رواية سلفتي هلاك الجزء الثالث

الجزء الثالث من هنا????
ربيع
يا امي انا مقدرتش ا بقلب مشيره
انتي عارفه انها بتحبني اوي قدرش تعيش
من غيري
الام
سيب مشيره عليا انا هتكلم معاها وهي لو بتحبك هتقولك روح اتجوز ي انا من حقي
اشوف ليك عيل
ربيع
بس يا امي مش من رحمه انا اصلا لو ات
رحمه مش هقدر اجي جمبها دي مرات اخويا
فاهمه يعني اي مرات اخويا
الام
بكره هتكون مراتك ي ريح قلبي بقي
انا مش قد الكلام ده رحمه لو ات هتروح
تعيش معاه جوزها وانا مش هقدر اقولها
مس هتخدي العيال
ربيع
امي طيب اجلي كلام في الموضوع ده دلوقتي

خلي بعدين أنا خارج بس دلوقتي وبعدين نتكلم
الام
مش هستني كتير يا ربيع ماشي وبعدها خرج
ربيع وهو مش عارف يقول لامه اي وهي جت ليا اوضه
وقالت ليا
ال
مشيره عايزه اتكلم معاكي شويه تعالي
نتكلم برا
مشيره
حاضر يا ماما وخرجت والصه لما قالت
ليا
بقولك اي يا مشيرا انا طول عمري بتعامل
معاكي انك بنتي وربنا يعلم انا بحبك ازاي
بس تي انتي عمرك ما هتكوني عندي اغلي
من ابني
مشيره
هو فيه اي يا ماما هو انا حصل شئ
يضايق ربيع وانا مش واخده بالي
ال
لا تي انا عايزه ابني يتجوز ويخلف ويكون
اب واظن أن انتي لو بتحبي هتخلي
يتجوز وانا انصت لما سمعت كلامها ده

وبعدين قولت ليها
مشيره
يا ماما انا قولت ليه كذه مره والله اتجوز وهو
قالي لا مش عايز وعالعموم انا والله انا
مش زعلانه لو عايز يتجوز يروح يتجوز
وفي الوقت ده لقيت بتقولي
ال
عين العقل يا قلب امك طول عمري بقول
عليكي بنتي مش مرات ابني وهي خدتني في
ها وبعدين خرجت من غير قول ليا
مين ه ولما جه ربيع بليل قالي
ربيع
مساء الخير مالك فيكي اي شكلك معيط ليه
كده هو حصل حاجه
مشيره
لا والله ما فيه حاجه بس عايزه اطلب منك
طلب ياريت تسمع كلام مامتك تجوز
عامله تجوزي سيبي اي فيه اي مالك
مين قال إن انا موافق عالموضوع ده
رحمه
من غير ما انت تقول يا بابا انا اساسا مش موافقه عالموضوع ده وسعتها قالت ليها
بقولك اي يا رحمه انا خلاص قولت انك هتتجوزي
ربيع والكلام خلص وبعدين يا ابو ربيع انا

مش عايزه عيال ابني يروحه
رحمه
والله يا ماما اللي تشوفي انا هعمل اللي انتي
عايزه بعد م أنا داخله اوضتي ودخلت الاوضه
وبعدها يا قال
يا
انتي كده بي في البيت حريقه والله العظيم
أنا مش عارف عقلك فين ازاي يعني عايزه تعملي
كده
بقولك اي اسكت انت انا عارفه بتصرف
ازاي كويس.اوي انا مش هسيب عيل من عيالي
مش بيخلف والتاني وبعدين عياله
يروحه والبت اتغيرت ومش بقت
تتكلم في بيع البيت
يا
والله العظيم انتي عليكي اعملي اللي انتي
عايزه انتي حره وفعلا فضلت وراهم
لحد ما اتجوزا ويوم الفرح بعد ما جوزي
دخل الاوضه مع سلفتي قالت ليه
­ رحمه

والله يا ربيع انا مش عارفه ازاي ماما صممت .علي
كده بس انا مش عايزك تكرهني والله انا مليش
ربيع
خالص انا عملت اللي هما عايزو خلصنا يا رحمه
رحمه
بجد والله انا مش ه زي ما انت فاكر ولا
عمري نسيت اخوك بس أنا كنت في ين
بين امي وامك يا اتجوز العريس اللي اخترتوا
امي يا اتجوزك انت
ربيع
اسمعي بس الكلام اللي هقولوا ليكي انا بحب
مشيره جدا ولو يوم فكرتي تزعليها متعرفيش .انا
ممكن اعمل معاكي اي دي الغاليه
رحمه
اخس عليك انا عمري ما هزعلها والله وربنا .يعلم انا بحبها قد اي وانا كنت في اوضتي عامله
اعيط جدا علشان جوزي اتجوز عليا وبصراحه
كنت اوي وعدا شهرين واحنا
عايشين في البيت وجه اليوم المشؤوم اللي

رحمه جت فيه وقالت
رحمه
اخيرا هفرح قلبك يا انا
الف الف مبروك يا حبيبتي معقول ربيع .هيكون
اب بعد الوقت ده انا مش قادره اصدق لولولوي
وبعدها انا خرجت من الاوضه. قولت
مشيره
خير يا ماما فيه اي حضرتك بتزغرطي ليه
فرحني معاكي وفي الوقت ده ردت
عليا رحمه وقالت
رحمه
انا يا حبيبتي بركي ليا انا وربيع .اخيرا .هيكون اب وانا طبعا كنت .ه
اوي وقولت ليهم
مشيره .الف الف مبروك بعد م أنا
محتاجه اريح شويه وبعدها قالت
رحمه
رحمه
اتفضلي يا حبيبتي تريح هي عملت
اي انهارده دي طول النهار قاعده قدام
التلفزيون
سيبك منها والنبي خليني انا في الخبر السعيد

ده الف مبروك يا حبيبتي وفي الوقت ده
لقيت رفعت بيرن وانا قولت
رحمه
دي ماما بعد هدخل اكلمها جوا يا ماما ودخلت الاوضه وقولت ليه هو ينفع
تكل دلوقتي أنا مش ه مشاكل
رفعت
بقولك اي يا عروسه انا سايبك بقالي شهرين
في عقد البيت اللي هيكون ب اسمك بقي
رحمه
اصبر بس عليا شهر كمان وكل حاجه .هتكون
ب اسمي اقفل بقي علشان ربيع داخل
وربيع نسيني خالص ودخل الأوضه عند رحمه
وقال
ربيع

معقول اللي سمعته ده انتي يا رحمه الف
الف مبروك أما مش مصدق نفسي
رحمه
اه بس أنا كده هكون ام ابنك وبصراحه بقي .انا
مش حباه يكون ليا ضره وعايزك تطلق مشيره
ربيع
انتي بتقولي اي انا مش هقدر اعمل كده
طبعا انا بحب مشيره وانتي عارفه أن مقدرش اعيش منها غيرها وفي الوقت ده قالت ليه
رحمه
يعني تقدر تعيش من غيري انا عادي تمام
برحتك انا مضمنش هي ممكن تعمل فيا
اي لعرف أن منك ااااه بطني
ربيع

مالك فيكي اي براحه طيب اقعدي علي
وقعدها علي وهي قالت ليه
رحمه
بصراحه انا بحبك اوي وكفايه ان بقيت
منك وانا فرحانه أن انت هتكون اب وانت المفروض تخاف علي اللي في بطني
ربيع
لو انتي بتحبني بجد متقوليش كده تاني
انا مقدرتش اعيش من غيرها ولا من غيرك
دلوقتي لو ليا معزه عندك أرجوكي متعمليش
حاجه تزعلني
رحمه .
علشان تعرف أن بحبك انا مش هتكلم
معاك في الحوار ده تاني ومن يوم ما رحمه
بقت وانا شلت الهم كله لام بقيت مسؤله عن البيت وكمان عند ختها وفي يوم قولت .
ل
مشيره
ماما انا داخله أ شويه لان اوي ومش
عارفه مالي هتعوزي حاجه
رحمه
اه انا عايزه اشرب مانجه اصل بتوحم ممكن

تعملي ليا كوبيا مانجه وسعتها قالت ليها
ادخلي ي انتي يا مشيره وانا هعمل ليها
رحمه
والله يا ماما ما يحصل ازاي يعني تقومي واحنا
قاعدين معقول يا مشيره هتخلي ماما اللي تعمل العصير برضه وانا في الوقت ده كنت حاسه انها عايزه تقوم الدنيا عليها وبعدين دخلت عملت ولما خرجت قوله
مشيره
العصير بس معلش بقي ابقي دخلي الكوبيا
المطبخ بعد خلصي لان بجد ومحتاجه
أ شويه وانا دخلت الأوضه وبعدها سمعت
ص وق جري علي ص رحمه اللي كان
جاي من المطبخ وعامله تص ووقعه في الأرض و وافقه ورحمه قالت
رحمه
منك لله يا شيخه عايزه تسقطتني ليه
وعامله وانا كنت ه
مشيره
انا عليكي هو انا جيت جمبك انا كنت

والله ولقيت بتقولي
عليكي يا مشيره انتي اي ولا منك ولا من
كفايه شرك عايزه تنزلي الواد اللي بت من الدنيا لبني وانا كنت عامله اعيط وقولت
مشيره
والله يا ماما ما جيت جنبها ولا عملت ليها
حاجه أنا كنت في الأوضه قدامك
محدش دخل المطبخ غيرك انتي ومين اللي
دلق الزيت ده عالارض غيرك وانا كنت منهاره
وقولت
مشيره
والله يا ماما مع عملت كده انا بجد هم
وربيع يكون اب ولقيت ضرتي بتقول
رحمه
لا لا يا ماما انا خاف علي اللي في بطني
انا هروح لامي لحد ما اولد اه دي عايزه

تخلص ومن ابني وكانت الصه لما قالت
لا يا حبيبتي انتي اللي تقعدي واللي غلط هو
اللي يتعاقب ويمشي من هنا اه لما
اشوف راي ربيع اي بقي لما يجي في اللي حصل ده وانتي اتفضلي علي اوضتك يلا لحد ما يجي
ربيع وانا دخلت اوضتي وهي سندت رحمه لحد
أوضتها ولما جه ربيع دخل ل رحمه
رحمه
ااااه مش قادره ااه اوي اي ده هو
انت جيت يا ربيع شوفت اللي حصل مش قولت
ليك أن مشيره عايزه تخلص ومن اللي
في بطني
ربيع
حقك عليا يا رحمه والله العظيم انا هعرف شغلي
معاها بس انتي كويسه واللي في بطنك كويس
رحمه
اه الحمد لله بس والنبي وديني عند امي انا

مش هعرف اقعد هنا اه اخاف علي نفسي
­ ربيع
ابدا والله هي اللي ملهاش عيش
هنا خالص وفي الوقت ده لقيت ربيع دخل
وبيقولي لمي علشان تمشي
مشيره
اروح فين بس والله العظيم دي كدابه هي
اللي عملت في نفسها كده علشان انا امشي
من البيت
ربيع
والمفروض أن أصدق الهبل ده لا طبعا
انا عارف انك من يوم ما عرفتي انها
وانتي عايزه تخلصي منها انتي طالق يا مشيره
مشيره
ربنا يسامحك خليك ماشي وراها لحد شوف
اخرها اي وانا همشي يا ربيع وفي الوقت ده دخل
يا وقالي
ال
بقولك اي البيت ده بيتك انا مصدق مشيره واللي
مش عجبه يمشي هنا
ربيع
ينهار ابيض يا أبا انت بتعمل كده علشان
خاطر مشيره
ال

لا عامل كده علشان مش برضي ب أنا
واثق انها معملتش حاجه والحيه اللي برا
دي سبب البلاوي
ربيع
وأنا مش عايز اعيش مع مشيره هنا
يا أبا تاني
الاب
خالص خد مراتك التانيه وامشي انما مشيره لا
وفعلا خرج ربيع متعصب وقال ل رحمه
ربيع
لمي علشان نمشي من هنا .خالص
ملناش مكان في البيت ده تاني وفي الوقت
ده ردت عليه رحمه وقالت
رحمه
نروح فين بس انت ناسي ان البيت بيتك انت
وانت اللي تقول مين يقعد ومين يمشي
روح مشيهم كلهم من البيت محدش يتحكم…. يتبع……
لمتابعة الجزء الرابع من هناااااا ????

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top