رواية سلفتي هلاك الجزء الثاني

الجزء الثاني من هنا?????
ويا اول لما مسك الكوبيا جسمه فضل يترعش وبعدين الكوبيا وقعت منه واتت وبعدين لقيت رحمه بتقول
رحمه
اي ده يا عمي مش تخلي بالك عالعموم دقيقه
واحده هعملك غيرها
مشيره
لا لا خليها بعد الاكل هو هياكل دلوقتي وبعدين خرجت رحمه ويا قال ليا
ال
من أمتي الحنيه دي مش فاهم يعني واهو
عنيا شكلها كانت في الكوبيا

اهي وقعت اتت وفي الوقت ده انا قولت
ليه
مشيره
يمكن عايزه انكم تحبوها والله شكلها طيبه
بس هي فيها حته التناكه شويه عالعموم
هروح اعمل ليك الاكل وخرجت من الأوضه
وبعدها دخلت رحمه الاوضه عند جوزها
حسن
اي مالك فيكي اي داخله عامله كده ليه
رحمه
بقولك اي سبني في حالي دلوقتي انا مش
عايزه كلام كتير مش فاهمه اي الحظ ده
وبعدين هو قال
حسن
مش عارف هعمل اي في موضوع القضيه
بس بجد انا لازم ابيع البيت ده فكري معايا
يا رحمه
رحمه
الحل أن ابوك يم لازم نخلص منه وسعتها
انت تقول ليهم انك عايز تبيع
حسن
ازاي يعني هو انا هصبر لسه بعد عمر طويل
يعني الراجل مستعجل الا صحيح مقولتيش
ليا هو كان واقف بيتكلم معاكي في اي

رحمه
بقولك اي موضوع بيع البيت بالسعر ده فيه
سر انت لازم تعرف هو عايز يبيع البيت
بالتمن ده ليه
حسن
والله عامل افكر من ساعتها هو ليه عايز يشتري
بس هعرف ازاي
رحمه
اسكت انت هو انت بتعرف تعمل حاجه انا
هعرف مش فاهمه عمري ما اقدر اعتمد عليك
في حاجه خالص
حسن
اصل ….
رحمه
بقولك اي اسكت دلوقتي وروح شوف ابوك
كده وحاول تتكلم معاه سبني في حالي دلوقتي
علشان اعرف اشوف انا هعمل ايه وبعدها
كنا بليل قاعدين انا ورحمه و
وبعدين قالت
بقولك يا مشيره بكره باذن الله بعد
ال عايزين برضه نعمل اكل وناكل الناس
رحمه
اي ده مش كافيه اللي هتعملوا فرقوا
اللحمه
ال
تي ده ثواب واعطي الناس مما اعطاكي
الله
رحمه
والله طيب طلما انتي حقانيه كده قولي .ليا أنه ببيع البيت ويروح هو
يقعد في اي بيت تاني وخلي يوزع الفلوس
علي عياله
مشيره
انتي ازاي تتكلمي مع ماما بالطريقه دي وبعدين
عمي حر في مالو احنا ملناش دعوه خالص
رحمه

بقولك اي اقعدي انتي علي جمب محدش اصلا
وجه ليكي كلام يا ماما أنتي مش عارفه
حسن نفسه يعمل المشروع اللي في اغه
اوي وفي الوقت ده دخل ربيع وقال
ربيع
بقولك اي يا مرات اخويا عندنا الستات مينفعش
تدخل في كلام الرجاله وبعدين لما ابوكي
يوزع ورثه وهو عايش ابقي
تعالي قولي ل ابويا يعمل كده وبعدين
بكره باذن الله بعد صلاه العيد انتي وجوزك ترجعوا بيتكم
رحمه
ومين قال كده انشاء الله ده حسن ليه في
البيت ده زي ما انت ليك بالظبط وانا مش
ماشيه يا ربيع
ربيع
يبقي تقعدي هنا بادبك وملكيش دعوه ب حد
مفهوم وفي الوقت ده حسن دخل وقال
حسن
اي يا ه صكم عالي ليه ده انا جايه
من برا علي صكم العالي
الام
تعالي شوف مراتك اللي عامله تتكلم في
بيع البيت
حسن

يا امي هي عندها حق وبعدين انتي عارفه
رفعت دلوقتي عايز ياخد البيت بكام
الام
يا خساره تربيتي فيك بدل قول لمراتك
ملكيش دعوه وخليكي في حالك تقول كده
البيت ده مش هيتابع وفي الوقت ده
خرج يا وقال
بقولك اي يا ربيع اعمل حسابك أن بعد العيد
هكتب البيت ده ب اسمك ونصيبك انت يا حسن
الأرض وكلامي خلص والكل كان واقف
ساكت ورحمه دخلت الاوضه وبعدها حسن
حسن
هعمل اي دلوقتي يا رحمه انتي عارفه
أن البيت ده تمنه ضعف تمن
الأرض ٣مرات
­ رحمه
ابوك قولتك لازم يم وانت لازم تساعدني
علي كده البيت لو اتكتبت ب اسم اخوك
انت كده خالص روحت في
حسن
لا مقدرتش اعمل كده دن ابويا برضه انا هشوف
حل تاني وعدا ايام العيد وبرضه يا نفذ
كلامه وكتب البيت ب اسم ربيع وطبعا
كان حسن ليه بيت في البلد برضه راح قعد فيه
وفي يوم كانت رحمه خارجه
حسن
رايحه فين يا رحمه انتي اتعودي كل يوم
علي الخروج والموضوع ده مينفعش
رحمه

بقولك اي انت تقعد ساكت مش عايزه اسمع
صك مش كفايه ابوك كتب البيت ب اسم
اخوك علشان جبنك وبعدها خرجت وراحت
بيت رفعت
رفعت
مدام رحمه اتفضلي
رحمه
احنا هنعمل اي في موضوع للبيت انا بجد لو
البيت ده راح من ايدي انا ممكن ام فيها
رفعت
هههههههههههه بيت اي حضرتك انا عرفت .أن
خالص البيت بقي ب اسم ربيع وانتو ملكوش فيه
دلوقتي
رحمه
بس عندي الحل بس مش هقولك عليه
الا لما اعرف انت عايز البيت ده ليه
رفعت
البيت ده تحته اثار والآثار دي بتاعتي انا مهما
يحصل خالص عرفتي كده قولي بقي انتي
عندك الحل ازاي
رحمه
ايوه كده بقي انا كده فهمت انت عارض
الثمن ده ليه
رفعت
بس لو الكلام ده راح لحد انا ممكن اك فيها
رحمه
انت هت فعلا بس مش انا حسن لازم
يمو

رفعت
طيب ليه مع ان مافيش حاجه ب اسم حسن
يعني المفروض اللي يم ربيع
رحمه
لا حسن وانا اتجوز ربيع وفي الوقت ده هيكون
سهل أن اخد البيت اسمع كلامي بس
هقولك اي
رفعت
انا مش مصدق اللي بسمعه ده وبعدين
حتي لو عملتي كده ربيع هيتجوزك ازاي وهما
يعني مش طايقينك
رحمه
بس بيحبوا العيال وانت عارف ان ربيع مراته
مش بتخلف بس اهم شي اكون انا برا الموضوع
يعني الموضوع ده يحصل بعيد عني
رافعت
طيب سبيني بس افكر في الموضوع ده
رحمه
ماشي فكر بس أنا مش هسيب الفلوس تروح
وبعدها مشيت وجت البيت عندنا
ربيع
خير يا رحمه فيه اي جايه ليه وهي كانت وافقه
وقالت
رحمه
والله يا ه انا حاسه أن كنا غلط ومينفعش
أن تقف قدام عمي بس اعمل اي ل حسن
عامله اكلم يجي يراضي ابو مش عايز
ربيع

لا والله كلك خير والله وبعدها لقيت يا
بيقولي
انا هروح ليه هو برضه ابني ومش عايز يكون
زعلان وفي الوقت ده لقينا واحد من البلد
جاي يقول
الراجل
الحق يا استاذ ربيع اخوك وقع في الترعه وهو
كان واقف
رحمه
معقول جوزي حبيبي والكل جري وبعدين
طلعوا وروحنا المستشفي والدكتور خرج قال
الدكتور
البقاء لله وطبعا كلنا فضلنا نعيط ويا
تعب اوي وكانت رحمه موجوده معانا في البيت
والحزن الشديد باين عليها ومش عايزه
تاكل خالص وفي يوم دخلت قالت ليها
تي مينفعش قله الاكل دي الله يرحمه
بس لازم تفوقي شويه علشان خاطر عيالك
رحمه
اعمل اي يا امي الغالي ربنا يرحمه والنبي
يا ماسمحوا علي اللي حصل
والله تي مسمحينه من يوم ما خرج من البيت
وعمرنا ما زعلنا منه الله يرحمه وبعدها انا دخلت
وقولت

يا رحمه لازم تفوقي شويه علشان خاطر
عيالك مينفعش كده تي والإعمار
بيد الله
رحمه
الله يرحمه ويخليكم ليهم وعشنا مع ب هناك
وفي يوم قولت ل
مشيره
ماما والله العظيم انا ما قصدي حاجه بس انتي
مصدقه اللي فيه رحمه ده
ال
لا طبعا بس عامله كده علشان خاطر العيال
هنعمل اي يعني
مشيره
ربنا يهديها يا ماما والله العظيم انا مش عارفه
اللي حصل لحسن ده حصل ازاي
ال
قدر ومكتوب واحنا مؤن وفي الوقت
ده دخلت رحمه وهي بتقول
رحمه
ياماما معلش انا مسافره بكره علشان
ماما عايزه تطمن علي العيال
ال

طيب مهي كانت لسه هنا في عزا حسن
انا بصراحه مقدرتش ابعد عن العيال دلوقتي
رحمه
ياماما يومين بس وهنيجي خالص احنا مبقاش
لينا حاجه هناك علشان نقعد علشانها
­ الام
اللي يريحك يا بنتي اعملي وفعلا تاني يوم
رجعت بيت اهلها ورفعت اتصل بيها وقال
رفعت
انتي اي اللي خلاكي تمشي من البلد مش
قولت ليكي لازم تكوني هنا الفتره دي
رحمه
لازم يحسوا بغياب العيال يا رفعت علشان
اقدر اعلقهم بيها
رفعت
بجد عجبني اغك دي اوي
رحمه
بس ربنا ما يوريك اغي دي لما بتقلب
علي حد بتكون عامله ازاي يعني يا رفعت انا
وحده مصلحتي عندي اولا بقولك اي اقفل
بسرعه ربيع بيرن عليا وقفلت السكه وكلمت

ربيع وقالت
رحمه
الو ايوه يا ربيع عامل اي
ربيع
هو انتي راجعه البلد أمتي بصراحه
بابا متعلق جدا بالعيال وعايز يشوفهم
ارجوكي يا رحمه خليكي الفتره دي جمب
بابا وماما
رحمه
يومين بس باذن الله وهرجع البلد وانا
كمان ولله اتعلقت بيهم اوي ربيع انا عايزه .اكلي منك طلب ياريت متزعلش علي اللي عملته
معاكم في الفتره الاخيره
ربيع
مش مهم انا خليكي مع بابا وماما يا رحمه
وبالنسبه ليا مش زعلان وبعد بقي
لان لازم اقفل السكه وفي الوقت ده

كنت داخله الاوضه ولقيت ربيع بيقولي
ربيع
جاهزه يا حبيبتي علشان ميعاد الدكتور
مش عايزين نتأخر وانا في الوقت ده قولت
مشيره
والله يا حبيبي انا خايفه اروح بس يلا بينا
ورحونا ولقيت الدكتور بيقولي
الدكتور
للاسف فرصه ال بالنسبه ليكي صعبه
جدا علشان سن حضرتك
ربيع
طيب موضوع الحقن المجهري يا دكتور
احنا نقدر نعمله
الدكتور
فرصته برضه قليله جدا المشكله سن مدام
مشيره كبير والله لو فيه امل انا كنت قولت
ربيع
تمام يا دكتور يلا بينا وبعدها مشينا وانا زعلانه
جدا ولقيت ربيع بيقولي اوعي

تحطي في اغك انتي عندي اغلي من اي
حاجه والله وانا شلت الفكره دي من اغي
مشيره
لو عايز تتجوز انا والله ما عندي مانع
روح اتجوز كفايه عندي انك جمبي
ربيع
شيلي الفكره دي من اغك خالص انا مش .
عايز عيال الا منك انتي وروحنا البيت وربيع .قال
ل وكانت زعلانه بس مش عايزه توضح
ليا وعدا ٦شهور وكانت رحمه بتروح القاهره
يجي عندنا وكانت الصه يوم ما جت
قالت
رحمه
والله يا ماما انا مش عايزه اقولك اي بس
بابا وماما مصممين أن اتجوز وبابا جاب ليا
عريس وانا مش عارفه ارفض

اي ده تتجوزي طيب والعيال انا مقدرتش اعيش
من غيرهم
رحمه
يا ماما وانتي عارفه أن انا ام ومقدرتش اعيش
برضه من غير عيالي وعارفه انك عمرك ما
هتخديهم
يعني انتي موافقه علي العريس يا رحمه
ولا اي مش فاهمه
رحمه .
والله مش بمزاجي يا ماما انا لو عليا افضل
عايشه علي ذكري حسن العمر كله بس
اعمل اي لاهلي بقي وفضلت وبعدين
دخلت الاوضه وانا في الوقت ده قولت
مشيره
هي من حقها يا امي انها تتجوز بس برضه
مينفعش ترحم عيال حسن منكم
ال
انا كنت خايفه من اليوم ده هو ربيع فين
وهي أول لما قالت الكلمه دي كنت حاسه
أن فيه مصيبه وقولت ليها
مشيره

خرج يا امي عايزه اتصل بيه يجي
ال
اه دلوقتي حلا وفعلا جه ودخل الأوضه
عند وقال
ربيع
السلام عليكم يا امي خير فيه اي
الام
اسمع اللي هقول عليه ده انت هتتجوز
رحمه مرات اخوك انا معنديش استعداد حد
غريب يربي عيال اخوك
ربيع
انتي بتقولي اي لا طبعا مينفعش اعمل كده
الام
ده كلام نهائي والنبي ي لو بتحبني انا
مقدرتش اعيش من غير عيال اخوك وانت .مراتك
ملهاش في وفي الوقت ده رد عليها وقال……. يتبع…..
لمتابعة الجزء الثالث من هنااااااااا????

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top