رواية زوجة بالاكراه الفصل الخامس 5 والأخير
.
.
.
.
فتحت عيني بتعب كنت حاسة بألم في كل جسمي …فجأة افتكرت اللي حصل ….اقتكرت مريم لما زقتني علي السلالم ….فتحت عيوني بصدمة …ابني اكيد حصله حاجة ….قمت وصرخت ….جه زياد بسرعة وحضنني…بعدت عنه وانا بقول بجنون:
-ابني يا زياد ….ابني حصله ايه
بصلي بحزن فمسكته من قميصه وقولت :
-قولي …انطق
-انتي اجهضتي البيبي
دموعي نزلت وقعدت اصرخ جامد ….صحيح معداش عليه شهر في بطني بس ده حتة مني …حتة من روحي قبل مت تكون من جسمي ودمي ….حضني زياد جامد وانا ببكي …نومني علي السرير وهو بيقول بحزن :
-ارتاحي انتي دلوقتي …وضعك كان خطير بس الحمدلله قدروا ينقذوكي ..بس البيبي مات
دموعي كانت بتنزل لوحدها ….بصتله وانا بقول :
– هي ليه عملت كده يا زياد …هي اللي سعت عشان الطفل ده اللي خلاها تقتل ابني ليه …وفلوس ايه اللي قالتلي حاطة ايدي عليها …مش فاهمة
اتنهد وقال :
– مريم كانت عايزة البيبي عشان الفلوس ولما قولتلها هطلقك قالت تخرب الليلة كلها ويبقي لا هي ولا انا
بصتله بصدمة وقولت :
-تطلقها؟!!ليه تطلقها ؟!انت بتحبها وهي كمان…
-هي مبتحبنيش وانتي عارفة كدة كويس …مريم بتحب فلوسي ولما واجهتها ما انكرتش
مسحت دموعي وقولت:
-وطبعا كنت انا الضحية الوحيدة اللي اشترتوني بفلوسكم …تعالي يا آية اتجوزي جوزي وخدي مليون جنية وقبلت عشان الحوجة مرة …والفقر قاسي ..بسبب اني بموت كل يوم وابني مش في حضن …بموت وانا عارفة ان ابني في حضن ست غيري بيقولها امي. …وخلاص. اللي انتوا عايزينه مني بس. الهانم مش عايزة ابني فرمتني من فوق السلالم زي لعبة ملهاش لازمة….انا مش لعبة …اه بعت نفسي ليكم بس هي استغلت حاجتي …استغلت حقارة طليقي معايا ….وفي الاخر قتلت ابني
حطيت ايدي علي وشي وبدأت ابكي …طبطب زياد عليا وقال :
– انا هعوضك
بعدت ايدي وانا بقول :
-هترجعلي ابني اللي مات يعني؟!
-هرجع حقك ….مريم هتتعاقب…ده وعد يا آية …
كل اللي عملته مريم فيكي هتاخد عقابه
……
وزياد نفذ وعده رفعنا قضية علي مريم …وبشهادتي قدرنا نثبت جريمتها(شروع في قتل ) …زياد مترددش انه يستخدم كل محامينه عشان يجيبولي اقصي عقوبة ليها واللي كانت السجن المؤبد ….يوم نطق الحكم مكنتش عارفة افرج لان حقي وحق ابني رجع ولا ابكي واحزن عشان حياة مريم اتدمرت بالشكل ده ..قلبي كان واجعني عليه لدرجة طلبت من زياد يتصرف ويخرجها بس رفض وقال دي اخرة الطمع
…..
بعدها عشت مع زياد في بيته كزوجة ..
زياد اعترف انه بدأ يميل ليا وعايز يعيش معايا كل حياته …حتي جده حبني …وقدرت اسدد ديوني
….الحاجة اللي كانت ناقصاني هي ابني بس في يوم حصلت حاجة عمري ما اتخيلها….كرم اتسجن بسبب تجارته في المخدرات تحت اسم شركته الصغيرة …واضطر ساعتها يتنازل عن حضانة الولد …كنت مذهولة وانا بشوف حقي بيرجع.لحد عندي ..صحيح ربنا دخلني اختبارات كتير بس عوضني بطريقة انا مكنتش اتخيلها ابدا …زوج محب وابني في حضني وديوني سددتها…والخبر الأخير ناوية اشاركه دلوقتي مع جدي وزياد
…..
-خير يا ايوش جامعانا كده ليه
ابتسمت لجدي وزياد وقولت :
-فيه خبر حلو ليكم
– ايه هو
– انا حامل
– ايه
قالوها الاتنين سوا
– انا حامل
قرب جدي وباس علي راسي وعيونه مدمعة وقال :
– انا مبسوط ان هيبقالي حفيد غير كريم …انا هكتبلك ثروتي كلها يا آية …كل حاجة هتكون ليكي
– لا يا جدي
– لا ايه في حد يرفس النعمة
– انا مش برفسها…بس حابة نستخدمها في حاجات احسن
بصلي زياد بفخر فقال جدي :
-زي ايه مثلا
-في ناس كتيرة مديونة يا جدي …فيه ناس مهددين بالسجن لا مدفعوش وده مسبب ليهم رعب احنا لازم نساعدهم مش ربنا بيقول بسم الله الرحمن الرحيم (إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴾ فيه ناس كتير محتاجة الفلوس دي اكتر مننا احنا…والغارمين برضه يا جدي متعرفش اصحاب الديون بيكونوا مهمومين ازاي …خايفين في كل. وقت يدق فيها باب بيتهم انا عشت الرعب ده ومش عايزة حد تاني يعيشه
-بارك الله فيكي يا بنتي….انتي جوهرة والله يا آية …ايه رايك تتطلقي من حفيدي وتتجوزيني انا.
– ايه يا جدي يا جدي مالك عايز تاخدها مني وقدامي طب احترم وجودي
ضحكت انا وجدي عليه …بصلي جدي وقال :
-حاضر يا آية هخصص نص فلوسي الصدقات بس الباقي ليكي انتي و زياد وكريم وحفيدي اللي جاي فاهمة …
هزيت راسي فقال بحماس:
-انا رايح العب مع كريم شوية عن اذنكم
.
.
مشي جدي فقرب زياد مني وقال:
-شكرا
– علي ايه
– علي انك دخلتي حياتي يا آية …علي انك حبتيني …انا بشكر ربنا كل يوم عليكي …انتي جوهرة فعلا
ابتسمت بكسوف فشالني وقال :
-ما تيجي نلعب شوية
-زياااااد بطل قلة أدب
ضحكنا انا وهو ولف بيا …الحياة اخيرا بقت حلوة ❤
تمت النهاية..