رواية حماتي وسلفتي العقربة #بقلم_ماجد_فادي
خلود
اي ده هو طلق أمتي مش كان متجوز صحبتك برضه
غاده
ايوه بس عايزكي تشغلي الواد ده مع فلوس وبصراحه كده خساره فيه البت اللي اسمها عبير
خلود
انتي اتجننتي هو انتي عايزني اروح اقول ليه اتجوزني ولا اي
غاده
أمه مش بتحبها ومش عايزها وانتي اولا بقي هي هتلاقي زيك فين
خلود
بقولك اي أنا جايه ليكي احسن من
التلفون مش فاهمه منك حاجه
غاده
تمام بس اسمعي أنا حماتي دي
مش بتحب حد زي مش عايزه شغل السلايف
خلود
أقوام خلتني سلفتك أنا جايلك ، وقفلت معاها وبعدها دخل صلاح
صلاح
اسمعي يا غاده أنا نفسي نكون عايشين في حالنا أنا كنت بحب مراتي اوي
وطلقتها بسبب امي وانا مش عايز مشاكل تحصل
.
.
غاده
مشاكل اي بس يا حبيبي متخافش امك بتحبني اوي وعمر ما يكون في مشاكل بينا
صلاح
اللي انتي شيفاه اعملي بس ياريت أمي متكونش عارفه كل حاجه عن حياتنا
غاده
متخافش يا حبيبي والله مش هتعرف حاجه انت بس انزل اقعد معاها
شويه علشان متقولش أن يوم اجازتك مش نزلت تحت خالص
صلاح
ماشي ، وبعدها نزل وانا كنت تحت
صلاح
اي ده امال ماما فين يا عبير
.
.
عبير
نزلت اول لما نزلت هنا والله مش
عارفه مامتك ليه بتعمل كده معايا يا صلاح
صلاح
معلش بكره تتعودي عليها امال جوزك
جاي أمتي واشمعنا يحيي عمل كده دلوقتي
.
.
عبير
مش عارفه والله ده من يوم ما عرفت
حازم عمر ما راح فرغ اسكندريه ده غير مره واحده وبس
صلاح
ياريت يكون اللي في دماغي غلط ، بقولك
اي صحيح هو انا ينفع اشوف تلفونك دقيقه واحده
.
.
عبير
تلفوني اه طبعا ينفع وبعدها اخد التلفون
وشويه ورجعه ليا
صلاح
متشكر اوي يا عبير والغربيه أنه كان فرحان اوي ومن يوم دخلت البيت ده
عمري ما شوفت صلاح فرحان اوي كده وبعدين جت حماتي من برا
.
.
حماتي
اي مالك قاعده ليه كده
عبير
ابدا خلصت الاكل وقولت اشوفك لو عايزه حاجه اعملها ليكي
حماتي
وده من أمتي يعني ياحبيبتي
عبير
أنتي ملكيش بنات ليه مش بتفكري تخليني .بنتك يعني نكون كويسين مع بعض
حماتي
عمرك ما هتكوني بنتي يا عبير
عبير
طيب جربني يمكن أنا كنت بزعلك مني ساعت اي رايك أنا هشوف
اي اللي بيزعلك ومش هعمله
حماتي
فيه اي يا بت انتي من أمتي وانتي بتعملي معايا كده طيب اسمعي
ادخلي اعملي لينا كوبيتين شاي
عبير
بس كده بس لما تدوقي الاكل بتاعي الاول ، وفي الوقت ده نزلت غاده
غاده
اي ده هو فيه اي
عبير
لقيتك اتاخرتي عليا نزلت اعمل
الاكل ليا ول حماتي كويس انك جيتي علشان تكلي معانا
غاده
والله طيب كويس ، وبعدها أنا دخلت
المطبخ وحماتي قالت
حماتي
مش عارفه مالها أسلوبها اتغير معايا اوي
غاده
اقولك أنا ليه يا حماتي علشان عايزه تمشي من البيت هنا ايوه انا سماعها
وهي بتقول لحازم علي كل اللي حصل وكمان مسافره اسكندريه
حماتي
نعم نعم ازاي يعني ده لايمكن يحصل ابدا
غاده
لو انا كدابه كلمي يحيي واعرفي منه حازم طلب منه شقه ولا لا
حماتي
ده لو الكلام ده صحيح أنا هخرب بيتها
وفي الوقت ده غاده قالت ليها
غاده
بعد اذنك يا حماتي انا في وحده قريتي عايزه تيجي تزورني في شقتي وانا لايمكن
اعمل كده الا لما اخد اذنك الاول
حماتي
خليها تيجي بس مافيش طلوع شقتك اللي عايز يشوفك يبقي هنا في شقتي
غاده
طبعا يا حماتي هو أنا ينفع اعمل حاجه من غير ما تقولي ليا عليها
حماتي
قومي معاها بقي لحد ما اتصل ب يحيي
غاده
تمام وفعلا قامت وهي اتصلت ليه
حماتي
ايوه يا واد يا يحيي هو حازم طلب منك شقه
جمب الشغل
يحيي
اه قالي أنه عايز مراته جمبه يا حماتي
ومتخافبش هجيب ليه احلي شقه والله
حماتي
شقه اي يا واد أنا عايزك تقوله لا مش عايزه
ياخد مراته هناك هو أنا هريحها ولا اي
يحيي
ما تقولي ليه يا خالتي هو فيه اي
بالظبط وأنا معاكي والله بس اهم فيه اي
حماتي
اسمع بس اللي هقولك عليه لو اتصل بيك
وقالك عايز شقه قول ليه لا مافيش
يحيي
ماشي يا خالتي حاضر هعملك
تللي انتي عايزه بس كده خايف حازم يسيب الشغل
حماتي
عمره ما هسيب الشغل متخافش لانه
ميعرفش يشتغل في مكان غير عندك
يحيي
ماشي اللي تشوفي وبعدها قفلت معاه السكه ودخلت خلود
خلود
مساء الخير أنا اسفه أن جايه كده في وقت زي ده بس بصراحه نفسي
اشوف غاده
حماتي
تعالي يا حبيبتي نورتي البيت ، وبعدها أنا خرجت من المطبخ
عبير
أي ده ازيك يا خلود والله حماتك هتحبك باذن الله انا كنت بحط الاكل
حماتي
يلا يا حبيبتي اخلصي مش عايزه رغي كتير
عبير
اي ده فيه اي مالك يا حماتي هو حصل
حاجه زعلتك ولا اي
حماتي
محدش يقدر يزعلني اخلصي وحطي الاكل وانا افتكرت أنها بتعمل كده علشان
خلود موجوده وبعدها طلعت شقتي وانا زعلانه جدا من اللي حصل من حماتي
خلود
ايه ده هي عبير مش هتتغدى معنا ولا ايه يا طنط
حماتي
سيبك منها يا حبيبتي والله شكلك كده طيبه زي غاده بالظبط
غاده
والله ما ليها حظ يا حماتي من يوم ما أطلقت وهي عايشه لوحدها بس اي الحمد لله
مش محتاجه لحد عندها عماره كبيره
حماتي
عماره منوره والله يا حبيتي ربنا يحرصك من العين وانا كنت في شقتي وحاسه ان مخنوقه اوي
وبعدها لقيت رساله جايه ليا علي الفيس
نورهان
مين معايا
عبير
اي ده حضرتك اللي مين وازاي انتي صديقه
عندي وانا اصلا معرفكيش
نورهان
حضرتك اللي بعتي ليا ادد من شويه وطبعا
أنا مكنتش فايقه للكلام ده وعملت
بلوك وسكت وتاني يوم كنت قاعده ولقيت
التلفون رن
حازم
عامله اي يا عبير والله وحشتني اوي
عبير
بخير يا حبيبي اي عملت اي مع يحيي
أنا بصراحه عايزه اكون موجوده معاك بقي
حازم
والله يا عبير انا قولت ليه وامبارح قال لي هاشوف والنهارده لقيته بيتصل بيا بيقول لي مش باقي شقه فاضيه ااجرها ليك
عبير
طيب مش عايزاك تزعل مني يا حازم انا هاروح اقعد عند ماما بصراحه كده انا مش مرتاحه هنا مع مامتك
حازم
ايه اللي حصل بس يا حبيبتي مش انتي قولتي انك انتي وهي بقيته كويسين
عبير
بصراحه لا مامتك صعبه اوي وانا مش قادره
اعيش معاها
حازم
اسمعي أنا هشوف شقه وخالص
تعالي يا حبيبتي وسبيها علي الله
عبير
بجد يا حبيبي اوعدك أن هشتغل وهشيل معاك
في مصاريف البيت
حازم
تعالي انتي بس ونبقي نشوف موضوع الشغل ده بعدين
عبير
خالص يا حبيبي بكره باذن الله هكون عندك وقفلت السكه وبعدها لقيت الباب بيخبط
صلاح
أنا آسف لو صحيتك من النوم بس كنت عايزك
عبير
لا انا صاحيه يا صلاح اي خير فيه حاجه ولا اي
صلاح
اه كنت عايز اعمل تلفون من عندك وهو
اول لما قالي كده افتكرت اللي حصل امبارح
عبير
اه طبعا موبايلي تحت امرك يا صلاح صحيح هو انت طليقتك كان اسمها ايه
صلاح
نورهان وانا كنت بادلعها باقول لها يا نور وهي كانت فعلا كانت نور والله العظيم كانت طيبه قوي
عبير
اه أنت بقي اللي بعت ليها ادد من عندي طيب ليه عملت كده
صلاح
اي ده هو أنا بعت ادد اقصد يعني هو انتي عرفتي منين
عبير
هي كلمتني امبارح وانا افتكرت حد بيعاكس طيب ليه سبتها لما انت بتحبها
صلاح
والله ما كان قصدي ابعت ليها واضيقت جدا لما عرفت انها كلمتك ارجوكي اوعي تقولي الكلام ده لماما اول لغاده
عبير
برده انت لسه مش رديت على سؤالي انت ليه سبتها لما انت لسه بتحبها
صلاح
ماما هي كانت زيك مقدرتش تستحمل امي واللي كانت بتعمله بس بجد أنا هموت وارجع ليها
عبير
طيب مش يمكن تكون اتجوزت والا اي
صلاح
ما هو انا دخلت الاكونت بتاعك من عندها لان هي مش بتقبل اي اكونتات فيك
عبير
والله مش عارفه اقولك اي بس طلما انت كنت لسه بتحبها مكنتش اتجوزت بعدها
وكنت تحاول ترجعها تاني
صلاح
اللي حصل بقى بس ينفع اطلب منك طلب ولو بتعزيني تعمليه يا عبير
عبير
تحت امرك يا صلاح عايز ايه وانا هعمله بالضبط
صلاح
ممكن تشيلي البلوك وتبقي انتي وهي اصحاب وتطمئنيني عليها اول باول ارجوك تعمليه كده
عبير
حاضر ماشي انا هشيل بلوك بس مش عارفه هي ممكن ترضى تتكلم معي بعد اللي عملته معها ولا ايه
صلاح
ارجوكي انك تجربي وبعدها راح شقته
وكانت الصدمه لما حازم كلمني
عبير
خير يا حازم فيه اي
حازم
أنا اتصلت لماما وعرفت انها
تعبانه ارجوكي خليكي جنبها اليومين دول وبعدين ابقي تعالي
عبير
والله يا حازم مامتك مش تعبانه ولا حاجه
هي عامله كده بس اول لما عرفت اني جايه عندك انت اكيد قولت لها صح
حازم
لا والله يا عبير انا باكون عارف ماما انا باكون تعبانه وهي مش بتمثل ارجوكي خليك جنبها وما تسيبيهاش دلوقتي
عبير
لما اشوف اخرتها يا حازم بي والله لو فضلنا كده
أنا هسيب البيت وامشي
حازم
لا لا صحتها تكون بخير والله وهتيجي بس انزلي اقعدي معاها وقفلت معاه
وبعدها شلت البلوك وكلمت نورهان
نورهان
بصراحه كده انتي تعرفي صلاح صح
عبير
ايوه اعرفه وبصراحه كده كنت عايزه اطمن عليكي بس اتكسفت
نورهان
والله انا كنت بحبه اوي بس الله يسامحها أمه بقي واللي عملته
عبير
واللي بتعمله فيا أصل أنا مرات اخو حازم
نورهان
حافظي علي جوزك ولو تعرفي تمشي من البيت اعمليها
عبير
اي رايك تشوفي صلاح وتحاولي تتكلمي معاه أنا حاسه انه بيحبك برضه
نورهان
اي ازاي يعني مش عارفه
عبير
رتبي وانا هكون معاكم وفعلا خليتها توافق
ونزلت وكان صلاح قاعد
صلاح
اي عامله اي
عبير
اي رايك نخرج برا البيت علشان نعرف نتكلم في موضوعنا
صلاح
متقوليش أنه اتحل معقول
عبير
عيب عليك خد شوف وحماتي كانت قاعده في الأوضه
حماتي
ينهار ابيض بتخوني ابني مع اخو والله لوديكي في داهيه وبعدها مسكت الموبيل
رواية حماتي وسلفتي العقربه. الجزء الرابع الأخير
.
.
.
.