رواية غرور وكبرياء عاشق (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء حجاج تمممممم

بص لتحت وقال: انا اسف يا معلم
مريم بصتلهم وخافت اوى من نظراتهم ليها
رجعت خطوه لوراء والاخر كان بيتقدم خطوه لقدام
بلعت ريقها وقالت بخوف: أوعك تقرب أوعك
لم يسمع منها وبدأ يقرب منها ويقول: واحده حلوه زيك كده اي اللى مطلعها متأخر كده
أيدها بدأت ترجف ومكنتش عارفه تعمل اي
_يا تيجى معانا بالزوق يا تيجى معانا بالعنف اختاري
مريم هزت راسها وكانت رايحه تجري إلا أنه مد رجلوا لتقع على الأرض عالطول
_اعاااااااا
مسكها من شعرها وقال: اختاري يا بالزوق يا بالعنف
مريم:_________
_شكلك بتحبي العنف وانا بعشق النوع ده
قطع الفستان من على كتفها وقال بابتسامه خبيثه: تحبي اكمل
بصت على كتفها وكانت في حاله صدمه
قطع الفستان من الناحية التانيه
مريم حطت أيدها على كتافها وبدأت ترجع لوراء وقالت: ارجوك لا ارجوك
لم يسمع منها وقال: في غابه اها اعتقد لو عملنا حاجه محدش هيعرف باللى حصل
مريم بارتباك: لا لا لا
الشاب بدأ يفك ازرار القميص بكل واقحه وكانت نظراته لمريم مقززه جدآ
_ساعدونى ساعدوني (قالت تلك الكلمه بكل صريخ)
(بدأت تصرخ على أمل حد ينقذها من تلك الوحوش )
كان الآخر سايق العربيه باقصي سرعه
_هاتوا الحلوه وتعالوا ورايا

مسكوا مريم من أيدها وبدأوا يشدوها ناحيه الغابه
_لا لا ارجوكم لا
_اسكتى بقااا
مريم زقتهم وطلعت تجري عالطول
الآخر وقف وقال بصوت جهوري: هاتوها فوراً
بصوا لبعض وطلعوا يجروا وراء مريم
مريم كانت بتجري وبتصرخ بأعلى صوت
مراد داس فرامل عالطول حين شاف واحده بتجري ولم يعلم أنها مريم
مريم وقعت على الأرض ومراد نزل عالطول وقال بخوف: انتى انتى كويسه
رفعت عينها لفوق وقالت بابتسامه: مراد
مراد بصدمه: مريم
قامت من على الأرض بالعافيه وحضنت مراد جامد اوى وقالت بكلام مقطع: سا سا ساعدني
مراد بعد عنها وحط ايدو على خدها وقال بدقات عاليه جدا: في اي
وصلوا الشابين وبدأوا ياخدوا نفسهم
مريم حضنت مراد عالطول وقالت بخوف شديد: دول دول عايزين *****
مراد خد مريم وراء ضهره والغضب كان عنوانه
_ابعد عن طريقنا احسن ليك
مراد بابتسامه: تصدق خفت
طلع مطوه وقال: لازم تخاف فعلا يا حلو
_لو راجل قرب

الشاب جري على مراد وكان رايح يغزه في بطنه الا ان مراد مسك ايدو ولفها وراء ضهره
_اعاااااااا
مراد زقه ليقع على الأرض ثم بص للتانى وقال:تعالى ولا خايف

بلع ريقه وقال بارتباك: لا مش خايف
_طب تعالى
طلع يجري عالطول ومراد عدل الجاكيت وقال: جبان
مريم رجعت خطوه لوراء وجسمها كله كان بيرتعش من الخوف
مراد راح عندها ومسكها من دراعها جامد اوى وقال بعصبية: ازاى تطلعى في الوقت المتاخر ده
مريم بخوف: كنت كنت مع صحابي
مراد ضغط على سنانه وقال: لو مكنتش موجود كانوا *****
الدموع نزلت من عينيها وقالت: انا اسفه مكنتش اعرف انك لسه بتحبينى وبتخاف عليا
مراد ساب أيدها عالطول وقال بارتباك: اي الكلام اللى بتقولى ده
مريم مسكت ايد مراد وقالت: انا لسه بحبك يا مراد
ثم كملت: واسفه على اللى عملتوا
مراد:________
_عرفت أني بحبك لما روحت منى
_كويس انك عارفه انى متجوز
_يعنى اي

مراد بصوت حاد جدا: يعنى مستحيل اخدع مراتى يا مريم انا مش زيك
_افهم من كلامك ده اي
_انك ماضي بالنسبالى وانتهى يا مريم
حطت ايدها على خده وقالت بعياط: انت كداب انت لسه بتحبينى واتجوزت نغم عشان وعدتنى انك هتتجوز قبلى
مراد:__________
_واكيدا اتفاقت معاها على مده هتقعد معاك فيها
_ولحد ما تخلص المده ده يا مريم مستحيل افكر اخونها
_بس انت مش بتحبها
_حتى لو مش بحبها مستحيل اخونها وانا متجوزها على سنه الله ورسوله يعنى مستحيل افكر اخونها
_قد اي المده ده يا مراد
_وده يهمك
هزت رأسها وقالت: ايوه عشان نرجع زي الأول
مراد قعد يضحك وقال بتريقه: انتى مفكره انى هوافق ارجع ليكى بعد اللى عملتى فيا
_تقصد اي
_قولتلك كنتي بالنسبالى ماضي وانتهى خلاص
_انت كداب انت بتحبينى
_زمان دلوقتى لا سلام
مراد ركب العربيه ومريم وقفت في وشه وقالت: انت هتسبنى ارجع لوحدي
فتح ازاز الشباك بتاع العربيه وقال: والدك اهو يلا سلام
مراد مشي ومريم التفت وقالت: بابا

راح عندها وقال بحده : بتعملى اي مع مراد الالفي يا مريم
مريم حكت كل حاجه لوالدها اللى خاف عليها أوى وقال: وانتى كويسه دلوقتى
هزت رأسها وقالت: اه كويسه متخافش
_الوقت اتاخر اوى لازم نمشي
مريم هزت راسها وركبت العربيه ووالدها ركب أيضا وأمر السواق انه يطلع
(ملحوظه مريم رنت على والدها وهي بتجري وبعدها التليفون فصل شحن)
مريم بتفكير: معقول يكون مراد بدأ يحب نغم
مريم بشر: ده لو حصل يبقا مو”ت نغم قرب اوى
في مكان هادئ جدآ
غسان وقف العربيه وبص في المرايه وقال بابتسامه جذابه: يلا يا امير

امير فتح الباب ونزل عالطول
حور نزلت أيضا وامير مسك أيدها وقال: اي ده يا اميرتى
غسان نزل وحمل امير وقال: ندخل الاول وبعدين تسأل
_امممم
غسان وامير مشوا وحور فضلت واقفه مكانها
غسان وقف ولف ناحيه حور وقال: انتى واقفه ليه
حور بتوهان: هاااا
غسان باستغراب: انا اتاكدت انك مجنونه فعلا
_متقولش كده على اميرتي
_طب يا ابو لسان

دخلوا كلهم جوا وحرفيا المطعم كان متزين بطريقه خرافيه
ومكنش في حته مفيهاش شوكولاته
_كل ده شوكولاته
غسان نزل امير وقال: اي رايك
امير كان فرحان اوى وقال: انا بحبك اوى يا خالو
امير طلع يجري وغسان مسك ايد حور وشدها ليا وقال بهمس: مالك بتفكري في اي
حور ببرود: مفيش
رجع بعض خصلات شعرها وراء ودنها وقال: متاكده ان مفيش حاجه
_اه مفيش
حط ايدو على ضهرها وقال: وحشك
حور بصت في عيونه وقالت: نعم
غسان ضغط بايدو على ضهرها جامد اوى وقال: الحلو وحشك ولا لا
حور بدأت تتالم وقالت: انا مش فاهمه حاجه
غسان زقها وقعد على الكرسي وقال: بكره تفهمى كل حاجه بس انا متاكد انك عارفه انا بتكلم عن أي كويس على العموم مش ده موضوعنا
حور قعدت على الكرسي أيضا وقالت: امال اي موضوعنا
_مش كنتى عايزه تشتغلى
_كنت دلوقتى لا
غسان مسك كاسه وقال: غريبه ده
_محدش غريب الا انت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top