رواية اتجوزني عشان اربيله ابنه بس

مريم _
انت مش متجوزني عشان اربيلك ابنك يبقي متتكلمش معايا غير في اللي يخص ابنك وبس..
معتز ـ

 

close

بس انا جوزك ومن وجباتك تهتمي بياا…
مريم بسخريه ـ
هيهي كان في وخلص ي حضرة الظابط…

 

ـ قبل منبدأ حكايتنا اعرفكم بالبطله، مريم عندها 24 سنه وبتشتغل في حضانة اطفال…
وفي يوم كانت بتشرح للاولاد، ولفت انتباهها طفل صغير قعد بعيد عن الاطفال وبيعيط، فراحتله وسالته بهدوء…
مريم ـ
مالك ي اياد ي حبيبي زعلان لي؟..

 

اياد بدموع ـ

عشان ماما وحشتني..
مريم بفضول ـ
هي ماما مسافره ي حبيبي؟…

 

اياد بحزن ـ
لا هي راحت عند ربنا..
ـ زعلت مريم جدا ان كفل صغير مخروم من مامته وهو في السن ده، فشالته ع ايدها وقالتله…
مريم ـ

 

اي رئيك طيب تقعد ع الكرسي بتاعب وانا اشرح..
اياد ببراءه ـ
طيب انتي لما هتتعبي ي مس مريم هتقعدي فين؟..
مريم بتاثر_

 

ي حبيب قلب مس مريم انت، انا ي حبيبي مش هتعب ابمهم انت تقعد هنا وتركز معايا عشان لو بقيت شاطر هجيبلك شوكليت قبل متروح…
اياد بحماس ـ
حاضر اما هبقي شاطر بس ثوليلي وعد تنك هتجيبيلي شوكليت…

 

مريم بحماس زيه ـ
وعد ايدوو بس تبقي شاطر..
راح اياد وقعد ع الكرسي بتاعها وقال ـ
انتي تؤمري ي مس مريم…

ـ ضحكت مريم وكملت شرح للاطفال وكانت بتحاول تخلي اياد ميسرحش عشان
ميفتكرش مامته ويزعل، وبعد مخلص اليةم اخدته وجابتله شوكلاته كتير..
مريم بهدوء _
مبسوط ي اياد؟..

 

اياد بفرحه كبيره ـ
ايوه اووي، انا كل يوم هبقي شاطر واذاكر عشان تجيبيلي شوكليت…
مريم وهي بتحضنه ـ
وانا كل متبقي شاكر هجيبلك شوكليت اكتر..

 

جات جدت اياد اللي اسمها الفت، ست كبيره بس شيك جدا وحلوه اووي، وقالت وهي مبسوطه..
الفت _
اي ده انا اول مره من زمان اجي اخدك الاقيك بتضحك مش بتعيط ي اياد؟…

 

اياد وهو بيضك ـ
ايوه عشان انا بقيت شاطر ومش نوتي ومس مريم هتحيبلي شوكليت ع طول، صح ي ميس مريم…
مريم بهدوء ـ
صح ي حبيبي…
الفت بهدوء ـ

 

رغم اني كنت قلقانه لما نقلو اياد عندك في الفصل بتاعك، بس دلوقتي مش ندمانه..
مريم بعصبه
وكنتي قلقانه من اي بقي، كنت هاخد منه حته ولا هاخد منه حته..
الفت بخوف ـ

 

لا مش قصدي، بس هما قالولي انك مجنونه شويه وعصبيه..
مريم بغيظ ـ
بوقلك اي انا هعتبر الكلمتين دول طلعو من ست كبيره ودماغها مفسيه ومش هاخد عليهم امين ي تيته..
الفت بخوف ـ

 

اللي تشوفيه وبعدين انا في سن مامتك ي بنتي عيب تزعقيلي كده..
مريم بعصبيه ـ
انا متىبتش ي حجه عندك اعتراض؟..
ردت عليها الف بسرعه وخوف ـ

 

لا طبعا انتي كده وي الفل..
اياد بحزن ـ
انتي هتروحي وتسبيني ي ميس مريم..
نزلت مريم ع الاض وقالتله بهدوء ـ

 

معلش ي حبيبي بس بكره هجيلك بدري واجيب معايا سندوتشاتي ونفكر سوا..
حضنها اياد وقال ـ
اوكي اتفقنا ي ميمي..

 

ضحكت مريم وردت عليه ـ
اتفثنا ي حبيبي…
وقغت مريم وقالت لـ الفت بهدوء ـ

بعد اذنك ممكن متخلهوش يقعد لوحده لانه بيفتكر مامته وبيزعل جدا..
الفت بابتسامه كبيره ـ
ماشي ي ميمي، شكرا جدا..

 

مريم بهدوء ـ
مقبوله منك ميمي دي بس عشان خاطر اياد، سمعليكو ي تيته..
_مشيت مريم وفضلت الفت تبص عليها ومبسوطه منها انها خلت اياد يضخك ويركز معاها كمان…

 

_وصلت مريم بيتها، واول ومدخلت لقيت خالتها قاعده مع ولد عنده 26 سنه، فادايقت وقربت منهم وقالت بعصبيه..
مريم
خير ي خالتو العره دي بيعمل اي هنا؟..

 

سيف بغيظ _
عجبك كده ي طنط فريده اللي بتقوله بنت اختك..
فريده ببرود ـ
عيب ي ميمي ده مهما كان ابن عمك..

 

مريم بعصبيه ـ
مانا عشان عامله حساب القرابه اللي بينا سيبااه مرزوع قدامي من غيؤ منزل فيه تلطيش ع قفااه…
سيف بحزن ـ

 

لي كل دهي مريم، عملتك اي انا عشان تعامليني كده؟..
مريم بسخريه ـ
حاسب طيب احسن جنحاتك طرفت عيني..
فريده بهدوء ـ

 

وانا كمان عيني اطرفت…
مريم بزعيق ـ
شكلك نسيت انت عملت فيا اي بس عادي افكرك اصل انا عمري ما نسيت ولا هنسي ي سيف…
قربت منه وقالت من بين اسنانها بغضب ـ

 

انت قبل فرحنا بشهر خ@ونتني مع اقرب صاحبه ليا فشقتنا اللي كنا هنتجوز فيها وفاوضة نومي، هاا افتكرت..
سيف بتوتر ـ
ااا غلطت ي مريم، انا مش ملاك يعني عشان معلطش…
مريم بعصبيه ـ
والغلط مياكولش معليا، واللي بيغلط معايا ملوش غير اللي فرجلي…

_نزلت مريم ع الارض عشان تفك الكوتشي وتض@ربه بيه واول موقفت ملقتوش قدامها…
مريم بغيظ ـ
هو راح فين ي خالتو؟…
فريده بسخريه ـ

 

قال يعني هو كان هيستناكي تفكي الكوتشي، اكيد طبعا جري..
مريم بغيظ ـ
وممسكتيهوش لي بس ي خالتو، ما علينا المهم عملتيلنا اي غداا…
فريدهبتوتر ـ

 

معملتش اكل، كنت فالكوافير واتأخرت بس اي رئيك في لون شعري الجديد..
مريم بغيظ ـ
اي الوان الرقصات دي ي خالتو، وبعدين انا جعانه اكل اي دلوقتي..
فريده بحنان ـ
حالا ي قلب خالتو اطلبلك بيتزا دليفري من اللي بتحبيها…
فرحت مريم وقالتلها ـ

 

وربنا انا لو امي عايشه مكنتش هتعنل معايا كده…
فريده بغيظ ـ
مانا عايشه اهووو، انا اللي ربيتك فانا اللي امك وبعدين بطلي تقولي خالتو..
مريم بهدوء ـ

 

حاضر ي ماما…
فريده بحده _
جاتك ماو، اسمي فريده او قوليلي ي ديداا بلاش تكبريني..
حضنتها مريم وقالت ـ
احلي فريده في الدنيا ي نااااش..

ـ تاني يوم نزلت مريم من التاكسي قدام الحضانه وكانت لسه هتدخل لقيت الفت واياد والمشرفه واقفين قدام الباب، واول مشافها اياد جري عليها وحض@نها..
اياد ببكاء ـ

 

اتاخرتي لي، انا كنت فاكرك مش جايه؟…
شالته مريم ع ايدها وقالته بهدوء ـ
وانا اقدر مجيش انا اصلا جيت عشان حاطرك اهووو..
المشرفه ـ

 

انتي عملتي اي لـ الولد ي مريم ده مش راضي يدخل الحضانه وواقف من بره مستنيكي..
الفت بضيق ـ
[[system-code:ad:autoads]]
انا اسفه ي بنتي بس هو اتعلق بيكي اووي من امبارح ومش مبطل كلام عنك ده حتي وهو نايم بينطق اسمك..
دمعت عيون مريم وحض@نته جامد وردت عليهم ـ
لا عادي انا كمان فضلت احكي عليه امبارح لماما وصحابي..
اياد بحماس ـ

 

بجد قولتي اي عني..
مريم بهدوء ـ
اممم لا سر مش هقولك..
اياد بحزن ـ

 

عشان خاطري، عشان خاطري…
ضحكت مريم وقالتله بخ@بث ـ
قولتلهم اياد ده ولد جميل ومؤدب وبيسمع الكلام وشاااطر اووي وبيحب تيته وهيسمع كلامها ع طول، انت بتسمع كلام تيته صح ي اياد؟..

بص اياد لـ الفت بحزن ورد ع مريم ـ
انا مكنتش بسمع كلامها بس عشان خاطرك وعد هيمع كلامها…
مريم ـ
شاطر شاااطر ي ايدو، ويلا بقي ندخل عشان جيبتلك سندوتشات حلوه معايا نفطر سوا..

 

قربت مريم من ااباب وهي لسه شايله اياد، وزعقت في الفت و والمشرفه وقالت…
مريم ـ
متوسعي كده منك ليها عايزه ادخل، دراعي نمل وانا شايله الواد..
الفت بفرحه كبيره ـ
اتفضلي ي بنتي اتفضلي طبعا…
المشرفه بتوتر ـ

 

انا اسفه ي الفت هانم ع طريقة مريم، بس هو والله طيبه وغلبانه بس لسانها دبش..
الفت ـ
هي باين عليها طدا انها طيبه، بس لي السمعه الوحشه اللي طالعه عليها دي، انا كنت خايفه اودي اياد عندها بس طلعت الوحيده اللي نفعت مع اياد..

 

المشرفه بحزن ـ
هي طيبخ جدا ومش مبالغه، فحياتك كلها مش هتلاقي اطيب منخا وكل الاطفال بتعشقها
بس عيبها الوحيد انها مش بتعرف تزوق كلامها غير مع الاطفال..

 

ضحكت الفت وقالت ـ
اااه مانا اخدت بالي، ع العموم انا همشي وهبقي اجي اخداياد لو حصلت اي حاجه كلموني ع طول..
المشرفه ـ
تحت امرك ي الفت هانم..

يتبع….

 

_بالليل في بيت الفت جدت اياد، كانت قاعده مع جوزها عمال وابنها معتز وحفيدها اياد اللي بيلعب ع الارض…
معتز بقلق ـ
اياد انت جيبت الشوكليت دي منين؟..
اياد ـ

 

دي جبتهالي ميمي..
معتز ـ
مين ميمي دي ان شاء الله ي استاذ اياد؟…
ضحكت الفت وردت ع معتز ـ
ميمي دي تبقي ميس مريم، المدرسه بتاعت اياد في الحضانه..

 

كمال بقلق ـ
مش دي البنت المجنونه اللي مكنتيش راضيه تخلي اياديروح في الفصل بتاعها…
اياد بعصبيه ـ
لو سمحت ي جدو متقولش كده ع ميس مريم..

 

معتز بتعجب ـ
لا والله، هي اي الحكايه ي ماما؟…
الفت بهدوء ـ
انا هفهمك اياد كان بيعمل مشاكل ومش بيرضي يقعد في اي فصل مع اي مدرسهوانا

 

كنت رافضه يقعد في الفصل بتاع مريم عشان بيقولو عليها بتاعت مشاكل، وسبحان الله طلعت بنت جميله جدا والاطفال كلهم بيحبوخا واكتر واحد بيحبها فيهم ايااد ابنك..
اياد بحماس ـ

 

ايوه انا اكتر واحد بحبها، عارفه ي تيته هي قالتلي ان ماما بتاعتها راحت عند ربنا زي ماما بتاعتي..
معتز بهدوء ـ
المهم ان اياد بقي شاطر ومش بيعيط في الحضانه…
الفت بضيق ـ
هو بيفضل يعيط لحد متيجي مريم وبعد كده بيبقي هادي وحلو وبيسمع كلامها…

 

معتز بسخريه ـ
هي سحرتله ولا اي؟..
الفت بخب@ث ـ
هي بتسحر اي حد يشوفها، وختبقي احلي ام واخد بالك انت ي معتز…
معتز بضيق ـ
اممممم طيب انا هقوم انام عشان عندي قضيه مهمه الصبح…

 

زعقت الفت فيه ـ
انت هتفضل لحد امتي بقي بتتهرب من الموضوع ده، يبني اتجوز حتي لو مش عشانك عشان ابنك..
معتز بعصبيه ـ
هو بعيد عن اني كارهه صنف الحريم بسبب المرحومه…
كمال ـ

 

عيب ي ولد، اذكرو محاسن مoتاكم..
معتز بسخريه ـ
دورت والله وملقتش اي محاسن ليها خالص…

 

الفت بعصبيه ـ
مش كل الستات زيها، في بنات عاقله ومتربيه ومش بتوع مشاكل…
معتز بضيق ـ
مش هجيب مرات اب لـ اياد تطلع عينه..

 

الفت بحماس ـ
مريم طيبه وحنينه مع الاطفال وهما كلهم بيحبوها…
معتز بسخريه _
لما تبقي المدرسه بتاعته غير ما تبقي مرات باباه ي ماما، ارجوكي انا كده مرتاح وزي الفل…

 

_دخل معتز اوضته، فقرب اياد من الفت وقالها بهدوء..
اياد ـ
تيته انتي مش قولتيلي هتخلي ميمي تيجي تقعد معانا وتبقي مامي..

 

الفت بخبث ـ
ايوه ي حبيبي واوعدك انها قريب اووي هتبقي قاعده معانا…
ضحك كمال وقال ـ
يالهوي منك ومن افكارك ي الفت…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ بعد كام يوم كانت مريم واقفه قدام الحضانه وماسكه اياد في ايدها وبتكلم اافت في الموبيل…
مريم بعصبيه ـ
ي وليه انتي بتفهمي منين بقولك انا لازم اروح دلوقتي، ومدام مش فاضيه مقولتيش لي بدل مانا ملطوعه بيه

 

قدام الحضانه زي الشحاته كده…
الف بخبث ـ
طيب مسيبتهوش لي مع المشرفه ي بنتي؟…
مريم بهدوء ـ

 

ما هو مش راضي يقعد مع حد غيري وانا مقدرش اسيبه يعيط، انتي بقي فينك عشان بدأت اتعصب…
الفت ـ
هو انتي كده لسه متعصبتيش ع العموم انا تعبانه النهارده وباباه في الطريق جاي
ياخده…

مريم بغيظ ـ
وفين باباه ده، يعني انا لو مكنتش موجوده كان الولد هيحصله اي، اي بجد الاهمال اللي انتو فيه ده؟..
الفت بخبث ـ
بصي انا هبعتلك رقم باباه وانتي قوليلو الكلام ده بنفسك واستعجليه…
_قفلت الفت معاها وبعد شويه بعتت رساله فيها رقم معتز لـ مريم…

 

اياد بملل ـ
ي ميمي انا تعبت، هي تيته مجاتش لي؟..
شالته مريم ع ايدها وردت عليه بهدوء ـ
تيته قالت مش جايه وبابا هو اللي جاي وكمان هياخدك عشان يفسحك..
اياد بحماس ـ

 

خلاص هستناه..
مربم بغيظ ـ
استني بقي اما اكلمه اهزاه ع التاخير ده، قصدي استعجله…
_اتصلت مريم ب معتز اللي كان لسه في شغله، ورد عليها وهو مدايق..
معتز ـ
مين؟..

 

مريم بحده ـ
انا ميس مريم مدرسة اياد ممكن اعرف حضرتك فين؟..
مغتز بسخريه ـ
انتي مالك انا فين؟…
مريم بغيظ ـ

 

جاتك ملل ع جنابك، هتتنيل تيجي تاخد ابنك امتي ي جدع انت؟..
معتز بعصبيه ـ
انتي مجنونه ي بت انتي، وبعدين كلمي ماما، الفت هانم هتيجي تاخده..
اتنهدت مريم وزعقت ـ
ي بني ادم امك عيانه وقالتلي اكلمك عشان تتنيل تيجي تاخده…

 

معتز بحده ـ
انتي متعرفيش تتكلمي ب احترام يعني؟…
مريم بغيظ ـ
ياخي اخترم نفسك انت الاول وتعالي خد ابنك، ولا انتو تخلفو وترمو وتقرفونا احنا…
مغتز بنفاد صبر_
اللهم طولك ي روح بقولك ي حجه خديه روحيه هبعتلك العنوان…

مربم بغيظ ـ
نعم انت مجنون؟…
معتز بحده ـ
ابقي خلي ماما تديكي تمن التاكسي وزيوده كمان بس اخلصي…

 

مريم بحده ـ
اقسم بالله هاين عليا ارميلك ابنك في الشارع بس انا عشان متربيه هاخد اياد معايا بيتي، خلص شغلك ي عنيا وابقي تعالي خده،وخلي امك تقولك العنوان..

 

_خلصت وقغلت في وشه، فاتصدم وكان متعصب من طريقتها معاه…
معتز لنفسه بصدم#مه ـ
انا حضرة الظابط معتز كمال بنت زي دي تقولي امك وتهزأني كده، وحياة امها لتتربي بس صبرها عليا..

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ بعد شويه في بيت مريم، كان اياد قاعد جنب فريده وبياكل الغدا بتاعه وهو مبسوط جداً…
فريده بهدوء ـ
اعملك عصير برتقان ي ايااد؟…
اياد ـ

 

ميرسي انا مش بحب البرتقان ي فريده…
فريده بحماس ـ

 

طيب نفسك في اي اعنلهولك؟..
اياد ـ
بحب الموز باللبن…
غريده ـ

 

دقيقه واحده واعملك احلي موز باللبن..
_قامت فريده وراحت تعمله عصير الموز باللبن، وجات مريم وقعدت جنبه وقالت بهدوء…
مريم ـ
شاطر ب ايدو خلصت الاكل بتاعك انا فرحانه بيك اووي…
اياد ـ
انا ممكن ابات عندك هنا؟..

 

مريم بتوتر ـ
اااا لا يعني مينفعش لازم تقول لـ بابا الاول…
اياد بحزن ـ
مهو مش هيوافق وانا مش عايز اسيبك، وتيته ضحكت عليا قالتلي انك هتيجي عندنا ومجتيش…
مريم بحزن ع زعل اياد ـ

 

طيب متزعلش وانا ابقي اقول لـ جدتك واخليك تيجي تبات معايا هنا كام يوم..
اياد بحماس ـ
بجد ي ميمي، قولي وعد…
نريم بهدةء ـ

 

وعد ي حبيب قلب مريم من جوه انت…
_بعد شويه الباب خبط فـ قامت تشوف مين بس ملقيتش حد، ولما دخلت الباب خبط تاني ولما فتحت ملقيتش حد بس سمعت صوت عيال صغيره بتضحك..
اتعصبت وزعقت فيهم ـ

 

العيل اللي هيقرب تاني من الباب هاكل رجله..
ـ قفلت الباب ودخلت وبعدين الباب خبط تاني، فدخلت المطبخ وجابت مايه ساقعه وراحت فتحت الباب واول ما فتحته كبت المايه، وبعدين اتصدمت لما لقيت اللي بيخبط واحد كبير مش عيال…

 

معتز بعصبيه ـ
انتي اتجننتي ي بت انتي..
مريم بأحراج ـ
ااا مكنتش اقصد كنت فاكراك العيال معلش…
معتز بغيظ ـ

 

فين اياد؟…
مريم بهدوء ـ
جوه اتفضل خده…
معتز بحده ـ

 

اتنيلي ادخلي هاتيه…
مريم بغيظ ـ
هو انا شغاله عند اهلك متتلم ياااه….

 

قرب منها معتز بعصبيه وقال ـ
انا هعمل نفسي مسمعتش حاجه من اللي قولتيه عشان انتي لسه متعرفيش انا مين؟…
مريم ببرود ـ
تطلع مين حضرتك، لتكون شكوكو الله يرحمه…

 

اتغاظ ورد. عليها ـ
انا حصرة الظابط معتز كمال، رئيس مباحث القسم بتاع المنطقه دي ي حلوه..
مريم ببرود _
طظ…

 

معتز بصدم#مه ـ
افندم؟..
مريم ببرود اكبر ـ
طظ، بقولك طظ، انا محدش يغلط فيا واسكتله ولا خاف من حد، هتخش تاخد ابنك ولا هتتكل ع الله…
معتز بحده ـ

 

انتي عارفه اي اللي مصبرنب عليكي ي بت انتي ان ابني مع الاسف مستقبله التعليمي مرتبط بيكي انتي، غير كده كان زمانك مسحوله ع القسم..
مربم بهدوء ـ

 

طيب عشان شكلك اطرش ومسمعتش، هتدخل تاخد. ابنك ولا هتتسحل لبره ومسمعش صوتك تاني…
معتز بحده ـ
اياااااااااد…

 

_جه الولد الصغير وهو زعلان ومسك ايد مريم وقال لباباه…
اياد ـ
انا مش عايز اروح انا عايز ابات عند ماما…
اتص@دم معتز وكمان مريم هو قال ماما لـ مريم…
مريم بتوتر ـ

 

انت قصدك ع مين ماما..
اياد بدموع ـ
انتي ماما انا مش عايز اسيبك ابداً..

 

شالته مريم وردت عليه بدموع ـ
وانا ي حبيبي مش عايزه اسيبك ابداً…
معتز بهدوء ـ
بس هو مش هينفع يبات هنا…

 


كام اياد هيبكي بس مريم قالتله بسرعه ـ
بابا قصده عشات تيته تعبانه شويه وعايزه اياد الشاطر يقعد جنبها وياخد باله منها، واوعدك انا هكلم تيته واخليك تيجي تبات معايا…
اياد بدموع ـ

 

وعدي ماما…
نريم وهو بتبوسه جامد ـ
وعد ي عيون ماما انت…
نزل اياد من ع ايدها وراح مسك ايد باباه اللي خده ومشي، بس قبل ما يمشي بص معتز بهدوء لـ مريم اللي عنيها

 

كانت ع اياد…
جات فالوقت ده فريده وهي ماسكه العصير فأيدها وقالت…
فريده ـ
ع فين ي ايدو انا عملتلك العصير…
معتز بهدوء ـ

 

شكرا لحضرتك بس انا بجد مستعجل ولازم اروح اياد عشان ارجع لـ شغلي…
فريده ـ
طيب خد العصير خلي اياد يشربه في العربيه…
معتز ـ
لا ملوش لزوم مره تانيه ان شاء الله…

 

فريده بحماس ـ
لا بس خد الكبايه انا عملهاله مخصوص، وابقي بكره ابعتهالي مع مريم، معلش بس عشان الطقم لازم يبقي ست كوبيات…
مريم باحراج ـ

 

بس ي فريده الله يسكفك اسكتي..
ضحك معتز ورد عليهم ـ
تمام ي طنط هبقي ابعتلك الكوبايه بكره…
فريده بعصبيه ـ

 

مين دي اللي طنط اسمي فريدهي ولاد..
معتز بهدوء ـ
بعد اذنكم…
_اخد معتز اياد ومشيو، وكانت فريده بتبصله وهي فرحانه..

 

مريم ـ
مالك ي فريده تنحتي كده لي؟..
فريده بهدوء ـ
قلبي ارتاح لـ الولد ده ي مريم واياد كمان حبيته اووي..
مريم بغيظ ـ
اياد زي القمر، بس باباه ده غلس ومغرور…

 

فريده ـ
بس لو انتي تبطلي دبش يااه كان زمانك متجوزه ومخلفه…
مريم بحزن ـ
فريده انا مش هتجوز انا كده مرتاحه…ـ
؟؟

يتبع….

 

_ في بيت معتز وصل معتز هو واياد و دخلو لقيو الفت وكمال قاعدين قدام التلفزيون…
معتز بقلق ـ
خير ي ماما مالك؟…
الفت بتمثبل ـ

 

رجلي ي حبيبي تعبااني ومش قادره اتحرك..
معتز بخوف ـ
طيب تعالي هنروح للدكتور..
الفت بسرعه ـ

 

لا مم ما باباك وداني وقالي الخشونه…
معتز ـ
الف سلامه عليكي ي ماما…
الفت ـ
الله يسلمك ي حبيبي هتعبك بس تبقي تاخداياد كل يوم توديه الحضانه وتجيبه…
معتز بضيق ـ

 

هبقي اخلي السواق ي ماما انا مش فاضي..
الفت بحزن ـ
شايف ابنك ي كمال عايز يودي ابنه لوحده مع السواق، هيخاف عليه السواق زينا…
كمال بزعبق ـ

 

جرا اي ي ولد، مانا كنت ظابط شرطه وكنت بوديك المدرسه واجيبك، قوم بواحبك مع ابنك…
معتز بضيق ـ
ي بابا حاضر هوديه بس مش هيفع اجيبه مش كل يوم هروح بدري…
الفت ـ
خد ساعتين بريك وابقي ارجع تاني…
معنز بغيظ ـ

 

ماما انا ظابط شرطه مش ظابط ايقااع…
كمال بحده ـ
من الاخر لحد ما مامتك تخف تاخد. ابنك كل يوم توديه وتجيبه من الحضانه…
اتنهد معتز ـ

 

حاضر ي بابا اللي تشوفه…
الفت بخبث ـ
شوفت مريم النهارده اكيد…
معتز بغيظ ـ

 

متفكرنيش بيها بنت المجانين دي…
الفت بقلق ـ
لي عملت فيك اي؟…
معتز بعصبيه ـ
ولا تقدر تعمل حاجه، انتي نسيتي ابنك يبقي مين؟..

 

كمال بخبث ـ
عملت فيك اي ب معتز بلاش تحور علينا…
مغتز بعيظ ـ
هي عملت كتير عليها لسان طويل كورباج نتف جدتي..
صحكت الف وقالت ـ

 

هي كده مع الكل بس طيبه…
سرح معتز فيها وقال ـ
هي فعلا طيبه وحلوه اووي…
الفت بحماس ـ

 

يبقي انجوزها ها هنروح نخطبها امتي؟..
مغتز بغيظ ـ
في اي ي ماما انا يدوب بقول حلوه، وبعدين ما في بنات كتير حلوه بس انا مش هتجوز فـ ارتاحي…
الفت بضيق ـ
هنشوف ي معتز…
ـ تاني يوم وقف معتز بعربيته قدام الحضانه، واخد اياد ونزلو وقبل اياد ميدخل سأل المشرفه..

 

اياد ـ
ي داده هي ميمي جات ولا لسه؟…
المشرفه ـ
لسه ي حبيبي تعالي ادخل لخد. متيجي..

 

اياد بحزن ـ
لا انا هستناها هنا…
معتز بحده ـ
متدخل ي ولد جوه انا متأخر..
دمعت عيون اياد، والمشرفه قالت ـ
معلش ي معتز بيه بس هو متعود كل يوم يستناها هنا ويدخلو مع بعض…

 

معتز بضيق ـ
والهانم بتيجي امتي؟…
المشرفه ـ
قدامها عشر دقايق وتوصل…

 

_وقف معتز وهو متعصب واياد كانت عينه ع الطريق مستنيها، وبعد شويه جات مريم ونزلت من التاكسي، واول مشافها اياد جري عليها زي كل يوم…
اياد بفرحه ـ
اخيراً جيتي وحشتيني اووي ي ماما…

 

مريم وهي بتحضنه جامد ـ
وانت كمان ي قلب ماما، يلا بقي ندخل عشان جيبتلك سندوتشات مربه حلوه ااووي هنفطر بيها سوا…
اياد بحماس ـ
ماشي يلا، وع فكره انا ضحكت ع تيته ومكلتش كتير عشان افطر معاكي…
ضحكت مريم ـ
ااه ي لمض انت…

 

_اخدته ودخلت بيه ومن غير متعبر معتز بكلمه حتي..
معتز بغيظ ـ
في حاجه اسمها صباح الخير ي انسه؟…
مريم وهي بتدخل وبتقغل باب الفصل ـ
اهلا ي كابتن…

 

ـ اتعصب معتز وبص جنبه لقي المشرفه بتضحك بـ صوت واطي، فـ ادايق واخد عربيته ومشي…
ـ واخر اليوم جه عشان ياخد اياد ويروحه وكان اياد واقف مع مريم بره الحضانه، نزل معتز من العربيه وقرب منهم وقال…

 

معتز ـ
تاعبينك ي انسه معانا…
مريم بهدوء ـ

 

بااي ي ايدو اشوفك بكره..
اتعصب معتز اكتر من تجاهلها ليه، وجه يا اياد ويمشي بس اياد قاله انه عايز ايسكريم فـ اخده وراح يجيبله، وكانت مريم واقفه عشان تاخد تاكسي وفجأه وقف قدامها بعربيته سيف ابن عمها وخطيبها القديم…
مريم بغيظ ـ

 

اللهم طولك ي روح…
سيف ـ
وحشتيني ي مريم…
مريم بغيظ ـ

 

تشوف كل وحش ياارب، عايز اي ي سيف؟..

سيف ببرود ـ
عايزك ي مريم ومش هسيبك…

 

مربم بعصبيه ـ
وعزة جلالة الله ي سيف لو غورت من قدامي لـ هفرج عليك الشارع كله…
سيف بغيظ ـ

 

بقولك اي اهدي وروقي وتعالي اركبي هنروح نتكلم كلمتين زي الناس وبلاش جنانك ده…
مريم بضيق ـ
مش هاجي معاك حل عني بقي هو مش بالعافيه…
مسك ايدها وشدها جامد وقال ـ
لا بالعافيه…

 

ـ جه في الوقت ده معتز وشدمريم ووقفها وراه وهو بيبص لـ سيف بعصبيه…
سيف بغيظ ـ
خير ي نجم في حاجه؟..
معتز بحده ـ

 

هي مش قالتلك مش عابزه تيجي معاك، خد عربيتك بقي وامشي…
سيف بغضب ـ
وانت مالك اصلا دي خطيبتي وبنت عمي، يعني خليك في حالك..
بصلها معتز وسألها بهدوء ـ

 

العيل ده خطيبك ولا لا؟…
مريم بقلق ـ
هو بعيد ان ملكش دعوه وخليك في حالك، بس لا طبعا ده مش خطيبي ده عيل غلس مستقصدني في الرايحه

 

والجايه..
معتز بجديه ـ
طيب روحي اركبي في العربيه مع اياد عشلن خايف وانا جاي وراكي..

 

مريم بغيظ ـ
انت هتستهبل مش هركب عربيات حد انا…
معتز ـ
بت انتي انا ع اخري منك، هتغوري تركبي جنب الواد ولا اسيبك وامشي وشالو تولعو فبعض…
ـ خافت مريم ترفض سيف يعملها حاجه وهي مش طايقه تتكلم معله، فـ قربت شويه من معتز وقالتله..

 

مريم بحده ـ
انا هروح بس عشان مش ناقصه فضايح بس هاا..
ـ مشيت مريم وركبت العربيه جنب اياد اللي قعد ع رجلها وحضنها هو ومبسوط انها ركبت معاه العربيه، ووقف معتز قدام سيف وقاله بعصبيه..

 

معتز ـ
طلعت مش خطيبتك ي يااد اي بقي الجو اللي لنت عامله ده؟…
سيف بحده ـ
دي بنت عمي وكانت خطيبتي وبينا شوية مشاكل انت تطلع مين؟..

 

معتز ببرود وتفكير ـ
تصدق انا هبقي خطيبها وجوزها قريب…
سيف بصدم#مه ـ

 

ايي ازاي ده انا اخرب الدنيا كلها، مريم بتاعتي انا وبس…
زعق فيه معتز بعصبيه ـ
ولاااااا لم نفسك واعرف انت بتكلم مين…

 

سيف بحده ـ
هتطلع مين يعني…
معتز بغيظ ـ
اي ي ربي العيله اللي مستقله بيا دي، ع العموم انا حضرة الظابط معتز كمال رئيس مباحث القسم بتاع المنطقه هنا…

 

خاف سيف جدا ومعرفش يرد عليه، فـزعق فيه معتز وقال ـ
خييير مش يامعلك حس يعني…
سيف بتوتر ـ
انا اااا..
معتز بعصبيه وغضب ـ

 

من غير محلف لو قربت منها او دايقتها تاني هوديك ورا عين الشمس تمام ي عسل…
_خلص معتز كلامه وراح ركب عربيته لقي مريم قاعده من قدام واياد ع رجلها نايم وهي بتبصله بـ فضول عشان يحكيلها اللي حصل، بس متكلمش ومشي بالعربيه وهو سكات لحد موصل بيتهم…

 

مريم بغيظ ـ
لا انا كده هقل ادبي عليك، متنجز ي عم وتقول قولتله اي وقالك اي؟..
معتز بهدوء وثقه ـ
بقولك اي تتجوزيني…

 

مريم بهدوء ـ
خلصنا النهارده ابقي تعالي بكره، متخلص قالك اي سيف؟.
معتز بغيظ ـ
قولتله انك خطيبتي وقربب هنتجوز فـ لم نفسه وامشي…

 

مريم بعصبيه _
انت عبيط ولا عندكم فالعيله حد اهبل..
معتز بسخريه ـ
للاسف انتي مش قريبتنا كنت هقولك ايوه عندنا حد اهبل…

 

مريم ـ
انت ازاي تقوله كده، مين قالك اني موافقه بيك او عايزه اتجوز اصلا….

 

معتز بغيظ ـ
وطي صوتك الواد نايم وبعدين انا عايز اتجوز، وبصراحه كده طولت لسانك وقلة ادبك وبجاحتك ودبشك دول عجبوني، واي رئيك بقي نتجوز وهقعدك مع اياد ع طول مش انتي بتحبيه..
مريم بغيظ ـ

 

بقولك اي خد ابنك ومش عايزه اشوف وشك تاني..
معتز ـ
انتي بتتنكي ع اي، تلاقي فين عريس لقطه زيي…
مريم بدموع ـ

 

قولتلك مش عايزه اتجوز اصلا…
مغتز بجديه ـ
طيب نتكلم بجد الولد قريبك ده مس هيسيبك فحالك وانا عايز ام لابني تخلي بالها منه الفتره الجايه عشان مشغول، فأي رئيك نتجوز انتي تخلصي من قريبك وانا الاقي حد اطمن علي ابني معاه..

 

مريم ـ
انت عندك مامتك بتخلي بالها منه وبتحبه…
معتز بخبث ـ
ماما تعباانه وانا اهو اللي متشحطط بيه والموبيل مش مبطل رن من الشغل..

 

مريم ـ
طيب موافقه بس المده هتكون قد اي؟..
فرح معتز ورد عليها ـ
المده هتكون ست شهور بالظبط وهيبدأو من بكره بعد كتب كتابنا…

 

مريم بحده ـ
نعمم لا انا مستحيل اتجوزك في يوم وليله كده…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_تاني يوم في بيت مريم، كتب الماذون الكتاب ومشي، وكانت فريده والفت واياد وكمال فرحانين جدا، معتز قاعد مدايق بسبب ان مريم زعلانه جدا وكمان مش لابسه ابيض زي اي عروسه دي لابسه فستان عادي…

معتز بهدوء ـ

 

يلا هنروح..
مربم ـ
طيب هجيب حاجتي من جوه..
معتز ـ

 

بكره هبعت السواق يجيبلك كل حاجه..
_بعد شويه وصلو بيت معتز، وكانت مريم خايفه ومتوتره جداً…
الفت بفرحه كبيره ـ
البيت بقي بيتك ي حبيبتي…

 

مريم بضيق ـ
شكرا..
معتز بهدوء ـ
بصي ي مريم البيت ده دورين اللي فوق دي شقتنا وتحت هنا شقة بابا وماما..

 

الفت ـ
انا هاخد اياد يبات معايا تحت النهارده..
مريم بسرعه _

 

لا طبعا هيبات معايا فوق…
اتغاظ معتز ورد عليها _
طبعا ي مريم عشان اياد ميزعلش..
الفت ـ

 

بقي في عريس وعروسه يبيتو معاهم عيل صغير…
مريم بغيظ ـ
سكت امك ي عم انت..

 

 

_اخدت مريم اياد وطلعت فوق واياد وراها اوضته واخدته ونيمته ونامت جنبه بهدومها، وبعد شويه دخل معتز وهو متغاظ انها سابته ونامت مع اياد..
معتز بصوت واطي ـ
مريم مريم، اي اللي نيمك هنا…

 

مريم بغيظ _
انت بتصحيني لي دلوقتي يااه…
معتز بحده ـ

 

هكون بصحيكي لي تعالي نامي فاوضتنا…
مريم ـ
انت وقعت ع دماغك ولا اي، روح ي حبيبي نام وافتكر الاتفاق اللي بينا..

 

معتز بغيظ ـ
بس انا دلوقتي جوزك وليا حقوق..
مريم بعصبيه ـ
ولااا انا ميضحكش عليا احنا اتفقنا انه جواز مؤقت واطلع بره بدل ما اصوت والم عليك الناس، واقول بيتحرش

 

بيا…
معتز بغيظ ـ
براحتك خلي اياد ينفعك، ومسيرك ترخصي تفاح وتيجي بنفسك لحد عندي…
مريم بغيظ ـ

 

بره…
_تاني يوم كان معتز مدايق انها مطنشااه خالص وعماله تلعب مع اياد وحس فعلاً امه بدا يغير من ابنه بسببها…
معتز بحده ـ
انتي كده جامده يعني، انا بقيت جوزك ع فكره؟…

 

مريم _
انت مش متجوزني عشان اربيلك ابنك يبقي متتكلمش معايا غير في اللي يخص ابنك وبس..

 

معتز ـ
بس انا جوزك ومن وجباتك تهتمي بياا…
مريم بسخريه ـ
هيهي كان في وخلص ي حضرة الظابط…

 

شال معتز ابنه من جنبها وهو متعصب وقاله بهدوء ـ
اياد تيته هتاخدك توديك الملاهي دلوقتي، ها تنزل تروحلها..
اياد بفرحه ـ
ايوه ايوه انزلها بسرعه…

 

مريم بغيظ ـ
انت هتستهبل لو اياد مشي انا همشي…
معتز بعصبيه _
هنزل الولد وراجعلك اما نشوف اخرتها معاكي ي مريم..

 

_ نزل معتز ونزل ابنه تحت، وطلع لاقها غيرت هدومها وكانت هتمشي، فشدها من درعها جامد وزعق فيها..
معتز _
انتي متنيله غايره فين؟..
مربم بعصبيه _

 

طيب جرب تمد ايدك. عليا تاني ورحمة ابويا اخليك تكمل حياتك من غيرها، وااه همشي عشان انت مش بتنفذ اتفاقنا…
معتز بسخريه ـ

 

 

هو انتي عبيطه عشان تصدقي اني ممكن اتجوزك عشان تربي ابني، انا قولتلك كده عشان توافقي وخلاص انما انا اتجوزتك عشاني الاول وبعدين عشان اياد…
مريم بتوتر ـ
يعني اي مش فاهمه؟…

 

معتز بخبث _
يعني بحبك ي غبيه بكل العيوب اللي فيكي دي وبحلاوتك اللي خطفتني من اول مره شوفتك فيها حبيتك..
مريم بتوتر ـ
طيب شكرا ممكن تجيبلي اياد…

 

قرب منها وثال بخبث ـ
متبطلي تقل بقي وقولي وانا كمان باين فعنيكي والله…
اتكسفت جدا وجات تبعد عنه فوقف قدامها وقال بخبث..

 

معتز ـ
ع فين بس تعالي الاول نخاوي الواد اياد عشان يلاقي حد يلعب معاه وبعدين ابقي روحي مكان متروحي…
مريم
؟؟

يتبع….

 

معتز ـ
ع فين بس تعالي الاول نخاوي الواد اياد عشان يلاقي حد يلعب معاه وبعدين ابقي روحي مكان متروحي…
مريم
لم. نفسك يا معتز انا مش فايقه للاستظراف بتاعك ده

 

قرب منها معتز وقال
ومين قال لحضرتك بقي اني بستظرف يا عروسه..
رجعت لورا بخوف وقالت
والله يا معتز هلم عليك امة لا اله الا الله بطل حركاتك دي..

 

معتز
لا مش هبطل واللي معاكي اعمليه..
كان لسه هيقرب ننها الباب خبط، فراحت فتحت وهو كان متغاظ جدا..
اياد دخل وقال لباباه
انت ليه بتكدب عليا وتقولي ان تيته هتوديني الملاهي وتيته تعباانه اصلا

 

مريم وهي بتضحك بشماته
معلش يا حبيبي اصل بابا اتهطل علي كبر..
معتز

 

مش كل مره هتعرفي تهربي مني يا انسه مريم
مريم بخبث
كلمة انسه دي عيب في حقك انت مش عيب عيب في حقي خالص يا مازو..
اياد

 

سيبك من بابي يا ميمي وتعالي نحضر الكارتون..
معتز بغيظ
ايه سيبك من بابي دي يا استاذ اياد انت كمان..
مريم
بس يا معتز هتعنل عقلك بعقل عيل صغير..

 

قرب منها وقال بصوت واطي
وانتي خليتي بيا عقل يا بت ال…
مريم
لم نفسك عشان انت مش قدي، واعمل حسابك انا شهرين بالظبط وهطلق..
معتز

 

شوفي بقي مين هيطلقك
مريم
يعني ايه الكلام ده احنا مش اتفقنا..
معتز

 

هو انا اتجوزتك عشان اطلقك
مريم
يعني ايه الكلام ده بقي؟
معتز رد عليها وقال
كلك مفهوميه يا حبيبتي..

 

مريم بغيظ قالت ليه
ماشي يا معتز هنا بس يعدو الشهرين وهتطلقني ورجاك فوق رقبتك..
معتز ببرود
هنشوف يا حرمي المصون وروحي اعمليلي شاي يلاا..

 

مريم وهي بتشوح ليه بايدها
يا عم غور ناقصه قرف..
معتز

 

انتي قد الشويحه بايدك دي؟.
مريم بعصبيه
اكتم في ليلتك دي عشان علي اخري منك، وبعدين انت هتفضل مرزوع في وشي كده..
معتز رد عليها وقال
لا نازل الشغل بكره..

 

مريم
طيب كويس انا كمان بكره هنزل الشغل..
معتز
هوصلك في طريقي..
مريم بحده

 

تصدقزانك. راجل قله اصلا ما كنت بتقول ابني بيعطلني واتجوزتني عشان. اخد بالي منه ودلوقتي عادي تتاخر علي الشغل وتوصلني
معتز بغيظ
بااس ايه الطربش ده، انا قصدي بكره وبس وبعد كده هتروحي انتي واياد مع بعض مع السواق..

 

مريم
اممم طيب هروح اشوف الكرتون مع اياد
معتز وهو بيقرب منها
طيب ما تنيمي اياد وتعالي نسمع فيلم رومانسي..

 

مريم بسخريه
خف تلزيق الجو حر لوحده ومش ناقصين..
دخلت مريم جوه فا قال ليها بغيظ _
كنت هشغلك التكييف بس انتي وش فقر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_وتاني يوم صحي معتز متاخر وكانت مريم واقفه قدام المرايه بتظبط شعرها، فقعد وقال ليها بسخريه..
معتز
بتعملي ايه هنا معقول عقلتي وعرفتي انك متجوزه..
مريم بهدوء
انا عاقله وست العاقلين، هدومي هنا فا جيت اجهز هنا..

 

معتز بحماس.
يعني انتي غيرتي هدومك قدتمي وانا نايم.
مريم بحده
يا اللي ما شوفت يوم ربايه انت، غيرت في الحمام وطلعت اظبط شعري والميكآب هنا.
معتز

 

ميكآب ايه متجوزه سوسن حضرتك، امسحي القرف ده يلاا..
مريم
انا هعتبر نفسي ما سمعتش حاجه، وما اتخلقش اللي هيمشي كلامه عليا..
معتز وقف قدامها وقال بحده

 

لا اتخلق من تلاته وتلاتين سنه واسمه معتز..
مريم ببرود
طيب اوعي كده من قدامي عشان اشوف اياد خلص لبس ولا لسه..
معتز

 

ما فيش طلوع من هنا غير لما تمسحي الميكآب، وياريت تقولي لا عشان اعمل اللي عايزه هاا
_اتغاظت منه وراحت مسكت مناديل ومسحت الميكآب وهو قرب منها ووقف وراها وقال..
معتز
لو عايزه تحطي ميكآب ليا انا ما عنديش مشكله انما بره البيت هكسر ليكي رجلك..
مريم
وانا هحط ليك انت ليه ميكأب كنت من باقي اهلي..

 

معتز عمزلها وقال
ما تفتكري بقي اني جوزك يا قاسية القلب انتي.
مريم بتوتر
اوعي يا معتز ما تستهبلش..

 

معتز وهو بيقرب منها اكتر
ده انا بعشق الاستهبال وقلة الادب..
قبل ما ترد عليه دخل اياد وهو ماسك الكوتشي بتاعه في ايده وقال..
اياد

 

ماما تعالي لبسيني الكوتشي.
عض معتز علي شفايه بغيظ، وكتمت مريم ضحكتها وقالت بشماته
مريم

 

يلا بقي زي الشاطر ابعد عني..
معتز
اطلعي شوفي هتعنلي ايه وجهزي الفطار..
مريم وهي بتشيل اياد علي ايدها

 

الفطار جاهز بره يا بيبي..
طلعت هي وقال ليها هو بعصبيه
غوري جاتك القرف في حلاوتك يا مجننه امي انتي..
ـ نزلو هما التلاته بعد شويه وقابلتهم الفت وابو معتز اللي قال..

 

ابو معتز
ايه القمر والله شكلكم زي العسل..
الفت بحده
عسل ايه انت كمان ده بدل ما ترحو شهر العسل راجعين الشغل وانتو لسه عرسان..

 

معتز بضيق
عندي ماموريه مهمه يا ماما معلش..
مريم
وانا بدل ما اقعد لوحدي قولت انزل الشغل وابقي جنب اياد..

 

ابو معتز
خلاص يا الفت سبيهم براحتهم المهم هنتغدي مع بعض..
مريم
اكيد طبعا يا عمو..

 

الفت
خلو بالكم من نفسكم يا اولاد، وانت يا معتز وصلهم..
معتز
من غير مل تقولي يا ماما وكمان هبعت ليهم السواق يرجعهم..
_نزلو هما التلاته ووصلهم معتز قدام المدرسه جات مريم تنزل، مسك معتز ايدها وقال..

 

معتز
لو حصلت معاكي حاجه او احتاجتي حاجه كلمين، خلي بالك من نفسك ومن اياد..
مريم
اياد ده في عينيا..

 

معتز
وانتي تخلي بالك من نفسم
مريم
طيب هحطني في عينيا انا كمان اوعي ايدك بقي كده..
معتز

 

هي البعيده ما عندهاش دم، ما فيش وانت كمان خلي بالك من نفسك..
زعقت فيه مريم وقالت
لا ما فيش وخلق كلام ومحن علي الصبح عشان انا داخله علي تلاتين عيل هيجلطوني قريب..
معتز

 

باااس اسكتي انتي ما تنفعشي معاكي رومانسيه اصلا..
مريم
رومانسيه ايه علي الصبح يا عم، بص وانت معدي كده في عربية فول قول للواد سيد ابعت لميس مريم اتنين فوق واتنبن طعميه وبصلتين..

 

معتز
انزلي يا مريم عشان الحزمه ما تتقلعش وانزل بيها علي دماغك..
_ضحكت مريم واخدت اياد. ونزلو، وهو راح شغلن وبعد ما خلصت مريم شغل اخر اليوم كامت طالعه عشان تركب العربيه اللي بعتها ليها معتز بالسواق، بس اتصدمت لما لقيت سيف ابن عمها قدامها..

 

مريم
اعوذ بالله هو يوم باين من اوله..
سيف
عايز اتكلم معاكي..

 

مريم
وانا مش عايزه اتكلم مغاك انا مش ناقصه مشاكل..
سيف
طيب اعملي حسابك بقي ان لا الظابط بتاعك ولا الجن الازرق عيبعدني عنك يا مريم، والحاجه اللي تخصني لو غيري قلب قرد مش هيعرف ياخدها مني..

 

_خلص كلامه واخد عربيته ومشي وهي كانت قلقانه من كلامه، وبعدين اخدت اياد ورجعو البيت ولقيت مامتها هناك..
مريم
فريده ايه اللي جابك..
فريده

 

 

شايفه يا الفت البنت اللي ما اتربتش..
مريم
ما انا قولتلك هبقي اجيلك، ايه اللي جابك بجد..
الفت ردت عليها وقالت

 

انا عزمتها تتغدي معانا النهارده، ويلا ادخلي جهزي الغدا ومعاكي ام سيد جوه هتساعدك..
مريم
انتو اتلميتو علي بعض وربنا يستر..
فريده

 

بس يا بنت انتي، وتعالي يا الفت كمليلي حكايتك انتي والحج بعد ما انقذك من العصابه.
الفت
بس شافني وحبني وبقينا نتقابل بقي وجوابات لحد ما جه خطبني..
مريم

 

وانا اقول ابنك جايب المحن منين اتاريه وراثه في العيله..
_ضحكو كلهم وهي دخلت غيرت لاياد هدومه وبعدين طلعت عملتله سندوتشات خفيفه وبدأت تعنل الاكل مع الشغاله..
الفت بحب
ربنا يبارك فيها مريم، اياد لما مامته الله يرحمها مانت عايشه ما كنتش بتهتم بيه كده..

 

فريده
هي برغم ان لسانها عايز قطعه بس طيبه وللاسف بنتي..
الفت
هههه هي طلعالك علي فكره، المهم انتي بكره هتيجي معايا النادي بدل ما انا بروح لوحدي..

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في الشغل بتاع معتز كان طالع من مكتبه وقابله حازم صاحبه وقال ليه..
حازم
معتز الواد بتاع قضية اكتوبر هرب..
معتز بحده

 

وهرب منك ازاي بقي، ما هو مش للقي رجاله معاه..
حازم
يل معتز ابوس ايدك بلاش عصبيه المهم تلاقيه قبل ما اللواء يعرف..
معتز

 

طيب بالليل هبقي اجيلك عشلن حماتي في البيت ولازم اروح دلوقتي..
حازم
طيب ما تنساش اصلا الواد ده خطر انه يهرب اكيد راح للمعلم فتحي..
معتز

 

حتي لو راح في بطن الحوت هجيبه انت نسيت انا مين ياللا، المهم همشي انا دلوقتي..
_مشي حازم وما اخدش باله من العربيه اللي ماشيه وراه بتراقبه واول ما دخل البيت لقي مامته وحماته وباباه قاعدين بيضحكو وبيهزرو..
معتز

 

ازيك يا طنط منورانا..
سلمت عليه فريده وقالت
بنورك يا حبيبي..
معتز

 

المفتريه بنتك فين؟..
ضحكت الفت وقالت
خليناها تعمل هي الغدا النهارده، باباك عايز بدوق اكل مرات ابنه..
وقف معتز وقال

 

طيب هدخل اشوفها وارجع ليكم..
_دخل معتز المطبخ لاقاها شايله اياد علي ليدها وبتعنل في الاكل واياد مبسوط اووي، فرح هو انه جاب ام لابنه ووحده حنينه زيها، قرب منها وقال بصوت واطي..
معتز

 

بتعملي ايه؟..
بصت ليه ببرود وقالت
هو انت اعني بعني مش شايف بعمل ايه
معتز بغيظ
يا بنتي هو انا قاتل ليكي حد عشان تعامليني كده

 

 

مريم
انا طريقتي كده مش عاجبك طلقني.
معتز بسخريه
ده انا بموت فيها.
مريم

 

عشان مهزأ..
مسك معتز اياد وقال
هاتي والواد ده هنا من لما جيتي والوا. سيني..
اياد بضيق

 

انا عايز اقعد مع ميمي..
معتز
ياد انا ابوك كارهني ليه كده..

 

مريم
خليك مع بابي يا حبيبي لحد ما اخلص الاكل..
اياد
حاضر يا ماما..

 

معتز بخبث
هو ايه اللي هناك ده؟.
بصت مريم هناك فا ياسها في خدها وطلع بسرعه، وهي برقت ووشها قلب احمر، وبصت للشغاله اللي كانت بتبصلها وتضحك، وبعدين فضلت تعمل الاكل..

 

_وبعد شويه اتجمعو كلهم علي السفره، واياد قال بهدوء..
اياد
بابا عمو الوحش جه وزعق في ميمي النهارده واحنا جايين وماما كانت خايفه اووي..
معتز بحده

 

مين ده يا مريم؟..
مريم بضيق
ما فيش حاجه..
زعق فيها وقال

 

ما تنطقي مين ده اللي دايقك..
مريم بقلق
سيف ابن عمي كان معدي ومسلم عليا عادي..
معتز بعصبيه

 

وما قولتليش ليه، ولا مش شايفه انك متجوزه راجل عشان تخبي..
مريم بقلق من عصبيته قالت؟…

يتبع….

 

 

معتز بعصبيه
وما قولتليش ليه، ولا مش شايفه انك متجوزه راجل عشان تخبي..
مريم بقلق من عصبيته قالت
خلاص يا معتز الموضوع مش مستاهل العصبيه دي كلها..

 

فاروق بحده
خلاص حصل خير كلمو اكل يلا..
فريده
والله وطلعتي بتعرفي تطبخي يا مريم، اومال لما كنت بقولك ادخلي المطبخ تقوليلي ما بعرفش ليه..

 

الفت
طيب ده عندك انتي، انما مريم معايا انا حاجه تاني..
كانت مريم بتبص لمعتز بقلق، وقام هو فجأه وقال وكان باين عليه انه مدايق جدا..
معتز

 

معلش يا جماعه بالهني والشفي علي قلبكم بس انا ماليش نفس..
مشي معتز وقال فاروق باحراج
ااا هو الولد ده كده من يومه نكدي، تخيلي يا مدام فريده كانت الفت وهي حامل فيه طول التسع شهور تسمع

 

اغنية كتاب حياتي يا عين لحد ما خلت الولد مش طايق نفسه..
_ضحكو كلهم وقعدو مع بعض شويه ومشيت فريده وايام كان نام علي الكنبه، قربت منه مريم عشان تاخده بس الفت قالت ليها..

 

الفت
خليه نايم هنا يا حبيبتي واطلعي انتي..
مريم بتوتر
ااا لا لا معلش خليني اخده انا اتعودت عليه يبقي جنبي..

 

الفت
يا بنتي جوزك شكله مدايق بسبب اللي حصل بدل ما تاخدي الولد وهو نايم وتتخانقو ويصحي مفزوع خليه عندي النهارده..
مريم بغيظ

 

ما هو. حضرتك السبب علي فكره..
الفت بقلق
انا السبب ليه والله ما عملت حاجه
مريم ردت عليها وقالت

 

حد قالك تسمعي حسن الاسمر، ماله عباسط حموده وحسام حسني بتاع كل البنات بتحبك اشتكو في ايه دول..
ضحكت الفت وقالت
لما ربنا يكرمك وتحملي هتعرفي ان دي هرمونات لوحدها..
ابتسمت ليها مريم وقالت

 

تصبحي علي خير يا طنط
الفت
وانتي من اهل الخير يا حبيبتي وما تزعليش من معتز هو طيب وغلبان والله..
مريم

 

حصل بس انتي معرفتيش تربيه..
الفت ضحكت وقالت
هههههه اهو عندك وريني شطارتك..
_طلعت مريم فوق شقتها واول ما دخلت لقيته قاعد قدام التلفزيون ومكشر جامد، قفلت الباب وكانت داخله اوضتها فقرب هو منها وقال
معتز

 

استني هنا
مريم بقلق
نعم..
معتز
فين اياد؟

 

مريم
نايم عند طنط تحت، وانا داخله انام عايز حاجه؟..
معتز
انتي متجوزاني ليه؟..
مريم بتوتر

 

ايه السؤال ده؟..
معتز
مش بهزر وردي عليا، انتي وافقتي تتجوزيني ليه؟..
مريم ردت عليه وقالت
عشان اخلص من سيف ابن عمي..

 

معتز بعصبيه
قصدك عشان اخلصك منه، انتي لو كنتي هتعرفي تخلصي منه ما كنتيش اتجوزتيني..
مريم ببرود
طيب كويس انك عارف..

 

معتز
يبقي لما تخصل حاجه او بتعرضلك تقولي للراجل اللي متجوزااه، ولا انتي شيفاني كيس جوافه..
مريم بتوتر
كيس جوافه ايه يا راجل ده انت بحلاوتك دي قفص جوافه بحالو..
معتز بغيظ

 

ما بهزرش بدل ما اديكي علي وشك..
مريم
طيب انت عايز ايه دلوقتي عشان انا هصحي بظري وعندي شغل..
معتز بضيق

 

الواد ده قالك ايه؟..
مريم
كان بيسلم عليا
معتز

 

مرييييم بللش تستفزيني، الواد ده قالك ايه؟..
اتنهدت مريم بنفاد صبر وقالت
قال كلام سخيف زيه، هو اصلا مش هيقدر يعمل حاجه..
معتز

 

طيب اخر مره هقول يا مريم لما الواد ده يتعرضلك تاني اديه علي وشه وبهدلي كرامة اللي جابه،وتكلميني اجي اكمل عليه تعرفي..
مريم

 

اعرف وبس ده انت ما سوفتنيش وانا بتخانق، اطمن يا اسطا وراك رجاله..
معتز بسخريه
اما نشوف يا اختي، المهم انا طالع رايح مشوار وجاي..
مريم بفضول سالته وقالت
رايح فين؟..

 

معتز بخبث
ايه هتعملي فيها مراتي دلوقتي..
مريم ببرود
لا ده كان فضول غور في داهيه انا مالي اصلا

 

معتز بغيظ
لمي لسانك عسان ايدي اطول منه وماسكه عنك بالعافيه..
مريم
ابقي هاتلي عيش فينو معاك وانت جاي ولبن..
معتز ابتسم وقال
من عينيا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_في مكون تاني شقه علي النيل راقيه جدا، كون قاعد سيف مدايق وقربت منه بنت شكلها رقيق اووي وقالت..
نور
مالك يا حبيبي مدايق ليه كده؟..
سيف
ما فيش يا نور

 

نور
طبب انا كنت عايزه اسألك علي حاجه..
سيف
يووه بقي انا مش فايق للرغي ده كله..
نور

 

يا حبيبي انا كل يوم والتاني جاي ليا عريس واخويا مش راضي يرفض اخر واحد ومصمم اني اقتد معاه واقابلو..
سيف ببرود
طيب اسمعي كلامه..
نور بقلق
يعني ايه ما تهزرش يا سيف..

 

سيف
انا ما بهزرش، انتي اللي متخلفه وفاكره اني ممكن اتجوز وحده غلطت معاها..
نور
انت بتقول ايه انا صدقتك ووثقت فيك..
سيف

 

انتي غبيه يا بنتي انا مش هتجوز غير بنت عمي فاهمه..
نور ببكاء
طيب وانا مدام مش هتتجوز غير بنت عمك انا ذنبي ايه تعمل فيا كده..
سيف

 

بقولك ايه انا مش ناقص رغي، ومااشي وسيبهالك تلمي حاجتك اللي هنا وتدي المفتاح للبواب وما تجيش تاني..
نور مسكت ايده وقالت ببكاء
ابوسك علي ايدك يا سيف بلاش تعمل فيا كده اخويا ممكن يقتلني..

 

سيف ببرود سحب ايده منها وقال
ربنا يرحمك هبقي اطلع صدقه جاريه علي روحك..
_قال كلامه وسابها ومشي وهي فضلت تبكي بندم انها صدقته ووثقت فيه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_في مكان تاني حاره شعبيه وقف معتز بعربيته ونزل منها وفضل ماشي في الضلمه، وبعدين قرب من بيت مهجور قديم ودخل قرب من واخد نايم علي جنب في الارض ومسكه جامد من رقبته..
الولد بفزع
معتز باشاا..
معتز بسخريه

 

بسم الله الرحمن الرحيم عليك، اتخضيت يا حبيبي معلش..
_خلص كلامه وضربه براسه وفي وشه، واخده وطاع لقي رجاله الشرطه ماليه المكان رماه علي الارض وقال للراجل الكبير اللي واقف وباصص ليه بعصبيه..
معتز

 

ايه يا فخري ما الواد طلع تبعك اهو ومتخبي عندك كمان..
فخري بغضب
وانا مالي كمان هفتش البيوت المهجوره واشوف مين فيها ومين لا..
قرب حازم من معتز وقال

 

انت عرفت منين انه هنا، بخربيتك ده ما جاش في بال حد خالص المكان ده..
قرب معتز من فخري وقال
زي ما انت ليك عيون عندنا، انا كمان ليا ميت عين عندك هنا..
فخري بغيظ

 

يا بيه انت مصمم تلبسني حاجه انا ما عملتهااش ليه، ما تظورو علي مين اللي بيتاجر في الممنوع ده وتقبضو عليه بدل ما انتو بترمو بلاكم علي الناس..
معتز

 

قريب اوووي ما تقلقش، وابقي اسأل عني هيقلولك ان عمره ما خسر قضيه..
فخري بخبث
زي ابوك فاروق بيه، كان زيك طموح..
قرب من معتز وقال بصوت واطي
ابقي اسالي عن فخري الصاوي برضو وعيقولك ان عمر ما حد قدر يمسك عليه حاجه..

 

معتز
هنشوف يا فخري..
_خلص كلامه واخد عربيته ومشي وقبل ما يرحع البيت جاب العيش الفينو واللبن زي ما طلبت منه مريم، ورجع البيت دخل الحاجه المطبخ وراح نام في اوصته، بس قام وراح اوضة اياد. ولقي مريم نايمه بهدوء،قرب منهو ونام جنبيها علي السرير وابتسم وقال..

 

معتز
هموت واشوف شكلك الصبح عامل ازاي لما تلاقيني نايم جنبك..
_تاني يوم الصبح صحيت مريم علي صوت خبط جامد علي الباب، قعدت وجات تقوم تفتح بس قعدت مكانها بصدمه لما لقيت معتز نايم جنبيها، زقته بايديها الاتنين وقعته علي الارض وقالت بعصبيه..
مريم

 

يا نهااار ابوك مش فايت انت بتعمل ايه هنا يااااه..
معتز بغيظ
انتي عبيطه با بت ايه الغباوه دي
مريم بعصبيه

 

انت ازاي تنام جنبي
رد عليها معتز بحده وقال
مراااتي وانام جنبك في اي مكان عادي براحتي
مريم بحده

 

لاااااا ده عندها، اقسم بالله لو ده اتكرر تاني انا اللي هقولك بالسلامه ومش عايزه منك تبعد زفت الطين سيف عني اصلا كلكم صنف واحد..
معتز بعصبيه قرب منها وقال
انا ما بتهددش وطلتق انسي، انا ما صدقت الاقي ام لابني وجوازه ما كلفتنيش كتير لا فرح ولا غيره..
مريم بدموع

 

انت ليه بتعمل كده انا مش عايزااك ولا عايزه اتجوز اصلا ليه دخلت حياتي امت كمان هو انا كنت ناقصه..
_سابته وطلعت مسحت دموعها وفتحت الباب لقيت اياد واقف بيعيط، شالته علي ايدها وقالت
مريم
مالك يا حبيبي بتبكي ليه؟..

 

اياد ببكاء
انا لما صحيت ومش لقيتك فكرتك سبتيني ومشيتي..
حضنته مريم وقالت
مش هسيبك ابدا يا حبيبي ما تخافش حقك عليا اناا.
معتز بحده

 

ادخلي واقغلي الباب ده واطلع الاقي الفطتر جاهز يا هانم
مريم ببرود
افطر عند امك انا هفطر اياد بس..
مسك معتز موبيله وقال

 

تمام انا بقي جيبت اخري منك وهكلم امك وهقولها بنتك لا بتاكلني ولا بتهتم بيا ومطلعه عيني..
مريم بغيظ
اتنيل غور هجهزلك بس ما تتعودش علي كده..
معتز وهو داخل اوضته قال

 

بسرعهههه..
اياد
بابي خدني معاك يلا بسرعههه يا مريم..
مريم بغيظ

 

حتي انت كمان يا اياد
_جهزت مريم الفطار وراحت جهزت هي كمان عشان تروح شغلها، واول ما مسكت موبيلها لقيت رساله من سيف باعت ليها..
سيف«وحشتيني اووي يا مريم، فكري كويس انا لسه مستميكي وعايزك»

 

 

_قفلت الموبيل واتنهدت بضيق وقررت برضو انها مش هتقول لمعتز وفي اقرب وقت هتطلق منه هو كمان مدام كده كده سيف مش سايبها في حالها حتي بعد ما اتجوزت،طلع معتز من اوضته وهو ماسك اياد في ايده وقال
معتز
سرحانه في ايه؟..

 

مريم بضيق
ما فيش الفطار جاهز اهو..
معتز
بقولك ايه ما تسيبك من الشغل ده و..
مريم بعصبيه زعقت فيه وقالت

 

بقولك ايه يالا انا علي اخري اخرس خالص عشان ما قلش منك قدام ابنك
اياد
عادي يا ميمي خدي راحتك
معتز وهو كاتم ضحكته
انتي اتعصبتي ليه كده خلاص بهزر معاكي، انا بس كنت عايز اريحك

 

مريم
خليك في حالك واطفح وانت ساكت، يلاا يا اياد عشان السواق مستنينا
معتز
انا اللي هوصلكم استني
مريم

 

لا هنروح مع السواق
معتز بحده
قولت انا اللي هوصلكم عايز اشوف البيه اللي بيجي يسلم عليكي ده..

 

مريم بضيق
اقولك حاجه وصل ابنك وانا مش رايحه يا معتز ارتاح بقي..
معتز
احسن برضو

 

اياد ببكاء
وانا كمان مش هروح..
مريم بعصبيه
ياربي بقي والله تعبت

 

قرب منها معتز وقال
انتي اللي تاعبه نفسك، انة مش هخونك زيه ولا زيه اصلا يا مريم..
بصت ليه بدموع وقامت وقالت
انا هستناك تحت انا واياد..

يتبع….

 

_وقف معتز بعربيته قدام الحضانه اللي بتشتغل فيها مريم، جات تنزل من العربيه مسك ايدها وقال..
معتز
سمعيني كده لو الواد السمج قريبك ده جه هنا تاني هتعملي ايه؟
مريم

 

اللهم طولك يا روح علي الصبح..
بص معتز في ساعة ايده وقال
اخلصي مش فاضي عندي شغل..
اتنهدت مريم وقالت

 

امسك فيه واطلع م..
قاطعها معتز وقاال
ايه يا ماما في طفل قاعد معانا في العربيه لمي العقربه اللي ماسكه لسانك دي..
مريم بهدوء

 

امسك فيه واتخانق معاه واكلمك تيجي تكمل عليه، ولا اقولك انا هبقي اجيبهولك لحد عندك..
معتز
هنستظرف بقي؟.
مريم بخبث
تؤتؤ انا بتكلم جد، يلا يا ايدو..

 

نزل معتز من العربيه وبصلها بهدوء
طيب خلي بالك من نفسك ومن اياد
_عملت نفسها ما سمعتوش، واخدت اياد ودخلت المدرسه، اتغاظ هو وقال بصوت عالي..
معتز

 

تلاجه اقسم بالله انا متجوز تلاجه..
كتمت ضحكتها وقالت بسخريه
طيب هش من بقي عشان هنرش مايه يلاا يا بابا ما تتنحش..
_ضحك معتز وركب عربيته ومشي وهي بصتله بضيق، وقالت لنفسها بحزن..
مريم
مستحيل اصدق اي حد فيكم كلكم صنف خاين واناني اصلا….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

_في شقه راقيه اووي في مكان راقي برضو، طلع سيف من اوضته وكان بيقلب في موبيله وكانت مامته قاعده بتفطر وبصت ليه بحده وقالت
الهام

 

مش ناوي تروح الشركه اللي سايبها، وسايب الموظفين يتحكمو في مالك..
سيف وهو بيقعد قدامها قال
تفتكري حضرتك انا صاحي بدري كده رايح فين، ما انا متنيل رايح الشركه اهو…
الهام بسخريه

 

رايح الشركه برضو ولا رايح عند الست مريم اللي داير وراها زي المحنون..
سيف بعصبيه
ماما غيري الموضوع احسن
الهام بحده

 

لو فاكر انها هتبص في وشك تاني بعد اللي عملته فيها وانك خنتها مع صحبتها قبل فرحكم يبقي بتحلم، وبرضو بعد ما اتجوزت…
سيف

 

لا هتبصلي عارفه ليه، عشان مريم لسه بتحبني وما حدش بيفهمها زيي ولا حد هيقدر ياخدها مني، وقريب اووي هتطلق وهجيبها تعيش معايا هنا وهب مراتي وهتشوفي يا ماما..
_خلص سيف كلامه ومشي من البيت وموبيله كاز بيرن باسم نور، فا قفله خاالص وركب عربيته وراح الشغل بتاعه..

 

_وفي بيت بسيط في حاره شعبيه كانت نور قاعده في اوضتها بتبكي لما سيف قفل الموبيل في وشها..
ودخلت عندها مامتها وقالت
وبعدين معاكي بقي، يا بنتي ريحي قلبي وقولي فيكي ايه؟..

 

نور وهي بتمسح دموعها
ما فيش حاجه يا ماما بس سيبوني لوحدي..
نعمه
يووه بقي ما انتي طول اليوم قاعده لوحدك يا نور، طيب بتبكي ليه اتكلمي معايا..

 

نور ببكاء
ابوس ايدك سيبيني لوحدي انا مش عايزه اتكلم..
دخل في الوقت ده طارق اخوها وقال بعصبيه

 

لا هتتكلمي يا روح امك انا صبىت عليكي كتير، انما الحال المايل ده ما يعجبنيش..
اتخبت نور في مامتها وهي بتبص ليه بخوف وقالت
ما فيش حاجه والله انا كويسه عمر
عمر

 

طيب يا ست الكويسه عماد جاي النهارده هتقعدي معاه وتتكلمو وتفردي خلقة اهلك دي..
نور بخوف قالت ليه
بس انا مش عايزه اتجوز

 

عمر
هو انتي لسه هتقولي عايزه ومش عايزه، وبعدين رافضت ليه انتي شوفتيه قبل كده ولا تعرفيه..
نور بعصبيه قالت
مش عايزه اعرف حد ولا اسوف حد، هو الجواز بالعافيه يا نااس..

 

_كان لسه هيقرب منها عشان يضربها، بس جات اختها نيره الاصغر منها ووقفت قدام عمر وقالت بخوف..
نيره
خلاص يا عمر عشةن خاطري اما سيبها وهي هتعمل ليك كل اللي انت عايزة..
عمر بضيق
اما نشوف يا نيره، وانا عسيبها عشانك ياريتها كانت زيك ما كنتش شيلت هم اكتر ما انا شايل..

 

قامت نعمه وقالت بضيق
عقلي اختك، اخوكم مش ناقص ده شارب المر في الشغل، بلاش تزودوها عليه..
طلعت نعمه وقعدت نيره جنب نور وقالت
هاا ما ردش عليكي؟..

 

نور ببكاء
لا ما ردش ولا هيرد يا نيره اعمل ايه بس ياارب، انا خلاص حياتي كلها اتدمرت..
نيره بدموع
جايه تاخدي بالك دلوقتي من غلطتك.
نور
صدقته وصدقت انه بيحبني، سيف مش وحش علي فكره هو بس متدلع شويه..

 

نيره بحده
كفايه بقي حرام عليكي لسن بتحبين بعظ ما اتخلي عنك، يا شيخه طيب بصي علي اخوكي بجد اللي ليل نهار بيشتغل عشان يجيب لينا اللي نفسنا فيه بعد دا ابوكي الله يرحمه..
_سكتت نور وفضلت تبكي، ونيره سابت ليها الاوضه وطلعت وهي مش عارفه اختها هتحل المشكله ازاي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_في مكان شغل معتز، كان في مكتبه بيحقق مع حد في قضيه، وبعد ما خلص دخل عنده حازم وقال..
حازم
وبعدين الواد اترحل علي النيابه ومش ناطق بكلمه..
معتز

 

ولا هينطق فخري مظبط رجالته اللي بيقع منهم بيعرف يسنده ومش بيخليه محتاج حاجه..
حازم
طيب وبعدين احنا كده مش هنعرف نمسك حاجه عليه بجد،ده احنا نروح نشتغل معاه احسن بقي..
معتز
اكتم يا حازم مش طالبه هزار… هي ايه الدوشه اللي بره دي..

 

حازم
مش عارفه تلاقيها خناقه تعالي نشوف..
_وكان لسه هيقوم يشوف في ايه اتصدم لما لقي مريم داخله وماسكه وداحد وشه كله كدمات وقالت بعصبيه لمعتز
مريم

 

امسك الواد ده عاكسني..
_معتز كان باصص ليها ومش مصدق انها عملت كده في راجل، وحازم ضحك وقال ليها..
حازم
وجيبااه هنا ليه يا انسه المستشفي في الشارع اللي ورانا..

 

قربت مريم من معتز وقالت بخبث
والله صاحبك طلع عنده نظر قالي انسه..
معتز بغيظ

 

انتي ايه اللي عملتيه ده يا عملي الاسود..
مريم ردت عليه وقالت
هو مش انت قولتلي اللي يدايقك امسكي فيه وكلميني اجي اكمل عليه، وانا رديت عليك وقولتلك انا هجيبه لحد عندك..
معتز

 

منك لله فضحتيني يا شيخه..
مريم ببرود
لو مش عاجبك طلقني…
حازم بحماس

 

هي دي العروسه الجديده يا ميزوو، لا عااش عرفت تختار والله ما عندكيش اخوات اصغر منك او اكبر منك يا ابله..
مريم بصت ليه من فوق لتحت وقالت
مين الواد الاصفر ده، اكتم ياه بدل ما ازعلك انت كمان..
حازم قرب من معتز وقال بقلق

 

انت قولتلي متجوز ابله شغاله في حضانة ابنك، مين سزاق التوكتوك ده بقي..
معتز بحده
اطلع بره يا حازم..
_ضحك حازم وطلع بره وبص معتز للولد لقي وشه مليان كدمات، فقال ليه بهدوء..
معتز

 

وامت بقي عاكستها ليه؟..
مربم بسخريه
لا وحيتة امك، ياللي نا عندك. دم بقولك الراجل ده عاكسني وانت بتكلمه بهدوء كده..
معتز بحده

 

اعمله ايه اكتر من اللي امتي عملتيه، ده انتي دشملتي وش الراجل..
الولد
يا باشا ارميني في الحجز انا استاهل انا اللي غلطان اني بصيتلها اصلا..
معتز

 

لا يا خفيف ما انت كده كده هتترمي في الحجز..
مريم
استني وكمان لما شتمته قالي، في ايه يا بت انتي مش لاقيه حد يلمك..
شاورت مريم لمعتز وقالت
اللي بيلمني اهووو..

 

معتز بسخريه
والله ما قادر عليكي، ولا اللي زيك بيتلم اصلا..
مريم بخبث
ميزو عيب كده مش قدام الناس.
قرب معتز من الولد وقال ليه

 

انت عليك قضايا تحرش يالا صح..
الولد
توبت وربنا خلاص انا لو بصيت لاي انثي متحركه تاني اعنلو فيا اللي عايزينه، بس يا بيه ارميني في الحجز انا استاهل، بس ابعد عني الست دي..

 

مريم
اتلم بدل ما اجي اكمل عليك..
معتز كام ضحكته وقالت
خلاص يا مريم،..
_وبعدين نده للعسكري اللي اخد الولد ونزله الحجز، وبعدين قرب هو من مريم وقال..

 

معتز
فين اياد؟.
مريم
خليته روح مع السواق..يلا بقي همشي انا كمان..
قرب منها معتز اكتر وقال

 

ازاي بس هتمشي كده عادي..
مريم بتوتر
لااااا احنا هنا في مكان شغلك وبعدين لم نفسك والا هشلفط وشك انت كمان

 

ضحك معتز وقال
يا ام دماغ شمال قصدي استني عشان نقغل المحضر وبعدين روحي..
مريم بغيظ
طيب انجز عشان اياد لو اتاخرت اكتر من كده هيقلبها مناحه عند امك..

 

معتز
ايه امك دي اسمها مامتك شغلي الفلتر انتي وبتتكلمي..
مريم
انجز ياعم، قال مامتك قال..
_بعد شويه خلصت مريم المحضر ونزلت مع معتز اللي وقف ليها تاكسي وقبل ما تركب مسك ايدها وقال..

 

معتز
بقولك يا شبح عايز اروح البيت اتغدي مسقعه..
مريم
كلم امك قولها تعملك..

 

معتز بغيظ
اومال انتي لازمتك ايه بقي يا هانم؟..
ردت عليه بكل برود وقالت

 

اربيلك ابنك واخد بالي منه لحد ما التدبيسه دي تخلص، يلا بقي ما اعطلكش وبطب تمسك ايظي كده هتتكسر مره في ايدك اللي شبه المرزبه دي ايه القرف ده..
_ركبت التاكسي ومشيت وهو كان هيتشل من تصرفاتها معاه.، وما خدش باله من اللي كان قاعد في عربيته وصوره وهو واقف مع مريم وبيتكلمو..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_رجعت مريم البيت وراحت تجهز الغدا مع الفت والشغاله، والفت فضلت تضحك جامد علي اللي عملته مريم في الراجل اللي عاكسها..
الفت
تصدقي يا مريم انا كان نفسي ابقي زيك وانا صغيره كده، بنت جدعه اووي كده وبميت راجل بس للاسف كنت كيوت وهبله في نفسي..

 

مريم بسرعه ردت عليها وقالت
وما زلتي والله..
الفت
نعم بتقولي ايه؟..

 

مريم
قصدي يعني لسه زي ما انتي كيوت..
الفت
اااه تسلميلي يا حبيبتي، بس حلوه اووي فكرة المسقعه دي، لا وكمان تسلم ايدك شكلها يجنن..
مريم

 

طيب بقي لما يجي ابنك تقوليلو انك انتي اللي عملاها..
الفت
طيب ليه ما تقوليش انك انتي اللي عملتيها؟…
مريم
يعني هيفضل يرخم عليا ويقول مش حلوه وكده يعني…

 

الفت بخبث
خلاص يا ميمي اذا كان كده يبقي من عينيا اقوله ان انا اللي عملاها..
_طلعت مريم عشان تشوف اياد، بس الباب خبط فا راحت فتحت ولقيت بنت شكلها حلو اوي وقالت..
البنت
معتز هنا؟..

 

مريم
لا هو في الشغل بتاعه، مين حضرتك.
زقتها علا ودخلت وقالت
انتي لسه هترغي معايا يا بت انتي وسعي كده..
_تفتكروو مين دي؟..

يتبع….

 

زقتها علا ودخلت وفالت
انتي لسه هترغي معايا يا بت انتي وسعي كده من قدامي..
مريم
انتي يا حجه، انتي داخله زريبه..
بصت ليها علا من فوق لتحت بقرف وقالت

 

وانتي بقي البنت اللي اتجوزها عشان تربيله ابنه..
مريم اتعصبت وقالت
ايوه انتي كلامك صح، وقالي كمان اربي اي حد قليل ادب ما اتربااش..
علا بحده

 

ششش اسكتي اياد ابن اختي فين؟..
مريم
نااايم عايزه حاجه؟..
علا
غوري اعمليلي حاجه اشربها لحد ما اقعد معاه شويه..

 

مريم
اللهم اغزيك يا شيطان وابعد عن وداني وما تخلنيش اجيبها من شعرها..
علا
انتي مش بتسمعي الكلام ليه، ما تغوري من قدامي..
مريم

 

لا بقي انتي ذودتيها اووي هو انا شغاله عند. اللي جابك ما تحترمي نفسك يا بت انتي..
_قبل ما علا ترد عليها طلعت الف وحضنت علا وسلمت عليها وقالت..
الفت
علا حبيبتي عامله ايه، وحشااني..

 

علا
كويسه يا طنط، بقي معتز يجيب البيئه دي تعيش مع اياد هو اتجنن ولا ايه؟..
الفت
عيب كده يا علا، ما تتكلميش علي مريم كده..

 

علا بعصبيه
اممم طيب ممكن بقي اخد ابن اختي الله يرحمها يقعد معانا شويه؟..
الفت
طيب هنده ليكي سلمي عليه وقوليلو ولو وافق تمام ما وافقش خلاص يبقي مره تانيه..
علا بحده

 

هو هيوافق علي فكره، اصلا انا لولا شغلي كنت اندته عندي وعلي للاقل معتز ما كانش نزل بمستواه واتجوز البتاعه دي..
مسكتها مريم من دراعها جامد وقالت
ورحمة ابويا ما هحلك غير لما تتعدلي يا صفرا يا بنت الصفرا انتي..

 

علا بخوف
اوعي ايدك بعيد عني يا بت انتي والا والله هوديكي في ستين داهيه، انتي مش عارفه انا بنت مين؟..
مريم
شالله تكوني بنت وزير الري والله لا تتربي..
_دخل في الوقت ده معتز ولما شاف مريم ماسكه في علا اتعصب انها ديما متسرعه وبتعمل مشاكل وزعق فيها وقال..

 

معتز
في ايه يا مريم سبيها واعقلي بقي مش كل شويه تعمليلي مشكله انا زهقت بجد..
بصت ليه مريم بدموع وعلا اتخبت وراه وقالت
شوفت مراتك يا معتز عملت فيا ايه، لا بجد طرمت فيك العشره اللي بينا..
معتز

 

معلش يا علا حقك عليا
مريم
انا طالعه فوق..
_طلعت مريم فوق شقتها واياد طلع قال بضيق..
اياد

 

فين ماما؟..
علا بغيظ
هو كمان بيقولها ماما، اياك يا ولد تقول لاي حد ماما انت فاهم، مامتك ماتت..
اتخبي اياد في الفت اللي زعقت فيها وقالت

 

وبعدين معاكي بقي كفايه يا علا انتي جايه تعملي مشاكل وخلاص..
وبعدين بصت لمعتز وقالت
وعلي فكره يا معتز الانسه علا هي اللي غلطت في مريم الاول وعصبتها..
مسح معتز بايده علي وشه وقال بضيق

 

انتي جايه عايزه ايه يا علا؟..
علا بحده
انت ازاي تتجوز البنت دي، وازاي اصلا تتجوز من غير احنا ما نعرف، ومش بس كده لا نعرف من الغريب كمان..

 

معتز
وانتي مالك انتي واهلك اتجوز ولا لا دي حاجه ترجعلي انا..
علا
لا طبعا احنا لازم نعرف انت هتجيب مين تربي ابن اختي الله يرحمها..
معتز بعصبيه رد عليها وقال

 

وانا مش جايبها لابني يا علا، انا اتجوزت عشان انا عايز اتجوز ده اولاً ولا انتي فاكراني هقعد عايش علي ذكريات اختك اللي كلها كانت نكد عليا وعلي اهلي، وثانيا بقي عشان مريم احسن بنت تنفع تربي اياد وانا مطمن عليه معاه اكتر ما ببقي مطمن عليه مع امي نفسها..

علا بغيظ قالت ليه
ماشي يا معتز اللي يريحك، ممكن بقي اخد اياد يقعد معانا كام يووم..
معتز
بلاش النهارده الولد اكيد اتوتر باللي حصل قدامه ده، ابقي كمان يومين كده تعالي خديه..

 

علا بغيظ
ماشي يا معتز وياريت تبطلو تكرهو الولد فينا، دي الحاجه الوحيده اللي فاضله لينا من اختي الله يرحمها..
_قالت علا كلامها ومشيت ودخل معتز قعد علي الكنبه وهو مدايق، قرب منه اياد وقال..

 

اياد
انا مش هكلمك وزعلان منك؟..
معتز
معلش يا اياد هخليك تروح مع علا يوم تاني..
اياد

 

لا انا زعلان منك عشان انت زعقت لميمي وهي مش بتحب الصوت العالي زيي هي قالتلي كده..
ابتسم معتز واخد ابنه علي رجله وقال ليه
طيب يا حبيب بابامو متزعلش مني، وانا هصالحها..
اياد

 

وتجيبلها شوكلاته
ضحك معتز وقال
ههههه وهجيب ليها شوكلاته، وانت كمان هجيب ليك شوكلاته..
اياد
لا انا عايز كشري..
معتز

 

امشي يالا انا غلطان اني بصالحك ده انت بقيت نسخه منها والله..
ضحكت الفت وقالت
هههه هو بيحبها اووي وبيقلدها في كل حاجه وبيحب اللي هي بتحبه وبيكره اللي هي بتكرهه..
كملت بخبث

 

بس قولي ايه موضوع انك اتجوزتها عشانك مش عشان ابنك ده؟..
معتز
اا عادي يا ماما المفروض تفهميها لوحدك انا كنت رافض الجواز من اي واحده حتي مريم نفسها، بس لما شوفتها انا اللي جيت وقولتلك عايز اتجوزها..

 

الفت
ومظطدام هو الموضوع كده كسفتها ليه قدام. علا مع ان انت عارف ان علا دي سماويه..
معتز ابتسم

 

انتي ما شوفتيش هي عملت ايه النهارده، هي ادايقت جدا مني صح؟..
الفت
حقها دي يا حرام من لما جات واقفه في المطبخ بتعنل المسقعه اللي قولتلها عليها..
معتز

 

احلفي انها عملتلي المسقعه..
ضحكت الفت وردت عليه وقالت
ههههه روح طيب صالحها الاول وبعدين تعالي كل، دي عامله صنية مسقعه ولا ااشيف حسن..

 

_قام معتز وطلع فوق عشان يصالحها.، واول كا دخل الشقه لاقاها ماسكه شنطة هدومها وماشيه..
معتز
انتي رايحه فين؟..
مريم

 

اوعي يالا من طريقي عشان علي اخري منك.
معتز
اتنيلي دخلي الشنطه دي انتي مش هتمشي من هنا..
مريم

 

بقولك ايه لتكون مصدق بجد اني مراتك، فوق يا حضرة الظابط انا جيت بشنطة هدومي لا فرح ولا جهاز ولا شبكه كويسه ولا حتي قايمه كويسه وكل همي اني اخلص من سيف ومش فارق معايا ابقي مطلقه ولا لا انا اصلا مش هتجوز تاني، فحوار انك بتحبني والجو ده خليه لنفسك او دور علي وحده منحنحه زيك اعمله عليها وهي هتصدقك

 

انما انا لاا..
_قالت كلامها واخدت شنطتها ومشيت وهو وقف مدايق جدا، هي معاها حق هو اتجوزها في يوم وليله ولا عمل ليها فرح ولا جاب ليها شبكه ولا اي حاجه، عشان كده ما كانش ليه عين يقولها تقعد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_وتاني يوم بالليل في بيت نور جه العريس ومشي ونور كانت قاعده مع اهلها وقالت ليهم
نور
انا مش موافقه ومش هتجوز تمام..
عمر
بت انتي انا متعصب لوحدي، ما تتلمي بقي مالو العريس ده الف واحده تتمنااه..

 

نور ببكاء
انا مش هينفع اتجوزو، والله ما هينفع..
نعمه
ليه بعني لو علي الجهاز تتستر يا حبيبتي، انا ابيع حتتين الدهب لتوعي واجيبلك اللي نفسك فيه..

 

عمر
وانا كمان مستعد اجيب قرض علي نفسي واسدد بعدين، هتتحل والله بس وافقي يا عبيطه انا مش قصدي اغصب عليكي انا عايز راحتك..
بصت ليهم نور بدموع وقالت

 

 

والله انا ما استاهلش اللي انتو بتعملوه ده، انا واحده واطيه وزباله روحت رخصت نفسي لكلب حقير….
وقف عمر وقال
يعني ايه الكلام ده؟ انطقي قصدك ايه بالكلام ده؟..
نور بخوف ردت عليه وقالت

 

انا كنت متجوزه واحد في السر وو وهو اتخلي عني وسابني
قرب منها عمر ومسكها من رقبتها وقال
وطيتي راسي يا حيواانه، انا قصرت معاكي في ايه ده انا حارم نفسي من كل حاجه عشانك انتي واختك..
طلعت نيره من اوضتها واتصدمت لما لقيت اخوها ماسك نور وبيخنق فيها ومامتها قاعده مصدومه ومش قادره

 

تتحرك.، قربت منهم وحاولت تبعد عمر وقالت..
نيره
سيبها يا عمر هتموت في ايدك، سيبها حرام عليك..
عمر بغضب

 

خليها تموت واغسل عاري بايدي خليها تموت واخلص منها..
نيره
يا ماما تعالي ابعديه عنها عشان خاطري..
_وبعد شويه سابها عنر يس كانت نور ماتت في ايديه، قعدت نيره جنب اختها علي الارض وفضلت تبكي وقالت

 

نيره
ليه بس كده يا عمر، موتها ليه يا نور قومي قومي يا حبيبتي عشان خاطري، حرمتني من اختي ووديت نفسك في داهيه ليييه..
بص عمر لاخته اللي ماتت ودموعه نزلت بحزن ، وفجاه نعمه امهم وقعت علي الارض وما بتنطقش..
_تفتكرو هيحصل ايه؟..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

_في بيت مريم كانت قاعده بتتفرج علي التلفزيون وبتاكل فشار وعامله شعرها قطتين، جات فريده قعدت جنبيها وقالت
فريده

 

انا برضو عايزه افهم ايه اللي حصل عشان ترعيلي تاني بشنطة هدومك، هو مش انا كنت خلصت منك..
مريم
هو انتي عايزه تخلصي مني ليه، لتكوني عايزه تتجوزي في السر وانا مش عارفه..
فريده بعصبيه
ايه اللي حصل بينك وبين جوزك يخليكي تسيبيله البيت..

 

مريم
زهق مني قالهالي في وشي، افضل قاعده عنده بقي ليه ما عنديش كرامه..
فريده
عملتي ايه يخليه يزهق منك؟..

 

مريم
ولا عملت اي حاجه، هما الرحاله كده صنف واطي ما يتعاشرش..
_الباب خبط وقامت فريده فتحت ولقيت مريم ان اياد داخل عندها وجري عليها وحضنها وقال بحزن
اياد
كده يا ميمي تسبيني لوحدي تاني وتمشي..

 

مريم
معلش يا ايدو انا كده كده هشوفك في الحضانه ونقعد مع بعض، قولي انت اللي قولت لتيته تجيبك..
سمعت صوت معتز اللي قال ليها
تؤ قالي انا اجيبه هنا..
_وقفت مريم بسرعه واتكسفت ووشها تحمر بسبب لبسها القصير وتسريحة شعرها، وهو استغل الفرصه وقرب

 

منها وقال..
معتز
اي الحلاوة دي، اومال كنتي متنكره ليه وانتي في لبس الغفير..
اتوترت مريم وقالت
لم نفسك ماما واقفه وانت جاي ليه اصلا..

 

فريده
تعالي يا اياد اعملك موز باللبن جوه..
فرح اياد وقال
حاضر يلا بينا..

 

معتز
بدل ما تقوليلي وحشتني يا جوزي يا حبيبي..
مريم بحده
وحشتك عقربه ما تنجز وتقول عايز ايه؟..

 

معتز بغيظ
لولا ما عندي شغل دلوقتب مهم كنت ربيتك علي قلة ادبك دي، المهم خلي الواد عندك مطلع عيني في البيت وطول النهار بيبكي عليكي، ولما تعقلي وترجعي بيت جوزك ابقي هاتيه معاكي..
وقرب منها وقال بخبث

 

وهاتي البجامه دي معاكي برضو بدل جلاليب جدتك اللي بتلبسيها لياا..
مريم بغيظ
اطلع بره يا معتز..
معتز

 

شوفتي يا طنط فريدخ بنتك بتطردني..
بصت مريم ناجية المطبخ بس مالقيتش حد، واتصدمت وجسمها كله اتنفض لما باسها علي خدها بهدوء، وهي ما حستش بنفسها غير وهي نازله بايدها علي وشه..
معتز بعصبيه

 

انتي عملتي ايه ياروح امك؟..
خافت مريم من شكله وقالت
اا انت اللي قليل الادب وانا حذرتك اكتر من مره..
_طلعت فريده من المطبخ ومعاها اياد، ولما شافتهم واقفين قالت بقلق..

 

فريده
مالكم واقفين كده ليه؟..
بص معتز لمريم بغيظ وقال
لا ولا حاجه يا ديدا انا همشي عشان عندي شغل مهم..

 

_كتمت ضحكتها علي شكله وحطت ايدها علي خدها وهي مبسوطه بس كشرت وفكرت نفسها انه راجل زي اي راجل يعني خاين، وهو نزل عسان يرجع شغله وقبل ما يوصل الشغل لقي عربيات سودا وقفت قدامه، نزل وقال بهدوء..
معتز

 

خير يا شباب في حاجه ولا ايه؟..
واحد من الرجاله
تعالي نعانا يا باشا من سكات في حد عايزك في كلمتين..
ابتسم بخبث وقال

 

ده انا مستنيه من بدري يلا بينا..
_مسكوه الرجاله وغمو ليه عيونه واخدوه معاهم. وكان في واحد في عربيته واقف بعيد بيراقب اللي حصل برضو بس ما ادخلش..
_تفتكرو بقي مين اللي خطفو معتز وليه هو راح معاهم برضاه، ومين اللي بيراقبوو ديما، وايه هيحصل لعيلة نور؟..

يتبع….

 

 

_في بيت نور كانت الشرطه موجوده والناس كلها واقفه بره البيت عشان تعرف اللي حصل..قرب حازم من نيره اللي كانت قاعده علي الارض جنب جثة امها واختها وقال..
حازم
نيره الاسعام لازم ياخدو خااتو ونور عشان تقرير الطب الشرعي..
نيره ببكاء

 

هو ايه اللي حصل كل حاجه راحت مني في لحظه اختي وبعدها امي وبعدها اخويا اللي الله واعلم هيحصله ايه
حازم بحزن
اهدي عشان خاطري تعالي بس معايا هنروح بيتنا و..
نيره

 

انا مش همشي من هنا، شيبوني في حالي..
حازم
مش هينفع تقعدي هنا لوحدك بعد اللي حصل ده
حضنته وهي بتتنفض من الخوف والبكي وقالت

 

قولي ان ده هزار، قولي انهم بيهزرو معايا ونور وماما عايشين وعمر هيرجع مش هيتقبض عليه..
_اتملت عيون حازم دموع وخلاها قامت معاه واخدها ونزل تحت طلعها العربيه وهي حطت راسها علي الشباك ودموعها مش مبطله تنزل، ووقف حازم مع الظابط المسؤل عن القضيه وقال ليه

 

حازم
ارجوك يا هشام اجل التحقيق لحد ما تبقي كويسه، واوعدك انا هجيبها لحد عندك..
هشام
عشان خاطرك انت بس يا حازم، والبقاء لله انا عارف ان اللي حصل ده صعب عليك انت كمان..
حازم بدموع

 

ولله الدوم، بعد اذنك..
_طلع العربيه جنب نيره وماكنش عارف يقولها ايه، واخدها وراح بيتهم ولما مامته عرفت اللي حصل لاختها وولادها فضلت تبكي وتصوت..
حازم

 

ايه يا ماما اهدي عشان نيره اللي محتجالك دلوقتي..
حضنتها ناهد مامت حازم وقالت
ربنا يهون علي قلبك يا نيره، منك لله يا عمر حد يعمل كده..

 

حازم
طيب انا هروح اشوف الاحوال هناك وهاجي خلي بالك من نيره يا ماما..
_مشي حازم و نيره دخلت اوضة خلاتها وعنلت نفسها انها هتنام بس هي فضلت صاحيه وفضلت تفتكر من وقت ما جات نور وفضلت تحكيلها علي سيف اللي اتعرفت عليه في كافي وفي يوم جات وقالت ليها انها اتجوزته في في

 

السر ولحد ما حصل اللي حصل لاهلها..
نيره ببكاء
هو السبب اهلي ماتو بسببه، اخويا راح مني بسببه هو، هو شيطان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_في مكان تاني مخزن في مصنع والنور فيه خفيف، كانو فيه رجاله ماسكين معتز وبيضربو فيه لحد وشه مله ما بقي مليان كدمات ودم..
فخري
بااس يا رجاله وقفوه وهاتوه قدامي…

 

 

_مسكوه الرجاله من هدومه وايده ووقفوه قدام فخري اللي ابتسم بشر وقال
فخري
عجبك اللي حصل ده يا باشا، جيبت الاذي لنفسك..
معتز بصوت تعبان

 

انت فاكر اني كده هخاف منك واسيب القضيه لا بالعكس انا اللي عملته ده اثبتلي اني عاملك رعب واني هنجح وقريب اووي هلف حبل المشنقه علي رقبتك..
_شاور فخري لرجالته اللي فضلو يضربو في معتز تاني لحد ما بقاش قادر يتحرك، وبعدين شاورلهم يقفو وقال بحده..

 

فخري
انا اهو جيبتك وعدمتك العافيه ولو راجل اثبت اني عملت كده، انا ما حدش بيقدر يمسك عليا دليل ولا يوقعني في الغلط فاهم يالااا..
معتز وهو بيحاول يقف

 

بلاش غرور انت ما تعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه؟..
فخري
لو اللي عملته فيك ده مش هيأثر فيك، هايزك تفتكر انه ممكن يحصل للباشا الكبير او الحجه امك ولا ابنك الصغير، تؤ نخليها العروسه الابله مريم..

 

_اتعصب معتز وفعلا المره دي قلق بجد المره دي علي اهله، ووقف بصعوبه قدام فخري وقال بقوه..
معتز
انا لحد دلوقتي بتعامل معاك قانوني بس مدام جيبت سيرة اهلي يبقي اتحمل بقي اوسخ ما فيا يا فخري..
فخري
يبقي اتفقنا يا معتز..

 

_خلص كلامه وشاور لرجالته اللي مسكو معتز ونزلو فيه ضرب جامد وبعدين اخدوه ورموه في الشارع ومشيو، وكان ماشي وراهم ومراقبهم الراجل اللي ديماً بيراقب معتز ونزل بسرعه من عربيته وسند معتز وطلعه العربيه بتاعته وقال
الراجل
هودي حضرتك مستشفي..

 

معتز
لا لا انا بس هتعبك توصلني عند العربيه بتاعتي هي مركونه في **
الراجل
بس انت وشك بيزف جامد
معتز

 

انا ظابط شرطه يا اخ وهارف انا بعمل ايه كويس..
الراجل
تمام يا باشا اللي تشوفه..

 

ـ في بيت مريم كانت نايمه جنب اياد في اوضتها وموبيلها رن، فقامت شافت الموبيل وكان معتز ردت عليه وقالت..
مريم
انت بترن عليا تصحيني من النوم ليه يا بتاع انت؟..
معتز

 

قومي افتحيلي انا قدام باب شقتكم..
مريم
وانت جاي عندنا ليه دلوقتي، نا فيش ذوق خالص يعني هو انت فاكرها زريبه..
معتزز بصوت تعباان
يا مريم قومي افتحيلي بقي انا مش قادر ارتحرك والله..

 

مريم بقلق
طيب قايمه اهو..
_قامت نيره ولبست عبايه فوق البجامه بتاعتها وطلعت فتحت الباب واتثدمت لما شافت معتز وقالت بخوف..
مريم
يخرب بيتك انت مين دشملك كده؟..

 

معتز
طيب دخليني الاول وبعدين صوتي عليا براحتك..
مريم
طيب ادخل.. هو انا مسكاك..
معتز بغيظ

 

ما فيش اسندك علي مهلك الف سلامه عليك..
مريم بسخريه
يا عم اتوكس بلا نيله بوشك اللي بقي شبه شارع الهرم ده..
_اتغاظ منها معتز ودهل وطلعت فريده من اوضتنا ولما شافته كده جريت عليه وقالت..

 

فريده
مالك يا حبيبي الف سلامه عليك، مين ابن الحرام اللي عمل فيك كده..
معتز وهو بيقعد علي الكنبه
هو سؤال بس يا طنط هي بنتك مش زيك ليه؟..

 

فريده بصوت واطي
لا هي بتبقي قلقانه وخايفه علي فكره بس بتداريهم، المهم انا مين اللي عمل فيك كده..
معتز

 

شغل يا ديدا، شوية مشاكل كده بس هتعدي جوز بنتك اسد..
_قعدت مريم قدامه وحطت صندوق صغير علي الترابيزه وقالت بسخريه..
مريم
قصدك قطه يا حيلتها، ده انت وشك ما بقاش فيه حته سليمه..

 

معتز
شايفه يا حماتي بدل ما تقعد جنبي تعالج ليا جروحي واللامي قاعده تتريق عليا..
فريده

 

شوفي جوزك محتاج ايه يا بت انتي..وانا دقيقه وجايه..
_قربت منه مريم وفتحت علبة الاسعافات الاوليه وطلعت قطن وحطت عليه ميكروكوم وحطته بهدوء علي وش معتز اللي ابتسم ليها وقال..

 

معتز
ده انا اضرب ليكي مخصوص عشان تقربي مني كده..
مريم
ما تلم نفسك والا هسيبك واقوم، وبعدين ايه البي عمل فيك كده اصلا؟..

 

معتز
قضيه رخمه وراجل رخم والله مطلع عيني معاه، المهم انا جيت هنا لان لو ماما شافتني كده هتروح فيها..
مريم
طيب هي مش هتقلق انك بايت بره البيت..

 

معتز
لا هي متعوده اني ابت بره البيت غشان ظروف شغلي..
جات فريده وقالت
يلا يا مريم خدي جوزك وادخلي خليه يرتاح في اوضتك، انا اخدت اياد عندي..

 

معتز فرح وقال
والله انتي بميت راجل يا حماتي..
مريم
في ايه يا ماما انتي بتصرفي ليه من دماغك، ما في اوضة الضيوف..
فريده

 

يعني الراجل اوضة مراته موجوده ويروح ينام في اوضة الضيوف..
معتز
مثلا يا حماتي قوليلها، بدل ما هي اللي تطلب كده عشان تاخد بالها مني..
فريده

 

يلا يا مريم خدي جوزك وادخلو نامو..
مريم بغيظ
هو انتي متاكده انك. امي بجد انا بدأت اشك في الموضوع والله..
_ضحكت فريده ودخلت مربم اوضتها ومعتز راح وراها، واول ما دخل الاوضن وقفل الباب بصت ليه بقلق وقالت..

 

مريم
بقولك ايه تلم نفسك معايا وتقعد هنا بادبك، عشان انت متهان لوحدك وانا مش عايزه اقل منك اكتر من كده..
_قلع معتز الجاكيت بتاعه وقتد بالتيشرت اللي بنص كم وقرب منها اووي وقال..
معتز

 

هو انا عملت حاجه وبعدين انتي غيرتي ليه البجلبيه اللي انت لابسها دي..
مريم بقلق
وانت مالك انت، وبعدين ما تاخدش علي كلام ماما هي طيبه وحده غيرها كانت مستحيل تخليني اتجوزك..
اتغاظ معتز منها وقال
لا وانتي اللي حويطه اووي وناصحه، علي فكره انا سايبك بمزااجي عشان ما تتغريش بنفسك..

 

مريم
طيب اتخمد وخلصني..
معتز
انتي هتنامي فين؟..
مريم

 

هفرش علي الارض وهنام
معتز
انتي بتستهبلي، تعالي نامي جنبي..
مريم

 

بس يا بابا ما تقولش كده تاني عشان عيب..
معتز بعصبيه
من غير ما احلف يا مريم لو ما اتلمتيش وجيتي نمتي جنبي هطلع اقول لامك وهي اصلا مش طيقاكي..
_اتنهدت مريم بضيق وراحت نامت علي السرير وهو ابتسم بخبث وراح نام جنبيها وقرب منها اووي وقال..
معتز

 

مافيش مخدات هنا وانا متعود انام وانا حاضن حاجه..
مريم بقلق
احضن نفسك ونام واتلم وخلي ام الليله دي تعدي علي خير..
معتز
احضن نفسي وانا متجوز عيب والله..

 

_كانت لسه هترد عليه بس البلب اتفتح فجاه ودخل اياد وهو زعلان وقال..
اياد
انتي ليه خلتيني انام جنب فريده انا عايز انام جنبك انتي..
مريم

 

ده انت جيت في وقتك تعالي يا حبيبي..
معتز بغيظ
براحتك خااالص، بس في مره هتيجي ما حدش هينقذك مني..
_اخدت اياد ونيمته وسطيهم وحضنته ونامت، فبصلها بهدوء وقال..
معتز

 

يا ريتني ايااد..
ضحكت مريم وهو ابتسم وقال
اضحكي يا اختي اضحكي..
مريم
طيب بطل كلام عشان اياد ينام..
_سكت معتز وطلع موبيله وكتب رساله لحازم وقال ليه اللي حصل..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_عند حازم اول ما قرأ رسالة معتز اتنمد بضيق وشال الموبيل ودخل عند عمر اللي كان قاعد علي الارض في الزنزانه بيبكي..
حازم
ليه كده يا عمر، ليه عنلت كده في اختك وخليت امك تموت بحسرتها..
عمر بحزن

 

نيره يا حازم خلي بالك منها، هي مالهاش اي ذنب في اللي حصل اما بامنك عليها..
حازم بحده
فهمني الاول ليه تعمل كده في اختك، ايه اللي يحصل يوصلك انك تقتلها..
عمر

 

اتخانقنا وعصبتني ما حستش بنفسي غير وانا بهمل كده فيها..
حازم
انا مش داخل عليا اي كلمه من اللي انت قولتها دي، بس اتمني تتكلم يمكن اقدر اساعدك..
عمر

 

ومين قالك اني عايز اطلع من هنا، لو عايز تساعدني هاتلي اعدام واحد قتل اخته واتسبب في موت امه ما يستهلش يعيش..
حازم بحزن
يا خساره يا عمر كنت شاب زي الفل الكل بيحلف باخلاقه، دمرت نفسك ودمرت اهلك معاك..
_سابه حازم ومشي رجع البيت بس طلع شقته اللي فوق شقة امه ونام هناك، بس كل باله في اللي حصل لخالته وولاده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_تاني يوم الصبح صحيت مريم وما كانش معتز جنبيها ونسيت اللي حصل بالليل وانه جه اصلاً، وراحت فتحت باب الحمام لقيت معتز في وشها فقفلت الباب بسرعه ولطمت علي وشها وقالت..
مريم
يخرب بيت سنينك يا مريم، يالهوي علي الكسفه اللي انتي فيها يا مريم..

 

طلع معتز وقال ليها بخبث
عامله فيها محترمه وبتفتحي عليا باب الحمام يا قليلة الادب..
اتملت عيون مريم دموع من كسوفها وقالت

 

والله مش قصدي ااا انا بس كك..
قرب منها وقال
ايه الكسوف ده كله اقسم بالله انا جوزك..
مريم
انت عايز ايه علي الصبح بقي..

 

معتز
وانا هعوز منك ايه، انتي اللي عايزه ايه؟..
مريم
يووه بقي والله ما اقصد يا معتز انا نسيت اصلا انك بايت عندي هنا..
معتز

 

لا لا مش مصدقك يا مريم انتي قاصده تعملي كده..
مريم بصعبيه
هكون قاصده اعمل كده ليه يعني، معتز لم نفسك واتفضل شوف نفسك هتعمل ايه؟..
معتز
مش هعمل حاجه هستناكي تصحي اياد عشان نرجع بيتنا..
مريم

 

عايز تاخد ابنك وتمشي اتفضل، انا مش هرجع عندك تاني خلاص بقي كده..
معتز
هو ايه اللي خلاص بالظبط يا مريم؟..

 

مريم
الفيلم اللي كنا عاملينه كفايه كده، ونطلق..
اتعصب معتز وقال ليها
وانا مش هطلقك يا مريم، عايزه اعملك فرح تمام عايزه شبكه انزلي هاتي اللي نفسك فيه والشقه اختاري العفش اللي عايزااه انما طلاق مش هطلق..

 

مريم
انت بتستهبل احنا بينا اتفااق..
معتز بحده
في داهيه الاتفاق اللي اعرفه انك مراتي وطلاق مش هطلق..

 

_كانت هترد عليه بس لقيت اياد صحي وبيبصلهم بخوف، فراحت قعدت جنبيه وقالت بعصبيه..
مريم
وانا والله العظيم يا معتز ما هرجع عندك تاني ابدا،وبراحتك بقي..
معتز

 

هنشوف يا مريم..
_طلع ورزع الباب وراااه جامد، وهي فضلت تهدي في اياد اللي خاف من خنقاتهم، ودموعها نزلت علي وشهاا بحزن..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

_في شركة سيف كان واقف قدامه الراجل اللي ساعد معتز امبارح، وسيف ضربه بالقلم وقال بعصبيه…
سيف
هو انا باعتك ورااه عشان تساعده ولا عشان تجيبلي اخباره ابراهيم..
ابراهيم بخوف

 

يا سيف بيه الراجل كان سايح في دمه وقولت اساعده..
سيف
ما كنت سيبته يموت ولا يغور في داهيه..
ابراهيم
انا اسف يا افندم..

 

سيف
تغور تفضل ورااه وكل حركه يتحركها تكون عندي، فاهم ولا لا..
ابراهيم
اوامرك يا افندم..

 

_طلع ابراهيم وسيف مسك صورة مريم اللي علي مكتبه وقال بنبره كلها تملك…
سيف
قريب اووي هرجعك لحضني تاني يا مريم…
_طلع سيف من مكتبه وراح بيت معتز لانه عرف ان النهارده اجازته، ولما خبط فتحت ليه الفت وقالت..
الفت

 

افندم حضرتك عايز مين؟..
سيف
معتز قوليلي سيف منصوري..

 

طلع معتز وقال بعصبيه
انت جاي بنفسك لحد هنا كمان،عايز ايه يالا..
سيف بخبث
كلمتين لوحدنا..
معتز؟؟..
_تفتكروو سيف عايز معتز في ايه؟…

يتبع….

_كان قاعد سيف وحاطط رجل علي رجل وقدامه معتز اللي متعصب جدا وقال..
معتز
انت جاي تتامل في البيت، ما تنطق يااد انت عايز ايه؟..
سيف
عيب كده. يا ابو نسب ده انا حتي ضيف عندك..
معتز
لو فاكر انك جاي للبيت هنا هتلوي دراعي ومش هعرف اقطع لسانك واكسرلك رجلك اللي رافعها في وشي دي تبقي غلطان..
نزل سيف رجله بقلق وقال
انا جاي اقولك بالذوق طلق مريم..
معتز
وانت بصفة اهلك ايه بتقولي طلقها، وازاي اصلا تجيب سيرة مراتي علي لسانك..
ضحك سيف وقال
هو انت هتصدق اللعبه اللي عملتوها يا معتز باشاا..
وقف معتز وقال ليه بحده
انت قصدك ايه يالااا؟..
سيف
يعني اللعبه دي تدخل علي اهلك، تدخل علي خالتها اللي عامله نفسها امها، انمة مريم ليا انا يا وهي اللي قالت ليا كده، اووي لمحتلي بحاجه زي دي..
وقف سيف قدامه وقال بخبث
مريم بتحبني من طفولتها غلطت في حقها شويه، بس هي حبت تغيظني بيك مش اكتر..
ادايق معتز جدا وقال ليه
اطلع بره عشان لو فشلت دقيقه تاني قدامي مش هخلي فيك حته سليمه..
ابتسم سيف بسخريه وقال
هنبقي انا وانت يا حضرة الظابط هههه..
زعق فيه معتز
اطلع بره يالاااا..
_مشي سيف ومعتز زق برجله الترابيزه اللي قدامه علي الاوض، وكان لاول مره في حياته يحس بالغيره بالشكل ده ومش، وفضل يفكر انها ازاي تقول لسيف علي حاجه زي دي..
معتز لنفسه
غبي ما هي بتبعد عنك ليه اكيد عشان لسه بتحبه..
دخلت عنده الفت وقالت بقلق
في ايه يا معتز، ومين الولد ده وقالك ايه عصبك اوووي كده؟..
معتز بضيق
مفيش حاجه يا ماما انا نازل وشويه وجااي..
الفت
طيب مش هتروح الدفنه بتاعت خالة حازم، باباك جهز؟..
معتز
مش فاضي ابقي اخدك ونروح نعزي بعدين..
_مشي معتز وطلع عربيته ومسك موبيله كلم مريم اللي كانت انتظار، وجه في باله علي طول انها بتكلم سيف، فرن علي فريده اللي ردت عليه وقالت..
فريده
ايوه يا معتز..
معتز
فين مريم وبتكلم مين؟..
فريده
اهي قدومي بتذاكر لاياد. واياد. بيكلم مدام. الفت علي موبيلها..
اتنهد بضيق وقال
طيب قوليلها تجهز انا جاي عايزها في كلمتين بره البيت..
فريده
حاضر يا حبيبي، بس في حاجه ولا ايه؟..
معتز بضيق
اقولك حاجه يا فريده ما تقوليلهاش حاجه، ابقي وقت تاني اكلمها..
_قفل معتز مع فريده وفضل يفكر بجد وبهدوء، ان ممكن يكون سيف عمل كده بيوقعو في الكلام..
معتز
اما نشوف اخرتها معاك يا سيف الكلب..
ـ في بيت فريده كانت قاعده بتذاكر لاياد، وقالت لفريده..
مريم
كان عايز ايه معتز يا ماما؟..
فريده
بيطمن علي اياد يا حبيبتي، ياريت بقي تعقلي وترجعي بيت جوزك..
مريم
فريده كوباية شاي بلبن وما تخليش سيده اللي تعنلها انتي بتظبطيها ليا..
اياد
وانا كمان عايز واحده زي ميمي..
ابتسمت ليهم فريده وقالت
بس كده من عينيا يا حبايب فريده انتو..
اياد
ديدا دي حلوه اووي يا ماما انا هتجوزها لما اكبر..
_ابتسمت ليه مريم، وبعدين كشرت لما لقيت سيف باعت ليها رساله برقم غريب وقال ليها
«قرب اووي هترجعي لحضني تاني با حبيبتي»
_قفلت الموبيل ودموعها ملت عيونها وطلعت فريده من المطبخ وفايدها اللبن وسالتها بقلق وقالت..
فريده
مالك يا مريم، حصل ايه؟..
قامت مربم قربت منها وقالت
انا عايزاكي تروحي لسيف تقوليلو يبطل يبعتلي رسايل علي الفون لو معتز شافها الاتنين هيولعو في بعض..
فريده
منها لله امك راحت اتجوزت واحد كل قرايبه واطين واولهم عمك وسيف ابنه، علي العموم حاضر هروح وما تخليش معتز يمسك موبيلك..
مريم
ربنا يستر يا ماما..
_في المطبخ مسكت الخدامه موبيلها وكلمت سيف بصوت واطي وقالت ليه..
سيده
ايوه يا سيف بيه لا لسه ما رجعتش ولا هو ما جاش، حاضر لو حصل اي جديد هبلغك…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في مكان تاني وسط الترب، كانت واقفه نيره وبتبص لامها واختها اللي بيتدفنو تحت التراب ودموعها بتنزل علي وشها وهي ساكته.. قربت ننها خالتها وطبطبت عليها وقالت..
ناهد
ربنا يصبر قلبك يا بنتي..
حازم
يلا بينا يا جماعه..
نيره
حازم انا عايزه اشوف عمر..
حازم
طيب اهدي يومين كده وهاخدك عشان التحقيق..
نيره
معلش بس انا عايزه اشوف اخويا دلوقتي..
ناهد
خلاص يا حازم خدها وديها لاخوها وانا هروح، مش طايقه اشوف الواد ده ربنا يجازيه علي اللي عمله بس..
_واخد حازم نيره وراحو لعمر اللي اول ما دخل المكتب وشاف نيره حضنها جامد وهو بيبكي وقال..
عمر
مو تزعليش مني كان غصب عني والله..
نيره ببكاء
محتجالك جنبي يا عمر مو بقاش ليا حد والله غيرك..
بعد عمر عنها ومسح ليها دموعها وقال
انتي هتكملي لوحدك انتي احسن منها ومش ضعيفه، انتي هترفعي راس اخوكي بيكي سواء كنت عايش او ميت..
نيره ببكاء
طيب قول الحقيقه يمكن الحكم يبقي خفيف وتطلع و….
بص عمر لحازم وقال
لا لا مش هينفع وخلاص ده نصيب، خليكي مع خالتك وحازم وخلي بالك من جامعتك عايزك ديماً الاولي وتفضلي قريبه من ربنا زي ما كنتي بتعلمينا وبتنصحيناا..
حازم وقف وقال
يلا يا نيره مش هينفع نطول اكتر من كده…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بعد كام يوم في شغل معتز كان قاعد هو وحازم وزمايلهم، وقال حازم بحماس..
حازم
اقسم بالله انت برنس يا واد يا معتز..
معتز
بقي بعد ده كله واد برضو..
حازم
تخيلو كده يا جماعه فخري لما يعرف ان العمليه بتاعته اتعكشت..
معتز
اتعكشت ايه، انت يالا بقيت تنزل تقعد مع المساجين تاني صح؟..
رد عليه واحد من زمايلهم وقال
امبارح الليل كله قاعد معاهم..وبيحكيلهم مشاكلو كمان..
معتز
يخربيتك انت مش بتحرم يالا، اللواء لو شم خبر هتاخدلك تلات اربع ايام جزا زي العسل..
حازم
طيب والله يو جماعه القعده وسطهم ما تتعوضش، انا مش برتاح غير وانو بربر معاهم..
وقف معتز وقال
بربر يا اخويا براحتك، المهم انا همشي..
حازم طلع معاه وقال
عارف المهمه دي كانت هتكمل لو كنا اثبتناها علي فخري…
معتز
مش بالسهوله دي، بس لو راجل يوريني هيستلم ولا هيسلم حاجه ازاي وانا موجود. فب القضيه، المهم قولي بنتظخالتك دي بقيت احسن دلوقتي..
حازم بحزن
للاسف حالتها زفت دي تبص في وشها تحس نفسك عايز تنتحر، بس حقها..
معتز
دور ورا الموضوع يا حازم ما فيش اخ يقتل اخته الا لو كان الموضوت كبير جدا..
حازم
هشوف يا معتز، ابقي سلملي علي المدام..
معتز
وانت مالك ومال المدام ياد انت.؟..
حازم
ده امترام وتقدير والله اهي دي بجد اللي يتقال عليها قادره علي التحدي والمواجهه.
ابتسم معتز وقال
مع الاسف هي فعلا قادره..
_مشي معتز واول ما وصل بيته لقي اياد قاعد بيبكي والفت وفاروق بيسكتو فيه..
معتز
انت جيت امتي يا ولد وبتبكي ليه كده..
فاروق
مامتك راحت جابته من عند مريم، وهو علي الحال ده من لما جه..
اياد ببكاء
انا عايز اروح عند ماما ماليش دعوه..
الفت
يا حبيبي ما ينفعش كده الناس تقول علينا ايه، عيب تقعد كل ده عندهم، ربنا يهديه باباك ويصلها..
معتز بعصبيه
بطل عياط يا اياد وانا هروح اجيبهالك وجااي..
الفت
انت بتتكلم جد يا معتز
معتز
لا ما هي نسيت نفسها انا متجوزها ليه..
فاروق
معتز الكلام بالراحه مش كده..
اتنهد معتز بضيف وقال
حاضر يا بابا..
_مشي معتز وقام فاروق وهو ماسك موبيله، فبصت ليه الفت بشك وقالت..
الفت
رايح فين يا فاروق؟..
اتوتر فاروق ورد عليها وقال
ها لا ابدا هقعد جوه شويه..
الفت
طيب براحتك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وصل معتز بيت مريم وفتحت ليه فريده وقالت..
فريده
لا والله لسه فاكر تيجي تشوف مراتك..
معتز
هي فين اصلا
فريده
قاعده جوه بتتفرج علي التلفزيون، ومدايقه جدا علي اياد هو عامل ايه..
دخل معتز وقال
لا وايام فارق معاها اووي، هي دي حد فارق معاها..
ردت عليه مريم وهي بتتفرج علي التلفزيون وقالت
لاا ما فيش حد فارق معاياا واول حد مش فارق معايا انت..
معتز
معلش يا طنط فريده ممكن كوباية شاي
فريده
من عينيا يا حبيبي، بس قولي الاول ايه رئيك في حواجبي….
معتز
وانا مالي انا يا فريده بالحاجات دي..
ضحكت مريم وقالتله
ههههههه مش قصدها كده، هي بتقولك علي الحلق اللي شعلقته في حواجلها، قولها عيب علي سنها الحاجات دي..
فريده
انتي مالك انتي يا قليلة الادب..
معتز
زي القمر يا طنط والله سيبك منها
فريده
تسلملي يا حبيبي يا رافع من روحي المعنويه هعملك الشاي وجايه..
_دخلت فريده المطبخ وراح هو قتد قدام مريم وبصلها بعصبيه وقال..
معتز
هو سيف عامل ايه؟..
بصت ليه مريم بسرعه وقالت.
انت ايه اللي بتقوله ده، علي العموم كويس بيسلم عليك..
معتز
الله يسلمه، يلا قومي اجهزي..
مريم
روح ارجع بيتك يا معتز جيت علي الفاضي انا لو السما اطبقت علي الارض مش هرجع..
معتز
انتي لقتيها حجه بقي عشان تطفشي مني..
مريم
افهمها زي ما انت عايز مش هتفرق معايا..
معتز
طيب قومي هاتي حجتك وارجعي با مريم عشان انا حايش نفسي عنك بالعافيه ومش حتت بنت زيك هتشحطتني وراها يمين وشمال..
مريم بعصبيه
انت ازاي تكلمني كده اصلا، حتت البنت دي انت اللي طلبت منها الجواز وضحكت عليها عشان توصل للي عايزه، بس مش انا اللي يتضحك عليا يا خفيف..
معتز
والله العظيم يا مريم لو ما قومتيش دلوقتي وجهزتي وجيتي معايا لكون نازل من هنا وطالبك في بيت الطاعه وانا بقي ظابط شرطه وحبايبي كتير وفي يوم واحد اجيبك تحت رجلي…
مريم بغيظ
جاتك كسر رجلك، بقولك مش عايزاك هو ايه بالعافيه..
معتز
ايوه بالعافيه يلاااا..
زقته مريم جامد وقالت
ربنا ينتقم منك يا شيخ..
_دخلت اوضتها ومعتز مسك موبيلها بس كان مقفول برقم سري، ابتسم غصب عنه لما لقي انها حاطه صورتها هي واياد علي الخلفيه..
_بعد شويه وصلو البيت وكانت مامته نامت والشغاله فتحت ليهم دخلت جابت اياد وطلعت لقيته قالع الجزمه ورامي كل فرده في مكان والجاكيت بتاعه رمااه علي الترابيزه قدامه..
مريم
ايه اللي انت عامله ده بهيم..
معتز
لمي لسانك يا بت انتي وادخلي نيمي الولد وتعالي جهزيلي العشاا..
مريم بغيظ
جرا ايه يالا انت لتكون فاكرني الخدامه اللي جلتهالك امك، وبعدين ما تقوم تجهز لنفسك ولا اتشليت..
معتز بعصبيه
طيب ادخلي نيمي الولد وبعدين نتكلم..
_دخلت مريم نيمت اياد وبسرعه قفلت الباب بالمفتاح، وراحت نامت جنب اياد.. وبعد شويه خبط معتز علي الباب وهي قالت
مريم
معلش بقي جهز لنفسك العشاا..
معتز بغيظ
طيب افتكريها كله هيبقي علي دماغك الصبح..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت ناهد خالة نيره راحت ليها صاحبتها وقعدو لوحدهم في الاوضه، وقالت ليها نيره..
نيره
ها يا مي جيبتي اللي قولتلك عليه؟….
مي
ايوه ابن عمي شغال في شركة اتصالات وليه معارف كتير وخليته جابلك كل المعلومات عن سيف عزت البدري.. بس انتي ناويه تعنلي ايه ومين ده اصلا؟..
نيره بدموع وحقد
هقولك ناويه اعمل ايه ومين ده بس تفضل بينا با مي…
مي
اكيد طبعا، حازم طلب مني اخدك واخرجك بيحبك اووي علي فكره..
نيره
سيبك من حازم دلوقتي وخلينا في المهم، انتي هتطلعي تقوليلهم اني هروح ابات عندك كل كام يوم تغير جو..
مي
لا لا انا افهم الاول انتي عايزه ايه بالظبط..
نيره
؟؟؟.
_في الوقت ده صحيت مريم وطلعت من اوضتها، ودخلت عند معتز اللي كان نايم فتحت الدولاب وجابت هدوم ليها وجات تمشي لقيت معتز في وشها..
مريم
بسم الله الرحمن الرحيم انت مش كنت متنيل نايم
معتز
لسانك يتلم معايا احسنلك..
اتنهدت مريم وقالت
انت عايز ايه دلوقتي؟..
معتز
انا مش عايز منك حاجه.، وانتي اصلا عارفه انا جيبتك ليه عشان اياد وبس..
ادايقت مريم من كلامه وقالت
وانا مش هفضل العمر كله عايشه عشان اربيلك ابنك، احنا اتفقنا انه مجرد وقت..
معتز
لا احنا اتفقنا ان مشكلتك ومسملتي يتحلو واظن ان ابن عمك بعد. عنك عشان كده عايزه تنهي الموضوع..
مريم
بالظبط كده
معتز
بس انا لسه ما اتحلتش هتفضلي هنا تخلي بالك من ابني ولما ابقي الاقي وحده ابني يحبها وتعجبني ابقي اطلقك..
مريم ببرود
ده عند امك يا معتز عارفها..
_في الوقت ده الباب خبط ولما طلعو لقيو اياد فتح الباب وكانت خالته علا..
مريم بضيق
اصطبحنا واصطبح الملك لله..
قرب منها معتز وحضنها وقال
ازيك يا لولو عامله ايه..
علا
الحمد لله يا ميزو..
بصتلهم مريم بقرف وقالت
يا حنين منك ليها..
علا
هي البتاعه دي لسه موجوده هنا..
مريم شمرت اكمام بجامتها وقالت
ورحمة ابويا وامي ما هعديهالك يا صفراا..
معتز بخوف
اجري يا علا بسرعه..
_تفتكرو ايه اللي هيحصل؟…

يتبع….

معتز
ينفع اللي عملتيه في البت ده؟..
مريم وهي بتاكل اياد
اخر معلقه يا حبيبي عشان خاطري..
معتز بعصبيه
انا بكلمك ردي عليااا..
مريم
عايز ايه يا معتز؟..
معتز
جو الجنان والعشوائيه اللي عايشه بيها ده يتغير فاهمه..
مريم
والله انا كده وانت اتجوزتني وانا كده مش عاجبك طلقني..
اياد
وطلقني معاها عشان اروح معاهاا..
معتز
الله واكبر علمتي الولد التخلف زيك..
مريم
انت عايز ايه دلوقتي وعلي فكره المفروض انها غلطت فيا وانا مراتك وكنت انت اللي تجيبلي حقي، بس انت المره اللي عدت ودلوقتي كانت فصفها هي..
معتز
ما انتي لو عاقله وكنتي سكتي كنت عرفت اجيبلك حقك بالادب والذوق..
مريم
وده ازاي بقي كنت هتقولها عيب يا علا العبو مع بعض..
اياد
ايوه بابي بيقولي كده لما انخانق مع صحابي..
مريم
شووفت اهو ابنك عارفك هو كمان..
معتز
طيب تجهزي نفسك علي بكره هتيجي معايا تعتذريلها دي البت مروحه عينه زرقه..
مريم
كانت عينها لونها بني باين مش زرقاا..
اتعصب معتز وقال
مريييييم اتلمي علي الصبح..
كتمت مريم ضحكتها وهو قال ليها
واجهزي يلا والبسي حاجه سودا هاخدك مهايا نروح واجب عزا..
مريم وهي بتاكل اياد
لا يا سكر خد امك..
معتز
نعمممم؟؟..
مريم
لا لا مش قصدي اشتمك، انا قصدي خد طنط الفت معاك انا ماليش في جو العزا والحاجات دي مش بحبها بجد..
معتز
ماما تعباانه وقالتلي اخدك معايا نروح نعزي..ونسيب عندها اياد..
مريم
طيب هاكل اياد واخلص معاه وانزله عند طنط واجي اجهز..
قرب منها وقال بصوت واطي
ااه لو تهتمي بجوزك ربع ما بتهتمي بـ اياد كده؟
مريم
لما تبقي ببمبرز ابقي اهتم بيك زيه..
_بصلها بغيظ ومسك العيش حطه ليها في بوقها جامد وقال…
معتز
اطفحي واسكتي..
_دخل معتز اوضته وهي ابتسمت وكملت مع اياد الفطار، وبعدين لبست فستان اسود بسيط وعملت شعرها ديل حصان وطلعت لمعتز وقالت..
مريم
انا خلصت يلاا..
معتز ابتسم وقال ليها
كان بودي اقولك الاسود يليق بكي، بس انتي كل الالوان عليكي جميله يا مريم..
اتوترت مريم وقالت
ااا انا نسيت اقول لطنط تراجع لاياد اخر درس في الانجلش هنزل قدامك…
نزلت وقال معتز لنفسه بخبث
يا انا يا انتي يا ام لسان ونص انتي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في شركة سيف دخلت عنده السكرتيره وقالت بهدوء..
السكرتيره
سيف بيه في واحده بره اسمها اسراء احمد عايزه تقابل حضرتك..
سيف
وايه اللي جابها دي، دخليها طيب..
السكرتيره
اوامرك يا افندم..
_مشيت السكرتيره ودخلت اسراء اللي كانت نفس طريقة لبس مريم وتسريحة شعرها، وقعدت قدام سيف وقالت..
اسراء
بقالك يجي ست شهور مش معبرني قولت اسال انا..
سيف
عايزه ايه يا اسراء، مش كفايه فرحي اما ومريم باظ بسببك لا وكمان مش راضيه ترجعلي..
اسراء
اممم وانت لسه بقي بتجري وراها، وبعدين انت اللي ضحكت عليا وعشمتني بالجواز، وخلتني ضحكت علي صحبتي الوحيده..
سيف
صحبتك اللي مصدقتي اقولك كلمه حلوه وشبطتي فيا وخونتيها..
اسراء
بقولك ايه يا سيف هي كلمه ومش هكررها هتبقي معايا ونرجع لبعض ولا هتبقي ضدي..
سيف
عمري ما هكون مع وحده ربنا خلقها غير مريم يا اسراء، انسي ان سيف يتجوز وحده غير مريم تمام..
اسراء
تمام استحمل بقي اللي هيحصل..
_مشيت اسراء وهو قعد فتح موبيله وبعت رساله لمريم وكتب ليها فيها..
«وحشتيني اووي، امتي تخلصي من جوزك وترجعي لحبك الاول»..
_جه يقغل الموبيل بس شاف رساله علي الوتساب، فتحها بسرعه وكانت من نيره اللي هو ما يعرفش هويتها اصلا وكانت باعته ليه..
«السلام عليكم كنت حابه استفسر عن التدريب للطلاب بتوع تجاره انجلش لو متاح في الشركه»
_فتح سيف الصوره بتاعتها ولما شاف الصوره اللي حطاها نيره جديده علي الرقم ده بشعرها وخاطه ميكآب كتير، ابتسم بخبث وقال…
سيف
ما فيش مانع بقي نتثلي شويه لحد ما ترجعي يا مريم..
_في بيت حازم شافت مريم الرساله وعملت حظر للرقم الخامس اللي يبعت لها سيف منه رساله، وبصت لناهد وقالت..
مريم
ربنا يصبركم..
ناهد
يارب يا بنتي،والله كان نفسي اشوفك في ظروف احسن من دي..
مريم
لا ابدا والله، وان شاء الله الجيات اكتر..
ناهد
ان شاء الله يا حبيبتي..
_طلع معتز مع حازم من البلكونع وقال لناهد بهدوء..
معتز
ربنا يصبر قلبك يا طنط، خلي بالك من نفسك يا نيره..
نيره
ان شاء الله وشكرا تعبت نفسك وجيت..
معتز
ازاي تقولي كده ده انتي اخت حازم.. ولا اي يا حازم؟
حازم بغيظ
طبعا طبعا..
طارق
طيب نستاذن احنا يلا يا مريم..
ناهد
شكر الله سعيكم يا ابني وان شاء الله نتقتبل في ظروف احسن من كده المره الجايه..
_سلم عليهم معتز ومريم ونزلو رجعو البيت وهما في الطريق كانت مريم مدايقه بسبب كلام سيف وسالها معتز وقال..
معتزز
في حاجه ولا ايه؟..
مريم
لا ابدا مافيش..
معتز
سيف كلمك؟..
اوترت مريم وقالت
ااا لا هيكلمني ليه سيف ما خلاص..
معتز
افتحي موبيلك وهاتيه..
مريم
هو ايه اللي افتحي موبيلك وهاتيه دي، انت مالك اصلا
معتزز
انتي خايفه اشوف ايه بقي؟..
مريم
انا ما بخافش ومش مؤتره اوريك حاجه..
وقف معتز بالعربيه قدام البيت وقال بعصبيه
لو الموبيل ما اتفتحش يا مريم وبقي في ايدي مش هتمسكي موبيلات تاني اصلا، وافتكري اني جوزك ومن حقي اعمل كده واكتر وانا ساكت بمزاجي..
_اتملت عيونها دموع وفتحت الموبيل واديته ليه، وهو بقي يقلب فيه وقرأ الرسايل اللي باعتها ليها سيف وقال بسخريه غاضبه..
معتز
لا وبتعرفي تكدبي كمان..
مريم
ممكن موبيلي..
معتز بعصبيه
ما فيش موبيلات تاني غير لما اجيبلك واحد جديد بخط جديد، عشان الهانم لو كانت شايفه انها متجوزه راجل مكنتش خبت حاجه زي دي عنه، بس وحياة امي يا مريم لهتشوفي معامله تاني من بعد النهارده..
نزات دموعها وقالت بسرعه
انا كنت خايفه عليك عشان كده ما قولتش علي حاجه من اللي بعتهم سيف، ما حدش يعرفه ده ممكن يعمل اي حاجه عشان يوصلي..
معتز
وانا مش حتت عيل زي ده هخاف منه، وبعدين انتي بجد خوفتي عليا..
بصت ليه وعيونها مليانه دموع وقالت
ايوه خوفت بس عشان اياد يعني مش عايزه يحصل لباباه حاجه بسببي..
ضحك معتز بسخريه وقال
انزلي يا مريم يلااا..
مريم بقلق
طيب انت رايح فين، مش النهارده اجازتك؟..
معتز
عايزه ابقي مع نفسي شويه واهو هريحك مني..
_اتنهدت مريم بضيق ونزلت من العربيه، وهو مشي بسرعه من قدامها، وقبل ما تدخل البيت وقفت عربيه سودا قدامها ونزل منها اتنين شكلهم يخوف وقبل ما تصرخ او تجري كتمو صوتها ودخلوها جوه العربيه ومشيو في اقل من دقيقه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في شركة سيف فجأه لقي معتز داخل عنده وعلامات الشر بتطير حواليه وقف سيف قدامه وقال..
سيف
ايه يا معتز باشا هو انت ما تعرفش الذوق وانك تخبط قبل ما تدخل..
_خلص سيف كلامه و معتز لكمه في وشه، صرخت السكرتيره وقالت..
السكرتيره
اطلب البوليس يا سيف بيه..
رد عليها معتز وقال
اطلبيه قوليلهم حضرت الظابط معتز كمال بيضرب المدير العلق بتاعكم..
سيف بحده
اطلعي بره يا ماجده وما حدش يدخل هناا…
طلعت السركتيره وقال سيف بحده
جاي عايز ايه، هي كل متعصبك هتيجي تطلعهم علياا…
مسكه معتز من هدومه وقال
الرسايل اللي بتبعتها لمراتي دي تبطلها والا هدفنك حي..
زقه سيف جامد وقال بغضب
ايدك لو اتمدت عليا تاني هكسرهالك، انا لا يفرق معايا ظابط ولا غيره فاااهم..
معتز
تؤ لا مش فاهم..
_مسك معتز الكرسي الخشب وخبط بيه سيف علي كتفه ورقبته، وسيف وقع علي الارض متألم اووي وقال معتز. بعصبيه..
معتزز
تنسي مراتي يالا، والا والله البسك اي مصيبه واخليك تعفن في السجن..
_قال معتز كلامه ونزل تحت واول مركب عربيته وقبل ما بتحرك بيها، لقي رقم غريب بيكلمه، فرد وقال..
معتز
ايوه مين؟..
فخري
نو في عربس يلبس عروسته اسود في شهر العسل، بس جامد اووي عليها..
معتز الخوف ملي قلبه وقال
انت قصدك ايه اياك تقرب من مراتي انت فاهم يا فخري..
فخري
مراتك عندي تتنازل عن القضيه وتسيبها ارجعهالك، مش هتتنازل اهي عندي بس بلاش تتأخر انا شايل عيني عن النوع الصغير المقطقط ده بالعافيه..

يتبع….

معتز
عايز ايه يا فخري، ولو فاكر انك تقرب من مراتي ده هيعدي بالساهل يبقي بتحلم..
فخري
وانك تبوظلي شغلي ده يبقي ايه بقي
مريم
معتز هو بيشتغل ايه؟..
ما ردش عليها معتز وقال لفخري
وهفضل ابوظ ليك شغلك لحد ما اوصلك لحبل المشنقه وتتحاسب علي كل السم اللي بتنشره في البلد ده..
مريم
هو بيبيع سم فيراان ولا ايه؟..
معتز
اخرسي خالص انتي..
فخري
اممم طيب هما كلمتين يا حضرة الظابط تتكلم مع اللواء بتاعك وتقوله انك سايب القضيه والا ا..
طلعت مريم من ورا معتز وقالت
انت متخلف بتهدد ظابط شرطه، لا معلش ده محدش يهزأه غيري..
معتز
انتي كده بتعمليلي هيبه ما تسكتي بدل ما اسيبك وامشي وانا مخنوق منك لوحدك..
فخري
بس انت وهي وانتي اسكتي احسنلك..
مريم
انت بتهددني يا حيلتها، لعلمك بقي انا ما بتهددش وما بخفش ولو قتلتني ما بموتش..
معتز
ده اللي هو ازاي يعني، ما تسكتي يا شيخه اسكتي بقي..
فخري بعصبيه
اسكت انت وهي وهي كلمه يا حضرة الظابط تسيب القضيه دلوقتي يا هتشرفو معانا هنا كتير..
_سحب معتز مريم من ايدها وقعدو علي الارض وقال معتز لفخري بكل برود…
معتز
لا شكلنا كده هنطول معاك وربنا يدينا ويديك طولت العمر..
فخري
بشوقك يا باشااا، خليك قاعد ومن غير لا اكل ولا شرب..
مريم
الكلام ده ليه هو لوحده ولا ليا انا كمان، انا ماليش دعوه وجعاانه اووي علي فكره ده انا علي لقمة الفطار والله..
_ما ردش عليها فخري وطلع، ووقف معتز وفضل ويلف في الاوضه، ومريم كانت خايفه ومدايقه جدا وقالت..
مريم
وبعدين يا اخرة صبري، حياتي خلصت كده انا كنت حاسه انك جاي علي عمري بخساره..
معتز وهو بيبص لشباك عالي
اسكتي يا مريم
مربم بعصبيه
لا مش هسكت انا عايزه اطلع من هنا، بص احنا نحكيلهم الحقيقه قولهم اني مش مراتك اووي واننا هنطلق قولهم انك بتكرهني وانك اتجوزتني عشان اخد بالي من ابنك هما لما يغرفو كده هيسيبوني..
معتز
الكلام ده يتقال في محكمة الاسره مش لبلطجيه وتجار سلام ومخدرات..
مريم
وانا مالي انا بتجار السلاح والمخدرات انا كان اخري اشوفهم في التلفزيون يخربيت معرفتك السودا..
معتز
بصي تعالي امسكي معاي البراميل دي هنحطها تحت الشباك علي شكل سلم ونط من الشباك ونهرب..
مريم
اخص عليك بقي انت عايزني انا مس مريم اهرب، اطفالي يقولو عليا ايه، ابقي معلمة اجيال ازاي حضرتك..
معتز
كلمه كمان يا مريم وهسيبك وامشي انا علي اخري منك يا بووومه، اتنيلي قداامي..
مريم
براحه طيب انت بتزعق ليه، يلاا وريني هنعمل ايه؟..
_نقلو هما الاتنين البراميل وحطوها تحت الشباك وطلعو من الشباك وكانو ماشين بس مريم وقفت..
معتز
وقفتي ليه يا مريم يلا قبل ما حد يشوفنا..
مريم
الجزمه بتاعتي جوه انا قلعتها عشان كانت وجعالي رجلي..
معتز
مش مهم يلا بينا..
مريم
لا طبعا انا لازم اجيب الجزمه دي بمرتب شهر كامل..
معتز
هبقي اجيبلك غيرها يا مريم يلا بينااا..
مريم
وانت هتباشش عليا ولا ايه، لااا انا هدخل اجيب جزمتي واجي..
معتز
يعني انتي عايزه تدخلي جوه تاني بعد ما طلعنا بطلوع الروح عشان تجيبي جزمه يا جزمه..
مريم
ايوه يا معتز انا لو سيبتها ممكن تجرالي حاجه دي غاليه جدا، ده انا جيبتها بمرتب شهر كامل والله…
معتز
مش هتكون اغلي من اللي في دماغك اتنيلي اقفي هنا هجيبهالك واجي..
نط معتز تاني علي الشباك فابتسمت ليه مريم وقالت
الله متجوزه قرد يا ناس اي النطه الجامده دي..
بص عليها معتز من الشباك.
اتفووو علي معرفتك يا اغبي وحده شوفتها في حياتي..
_كتمت ضحكتها هلي عصبيته، وبعد شويه رجع معتز وهو ماسك الجزمه في ايده وحدفها عليها..
مريم
انت بتضربني بالجزمه يا حيوان..
معتز
وهي دي اي جزمه دي بمرتب شهر كامل، اتنيلي قدامي..
لبست مريم الجزمه وقالت
طيب احنا هنروح فين دلوقتي، الوقت متأخر ومش هنلاقي تاكسي..
معتز
العربيه بتاعتي مركونه هناك اهي بس قلقان يكون حد هناك..
مريم
وانت متخلف عشان تركن العربيه بتاعتك هناك واحنا هنهرب من هنا..
معتز بغيظ
مش طالبه غباء اهلك ده خالص دلوقتي، اكتمي واسكتي خليني افكر انا ممكن اعمل ايه…
_وبعد شويه خدها من ايدها وقربو من العربيه وخلاها واقفه في حته مداريه وجه يركب العربيه بس طلع قدامه اتنين من رجالة فخري منهم واحد لكمه في وشه جامد، بس معتز بكل لباقه خلص علي الاتنين وكمان اخد السلاح بتاعه اللي كان مع واحد منهم..
طلعت مريم قدامه وسقفت وقالت
براااافو يا معتز ده انت ولا جون سينا..
بص معتز حواليه بقلق وقال
اومال طبعا، اركبي العربيه يلاا..
_مشيو هما الاتنين بالعربيه ورجعو البيت..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت سيف…
قعدت مامته جنبيه وقالت
والله تستاهل اللي عمله فيك جوزها يا سيف..
سيف
وانتي فاكراني هسكتله علي اللي حصل ده، وحياة امه ليترد وهاخد مريم منه ويوريني هيعمل ايه
ام سيف
يادي مريم وسنبن مريم، مدام بتحبها اووي كده خونتها ليه؟..
سيف
انا ما خونتهاش صحبتها هي اللي خانتها، انا اتضحك عليا..
ضحكت ام سيف وقالت
لا وانت بيتضحك عليك اووي، ده انت تضحك علي بلد…
_بص سيف في موبيله ورد علي رسالة نيره وكتب «هستني حضرتك في مكتبي بكره واهفهمك التفاصيل»
ــــــــــــــــــــ
_في بيت نيره كانت قاعده في الصاله بتتفرج علي التلفزيون مع خالتها ولما جاتلها الرساله دي ابتسمت بخبث، وجه حازم من بره وقعد قدامها وقال..
حازم
خدي يا ستي البسبوسه اللي بتحبيها اهي..
نيره
والله انت مكلف نفسك يا حازم اوووي، انت كل يوم جايبلي حاجه حلوه معاك..
قعدت ناهد جنبيها وقالت
الله يرحم وانتي صغيره وكان هو لسه في كلية الشرطه كنتي علي طول تقوليلو وانت جاي هاتلي حاجه حلوه معاك..
ابتسمت نيره وقالت
مش اخويا وبتدلع عليز يا خالتو..
ادايق حازم وقال
طبعا اخوكي، علي العموم انا هطلع انام بقي عشان عندي شغل الصبح، وانتي يا نيره ياريت ترجعي جامعتك من بكره..
نيره
ايوه رايحه طبعا يا حازم..
حازم
طيب انا هوصلك في طريقي الصبح تمام..
نيره
اا لا انا هروح مع صحبتي، ما تتعبش نفسك انت يا حازم..
اتنهد بضيق
طيب اللي يريحك يا نيره…
ناهد
طيب ما تستني يا حبيبي اجهزلك العشا..
حازم
اكلت في الشغل يا ماما تصبحو علي خير..
مشي حازم وقالت ناهد لنيره
انا عارفه ان مش وقته الكلام ده، بس انا خالتك اللي سرك كله معاهت وعارفه انك بتحبي حازم ليه بقي بتعامليه كده..
قامت نيره وقالت
تصبحي علي خير يا خالتو انا رايحه انااام..
اتنهدت ناهد بضيق وقالت
ربنا يريح بالك يا بنتي، ويهون عليكي كل اللي حصل..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت فخري كان متعصب جدا وقال بعصبيه لرجالته..
فخري
ما انا مخلي شوية نسوان يحرسوهم..
الحارس
يا كبير الواد ده دماغه مش ساهله، وانت عارف كده كويس..
فخري
في حد منكم بينقل ليه اخباري، او حد من اللي مشغالينهم معاكم، هو عرف ازاي المكان اللي فيه مراته…
الحارس
احنا لازم نعرف مين الخاين ده يا كبير قبل العمليه الجديده..
فخري
طيب غورو من وشي، وحد يشوف ليا يوسف فين ويبعته ليا..
دخل شاب شكله حلو وقال
انا هنا يا حج، خير في حاجه ولا ايه؟..
فخري
الواد الظابط هرب هو ومراته..
قعد يوسف علي الكنبه وقال
ما انا قولتلك دي طريقه قديمه يا حج، وقولتلك سيبني انا اتصرف..
_فخري شاور لرجالته عشان يمشو وقعد جنب ابنه وقاله بقلق….
فخري
هو ما فيش حل عندك غير اللي في دماغك؟
يوسف
ده هيرحنا علي الاخر، انا ساكت عشاانك اصلا..
فخري
بس ده انت عايز تقتل ظابط شرطه يا يوسف وده هيودينا في داهيه واحنا مش ناقصين..
يوسف
ما تقعد انت وترتاح يا حج وتسيبني اتعامل، واقسم بالله الواد ده هخليه ما ينفعش لاي حاجه ومن غير قتل..
فخري
طيب اعتبر الكوره في ملعبك ووريني هتعنل ايه، وابقي روح رجع مراتك دي بقي ليها شهر عند اهلها..
يوسف قام وقال
طيب يا حج هبقي اشوف الموضوع ده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في شقة معتز ومريم..
_طلعت مريم من الحمام وحاطه الفوطه علي شعرها وقالت بعصبيه لمعتز اللي قاعد بياكل..
مريم
بقي انا اتخطف، انا علي اخرة الزمن اتخطف..
معتز
يادي النيله ارحميني يا مريم بقالك تلات سعات من لما رجعنا عماله تقولي بقي انا اتخطف انا اتخطف،ايوه يا مريم انتي اتخطفتي….
مريم
ما هو بسببك انت، انا ليه بس حظي عامل كده ياربي مش بلم غير علي عرر..
وقف معتز قدامها وقال
سيبك بس من كل ده، ايه رئيك في اني جيتلك ودخلت وسط البلطجيه زي الاسد كده عشان خايف عليكي ما خلكيش اخدتي بالك من حاجه؟..
مريم
لا طبعا اخدت بالي من حاجه مهمه جداً…
معتز
ايوه بقي اخيرا يا شيخه، ها اي بقي؟..
مريم
ان حياتي معاك في خطر وانك لازم تطلقني..
معتز بغيظ
يا شيخه ينعل ابو شكلك بجد ايه القرف ده..
مريم
معتز انا عايزه الموبيل بتاعي..
معتز
لا لما تتلمي هبقي اديه ليكي..
زعقت فيه مريم وقالت
جرا ايه يالا ما تتعدل بقي انا سكتالك من الصبح وانت عمال تشخط وتزعق، وكمان خطف وشحططه وساكته انما هتزودها هزعلك وربنا…
معتز بقلق
انتي بتزعقي ليه طيب، علي الفكره الفون جوه وانا كنت هديه ليكي بس بهزر..
مريم
ايوه كده نااس مش بتيجي غير بالعين الحمرا..
مسك معتز ايدها قبل ما تمشي وقال
طيب بمناسبة الاحمر، اما شوفت في الدولاب حاجات كده حلوه وحمرا جيباهم ليكي فريده لان ده مش ذوقك، بس ما تخليكي جدعه وتلبسي ح..
قاطعته مريم وهي بتبعد عنه وقالت
بص يا معتز انا هكلمك بالراحه من غير ما اتعصب اهو، بس اقسم بالله لو فكرت فاللي في دماغك ده تاني هقل منك اوووي، انا بنت ناس ومتربيه علي اللي في دماغك ده..
معتز
مع الاسف طلعتي متربيه، بس هعلمهالك برضو…
مريم
هي ايه دي؟..
معتز
قلة الربايه..
ابتسمت مريم وهو قال
اوعي تنسي بقي معاد بكره هنروح قبل ما اروح الشغل…
مريم
لا انا مش هروح خد اياد وروح انا ايه اللي هيوديني عند بيت مراتك الاولي..
معتز
معلش الراجل طالب يشوفك بنفسه وهو غالي اووي عليا ومش عايز ارفضله طلب، وانا هكون معاكي..
مريم
اووف طيب، انا داخله انام..
معتز
طيب ما هو بايت تحت ليه تباتي لوحدك لتخافي بالليل..
مريم
انا داخله انام وهقفل علي نفسي بالمفتاح ولم نفسك بقي…
معتز
مريم انا اديتك الفون اهو، بس بللش تعملي حاجه تزعلني تاني تمام..
اتنهدت بضيق وقالت
حاضر يا معتز تصبح علي خير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم الصبح راحت مىخيم عند الفت ومعاها اياد وقالت ليها..
مريم
في ايه يا طنط، منزلاني علي ملي وشي كده ليه؟..
الفت
انتي جيبتي ليه معاكي اياد، انا مش قولتلك تنزلي لوحدك..
مريم
يا ستي جيبااه للشغاله تفطره عشان اتاخرنا علي المعاد بتاع حما ابنك ده..
الفت
طيب ادخل انت يا اياد انت المطبخ يلا خلي الداده تفطرك وانتي تعالي يا مريم..
_دخل اياد المطبخ وقعدت مريم مع الفت وقالت ليها بقلق..
مريم
في ايه يا طنط بقي قلقتيني؟..
الفت ببكاء
فاروق بيخوني يا مريم..
اتصدمت مريم وقالت
نعممممم عمو فاروق؟؟؟

يتبع….

_دخلت مريم الشقه بتاعتها هي ومعتز ولما شافها قال بعصبيه..
معتز
انتي يا بت انتي انا مش قولتلك متطوليش تحت وتطلعي تلبسي بسرعه عشان المعاد بتاعنا؟….
مريم
والله ما هرد عليك، كفايه الهم اللي انت داخل عليه..
معتز
ايه اللي بتقوليه ده، وبعدين في ايه بالظبط وماما كانت عايزاكي في ايه؟..
مريم
مش بقولك صعبان عليا وشكلك هتتشحطط في محكمة الاسره قريب بالحج والحجه..
معتز
بدأنا في العبط بقي، بقولك ايه ادخلي البسي يلااا عشان ما نتأخرش..
مريم
حاضر بس الاول عندي كده سؤال محيرني، وعايزه اعرف اجابته؟..
معتز
اسالي وربنا يستر..
مريم
هو ازاي انت اسمك معتز كمال وباباك اللي قاعد تحت ده اسمه فاروق ليكون جوز امك يالااا..
معتز
ما هو جوز امي فعلا وابويا، بصي هو لما اتولد اهل مامته كانو عايزين يسموه فاروق واهل باباه كانو عايزين يسموه كمال بس وبقي اسمه الاتنين في الشهاده اسم والحقيقه اسم تاني..
مريم
من حلاوة الاسمين اووي يعني، طيب ما كانو سموه تامر احلي اهو لايق علي اللي بيعمله..
معتز قرب منها وقال
هو في احلي منك انت يا بطل، وايه البجايم النار دي وبعد كده تلبسي حاجه واسعه وانتي نازله تحت عشان مش عايز حد يشوف ال… هاا غيري….
مريم
ايه ده ايه ده ايه ده في ايه لم نفسك والا انت عارف انا ممكن اعمل فيك ايه؟..
معتز بخبث
لا اعملي اللي عايزاااه انا بحب العنف…
مريم بتوتر
ابقي دور عليه بقي في العروسه الجديده اللي هتيجي تخلصني من الهم ده..
معتز
يا تلاجه هانم حسي بيا عدينا شهرين متجوزين ومش عارف امسك ايدك حتي..
مريم
ولا هتنولها اصلا وبعدين انا ممكن ادورلك علي عروسه عشان تطلقني. ونخلص..
معتز
عيبك انك بتصدقيني يا مريم هو حد يبقي متجوز الحلويات دي ويطلقها، ده يبقي غبي وعييط..
مريم
معتز احترم نفسك بقي وبطل قلة ادب..
معتز
لاااا ما هو بين المتجوزين ما تبقاش قلة ادب دي بتبقي حاجات حلوه بتجيب عيال..
مريم
انا مش عايزه عيال انا كفايه عليا اياد، عايزه احترااااام وبس..
معتز
ما بياكولش معايا الاحترام ده انا، وبعدين انتي مش ابوكي وامك ماتو وفريده اكيد ما كانتش فضيالك تربيكي وبتعمل شعرها مين االي رباكي كده وقرفني معاكي..
مريم وهي بتكتم ضحكتها
انا ربيت نفسي وانا صغيره عادي جدا يعني..
معتر حط ايده وسط شعرها وقال
طيب بتضحكي ليه دلوقتي…
ضحكت مريم وقالت
ههههههههه مش بضحك علي فكره…
معتز
اومال صوت الرقاصه اللي طلع ده جه منين؟..
ضربته علي كتفه وقالت
لم نفسك بقي واوعي عشان اروح اجهز ونلحق المعاد بتاعنا…
سابته ومشيت وقال هو
بدايه حلوه دي، بدأت تندع اهي وضحك وكسوف وهانت وهنخاوي الواد اياااد..
مريم بصتله وقالت
ما تتعشمش كتير عشان هتلاقي الخازوق في الاخر اطول منك..
قالت كلامها ودخلت الاوضه عشان تغير هدومها بس لما بصت لنفسها في المرايه وكانت مبتسمه قالت بحزن..
مريم
اوعيي يا مريم تصدقيه، اوعي تفتحي قلبك لحد تاني هو في الاخر راجل وهيعمل فيكي نفس اللي عمله سيف، وليه سيف ما هو اكيد هيطلع لباباه…
_فضلت تلبس وافتكرت اللي قالتله ليها الفت تحت..
“فلاااااش باااااك”
مريم
في ايه يا طنط بقي قلقتيني؟..
الفت ببكاء
فاروق بيخوني يا مريم..
اتصدمت مريم وقالت
نعممممم عمو فاروق؟؟؟
الفت
زي ما بقولك كده مصاحب بنت اجنبيه علي الموبيل وناوي يتجوزها، وطول الليل بيبقو سهرانين بيتكلمو فيدو..
مريم
طيب ليه يعني يعمل كده، انا مش عارفه اقولك ايه والله يا طنط….
الفت ببكاء
انا هطلق منه يا مريم مستحيل اقعد معاه تاني..
قربت منها مريم وحضنتها وقالت
طلاق ايه بس عيب يا بنت احنا ما عندناش بنات تطلق..
ابتسمت الفت وقالت
قوليلي يا مريم اعمل ايه، ماليش حد احكيله غيرك..
مريم
ويا زين ما اختارتي ومش هتندمي، بصي انا هطلع اروح المشوار بتاع ابنك ده وانتي تتعاملي عادي كان ما فيش حاجه حصلت لحد ما نفضي ونروق كده وانا هخليه يمشي يكلم نفسه..
الفت بحماس
تمام وانا معاكي.
مريم
المهم بس تبطلي عياط وترجعي تضحكي..
الفت
انا بحبك اووي يا مريم، كان ديما نفسي يبقي عندي بنوته كده اخت جميله لمعتز، وربنا بعتك ليا اهو..
مريم بسخريه
وفعلا يا زين ما شبهتي اخته فعلا وقولا..
الفت
بتقولي حاجه يا حبيبتي؟..
مريم
لا ابدا بقول ان انا كمان بحبك يا الفت..
ووقفت وقالت.
همشي انا ونتقابل بعدين..
“بااااااااك”…
مريم
حتي عمو فاروق طلع خاين، انا مكدبتش كلهم بلا استثنااء خانين…
_جهزت وخلصت لبس ولما طلعت كان معتز طالع من المطبخ ولما شافها قال..
معتز
انتي عايزه تتشتمي علي الصبح يعني..
مريم
فيا ايه يالا ماتلم نفسك ايه جر الشكل ده..
معتز
ايه البنطلون اللي انتي لابسااه ده يا هانم؟..
مريم
يا ابني هو انا جيت في مره اتدخلت في منطلوناتك لاااا، مالك بقي ومااال لبسي ما البس اللي انا عايزااه..
. معتز
ده لما ابقي بقرون ابقي اطلعي باللبس الدايق ده بره البيت..
مريم.
علي فكره مامتك بتطلع بلبس دايق وقصير وانت ساكت..
معتز
ماليش دعوه بيها عندها راجل يلمها، انما انتي مراااتي وادخلي غيري اللبس ده كله يلااا..
_مشيت مريم من قدامه وهي متغاظه، فقال هو يخبث…
معتز
علي مهلك كده وانتي ماشيه خليني اتفرج..
_احمر وشها بكسوف ومسكت الفازه عشان تضربه بيها لقيته جري من قدامها بسىرعه وهو بيضحك…
_وغيرت لبسها لبنطلون اووسع وبلوزه واسعه كمان وفردت شعرها وكان شكلها فعلا جميل اووي، ونزلت وهي باين عليها مدايقه وكان معتز مستنيها بره العربيه واياد جوه العربيه..
معتز
في حاجه حصلت ولا ايه، قلبتي خلقتك مره واحده كده ليه.؟..
مريم
اما حره ياريت تخليك في حالك..
_جات تركب العربيه شدها جامد من دراعها وبعصبيه قال..
معتز
هو كل ما نبقي كويسين مع بعض شويه تقلبي كده بعدها علي طول..
مريم
سيب ايدي يا معتز..
قرب منها وقال بغضب
مليون مره اقولك انا مش زيه بطلي تخاافى مني…
مريم بدموع
ابنك بيبص علينا وخايف سيب ايدي وابعد عني..
ـ بعد عنها معتز وركب العربيه وهو متعصب، وهي راحت ركبت جنبيه من قدام واخدت اياد علي رجلها وهو كان حاضنها وماسك فيها اووي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت مي صاحبة نيره اللي كانت قاعده لوحدها..
مي
وااو ده انتي بكل يا بت يا نيره، بس ازاي هتطلعي بالفستان ده كده الشارع انتي عمرك ما لبستي دايق او قصير كده ابداً..
نيره
طلبت اوبر هنزل اطلع فيه علي طول واول ما اخلص هطلب اوبر تاني يجيبني لهنا، المهم انا مش هعرف اوقعه غير كده..
مي
يعني انتي ناويه تخليه يحبك وتسبيه وكده تبقي انتقمتي..
نيره
لا والله اصله شكني بدبوس، انا اللي ناويه عليه لسيف الموت رحمه ليه منه…
مي
المهم تخلي بالك من نفسك..
_نزلت نيره وراحت شركة سيف واول ما دخلت قابلتها السكرتيره وخلتها تستني شويه وبعدين دخلت، واول ما شافها سيف بصلها باعجاب وقال..
سيف
وكمان طلعتي اجمل من الصوره..
نيره قعدت قدامه وبكل ثقه قالت
اسمي نيره احمد كنت كلمت حضرتك..
سيف
طبعا فاكرك وكمان وافقت انك تدربي عندي..
نيره
هو حضرتك عرفت بالظبط انا بدرس قسم ايه ولا ايه اللي هيناسبني، ولا انتي قيمتني من ناحيه تانيه..
سيف
بالظبط من ناحيه تانيه، وبعدين انك تجيبي رقمي وتتواصلي معايا قال ايه عشان تدربي ده مدخلش عليا خليكي صريحه وقولي انك قاصده تعملي كده عشان نتعرف..
وقفت نيره وقالت بكل ثقه
بالظبط طلعت نبيه وفهمت قصدي، بس سوري لما اتكلمت معاك دلوقتي لقيتك اقل ما كنت رسماك في خيالي مش نوعي المفضل، فرصه سعيده يا سيف بيه..
_قالت نيره كلامها بكل ثقه واخدت بعضها ومشيت وهو كان قاعد مدايق جدا ومتعصب ان في بنت تقوله الكلام ده وخصوصا في اول مره يتعامل معاها…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وصلت مريم ومعتز بيت زين الشناوي، وكانت بتبص حواليها وقالت..
مريم.
علي كده بقي مراتك الاولي كانت متريشه اووي..
معتز
مريم الراجل اللي هتقابليه دلوقتي تقيل اووي في البلد وليه كلمه مسموعه، يعني جو سواقين التكاتك بتاعك ما يبقاش معاه خالص..
مريم
لاا انا ما بخااافش من حد غير من اللي خلقني، واتعامل براحتي مع اي حد..
معتز
طيب عشان خاطري ما تتكلميش خالص وتردي علي قد السؤال، انا بحب الراجل ده اووي ومش عايز اخسره ويعلم ربنا انا كنت مستحمل بنته ازاي عشان خاطره..
مريم بفضول
كانت بتعمل فيك ايه مراتك الاولي احكي ما تتكسفش..
معتز
مالكيش دعوه خليكي في حالك يا مريم..
قربت منهم علا وقالت
ازيك يا معتز نورت البيت..
معتز
بنورك يا علا هو زين باشا فين؟..
علا
جوه مستنيكم، انا هاخد اياد معايا شويه فوق..
اياد
لا انا هقعد مع ماما هنا..
اتعصبت علا ومريم قالت لاياد بهدوء
معلش يا ايدو روح مع خالتو وانا شويه وهاجي اخدك..
_سمع اياد كلامها وراح مع علا، وبعدين قربت مريم ومعتز من زين اللي كان قاعد باصص في المجله وقال معتز..
معتز
مساء الخير يا زين باشا..
بص ليهم وين وقال
مساء النور، اتفضل انت يا معتز وسيبني مع المدام شويه..
مسكت مريم في معتز وقالت بصوت واطي
والله لو سيبتني لوحدي معاه هنفخك..
بعد عنها معتز وقال بشماته
مع نفسك يارب يسجنك وتباتي في الحجز النهارده..
مشي معتز وقعدت مريم قدام زين اللي قال
سمعت ان اياد بيقولك يا ماما، وكمان متعلق بيكي اكتر من مامته الله يرحمها..
مريم
هو التعلق الزياده بيا لانه خايف اسيبه وا..
زين
مش هيحصل، انا مش هسمحلك تخلي حفيدي يتيتم مرتين..
مريم بقلق
مش فاهمه قصد حضرتك..
زين
هفهمك؟؟؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ في شغل معتز كان قاعد مع حازم اللي قال ليه. بقلق..
حازم
انا قولتلك يوسف غير ابوه ادينا روحنا نبوظ العمليه خسرنا عساكر اد كده والعمليه اتسلمت في حته تاني اصلا..
معتز
اسكت بقي يا حازم، انا خليت سمااح تبقي هي اللي مع فخري، يوسف ده لازم ازرع حد. عنده والا مش هعرف اوقفه مدام مش عارف هو بيتحرك ازاي
.
حازم
دماغه سم ابن الجزمه، ده اصغر واحد في التجار بس معلم علي الكل..
معتز
بقولك ايه انا همشي وبكره الصبح نشوف ليها حل..
حازم
طيب وانا كمان هروح اطمن علي المصابين وبعديم اروح البيت..
_مشي معتز وركب عربيته وراح بيت فريده اللي اول ما فتحت ليه قالت بقلق..
فريده
في جاجه ولا ايه، مريم كويسه؟..
معتز
اطممي الكل كويس، انا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم..
فريده
طيب تعالي ادخل يا حبيبي، اسبقني علي البلكونه لحد ما اعملك شوية شاي بلبن ومعاهم شوية بسكوت عملاه بنفسي هتحبهم اووي..
معتز
اوكي هستناكي جوه..
_وقف معتز في البلكونه وبص علي الحيطه لقي في قلب مرسوم عليها ومكتوب فيه سيف ومريم، اتدايق جدا، وجات فريده وقالت..
فريده
خير بقي يا حبيبي سمعاك؟..
معتز
ايه اللي حصل بين سيف ومريم بالظبط؟..
فريده
هي ما حكتلكش ولا ايه؟..
معتز
ما سالتهاش لانها باين عليها حاجه صعبه، وعايز اسمعها منك..
فريده
هي فعلا حكايه صعبه، مريم مامتها وباباها ماتو في حادثه كان عمرها تلات سنين انا اللي ربيتها وعمها ابو سيف كان بيجي يسأل عليها وبيصرف عليها معايا للحق يعني..
معتز
سيف يا فريده ازاي باخلاقه دي عرف يخلي مريم تحبه؟..
فريده
دي عشقته مش بس حبته مريم من طفولتها ما شافتش غير سيف وحب سيف كبرت علي انهم هيتجوزو وحياتهم هتبقي مع بعض وبس، ما كانش عندها صحااب غير واحده بس اللي قبل فرحها بشهر واحد شافته معاها في شقتهم اللي هتتجوز فيها هي وسيف وفوضع مش كويس..
معتز بصدمه
ايييه هو عمل فيها كده بجد، انا كنت فاكر عرف عليها وحده صاحب عليها واحده…
فريده
تخيل صحبتها الوحيده وحب عمرها، انا عارفه انها صعبه معاك شويه وعنيفه حبتين بس لو قدرت تكسب قلبها هتشوف حنية الدنيا كلها معاها..
معتز اتنهد وقال
تعبتني بنت اختك يا فريده، دي مرمطتني معاها، وتسأليني ازاي حبيتها وامتي وعلي ايه اقولك ما اعرفش حاجه جات كده خبط لازق معايا..
فريده
اقولك علي حاجه لو عملتها مريم هتفرح بيها ومش بعيد تشيلك وتلف بيك مصر كلها..
معتز ابتسم وقال
اي هي الحاجه دي، شوقتيني اعرف؟…
فريده؟؟؟..
_تفتكرو اي هي الحاجه دي؟؟

يتبع….

_دخل معتز البيت وهو ماسك علبه صغيره في ايده، وقرب من اوضة مريم واياد وخبط بهدوء، فتحت ليه مريم وكانت صاحيه ما نمتش وقالت
مريم
بص لو عايزني اجهزلك الاكل وفر علي نفسك التهزئ وجهز لنفسك انا بتفرح علي فيلم علي الفون ومش هسيبه واعملك اكل
معتز بغيظ
والله انتي خساره فيكي اللي جايبه، تعالي اطلعي بره جايبلك حاجه بتحبيها..
مريم
لا ما بحبهااش وسع كده عايزه اقفل الباب…
مسك معتز ايدها وسحبها لبره وقال
نفسي مره تبقي هاديه وتسنعي الكلام وتقولي حاضر، بس ما تبقيش مريم…
مريم
انت كل حاجه عندك بالعافيه ايه هو ده؟..
معتز
صوتك يا بت الواد نايم، تعالي بس معايا كده..
_خلاها قعدت علي السفره وحط العلبه قدامها وقالها وهو بيقعد. جنبيها..
معتز
افتحي العلبه دي كده؟..
مريم
مقلقه منك انا، عارف لو كلع فيها البتاع اللي بينط في وشي ده عارف هعمل فيك ايه؟..
معتز
يااربييي اخلصي يا مريم وبطلي عند يلاا..
_فتحت مريم العلبه واول ما شافت اللي فيها قامت وقفت وقالت وهي فرحانه..
مريم
لا ما تهزرش يا معتز انت عرفت منين اني بحب الملبن الاحمر ده انا نفسي فيه اووي..
معتز ابتسم وقال
ايه الفرحه دي كلها ده انتي مفريحتيش كده يوم ما اتجوزتك
مريم
انت عسل اوي اوي اوي..
معتز بغيظ
ربنا يكرم اصلك يا بنتي والله، وايه عسل دي ما فيش حضن كده بوسه..
مريم راحت للمطبخ وقالت
استني ثواني وجايه..
معتز بخبث
ايه هتجيبي البوسه من المطبخ ولا ايه؟..
رحعت مريم ومسكت الملبن وقالت
لم نفسك وبطل قلة ادب مبسوطه منك ومش عايزه ازعلك، هاخده معايا لاحسن تمد ايدك عليه..
ضحك معتز وقال
ههههههه علي فكره انا اللي جايبه يا غبيه..
_رجعت مربم ومعاها علبة النوتيلا وبقيت تحط علي الملبن وتاكل ومتتز باصلها بصدمه وقال..
معتز
ايه القرف ده معلش؟..
مريم
بعشقه بالنوتيلااااا خد دوق كده..
معتز
لا لا كفايه اني بتفرج وبطني وجعتني لوحدها..
مريم
بس انت مين بقي اللي قالك علي فكرة الملبن دي، اصل ما حدش يعرفها غير تلاته..
معتز
مين بقي التلاته دول؟..
اتنهدت مريم بضيق وقالت
انت روحت لفريده ولا كلمتها ولا شوفتها فين لانها اكيد هي اللي قالتلك صح..
_وقف معت ووقفها قدامه ومن غير مقدمات حضنها اووي وقال بكل هدوء..
معتز
حقك عليا انا من كل الدنيا يا اجمل بنت شوفتها في حياتي..
_اتملت عيونها دموع ومن غير ما تحس حضنته هي كمان وفضلت تعيط.. وبعد شويه بعدت عنه بهدوء، ومسحت دموعها وقالت..
مريم
شكرا اووي..
معتز غمزلها وقال
لا انا حضني موجود في اي وقت علي فكره..
اتكسفت ووشها احمر وقالت
اا ا علي فكره يعني انا بس كنت مدايقه وو وماما قالتلك ايه اصلا؟..
معتز
هو الموضوع اني كنت معدي صدفه من عند بيتها قولت اطلع اسلم عليها وقعدنا ندردش شويه، اومال كان مين هيقولي يعني علي فكرة الملبن دي..
قعدت مريم تكمل اكل وقالت
امممم طيب علي العموم شكرا هو انا كان نفسي فيه اووي اصلا..
قرب منها معتز وقال
بس كلع حضنك جامد يا قاسية القلب انتي..
مريم بتوتر
ايه ده اوعي كده طيب ولم نفسك..
معتز
لا مش هلم نفسي غير لما نتفق عشان انا جيبت اخري خلاص..
مريم بقلق
اممم طبعا ما انت جايبلي حاجه لازم تطفحهالي..
معتز بجديه
من الاخر يا مريم طلاق انا مش هطلقك الا في حاله وحده بس لو حسيت فعلا انك مش عايزني ومش مرتاحه معايا…
مريم بتوتر
ما انا مش ع..
زعق فيها وقال
ويطلي كلامك ده عشان انا مش عيل مراهق غشان اصدقه وما اشوفش نظرتك ليا وغيرتك عليا لما بتكون علا هنا..
اتملت عيونها دموع وقالت
انت عايز ايه يا معتز دلوقتي؟..
معتز
قدامك اسبوع تفكري فيه براحتك جدا وتقرري يا بنت الناس عايزاني ابقي في حياتك كزوج ولا لا..
مريم بقلق
ولو كان لا هيحصل ايه؟..
معتز بحزن
يبقي كل واحد يروح لحاله انا مش هقعد مع وحده غصب عنها، وانا واياد مش هتشوفي وشنا تاني للابد تصبحي علي خير..
_قال كلامه وسابها ودخل اوضته ورزع الباب ورااه جامد، وهي قامت وقفت في البلكونه وافتكرت كلامها مع زين الشناوي..
_فلاااااااش بااك..
زين
سمعت ان اياد بيقولك يا ماما، وكمان متعلق بيكي اكتر من مامته الله يرحمها..
مريم
هو التعلق الزياده بيا لانه خايف اسيبه وا..
زين
مش هيحصل، انا مش هسمحلك تخلي حفيدي يتيتم مرتين..
مريم بقلق
مش فاهمه قصد حضرتك..
زين
هفهمك انتي اللي دخلتي حياة اياد بنفسك ومش مسموحلك تخرجي منها ابدا، يعني انتي ومعتز هتكملو مع بعض..
مريم ادايقت وقالت
لا سوري بس انا عايزه افهم حاجه مع احترامي لحضرتك بس دي حاجه تخصني انا ومعتز انت دخلك ايه فيها..
زين بصلها بجمود. وقاال
هو اتجوزك عشان ابنه وانتي اكيد كنتي عارفه كده ووافقتي، حفيدي اتعلق بيكي ولو سبتيه هيتعب زي ما تعب لما ملك بنتي راحت..
مريم
بس يعني ال..
قاطعها زي وقال
انا عرضت عليه بتجوز علا وتربي هي ابن اختها، بس هي رفضت وهو كمان لانها شيفاه اخوها وهو كمان ولما اختارك ونتي من عيله بسيطه ويدوب مدرسه في حضانه بتاخد ملاليم قولت معلش كفتيه اياد بيحبها ولو عرفت تتعوج علي حفيدي هعدلها كويس..
مربم اتعصبت وقالت
انت بتتكلم معايا كده ازاي هاا، لا علي فكره انا من عيله بسيطه ايوه بس ما بخافش فير من. ربنا وما بتهددش واخر كلام عندي اني لو عايزه اكمل مع معتز هكمل معاه عشان انا عايزه كده مش عشان خايفه من حضرتك، واضح فعلا اني غلطت لما جيت هنا..
وقفت عشان تمشي بس زين قال
لو اطلقتي من معتز وسيبتي ايااد انا هاخد اياد من معتز وهسافر بره مصر اصلا..
مريم بعصبيه
انت ازاي تعمل كده، ليه عايز تحرمه من ابنه..
زين بجمود
معتز مش هيقدر يربيه لوحده، ولو طلقك هاخد حفيدي وامشي..
_رجعت مريم من ذكرياتها علي صوت معتز اللي قال..
معتز
مريم انتي بتعيطي ليه؟..
مريم مسحت دموعها وقالت
لا ما فيش حاجه، انت مش كنت نايم ولا ايه؟..
معتز
طلعت اشرب لقيت الهانم واقفه هنا بالتيشرت اللي مبين كل حاجه ده..
مريم بغيظ
عارف يا معتز انا بعد كده مش هطلع قدامك غير باسداال الصلاه عشان انت قليل الادب..
ضحك معتز وقال
هههههه طيب بعد كده ما تقفيش في البلكونه كده تاني، جوه تقعدي براحتك بره الشقه دي مش عايز اي حاجه ضايقه او قصيره..
مريم
حاضر حاجه تاني..
معتز
ايه ده انتي بتسمعي الكلام اهو وزي القمر…
ابتسمت وقالت
لا ده تأثير الملبن لسه موجود..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعد كام يوم في بيت حازم كانت نيره قاعده مع مي وقالت بعصبيه..
نيره
مي لو حازم عرف باللي بعمله ده والله هيبقي اخر ما بينا..
مي
يعتي عايزه تروحي لسيف شقته وتقوليلي ما اقولش لحد؟..
نيره
ايوه انا عارفه انا بعمل ايه وما صدقت انه كلمني و عرفت اوقعه واخليه يقولي اروحله..
مي
يا بنتي ريحيني وقوليلي ناويه علي ايه؟..
نيره بحقد
ناويه علي كل خير، انا هقولهم اني بايته عندك وبالليل هروحله..
مي بقلق
انا مش عارفه ليه بمشي وراكي اصلا..
نيره
خلاص بقي يا مي تعالي نقولهم بره الكلام ده..
_طلعو هما الاتنين وكانت ناهد قاعده لوحدها..
نيره
اومال فين حازم يا خالتو؟..
ناهد
مشي من شويه يا حبيبتي عنده ماموريه مهمه ادعيله..
نيره
ربنا معاه ويوفقه يارب..
مي
طيب يا طنط انا هاخد نيره تبات معايا النهارده..
ناهد
لا معلش يا مي ياوحبيبتي نيره مش هتبات بره البيت تاني، انا مش بطمن عليها غير وهي قدامي اوعي تزعلي يا مي..
مي
لا ابدا يا طنط انا بس كنت عايزاها تغير جو معايا..
ناهد
تبقي تجيلك الصبح يا حبيبتي..
مي
اوكي يا طنط بعد اذنك..
_مشيت مي ودخلت نيره اوضتها وكلمت سبف وقالت بهدوء..
نيره
سوري يا بشمهندس سيف مش هقدر اجيلك النهارده عشان الشغل..
سيف
اا ليه كده لتكوني لسه زعلانه من اللي حصل في المكتب..
نيره بخبث
لا طبعا اللي حصل في المكتب ده حاجه والشغل حاجه تانيه صح؟..
سيف
اكيد طبعا يا نيره يعني انا عايزك تثقي فيا بس..
نيره
اكيد طبعا لو مش واثقه فيك ما كنتش هقبل ان الانترفيو يكون في بيتك..بس مامي رافضه اني اخرج بالليل..
سيف
خلاص هستناكي بكره الصبح..
نيره بخبث
اتفقنا… باي..
_قفلت معاه وبصت لصورتها هي ونور اللي حطاها جنب السرير بتاعها وقالت بدموع وحزن..
نيره
هانت وبكره هيكون اخر يوم ليه علي وش الدنيا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في مكان تاني مصنع قديم في منطقه مقطوعه، اتلفت حواليه العساكر من كل ناحيه وكان معتز هو اللي بيوجهم، وبعدين شاور لحازم عشان يدخل من الباب اللي ورا.. وبعد شويه كان معتز بيدخل جوه وبيضرب نار علي الحراس اللي واقفين عند. الباب وماسكين سلام..
_وبعد شد وجذب بين الاتنين قدر معتز ورجالته يقبضو عليهم..
معتز بقلق
حازم انت اتصبت في كتفك، روح انت وانا هروح اشوف التحقيق…
حازم
ده جرح سطحي هكمل معاك والله..
معتز
يا ابني امشي بقي الموضوع هلص اصلا..
حازم
طيب انت تفتكر ان فخري وابنه هيسكتو لما يعرفو انك خسرتهم بضاعه النهارده تعدي العشره مليون..
معتز
اللي عندهم يعملوه، وزمان ابنه مشرف في القسم وبيتحقق معاه..
_وبعد شويه في القسم كان معتز قاعد وحاطط رجله علي المكتب وقدامه يوسف اللي الشر بيطيؤ من عينيه..
معتز
امم كمل يا عسل سامعك..
يوسف
خلصت كده يا باشا وقولتلك ان المصنع ده انا بايعه من شهر للولد اللي قدامك ده..
معتز للولد
فين العقد يلاا بتاع المصنع..
الولد بخوف
في البيت مع مراتي..
معتز
طيب تبدر تمشي انت بقي يا يوسف عشان تروح تندب جنب ابوك زي الولايه علي الخساره بتاعت النهارده..
يوسف بحقد
ربنا ما يجيب خساير يا باشا بعد اذنك..
_طلع يوسف من عند معتز وقال لرجالته اللي واقفين..
يوسف
كلم الرجاله كلهم هنطلع علي المخزن..
واحد من رجالته
الخساره تقيله المره دي يا كبير..
يوسف
ورحمة امي لاخليه يسف تراب الارض عشان يعرف هو غلط مع مين..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم راحت نيره شقة سيف اللي فتح ليها الباب وقال..
سيف
واخيرا ده انا قولت خلاص مش هتيجي..
اتوترت نيره وقالت
لا جيت اهو خلاص..
سيف
طيب واقفه ليه بره كده اتفضلي..
_دخلت نيره وسيف قفل الباب وقال بخبث..
سيف
انتي خايفه ليه كده، تعالي بس اقعدي تشربي ايه؟..
قعدت نيره وقالت
اي حاجه عادي..
سيف
طيب هجيبلك عصير لمون عشان تهدي..
_دخل سيف المطبخ ورجع وهو ماسك صنية عليها كوبايتين لمون وقال..
سيف
اتفضلي يا نيره..
وقعد جنبيها وقال
اهدي كده خلاص ده احنا ليه بنبتدي..
نيره بخوف بدات تتنفض وقالت
مم مكن كوباية مايه..
سيف
اوكي حاضر..
_دخل سيف المطبخ ونيره طلعت نقط من شنطتها وحطتها في العصير بتاع سيف، ولما جه شربت بتاعها وهو كمان..
سيف
قوليلي بقي انتي مين بالظبط..
نيره بثبات
نيره يا سيف..
سيف
ازاي بنت زيك تشغلني كده وما اهدااش غير لما جيتي هنا..
نيره
عشان انا قاصده كده، قاصده اشغلك عشان تجيبني هنا..
مسك راسه بالم وقال
ااا انتي قصدك ايه؟..
نيره
جيت هنا عشان اقتلك..
_اول ما خلصت كلامها وقع سيف علي الارض و…؟؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي بيت معتز كانت مريم قاعده مع الفت زط، والفت مدايقه جدا..
مريم
مالك يا طنط لو مش طيقااني امشي والله
الفت
بس يا مريم انا بجد زعلانه منك مش حكيتلك علي اللي عمله فاروق عشان تساعديني وانتي ولا هنا..
مريم
ما انا بصراحه مش عارفه اعمل ايه يا طنط وخايفه اتهور تطلقي فيها..
الفت
ومين قالك مش هطلق..
مريم
لااااا طلاق ايه وفي عيل زي الحيطه بينكم..
الفت
ابني كبر خلاص وبقي عنده بيته ومراته انا مش هاجي علي نفسي تاني..
مريم
لا ما تعتمديش عليا مع ابنك احنا علاقتنا واقفه علي السلم اصلا.. انتي اسمعي مني وانا هظبطلك الدنيا..
الفت بحماس
هنعمل ايه طيب..
مريم
انتي تعملي مع عمو فاروق زي ما انا بعمل مع معتز بالظبط..
الفت
لا لا معتز طيب بيتحملك فاروق خلقه دايق..
مريم
يا ستي انتي خليكي ورايا وملكيش دعوه تعملي زيي وبس..
الفت
ما فيش قدامي دلوقتي غير اني امشي وراكي..
_وبعد شويه رجع معتز البيت وكان معاه باباه وهنا بيضحكو وفاروق قاله..
فاروق
وبس يا معتز كان وقتها فخري ده حتت صبي وكان كل ما ينطق كلمه المعلم بتاعه ينزل بالقبم علي قفاااه..
ضحك معتز وقاله
هههه قريب اووي انا اللي هديله علي قفااه
وقفت مريم وقالت لمعتز
كنت فين بقي يا حضرة الظابط
وقفت الفت وقالت لفروق
وانت كنت فين يا فاروق..
معتز
في ايه مالكم كنا قاعدين في الكافيه اللي علي اول الشارع..
مريم
وبكلمك مش بترد ليه؟..
الفت
وانا بكلمك يا فاروق مش بترد ليه؟..
فاروق
في ايه يا الفت ما تتظبطي كده انتي هتمشي ورا البت دي ولا ايه؟..
مريم
ما بلاش انت يا كوكو، بتقولك يا كوكو صح..
معتز
مالك يا مريم انتي نشرتي المرض بتاعك عند امي كمان..
مريم
بقولك ايه وريني الموبيل بتاعك يا معتز..
معتز
وانتي عايزه موبيلي في ايه بقي؟..
مريم
وانت خايف من ايه بقي؟..
الفت
وانت با فاروق هات موبيلك..
فاروق بعصبيه
جرا ايه يا الفت انتي هتمشي ورا العيال ولا ايه؟..
مريم
انا عايزه افهم يعني انتو خفتو ليه ولا في حاجه مش عايزنا نعرفها..
الفت
مثلا يعني..
طلع معتز موبيله وفتحه وقال
خدي يا مريم انا ما عنديش حاجه اخاف منها..
اخدته مريم وفضلت تقلب فيه وقالت
يا ميزو مش قصدي اشك فيك والله بس بعني بطمن، ايه ده مين الاااء دي؟..
معتز بضيق
علاء يا حبيبتي بس مسجله بالانجلش..
مريم
طيب خد خلاص الموبيل وخليك فاكر بقي اني كنت بطمن عليك..
مسك. ايدها جامد وقال
طيب تصبحو علي خير يا جماعه..
فاروق
وانت من اهل الخير يا حبيبي..
مريم
استني اجيب اياد من جوه..
معتز
خليه نايم هنا النهارده..
_مشي معتز ومريم وكانت مريم قلقاانه من عصبية معتز، والفت وقفت قدام فاروق وقالت..
الفت
وانت مش هتديني موبيلك يا فاروق؟..
زعق فيها فاروق وقال
جراا ايه يا الفت احنا كبرنا علي الكلام ده..
الفت
قول لنفسك وعلي فكره انا هبات عند اياد النهارده..
سابته ودخلت جوه وهو قال لنفسه
منك لله يا معتز علي السوسه اللي ااتجوزتها وهتخرب بيتي..
_وفي شقة معتز اول ما دخلو زعقت مريم فيه وقالت..
مريم
ما تسيب ايدي يالاا هو انت ماسك مجرم..
معتز سابها وقال بجمود
اول واخر مره تبقي في حاجه بينا وتتكلمي فيها قدام اي حد…
مريم
دول باباك ومامتك يا معتز
معتز
ولو انا حياتي مع مراتي ما حدش يعرفها اللي بيني وبينك يا مريم يفضل بينا ما حدش يعرفه تمام..عايزه تسالي عن حاجه نتخانق ناكل بعض مع نفسنا
اتنهدت مريم وقالت
تمام يا معتز تصبح علي خير..
معتز بجمود
الاسبوع خلص قررتي ايه؟..
مريم بضيق
هو يعني انا ااا..
معتز بحده
بصي يا بنت الناس موافقه تيجي ورايا اوضتنا ونبدأ من النهارده مش موافقه خليكي في اوضة اياد والصبح هنطلق..
مريم بدموع
؟؟..
_تفتكرو مريم قررت ايه؟

يتبع….

معتز بجمود
الاسبوع خلص قررتي ايه؟..
مريم بضيق
هو يعني انا ااا..
معتز بحده
بصي يا بنت الناس موافقه تيجي ورايا اوضتنا ونبدأ من النهارده مش موافقه خليكي في اوضة اياد والصبح هنطلق..
مريم بدموع
يا معتز انا ا..
_سابها ودخل اوضته وساب الباب مفتوح، وهي ضمت ايديها اللي بقيت تتنفض لبعضهم ودموعها نزلت بخوف وقلق وقبول ورفض ومليون شعور جواها موقفينها مكانها مش عارفه تتحرك..
بس في الاخر حسمت امرها وراحت ورااه ودخلت الاوضه بتاعته وهي باصه للارض وهو ابتسملها وقرب منها ومسك ايدها وقال بكل هدوء..
معتز
بحبك يا مريم، الكلمه دي عرفت معناها وانها مش مجرد كلمه بتتقال كده وخلاص معاكي انتي..
_كان لسه هيقرب منها بس تلقائياً هي بعدت عنه وكان باين عليها اووي رفضها ليه، اتدايق من طريقتها معاه وقال بجمود..
معتز
رفضاني عشان لسه بتحبيه هو صح؟..
‌_رفعت عيونها ليه بسرعه وكانت لسه هتنكر كلامه، بس هو زعق فيها وقال بعصبيه..
معتز
اطلعي برررره..
مريم بعصبيه
هو انت فاكر نفسك ايه ولا فاكرني انا ايه انا مش لعبه في ايدك تقولها جايبك عشان ابني وتجبرها توافق ودلوقتي تقولي بحبك وعايزاها توافق برضو انتو ليه بتعملو فيا كده هو انتو اللي بني ادمين وانا اللي انسان الي مش بحس انت اا..
مسكها من دراعها جامد وقال
عمري ما اتعاملت بعصبيه مع وحده ست بس لو نطقتي كلمه كمان او فضلتي واقفه قدامي هتشوفي حاجه مش هتعجبك خالص، اطلعيييي بره..
_سحبت ايدها منه وطلعت من عنده ودخلت اوضة اياد وفضلت تعيط بس وقفت قدام المرايه وقالت لنفسها بحزن..
مريم
ما تخفيش ومتعيطيش انا محدش هيكسرني تاني انا مش هعيش اللي عشته زمان تاني ابدا مش هتتحملي يا مريم اووعي تصدقيه اووعي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت مي صاحبة نيره كانت قاعده نيره في اوضتها ودخلت نيره وهي ماسكه كوباية نسكافيه وقالت..
مي
خدي يا حبيبتي اشربي دي واهدي كده حرام عليكي نفسك انتي من لما جيتي علي الحال ده..
نيره ببكاء
مش عايزه حاجه يا مي سيبيني في حالي..
مي
لا مش هسيبك وبعدين خالتك عماله تكلم فيا وتسال عليكي وانا بقولها جايه وانتي اصلا مش هينفع تروحي كده، فاهدي واحكيلي حصل ايه عند سيف البدري ليكون عملك حاجه يا نيره..
نيره ببكاء وصوت مهزوز
قتلتله انا قتلته يا ميي…
وقفت مي وقالت وهي مصدوومه
يا نهارك اسود ليه عملتي كده وازاي..
نيره بخوف
هقولك كل حاحه بس خليكي جنبي..
مي
انا معاكي بس احكي عملتي كده ازاي؟..
نيره
….
_فلاااااااش باااك..
نيره
عشان انا قاصده كده، قاصده اشغلك عشان تجيبني هنا..
مسك راسه بالم وقال
ااا انتي قصدك ايه؟..
نيره
جيت هنا عشان اقتلك..
_اول ما خلصت كلامها وقع سيف علي الارض و هي مش حاسس بأي حاجه بصتله نيره بكره وقالت..
نيره
دمرتني ودمرت حياتي امي واختي ماتو بسببك انت، اخويا اتحبس ومستقبله ضاع بسببك انت يا حيوان…
سيف ماسك راسه بالم وبيخرف وقال
مريم.. مريم..
_قعدت نيره علي الاض جنبيه وحاوطت رقبته بايديها الاتنين وفضلت تخنق فيه وكل اللي في بالها شكل اخوها وهو بيقتل اختها نور ودموعها نزلت وفضلت تقول..
نيره
موووت بقي اتعذب زي ما هي اتعذبت بسببك يا واطي..
_بعدت عنه لما ما بقاش يتحرك وقامت وقفت وبصت ليه بالم ومشيت بسرعه من الشقه..
_بااااك..
مي حضنتها وقالت
اهدي طيب انتي وطالعه وداخله اكيد ما حدش شافك..
نيره
ما كنتش عايزه اعمل كده والله، بس حرقة قلبي هلي اختي وامي واخويا خلتني مش عارفه اتصرف بس انا مش قاتله والله ما كان قصدي..
مي عيطت وقالت
انتي مش حازم ظابط احكيله وخليه يساعدك..
نيره بخوف
لا لا حازم مخلص في شغله اووي ومش بيعدي اي حاجه لحد والله..
مي
خلاص انتي روحي عادي واتعاملي عادي وكلن ولا اي حاجه حصلت ويمكن ما حدش يعرف ان انتي اللي عملتي كده..
نيره ببكاء
ضميري يا مي انا قتلت حد انا قتبت بني ادم بايديا دول..
مي
اهدي بقي خلاص انتي كده هتفضحي نفسك، ويلا اسمعي كلامي..
مسحت نيره دموعها وقالت
حح حاضر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم الصبح صحي معتز علي صوت الباب اللي بيخبط، وطلع من اوضته وبص علي اوضة اياد لقاها مقفوله وفتح الباب وكان اياد اللي دخل بسرعه وقال…
اياد
اوعي كده فين ماما؟..
معتز
خد يالا هنا، تتكلم معايا تتكلم بادب فاهم ولا لا…
اتملت عيون اياد دموع وقالت
انت اللي كنت بتتخانق مع ماما زمان وانت اللي خليتها تمشي وتسيبني، وانت دلوقتي ديما اللي بتزعل ميمي وبتخليها تعيط انت اناني انا مش بحبك..
_قال اياد كلامه وراح اوضته ومعتز كان واقف مصدوم من كلام ابنه اللي لسه تنده ست سنين ازاي قدر يشيل جواه حزن بالطريقه دي، رجع اياد وهو بيعيط وقال..
اياد
فين ماما انت وديتها فين، انت خليتها تسيبني صح..
اتملت عيون معتز دموع وقرب منه وقال
لا والله هي مش هتسيبك، هي بس راحت عند فريده..
مسح اياد دموعه وقال
طيب انا عايز اروح عند ماما يلاا..
معتز
طيب بطل تعيط وانزل خلي تيته تغيرلك هدومك وهاخدك اديك ليها…
_مشي اياد من قدامه ونزل بسرعه، ومعتز طلع موبيله وكلم فريده اللي ردت عليه وهي نايمه وقالت..
فريده
ايوه مين اللي بيكلمني دلوقتي يا بهايم ياللي مش بتفهمو..
معتز بغيظ
انا معتز يا طنط فريده، هي مريم جات عندك الصيح او بالليل؟..
فريده بقلق
لا ما جاتش عندي، بنتي فين يا معتز؟..
مسح معتز بايده علي وشه وقال
خلاص يا فريده ما فيش حاجه ارجعي ناامي..
فريده
مش هتزفت انام الا لما تديني مريم اكلها..
معتز
شدينا مع بعض انا وهي امبارح وصحيت الصبح مالقيتهاش في البيت فكرتها جاتلك..
فريده
هبعتلك لوكيشن مكان كده روح هناك هتلاقيها هناك..
معتز
مكان ايه ده؟..
فريده
لما هتروح هتعرف..
معتز
تمام يا فريده..
_دخل معتز اوضته وغير هدومه ونزل قال لمامته بضيق…
معتز
ماما خدي اياد وروحي النادي بيه اي مكان لحد ما اجيب مربم وجاي…
الفت
انت اصلا ما عندكش دم ليه تزعلها..
معتز
هي اشتكتلك؟..
الفت
انا مشوفتهاش اصلا بس باين علي شكلك انك مدايق اووي واكيد مزعلها..
اتنهد معتز وقال
خلي بالك من اياد يا ماما، هو فاكر مريم مشيت اصلا..
فريده بحزن
حاضر يا حبيبي..
_مشي معتز وقفلت الفت الباب ودخلت لقيت فاروق طالع من الحمام وماسك موبيل في ايده وقال…
فاروق
هو في ايه، ماله معتز؟..
الفت بعصبيه
كنت طلعت سالته بدل ما انت واخد. موبيلك وقافل عليك الحمام..
فاروق بحده
في ايييه علي الصبح، عايزاااااني ادخل الحمام والباب يبقي مفتوح..
الفت
انا داخله اشووف اياااد..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي المقابر كانت مريم قاعده قدام قبر باباها ومامتها وقالت بدموع..
مريم
انا ماليش حد غير فريده، بس فريده مش هقدر اقولها علي اللي جوايا ولا هتفهمني، انا محتجالكم اووي بنتكم تعبت رغم اني فاكره شكلكم اصلا ولا اي ذكري منكم بس وحشتوني وعايزااكم جنبي اووي.. انا انا مش عايزه اسيب معتز ولا اسيب اياد هما ظهرو في حياتي في وقت كنت متدمره هونو عليا كتير من غيرهم كان زماني مكتئبه ومتدمره، ولو سيبت معتز اللي اسمه زين ده هياخد من معتز ابنه وانا مش عايزه يحصل كده..
_في الوقت ده جه حد وقعد جنبيها ولما بصت ليه قالت بقلق..
مريم
مين حضرتك واي اللي قعدك جنبي؟..
بصلها وابتسم بخبث وقال
يوسف، اسمي يوسف فخري وسعات بيقولو عليا الكبير وسعات بيقولو عليا القناص..
مريم
عايز ايه يعني يا يوسف فخري انت ياقناص يا مرعب؟..
يوسف
عايز كتييير، اصلهم قالولي انك نقطة ضعفه وبيخاف عليكي اوووي…
مريم بملل
يادي القرف اللي انا فيه بسبب ابن الجزمه اللي في الاخر يشخط ويزعق فيا.. بقولك ايه فين العربيه اللي هتخطف فيها المره دي وامانه عليك بلاش مخدر انا ما فطرتش وممكن اروح فيها…
يوسف بجمود
انا مش بتاع خطف انا بخلص علي طول..
مريم اتعصبت وقالت
يا خلصت روحك انت شايفني ايه فرخه، لا ده اما ميس مريم علي سن ورمح، ده انا اقطعك واوزع لحمك صدقه علي روح ابويا وامي..
طلع يوسف سلاحه وحطه ليها علي راسها وقال
هخلص كده وريني بقي يا حلوه هتقطعيني ازاي..
مريم بخوف
والله انا اسفه والله اسفه، انا لساني ده يارب يتشل انا لسه صغيره والنبي مش عايزه اموت مقتوله والنبي والنبي..
رن موبيل يوسف فرد وقال
ايوه… جه… طيب انا طالع ليكم دلوقتي حالا..
مريم
انا ما خلصتش كلام مع بابا وماما استني شويه وهطلع معاك بس من غير مخدر..
يوسف
ما انا قولتلك انا مش بتاع مخدر انا بخلص علي طول، عيوني حواليكي انتي وابنه قوليلو يوسف فخري بيقولك اللعبه بدأت وعلي كبير كمان والشديد وحيله..
مريم
حاضر هقوله بس حوش البتاع ده لحسن تطلع طلقه طايشه تطير دماغي وتتحبس غي وحده حتت مدرسه في حضانه فاشله..
_سابها يوسف ومشي وهي كانت واقغه خايفه لوحدها وفجأه شافت معتز جاي من بعيد، ابتسمت بفرحه كبيره وخوفها كله راح وراحت حضنته بسرعه وقال..
مريم
كويس انك جيت انا كنت خايفه اووي، هو كان هيأذيني..
بعدها معتز عنه وسالها بقلق وقال
مين ده، في ايه اللي حصل؟..
مريم
ده واحد اسمه يو… انت مالك اصلا انا مش بكلمك، وايه اللي جابك هنا وعرفت مكاني منين؟..
معتز
من فريده وازاي تطلعي اصلا من غير ما تقوليلي؟..
مريم
واقولك ليه مش المفروض اننا هنتطلق دلوقتي، اول النهارده يعني..
معتز
لا مافيش طلاق يا مريم؟..
مريم
وده ليه بقي ان شاء الله؟..
معتز
عشان اياد…
ضحكت مريم بسخريه وقالت
ههههههه تاني انت عمرك فعلا ما هتتغير…
معتز
هو انتي مش عايزاني جيتي ليه ورايا امبارح..
مريم بضيق
عشان مش عايزه اطلق يا معتز، وزي ما انت متجوزني عشون ابنك انا قاعده معاك عشان ابنك وبس..
معتز
انا بحبك
مريم بدموع
وانا قلبي بقي فاضي اووي ومقفول مش هيقدر يقبل كلامك ده..
قرب منها وقال
هوصله يا مريم، بس..
مريم زقته وقالت بعصبيه
وتوصله ليه مش انت اللي قولت امبارح اني رفضتك عشان لسه بحبه..
معتز
اومال رفضتيني ليه؟..
مريم بدموع
عشان خايفه، مش قادره اكون معاك دلوقتي وانا جوايا احساس بيقولي انك زيه واي راجل في الدنيا خاين..
معتز بحده
انا اكتر حاجه حبيتها فيكي انك قويه ومش بتسكتي لاي حد يأذيكي بكلمه، انما اللي قدامي وخايفه دي مش البنت اللي حبيتها..
نزلت دموعها وقالت
انت ما شوفتش اللي شوفته، ما جربتش تبقي اوضة النوم بتاعتك فرشها بنفسك وكل حاجه فيها كنت بختارها انا وهو واروح الاقيه فيها مع صحبتي الوحيده اكتر اتنين بثق فيهم في حيااتي، انت لولا انك ظهرت انت واياد انا كنت حرفيا بفكر انتحر..
حضنها معتز وقال
هلاص طيب ما تعيطيش..
مريم ببكاء وهي في حضنه
وتيجي في الاخر تقولي انتي لسه بتحبيه يا حبك برص احول زيك..
ضحك معتز وقال
خلاص بقي ما يبقااش قلبك اسود وبعدين يا يتي اصبر تاني لحد ما تتعافي من الخزوق بتاعك كفايه انك معايا وجنبي..
مريم بعدت عنه وقالت
نسيت اقولك قبل ما انت تيجي كان في هنا واحد اسمه يوسف فخري..
معتز بصدمه
يا نهار ابوكي اسود…
مريم
لم نفسك بابا نايم ورايا..
معتز
وقالك ايه وجه هنا ليه؟..
مريم
قالي انه عايز يخلص عليا انا واياد، وقالي اقولك ان ا..
معتز
قال ايه انطقي..
مربم
نسيت هو انا مخي دفتر لما افتكر هقولك..
معتز بغيظ
يا شيخه انا كل ما اتعاطف معاكي بتخليني اكره اليوم اللي شوفتك فيه..
مريم
طيب يلا نرزح عشان اتاخرت علي اياد..
معتز
طيب هوصلك واروح الشغل..
مريم
اوكيشن..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في مستشفي كبيره دخلت ام سيف الاوضه اللي فيها سيف، وقعدت جنبيه وقالت..
ام سيف
ايه اللي حسل وعمل فيك كده؟..
سيف
تعبت شويه مش اكتر؟..
ام سيف
متاكد ايوه يا ماما.
دخل علاء الحارس بتاعه وقال
تحت امرك يا سيف بيه قالولي انك عايزني..
سيف
هبعت ليك رقم موبيل واحده اسمها نيره عايز اعرف عنوانها..
علاء
اعتبره حصل يا باشاا..
ام سيف
مين دي يا سيف!..
سيف
هعرف قريب هي مين..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_اخر اليوم في الشغل خلص معتز شغله وراح ركب عربيته، وموبيله بيرن..
معتز بيرد علي موبيله
ايوه مين معايا؟..
يوسف
ايه يا باشا نسيت صوتي، ده احنا حتي ليه متقابلين مكملناش حاجه
معتز
عايز ايه يا يوسف لحقت اوحشك
يوسف
عارف رجالتي ليه مسميني القناص عشان بخطف اي حاجه في لمح البصر، زي العصفوره بتاعتك اللي واقفه في البلكونه بتاعت بيتكم وسرحانه اي الجمال ده مش حرام تموت صغيره
وقف معتز العربيه بسرعه وقال بخوف
انت بتعمل ايه عندك والله ادفنك حي انت واللي جابك لو قربتلها
يوسف
اديها طلقه واحده في دماغها ولا وحده في دماغها ووحده في قلبها..
اتملت عيون معتز دموع وقال
اياااك تعمل كده اقسم بالله هدمركم لو عملت كده..
يوسف
سلام يا باشا عشان احط الرصاصتين في السلاح..
معتز بعصبيه
متعملش كده والله هقتلك انت فاااهم..
_ساق عربيته بسرعه كبيره، ورن عليها فردت عليه وقالت بهدوء…
مريم
ايوه يا معتز؟..
معتز بنبره مهزوزه
انتي فين؟.
مريم
انا في البيت في حاجه ولا ايه؟..
معتز
في البيت فين بالظبط؟..
مريم بغيظ
انت بتزعق ليه، واقفه في البلكونه شويه في حاحه.؟..
معتز بخوف وصوت عالي
طيب ادخلي بسرعه يلااااا..
مريم
لا الجو حلو اووي انا مش هدخل
نزلت دموعه وقال بعصبيه
انتي ما بتفهميش يا مريم بقولك ادخلي بسرعه
مريم
طيب عشان لسانك الطويل ده والله ما انا داخله
معتز بصوت مليان خوف
عشان خاطري ادخلي ابوس ايدك بقي ادخلي جوه وما حدش يطلع من البيت غير لما اجي
مريم بقلق
حاضر هدخل بس انت في ايه، انت كويـ اعااا..
_قبل ما تخلص كلامها سمع صوت ضرب نار وصوت صرختها بألم.، وقع الموبيل من ايده وقال بدموع وخوف فاق الوصف..
معتز
مريم مش هتروحي اكيد ما فيش حاجه حصلتلك..
_ وزود من سرعة العربيه وهو هيتجنن ويعرف ايه اللي حصلها..
_ وصل معتز البيت ونزل من العربيه بسرعه لقي عربيات اسعاف قدام بيته.. دخل بسرعه وقابله اياد علي السلم وقال وهو بيعيط…
اياد
بابي الحق تيته..
معتز بصدمه ودموع
امي…
_تفتكرو ايه اللي هيحصل؟…

يتبع….

وصل معتز البيت ونزل من العربيه بسرعه لقي عربيات اسعاف قدام بيته.. دخل بسرعه وقابله اياد علي السلم وقال وهو بيعيط…
اياد
بابي الحق تيته..
معتز بصدمه ودموع
امي..
_دخل بسرعه بس اتفاجئ لما لقي مامته قاعده علي الكنبه بتشرب مايه ومريم وفاروق جنبيها..
معتز
اي ده انتو عايشين اهوو يعني؟..
مريم
طبعا ما انت مستني تيجي تلاقينا سايحين في دمنا، بجد الله لا يسامحك علي اللي بيحصلي معاك ده..
معتز
هو ايه حصل بالظبط حد يفهمني..
مريم
انت كلمتني وقولتلي ادخل من البلكونه وحد ضرب عليا نار، امك قلبها رهيف واغمي عليها والجيران قلبهم ارهف من امك وطلبولها الاسعاف..
معتز
يا شيخه منك لله مش تكلميني تقوليلي طيب،ده انا كنت هموت من القلق عليكي….
الفت بقلق
مين دول يا ابني انت لازم تسيب الشرطه..
معتز
بس يا ماما والنبي قال اسيب الشرطه قال..
فاروق
معتز تعالي معايا عايزك..
_دخل معتز مع باباه في المكتب بتاعه، وفاروق زعق فيه وقال..
فاروق
انا فضلت خمسه وعشرين سنه شغال في شرطه وما حدش قدر يقرب من عيلتي ولا يلوي دراعي..
معتز
يا بابا انا اا..
فاروق
لو مش قد القضيه اللي انت ماسكها دي يبقي سيبها يا معتز..
معتز
مستحيل طبعا اسيبها، ابنك مش قليل عشان يخاف من شوية التهويش اللي بيعملوهم دول..
فاروق
عايز تكمل فيها كمل بس عياتي ما تحصلهاش حاجه انت فاهم امك وابنك ومراتك ما يدفعوش تمن عندك مع ناس مش هتقع يا معتز..
معتز
اوعدك يا بابا ان اللي حصل ده مش هيتكرر تاني، وكمان اوعدك ان قريب فخري وابنه هيتلف حبل المشنقه علي رقبتهم..
_خلص كلامه وطلع وهو متعصب، وطلعت وراه مريم وقالت بقلق..
مريم
خد. يالا هنا انت واخد في وشك كده ورايح فين؟..
معتز
ما تقلقيش هروح مشوار مهم وجاي، وهكلم شركة امن هيبعتو حراس هنا علي البيت..
مريم
معتز هو انت خوفت عليا، يعني لو كانت الرصاصه جات فيا انت كنت هتعمل ايه؟..
معتز بخبث
كنت هعمل كولدير مايه ساقعه..
مريم بغيظ
لا والله؟..
معتز
وبفلتر كمان عشان بس تعرفي بحبك اد ايه…
مريم
امشي غور من هنا يالا انا اللي غلطانه…
مسك ايدها وقال بسرعه
يا غبيه هو انا اقدر اعيش من غيرك..
مريم بتوتر
لا لا انت فهمتني غلط علي فكره، انا بس كتت عايزه اعرف بس انت هتعمل ايه لما انا اموت وخصوصا لما مش هتلاقي وحده ترضي بيك وانت مش بتعيشلك حريم..
معتز بغيظ
مش بتعيشلي حريم؟!…
مريم
جيبت حاجه من عندي انت اللي فقر..
معتز
اطلعي فوق يا مريم وما تطلعيش من البيت غير لما اعرف..
مريم
حاضر وخلي بالك من نفسك..
معتز
خايفه عليا يعني؟..
مريم
لا مش خوف علي قد ما هو مش هلاقي حد اشتمه واحرق دمه انا ومتعصبه..
_‌ميل يقلع الجزمه وهي جريت لفوق وهي بتضحك، وهو ركب عربيته واتنهد بغضب وراح لـ….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت تاني بسيط كان قاعد يوسف مع راجل عجوز وبنت جميله وبيقول..
يوسف
مش هقول تاني قومي يا بنت الناس غيري هدومك عشان ترجعي بيتك..
ندي
لا مش هرجع يا يوسف، وبعدين ايه البجاحه اللي انت فيها دي، بقي بعد ما اديتني علقه وكسرت عضمي جاي ترجعني، قوله انت حاجه يا اباا..
فوزي
ما يصحش برضو اللي انت عملته ده ابني، دي البنت جاتلي خلصاانه خالص ويارب اكون قولت الجمله البي محفظهالي صح..
يوسف
ما تشوفها هي الاول عملت ايه، هو انا واخدها غصب عشان تاخد برشام منع الحمل وتحرمني من حتت العيل اللي هموت عليه..
ندي
وانا اخلف منك ليه، اجيب عيل مك ليه وانا مستنيه في اي لحظه يقوليلي الحقي جوزك اتقبض عليه او سايح في دمه..
يوسف
وكنتي اتجوزتيني ليه من الاول يا روح امك؟..
ندي
كنت عيله صغيره غبيه فرحانه بالظيطه اللي انت بتعملها في الحته هنا وانك بتحبني ورايح جاي ورايا بس خلاص ما بقتش اكل من الكلام ده، روح اضحك بيه علي غيري يا بتاع السلا*ح والمخد*رات..
يوسف
شايف بنتك يا حج فوزي عشان لما اقوم انزل الجزمه علي دماغ اللي جابها ما تزعلش..
فوزي
كتر خيرك يا ابني..
ندي
بقولك ايه يا يوسف سيبك من ابويا خالص، ورجوع ليك مش هرجع وعايزه اطلق يا اما هخلعك..
_خلصت كلامها ولقيت قلم نزل علي وشها ومسكها من شعرها وقال..
يوسف
وحياة امك يا ندي لو ما اتعدلتي وعقلتي لاكون متجوز عليكي ومخلف وهسيبك زي البيت الوقف كده وكل ما حد يعصبني هاجي واحط عليكي انتي..
_قال كلامه وسابها ومشي، وهي بصت لابوها وقالت بعصبيه..
ندي
يعني ارضيك يا اباا اتضرب قدامك وانت قاعد ماسك السبحه بتاعتك وساكت..
فوزي
انتي مين يا بنتي وبتعملي ايه هنا؟..
ندي
انت لحقت تنسي تاني يا ابااا، يااربي انت شايف حالي لوحدك. اهووو.
_كان يوسف راجع بيتهم، وفجاه وقفت قدامه عربية معتز، نزل يوسف من عربيته وقال..
يوسف
خير يا باشاا هي الحكومه بقيت تقطع الطرق دلوقتي؟..
معتز حط ايديه في جيوبه وقال
انا لا دلوقتي ظابط ولا حاجه، انا واحد انت جيت علي اهله وعملتلهم ازعاج..
يوسف
طيب ما انت بتعملي ازعاج في شغلي وبتخسرني كتير، ولا هو حلال ليك وحرام عليا..
معتز
ولاااااا انا عديت قلة ادب ابوك وانه خطف مراتي انما هتفضل تتنطط زي الفار حوالين عيلتي والله العظيم امشيها معاكم. شمال…
يوسف
والله ليا شوق اشوف الشمال بتاعك..
_لكمه معتز في وشه جامد،وردهاله يوسف بسرعه وفضلو يتخانقو هما الاتنين وكانو تقريباً في قوة بعض،مسكه معتز من رقبته جامد وقال..
معتز بغضب
اقسم بالله لو قربت من عيلتي تاني لكون مصفيك،ومش هستني حبل المشنقه فاهم..
يوسف
لما تبعد عن شغلي الاول..
معتز
ده عند امك الله يرحمها،امك اللي ابوك قتلها فاكر ولا نسيت..
زقه يوسف جامد وقال بعصبيه
لحد هنا وعندك يا باشاا،وقولتهالك كلمه هتسيبني في حالي هسيب اهلك..
معتز
وانا حذرتك برضو وانصحك ما تجربش تشوف الوش التاني وخلينا بعيد عن اهلنا عشان لو سر ان ابوك هو اللي قتل امك بعد ما شافهة مع راجل تاني ظهر انت مش هتكون ليك عين ترفعها في وش حد..
_خلص معتز كلامه واخد عربيته ورجع بيته، ويوسف كمان اللي اول ما دخل البيت لقي سماح قاعده مع ابوه…
يوسف
امشي يا بت انتي غوري فوق..
سماح
طيب بس ما تزوقش..
فخري
انت ايه اللي عمل في وشك كده؟
يوسف
مين غيرنا يعرف السر بتاع مراتك؟..
فخري
قصدك امك اصلا ما كانتش مراتي بس كانت امك..
يوسف
للاسف،بس مين يعرف السر ده؟..
فخري
انا وانت والمرحومه والمرحوم اللي كان معاها..
يوسف
اومال الظابط ده ابن ال… عرف منين اللي حصل؟..
فخري
الواد ده عاملي زي العمل الاسود..
يوسف
كتفني مش هعرف اعمل معاه اي موقف يحرق دمه تاني..
فخري
ومين قالك كده، اومال البت اللي زقينها علي ابوه دي بتعمل ايه؟..
يوسف
معاك حق يا حج تعجبني دماغك…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_رجع معتز البيت وكانت مريم قاعده بتخيط في حاجه في ايدها.. قعد جنبيها وقال…
معتز
بتعملي ايه؟..
مريم
بعمل حاجه لـ اياد و.. يا نهار اسود ايه اللي في وشك ده مين عمل فيك كده..
معتز
ما تاخديش في بالك كنت في مأموريه..
مريم
هو انت بتروح الماموريات دي تضرب وترجع صح؟..
معتز بغيظ
في ايه يا مريم ما تتلمي علي المسا وتقومي وتجيبيلي علبة الاسعافات انا وشي متدمر…
كتمت. ضحكتها وقالت
حاضر هجيبلك..
_قامت هي تحيب ليه اللي طلبه، وهو مسك اللي كانت بتخيط فيه ولاقاها فوطه ومكتوب عليها اول تلات حروف من اسم اياد بالانجلش..
مريم
خد..
معتز
ايه خد دي تعالي حطيلي القطن والميكركوم علي وشي يلاا..
مريم
يعني انت تضرب وانا اشرب المر، هات وشك..
قعدت قدامه وهو سالها وقال
هي ايه الفوطه دي اللي عليها اسم اياد؟..
مريم
اياد شاف ولد معاه وحده زيها وطلب مني وحظه بس يكون عليها اسمه، سالت عليها ومالقتهاش قولت اعملها ليه بنفسي..
معتز
ياريتني اياد حرفيا عشان اتحب منك زي ما بتحبيه..
ابتسمت مريم وقالت
انت ابو اياد بنفسه بس مش اياد للاسف..
معتز غني وقال
حلو الحلو بكل خصاله الا دلاله ما يعجبنيش..
مريم بحماس
انت عرفت منين اني بحب الاغنيه دي ماما قالتلك صح؟..
معتز
لا والله انا بحبها وبحب شكوكو اصلا، وحسيتها لايقه عليكي..
حرك ايده في شعرها وقال
حلو الحلو بكل خصاله الا دلاله ما يعجبنيش، قالو بيهجر قولت ومالو يهجر يهجر بس بعيش حلو الحلو..
ضحكت مريم وقالت
معاك حق هو لازم يعيش والا كانت هتبقي مشكله بالنسبالك هههه..
مسك المخده وضربها بيها وقال
ايه خفت الدم اللي علي المسا دي با بت..
مريم
بعض من عندكم.. المهم انا رايحه الحضانه بكره انا واياد..
معتز
لا مش وقته..
مريم
هو ايه اللي مش وقته بجد. لازم اروح في اطفال مسؤلين مني ولازم اروحلهم..
معتز
طيب هوصلكم وما تطلعوش من هناك تاني غير لما اجي واخدكم..
مريم
طيب ما تسيب القضيه بدل الرعب ده كله..
معتز
انا تقريبا حليت مشكلتكم انتو، ودلوقتي مشكلتهم معايا انا لوحدي..
مريم
انت غبي يعني هو انت عادي يعني ما برضو هكون خايفه. وو وعادي يعني مش فارقه معايا..
ضحك معتز اووي وقام وقال
هههههه انا داخل انام ما تحني عليا بقي يا قاسية القلب انتي وتيجي معايا..
مريم وهي بتمسك الفوطه بتاعت اياد
وانت من اهل الخير يا معتز..
معتز
بوووومه والله..
_دخل هو اوضته وهي بصتله وابتسمت، وبعد شويه دخلت نامت عند اياد..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_تاني يوم الصبح في اوضة نيره، صحيت هلي صوت موبيلها اللي بيرن برقم سيف، قعدت بخوف وردت وسمعت صوته بيقولها..
سيف
هو مش لما تموتيني تتاكدي موت ولا كانت مجرد اغماءه بسيطه..
نيره
انت عايز ما تتكلمش هنا. تانى..
سيف
انا بره قدام بيتك، اطلعي يلاا..
_قال كلامه وقفل في وشها وهي اتنفضت بخوف، وقامت طلعت بره الشقه ولقيته واقف، وكان احساس الخوف هو اللي مسيطر عليها..
سيف
شااطره وبتسمعي الكلام، ليه بقي عملت كده؟..
نيره
انت شايف ان ده مكان مناسب نتكلم فيه؟.
سيف
ايوه، انتي مين بعتك تخلصي عليا انطقي..
نيره
هقابلك بره بس والنبي امشي من هنا..
نزل حازم من شقته ولما شاف سيف قال
مين حضرتك وواقف معاها كده ليه؟..
سيف بص لنيره وقال
هي ترد عليك..
مسكه حازم من هدومه وقال
استني يالل انا مش بكلمك..
نيره بخوف
سيبه يا حازم ده.. ده زميلي من الجامعه جاي يطمن عليا..
_سابه حازم وسيف نزل وهو متعصب، وحازم مسك نيره من دراعها وقال..
حازم
مين ده وازاي يجي لحد هنا؟..
نيره
مانا قولتلك، وسيب ايدي بقي..
حازم
ماشي يا نيره اما نشوف اخرتها معاكي..
_خلص كلامه وسابها ونزل، وهي فتحت موبيلها لقيت سيف باعتلها «هستناكي بالليل في كافي جنب الشركه بتاعتي واياكي ما تجيش هتندمي»..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وقف معتز بعربيته قدام الحضانه بتاعت اياد، وقال بعصبيه..
معتز
ما تخلصو يا مريم وتنزلو بقي متأخر علي شغلي..
مريم
استني الروج بتاعي وقع من الشنطه..
معتز بعصبيه
نعمم يا اختي هو الروج ده بتاعك انتي؟..
مريم
اومال هيكون بتاعك انت.
معتز
انزلي يا بت انتي مفيش حاجه اسمها روج..
مريم
اي هو ده، علي فكره خفيف ومش بيبان..
معتز
قولت اتنيلي انزلي، فاكره نفسك متجوزه عيل كوكو..
مريم
ياريت والله ارحم منك يا بوز الاخص…
_وميلت علي الارض ومسكت طوبه وجات تحدفها عليه بس هو مشي بسرعه وهو بيضحك.. ووصل الشغل بعد شويه ولما سال علي حازم قالولو تحت في الحجز.. ولما نزل لاقاه قاعد مع المساجين وبيتكلم معاهم..
حازم
وانت يا حج عبده حكايتك ايه قول وسمعني..
معتز
قوم يا تافهه شوف شغلك…
وقف حازم بسرعه وقال
معتز ما تفهمش غلط انا كنت بحللهم مشكله..
واحد من المساجين
ما تتفضل معانا يا معتز باشا..
معتز بعصبيه
اكتممم ياااه بدل ما اجيلك وقوم فز منك ليه لما ادخل…
وقف الكل وقال هو لحازم
حصلني علي بره يا بيه يا محترم..
حازم
حاضر وراااك اهووو..
وطلع حازم بره وقال
في ايه يا معتز هيبتي باظت قدام المساجين..
معتز
هي لسه هتبوظ، لم نفسك بقي شكلك بقي عره قدام زمايلنا..
حازم
سيبك من ده كله، انا موبيلي اتلطش جوه، خليك جدع بقي وادخل هاته والنبي..
معتز
مع نفسك انا طالع مؤموريه اصلا وجاي اقولك تمسك مكاني يلا غدا القااك..
حازم
معتز اعمل حسابك النهارده بالليل عازمك انت والمدام علي العشا في مطعم وهجيب معايا نيره..
معتزز
اشمعنا يعني؟..
حازم
عايز مراتك تقرب منها تصاحبها هما تقريبا قريبين من بعض في السن، انا حاسس البت بتضيع مني يا معتز..
طبطب معتز علي كتفه وقال
حاضر يا حازم ما تقلقش ان شاء الله كل حاجه تتعدل..
_وخلص معتز شغله بس قبل ما يرجع البيت، وقف بعربيته في شارع مقطوع وركبت جنبيه سماح اللي قالت..
سماح
مصيبه يا بيه؟.
معتز
في ايه انطقي؟..
سماح
فخري مسلط بنت من اياهم وعرفت منه انه مخليها… والنبي يا بيه مش عارفه اجيبهالك ازاي؟..
معتز
يا بت ما تنطقي في ايه قبل ما حد يشوفنا؟..
سماح
مسلط بنت ومخليها متجوزه البيه ابوك عرفي في السر…
اتعصب معتز وقال
ابن ال……
سماح
وكمان في شحنه جيالهم من بلد عربيه، بس مش عارفه المواعيد..
طلعلها فلوس كتير وقال
امسكي دول وقبل بكره زي دلوقتي اعرف تفاصيل الشحنه.
سماح
اعتبره حصل يا بيه يلا فوتك بعافيه..
معتز لنفسه بعصبيه
ليه يا بابا كده ليه ليه ليه…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في مكتب سيف كان ماسك موبيله وبيقرا رسالة نيره انها هتجيله الشركه الصبح، وبعدين شاف رسالة الراجل اللي مخليه يراقب معتز وشاف صور لسماح وهي بتركب معاه العربيه..
سيف
العب طلع خاين هو كمان يا مريم يا وجع قلبك، بس معلش لما هترجعيلي انا هطبطب عليكي كويس..
_وبعت الصور لمريم، اللي طلعت من اوصتها وهي لابسه فستان ازرق لتحت الركبه باكمان خفيفه شكله جميل وفارده شعرها علي ضهرها وقالت..
مريم
ها يا ميزو ايه رئيك فيا..
بص معتز وراه وقال
انتي تقصديني انا..
مريم
ايوه انت هو في حد غيرك هنا..
معتز وقف وقال
لا هو انا ملاحظ من بعد اخر خناقه والمعامله اتغيرت..
مريم
بص هو انا كنت عماله اقنع نفسي واقول ان الرجاله كلهم خاينين، بس قولت اغيرها واقول ان كلهم خاينين معادا انت..
معتز
والله العظيم عمري ما هخونك يا مريم، بس انا كل اللي محتاجها فرصه..
مريم
واعتبر الفرصه بدأت من النهارده..
ابتسم ليها ومسك ايدها باسها وقال
اوعدك. ان عمرك ما هتندمي علي الفرصه دي..
مريم بتوتر
طيب نمشي طيب عشان اتاخرنا علي صاحبك وقريته..
معتز بغمزه
طيب ما تيجي نكنسل العزومه دي واديني الفرصه بضمير..
مريم
لا بقولك ايه هتقل ادبك انا اللي هكنسل ام الفرصه اللي طالعه بالعافيه دي اصلا..
معتز
خلااص يا بومه انتيلي قدامي..
مريم
بطل تقولي بومه دي يا وجه السلعوه انت..
_ضحكو هما الاتنين ومشيو ونسيت مريم الفون بتاعها، وما شافتش الرسايل..
_تفتكرو ايه هيحصل لما تشوفها؟…
_وايه هيحصل لو هي ونيره بقيو صحاب؟..

يتبع….

_قبل معتز ومريم ما يدخلو المطعم مسك ايدها معتز وقال..
معتز
استني هنا قبل ما ندخل في حاجات لازم تاخدي بالك منها عشان ما نزعلش مع بعض واخرجك تاني..
مريم بثقه
عارفه عارفه ما اضحكش مع حد وما اهزرش مع حد صوتي يبقي واطي وافضل جنبك و..
معتز
استني اييه ده الكلام ده تعمليه وانتي طالعه مع فريده وهي بتنقيلك عريس..
مريم بعصبيه
هو مش انت المفروض تقولي كده عشان انت بتغير عليا يعني..
معتز
مين المتخلف اللي فهمك ان الغيره بتبقي كده واني احبسك واكبت حريتك وانتي قاعده جنبي ومعايا.
مريم
يعني انت عندك اهزر مع حد عادي واضحك عادي انت بقرون يالا صح..
معتز
يا غبيه انا قصدي اضحكي وهزري مع حازم ونيره براحتك ما انتي قدامي وحازم ده اخويا وبعدين انا واثق فيكي انك بتعرفي تخلي بالك من حدودك كويس، بس برضو عايز اعرف مين اللي فهمك ان الغيره كده..
مريم بثقه
الرويات اللي بقرأها علي الفيس..
معتز ضرب كف بالتاني
الله يخربيت الرويات وبيتك يا شيخه، ما الرويات دي اكيد هي اللي خلتك تثقي في واحد زباله زي سيف وفي الاخر اداكي علي قفاكي..
مريم يغيظ
مش احسن ما يبقي وشي فقر وما يعشليش نسوان..
معتز ابتسم
هو احنا وصلت بينا اننا بنعاير بعض باحزانا وخوزيقنا..
مريم
انا قولت من الاول كانت صدفه منيله ومعرفه تعر
معتز
طيب بصي يا عره، البنت اللي جوه دي عيلتها اتدمرت ونفسيتها زفت، يعني اللسان اللي طوله عشرين متر يتنفض ويتلم وقلة الذوق تتركن علي جنب مفهوم..
مريم مسكته من هدومه وقالت
خدت عليا اووي انت يالا، مش معني اني اديتك فرصه انك هتسوق فيها والله انا وحده ما فارق معاها حد..
معتز
بس نروح البيت ونشوف الكلام ده كويس اتنيلي قدامي..
مريم
ابو شكل اللي يخرج معاك تاني يا فقر..
معتز بغيظ
بوومه متجوز بووومه..
_وبعد شويه كانت مريم وحازم بيهزرو ويضحكو ونيره ومعتز ساكتين…
مريم
هو انا اسمع ان بتجيلكم قضيات غريبه بس مش بالشكل ده..
معتز
اسمها قواضي يا حبيبتي..
مريم
خلاص عرفنا انك كنت بتنجح في العربي وانت صغير، كل شويه عمال تعدل عليا..
حازم
سيبك منه وتعالي احكيلك عليه اغرب مشكله جات عندنا القسم وكانت من نصيب جوزك..
مريم بحماس
احكي احكي..
حازم
كان راجل كبير تقريبا عمره فوق السبعين سنه وكان معاه موبيل حديث باعته ليه ابنه اللي مسافر بره، المهم الموبيل باظ ولما سأل حد قالو انه اتفيرس، الراجل يسكت لا ياخد الفون المستشفي ويصمم يعالجوه وافتكر ان جاتله كورونا..
ضحكو كلهم ومعتز كمل وقال
وقتها الراجل ده عمل مشكله مع الدكاتره وجالي وانا حرفيا ما كنتش عارف اتصرف معاه ازاي فكلمت البيه التافهه وهو قاله انه هيعالج الموبيل…
نيره
ايوه الفون ده اللي انت جيبته لعمر اخويا عشان يصلحه وما رضيتش تديه تمنه..
معتز
ااه يا حيوان مش عملت فيها شهم وقولت انك هتصلحه من جيبك..
حازم بص بغيظ لنيره وقال
يعني من الصبح ساكته وحبكت دلوقتي تتكلمي..
مريم
هشش اسكت جبهتك قاعده علي حجري خلاص..
حازم
طيب خلي بالك منها بقي شكلها هتطول عندك في القعده دي..
ضحكت مريم وقرب منها معتز وقال بغيظ
اتلمي بضحكة الرقاصه دي، وبعدين انا جايبك تتكلمي مع البنت الغلبانه دي مش تتسهوكي مع التافه ده..
مريم
ايه ده ميزو انت بتغير عليا، مش كان من شويه انا واثق فيكي وحازم ده اخوكي..
معتز بحده
جاتك خوت في دماغك واتلميي وسنانك اللي فرحانه بيهم دول ما يبانوش تاني لحد ما نروح بدل ما تروحي من غيرهم..
مريم. بصوت عالي
جرا ايه يالاا انت ما تحترم نفسك بقي انا سكتالك من الصبح..
حازم
ايه يا معتز باشا فين الهيبه والكاريزما؟..
معتز بغيظ
لما هتتجوز هتعرف هي فين يا حبيبي..
بص حازم لنيره بضيق وقال
هي مش باينلها جواز احنا هنقضيها نكد علي طول..
وقفت نيره وقالت
انا رايحه الحمام بعد اذنكم..
وقفت مريم وقالت
استني يا نيره انا جايه معاكي..
ومشيت مريم ونيره وقال معتز
اهدي شويه وقدر ظروف البنت مش كده يا ابني..
حازم بسخريه
الصبح جالها واحد لحد البيت ولما سالتها يبقي مين قالتلي زميلها في الجامعه واني ماليش دعوه بيها..
معتز بحزن
هي اللي حصلها مش قليل وتلاقيها مش عارفه بتعمل ايه، المهم انت خليك جنبيها وما تسيبهاش يا حازم ده لو بتحبها بجد، وبعدين قولي هو ايه اللي حصل في قضية اخوها..
حازم اتنهد وقال
اخد خمسه وعشرين سنه سجن..
معتز
تقيله برضو عمره خلاص ضاع..
حازم
ربنا يهونها عليه هو كمان، اختار يخبي الحقيقه اللي لا هو ولا نيره راضين يتكلمو عنها.. هما اتاخرو ليه في الحما؟….
معتز بقلق
تكونش مريم بلعت البنت جوه..
_في الحمام كانت واقفه مريم بتظبط في شعرها وقالتلها نيره..
نيره
انتي حلوه اووي علي فكره وجوزك شكله بيحبك اووي..
ابتسمت مريم وقالتلها
شكرا، بصي انا مش بعرف ارد علي الكلام الحلو، بس حتة جوزي دي فمش عارفه اصدقك فيها ولا لا..
نيره
هو انتي شاكه انه مش بيحبك؟..
مريم بضيق
اوقات بحس انه بيحبني جدا، واوقات تانيه بكون بكدب كل كلمه بيقولها وكل احساس جوايا..
نيره
بصي هو انا هقولك اللي شوفته، هو في نظره كده بيبصلك بيها بحس انه… مش عارفه بس هو باين انه بيحبك اووي والله من نظراته ليكي ومن ضحكته اللي بتبان لما انتي بتضحكي..
مريم
ثواني يا عسل انتي هو انتي قاعده مركزه مع جوزي اوي كده ليه…
نيره بتوتر
ها لا والله انا ما اقصدش حاجه، واسفه لو دايقتك..
مريم
لا عادي ولا يهمك انا بهزر انتي خوفتي ليه كده، بقولك ايه انا سمعت حازم وهو بيقول انك بتدرسي في تجاره..
نيره
ايوه انا في سنه تانيه..
مريم
طيب انا عايزاكي تشتغلي معايا في الحضانه اللي بشتغل فيها، تدربي في الحسابات وبمرتب كويس….
نيره
والله ياريت انا اصلا حاسه ان مصاريفي تقلت اووي علي حازم وخالتوو..
مريم
اوكي انا هديكي رقمي عشان نسيت الفون بتاعي وبكره كلميني وهقولك علي المعاد عشان نروح للمديره مع بعض…
نيره
شكرا اووي يا مريم انا مش عارفه اقولك ايه؟..
مريم
يبقي ما تقوليش مدام مش عارفة..
_ضحكت نيره وبعدين طلعو كملو السهره بتاعتهم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت فخري، دخل يوسف اوضته وذق ندي جوه فوقعت علي الارض…
ندي بخوف
في ايه يا يوسف جايبني كده من بيت ابويا ليه؟..
يوسف
محدش غيرك يعرف موضوع امي انتي بقي قولتيه لمين، ولا تكوني انتي اللي متفقه مع الظابط عليا عشان تنقليله اخباري..
ندي
والله العظيم انا مش فاهمه انت بتتكلم عن ايه؟..
يوسف بعصبيه
قولتي لمين علي اللي حصل لامي، حكيتي السر اللي امنتك عليه لمين انطقييي..
ندي ببكاء
ورحمة امي ما حكيته لحد ولا قولت لحد حاجه..
يوسف
اومال هو عرف منين انا هتجنن..
ندي بقلق
طيب اهدي وفهمني في ايه، انا مش متعوده اشوفك كده؟..
حضنها يوسف وهو بيعيط وقال
انا تعبت اووي يا ندي ولا اي حاجه في حياتي عرفت اختارها امي وابويا وشغلي كل حاحه بتحصل انا اتحطيت فيها غصب عني، انتي الحاجه الوحيده اللي انا اختارتها اوعي تسبيني او تتخلي عني..
نزلت دموع ندي وقالت
مش هسيبك يا يوسف انا هفضل معاك…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بعد ما رجعت نيره وحازم البيت كانت نيره داخله شقة خالتها بس حازم مسك ايدها وقال..
حازم
استني انا عايز اعرف مين الولد اللي كان هنا الصبح؟..
اتوترت نيره وقالت
قولتلك حاجه ما تخصكش..
زعق فيها وقال
ما تجننيش عليكي لان الموضوع ده ما يخصش حد غيري، انتي نفسك ما تخصيش حد غيري وانا مستني اسمع منك ومش عايز اعرف بطريقه تانيه..
نيره ببكاء
سيبني في حالي يا حازم والله انا فيا اللي مكفيني..
_قبل ما يرد عليها فتحت ناهد الباب وقالت بقلق لما شافت نيره بتعيط..
ناهد
في ايه مالك يا نيره، انت عملتلها ايه يا حازم؟..
حازم بضيق
ما عملتش حاجه يا ماما..
ناهد بحده
ازاي ده وانا سمعاك بتزعق فيها وهي دلوقتي بتعيط…
حازم بص لنيره بحزن وقال
اهي الهانم عندك اسأليها..
_خلص كلامه وطلع شقته فوق، ونيره دخلت اوضتها بسرعه وقفلت علي نفسها وفضلت تعيط وقالت وهي بتمسك السلسله اللي جابهالها حازم زمان لما قالها انه بيحبها وكان وقتها لسه في كلية الشرطه وقالت لنفسها ببكاء..
نيره
انا اسفه يا حازم بس انا ما بقتش نيره القديمه وانت مالكش ذنب في كل اللي انا فيه وبعمله ده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في شقة معتز طلعت مريم من اوضة اياد وقالت..
مريم
انا مستحيل اخرج تاني واسيبه لوحده، طنط الفت قالتلي انه من لما صحي وهو بيعيط عليا وبالعافيه خليته ينام…
معتز بحزن
علاقتي بـ اياد باظت خالص يا مريم، اليوم اللي انتي مشيتي فيه طلع هنا يدور عليكي وافتكرني خليتك تسبيه وقالي انه بيكرهني..
مريم
هو انت كنت بتتخانق مع مامته قدامه صح؟..
معتز
لاسف ايوه، كنت بحاول ابعده عن المشاكل دي علي قد ما اقدر بس ما عرفتش..
مريم
هو فاكر عشان بيشوفنا بنتخانق انك هتبعدني عنه، انت حاول بس تقرب منه وتلعب معاه وتهتم بيه شويه وهيرجع يحبك..
معتز
طيب ده بالنسبه لاياد بالنسبالك انتي بقي ايه الدنيا..
مريم بقلق
ايه ده انت ازاي اتحولت كده ما انت كنت كويس..
معتز قرب منها وقال
اعمل ايه بقي عشان تحبيني يا شيخه طلعتي عين امي معاكي..
مريم
شغلي سفا*ح الجيزه..
معتز
ايه علاقة ده باللي انا بكلمك فيه؟..
مريم
عايزه اسمع الحلقه الجديده…
معتز
ابقي اسمعيها بكره عندي شغل وعايز انام..
مريم
خلاص هشوفها لوحدي تصبح علي خير..
معتز مسك ايدها وخلاها تقف وقال
لا ما احنا هنشوفها بكره مع بعض لما ارجع من. الشغل..
مريم بقلق
بس انا مش عايزه انام، ولو نمت انا هروح انام عند اياد…
معتز بخبث
ده كان زمان اصل الفرصه اللي انتي اديتهالي دي لازم يكون فيها شوية اثاره..
مريم بتوتر
لاا انا ممكن اسحبها عادي لو ما احترمتش نفسك..
معتز
تعالي بس عايز اوريكي حاجه جوه..
مريم
هو انا عبيطه هتضحك عليا، مش هدخل..
شالها معتز وقال
يخربيت دماغ امك الناشفه، ما فيش مره تقولي فيها حاضر..
مريم بخوف
معتز نزلني والله ههزعل بجد..
_دخل بيها الاوضه بتاعته وقفل الباب برجله ونزلها ووقف قدامها وقال بجديه…
معتز
نزلتك اهو اهدي بقي وما تخافيش انا مش هعمل حاجه غصب عنك، انا بس جايبلك حاجه وعايز اديهالك..
مريم بضيق
حاجة ايه دي؟..
_راح معتز وفتح الدرج بتاع الكومدينو وطلع علبه صغيره، ووقف قدامها تاني وفتحها وكان فيها خاتم الماظ..
معتز
شبكتك يا مريم..
بصتله وهي مش مصدقه اللي عمله وقالت
بكاام ده؟..
ضحك غصب عنه وقال
بطلة العالم في الفصلان والله..
مريم
لا بجد بكام ده غالي اووي، انا مش هقدر اخده..
معتز بهدوء
يا غبيه انتي مراتي يعني مافيش حاجه في الدنيا دي تغلي عليكي..
مريم
بس يعني انا هعمل بيه ايه هو حلو اووي بس انا مش متعوده البس الحاجات دي..
معتز
الخاتم ده اتجوزت بيه تيته وكان شبكتها، واخدته ماما بعدها وكان شبكتها برضو و..
مريم بضيق
وكان بتاع مراتك القديمه ودلوقتي دوري..
معتز
مستعجله علي طول ما فيش صبر، ملك زمان ما رصيتش تاخده وقالت انها مش هتاخد شبكه مستعمله، وماما نسيت تديه ليكي ففرحنا او كتب الكتاب اللي عملنااه واديتهولي انا وقالتلي اقدمهولك لما احس انك بتحبيني..
مريم
وانت دلوقتي حاسس اني بحبك..
معتز
شوفتي الجمله اللي قولتيها دي، هبقي اسعد واحد في الدنيا لو قولتي اخر كلمه فيها بس..
_اخدت منه الخاتم وراحت نامت علي السرير وقالت..
مريم
تصبح علي خير اطفي النور وتعالي نام عشان عندك شغل..
معتز ابتسم وقال
ده بجد انتي هتنامي هنا؟!..
مريم
لا جايه اخد لفه هنا وماشيه، انت عبيط يا ابني ما انا نمت خلاص..
طفي النور وراح نام جنبيها وقال بصوت واطي
والله العظيم بحبك وعمري ما حبيت غيرك..
مريم
يعني ما حبيتش مراتك الاولي؟..
معتز
لا حبيتها بس كان حب عشره وزعلت عليها جدا لما ماتت وكنت ناوي ما اتجوزش اصلا بعدها، لحد ما شوفتك وكل حاجه في حياتي اتغيرت وعرفت معني الحب اللي بجد..
ابتسمت مريم اوي وقالت
طيب بحيث كده بقي تصبح علي خير يا ابو اياد..
معتز بخبث
هو انا ممكن احضنك عادي وانام ولا ا…
مريم بحده
هتتخمد بادبك ولا اقوم امشي..
ضحك معتز وقال
ههه لا خلاص انا ما صدقت ان حصل تطور في ام العلاقه دي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ تاني يوم الصبح طلع فاروق من اوضته، واتكلم في الموبيل بصوت واطي وقال..
فاروق
ايوه يا حبيبتي انا ساعه بالكتير وهجيلك.
زيزي
طيب بسرعه يا بيبي عشان انت وحشتني اووي..
فاروق
وانتي كمان يا وحشتيني اووي..
الفت بحده من ورااه
هي مين دي اللي وحشتك يا فاروق..
فاروق علي صوته وقال
وانتي كمان يا جني يا حبيبتي وحشتيني، طيب سلميلي علي جدو وقوليلو جدو فاروق جايلك كمان شويه..
وقفل الموبيل وقال لالفت
في ايه يا الفت وقفالي كده ليه؟..
الفت بسخريه
انا مش هسالك بتكلم مين، بس احب اقولك ان الكدب مالوش رجلين ياا.. يا جدوو..
فاروق
لا يا هانم انا مش كداب انتي اللي كبرتي وخرفتي والعيشه معاكي بقيت تقرف..
وقفت الفت وزعقت فيه وقالت
وانا طول عمري عايشه معاك في قرف، هو انا مستغربه خيانتك دلوقتي ليه ما انت طول عمرك بتخوني..
_طلعت الخدامه وخبطت علي مريم ومعتز..
قامت مريم وقالت لمعتز اللي نايم جنبيها
معتز انت يا ابني..
معتز
جهزي الفطار يا ملك وصحيني..
مسكت المخده وضربته بيها وقالت
يارب ملك تاخدك عندها واخلص يا غيبوبه، اتنيل قووم افتح معايا..
معتز بضبق
والله مش قصدي اغلط في اسمك بس..
مريم
عادي يا معتز دماغي اكبر من كده ودي كات مراتك وكانت مكاني سنين كتير، المهم قوم افتح..
معتزز
يعني انتي خايفه تقومي تفتحي..
مريم
ايوه خايفه افرض كان حد من رجالة فخري..
معتز
طيب قايم اهوو..
_فتح معتز الباب ومريم كانت وراه ولقيو الخدامه..
معتز
في ايه يا بنتي علي الصبح كده؟..
الخدامه
هو حضرتك مش سامع الهانم والباشا بيتخانقو جامد تحت والموضوع شكله هيكبر..
اتنهد معتز بضيق وقال
مريم خليكي مع اياد عشان لو صحي، وانا هنزل اشوف في ايه؟..
مريم
ماشي وابقي تعالي طمني..
_دخلت مريم وقعدت في الصاله ومسكت موبيلها وقالت لنفسها..
مريم
انت فينك من امبارح مش فاكراك خالص..
_اول ما فتحته شافت الرسايل اللي باعتها ليها سيف من رقم غريب، واول شافت صور البنت اللي معتز في العربيه دموعها نزلت و..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في كافي علي النيل دخلت نيره وقعدت قدام سيف اللي قالها..
سيف
اي سر انك تقابليني الصبح بدري كده؟..
نيره
عشان مش عايزه حد يشوفني معاك، واللي عايزه تفهمه انا هفهمه ليك دلوقتي..
سيف
ايووه انتي مين بقي وليه دخلتي حياتي..
نيره بخبث
انا صاحبة نور عبدالرحمن.
سيف
مين نور عبد الرحمن دي؟..
نيره بسخريه
ايه لحقت تنساها ده معداش كام شهر علي موتها، اللي كنت متجوزها عرفي واتخليت عنها..
سيف بغيظ
وهي اللي بعتاكي بقي، ده انا هوديكي وهوديها في ستين داهيه..
نيره بدموع
هي راحت خلاص فيها، نور اخوها قتلها بعد ما عرف انها علي علاقه بواحد ومامتها ماتت بحسرتها واخوها هيقضي عمره كله في السجن..
سيف بصدمه
انتي بتقولي ايه اكيد بتهزري..
نيره بحقد
حضرتك دمرت عيله كامله، قفلت بيت كان مفتوح وكله سعاده خليته ضلمه ومهجور، ضعيت ناس كتير اكيد زي نور، انت متحمل نفسك كده انا كان نفسي اموتك واخد حقها بس قولت كده هرحمك عقاب ربنا ليك هيكون ابشع من الموت علي كل اللي عملته في نور وغيرها انت شيطان. يا سيف..
_قالت كلامها وسابته ومشيت وهو دموعه نزلت علي. وشه بندم وكل اللي ظهر في باله نور وحبها ليه وانها كانت بتنفذ كل اللي بيقولها عليه وهي مصدقااه وواثقه فيه..
_فا يا تارا ايه اللي هيحصل لسيف؟….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_اما في شقة الفت وفاروق نزل معتز بسرعه ووقف بينهم وقال بقلق..
معتز
يا جماعه في ايه علي الصبح مش كده؟..
فاروق بحده
اسأل امك اللي كبرت وخرفت..
بص معتز لباباه بحده، والفت قالت
اطلع يا معتز شقتك ما فيش حاجه يا حبيبي…
فاروق بعصبيه
لا في قول لامك تبطل حركات العيال اللي بتعملها دي، مش في كل حاجه بعملها تشك فيا..
معتز بضيق
خلاص يا ماما عشان خاطري، ما فيش حاحه تستاهل زعلك ولا دموعك..
فاروق شد معتز من بدراعه وقال بحده
تقصد ايه يا ولد انت كمان بكلامك ده، انت نسبيت اني ابوك ولازم تحترم نفسك وانت بتتكلم..
معتز بحده
وانا حضرتك ما قولتش حاجه انا بحاول اطيب خاطر امي..
الفت ببكاء
ابنك ما بقاش صغير ومابقاش في حاجه تستخبي، بس هي كلمه يا فاروق قدام ابنك اهوو الفت اللي كانت زمان تلمك من حضن كل وحده شويه وتعدي القرف بتاعك خلاص زهقت وكبرت زي ما انت بتقول مش هتخان منك علي كبر كمان..ولو طلعت فهلا بتخوني وغلاوة معتز وابنه عندي انا ما هقعد معاك دقيقه واحده.. اطلع شقتك يا معتز وقول لمراتك ما فيش حاجه وافطرو فوق لوحدكم النهارده..
خلصت كلامها ودخلت اوضتها، وفاروق ساب البيت ومشي، ومعتز طلع شقته وكان مدايق جدا بسبب اللي بيحصل بين باياه ومامته ده.. واول ما دخل لقي مريم قاعده مدايقه.. قعد جنبيها وقال…
معتز
لو سمحتي يا مريم بلاش اي اسأله دلوقتي انا مخنوق لوحدي..
وقفت مريم قدامه وقالت بجمود
طلقني..
بصلها بحده وقام وقف وقال
في ايه انتي كمان الجنان هيشتغل علي الصبح..
مريم بدموع
لا جنان ولا غيره طلبي بسيط جدا طلقني..
معتز اتنهد وقال
اسكتي يا مريم عشان انا والله ماسك اعصابي بالعافيه وبلاش تيجي فيكي انتي المره دي..
مريم بعصبيه
انت ما بتفهمش انا لا بفرق معايا اعصابك ولا اي حاجه اما عايزه اطلق، عشان مش هعيش مع واحد زيك خاين وكداب…
معتز بحده
ايوه عقدك هتطلع عليا انا بقي..
ضحكت بسخريه وقالت
هعهههه بقيت عقدي دلوقتي، عقدي دي سببها اني وثقت في اتنين وسخين انت وهو..
ضربها بالقلم وقال
ما تتلمي بقي علي الصبح..
حطت ايدها علي وشها وبصتله بصدمه، وقبل ما تتكلم سمعو صوت اياد اللي واقف عند اوضته بيعيط وخايف جدا..
معتز بغيظ وعصبيه مسكها من دراعها جامد وقال
عجبك كده ياريت تكوني ارتاحتي يا مريم انا بجد زهقت منك ومن تصرفاتك دي،شايفه ابني بقي بيكرهني بسببك انتي يارتك ما ظهرتي في حياتي اصلا…..
_خلص كلامه وذقها جامد فوقعت علي الكنبه وهو اخد مفاتيح عربيته ونزل..
_تفتكرو بقي ايه اللي هيحصل؟…

يتبع….

_كانت مريم بتلم في هدومها ودموعها علي وشها، ودخل عندها اياد وهو بيعيط وقال..
اياد
انتي هتسبيني يا ماما..
بصتله مريم بحزن وقالت
لا يا حبيبي انا هاخدك معايا بس انت بطل تعيط..
اياد ببكاء
لا انتي بتضحكي عليا وهتسبيني لوحدي..
حضنته مريم وقالت
والله هاخدك معايا مش هسيبك يا حبيبي..
اياد
ما انتي لو اخدتيني معاكي تيته هتيجي تاخدني من عندك وهرجع هنا تاني اقعد لوحدي وصحابي يقولولي في الحضانه اني ما عنديش ماما زيهم..
مريم
والله ما حد هياخدك مني و يلا ناخد هدوم كتير معانا..
اياد مسح دموعه وقال
يلا يا ماما…
_نزلت مريم ومعاها اياد وجات تطلع وقفها الحارس اللي جايبه معتز وقال…
الحارس
لو سمحتي يا هانم ممنوع الخروج من البيت من غير اذن معتز باشا…
اتنهدت مريم بضيق وقالت
اوعي من طريقي..
الحارس
لو سمحتي يا هانم بلاش تسببيلنا مشاكل واتفضلي جوه..
مريم
عارف انا لولا ان معايا عيل صغير قلبه رهيف انا كنت علقتك من رجليك، اتنيل اوعي من قدامي وطظ فيك وفي الباشا بتاعك..
نزلت الفت وقالت بقلق
في ايه يا مريم صوتك عالي ليه كده؟..
مسحت مريم دموعها وقالت وهي متعصبه
انا عايزه امشي وابنك مخلي البتوع دول ما يخرجونيش..
الفت بقلق
طيب اهدي طيب وعايزه تمشي ليه، وواخده ليه اياد معاكي؟..
مريم بحزن
لو سمحتي يا طنط سيبوني في حالي انا عايزه امشي ومش هقدر اسيب اياد واغلي حاجه عندك سيبني امشي ومعايا اياد ومتخليش ابنك يجي ياخده مني الفتره دي..
اتنهدت الفت وقالت
طيب اهدي يا حبيبتي، وحاضر هعملك اللي انتي عايزااه، حد منكم يوصلها يلا..
الحارس
بس معتز بيه ا..
زعقت فيه الفت
لو معتز اتكلم قوله مامتك هي اللي سمحت ليها تمشي…
مريم
شكرا يا طنط..
مسكت الفت وشها وقالت
هو مد ايده عليكي صح؟..
نزلت دموع مريم وقالت
حصل خير بعد اذنك..
_واخدت اياد ومشيت والفت طلعت شقتهاا، وبعد شويه وصلت مريم بيت فريده..
فريده
هو انتي لحقتي ما بقاش ليكي حاجه راجعه بيت جوزك…
مريم
هفطر اياد جوه عشان لسه ما فطرش..
اياد
احنا مش هنروح الحضانه يا ماما؟..
مريم
هنروح يا قلب ماما، بس نفطر الاول..
اياد
طيب انا مش هاكل غير لما عينك تبطل تعيط..
ابتسمت مريم غصب عنها وقالت
وانا ازاي بس اعيط وانا معايا احن طفل في الدنيا كلها، انت العوض اللي بجد يا اياد انا ربنا بعتك ليا عشان تهون عليا..
اياد ما فهمش كلامها وقال
طيب انا جعان هتفطريني ولا اروح لفريده…
ضحكت مريم وقالت
لا هفطرك يا حبيبي….
_وخلصت معاه مريم ودخلته اوضته يجهز حاجة الحضانه وقعدت مع فريده..
فريده
ايه اللي في وشك ده؟….
مريم
انتي عارفه كويس ايه ده يا ماما..
فريده
ليه عمل كده اكيد في سبب.
ضحكت مريم وقالت
والله اصلا ما كنتش عايزه اجيلك عارفه ليه عشان هتدافعي عنه حتي بعد ما خاني ومد ايده عليا الحيوان، بس ماليش مكان اروح فيه غير هنا للاسف…
فريده
ما اكيد طريقتك اللي زي الزفت دي هي اللي وصلته يعمل كده..
مريم
بقولك خاني ومد ايده عليا حسي بيا بقي، بس ازاي بقي هتحسي بيا وانا مش بنتك اصلا..
فريده بعصبيه
انتي قليلة الادب، وانتي بنتي غصب عنك كمان..
عيطت مريم وحضنتها وقالت
انا اسفه يا ماما والله مش قصدي بس انا قلبي واجعني اووي..
بعدتها عنها فريده وقالت
شوفتي لما بتتعصبي بتعملي ايه، بتقولي كلام وحش ما حدش يا مريم بيستحمله..
مريم
خاني يا فريده انا شوفته بعيني، انا ليه بيحصل فيا كده ليه؟..
فريده
اهدي وبطلي تعيطي وخانك ازاي بس؟..
_طلعت مريم الفون بتاعها وورتها الصور اللي بعتها ليها سيف..
فريده
هو سيف اللي بعتلك الصور دي اه يا ابن الجزمه، معتز لما شافهم قالك ايه؟..
مريم
ما شافهومش اكيد هيكدب عليا..
فريده
فرقي يا مريم بين الاتنين معتز غير سيف ومش بيخونك انا اللي اسمي خالتك متاكده ان في وصف للصوره دي تاني غير الخيانه…
مريم
انا هطلق ولو ما طلقنيش هخلعه، انا عمر ما حد مد ايده عليا يا فريده انا عمري ما اتوجعت غير منهم هما الاتنين..
طلع اياد وقال
انا جاهز يا ماما يلا بينا..
فريده
انتي رايحه الحضانه النهارده؟..
مريم
ايوه لازم اروح النهارده والا هترفد، وكمان اياد مش عايزاه يتأخر عن زمايله..
فريده
اياد ده اللي هو ابن معتز؟..
مريم
لا يا ماما اياد ده ابني، يلا سلام..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وصل معتز بعربيته قدام بيته وطلع شقته بس مامته وقفته وقالت..
الفت
استني تعالي عايزااك..
معتز
لو سمحتي يا ماما انا متأخر لوحدي علي الشغل و..
الفت
قولت عايزاك تعالي ادخل..
دخل معاها معتز وهي بصتله بسخريه وقالت
بعد تمنيه وتلاتين سنه جواز من باباك وبربي فيك انت كمان اكتشفت اني زوجه فاشله وام فاشله كمان..
معتز
ليه بتقولي كده يا ماما..
الفت
انا ربيتك انك تمد ايدك علي وحده ست انت كده راجل يعني وفرحان بنفسك..
معتز اتنهد وقال
لو سمحتي يا ماما خليكي بعيد عن الموضوع ده ارجوكي..
الفت بحزن
انا اللي غلطانه لما اختارتلك مريم جيبت بنت صغيره لسه معندهاش اي خبره في الدنيا وخليتها تبقي ام وزوجه عشان سعادة ابني وبس وفي الاخر مش لاقيه غير ان البنت بتتعذب معاك وبس..
معتز بسخريه
اصلها عايشه مع شيطان بيصبحها بعلقه وبيمسيها بعلقه، وعلي فكره ريحي نفسك انا اللي اختارت مريم وانا اللي كملت معاها بمزاجي مش عشانك ولا عشان اياد بس انا ليا طاقه وخلصت من كل حاجه..
الفت بدموع
رجع مراتك وصلح حياتك يا معتز، وكفايه اووي انها قدرت تبقي ام لاياد وتعامله بطريقه امه نفسها ما كانتش هتكون كده معاه..
معتز
وانا فين من ده كله، كبري دماغك يا ماما ولما ابقي اخلص من الدوشه اللي في الشغل دي هشوف هعمل ايه مع مريم..
الفت
طيب بلاش مريم ابنك يا معتز؟..
معتز بحزن
ابني احسن وهو بعيد عني لانه بكل بساطه مش بيحبني وبيكرهني وشايفني سبب في موت مامته..
_خلص كلامه ومشي من قدامها وراح غير هدومه وراح شغله..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وعدا اكتر من شهر ومريم ومعتز بعيد عن بعض جدا وكل واحد فيهم ملهي في شغله وحياته.. وفي بيت يوسف فخري كان بيتكلم في الفون وقال..
يوسف
تمام اووي بس ما عرفتش منه برضو هو مين اللي بيجيبله الاخبار؟..
…….
لا والله يا يوسف بيه ده حد تبع معتز بس، المهم انت خلي بالك وخلي تغير مكان التسليم في اليوم اللي هتسلم فيه..
يوسف بحقد
ومين قالك اني هسلم اصلا، العمليه دي تخليص حق بيني وبين حضرة الظابط، المهم خليك علي اتفاقناا..
_قفل يوسف مع اللي بيكلمه، ودخلت عنده ندي وكانت مدايقه..
يوسف
مالك يا ندي في ايه؟..
ندي بحزن
انا حامل يا يوسف…
فرح يوسف ومسك ايدها وقال
ودي حاجه تزعلك، ده احلي خبر في حياتي اني هبقي اب..
ندي بدموع
انت هتربيه معايا صح؟..
يوسف بضيق
انتي عايزه ايه؟..
ندي
مش عايزه اربيه لوحدي مش عايزه ابني يتولد يتيم او ابوه في السجن، ولو ده حصل انا عمري في حياتي ما هسامحك..
_سابته ومشيت وهو نزلت دموعه وقال لنفسه بحزن..
يوسف
ياريتني اكون قادر احدد نهايتي ايه يا ندي، بس مش بايدي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في الحضانه اللي شغاله فيها ندي راحت للمكتب اللي شغاله فيه نيره وقالت..
مريم
ياريت الشغل عندنا يكون عجب حضرتك يا افندم..
ابتسمت نيره وقالت
ايه ده ميس مريم بنفسها هنا؟..
مربم
عشان تعرفي انك مهمه عندي وجيبالك قهوه باللبن كمان..
نيره
هو انا عايزه اعرف ليه مل المدرسات هنا بيخافو منك؟..
مريم
ما عندهمش نظر مع اني لطيفه وكيوت..
نيره
انتي متاكده من كلامك ده؟..
مريم
في ايه يا بنت انتي؟..
نيره بخوف
انا مش قصدي حاجه والله..
ضكت مريم وقالت
هههه اهو انتي كمان خوفتي..
نيره
طيب هو في سؤال تاني بس لو مش عايزه تردي براحتك والله..
مريم
اتكلمي علي طول يا نيره في ايه؟..
نيره
هو حازم قالي اسالك عشان معتز مش بيحكي حاجه وهو حاسس انك انتي ومعتز متخانفين ده بجد يعني؟..
اتنهدت مريم بضيق وقالت
بصي طمنيه وقوليلو انها مشكله بسيطه وهتعدي..
نيره
طيب ده هقوله لحازم تمام، انتي بقي ايه؟..
مريم بدموع
عارفه احساس انك تقولي لا مش عايزه لحاجه انتي هتموتي عليها، اهو ده ملخص علاقتي انا ومعتز..
نيره بحزن
بس لازم تقولي مش عايزه عشان ما ينفعش تكملي صح؟..
مريم
بت انتي متخزوقه صح؟..
نيره بثقه
لا لسه بس في الطريق..
_ضحكو هما الاتنين وفضلو يتكلمو طول البريك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي شغل معتز طلع من مكتب معتز ظابط زميله اسمه فهمي وكان حازم داخل، فبصله فهمي بسخريه وقال..
فهمي
اهلا وانت جاي منين يا حازم من تحت من عند المساجين اللي كنت بتطبطب عليهم يا حنين ههههه
حازم
لا كنت جاي من عند امك يا سمج..
فهمي
ما تحترم نفسك يا حازم احسنلك..
حازم بحده
هتعمل ايه يعني قول يمكن اخاف…
طلع معتز وقال
في ايه يا حازم؟..
حازم
الواد ده بيعمل ايه هنا يا معتز هو من امتي بيبقي في شغل معانا اصلا..
فهمي
هو انا شغال عندك انت وهو ده قرار سيادة اللواء..
معتز
تعالي يا حازم معايا جوه، وانت شوف شغلك يا فهمي..
_دخل حازم ومعتز المكتب وقال حازم وهو متعصب..
حازم
ازاي يعني فهمي يبقي معانا في القضيه؟..
معتز
هو للحق شاطر في شغله والعمليه المره دي يا قاتل يا مقتول ومحتاجه قوه كبيره وفهمي تقيل في شغله وانه يجي معانا ده مكسب لينا..
حازم
بلاش تثق فيه ده تعبان ومش ساهل..
معتز
عيب عليك صاحبك مش قليل برضو..
دخل العسكري وقال
في واحده بره بتقول اسمها فريده عايزه حضرتك يا معتز باشا..
معتز
طيب دخلها..
حازم
مين دي يا معتز؟..
معتز
دي تعتبر حماتي خالة مريم..
حازم
طيب هسيبك انا ونتكلم وقت تاني..
_ومشي حازم ودخلت عنده فريده وقالت بضيق..
فريده
علي فكره انا جايه وزعلانه منك اد كده..
معتز
يا ستي حقك عليا من قبل ما اعرف انتي زعلانه ليه…
فريده
علي اساس انك مش عارف انا زعلانه ليه يعني..
معتز
تشربي ايه طيب الاول..
فريده
مش هشرب حاجه يا معتز، بقي داخل في شهرين مزعل بنتي ولا بتسال فيها ولا حتي في ابنك ليه كده بس يا ابني..
معتز بضيق
هي قالتلك انا مزعلها ليه؟..
فريده
بص هي ايا كان اللي قالتله ما كانش ينفع ابدا انك تمد ايدك عليها انت مش جايبها من الشارع ولا مالهاش اهل..
معتز
لو سمحتي يا فريده بلاش الكلام ده، واعرفي الاول هي طلع منها ايه وقالت ايه وصلني لكده..
فريده
معذوره ومعذوره اووي كمان…
معتز بحده
ما فيش اي عذر لكلامها ده عندي ولا هخطي اي خطوه لقدام في علاقتنا غير لما هي تبطل عند وتيجي تقولي اي مبرر الكلام اللي اتقال…
فريده
الموضوع فيه سيف يا معتز ومش هنطق اي كلمه تاني غير لما تيجي وتتكلم معاها..
معتز
مش هاجي يا فريده كفايه اووي كده؟..
فريده
لا هتيجي عشان انت الراجل والكبير العاقل، ولاخر مره بقولك ان مريم كانت معذوره في زعلها..
معتز
استني يا فريده هاجس اوصلك..
فريده
لا خليك في شغلك انا معايا اوبر تحت، ولو ما جيتش يا معتز هزعل منك اووووي..
_مشيت فريده ومعتز قعد يفكر هو هبعمل ايه، هل هيسمع كلامها ولا لا؟…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت سيف دخلت مامته عنده اوضته لقيته قاعد مدايق وباصص من البلكونه..
ام سيف
واخرتها ايه اللي حصل وصلك للحاله دي؟..
سيف
عايزه ايه يا ماما؟..
ام سيف
ليه يا ابني سايب شغلك وحالك وحابس نفسك هنا..
سيف
عشان انا ما اتربتش، انتو ما عرفتوش تربوني..
ام سيف
ليه الكلام ده، انت احسن واحد في الدنيا ومعاك فلوس ا..
زعق فيها سيف
بس بقي اسكتي مش بالفلوس مش معني اني لما احتاج اي حاجه في اي وقت تجيني كده انا هبقي احسن واحد، او لما تنجحوني في المدرسه من غير ما اذاكر انتو كده خلتوني افشل واتعود ان كل حاجه هتيجي بسهوله…عشان كده بقيت فاشل في كل حاجه…
الام
يعني دي اخرتها عشان انا وباباك ما كناش حرمينك من حاجه تقول كده..
سيف
ياريتكم حرمتوني وعلمتوني ابقي كويس مش بحالي ده، هو انا ليه عايش اصلا عشان اضحك علي بنات الناس ولا عشان اخلص شغلي بالرشاوي والسكك الشمال ولا عشان البنت الوحيده اللي حبيتها خونتها وكسرتها وخليتها تفضل طول عمرها كرهاني..
ام سيف
انت ايه اللي بتقوله ده، انت مش كده انا ابني كويس واحسن واحد في الدنيا، سيبك من مريم انا هجيبلك احلي عروسه غيرها منها لله انت بقيت كده بسببها..
سيف بدموع
شوفتي بدل مل تزعلي مني وتدايقي من القرف اللي بعمله بتبرريه ليا وكانك بتقوليلي كمل واعمل اللي عايزه ولا يهمك..
الام بقلق
انا مش قصدي بس م..
زعق فيها وقال
اطلعي بره يلاااا اطلعييييي بررره مالكيييش دعوه بيا..
_طلعت مامته من عنده وهو قعد لوحده تاني ولما افتكر كل اللي عمله ونور واللي حصلها فضل يبكي اووي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي مكان وقف فاروق بعربيته قدام عماره كبيره ونزل من عربيته وطلع العماره ودخل شقه فيها وكانت في بنت حلوه اووي قاعده هناك..
فاروق
وحشتيني اووي يا حبيبتي..
زيزي
لا انا زعلانه منك ومش هكلمك..
فاروق
ليه بس كده يا حبيبتي انا عملت ايه؟..
زيزي
انت مش وعدتني انك هتعلن جوازنا، انا سيبت اهلي عشانك وانت المفروض تضحي عشاني..
فاروق
قريب اوووي الكل هيعرف كل حاجه، بس بلاش قلبة وشك دي..
زيزي
وانا هستني يا حبيبي عشان بحبك…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعد كام يوم في النادي كانت فريده والفت قاعدين مع بعض..
فريده
متاكده انه جاي يا الفت؟..
الفت
ايوه ولو ما جاش انا مش هكلمه تاني خالص..
فريده
يا وليه انشفي بقي، ولو مجاش الطشيه بالقلم علي وشه..
الفت
لا انا مستحيل امد. ايدي عليه ولا علي حد لا لا..
فريده
طيب بس عشان مريم جات اهي..
_قربت منهم مريم وكان معاها اياد اللي لابس هدوم السباحه واديته للكابتن وقعدت معاهم.
الفت
مش ناويه تيجي علي نفسك انتي المره دي وتسامحي يا مريم؟..
مريم
لا يا طنط مش ناويه..
فريده
معلش يا الفت انا ما عرفتش اربي..
مريم
هو اياد خايف ينزل المايه ولا ايه، انا قايمه اشوفو..
_قامت مريم وراحت ناحية اياد وجه في الوقت ده معتز ووقف وراها بمسافه بعيده وهي مش واخده بالها وكانت والفت وفريده مبسوطين انه جه…
مريم
ايه يا اياد يا حبيبي ليه واقف كده يلا بسرعه انزل..
اياد
ما انا هنزل اهو يا ماما..
مريم
طيب بسرعه شويه يا حبيبي يلاا..
المدرب
بسرعه يا اياد مش كده يلااا..
مريم بحده
يعني هو يعملك ايه يطير، علي مهلك يا اياد يا حبيبي براحتك خالص معانا لاخر اليوم..
المدرب
يا مدام انا مش قصدي بس عشان بتدرب مع زمايله..
مريم
براحته ابني مش بيحب السربعه وبعدين انت وراك ايه ما جاتش من دقيقتين زياده..يلا يا ايدو علي مهلك يا حبيبي..
ضحك معتز غصب عنه وقرب منها وقال
ازيك يا مريم؟..
بصت ليه بضيق، واياد مسك فيها وقال بخوف
انا مش هسيب ماما، انت مش جاي تاخدني صح..
حضنه معتز وقال
لا مش جاي اخدك بس انت وحشتني وانا جاي اشوفك…
اياد
انا عندي تمرين ولو هتكلم ماما ما تخليهاش تعيط تاني لو سمحت.
ابتسمله معتز وقال
بس كده من عينيا..
_نزل اياد المايه ومعتز قرب من مريم وقالها بضيق هو كمان..
معتز
ممكن نتكلم شويه..
مريم
لا مش ن عشان مش هتكلم مع واحد همجي زيك بيتكلم بايده..
معتز بحده
وبالنسبه لطريقتك دي عادي يعني ما تخرجش اي حد من شعوره..
مريم
انت جاي عايز ايه مني؟..
مسك ايدها وقال
مش هنتكلم هنا قدام الناس اكيد تعالي معايا..
_طلع معتز بره وكان مكان فاضي وسخبت هي ايدها منه ووقفت مدايقه، وهو بصلها بحزن وقال…
معتز
وبعدين اخرة العند ده ايه؟..
مريم
نتطلق ما عنديش غير كده..
معتز
اطلقك وانا عارف السبب اللي هطلقك عشانه تمام، انما اطلقك من غير اي سبب لا مش فاضي انا للعب العيال ده..
مريم بعصبيه
انت واحد قليل اصل علي فكره والكل مغلطك وانت مش شايف نفسك غلطان..
معتز
عارفه الكل مغلطني ليه، عشان كلهم شافو انك ام كويسه لاياد انتي نفسك بقيتي كده فعلا بس نسيتي انك متجوزه، وانا كراجل متجوز حقي فين عندك اهتمامك اللي مديااه كله لاياد انا فين منه ولا حاجه صفر علي الشمال بالنسبالك، وما فيش راجل يرضي باللي انا راضي بيه بس عشان بحبك قولت معلش، وموضوع الفرح والشبكه ده كان قرارك انتي انا ما غصبتكيش علي اي حاجه…
مريم بدموع
وعشان مقصره معاك فقولت اروح اخونها بقي صح، وانا زي الهبله عماله افكر ازاي هبدأ معاك من جديد و..
معتز بعصبيه
هو انتي هتكدبي وتصدقي، خونتك فين انا؟..
مريم طلعت موبيله وورته الصور وقالت
اتفضل شوف مين دي بقي وتعرفها من امتي يا محترم؟..
معتز بجمود
سيف اللي بعتهالك صح، تمام اووي روحتي صدقتيه تاني بعد كل اللي عمله فيكي وجيتي شكيتي فيا انا ونعم الغباء بصراحه..
_ادها الموبيل وجه بمشي وقفت قدامه وقالت بعصبيه..
مريم
لا مش هسيبك تمشي كده عادي، انت خونتني واهو مش لاقي كلام تقولو..
معتز بحده
لا في كلام كتير ممكن اقولو بس في حاله واحده بس لما تساليني وانتي عايزه تفهمي مين دي من غير نظرة الشك وقلة الثقه دي، بس مدام صدقتيه هو وكدبتيني انا يبقي ما يهمنيش تفهمي ايه؟..
_قال كلامه وسابها ومشي طلع عربيته وهو متعصب وقال…
معتز
سييييف وحياة امك المره دي مش هتعدي علي خير، بس اروق من اللي انا فيه ده؟..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_في بيت حازم سلم علي مامته وكانت نيره قاعده بتتفرج علي التلفزيون..
حازم
خلاص بقي يا ماما هو انا كل ما اروح مأموريه تعملي المناحه دي…
ناهد
تخلي بالك من نفسك وطول الطريق تقرا قرآن..
حازم
حاضر يا ماما، المهم خلي بالك من نفسك ومن نيره…
ناهد
حاضر يا حبيبي..
_مشي حازم وقربت ناهد من نيره وقالت بغيظ..
ناهد
روحي بسرعه سلمي عليه قبل ما يمشي بدل ما انتي قاعده مدايقه كده..
نيره
انا هروح واللي يحصل يحصل بقي..
_نزلت نيره بسرعن ولحقته قبل ما يطلع عربيته وقالت..
نيره
حازم استني..
حازم
في حاجه ولا ايه؟..
نيره بتوتر
لا ما فيش انا جيت اسلم عليك واقولك خلي بالك من نفسك…
حازم
فيكي الخير والله..
نيره
ما تزعلش يا حازم لو سمحت انت اكتر واحد عارف نيره انت بالنسبالها ايه…
حازم
كنت عارف انما دلوقتي انا ما اعرفش اي حاجه عنك، وكانك مش انتي البنت اللي انا حبيتها وكبرت علي ايديا..
_خلص كلامه وطلع عربيته ومشي، وبعد شويه وصل للفريق بتاعه ومعتز كان هو القائد وقال..
معتز يجديه
دلوقتي هنتحرك علي طريق العريش الجديد، وهنوصل فيل معاد التسليم بساعه، جاهزين يا رجاله..
الكل بصوت واحد
جاهزين يا افندم..
وقف فهمي في مكان بعيد وطلع موبيله وقال
ايوه يا يوسف بيه هنتحرك دلوقتي، هنوصل بعد ساعتين وانا جاهز للي اتفقنا عليه…
_وبعد شويه وصل فعلا معتز والفريق بتاعه المكان اللي هيكون فيه التسليم، وقبل ما يدي الاوامر لفريقه لقي ضرب النار حواليهم من كل ناحيه…
معتز
علي الارض الكل علي الارض بسرعه واتحركوو..
حازم
احنا اتغفلنا يا معتز..
معتز
حازم خد النص بالظبط وانزل تحت البيت من الناحيه التانيه، وانا وفهمي هنكون في هنا والجاله حاولينا لازم نسيطر علي الوضع واول ما تامن المكان تحت اديني خبر عشان ننسحب فاهم..
حازم
تمام يا باشا..
_نزل الكل ووقف فهمي في ناحيه ومعتز في ناحيه تانيه والرجاله في كل مكان حد وكلهم متفرقين.. وقرب فهمي من معتز ووقف جنبيه وبصله وابتسم بسخريه….
معتز
انت هتتنحلي ما تضرب يا ابني اللي قدامك؟…
فهمي
بس انا مش عايز اموت رجالة فخري، انا عايز اخلص منك انت واخد مكانك وكل حاجه في حياتك زي ما اخدت مني ملك زمان..
معتز بعصبيه
وقت كلامك ده احنا في مهمه وبنتغفل وضرب النار علينا زي الرز من كل مكان..
فهمي
المهمه هتخلص بروحك يا معتز..
‌_وقبل معتز ما يرفع سلاحه ضربه فهمي بالطلقه في صدره ووقع معتز علي الارض سايح في دمه، وبعدين طلع موبيله وقال..
فهمي
ايوه يا يوسف بيه نفذت اللي انت طلبته مني وتقدر تقراله الفاتحه كمان..
يوسف
الله يرحمه كان طيب وكان حنين اووي لا وطموح يلا نفتكره بالخير بقي..
_وبعد شويه ضرب النار وقف وحازم فضل يدور علي معتز وهو ماسك سلاحه واتصدم لما لاقاه واقع علي الارض وسايح في دمه..فا جري عليه وقال بدموع وخوف….
حازم
معتز قوم يا صاحبي، انا قولتلك بلاش فهمي قووم يا معتز مش هتخلص هنا انا ماليش اخوات ولا صحاب غيرك قوووووم…
ــــــــــــــــــ
_في بيت فريده كانت مريم واقفه في المطبخ مع اياد وقالت…
مريم
يلا سمعني تاني لما هتشوف بابا هتقولو ايه؟..
اياد
هقوله انه وحشني خالص واني بحبه عشان هو حلو واني مش بكرهه..
مريم
وايه كمان يا لمض ما تعملش نفسك ناسي..
اياد بحزن
لا انا مش هكذب واقوله اني بحبه اكتر واحد عشان بحبك انتي وهو قد بعض وانتي اكتر بواحد سنتي كمان..
ضحكت مريم وباسته وقالت
ايه القمر ده يا حبيب مامي..
_وفجأه موبيلها رن وردت كان حازم وصوته منهار خالص…
مريم بقلق
في ايه يا حازم ما تخوفنيش؟..
حازم
……………..
_وقع الموبيل من ايد مريم ودموعها نزلت و؟…
_تفتكرو معتز حصله ايه وحازم قال ايه لمريم.؟…

يتبع….

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top