رواية احببته رغم قسوته الفصل الثالث 3 بقلم ملك محمد
راح دياب وقالها بعصبية :حسابك معايا بعدين يا جميلة.
وطلع لبس بدلة وساعة ونزل.
جميلة باستغراب: علي فين .
دياب :رايح الشغل .
جميلة :شغل ايه يا دياب ده انهاردة اول يوم من جوازنا.
دياب :بلا اول يوم بلا غيره انا ماشي.
جميلة كانت قاعدة في الفيلا لوحدها .
قررت أنها تقوم وتروح تعمل الغدا علشان دياب يرجع يلاقي حاجة يأكلها .
دخلت المطبخ وعملت مكرونة بالبشاميل وعملت بيتزا بالفراخ وقعدت تشرب نسكافيه وتستريح.
بعدها قامت تعمل كيكة بالنوتيلا وزينتها.
وبعدها خدت شاور ولبست فستان منقوش بنص .
كانت الساعة حوالي ٧ ودياب مكانش جيه.
فضلا قاعدة قلقانة عليه لحد ما الساعة بقيت ٨.
قررت أنها تتصل بيه بس رجعت في قرارها علشان ميفتكرش أنها قلقانة عليه.
لغاية ما الساعة بقيت ٩ وهو جيه ودخل البيت وهي كانت هتموت من القلق .
نزلت بسرعة وراحت تحضنه وقالت له :اتاخرت كدة ليه يا دياب كنت قلقانة عليك.
دياب حس بحنيتها فقالها:حقك عليا يا جميلة مش هتاخر تاني .
جميلة :طب طب انت جعان .
دياب بتعب :بصراحة أنا جعان جدا.
جميلة:طيب اقعد على السفرة وانا هاجي بالغدا.
راحت جميلة جابت البيتزا والمكرونة البشاميل .
.
.
استغرب دياب وقالها :انتي بتعرفي تطبخي .
جميلة ضحكت وقالت له:اكيد .
بعد ما اكل دياب وجميلة .
دياب:الاكل كان طعمه تحفة تسلمي ايدك يا جميلة .
جميلة :بالهنا والشفا يا دياب .
جميلة :ايه رايك ناكل الكيكة ونشرب الشاي في البلكونة.
دياب :ماشي يا ستي ،مستنيكي فوق .
طلع دياب وغير هدومه وقعد في البلكونة مستنيها.
طلعت جميلة معاها كوبايتين شاي والكيكة بالنوتيلا اللي عملتها .
قعدت علي الكرسي اللي جنب دياب وقالت له:انا بحب القاعدة في البلكونة بليل كدة.
دياب : جميلة ،انتي بتحبيني .
جميلة :هتصدقني لو قولتلك معرفش.
دياب :طب ممكن اسالك سؤال.
جميلة :اتفضل اسال .
.
.
دياب :انتي متعلمة .
جميلة :طبعا متعلمة .
دياب :معاكي دبلوم ولا إعدادية .
جميلة اتنهدت وقالت له:انا معايا بكالوريوس صيدلة يا دياب.
دياب : انا بحب البنت المتعلمة ،منكرش اني كنت فاكرك مش متعلمة .
جميلة :وايه اللي خلاك تفكر اني ممكن اكون مش متعلمة.
.
.
دياب :لاني لما سالت بابا قالي ابقي اعرف لبعد كتب الكتاب.
جميلة عيطت جامد .
دياب بقلق :مالك يا جميلة .
جميلة :انت وماما وعمي ضيعتوا عليا فرصة شغل مش هتتكرر تاني .
دياب :ربنا هيديكي فرصة شغل اكبر منها بإذن الله.
جميلة :يعني انت موافق اني اشتغل .
.
.
دياب : الموضوع مش كدة يا جميلة بس انا اهو مرتاح ماديا وعايشين عيشة مرتاحة ايه اللي يخليكي تشتغلي يعني .
جميلة :نتكلم براحة ؟
دياب ضحك وقالها:نتكلم براحة.
جميلة :انا دخلت كلية صيدلة علي امل اني اشتغل في صيدلة أو شركة أدوية ،
واكيد خبرتي هتفيد المجتمع خصوصا اني كنت الأولي علي دفعتي اربع سنين يعني فرصتي كبيرة.
دياب مسد علي شعرها بحنان وقالها :موافق يا ستي واي فرصة تانية هتجيلك انا هوافق عليها .
.
.
جميلة :بجد يا دياب .
دياب :بجد يا قلب دياب .
بعدها حضنها وخرج برا مسك موبايله لقي رسالة غريبة وفجأة اتعصب دياب وقال باعلي صوت ووشه احمر من كتر العصبية :جمييييييييلة .
يتبع….
رواية احببته رغم قسوته الحلقة الرابعة
بعدها حضنها وخرج برا مسك موبايله لقي رسالة غريبة وفجأة اتعصب دياب وقال باعلي صوت ووشه احمر من كتر العصبية :جمييييييييلة .
جميلة اتخضت وقالت له :في ايه يا دياب خضتني .
دياب شدها من شعرها وقالها:انتي لسة شوفتيييي حاااجة .
جميلة بوجع :اه اه ،دياب سيب شعري ،في ايييه .
دياب فتح موبايله وحطه قدام وش جميلة وقالها بعصبية وصوت عالي:تقدريييي تقوليلي اييييه ده .
جميلة شهقت بخضة وقالت :يا نهااار اسود مين اللي عمل كدة .
دياب :بتسالينيييي اناااا ، ميييين اللي معااااكي في الصور دهههه.
جميلة عيطت وقالت له :والله يا دياب معرفهوش .
دياب :عليااا انا الكلام ده ،انطقيييي يا بت مييين دههه.
جميلة اغم عليها .
دياب افتكرها بتمثل علشان تهرب منه ،راح قال بصوت عالي :مش عليا انا التمثيل ده يا جمييييلة ،
قومي بدل ما امو”تك .
دياب لما لقاها مش بترد عرف انها مش بتمثل .
دياب شالها وحاول يفوقها ببرفااان ومفيش فايدة .
اتصل بالدكتور علشان ييجي.
الدكتور :المدام كويس بس محتاج ترتاح الفترة الجاية.
دياب :مفيش علاج هتمشي عليه يا دكتور .
الدكتور :لا مش هتحتاج حاجة .
دياب :ماشي شكرا يا دكتور .
راح دياب لجميلة لقاها شاردة في السقف ولما دخل رساله بوجع وعيطت .
دياب :انتي بتعيطي ليه دلوقتي ،انا اللي المفروض ازعل .
جميلة :طلقني يا ديااااب .
دياب بعصبية : علشان تروحي تتجوزي؟علي جثتي الكلام ده .
جميلة :بمااا انك مش هتبقى واثق فيااا اتجوزتنييي ليييه.
دياب :علشان خاطر ابويا ،عرفتي ليه ؟
جميلة :انا اشرف من الشرف يا دياب ،وعمري ما عرفت شاب ولا ولد
طول عمري محافظة علي نفسي وعلي قلبي ،قلبي اللي انت جيت وكسرته ميت حتة .
دياب حس انها صادقة فا راح حضنها وقالها:بغير عليكي يا جميلة .
جميلة بعدته عنها وقالت له:في فرق ما بين بتغير عليا وبتشك فيا دياب .
دياب باس راسها وقالها :انا اسف يا جميلة حقك عليا.
جميلة :خلاص مسمحاك .
دياب :الصور متفبركة ،وربنا لهطلع عينه اللي ورا الحكاية دي.
وفجأة الباب خبط نزل دياب ومعاه جميلة علشان يفتحوا الباب .
دخلت بنت لابسة فستان قصير وحاطة فل ميك اب وحضنت دياب وقالت له :وحشتني يا دودو .
جميلة :ميييين ديبي يا دياااااب .
دياب سكت ومردش
جميلة :رد عليااا بقولك مييين دي .
يتبع….
رواية احببته رغم قسوته. الجزء الثالث
.
.
.
.