رواية عوض العمر الفصل العاشر 10 والاخير بقلم سهيلة السويفي
.
.
.
.
تاني يوم حمزة فاق وقال بصوت هادي: بابا بابا انت فين
عادل بخضة صحي من النوم : ايه يا حبيبي انت كويس مش عايز حاجة
حمزة : متقلقش يا بابا انا كويس سها فين وعاملة ايه طمني عليها هي كويسة صح
عادل : متخافش يا حبيبي هي بقت كويسة الحمدلله ونقلوها أوضة عادية
حمزة اتنهد بفرح : الحمدلله انا كان ممكن اموت لو حصلها حاجة
عادل : بعد الشر يا بني انت كويس وهي الحمدلله كويسة
حمزة : طب وسمية عملوا معاها ايه
.
.
عادل : البوليس بيحقق معاها وان شاءالله تاخد تابيدة عشان اللي عملته معاكم
حمزة : بابا هو انا لو طلبت منك اي حاجة توافق
عادل : من عنيا يا بني اؤمرني
حمزة : انا عايزاك توكلها محامي ومش اي محامي احسن محامي في المجموعة بتاعت شركاتنا
عادل : ايه اللي بتقوله دا يا بني دي كانت هتقتلك
.
.
حمزة وهو بيكح : ارجوك يا بابا انا تعبان ومش قادر اتكلم
عادل : طب اهدي يا بني ونتكلم بعدين
.
.
حمزة : مفيش بعدين تكلمه دلوقتي يا بابا
عادل : حاضر يا بني
.
.
حمزة : طب هو انا اقدر اشوف سها يا بابا
عادل : اهدي يا بني انت لازم ترتاح دلوقتي وبعدين هي لسة تحت أثر الغيبوبة
.
.
الدكتور دخل عليهم : حمدلله علي السلامة يا بطل
حمزة : الله يسلمك يا دكتور لو سمحت هو انا كنت عايز اطمن علي سها اقدر اشوفها
الدكتور : مستعجل علي ايه كلها يوم ولا يومين وتقدر تقوم وتنطط وتعمل اللي انت عايزه
بعد اسبوع بقلمي سهيلة السويفي
كان حمزة ابتدأ يقوم ويمشي بس لسة في المستشفي لحد ما يتعافي وسها كمان فاقت وابتدت تبقي احسن كانت نايمة في اوضتها حمزة خبط ودخل شافها وهي نايمة قرب منها وباس ايديها وفضل جنبها لحد ما لاحظ انها ابتدت تصحي وتفتح عينيها : حمزة انت كويس يا حبيبي
حمزة : انا مش كويس انا كنت هموت من القلق عليكي ليه عملتي كدا يا سها
سها : بعد الشر عليك كفاية السيرة دي ارجوك الحمدلله انك كويس وانا اهو الحمدلله احسن
حمزة مسك ايديها : الحمدلله يا حبيبتي
سها : سمية قبضوا عليها
حمزة : ايوا وبيحققوا معاها بس انا وكلت لها ٢ من احسن المحامين
سها باستغراب : ليه يا حمزة ليه عملت كدا
حمزة : هتصدقيني لو قولتلك مش عارف انا وانا في الغيبوبة كنت بحلم انها بتكلمني وبتعيط بس مسمعتش كانت بتقول ليه صعبت عليا وحسيت اني لازم اساعدها
سها : انت جميل اوي يا حمزة
حمزة : مفيش أجمل منك يا روح حمزة
دخلت زينب عليهم وحسام ومنة: يالا يا حبيبتي خفي البيت وحش اوي من غيرك يا نور عيني وراحت باستها وحضنتها
منة وحضنتها برضه : حمدلله علي السلامة يا حبيبتي وانت كمان يا حمزة حمدلله علي سلامتك
سها : الله يسلمك يا حبيبتي
حمزة : الله يسلمك يا منة اعملي حسابك يا ماما انا اول ما اخرج من المستشفي وسها تقف علي رجلها هاجي انا وبابا وهاطلب ايد سها منك
سها اتكسفت وخدودها احمرت ومردتش
زينب زغرطت: دا يبقي احلي يوم في عمري
حسام وحضن حمزة : مبروك يا حمزة يا بختك والله
حمزة بصله بطرف عينه وقاله وهو بيجز علي سنانه : الله يبارك فيك
خرج حمزة وسها من المستشفي بعدها بأسبوعين وكان اتحكم علي سمية ب٢٠ سنة بسبب الجرايم اللي ارتكبتها وتجارة المخدرات ورنا ب٣ سنين وهند ب٥ سنين لما حمزة عرف راح زيارة لسمية في السجن
سمية : حمزة اهلا يا بني انت كويس انا اسفة يا بني علي كل حاجة بس انا عرفت غلطي وندمت سامحني وخلي سها تسامحني وابوك كمان
حمزة بحنية : متقوليش حاجة انا مصدقك من غير ما تقولي حاجة
سمية بعياط : ممكن اطلب منك طلب
حمزة : اتفضلي طبعا
سمية : احضني يا بني
حمزة استغرب بس قام واترمي في حضنها واللي استغربه انه كان مرتاح عاوزاها تفضل حاضناه وبعدين بعدت عنه وقالتله : ابقي تعالي زورني يا بني
متنسانيش انا ماليش حد غيرك
حمزة : من غير ما تقولي ولسة المحاميين شغالين وهيحاولوا يخففوا الحكم انا مش هسيبك
سمية حضنته تاني : سامحني يا بني سامحني
حمزة : مسامحك وبابا وسها كلهم هيسامحوكي متخافيش وهفضل ازورك لحد ما تخرجي وكمان انا جيت عشان اقولك اني هتجوز
سمية : مبروك يا حبيبي الف مبروك
وبعدين معاد الزيارة خلص وسابها ومشي
بعد شهر بقلمي سهيلة السويفي
كانت سها لابسة فستان الفرح وكانت زينب معاها وكانت حاطة ميك اب وكان شكلها حرفيا زي القمر عادل جيه واخد سها من ايديها وسلمها لحمزة
عادل : من انهاردة سها بنتي يمكن اكتر منك كمان ولو زعلتها انا اللي هقفلك
حمزة وهو بيبصلها بحب : ازعلها ايه بس انا ما صدقت وبعدين اخدها منه
وباس ايديها وراسها وهي اتكسفت راح شايلها ولف بيها القاعة كلها وبعدين نزلها واخدها في حضنه وقالها : انتي جيتي عوضتيني عن كل حاجة وحشة شوفتها حسيت فيكي حنية الام اللي اتحرمت منها وبرائتك وجمالك انا بجد مش مصدق اخيرا انك بقيتي ليا
سها بدموع بادلته الحضن : انا كمان ربنا عوضني بيك عن اهلي اللي ماتوا وكل الذل والتعب اللي شوفته في حياتي ربنا ميحرمنيش منك يارب
حمزة وهو بيمسح دموعها : بحبك يا احلي حاجة حصلت في حياتي ومن انهاردة مش عايز اشوف دموعك تاني
سها ابتسمت : بحبك
تمت