الجزء التاني
الباب خبط روحت افتح لاقيت شاب ملامحو هاديه وبريئه اوووي طويل وقمحي وعيون واسعه وعسليه وباين عليه الادب والاخلاق
ابو الدكتورة… مين علي الباب يابت
فيروز… مين حضرتك
قال انا حسن جاركم الجديد اللي ساكن علي السطوح
فيروز… ده سي حسن جارنا الجديد ياسيدي
ابو الدكتورة.. خليه يتفضل
حسن.. السلام عليكم اسف جدا علي ازعاجي انا لسه ناقل هنا جديد وكنت بس محتاج اي حد ينظفلي الشقه اللي فوق وعرفت ان عندكم بنت شاطرة ونظيفه فاستاذنكم بس تيجي تنظفلي الشقه
ابو الدكتورة… هتديها كام
.
.
حسن… اللي تطلبوة بس انا تعبان من السفر وعايز ارتاح بس ودول ٥٠٠ج
ابو الدكتورة… فرح بلفلوس اوووي بت يافيروز اطلعي معا سيدك حسن نظفيلو الشقه
فيروز….. حاضر ياسيدي
وطلعت معاه وانا محتارة واحد بشكل ده يقعد علي السطوح الفضول اخدني اسأله..
بعد مادخلت الشقه طبعا مكركبه وهتاخد وقت قولت فرصه اتكلم واساله
.
.
احمممم سي حسن انا اسمي فيروز لو عوذت حاجه ناديلي وانا هجبهالك
حسن تسلمي يافيروز اسمك جميل
.
.
اتكسفت طبعا لانه زوق اوووي فكلامه ?
بعد اذنك ياسي حسن اسالك حاجه
.
.
اتفضلي يافيروز
انت شكلك ابن ناس ومحترم اي اللي يجيبك المنطقه دي تسكن فيها.
.
.
حسن انا بدرس هنا في القاهرة وكان لازم الاقي سكن قريب من الجامعه ويكون سعرو كويس وملاقتش غير هنا
فيروز وحضرتك بتدرس اي
قالها بحضر ماجيستير في الطب
فيروز بذهول انت دكتور
حسن..ههههههه ايوة اي المشكله
فيروز ياندامه وهتقعد علي السطوح
حسن…عادي كلنا بشر وده شئ ميقلش مني وبعدين انا مش غنى اوووي ولا حاجه دانا دكتور للغلابه
فيروز ببتسامه…ربنا يحبب فيك خالقه يارب
وهو فضل يشتغل علي.اللاب توب وانا خلصت
تؤمرني بحاجه تانيه ياسيدي..
حسن…هههههههههه ? سيدي انتي قديمه اوووي يافيروز
قوليلي يادكتور حسن بس كفايه ولو قولتي ياحسن ماشي موافق بس بلاش شغل العبيد دة
فيروز هههههههههه حاضر يادكتور حسن.
ونزلت للغم دكتورة ابتسام رجعت طبعا مشفتش الدكتور حسن
ودخلت مكشرة وده العادي بتاعها
الدكتورة….. في اكل ايولا لسه زفته مخلصتش
امها….لا يحببتي خلصت ثواني والاكل يتحط علي السفرة
الدكتورة..اووووووووف طب بسرعه ياله
امها…بت يافيروز شهلي شويه
حاضر ياستي انا خلصت
وفعلا خرجت الاكل ووضبت كل حاجه
وقاعدو ياكلو وانا كنت تعبت من الصبح وانا شغاله في شقه الدكتور حسن ونزلت هنا مش رحماني
وجت شغاله جديده اسمها ضحي في الشقه قصادنا كانت دلوعه اوووي بس جدعه اتصحبت عليها وكانت تخلص شغلها ونتقابل في السوق ونقعد فشارع شويه نرفه عن نفسنا
وكان في سباك في العماره قصادنا اسمه كمال كان مهاجر برة فعقد عمل ورجع معاه فلوس كويسه جدا انه يفتح بيت…
شاف ضحي حبها اوووي…وبداو يتقابلو
ضحي كانت مبسوطه انه مخليها مش عايزة حاجه ربنا يهنيها
فيروز…ضحي انتي خارجه انهارده معا كمال
ضحي اكيد يابنتي هو بيعدي يوم من غير مايخرجني
ضحي متيجي معانا يافيروز..
فيروز….لا ياختي مش عايزة مشاكل معا الناس اللي عندهم…….بس قوليلي ياضحي…هيتقدملك امته
ضحي….?انا كنت هعملهالك مفجاه بس ياله مش خسارة فيكي تعرفي منتي اختي وحببتي
جي بكرة يتقدملي ويطلب ايدي من الناس اللي شغاله عندهم منتي عارفه ابويا متوفي…
فيروز….الله خبر جميل ياضحي.??…
عقبالك يافيروز
فيروز يارب ياضحي
تاني يوم فعلا كمال اتقدم ووافقو وعملها شبكه وهيصه وعزم كل الناس في العمارتين وطبعا من ضمنهم انا والدكتورة واهلها
الدكتورة اتشيكت وانا لبست عادي ونزلنا روحنا الخطوبه طبعا الدكتورة واهلها قاعدين هيتقهرو من حجم الفرح وتكاليفو وشكل الاكل الكتير وذاد وغطا لما شافو علبه الدهب بتتفتح قدامهم
الدكتورة زهقت وقالتلهم انا همشي
امها….استني يابنتي خدينا معاكي انا هطق
وفعلا مكملناش الفرح وروحنا
الدكتورة…بغيظ شايفه ياماما حظ الخدامه وانا الدكتورة مش لاقيه حد يعملي فرح كدة
امها…..لا وكميه الدهب اي ده كله..اه يافرستي
ابوها …لا والنقطه اللي اخدها والاكل…اي ده
امها انا من بكرة هكلم الخاطبه تاني كدة كتير
وفعلا اتصلت بلخاطبه وحددت معاها معاد تاني يوم ومفجآه…………….
قصة الخدامه والدكتورة. الجزء الثالث
.
.
.
.