رواية صغيرة في قلب صعيدي (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء احمد

 

احنا ممكن نتفق مع بعض على حاجه
بس ياريت تخليني اكمل كلامي للاخر…..
يادكتور جاد..

جاد بضيق من القب
:اتفضلي سمعيني….

ملاك
_الكلام دي هيكون بيني وبينك يعني محدش هيعرف بيه ولا حتى چنا

جاد بتأكيد
:دا شئ طبيعي ان اللي بينا احنا الاتنين مش هيخرج برا.…

ملاك قررت تسأله بوضوح لو رد عليها يبقى في فرصة لعلاقتهم
:أنت اتجوزتني ليه؟

جاد سكت مش هيقدر يقولها انه عمل كدا علشان يرضى ابوه في موضوع الخلفه لكن مشاعره ناحيتها حقيقة

جاد: هيفرق معاكي

 

 

 

ملاك:ايوة طبعًا

جاد بصلها بقوة ورد بهدوء
:حصل خلاف بيني وبين چنا ولو متجوزتكيش كنا هنتطلق وياريت متساليش عن اللي حصل لان مقدرش اقولك بس اللي عايزك تعرفيه ان دا كله اتغير بعد جوازنا

ملاك بلعت ريقها بصعوبة
:يعني أنت اتجوزتني علشان متطلقهاش…..

جاد:ملاك انتي مش فاهمة الموضوع أنا ووالد چنا في بينا شغل أنا كان ممكن افض كل الشغل اللي بينا بس

ملاك:بس مقدرتش علشان بتحبها

جاد:مين قال كدا؟ لو سمحتي بلاش عقلك الصغير دا يستنتج حاجات مش موجوده… أنا وچنا اتنين متجوزين وطبيعي كنت بحبها بس حصل حاجات كتير بينا خلتني مش عايز اكمل معها ولا قادر…. بس لان مش كل حاجةبنعوزها بنقدر نعملها انا مقدرتش أطلقها لان الموضوع اكبر من تفكير عقلك…. بس اللي لازم تفهميه انك مهمة عندي اوي ”

ملاك مقاطعة وتعب
:مش مهم… مدام انت مش عايز تشرح كل حاجة يبقى مش مهم تحبها او لا دا شي يخصك بس انا مش مستعدة لأي حاجة دلوقتي لازم ندى لبعض فرصه …فرصه نحترم بيها بعض
ولو مقدرناش نكمل وجوزنا منجحش …يبقى لازم أخد منك حريتي وطلقني ومش بس كده

 

 

 

 

 

جاد بثقة
:موافق بس انا كمان ليا شرط …

 

ملاك بتوجس
شرط إيه؟..

“اولا حاجة مش عايز كل شوية تقوليلي بحب چنا دي وبلاش تحطي نفسك في مقارنه معها…و لازم تعرفي ان جوزك
تاني حاجه انا موافق على كلامك وهنفذ اللي انتي عايزاه…..ومعاملتي من النهاردة هتتغير معاكي ومش هتلاقي مني غير كل آدب واحترام بصي ياملاك انا عارف ان طبعيّ صعب عليكِ
و واذا كان على حقوقي الشرعيه منك فى انا عمري ماهطلبك بيها غير لم احسى ان احنا بقينا فعلًا زي اي اتنين متجوزين…

ملاك بتردد
:وانت شايف ان ده هيحصل ازاي واحنا مش..

 

 

 

 

 

جاد بمقاطعة
هيحصل مع العشرة والتعود …انا مش محتاج حاجه منك غير كده ووجودك معايا كازوجه إحترامك ليا ولاهلي وانك تفهمي مع الوقت
طباعي وارتاح معاكي دا عندي كفايه أوي…..

سألته بتردد وحرج…
“يعني معندكش مشكله لو مقدرتش احبك

جاد سكت وهو مش عارف يقول ايه…
:لا متقلقيش انا مش من النوع اللي بيجري ورا الحب، لا الحب رزق ونصيب جايز ميكنش من نصيبي انك تحبيني لكن مش كل البيوت بتقوم على الحب،انا اهم حاجه عندي في الجواز، واحده تفهمني وتريحني وتقضيلي طلباتي…وتكون ام ولادي بعض كده غير كده مبدورش لا على حب ولا غيره…

ملاك حست ان كلامه الي حد ما منطقي وطبيعي لكن لسه موصلتش للي هي عايزاه انه يصراحها بموضوع الخلفه دا، يمكن لو عمل كدا طريقتها معه تتغير وتحس انه فعلا عايز يبدأ معها لكن هو متكلمش….

 

 

 

 

 

في اوضة چنا
كانت رايحة جايه في الاوضة وهي بتفكر ياترى بيعملوا ايه ومتضايقه انه سابها وراح الاوضة ملاك، كانت حاسه بالانتصار طول الشهر اللي فات لانه كان معها رغم انه كان يسيبها وينام وكلامهم بسيط جدا وغير انه كان ببعاملها بحدة بعد الموقف دا لكن فكرة انه معها وبعيد عن ملاك كانت مريحه، طلعت موبايلها وكلمت كارم

 

چنا بحقد:انا هتجنن يا كارم حاسه ان كل حاجة بتروح مني، بعد ما كنت اطمنا الشهر اللي فات كله وقلت اهو معايا رجع يروح لها تاني وناوي يقسم الايام ما بينا البت دي لعبت في دماغه….. انت مشوفتهوش كان بيبوسها ازاي! أنا من وقت ما شوفتهم وانا هتجنن يا كارم هتجنن البت دي مش ناوية على خير أبدا مش عارفه اعمل ايه معها…. عندي استعداد اروح اقت”لها واخلص منها
كارم:البت دي لازم نخلص منها سيبك من كلام ماما…. ماما عايزاها تستنى لما تحمل وتخلف ولو استنيت البت دي هتخطفه منك، وبعدين دول مكملوش شهر ونص وبقا معاها كدا اومال لو فضل شوية كمان هيوصل لايه… انه يطلقك عشانها وتسيبها انتي الجمل بما حمل

 

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top