.
.
.
.
.
.
.
.
.
رواية ضرة بدون علمي كاملة بقلم اية الموافي
أنا مش هكمل في اللي احنا بنعمله دا، قالت ميرنا هذه الجملة عند اجتماعهم لتنفيذ باقي الخطة.
وسعت أحلام عيونها بصدمة، بينما وقت هايدي سريعًا وقالت بصراخ:
– انتِ بتقولي ايه يا ميرنا انتِ اتجننتي.
نظرت ميرنا لهم بإصرار وقالت:
– لأ متجننتش يا هايدي.
نظرت أحلام لها ببرود وقالت:
– هو ايه اللي غير رأيك فجأة اوى كدا؟! هو انتِ حنيتي ليه ولا ايه؟!
نظرت لها ميرنا وقالت بدموع:
– انا محنتش ليه ولا حاجة، بالعكس انا صعبان عليا نفسي على اللي عمله فيا، انا اه معترفة اني ظلمته هو كمان بسبب اهمالي الكبير ليه، بس دا مش مبرر ابدا للي عمله
كان ممكن يجي يواجهني، يقولي اني مقصرة في حقه وهملاه مش كان ممكن اتغير ومنوصلش للنقطة دي؟! كمان اللي مش مخليني التمسله العذر ابدًا انه نصب عليا في الفلوس اللي حيلتي
أي نعم المبلغ كان قليل شوية بس انا كنت فرحانة بيه اوى ومع ذالك فضلته على نفسي ومستخسرتش فيه الفلوس لما قالي انه محتاج يعمل مشروع، وكمان متنسوش ان انا اكتر واحدة اتظلمت فيكم هنا.
بصت ميرنا لأحلام وقالت:
– انتِ اللي اتجوزك عليا والفلوس اللي هو نصب عليكي فيها دي انتِ قولتي انها متهمكيش وتقدري تجيبي اضعافهم بسهولة، انتِ مش عايزة تنتقمي علشان هو متجوز وخبى عليكي فحسيتي بالكسرة، انتِ عايزة تنتقمي علشان بس كان مستغلك، اومال انا اعمل ايه؟!
بصت لهايدي وكملت كلامها:
– وانتِ اكتر واحدة مش مظلومة فينا، أي نعم انتِ اتكسـ ـرتي زيي علشان كنتي بتحبيه بس مش نفس كسـ ـرتي، انتِ متجوزتهوش وفجأة لقيتي نفسك ضرة لواحدة وانتِ متعرفيش ولا دارية بأي حاجة
وكمان متنسيش ان عيلتك كلها عايشة في دبي، يعني تقدري تسافري هناك علشان تحاولي انك تتناسي اللي حصل هنا ولما تتخطي الصدمة والخذلان تقدري ترجعي تاني وتحبي من اول وجديد بس تكوني اتعلمتي من تجربتك الأولى وتحبي راجل بجد.
وقفت أحلام قدامها وقالت:
– منكرش ان انتِ اكتر واحدة اتظلمتي فينا بس متستهونيش ابدًا باللي احنا مرينا بيه.
كملت هايدي وقالت:
– متستهونيش ابدًا بشعور وانتِ بتعشقي واحد بكُل جوارحك وفجأة تلاقيه متجوز بعد ما علقك بيه ووعدك وعود كذابة انك الوحيدة اللي هتبقي مالية عنيه.
مسحت ميرنا دموعها وقالت:
– مش دا المهم، انا بس عايزة اخد حقي منه.
بصت احلام ليها بتعجب وقالت:
– انتِ مش قولتي انك مش عايزة تكملي.
نفت ميرنا وقالت:
– انا عايزة اكمل بس مش بالطريقة دي.
سكتوا كلهم وهما بيسمعوها وهي كملت كلامها وقالت:
– انا مش عايزة ابقى حقـ ـيرة زيه، مش عايزة افضل احطله حبوب مهلوسة لحد ما يتجنن واصوره في كل مرة علشان انشرها على النت، انا عايزة اخد حقي بالقانون بس بعد ما اخد الفلوس اللي اخدها مني.
بصت عليها هايدي بعدم فهم وأحلام قالت بتساؤل:
– وضحي قصدك.
بصتلهم ميرنا وقالت:
– هو كان واخد الفلوس دي علشان يتجوز هايدي بيها وبعدين يدخل بالباقي في مشروع صغير مع اهلها علشان اهلها معاهم سلطة كبيرة، يبقى دا معناه ان الفلوس متسرفش وهو حاططهم في مكان تاني.
بصت عليها هايدي بصدمة وقالت:
– هو كان هيتجوزني علشان كدا!
اتنهدت ميرنا بحزن وقالت:
– في اخر مرة حطيت فيها حبوب الهلوسة لقيته بيقول الكلام دا.
نزلت دمعة من عيون هايدي ومسحتها بسرعة، وأحلام قالت:
– طب وبعد لما ناخدهم ايه اللي هيحصل؟!
بصت ميرنا عليها بجمود وقالت:
– اول لما ناخد فلوسنا نرفع عليه قضية طلاق للضرر، وكمان انتِ عارفة عقاب اللي يتجوز جوازة تانية والإتنين ميعرفوش خالص عقوبته ايه.
بصت عليها أحلام بإعجاب وقالت:
– فكرتك عجبتني، وهو كدا كدا محيلتوش حاجة غير الفلوس اللي اخدها مننا، يعني مش هيقدر يدفعلنا فلوس للتعويض عن الضرر النفسي اللي سببهولنا فهيتسجن اكتر.
اعدت هايدي على الكنبة وقالت بإعجاب:
– حلو دا، تصدقي انها احسن من الخطة القديمة بتاعتنا، بس انتوا هتعرفوا هو عاين فلوسه فين ازاى؟!
اعدت أحلام على الكنبة ورجعت راسها لورا وقالت بتذكر:
– في مرة من المرات لما كان عندي سمعته بيقول لواحد صاحبه اسمه هيثم انه يعين فلوس عنده، فأعتقد هو بيعين فلوسه عنده.
بصولها بتركيز على كلامها وأحلام قالت بشر:
– سيبوا المهمة دي عليا.