رواية غرور وكبرياء عاشق (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء حجاج تمممممم

_غسان بيه متعصب أوى يا مراد بيه
مراد شاور بايدو وقال: أمشي انتى
مشت عالطول ومراد فتح الباب وقال: مالك
غسان كان قاعد على الكرسي وعاطى ضهره لمراد
مراد قعد على الكرسي وقال: غسان
غسان لف بالكرسي وقال: وصلت امتى
_يدوب لسه وأصل مالك
_مفيش
_اروي بتقول انك متعصب أوى
_صدقنى مفيش المهم مش قولت مش هتيجى دلوقتى
_وحشتنى
_محن ده

_حاجه شبه كده
وفجاه الباب انفتح ليدخل سامر الحديدي
مراد وغسان بصوا لبعض
_مين سمحلك تدخل (قالها مراد بصوت حاد جدا)
سامر قعد على الكرسي اللى قصاد الكرسي اللى قاعد عليا مراد
حط رجل على رجل وقال: هي ده الضيافه بردو يا عدوي
_نزل رجلك يا روح امك
سامر بص لمراد وقال: بلاش شغل الشوارع ده يا مراد وبعدين احنا كنا صحاب جامد أوى اي اللى حصل بس
_كنا يا سامر انما دلوقتى لا
سامر بص لغسان وقال: تعرف ان مراد كان بيكرهك اوى يا غسان وكان ناوي يدمرك واتفق معايا على كده
غسان ومراد بصوا لبعض وابتسموا
_شكلك غلبان اوى يا سامر انت متعرفش ان مراد اللى كان ناوي يدمرك بالاتفاق معايا
سامر بص لمراد اللى طلع سيجاره وبدأ يشربها
_يعنى اي

مراد بعصبية: يعنى اللى جاي عشانه مش هيحصل يا سامر
سامر قام وقال: بكره تكرهوا بعض مستحيل تدوم المحبه ده عالطول مستحيل
غسان قام ومراد أيضا وغسان قال: لا هتدوم عارف ليه
مراد بابتسامه: لأننا مش اصدقاء بس احنا اخوات يا ابن الحديدي
سامر عدل الجاكيت وقال: فرصه سعيده
غسان ومراد بصوت واحد: منعتقدش انها فرصه سعيده
سامر اتعصب اوى وخد بعضه وطلع
مراد بعصبية: حيوان
غسان قعد وقال: فكك منه
مراد قعد أيضا وقال: الاجتماع امتى
_خلص من ربع ساعه يا حلو
_يعنى هنرجع بدري النهارده
_علي الساعه ٦ كده
بدأ يمر الوقت وغسان ومراد انتهوا من عملهم وكل واحد ركب عربيته ومشي

في المساء
بعد مرور ساعه كامله
غسان دخل الاوضه على أمل يلاقي حور رجعت لكن مرجعتش
قلع الجاكيت ورمى على السرير وفك زر من القميص وكان متعصب أوى وقال: الظاهر المعامله ده متنفعش معاكى يا حور شكلك بتحبي غسان الجبروت غسان القاسي
بدأ يمر الوقت وحور مرجعتش بردو
_معقول حصلها حاجه ( قالها بكل خوف )
غسان مسك تليفونه ورن على منير اللى فتح التليفون عالطول وقال: غسان بيه اخبارك اي وحور اخبارها اي
غسان بصدمه: حور مش عندك
_تقصد اي
غسان قفل التليفون وقال بشك: طلعت من الصبح ومن غير ما تقولى ومرجعتش لحد دلوقتى معقول تكون عند الحلو
ومن هنا هيبدا الشك
احتمال مفيش بارت بكره

امير قاطع تفكير غسان ليدخل ويقول: اميرتي فين يا خالو
غسان بص لامير وقال: امير انا متعصب دلوقتى
امير بص لتحت وقال بحزن: طيب
غسان خد نفس عميق وقال: عايزها ليه
امير قعد جنب غسان وقال: رسمت رسمه وكنت عايز اخد رأيها والصراحه خايف متعجبهاش
_ممكن اشوفها
أمير قام وقال بفرحه: حالا
بعد شويه
امير رجع وقال: اي رايك
غسان بص على الصوره وقال: مين دول
امير شاور على كل واحد في الصوره وقال: ده اميرتى وده انت وده أنا
_اي رايك بقا
غسان ابتسم وقال: حلوه
امير بحزن: حلوه بس
_امال عايز اي

امير حط اللوحه جنب غسان وقال: طب هات ليا شوكولاته اي حاجه يا عم
غسان برفع حاجب: عم
_عشان خاطري يا خالو
غسان ابتسم وقال: حاضر يا قلب خالو
امير باس غسان من خدوا وقال: مقولتش بردو اميرتى راحت فين
غسان قام وقال: انا داخل الحمام
_وانا هروح انام عشان رايح مع تيته عند ماما
ابتسم وقال: ماشي
امير وهو طالع: أوعك تنسي الشوكولاته
_حاضر
امير طلع وغسان بص في الساعه وقال: الساعه عشره ولحد دلوقتى مرجعتش طب راحت فين
غسان قعد على الكنبه وقال بتفكير: الزفت كان عندي الصبح لو حور عنده مكنش جي طب راحت فين
غسان فاق من تفكيره وفتح الدولاب وطلع تيشيرت اسود وبنطلون ابيض ودخل الحمام
في فيلا مراد الألفي
مراد رجع وقال: نغم نغم

طلعت من المطبخ وقالت: عشر دقائق والعشا هيكون على السفره
_اختك مجاتش
نغم هزت رأسها وقالت: مشت من شويه كده
مراد بص في الساعه وقال بعصبية: انتى مجنونه يا نغم ازاى تسبيها تمشي في الوقت ده لوحدها
نغم راحت عنده وقالت: خليت عمى راضي يوصلها
مراد خد نفس عميق وقال: اسف مكنش لازم اتعصب عليكى
نغم قالت بابتسامه: ولا يهمك
ثم كملت: روح غير هدومك وانا هجهز العشا اوعك تتاخر
مراد وهو طالع على السلم: بدر جى
_اه جى وقعد اربع ساعات يشرحلى والواحد كان بينام على نفسه
مراد ابتسم وقال: انتى مش بتقولى امتحاناتك كمان يومين لازم يبذل مجهود عشان يفهمك
مراد وقف مكانه والتفت ليها وقال: نغم صحيح
_اي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top