امرأة لا تستطيع ان ترفع بصرها على زوجها

ومعه سند برواية حفص.. كانت مسافرة معه .. وكان قد ترك دفتر حياته اليومية على مكتبه .. ونسي أن يرفعه في مكانه .. فقرأته تلك الزوجه .. فاتصلت به .. وهي تبكي وبكى لبكائها .. وبكيت لبكائه .. جلست معه .. قبل فترة .. فما قال إلا :: أنها لم ترفع بصرها له .. منذ […]

امرأة لا تستطيع ان ترفع بصرها على زوجها Read More »

قصة وعبرة لرجل فقير

وفي تلك اللحظة، صرخ من النافذة بصوت مليء بالعواطف المتضاربة، “يا ولدي… يا زوجتي… اخرجوا واستقبلوا الضيف الذي طال انتظاره.” ثم أدرك أن الحكمة يمكن أن تكون مستخلصة من هذا الحدث الذي كاد يؤدي إلى الكارثة، وهي: “يجب أن نفكر بعمق قبل أن نتخذ أي خطوة أو نقدم على أي عمل، لأن التسرع قد يكون

قصة وعبرة لرجل فقير Read More »

رواية رحم الحياة

دمعت عيون حنان بخوف:- معقول في أخ يكون كده يق2تل علشان الفلوس أحمد:- وأكتر من كده.. بس طول ما فيا نفس مش هتنزل عن إني أخليه يدفع التمن ويتمني المoت حنان:- وأنا هعمل اللي انت عايزه لحد ما تقف علي رجلك وترجع حقك أحمد:- وأنا مش هتأخر عليكي في أي حاجه معاكي شيك علي بياض

رواية رحم الحياة Read More »

رساله

بقولها الله يخليكى. يا ماما عاوزه ايه يعني لاقيتها قامت لبست ونزلت جابت سمك عادي وجابت اختبار حمل بقولها ايه دا بتقولى جربيه. فضلت اضحك وركنته بتاع اسبوع كده ولاقيت نفسي عاوزه اجرب من باب الامل والفضول وفجأ لاقيت ف الاختبار انى حامل!!! خرجت جري من الحمام اعيط شويه واضحك شويه وقعدت ف الارض اسجد

رساله Read More »

قصة صديقتي والسائق كامله

نغم: ألو سمر..حبيبتي انا في المشفى تعبانة شوي..تعالي ساعديني ارجع البيت. بعد نص ساعة جات سمر وماصدقت شافتني وتطمنت عني وتشكرت أحمد.. طلعنا من المشفى كلنا بعد ما عطاني الدكتور شوية أدوية فيتامينات.. أحمد: اطلعو بسيارتي أوصلكم. نغم: والله مش عاوزين نتعبك…… أحمد: لا لتعب ولاشي.. المهم صحتك.. نغم:احم وصلنا أحمد البيت وتشكرناه.. دخلنا غرفتى

قصة صديقتي والسائق كامله Read More »

لقيت جوزي راجع من الشغل ومعاه ألبوم الصور بتاع الفرح بتاعنا

بهدوم الخروج بس خدت منها الهدوم علشان ما أحرجهاش بس خدتها وسيبتها على السرير زي ماهى. ريحت ضهري مايقرب من ساعتين وانا على السرير وبحاول أنام مش عارفة كأن النوم طاير من عينى سرحانة في اللي بيحصل دا وبقول في نفسي مش بعيد يكون جوزي بيحكيله عني بالخير او بيشكر فيا قصاده لكن دا مش

لقيت جوزي راجع من الشغل ومعاه ألبوم الصور بتاع الفرح بتاعنا Read More »

رواية زواج بالاجبار

ريم بدأت في العيا.ط من تاني وهي بتتخيل فعلاً اللي هيحصلها وفارس لما يعرف هيبقي ايه موقفه ‏حازم .. ششش ما.تعي.طيش .. وفكري كويس ‏ ريم بعيا.ط.. طيب ممكن حضرتك تطلب مني اي حاجه تانية وانا هعملها إلا الحاجة دي حازم ببرود.. وانا مش عايز غير دي .. قولتي ايه ريم .. مش هقدر حازم

رواية زواج بالاجبار Read More »

قصة صــrخة زوج

هشام. هتقعدوا عند عمكم والعماره طويله عريضه فيها اولاد عمامكم وعمتكم كريمه لو حصل حاجه انا جمبكم يلا انزلوا وانا هنزل وراكم وفعلا نادر وهنا نزلوا عند عمهم وهشام دخل حضر هدوم ليهم علشان مش عاوزاهم فالشقه خالص علشان ميعرفوش حاجه وكمان هو متوتر وعاوز يفكر هيعمل ايه…. وكلم اخواته سليم وعصام وكريمه وقالهم يطلعوا

قصة صــrخة زوج Read More »

رواية سرقت طفولتي (كاملة حتي الفصل الاخير) بقلم لوجي احمد

واللي هيسالني ويقول لي مين ابو اللي في بطنك ولا هو راح فين هقول لك للاسف حبيته وحصل اللي حصل ما بينا وسبني والمصي.به اني ما اقدرش اتكلم ولا اقول لحد هو مين لازم السر يمو.ت معايا وجاء العريس وفضلت ارفض واقول لابويا بلاش بلاش لكن للاسف ابويا صمم ان انا اتجوزه وادي اخر تصميم

رواية سرقت طفولتي (كاملة حتي الفصل الاخير) بقلم لوجي احمد Read More »

جيبالي عروسه منتقبه يماما!!

اسراء: وعليكم السلام.. ايه ده كله؟! انا: دا كل الحجات الي في السوق… اسراء بضحك: الله.. القرع دا اتا هعمل فيه ايه انا مش عارفه بيتعمل ازاي… ادهم: فين الغدا علشان ميت من الجوع يا…. اسراء: سراء.. بصيتلها وقولتلها يا اسراء وابتسمت.. وهي كمان ابتسمت.. جابتلي فراخ ومكرونه وجابت النسكافيه وجات قعدت جنبي علي السفره..

جيبالي عروسه منتقبه يماما!! Read More »

رواية حمل اسود كامله

بطنى كان باين منها مخلوق غريب اقرب للحيوان اكتر من الانسان وشه طويل ومدبب وكأنه على هيئة ذئب او حاجة لكن كان كله مليان شوك، انا حاسة بالشوك بتاع راسه على جلد بطنى من بره، جاري منزلش عينه من على بطنى لحد ماجارى التانى جاب طفايه الحريق وزقه من قدام باب المطبخ وطفى الحريقة. سعاد

رواية حمل اسود كامله Read More »

يقدر فضل أمه في حياته لن يجد من تقدر حياته

تقدم طبيب لخطبة فتاة من عائلة ميسورة ولكن الفتاة عندما علمت بظروفه جميعها اشترطت أن لا تحضر والدته الزفاف لكي تقبل إتمام الزواج احتار الطبيب الشاب فى أمره و لم يجد أمامه إلا والد أحد أصدقائه كان يحترمه كثيرا و كان أستاذاً له في الجامعة ليستشيره و عندها سأله : و لماذا هذا الشرط؟فأجاب فى

يقدر فضل أمه في حياته لن يجد من تقدر حياته Read More »

روايه القطه السوداء

ورمى بها بعن2ف خارج بيته، ثم أقفل بابه الخارجي بإحكام.. *** وقد إحتاج اريك لبعض الوقت ليهدأ من غضبه.. وبعد ان استردّ انفاسه.. أطفأ انوار الصالة لكيّ يُكمل نومه..لكن قبل ان يدخل غرفته، شاهد القطة تقف خلف نافذة الصالة، وكانت عيناها مضيئتان بشكلٍ مرع2ب، وكأنها غا2ضبة جدًا من طر2دها من بيته.. فأسرع الى غرفته وأقفل

روايه القطه السوداء Read More »

بيت العيله

مشكلة عضوة دلوقتي انا عندي اخ كان متجوز بنت خالتي عن حب وكدا المهم انها ولدت تؤام وجالها خمي النفاس واتوفت مكملتش اسبوع فضلنا نتحايل عليه يتجوز اكتر من سنه ونص موافقش بس في الاخر وافق عشان بناته وقالنا نجوزو اختها اللي عندها 16 سنه عشان تخلي بالها من البنات وكدا المهم اننا بيت عيله

بيت العيله Read More »

الاخ الطفس

أحكي هحكي حاجه مضايقني أخوي معندوش ذوق فالاكل رغم اني احنا كلنا اتربينا ع الادب أخوي قبل ما يتجوز كان متعود ياكل نوايب البيت كله وماما كذه مــره تقوله دا نايب اختك او أبوك بس كان بياكلو وميهموش ولو يوم معملناش فراخ او لحمه يتخانق معانا ويكسر في الي قدامه ويطلع من الفريزر ويطهو هو

الاخ الطفس Read More »

حكايه طفل يتيم طر.دته زوجة أبيه من البيت _ كامله

يأس منها جميع الاطباء. وقد تمكن منها المرض فيذهب احمد مسرعا ويدخل على المريضة التي قالت له لا تتعب نفسك يا ولدي. هذه ذنوب يخلصها ربي مني. لقد ظلمت طفلا يتيما ولم انفذ وصية ابيه. وحرمته من اخيه ومن مال ابيه اين انت يا احمد والتي قالت له لا تتعب نفسك يا ولدي هذه ذنوب

حكايه طفل يتيم طر.دته زوجة أبيه من البيت _ كامله Read More »

سعتها بتشتكى لامى

سبت امي وروحت اشتري حاجه لاقيت الورقه اللي فيها النمره بتاعت جارنا قولت اما اتصل وخلاص، كلمته ولاقيته بيقولي الكلام اللي صي ان جوز اختي كان السبب في انه طلق مراته وان اتجوزها بعد ما العده خلصت انا بلمت وقعدت اشىىم فيه وروحت حكيت لابويا وابويا صع وقالي لا يمكن ازاي ده جوازة اختك مكملتش

سعتها بتشتكى لامى Read More »

بايتة عند ماما يومين

انـL عند ماما ليا يومين اخويا شتـoـنى وشتم ابني عنده اربع سنين كان ابني بيبكي جاoــد بساله بقوله ماله قالي وقع بـcـصبيه وشتيمة يعني ماضربتوش قولتله ماشي فضل برضو يغلط كتير مارضتش ارد عـLــيه لقيته برضو بيزcــق مع ماما ويقولها بتقولي اعتديت عـLــيه Oــش مصدقه ان وقع قولتله بتكدب ليه انـL ماقولتش كدة لقيته اتعصب

بايتة عند ماما يومين Read More »

حكاية واحد صاحبي

إتقِ اللّٰه، دي ست Oــتجـgزo ومخلفة وعمر ما حد سمع عنها حاجة Gحشـ٩ وجوزها بيموت فيها وراجل محترم وميستاهلش إنُّه يتخذل في أكتر حد أمنلُه، وهددتُه بإنك هتبلغ Oــبـ|حث |لانتـ، ،ـرنت وقعدت تشتـp فيه لحد ما عملك بلوك، قولتلُه انـL أكلت معاكم إنتوا الإتنين عيش وملح ومراتك من يــgم ما جات هنا وأنا بعتبرها أختي،

حكاية واحد صاحبي Read More »

تجارب حقيقية

كانت فيه بنت اختفت من بلدنا من فترة طويلة وفضلت تلت أيام البلد كلها بيدوروا عليها بدون أي نتيجة، خاصة إنها بنت شابة وكل الناس وقفوا مع اهلها بقلوبهم بجد، وفي الليلة الرابعة باب من بيوت القرية خبط في نص الليل والجو كان مُمطر جدا جدا، فتحت الست الكبيرة لقت بنت لابسة شال اسود ومغطية

تجارب حقيقية Read More »

رواية سرقت زوجى ولكن

وهيعرف منين بس يا حبيبتي،، وبعدين انتي بس مسلي كويس انك تعبانة ولما يجي بقي انتي خليه يصالحك بشوية دلع مش هوصيكي وابقي ادعيلي،، يلا همشي انا بقي قبل ما هو يرجع وانتي بقي حاولي متغلطيش واعملي اللي اتفقنا عليه ماشي ؟ حركت فيروز راسها بموافقة ووصلت ليلي للباب ورجعت اوضتها تاني بسرعة ونامت في

رواية سرقت زوجى ولكن Read More »

فى زاويه القبر

ولقيته قرب مني عشان أحس بصهدة غريبة جاية من وشه وقال: “لازم نبقا مع بعض هنا وهناك في البيت, فاكر البيت” في الوقت ده كانت المية بتاكل في جلدي من شدة سخونتها, وقدرت أصرخ بأعلى صوت واخرج منها وأجري برة الحمام, ومن جوة كان سيف لسة بيضحك, بس المرة دي كان بيضحك بصوت خشن, مُخيف,

فى زاويه القبر Read More »

جدتى فوزية بقلم أحمد محمود شرقاوى

مشيت وراها وانا قلبي بيدق بعنـ،ـف, لقيت الأوضة فيها سلم وهي نازلة عليه لتحت, خطوة ورا خطوة لحد ما وصلت للبدروم, فتحت الباب ودخلت بصنية الأكل, نزلت وراها بهدوء تام لحد ما دخلت البدروم, وهناك كان الفز-ع كله في انتظاري, جث-تين, جث-تين متح-نطين وقدام منهم صواني أكل كتير أوي اتع-فن والحشر-ات عليه بالاف.. شهقت من

جدتى فوزية بقلم أحمد محمود شرقاوى Read More »

أبو الكمال

رجعت البيت وكانت الساعة حوالي 12، كلت وعملت كباية شاي وقعدت أقرأ رواية، وحسن ساعتها كان بيلعب في الصالة، كنت قافل ربع باب أوضتي بس شايفه وهو بيلعب ساعتها لقيت حسن بطل لعب، وراح قعد على كنبة الصالون، ارتسم على ملامحه جدية غريبة وكأنه بيكلم حد!!، سيبت الرواية من ايدي وانتبهت، وبدأت أراقبه وأنا بحاول

أبو الكمال Read More »

Scroll to Top