رواية غرور وكبرياء عاشق (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء حجاج تمممممم

مراد نزل من العربيه وقال: فين الظابط وليد
_في المكتب بتاعه يا بيه
مراد دخل جوا وقال: عايز اشوف الحيوان
وليد قام وقال: اتفضل يا مراد
مراد حط ايدو على المكتب وقال بصوت يشبه صوت الافاعى: انا مش جاي اقعد انا عايز اشوف الحيوان
وليد بلع ريقه وقال: جابر جابر
_نعم يا بيه
_هات فتحى من جوا
مراد قعد على الكرسي وحط رجل على رجل والظابط وليد كان متنرفز منه اوى
فتحى طلع ومراد اول ما شافوا قام وراح عنده وقال: اخبارك اي يا حلو
بلع ريقه من شده الخوف وقال: انا اسف يا بيه
مراد ابتسم وقال: متخافش انا مش جاي اضربك انا جاي اتفق معاك على اتفاق حلو كده
فتحى بارتباك: إتفاق اي
مراد حط ايدو على كتف فتحى (اللى حاول يتعرض لنغم )
_لو قولت مين اللى وراك بوعدك هتطلع من هنا فوراً
فتحى بتهرب: محدش ورايا انت ليه مش مصدق
_انت عايز تفهمنى انك دخلت الفيلا بتاعتى عشان تتهجم على مراتى
فتحى:___________

مراد بدأ يتعصب وقال: هتقول ولا تحب استخدم معاك العنف
_انا قولت اللى عندي
مراد ضربه بالبوكس في وشه مما جعل فمه ينزف دم
حط ايدو على فمه وقال: شايف يا باشا سجل عندك بقا
مراد مسك وشه بايدو وقال: كلامك معايا انا يا روح امك
وليد قام وقال: مراد مينفعش كده انت مش في الشارع انت في السجن
مراد رفع ايدو في وش الظابط وقال: خليك في حالك ويا ريت متدخلش
وليد اتعصب أوى وقال بعصبية: انت في السجن يا حلو ويا ريت تحترم نفسك وانت بتتكلم معايا
الكل بصوا لبعض وكانوا في حاله صدمه انه ازاى يتكلم مع مراد الألفي كده
_قولت اي
وليد حط ايدو في جيبه وقال بثقه: قولت اللى سمعتوا وبعد كده تحترم نفسك لما تتكلم معايا
مراد ابتسم وطلع التليفون وقال: ثانيه واحده
بعد شويه
_اتفضل
وليد مسك التليفون والخوف سيطر عليا وقال بصوت مقطع: الوو
:_________

رفع ايدو على رأسه
(حركه الظباط لما يشوفوا الرئيس بتاعهم)
هز رأسه وقال بتوسل: أنا اسف يا بيه بوعدك الخطأ ده مش هيتكرر تانى

_لو اتكرر صدقنى٠٠٠٠
قاطعه وقال: من غير ما تكمل يا بيه مش هيحصل كده تانى
هز رأسه وقال: ادينى مراد
_اتفضل يا مراد بيه (قالها وهو خايف أوى)
مراد خد منه التليفون وقال: عذبتك معايا
_مفيش عذاب ولا حاجه يا مراد وبعدين انت حفيد الغالى
_شكرا اوى
مراد قفل التليفون ووليد بص لتحت وقال: انا اسف يا مراد بيه
مراد زقه وبص لفتحى وقال: هرجعلك
فتحى بص لتحت وبلع ريقه من شده الخوف
مراد طلع وركب عربيته ومشي
في الطريق
مراد كان سايق العربيه ومكنش واخد باله أوى من الطريق
_اكيدا مريم وراء اللى حصل

مراد داس فرامل عالطول لما شاف واحده عجوزه معديه
مراد نزل من العربيه وقال: انتى بخير يا امى
حطت أيدها على خد مراد وقالت بابتسامه: بخير يا ابنى
مراد مسك أيدها وقال: بلاش تمشي على الطريق كده
_حاضر يا ابنى
مريم شافت مراد وقالت: شكله الحظ معايا النهارده
مريم بتفكير: انزل ازاى دلوقتى
البودي جارد: اطلع يا آنسه
مريم فتحت باب العربيه وقالت: ثانيه واحده
_على فين يا آنسه
مريم نزلت وقالت: مش هتاخر أوعك تنزل
مريم طلعت تجري والبودي جارد نزل وقال: استنى يا انسه
مراد ركب العربيه وشغلها وكان رايح يمشي لقي اللى فتح الباب وركب
_مريم
_عايزه اتكلم معاك ممكن
مراد نزل من العربيه ومريم نزلت وراء وقالت: مراد انا موافقه على شرطك
مراد بص ليها وقال باستغراب: اي اللى اتغير خلال اليومين دول
مريم مسكت ايدو وقالت: مراد انا بحبك

مراد ابتسم وقال: اتاخرتى اوى يا مريم اتاخرتى اوى
مريم هزت راسها وقالت: لا متاخرتش يا مراد
_انا اتجوزت خلاص
_مش انت اتجوزتها عشان وعدك ليا
مراد هز رأسه ومريم قالت: وانا سبت خطيبي
_تؤ تؤ مش انتى اللى سبتى هو اللى سابك انتى ناسيه ولا اي
_مش مهم مين اللى ساب مين المهم انا عايزاك ومستعده أراقب اخويا عشانك
_عايز ضمان على كلامك ده
_نتجوز يا مراد اعتقد مفيش اكبر من كده ضمان
_بس انا مش بحبك يا مريم
_كداب انت بتحبينى فاكر ولا افكرك
_ده زمان يا مريم إنما دلوقتى انا بحب واحده تانيه
مريم بعصبية: نغم صح

مراد هز رأسه وقال: كنت مفكرك غبيه بس طلعتى ذكيه اهو
_مراد انا مش بهزر انت فعلا بتحب نغم ولا بتقول كده عشان تعاقبنى على اللى عملتوا معاك
_لا بحبها فعلا يا مريم
ملامح مريم ساعتها اتغيرت وقالت: حبيتها امتى يا مراد
مراد وهو بيفتكر: اول ما شوفتها خطفت قلبي يا مريم
مريم مسكت في لياجته وقالت بغضب: حبيت فيها اي ده ولا حلوه ولا استايل ولا من مقامك
_اصلها محترمه مش بتاعت اللبس الضيق والقصير زي ناس كده أعرفهم
_بتلمح ليا صح يا مراد
_ممكن
مريم قعدت تعياط وقالت: مراد متعملش كده انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك
مراد بعصبية: ولما عرضت عليكى الجواز رفضتى ليه يا مريم
بصت لتحت وقالت: كنت غبيه يا مراد ايوه كنت غبيه
مراد لبس النظاره وقال: اخدتى من وقتى كتير عن اذنك
_مراد استنى مراد
مراد قبل ما يركب العربيه قال بتهديد: لو عرفت انك السبب في اللى حصل لنغم هدفعك التمن غالى اوى
مريم مسحت دموعها وقالت بارتباك: هو اي اللى حصل
_انتى عارفه كويس انا بتكلم عن أي يا حلوه يلا سلام
مراد ركب العربيه ومشي
مريم بكل عصبية: انت ليا يا مراد ونغم بالنسبه ليك فتره قصيره اوى وهتنتهى قريب أوى
بعد مرور نصف ساعه وتحديداً في شركه السيوفي والألفي
_غسان جوا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top