رواية علا………. قة سا……… خنه بقلم حنان حسن
بعدما قضيت اسوء ليلة في عمري كله في غرفة عمر بيه..
وانا اشعر بالخوف والهلع…
استيقظت في الصباح علي يد سليم بيه وهي توقظني من النوم..
ليطلب مني سليم بيه ان اذهب معه لغرفة المكتب..
وعندما دخلنا حجرة مكتبة.. نظر الي سليم بية وهو يسالني
قال..قلتي ايه يا ندي في العرض الي عرضتة عليكي امبارح؟
قلت..بصراحة يا سليم بيه انا فكرت في كلامك ولقيت اني موافقة لكن ليا شرطين قال..ايه هما الشرطين؟
قلت..اولا عايزة العشرة مليون يكونوا في حسابي في البنك قبل ما انفذ العملية
رد سليم بيه وهو ينظر الي بخبث
قال.. ماشي وايه الشرط التاني؟ قلت..عايزاك تضمنلي ان شبهة القتل
تبعد عني تماما ومفيش اي حد يشك اني انا الي اقتلتة قال..
وهعملهالك ازاي دي؟
قلت..دي سهل تحصل لو لبسنا جريمة القتل لشخص تاني قال..
وهنلبسها لمين ان شاء الله؟ قلت.. عثمان قال..لا بلاش عثمان لانه عارف عني اسرار كتير ولو عملت فيه حاجة زي كده ممكن يبوح بالاسرار دي
قلت وانت فاكر انك لو روحت خرجتة دلوقتي من الغرفة الي تحت السلم الي انت رامية فيها زي الكلب دي..
مش هيروح يفضحك ويمكن يفكر ياذيك او يقتلك كمان ؟
نظر الي وهو يحاول يستوعب ما اقصدة
قال.. وبعدين حتي لو لبسناها لعثمان..تضمني منين انه ميعترفش عليا وعليكي ويجيب رجلنا قلت وانا احاول ان اشككة في عثمان..
عموما عثمان كده اصبح خطر عليك صمت سليم بيه قليلا ليفكر ثم
قال..سيبي موضوع عثمان ده لبعدين ودلوقتي خلينا ننفذ الطريقة الي هيموت بيها. . عمر ..لاني عايزها تبان علي انها انتحار
قلت..قول الي في دماغك انت رسمت الخطة صح؟
قال..انابعد ما خلص معاكي كلام دلوقتي ..
.
.
هسافر البلد بحجة اني اعتذر لقرايبنا عن الي حصل في كتب الكتاب ..
وهفهم الي في البلد اني سايب عمر اخويا في رعاية عثمان وهفهمهم ان عمر بعد الفضيحة الي حصلت دخل في حالة اكتئاب شديدة ..
وطبعا هفهمهم اني كل شوية بتصل بعثمان عشان يطمني علي عمر اخويا..
والمفروض عثمان كل شوية يفتح كاميرا الفيديوا بتاعة الموبيل ويصورلي عمر عشان يطمني عليه ..
وساعتها الكاميرا هتسجل التوقيت الي كنت انا فيه مسافر وعمر ما زال علي قيد الحياة
قلت..تمام وبعدين؟
قال.. انا هتصل بيكي كل ساعتين..
وكل ما اتصل بيكي هتصوري عمر وحاولي بقدر الامكان انك تخليه يثور ويتحرك عشان يبان انه عايش وصحتة كويسة كمان وفي المره التاني بعد اربع ساعات هتصل بيكي ..
وبعد ما تصوريه تاني بنفس الطريقة..
هتقومي قتلاة
قلت.. وهقتلة ازاي؟
اخرج عمر من جيبه زجاجة صغيرة..
ثم مد يدة بها نحوي قائلا..
هتحطي السم ده في كوباية المية وحاولي تخليه يشرب الكوباية كلها
قلت..تمام وبعد كده؟
.
.
قال.. انا هحاول اجيب معايا كام واحد من قرايبي من البلد عشان يكونوا شاهدين علي اني دخلت لقيتة ميت
قلت.. وانا ؟
هعمل ايه بعد كده؟
قال..انتي بمجرد ما هتخلصي مهمتك هتسيبي البيت وتمشي لاني هفهم الجميع انك رجعتي بيتك بعد الفضيحة قلت..
انا بقصد حسابي..
العشرة مليون قال انا هكتبلك شيك دلوقتي حالا بالمبلغ عشان تطمني اني مش هرجع في كلامي سالتة…
وايه الي يضمنلك اني انا الي مش هرجع في كلامي وممكن منفذش الاتفاق بعد ما اخد الشيك؟ قال..
.
.
قولتلك قبل كده يا ندي مش هينفع تعملي كده مع سليم بيه ومش هتقدري قلت..
طيب بالنسبة لعثمان..انت ناوي تسيبة تحت كده؟
قال..لا عثمان انا هاخدة معايا في العربية وانا مسافر وهبعدة عن البيت وهتصرف معاه بطريقتي قلت..
ماشي انا كده فهمت انا هعمل ايه قال ودلوقتي انا هقوم عشان الحق اسافر البلد قلت..
ماشي تمام وبعدما تركني سليم بيه فضلت افكر كتير
.
.
.
.
.
.
واديت لنفسي اخر فرصة عشان اخد القرار واعرف انا هكون في جانب مين؟
وكان كل ساعتين سليم بيه بيصل بيا وكنت بنفذ اوامره زي ما اتفقنا وبصور عمر بيه بعد ما بحاول جاهده ان اخلي عمر بيه يتحرك ويلتفت هنا وهناك..
وفي المره الثانية..بعدما مر اربع ساعات …
قمت بتصوير عمر بية.. وبعد التصوير..
قمت بوضع الس… م في الماء وافتعلت حيلة لاجعل عمر بيه يشرب من الماء.
وبالفعل شرب من الماء وبعد قليل ظل يتالم وبعدها نام علي جنبة..وبدء يحتضر..
حتي لفظ انفا….. سة الاخيرة.. بعدها بدات امسح بصماتي من علي كل ما لمستة يدايا..
وبعد ان انتهيت ..
بدات استعد للمغادرة ولكنني قبل ان اغادر الغرفة سمعت في الخارج حركة ما..
فاغلقت النور ووقفت خلف الباب لاري من بالخارج وعندما..اقتربت الخطوات
ودخلت تلك الاقدام الي الغرفة ..
رايت رجل في الظلام يتفقد جثة عمر التي كانت ملقاة علي السرير..
وكان ذلك الرجل هو عثمان خرجت انا من خلف الباب فجاءة..
لاجد عثمان يدخل للغرفة ماسكا بسلاح ناري وكان ينوي ان يقتلني به..
ولكنني خبطتة علي راسة بقوة بفازا من زجاج..
ووقع علي الارض ويقع منه مسدسة المرخص..والذي يلازمة في ساعات الحراسة..
وعرفت ساعتها ان سليم كان عايز يغدر بيا بعد ما اقوم انا بقتل عمر…
وبكده يبقي خلص مني انا وعمر وفي نفس الوقت هيسترد الشيك ابو عشرة مليون.
ولكنني بعدما وقفت علي راس عثمان وهو مغمي عليه ..
قررت اني اجعل سليم يندم علي انه فكر يغدر بيا فا قمت بتقيد عثمان بالحبال..
وقمت بعدها بافاقتة..
وطلبت منه ان يتصل بسليم بيه لكي ياتي سريعا..
ويطلب منه بان ياتي وحده وبالفعل..
اتصل عثمان بسليم بيه عن طريق الفيديوا كول وافهمة بانه قام بالمهمة وقتلني..
ولكن حدث شيئ ما ..
ويجب ان ياتي ليراه ولكن بدون ان ياتي احد معه منعا للشوشرة
وبالفعل اتي سليم بيه..
بعد القليل من الوقت و سمعت سليم بيه ينادي من بره الغرفة
ويقول.. عثمان ..
عثمان ولما دخل الغرفة.. وجدني بانتظارة..
وانا اصوب مسدس عثمان باتجاة راسة.. واشرت له بان يدخل ويجلس راكعا بجانب عثمان
قلت.. بقي كده يا سليم بيه ؟ بتغدر بيا وباعتلي عثمان يقتلني؟…
بعد ما خططلي اني اقت…. ل اخوك بالس…. م ؟
بقي هو ده اتفاق الرجاله؟
وبدء سليم بيه يحاول تبرئة نفسة من ذلك الموقف..
زي اي جبان قال سليم ..عثمان ده كداب اصل يا ندي ….
وقبل ان يكمل صرخت به قلت.. اخرس انت كداب ومش هصدقك مهما قلت ثم قلت..
مش هو ده عثمان الي باعتة عشان يقتلني.؟ اهو من اول خبطة علي راسه خبطهاله بظهر المسدس اعترف عليك انك انت الي قتلت ابوك ودبرتلة حادثة العربية ثم سالتة..
هي دي بقي الذله الي ماسكها عليك عثمان عشان كده مكنتش عايز تستفزة عشان ميفضحكش؟ قال..
سليم سامحيني يا ندي عثمان عارف عني حاجات كتير ومن ضمنها اني قتلت ابويا عشان كده مكنش ينفع اغدر بيه وبعدين انا اصلا كنت جاي الحقة قبل ما ياذيكي
قلت ..ودلوقتي شوفت باعك ازاي؟
وانا الي قت لت عمر عشان ائمنك وانت بعيد وابعد الشبهة عنك؟ ..
كنت باعت عثمان ورايا عشان يقتلني؟ قال.. عثمان كداب
قلت..
هي دي بقي الذلة..الي عثمان كان ماسكها عليك؟
دنا هخلي الدبان الازرق ميعرفش ليكم طريق بعد ما اقتلكم ان شاء الله واخذت اعمر بالزناد قال سليم متوسلا..
ارجوكي يا ندي اتوسل اليكي..ابوس ايدك اصفحي عني انتظرت لافكر قليلا ثم سالت سليم بيه قلت..
طيب عمر وخلتني اقتلة عشان تورثة لوحدك لكن ابوك قتلتة ليه؟
قال.. ارجوكي يا ندي اصفحي عني صرخت فيه لاوقف توسلاته وانا امره
قلت..
جاوب؟
قال.. انا قتلت ابويا عشان اورثة وابقي وصي علي عمر لاني مكنتش اعرف موضوع الوصية..
ثم اضاف ..
وعمر فضلت حابسة ومنعت اي حد يشوفة عشان احافظ علي الثروة ولما فكرت في قتل عمر بردوا كان..
عشان الثروة لان زي منتي فاهمه مكنش ينفع اخد ميراثة الا لما اقتلة عشان اورثة..
قلت.. لا بالراحة كده واحكي علي مصايبك كلها واحده واحده يمكن قلبي يرق واصفح عنك وافكر في الرافة بيك اخذ سليم يحكي كل ما فعلة مع ابوه واخوه وام عمر ايضا..
وكنت انا اضع يدي وانا استمع والمسدس موجه ناحيتهم ويدي علي الزناد..
وبعد ان انتهي سليم من سرد جرائمة كلها اخذ يبكي بدموع التما سيح
وهو يقول اسمعي يا ندي.. انا عارف اني غلطت في حقك لكن انا مستعد دلوقتي اني اعوضك لان بعد ما عمر مات انا هورث كل اموالة وهديلك اي رقم انتي عايزاه ولو عايزه نصف الثروة خديها لكن انتي لو قتلتيني دلوقتي مش هتكسبي حاجة..اخذت افكر في كلامة..
وبعدها وجدتني اقول بصوت عالي تمام كده ولا نقول كمان؟ وفجاءة يدخل رجال المباحث الذين استمعوا لاعترافات سليم الكاملة ويقبضوا علي سليم وعثمان في نفس الوقت الذي ينهض فيه عمر بية من علي السرير ..
وهو سليم معافي نظر الي سليم قائلا..اه يا سافلة يا حيوانه يا بنت ال..
ولكن رجال المباحث احكموا قبضتهم عليه ومنعوه من التمادي في الاساءة والقذ ف بالفاظ بذ يئة لكن سليم بيه لم يياس وظل يردد ويقول..
انا هخرج يا عمر..
هخرج وهورث وهاخد حقي..
لكن استاذ شريف المحامي الذي كان يقف بجانب رجال المباحث وقت القبض علي سليم بيه قال لا خلاص كده يا سليم بيه متحلمش بالثروة ولا بالميراث لانك اعترفت انك قتلت ابوك ..
وفي القانون قا. تل المورث لا يورث ..
يعني خلاص كده يا سليم انت اتحرمت من الميراث..
وبعد تلك الكلمات..
اقتاد رجال المباحث سليم بيه ومعاه عثمان عشان ينالوا العقاب الي يستحقوة وطبعا دلوقتي في ناس كتير تاهت مني ومش عارف البوليس والمحامي وصلوا لغاية هنا ازاي؟
عشان نفهم..هنعمل فلاش باك ونرجع بالاحداث للخلف وتحديدا يوم ما سمعت انا خبط علي باب عمر ودخلتلة الاوضة وعرفت انه مش مجنون وعقلة صحيح وليس مريض وفي الوقت ده لقينا .
عثمان داخل ومعاه الحقنة المخدرة..
فا قام عمر بخبطة علي دماغة واخذ الحقنة واعطاها لعثمان..
الذي غاب عن الوعي بعقلة بعدها وان كان يبدوا مستيقظا ولكنه كان مغيب..
بالفعل وفي الوقت ده..
اخذ عمر من عثمان المفاتيح وذهب سريعا لبيت المحامي وشرح له ما يقوم به سليم واخبره بامر الزواج الاجباري الذي فرضه سليم بيه عليا انا وعمر لينفذ شروط الوصية..
فا قام المحامي بالاتصال بصديقة سيادة اللواء وشرح له الامر..
وامر اللواء برجوع عمر للبيت فورا قبل ان يشعر به سليم بيه..
وقد تولي سيادة اللواء مع استاذ شريف المحامي بوضع خطة للايقاع بسليم بيه..
وطلبوا مني ان اتي برقم موبيل عثمان بعد ان اعمل منه اتصال لرقم تلك المراه التي تدعي بانها حماة عمر وكل ذلك كان لنشكك سليم بيه في عثمان لنستفرد بسليم بيه بدون قوة عثمان..
ثم اخذوا بغد ذلك رقم عثمان ليعطوه لتلك المراة التي اتفق معها المحامي بان تمثل و تدعي بانها حماة عمر بعد ان اعطاها بعض الورق لتفضحة في الفرح
ولكن استاذ شريف اكد عليها ساعتها ان لا تعطي الاوراق لشخص اخر غير استاذ شريف نفسة
لان الاوراق كانت مزورة وطبعا الفضيحة دي كان لازم تتعمل عشان توقف الجريمة الي كان عايز يعملها سليم
وهي انه يجبرني اني اجمع بين اخين واتجوز الاتنين في وقت واحد قهرا
وطبعا هتسالوني ليه لما دخلني سليم بيه ابات في غرفة عمر متكلمناش انا وعمر ولا نصف كلمة؟
هقولكم ان سليم لما نزل يحبس عثمان تحت اتاخر فا عرفنا انا وعمر ان سليم ممكن يكون بيزرع لنا كاميرات او اجهزة تصنت في غرفة عمر لانه شك فينا بعد الفضيحة الي حصلت في الفرح..
وكان لازم اخلي سليم يتاكد اننا مش بنخونه ولا بنعمل حاجة من وراه في ناس هتسالني عن رجوع عثمان تاني عشان يقتلني وازاي انا اخدت بالي وازاي اتغلبت عليه هقولك ان المباحث كانت بتسجل المكالمات
وكانوا زارعين كاميرات في البيت وفي سيارة سليم بيه وسجلو محادثة ل سليم وعثمان
وقت ما سليم كان مسافر واخد معاه عثمان..
وطبعا سليم بيه كان بيوهمني انه غضبان علي عثمان وشاكك فيه عشان ائمن جانب عثمان وطبعا المباحث سمعوه وهو بيتفق مع عثمان انه يرجع علي البيت ليراقبني وينتظرني حتي اق. تل عمر بيه وبعدها يقوم بق. تلي..
وطبعا ضباط المباحث اخبرونا انا وعمر بيه بان عثمان قد عاد الي البيت وبيراقبنا ..
عشان كده قمنا انا وعمر بيه باداء المشهد كما ينبغي وقام عمر بيه بالتمثيل بانه يحتضر ويموت..
وبمجرد دخول عثمان للحجره وهو ينوي ق تلي ..
امسك به رجال المباحث وبصراحة..
هما الي قاموا بتكبيلة و كتفوه لكن انا اوهمت سليم باني انا من قمت بضربة علي دماغة وربطه بالحبال..
ليعترف علي سليم بيه بكل شيئ
وياتي سليم ايضا ويعترف علي نفسة وعلي عثمان ايضا ..
ليكتبوا نهاية اجرا مهم بايديهم اظن كده احنا الحمد لله انتصرنا علي الشر ورجعنا الحق لاصحابه وبالنسبة لعمر بية
فا طلب مني اني اجيب اخواتي
و يشتغلوا عنده في المصانع بتاعتة..
وقالي كمان ان نسايبه اولي الناس بالشغل معاه اصله طلب مني الزواج بس لسه موافقتش بس بيني وبينكم انا لسه
بفكر اصلي بصراحة نفسي بقي بعد
كل الهم ده اعمل عل. اقة لا دماغكم راحت فين؟
انا اقصد علا. قة زواج وبعد كده
هتيجي العلا………. قة السا……… خنة عادي يعني هههه
طبعا انتوو من اول القصه مستنين العلا……. قه السا….. خنه
?? بس دماغكو راحت لبعيد
.
.
.
.