رواية فستان زفاف 1&2

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

في شقه ف القاهرة من قلب ضواحيها
تدخل فاتن لغرفة نوم ابنتها الصغرى وتفتح ستائر غرفتها وهى تقيظها

فاتن وهى تفتح الستائر :يا يويو اصحى ..يلا عشان الفطار

لتدخل اشعة الشمس الذهبية الغرفة لتداعب وجهها وتزعجها

حياة بتذمر وهى تغطى وجهها بالغطاء :ياماما سيبينى شوية

فاتن وهى تتجه نحو الباب: يلا يابت قومى على مصحى اختك قووومى

وتتركها وتخرج لتعود حياة لنومها ولم تستطيع النوم وتعتدل فجلستها بتذمر

حياة بضجر: الواحد ميعرفش ينام شوية فالبيت ده

وتقوم من سريرها بتذمر
وتخرج وهى تفرك عيونها بتعب لتصدم باختها

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

نيهال بتذمر :مش تفتحى يابت هى ناقصه

حياة :مانا مفتحة اهو الدور والباقى على الناس النايمة وماشية تخبط فالناس

نيهال وهى تضع يديها على خصرها من الجانبين :ياسلااااام ياست حياة

ليخرج والدهم من غرفته

عبد الرحمن :بطلوا مناقرة فبعض ويلا عشان الفطار

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

حياة :انا مش فاهمه فطار ايه ده اللى الساعة ٩ هو فى حد بيجرى ورانا

فاتن وهى تخرج من المطبخ تحمل اطباق: بطلى يابت شغل الاعتراضات بتاعك ده وساعدينى

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

نيهال بغرور مصطنع :انا مش فاضية لشغل البيت ده انا دكتورة

حياة وهى تجلس على السفرة: لسه ياماما هتبقى دكتورة

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

عبد الرحمن: خلاص بقا هو انتوا مولدين فوق روؤس بعض

ويجلسوا يفطروا معا

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

ويذهب عبد الرحمن للجامعة ومعه نيهال المكتبه المركزيه لتكمل بحث رسالتها

فاتن وهى تقف فالمطبخ: يويو ردى على التلفون

حياة وهى تخرج من غرفتها :هو انا قاعدة بواب استقبل فالبيت ده …انا هستقيل من هنا قريب

وترفع سماعة الهاتف الارضي: الو ..ايوة مين..

خديجة :سلام عليكم ..

حياة :وعليكم السلام

خديجة: انتى نيهال ولا حياة

حياة باستغراب :حياة

خديجة :كيفك يابتى انا مرات عمك غفران

حياة: اه ازى حضرتك

خديجة: نحمد الله يابتى الحاجة فاتن حداكى

حياة باستغراب :حدايا

لتخرج فاتن من المطبخ وهى تجفف يديها وتضحك على ابنتها التى لا تفهم حديثها ولهجتها

فاتن: هاتى يايويو ..وروحى انتى

لتعطيها السماعة

حياة: مانا انا هروح الجمعية

فاتن :ماشى متتاخريش….ازيك ياحبيبتى

خديجة: كيفك ياحاجة والحاج كيفه

فاتن :كويسين الحمد لله والحاج غفران عامل ايه والولاد

خديجة: نحمد الله كنت عايزكى فموضوع كده

فاتن باستغراب: خير ان شاء الله

ـ━??/????????•??????━❥

تجلس حياة فالجمعية مع اصدقائها

ندى :انا من رأي أن لازم كل راجل يعرف أن الست مش بس مجرد جسد وان الست زيها زيه

حياة: ياحبيبتى الست كيان وتبقى متخلفة وغلبة اللى تسمح لراجل أنه يهد الكيان ده بمجرد ورقة عليها امضاء تخليها تحت حكمه وان زمن سي السيد وأمينة خلاص انتهى

ندى :فعلا بس المشكلة أن بعض الستات بتضعف قدام الرجاله

حياة :ده تخلف منهم

ـ━??/????????•??????━❥

فى قلب الصعيد بين الأراضى الزراعية ولونها الأخضر يركض الفرس الابيض على الارض وهو على ظهره ويكاد يصل لمزرعته
ليوقفه احد الفلاحين

الفلاح بترجى وهو يمسك فقدم ادم :ابوس يدك ياادم بيه استن عليا شهر هبابه الله يخليك

ادم بحدة: بكفايك الحديد ده ..اسمع جدامك سبوعين لو مجبتش الفلوس اللي عليك متلومش غير حالك

ويضرب فرسه بقدمه بخفة لتحرك بيه ليدخل من باب المزرعة وخلفه الفلاح يركض خلفه ويترجه

ـ━??/????????•??????━❥

فاتن: قولت ايه يا عبده

عبدالرحمن :والله ادم ابن اخوي مفهوش اى عيب وزينة شباب النجع كله بس ..

فاتن :بس ايه

عبدالرحمن :بناتك هيوافقوا ..مين فيهم هترضي تروح تعيش هناك فالصعيد

فاتن :مالكش دعوة انت بس سيبهملى

عبدالرحمن: اهم عندك اصتفى معاهم بس متصغرونيش قدام الراجل

فاتن وهى تقف لتخرج: لا متخافش

وتخرج لتجد حياة تجلس أمام التلفزيون على الأريكة وتاكل فشار وتضحك

فاتن: يويو ..انتى يابت سيبك من التلفزيون ده وردى عليا

حياة وهى تشاهد التلفزيون: خير ياست الحبايب

فاتن: اختك صاحية

حياة بعصبية وتذمر: جرا ياست ماما بتسيبنى المسلسل الكوري بتاعى عشان تسالينى ست الملكه صاحية ولا لا …متنادى عليها لو ردت يبقى صاحية مردتش يبقى نائمة

فاتن: اااااية يابت كل ده عشان سالتك سؤال ايه ردايو وفاتح ياريتنى مسالتك

حياة: يكون احسن ….

لتعود المشاهدة لتغضب اكثر: عجبك كده ياست ماما اديكى ضيعتى عليا الحتة المهمة .(لتقف بغضب ). انا هتسقيل من البيت ده

لتدخل لتقابلها امها واختها فالممر لتسحبها امها من ذراعها ويعودوا للصالون

نيهال :هو فى ايه

حياة :انتى خاطفنا ولا ايه

نيهال وهى تضرب كتفها :تتكلمى بأدب

لتصرخ بهم فاتن

فاتن: لاااا باااااس فى ايه انا هيجرالى حاجه منكم اسكتوا

حياة :ادينى سكت اهو

نيهال: فى ايه ياماما مالك

فاتن: ادم ابن عمك

نيهال :اهلا وسهلا ماله

فاتن: يابت استنى واسمعى

حياة :عيب كده يانينا خلى ماما تتكلم اتفضلى ياحاجة

فاتن :ادم شاب زينة شباب النجع…..

ليقطعها حديث حياة

حياة :ده حضرتك بتعملي له دعاية يعنى هينزل الانتخابات

فاتن وهى تخلع شبشبها من قدمها :ده انا اللى هنزل الشبشب ده على لسانك

نيهال :خلاص بقا يايويو شكله موضوع مهم

فاتن: ادم راجل بمعنى الكلمه كبير العائلة والنجع كله فالمقام نظرة منه بس تلاقي النجع كله رجالة وستات كبير وصغير يقفله احترام

نيهال :ده ايه الغول ده

فاتن :انتى بتقولى فيها ده بيقولوا عليه فالبلد غول من غير قلب رجولته بتنط منه محترم وبيصلى. ولو فاضى بيكون امام الجامع عندهم

حياة :أخرت المحاضرة دى ايه

نيهال :امك راحة تخطبله هههههه

ليقهقهوه كلاهما من الضحك

فاتن: انتوا بتتريقوا بس دى حقيقه عندنا فالبلد البت لابن عمها

ليبنظروا لبعضهم

نيهال :عندكم بقا مش عندنا

حياة: احنا فنعمه والله

فاتن :انتى ياست ريا وسكينة ادم جاى بكرة وواحدة فيكم هتكون عروسته بصريح العبارة كده ده راجل ميتعوضش وابوكم مش هيخسر اخوه عشان دلعكم ده

حياة بسرعه: انا متنازلة لك عنه بالف هنا وشفا

نيهال: لاااا ياختى انا اللى متنازلة لك عنه حد قالكم انى عايزة اتهبب اتجوز

حياة بعصبية: لا ياحبيبتى خدي ده ماما بتقولك زينة الشباب

نيهال :خليهولك ياختى

حياة وهى تقف وتدخل :انا الصغيرة مش هتجوز قبل اختى الكبيرة

وتدخل وتتركهم

فاتن وهى تجلس تستمع لحديثهم :اقعدى يانيهال

نيهال :ماما انا مش عايزة اتجوز وبعدان رسالة الدكتوراه بتاعتى وكمان هعيش فالصعيد ازاى

فاتن: انتى عندك ٢٦ سنة هتجوز انتى ان شاء الله

نيهال :انا حرة ياماما

ونتركها وتدخل لتجلس فحيرة فهى تعلم جيدا لبناتها وعنادهم ولم تتنازل أحدهم عن قرارها مهما حدث لتفكر بحياة فتلك الفتاة التى تنظم مؤتمرات وندوات لحقوق المرأة وكيانها فكيف ستصبح زوجة لرجل كأدم وهو صارم بل قلب وحدته ..لتفكر بنيهال ورسالة الدكتوراة الخاصة بيها ولكن سنها أصبح مقبل على الزواج ويجب تزويجها قبل فوات الاوان ……
من ستصبح زوجة ادم وستنتقل لقلب الصعيد ….من ستكون ذلك الطير الذي سيأسر فسجنه ………

فاتن: نيهال

نيهال :ماما متتوقعيش منى انى اقابل زى ادم ده مستحيل

حياة وهى تجلس على السفرة تأكل: ما توافقى ياست نيهال وخلصينا

نيهال :طب متوافقى انتى شكله عجبك

حياة :ولا عمرى شوفته

فاتن :حياة

حياة وهى تقف: اوعى تفكري كده ده اعمل مظاهرة واطلب فيها فحق المرأة وكيانها مستحيل وبعدان يعنى ايه عوايدكم البت لابن عمها ..ده تخلف وجهل بطلوا الرجعية اللى انتوا فيها دى

فاتن :خلااااص اسكتى ياريتنى متكلم

وتبحث عن نيهال لتجدها هربت منها وخرجت

ـ━??/????????•??????━❥

يقود سيارته الى حيث يسكن عمه ليحدثه مباشرا فزواج أحدى بناته له ليفكر فمنذ اكثر من ٣سنوات لم يرى عمه ولم بناته ولا حتى مرة واحده طوال عمره
ليزفر بضيق من قرار امه لزواجه فهو يحمل الكثير من المسؤوليات والمهام الموكلة إليه من النجع وشئونه فهل يلزمه مسئولية أخرى تجاه زوجته

ـ━??/????????•??????━❥

تجلس حياة فغرفتها تكتب مقالة على اللاب تتحدث بها عن المرأة وكيف تصنع كيان لها بدون رجل وبانها لا تحتاج لرجل فحياتها فهى كيان متكامل لتدخل امها عليها

فاتن :حياة

حياة وهى تركز فاللاب :ايوة ياماما

فاتن: قومى البسى ابوكى اتصل وطالع هو وادم

لتخلع نظارتها الطبية وتقف

حياة :ماما

فاتن: اعمل ايه اختك مجتش من برا

حياة: فدبسونى

فاتن: هو انا بقولك اتجوزيه انا بقول تخرجى عشان تحضرى معايا الغدا

حياة :ماشي ياماما

وتخرج وتتركها تغير ملابسها

ـ━??/????????•??????━❥

ملك :مش هتقومى تروحى

نيهال: لا

ملك :يابت عيب ده ابن عمك وضيف

نيهال :والبس فجوازة قصدى جنازة

ملك: لا طبعا

نيهال: سيبنى بس انا عارفة انا بعمل ايه

ملك: براحتك

ـ━??/????????•??????━❥

يفتح عبدالرحمن باب الشقة ويدخل

عبدالرحمن :اتفضل ياادم

ادم وهو ينظر للارض وينحنح السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فاتن :وعليكم السلام ياحبيبى اتفضل نورت مصر

ادم :امنورة بأهلها وناسها

ليدخلوا لصالون ويجلسوا

عبدالرحمن :وابوك عامل ايه

ادم: والله ياعمى زى ماهو ربنا يجومه بالسلامه

فاتن: امين ياحبيبى امال الحاجة خديجة فين وسارة مجبتهاش معاك ليه

ادم: مانتى خابرة يامرت عمى مينفعش الحاجة تهمل الحاج لحاله

فاتن: ربنا يشفي كل مريض

عبدالرحمن وهو ينظر لفاتن: امال البنات فين يجيوا يسلموا على ابن عمهم

لتنظر له ليفهم افعال بناته وتمردهم على الموضوع وماداموا لن يقبلوا بالأمر فسيفعلوا المستحيل

فاتن: حياة جوا ونيهال فالجامعة

لتسمع صوت ابنتها من الداخل بنرة عالية وهى تتذمر

حياة: ياماما انتى ياست ماما انتى روحتى فين

لينظر عبدالرحمن لها لتذهب بسرعة لابنتها وتقابلها فالممر

فاتن بهمس :واطي صوتك

حياة :هو جه

فاتن :اه وايه اللى عاملة فنفسك ده

حياة وهى تتفحص نفسها :عاملة ايه شايفنى قالعه قدامك

فاتن: امشى خوشى خبي وشك ده

لتنظر لها بدهشة: نعم

فاتن :تعالى

وتاخذها الغرفه لتضع طرحة على وجهها لتخفيه وتثبيتها بدبابيس طرحة وتاخذها وتخرج

حياة بتذمر :ياماما ايه اللى عاملة فيا ده

فاتن :اسمعى الكلام امال

وتصل بها لهم

فاتن :حياة يادم بنتى الصغيرة

ادم وهو ينظر للارض: اهلا بيجى يابت عمى

لتنظر بغضب من لهجته الصعيدية: اهلا وسهلا

لتجلس بجانب والدها

فاتن: ادم ياحياة مهندس زراعى قد الدنيا

ادم وهى تضع يديه على صدره لشكرها :الله يخليكي يا مرت عمي

لتنظر له حياة تتفحصه وهو يرتدى بدلة سوداء وقميص كحلى ويضع على أكتافه عبايته الرجالية يبدو وكأنه أراد أن يخرج من ملابسه الصعيدية من أجل مصر ولكنه لم يستطيع وبشرته السمراء وعيونهم العسلية ضيقه وشعره كثيف مرفوع للاعلى رغم أن هناك بعض خصلات شعره الأمامية خرجت عن طوعه وقيده ونزلت على جبينته لديه لحية بنية اللون كلون شعره فوضوية غير مرسومة كشباب هذا الجيل أكتافه عريض لتفوق من شروده فى تفحصه على جملة والدها

عبدالرحمن :والله ياادم انا لو طولت اديك عينيا هعمل كده مش حياة بس

لتنظر لوالدها نظرة قاتلة نارية عدوانية اهو يقصد بحياة هى أما يقصد حياته من باب المجاملة حمدا لله أنهم لم يراوا وجهها لكانوا فزعوا من تلك النظرة المليئة بالشر والغضب

ادم: الله يخليك ياعمى وان شاء الله حياة فعينى وفوج راسي من فوج

لتقف بصمت وتدخل لتدخل امها خلفها

فاتن :حياة

حياة بغضب وهى تبعد الطرحة عن وجهها :هو ده اللى تعالى حضري معايا الغداء بدبسونى بتحطونى قدام أمر واقع

فاتن :اهدى بس يابنتى وهفهمك

حياة :تفهمنى ايه انتوا بتدمرونى عشان عادات وتقاليد متخلفة انا حياة اروح الصعيد ده مستحيل

فاتن :اهدى ياحبيبتى امال الراجل برا يقول ايه ابوكى معرفش يربي

حياة :عشان بقول الحق يبقى معرفش يربى

ـ━??/????????•??????━❥

تدخل نيهال من باب الشقة لتجده قادم مع والدها تجاه الباب

نيهال: استر يارب

عبدالرحمن: انتى جيتى يانيهال تعالى سلمى على ابن عمك

نيهال: اهلا وسهلا نورتنا

ادم وهو يزيح نظره عنها: بنورك ياداكتورة ..مع السلامة ياعمى وان شاء الله فانتظرك

عبدالرحمن :أن شاء الله على اخر الاسبوع هكون عندكم

ادم : اتنور فاى وجت ياعمى

ويرحل ادم ليدخل عبدالرحمن لابنته ليراها تتشاجر مع امها فهو على علم تام بأن ابنته لم تقبل بقراره بسهولة

عبدالرحمن :مالك ياحياة

حياة :يعنى مش عارف يابابا

نيهال بابتسامة :انتى لبستى الجوازة ولا ايه

حياة بغضب: انتى عملتى كده قصد عشان البسها انا

نيهال بابتسامة :الصراحة اه

عبدالرحمن :وماله ادم ياحياة عيبه ايه

حياة: عيبه أنه متخلف انسان راجعي عيبه انى مش هروح اعيش هناك فالسجن بتاعهم عيبه انى عشت عمري كله ابنى لنفسى كيان جيتوا انتوا بكل سهولة تهدوا عشان عادات وتقاليد المجتمع المتخلف ده عيبه أنه مش هيفهمى ولا انا بفهم كلمه دى اسباب كفاية ولا أقول اكتر

فاتن :طب اهدى ياحبيبتى ونتفاهم

حياة :انا مش هتفهم ولا عايزة اتكلم فالموضوع ده تانى انا لا يمكن اتجوز انسان بالتخلف ده ولهجت البهايم اللى بيتكلم بيها دى ……

لتصدم بصفعة على وجهها من والدها لتضع يديها مكان الصفعة على وجهها وتنظر له بصدمة وغضب فهذه أول مرة منذ ولادتها يرفع والدها يديه عليها لتشهق نيهال بخوف

عبدالرحمن: الإنسان المتخلف اللى بتكلمى عنه ده فمقام جوزك والعادات والتقاليد اللى مش عجبك دى …دى اساس بلدنا اللى انتى نسيتى انك منها وانك شايلة اسم عيلة صفوان وان اصلك صعيدى

لتكتفى بصمت وتخرج من الغرفة لتذهب لغرفتها وهم على يقين بأن صمتها هذا ماهو الا بهدوء قبل عاصفة قاتلة نارية

فاتن :ليه كده يا عبده مكنش في داعى تعمل كده

عبدالرحمن :سيبها

يصل للسراية ويدخل بسيارته ليفتح له الباب خادمه (سعيد ) ذلك الخادم الذى يعيش معه وتحت خدمته منذ أن كان عمره ٩ سنوات يقال عليه بعض الناس أنه مختل علقيآ ولكنه يفهم حديث ادم حرف حرف

سعيد بتهته :حمد.لله… بالسلامة..يابيه

ادم: الله يسلمك يا سعيد

ويدخل للسراية ليجد امه تجلس على الأريكة ترتشف الشاي كعادتها ليقترب منها ويقبل راسها

ادم: كيفك ياحاجة

خديجه: نحمدالله ياحبيبى ..عملت ايه طمن جلبى

ادم :خير بأذن واحد احد ..جرات فاتحة حياة الصغايرة يامى

خديجة: واتفجتوا على ايه
ادم :هيجوا اخر السبوع مشان كتب الكتاب والفرح

خديجة: وماله ياعين امك ده الحاجة فاتن بتجول انها ست البنات كلتها ..جولى شوفتها حلوة

ادم بهدوء : لااا مشفتهاش

خديجة: وماله ياولدى بت عمك ونصيبك

ادم :خابر زين ..يام السعد يام السعد

لتاتى له ام السعد

ادم: اعميلى كوباية شاي وهاتيها على المضيفة

ام السعد: امرك

وتذهب

خديجة: انت مهترتاحش من الطريج ياولدى

ادم :فى رجالة مستنينى ياحاجة بعدان

ويذهب المضيفة ليقابل الرجالة النجع

تجلس في غرفتها تبكى بوجع وألم وكيف سيتدمر مستقبلها وكيانها الذى تحلم بيه اذا تزوجت من ذلك الغول وكيف تدخل بقدمها الى عرين الاسد لتبقى هى فريسته واين ذهبت حياتها المستقلة التى دائما تطالب بها وتحس على كل امرأة أن تبنى كيانها وحياتها وان تتخذ قرارات حياتها بنفسها ولا تجعل أحد يتدخل بحياتها كيف تنادى بكل ذلك وينتهى بها المطاف إلى حياة غير حياتها التى تمنتها وحلمت بها طوال عمرها لتقرر بأن لا تستلم لذلك القرار وان لا تجعل أحد يتحكم بها ………..

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top