رواية حماتي وسلفتي العقربه
#بقلم_ماجدفادي
حماتي
يلا يا حلوه منك ليها وحده تنزل تمسح .الشقه وواحده تمسح السلم
عبير
هو احنا اي خدامين عندك في طريقه احسن من دي تكلمني بيها
اهلا بيكم يا متباعيني الاعزاء اعرفكم
بنفسي أنا عبير اللي جبت بلوي لبيتي وجوزت صاحبتي لاخو جوزي وفاكره يوم ما روحت
المكتب في الشركه قبل ما اتجوز وقولت
لغاده
عبير
الله يخربيت الجواز علي اللي عايزو بجد والله يابنتي أنا لو منك متجوزش
غاده
اهدي يا بنتي بس مالك فيكي اي
عبير
حماتي مصممه انزل اجيب اوضه النوم من عند اخوها وطبعا اكيد متفقه معاه اخوها
إن يعرض لينا شغل معين
غاده
هي حماتك مش ناويه تسيبك في حالك مش فاهمه هي ليه بتعمل كده
عبير
مهو علشان كده ابنها الكبير صلاح طلق عالطول
حرام عليها والله
.
.
غاده
اه صحيح هو صلاح ده عالطول ساكت
ليه كده مش فاهمه
عبير
صعبان عليه حياته يا بنتي والله مهو برضه طلق بسبب أمه
غاده
اه تمام المهم قولي هتعملي اي في حياتك يا بنتي
عبير
مافيش أنا ناويه اخلي حياتنا لوحدنا من غير حماتي علشان متحصلش مشاكل
كتير بيني وبين حماتي
غاده
تمام المهم هنروح انهارده نشوف حماتك انهارده عيد الام ولازم نجيب ليها هديه
.
.
عبير
لا لا انا مش رايحه بقولك مخنوقه منها ،وكانت الصدمه لما راحت ليها غاده
حماتي
اهلا يا غاده اي طالعين الشقه فوق تعملوا فيها حاجه ولا اي
.
.
غاده
لا أنا جايه لحضرتك انتي عارفه أن أنا يتيمه
ونفسي يكون ليا ام وجايبه ليكي هديه عيد الام
حماتي
انشاء الله يخليكي يا بنتي معقول
جايبه ليا خاتم دهب الا ما جت من صحبتك
.
.
غاده
معقول مع ان قولت ليها من يومين والله
تجبلك هديه ازاي يعني يعدي عليها
حماتي
شوفتي بقي يا بنتي المهم تعالي اقعدي
هو انتي ليه متجوزتش لحد دلوقتي
.
.
غاده
النصيب المهم انا لازم امشي بس عايزه
اطلب منك طلب ياريت متقوليش ليها
إن جيت علشان متزعلش مني
حماتي
عنيا يا حبيبتي ، وبعدها مشيت وحماتي قالت
انشاء الله تكوني من نصيب صلاح
اهيي بنات الناس وفي الوقت ده خرج صلاح
صلاح
سامع اسمي في الحوار مالو صلاح يا ماما
عالصبح
حماتي
مالك يا واد فيك اي جايبه ليك عروسه انما اي حاجه كده عسل البت غاده والله
بت غلبانه وقلبها طيب
صلاح
هو انتي اي يا ماما مش مكفيفي هتجوزي حازم خالص بقي انسيني بقي
حماتي
حازم اي انت عندي اهم أنا مش قادره
إن مراتك اتطلقت وسبتك لوحدك
صلاح
ماما جواز مش هتجوز ريحي نفسك بقي
حماتي
اه ياقلبي حرام عليك انت عايز تموتني صح
أنا ست تعبانه ومقدرش علي اللي بيحصل
فيا ده
صلاح
هو العلاج فين يا امي حرام عليكي صحتك والله
وفعلا قام جاب العلاج ليها
حماتي
انا مش قادره انسى ان طليقتك سابتك بسببي والموضوع دوت عامل في نفسيتي اوي بس والله يا ابني ما كنت اقصد انا كنت عايزه احد يروق ليا الشقه مش اكثر
صلاح
ما بقاش لي لازمه خلاص الكلام ده يا ماما حاضر انا هاقعد مع غاده واتكلم معها
حماتي
ايوه كده يا ننه عين امك فرح قلبي ربنا يخليك لي يا ابني ، وفي الوقت ده كنت بكلم حازم
عبير
والله العظيم انا لولا بحبك يا حازم عمري ما كنت هاقبل باللي مامتك بتعمله ده
حازم
معلش يا عبير استحمليها لحد بس يا حبيبتي ما نبقى في شقتنا واوعدك والله انها تكون لنا حياتنا الخاصه
عبير
بس مامتك صعبه اوي والله وكل حاجه تحكمات واوامر دي شقتي المفروض تفرشها على ذوقي انا ، وفي الوقت ده دخلت حماتي وقالت
حماتي
اقفل السكه مع السنيوره يا حازم عايزاك دقيقه واحده
حازم
ماما بتسلم عليكي يا عبير
عبير
اه منا سمعت سلامها اقفل السكه لتزعق معاك يا حازم ، وفعلا قفلت
السكه وحماتي قالت
حماتي
قوم اللبس علشان رايحين نخطب لخوك يا حازم
حازم
اي هو شاف عروسه أمتي وبعدين يعني هو أنا غريب اوي للدرجه دي اعرف
واحنا رايحين
حماتي
الموضوع جه فجاه يا حبيبي ويلا علشان
اهل العروسه مستينين
حازم
مش عايز اجي يا ماما لوسمحت
روحي انتي
حماتي
بقول لك ايه هو انا باخذ رايك يلا قم البس واخرج ورانا على طول ازاي اخوك بقى رايح يخطب وانت ما تجيش معنا ولا خايف علي زعل الحلوه
حازم
هو انت ليه يا ماما كان هي قوي كده والله العظيم عبير كويسه جدا حاولي تحبيها شويه علشان خاطري
حماتي
كفايه انت يا حبيبي بتحبها ، وفعلا بعدها
راحوا عند غاده
حازم
اي ده معقول العروسه تكون
غاده ازاي أنا معرفش
حماتي
علشان مش عايزه العروسه تعرف حاجه الا لما الموضوع يتم
حازم
انت يا صلاح مواقف تتجوز غاده دي
اكبر منك وبعدين يعني شكلها
حماتي
مالو شكلها واسكت بقي امها جايه وفعلا اتفقوا علي كل حاجه وأم غاده كانت
مسهله الحوار وتاني يوم كنا في الشغل ولقيت غاده جايبه ليا جاتو
عبير
والله فيكي الخير يا غاده عرفت منين ان انا نفسي في حاجه حلوه
غاده
من القلب للقلب يا سلفتي هو انت ما عرفتيش ان حماتك جاءت امبارح وطلبت يدي لابنها
عبير
انت اكيد بتهزري انت حصل ازاي وامتى يعني وازاي ما تقوليليش
غاده
هو انا كنت عامله حسابي اسكتي ده انا كنت قاعده يا بنتي منكوشه وقاعده محشي ولقيت الباب بيخبط بصيت من العين السحريه لقيته خطيبك وده في مشكله بينك وبينه وجاي يقول لي عليها فتحت الباب لقيت امه معاه واخوه
عبير
مش غريبه الموضوع ده شويه يا غاده بس على العموم الف مبروك يعني صلاح كويس وابن ناس
غاده
وكفايه ان انا هاكون سلفتك يا حبيبتي ده انا وافقت مخصوص عشان الموضوع ده انت عارفه اصلا انا مبفكرش في موضوع الجواز ده بس هو ازاي حازم مش قال ليكي
عبير
عادي بقى موضوع يخصكم انتو كفايه ان صاحبه عمري ما قالتليش وان اكون جنبها في يوم زي ده مع انك كنتي عارفه كل حاجه عن حياتي الشخصيه
غاده
لو الموضوع مضايقك انا ممكن اتصل به واقول لهم كل شيء قسمه ونصيب عادي جدا والله ده انت عندي اغلى من اي حد يا حبيبتي
عبير
يبقى انت مش فاهمه كلامي خلاص مبروك يا غاده والف مبروك وربنا يكمل لك على خير يا حبيبتي وبعدها اتصلت بحازم
حازم
طالما متصله بدري اوي كده يبقى عرفتي اللي حصل
عبير
شيء ما يخصنيش مش من حقي اني اسالك في اي حاجه اذا كان صاحبه عمري ما قالتليش على اي حاجه بس هو فعلا الموضوع صدفه زي ما قالت كده
حازم
صدفه ازاي يعني انا عارف ان ماما كلمت مامتها واخذت ميعاد ورحنا في الميعاد ده يا بنتي ناس واقعه جدا دي الموافقين ان هي تتجوز على عفش صلاح القديم
عبير
والله ربنا يكمل لها على خير بقى طب والفرح هيكون امتى
حازم
مهي دي المشكله بقي ماما مصممه
إن الفرحين يكونوا في يوم واحد
عبير
اكيد انت بتهزر ازاي يعني يا حازم والله
العظيم اللي بيحصل ده كتير اقولك كل شئ قسمه ونصيب
حازم
انتي بتقولي اي لا أنا مقدرش اعيش من غيرك والله يا حبيبتي ، وانا قفلت السكه
وروحت البيت ودخلت اوضتي وفجاه
سمعت ماما
ماما
تعالي يا حازم هو ايه اللي حصل بالضبط دي من ساعه ما جاءت وهي قاعده في اوضتها وهو مش عايزه تتكلم مع اي احد
حازم
معلش يا ماما ممكن تنادي عليها انا عايزه اتكلم معك ومعها شويه ، وفي الوقت ده انا خرجت
وقولت
عبير
خير يا حازم جاي عايز ايه ثاني انا مش موافقه على كل اللي مامتك بتعمله ده وفعلا كويس ان انت جيت علشان تاخذ ذهبك
حازم
ارجوكي يا ماما اسمعيني انتي اكثر واحده هتحسي بيا هو انا ينفع نقف قدام ماما وكل حاجه اقول لها عليها لا يا بنتي اوعدك ان بعد جوازنا هنبقى في حياتنا والله في شقتنا ملناش دعوه بحد
الام
هو انا مش فاهمه بالضبط ايه اللي حصل ما تقول لي يا ابني طيب ايه الموضوع
حازم
ماما عايزه تعمل فرحي أنا وصلاح في يوم
واحد ونفس القاعه اتصرف أنا ازاي يا ماما
الام
يعني هو صلاح خطب
عبير
ايوه يا ماما غاده صاحبه عمري شوفتي
وانا معرفش
الام
قولتك الف مره مش مرتاحه للبت دي والله
عالعموم يابني احنا موفقين
عبير
هو انت بتقولي ايه يا ماما ازاي اوافق على كده دي ليله العمر مفروض افرح بها زي ما انا عايزه
الام
الفرح اهم عندك من حازم انا شايفه ان حازم ابن الناس وكويس مش فرح اللي هتخليكي تهدي الدنيا كلها يا عبير
عبير
ماشي يا حازم انا موافقه بس بجد انا مش عايزه يبقى ليا صله بمامتك ثاني
حازم
اوعدك أن هيكون ليكي حياتك الخاصه
والصدمه لما روحنا القاعه وشوفت غاده لبسه نفس الفستان بتاعي
وعامله نفس الميكب ونفس قصه الشعر………… ?
عبير
لا انا هتجنن هي عرفت منين شكل الفستان بتاعي وازاي عملت بالضبط نفس القصه بتاعتي?
رواية حماتي وسلفتي العقربه. الجزء الثاني
.
.
.
.