Author name: asmaa

امرأة لا تستطيع ان ترفع بصرها على زوجها

ومعه سند برواية حفص.. كانت مسافرة معه .. وكان قد ترك دفتر حياته اليومية على مكتبه .. ونسي أن يرفعه في مكانه .. فقرأته تلك الزوجه .. فاتصلت به .. وهي تبكي وبكى لبكائها .. وبكيت لبكائه .. جلست معه .. قبل فترة .. فما قال إلا :: أنها لم ترفع بصرها له .. منذ […]

امرأة لا تستطيع ان ترفع بصرها على زوجها Read More »

قصة وعبرة لرجل فقير

وفي تلك اللحظة، صرخ من النافذة بصوت مليء بالعواطف المتضاربة، “يا ولدي… يا زوجتي… اخرجوا واستقبلوا الضيف الذي طال انتظاره.” ثم أدرك أن الحكمة يمكن أن تكون مستخلصة من هذا الحدث الذي كاد يؤدي إلى الكارثة، وهي: “يجب أن نفكر بعمق قبل أن نتخذ أي خطوة أو نقدم على أي عمل، لأن التسرع قد يكون

قصة وعبرة لرجل فقير Read More »

رواية رحم الحياة

وقفت دريه بغضب وضر2بتها بالقلم جامد:- البيت ده ما فيش فيه ست غيري أنا وما فيش فيه هانم غيري أنا والحيوانه دي أنا هرجعها علي الزريبه اللي جت منها تاني امشي روحي نادي علي عبد الحميد بسرعه ┄┅── ✿✿✿✿✿✿✿✿ ───┄┅. طلعت حنان والابتسامه مرسومه علي وشها أول مره تكون شجاعه وتقف في وش حد بالشكل

رواية رحم الحياة Read More »

رساله

بقولها الله يخليكى. يا ماما عاوزه ايه يعني لاقيتها قامت لبست ونزلت جابت سمك عادي وجابت اختبار حمل بقولها ايه دا بتقولى جربيه. فضلت اضحك وركنته بتاع اسبوع كده ولاقيت نفسي عاوزه اجرب من باب الامل والفضول وفجأ لاقيت ف الاختبار انى حامل!!! خرجت جري من الحمام اعيط شويه واضحك شويه وقعدت ف الارض اسجد

رساله Read More »

قصة صديقتي والسائق كامله

سمر:(بوجه ناشف) صباح النور نغم: فيه ايه مالك؟ ليه ما صحيتيني. اول مرة بنام كل الوقت ده وحاسه راسي هتنفجر.. وكمان أحمد بيفصلي وبيقفل موبيلو..اول مرة بيعمل كده معي مش عارفه فيه ايه ياربي والله ما فاهمة سمر: يعني ما بتعرفي ايه حصل؟ ولا بتتناسي.. معقول مش متذكرة شي نغم: ليه بتقولي كده..ايه حصل؟ آخر

قصة صديقتي والسائق كامله Read More »

لقيت جوزي راجع من الشغل ومعاه ألبوم الصور بتاع الفرح بتاعنا

عندنا لو ساعة بس تهدي وتغير المكان وترجع تاني، احمد رد وقال لأ مينفعش تروح عندكم وش الفجر كدا هي دلوقتى هتهدى لوحدها ولسه خلاص الراجل هيمشي مراته قامت داخله البيت من غير أستأذن وخدتني بالحضن وفي اللحظة دي انا مكنتش عارفة أنطق بس كل الي عملته إني مسكت. إيديها وعيني بتقول لها ماتسبينيش ومارضتش

لقيت جوزي راجع من الشغل ومعاه ألبوم الصور بتاع الفرح بتاعنا Read More »

رواية زواج بالاجبار

محمد .. تسلم ياباشا ‏حازم .. بس ريم بتقول انها متعرفكش ‏محمد .. ما هي لازم تقول كدة ياباشا . امال يعني هتروح تعترف علي نفسها ‏حازم بهدوء غريب.. .عندك حق .. بس ايه رأيك اني مصدقها ‏محمد .. د.دي كدابة ياباشا ‏حازم بحدة .. انت هاتس.مع اللي هقوللك عليه وتنفذه بالحرف الواحد ‏محمد ..

رواية زواج بالاجبار Read More »

قصة صــrخة زوج

كريمه طلعت لهشام علشان تتكلم معاه ولما طلعت تكلمه قالت هشام عاوزاك فى حاجه كده هشام. خير يا كريمه كريمه. انت عارف أننا كنا عازمين عمى وولاده وبكره العزومه إن شاء الله وبصراحه مش عارفه اققولهم ازاى أننا فى مشاكل او نأجل العزومه هشام. لا يا حبيبتى اعزميهم عيب طبعا مش هينفع تأجيل انتى عارفه

قصة صــrخة زوج Read More »

رواية سرقت طفولتي (كاملة حتي الفصل الاخير) بقلم لوجي احمد

وعشان نجاه ما كانتش ليها حد تتكلم معاه غير فيروز كانت حكيالها كل حاجه وقالت لها ان هي مره كانت بتلعب في الشارع ومحسن قال لها تعالي معايا على السطوح اوريكي حاجه وحصل اللي حصل واعتدى عليها وهي حاليا حامل وباباها لو عرف هيقتلها فضلت تع.يط على كده يا عيني وكل ما فرحها هي وشهاب

رواية سرقت طفولتي (كاملة حتي الفصل الاخير) بقلم لوجي احمد Read More »

جيبالي عروسه منتقبه يماما!!

انا: فين الحمام؟! عارفين مشكله الممرضات بعضهم الي ف المستشفيات الخاصه والعامه قله الضمير… ومع انها خالفت كلام الدكتور انا محبتش اتكلم واعمل ليله وعديتها… بس المشكله دالوقت ان ده حمام سيدات. . انا هدخل ازاي؟!!!!! فضلت واقف قدام الحمام ومبنطقش… واقف دقيقه.. اتنين.. تلاته… عاوز اكلم اي واحده داخله تندهها او تشوفها بس محرج…

جيبالي عروسه منتقبه يماما!! Read More »

رواية حمل اسود كامله

دخلت على السرير بصيت تحت المخده، لقيت ورقة قديمة جدا وغريبة جدا، مسكتها بايدى بالراحة لانها متفتفتة ويادوب قدرت اجمع اسم الكتاب بالعافية، والمؤلف بتاعه اسمه اجنبي وكبير مقدرتش احفظه، حطيت الورقة فى البوك بتاعى، ودخلت اخد دش، قلـ،ـعت هدومى ووقفت تحت الدش وبصيت لبطنى، كانت اول مرة أبدأ الاحظ التغييرات على بطنى بالشكل ده

رواية حمل اسود كامله Read More »

يقدر فضل أمه في حياته لن يجد من تقدر حياته

تقدم طبيب لخطبة فتاة من عائلة ميسورة ولكن الفتاة عندما علمت بظروفه جميعها اشترطت أن لا تحضر والدته الزفاف لكي تقبل إتمام الزواج احتار الطبيب الشاب فى أمره و لم يجد أمامه إلا والد أحد أصدقائه كان يحترمه كثيرا و كان أستاذاً له في الجامعة ليستشيره و عندها سأله : و لماذا هذا الشرط؟فأجاب فى

يقدر فضل أمه في حياته لن يجد من تقدر حياته Read More »

روايه القطه السوداء

ورمى بها بعن2ف خارج بيته، ثم أقفل بابه الخارجي بإحكام.. *** وقد إحتاج اريك لبعض الوقت ليهدأ من غضبه.. وبعد ان استردّ انفاسه.. أطفأ انوار الصالة لكيّ يُكمل نومه..لكن قبل ان يدخل غرفته، شاهد القطة تقف خلف نافذة الصالة، وكانت عيناها مضيئتان بشكلٍ مرع2ب، وكأنها غا2ضبة جدًا من طر2دها من بيته.. فأسرع الى غرفته وأقفل

روايه القطه السوداء Read More »

بيت العيله

مشكلة عضوة دلوقتي انا عندي اخ كان متجوز بنت خالتي عن حب وكدا المهم انها ولدت تؤام وجالها خمي النفاس واتوفت مكملتش اسبوع فضلنا نتحايل عليه يتجوز اكتر من سنه ونص موافقش بس في الاخر وافق عشان بناته وقالنا نجوزو اختها اللي عندها 16 سنه عشان تخلي بالها من البنات وكدا المهم اننا بيت عيله

بيت العيله Read More »

الاخ الطفس

أحكي هحكي حاجه مضايقني أخوي معندوش ذوق فالاكل رغم اني احنا كلنا اتربينا ع الادب أخوي قبل ما يتجوز كان متعود ياكل نوايب البيت كله وماما كذه مــره تقوله دا نايب اختك او أبوك بس كان بياكلو وميهموش ولو يوم معملناش فراخ او لحمه يتخانق معانا ويكسر في الي قدامه ويطلع من الفريزر ويطهو هو

الاخ الطفس Read More »

حكايه طفل يتيم طر.دته زوجة أبيه من البيت _ كامله

يأس منها جميع الاطباء. وقد تمكن منها المرض فيذهب احمد مسرعا ويدخل على المريضة التي قالت له لا تتعب نفسك يا ولدي. هذه ذنوب يخلصها ربي مني. لقد ظلمت طفلا يتيما ولم انفذ وصية ابيه. وحرمته من اخيه ومن مال ابيه اين انت يا احمد والتي قالت له لا تتعب نفسك يا ولدي هذه ذنوب

حكايه طفل يتيم طر.دته زوجة أبيه من البيت _ كامله Read More »

سعتها بتشتكى لامى

سبت امي وروحت اشتري حاجه لاقيت الورقه اللي فيها النمره بتاعت جارنا قولت اما اتصل وخلاص، كلمته ولاقيته بيقولي الكلام اللي صي ان جوز اختي كان السبب في انه طلق مراته وان اتجوزها بعد ما العده خلصت انا بلمت وقعدت اشىىم فيه وروحت حكيت لابويا وابويا صع وقالي لا يمكن ازاي ده جوازة اختك مكملتش

سعتها بتشتكى لامى Read More »

بايتة عند ماما يومين

انـL عند ماما ليا يومين اخويا شتـoـنى وشتم ابني عنده اربع سنين كان ابني بيبكي جاoــد بساله بقوله ماله قالي وقع بـcـصبيه وشتيمة يعني ماضربتوش قولتله ماشي فضل برضو يغلط كتير مارضتش ارد عـLــيه لقيته برضو بيزcــق مع ماما ويقولها بتقولي اعتديت عـLــيه Oــش مصدقه ان وقع قولتله بتكدب ليه انـL ماقولتش كدة لقيته اتعصب

بايتة عند ماما يومين Read More »

حكاية واحد صاحبي

إتقِ اللّٰه، دي ست Oــتجـgزo ومخلفة وعمر ما حد سمع عنها حاجة Gحشـ٩ وجوزها بيموت فيها وراجل محترم وميستاهلش إنُّه يتخذل في أكتر حد أمنلُه، وهددتُه بإنك هتبلغ Oــبـ|حث |لانتـ، ،ـرنت وقعدت تشتـp فيه لحد ما عملك بلوك، قولتلُه انـL أكلت معاكم إنتوا الإتنين عيش وملح ومراتك من يــgم ما جات هنا وأنا بعتبرها أختي،

حكاية واحد صاحبي Read More »

تجارب حقيقية

كانت فيه بنت اختفت من بلدنا من فترة طويلة وفضلت تلت أيام البلد كلها بيدوروا عليها بدون أي نتيجة، خاصة إنها بنت شابة وكل الناس وقفوا مع اهلها بقلوبهم بجد، وفي الليلة الرابعة باب من بيوت القرية خبط في نص الليل والجو كان مُمطر جدا جدا، فتحت الست الكبيرة لقت بنت لابسة شال اسود ومغطية

تجارب حقيقية Read More »

رواية سرقت زوجى ولكن

مفيش دي جالها مكالمة مهمة من واحدة صحبتنا وانا خوفت الشاي يبرد فجبتهولك ابتسم احمد بامتنان وقالها وهو بيشرب من الشاي: تسلم ايديكي بجد انك اهتميتي وجبتيه لحد هنا ابتسمت ليلي ببراءة مصطنعة وقبل ما تخرج لمحت سجاير كتير في الطفاية اللي علي الترابيزة واوراق كتير فاتكلمت بخبث وهي بتبص لاحمد: احمد هو انا ممكن

رواية سرقت زوجى ولكن Read More »

فى زاويه القبر

“وحتى لو انا جوة القبر مكنش ينفع تفتح عليا” وجملته اللي قالها من شوية: “لازم نبقا مع بعض هنا وهناك في البيت, فاكر البيت” وقتها بصيت لعمي والدموع في عنيا وقلت: – يعني ابني كمان مات بصلي بصة طويلة وقال: – عدلي التربي كلمني انهاردة وقال انه لقى قبر مراتك وابنك مفتوح, وانا خمنت انه

فى زاويه القبر Read More »

جدتى فوزية بقلم أحمد محمود شرقاوى

قرايبي وصلوا والحكومة ونزلنا تحت, بس, بس لقينا تلت جثـ،ـث , عمتي وجابر, وججث0ة جدتي وهي طاعنة نفسها في رقبتها, كانت حادثة بشعة, فضلنا في الدوامة دي يومين لحد ما الج-ثث اتد-فنت واتقفلت القضية.. ورغم إن الموضوع لسة مأثر فيا أوي بس اتعلمت منه كتير أوي, فيه أخطاء حرفيا صعب جدا جدا تعالجها غير بخطأ

جدتى فوزية بقلم أحمد محمود شرقاوى Read More »

أبو الكمال

خلصت كلامها وانا رجعت اوضتي وشغلت قرآن وانا عمال أفكر وخايف، وفجأة لقيت حسن دخل عليا وبيقولي: خلاص يا خالو، متخافش، أبو الكمال مشي بقى هيستناني في البيت عشان لقاك خايف منه، ده طيب يا خالو ومش بيخوف، بس خلاص هو مشي، حسن خلص كلامه وسابني وراح ينام وانا فضلت خايف ومرعوب وتقريبا منمتش اليوم

أبو الكمال Read More »

Scroll to Top