب الانفيه وانسداد الانف Read More »

اسباب وعلاج جرثومة المعدة

فقدان الوزن بصورة ملحوظة. قد تظهر على المريض في بعض الحالات المتقدمة اعراض الجرثومة التالية، والتي تكون علامة على ضرورة التدخل الطبي الفوري:     صعوبة البلع. الأنيميا الشديدة. إسهال شديد. دوران الرأس. فقدان الوعي. شحوب الجلد. تقيئ دم. ألم حاد في المعدة.     ومن أعراض جرثومة المعدة في البراز وجود بعض قطرات الدم

اسباب وعلاج جرثومة المعدة Read More »

الاسطا ساره

    تميم : ايوة بقى ياعم ، اهو علشان متقرش عليا سلمى اتحرجت وجريت عند سارة سارة : مبروك ياقمر ، طلع هو كمان مجنون زيك وبيحبك   سلمى اتكسفت اكتر : بس بقى سارة : يابت ، لا وش كسوف تميم لسه هيتكلم ، جاله تلفون   تميم : الو تميم قام وقف

الاسطا ساره Read More »

Scroll to Top