رواية غرور وكبرياء عاشق (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء حجاج تمممممم

_انتى بتفهمى حاجه
نغم باندفاع: اه بفهم انا مش غبيه للدرجه ده
مراد ابتسم وقال: ماشي
نغم بعصبية: وحضرتك مبتسم كده ليه
مراد حاول يكتم ضحكته وقال: افتكرت حاجه مش اكتر
نغم قبضت ايدها ومراد قال بابتسامه: مش هتاخر جهزي العشا
نغم بضيق: طيب
في قصر عائله السيوفي
غسان بعد ما غير هدومه دخل البلكونه وقعد على الكرسي ورجع رأسه لوراء
_استنى هنا
راضي وقف العربيه وحور نزلت عالطول وغسان كان مغمض عينيه ومكنش واخد باله
شغل العربيه وغسان سمع صوت العربيه وقال: مين ده
حور دخلت عالطول وقالت بدعاء: يا رب ميكنش رجع
حور طلعت فوق وفتحت الباب بكل هدوء وقالت وهي بتاخد نفسها: الحمدلله لسه مرجعش
غسان قام ودخل
حور اول ما شافته خافت اوى
قعد على طرف السرير وحور بلعت ريقها وقعدت جنبه وقالت بارتباك: غ غسان

غسان:_________
حور بدأت تخاف اكتر لأن الهدوء من تلك المغرور يليه العاصفه
حور حطت أيدها على ايد غسان وقالت: انا عارفه انى غلطانه بس
غسان قاطعها وقال: كويس انك معترفه بكده
_والله اللى حصل٠٠٠
غسان قام وقال بصوت جهوري: انا بالنسبه ليكى اي يا حور
حور قامت أيضا وقالت: الشخص اللى بحبه أوى
غسان ابتسم وقال: واضح جداً
_غسان اسمعنى الاول
_عارفه اي اكبر خطأ ارتكبته أنى اتعاملت معاكى بلطف وحب
ثم كمل: اللى زيك بيحب القسوه بيحب الجبروت
_والله رنيت عليك عشان اقولك بس انت قفلت التليفون
غسان مسك أيدها جامد اوى لدرجه حور بدأت تتألم وقال بحده: روحتى فين يا حور
حور مكنتش قادره تتكلم وقالت بصوت مقطع: كنت كنت
غسان زقها وقال:طب الحلو وكان عندي في الشركه وابوكى رنيت عليا وسالتوا قالى حور عامله اي
حور بصت لتحت وغسان رفع راسها لفوق وقال: لا ركزي معايا كده اصلا الشك وصل عندي لأبعد الحدود
_انت بتوثق فيا ؟
_متغيريش الموضوع وردي على قد السوال كنتى فين
حور هزت رأسها وقالت: انا مغيرتش الموضوع يا غسان وعايزه اجابه انت بتوثق فيا
غسان خد نفس عميق وقال: وازاى اكون بحبك ومش بوثق فيكى
_خلاص عايز اي

غسان بدأ يتعصب وقال: هو اي اللى عايز اي كنتى فين كل ده
_مش حضرتك لسه قايل انك بتوثق فيا ليه السوال ده
غسان ضغط على أيدها وقال بصوت يشبه صوت فحيح الافاعى: بلاش تختباري صبري يا حور
حور زقته وقالت بعياط: كنت عند اختى في واحد حاول يتعرضلها عملت جريمه يعنى لما روحت اطمن عليها صحيح غلطت لما طلعت من غير ما اقول لحد
ثم كملت: ساعتها عقلى وقف عن التفكير
_دقيقه ازاى كنتى عند اختك ولما رنيت على والدك قالي حور عامله اي
_نغم اتجوزت
غسان باستغراب: اتجوزت
حور بضيق: تصبح على خير
غسان مسك أيدها وقال: طب أهدي مكنتش اعرف ان اختك متجوزه
ثم كمل بعصبية: بس حضرتك غلطانه كان لازم تستنى لحد ما اطلع من الحمام وتقوليلى
_ما قولت عقلى وقف عن التفكير
_وانتى من أهل الخير
حور اتعصبت منه اوى وكانت مفكره انى هيصالحها بس ازاى غروره وكبرياؤه ميسمحوش بكده
غسان نام على السرير وقال بحده: على الأرض
حور بعصبية: من غير ما تقول

خدت البطانيه ولكن غسان شد البطانيه وقال: زي الأول نامى زي الاول
حور اتغاظت اوى وقعدت على الأرض فعلا وغسان غمض عنيه ومكنش عارف ينام
الجو بدأ يتغير ليصدر صوت برق ورعد مع رياح قويه جدا عملت على فتح الشبابيك
غسان وحور قاموا عالطول
غسان قفل الشباك عالطول والملفات الموجوده على الكومدينو كلها وقعت على الأرض نتيجه الرياح القويه
حور بدات تلم الورق وغسان خد نفس عميق وحاس بالذنب اتجاها
حور لمت كل الورق وحطتهم في الدرج
غسان راح عندها وقال: بقولك
حور مردتش عليا وكانت رايحه تنام الا ان غسان مسك أيدها وقال: خلى عندك زوق شويه وبعدين انا بكلمك يعنى تردي عليا لأنك عارفه انى بكره التجاهل اوى
_خير
غسان ضربها على رأسها وقال: بلاش دور البريئه ده مش لايق عليكى
حور نفخت وغسان قبض ايدو
تلك القبضه جعلت حور تخاف اوى
غسان حاول يبقا هادي وحط ايدو على خدها وقال: عايزانى طيب وحنين معاكى عالطول بلاش عصياني يا حور انتى لسه متعرفيش غسان السيوفي
_غرورك بيمنعك تعتذر يعنى
_واعتذر ليه وبعدين المفروض انتى اللى تعتذري مش أنا يمكن اتعصبت عليكى بس حقي خصوصاً لما تخالفي قواعدي
_مش ملاحظ انك بتبالغ أوى
غسان ضم حواجبه وقال بعدم فهم: ببالغ
حور هزت رأسها وقالت: حتى كلمه اسف مش قادر تقولها
_لا قولتها وهقولها تانى انا اسف يا حور
_تمام

غسان مسك أيدها وقال: هو اي اللى تمام
حور بصت على أيده وقالت: ما انت اعتذرت وانا بقولك تمام يعنى اعتذارك مقبول
_والله
_اه والله
_طب تمام تصبحي على خير
حور بابتسامه صفره: وانت من أهل الخير
غسان اتعصب أوى وكان طالع من الاوضه الا أن حور أوقفته
_رايح فين
غسان بكل برود أعصاب: هنزل اقعد شويه في الجنينه
حور راحت عنده وقالت: انت مش شايف الجو عامل ازاى
_وحضرتك خايفه عليا

حور بتوتر: واخاف عليك ليه
_عندك حق (قالها وهو ضاغط على سنانه)
طلع ورزع الباب وراء مما جعل حور تنخض
في فيلا مراد الألفي
مراد نزل ونغم بغضب: والله فكرتك نمت

مراد قعد على الكرسي وقال: الهوا كان عالى اوى كنت بتأكد ان كل حاجه مقفوله
نغم قعدت على الكرسي أيضا وقالت: عايزه اروح المدرسه
مراد بصلها وقال: مش الامتحان لسه بعد بكره
_عايزه أسأل على المواعيد غير الجدول
_طب ما ترنى على اي حد من صحابك أو اسالى بدر لما يجى
_معنديش صحاب
مراد باستغراب: معندكيش صحاب
نغم هزت رأسها وقالت: كلهم مصالح
_ناكل الاول ونتكلم في الموضوع ده بعدين
وفجاه صدر سوال من نغم غريب ليس غريب ولكن مفاجا
_هو انت هتتجوز البنت اللى بتحبها بعد ما انا وانت نتطلق
مراد كان رايح يحط الشوكه في بوقه ولكن نزلها عالطول وقال: نغم انتى مش ملاحظه انك غريبه اوى اليومين دول
_عايزه أجابه لسوالى يا مراد
_اه يا نغم هعيش معاها مدي الحياة
نغم بدموع مكتومه: طب طب انا عايزه أشوفها
مراد حط ايدو على خده وقال: اشمعنا
نغم بتحاول تتهرب: عادي
_لا مش عادي وفي سبب لسوالك ده
_والسبب ده هيهمك أوى
_طبعا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top