رواية ” نقاب زينب ” الجزء الأول بقلم زينب غانم

-ماما أنا عاوزة ألبس النقاب. -تلبــــسي إيه ياختي؟ ده علىٰ جثتي. “عيطت”-ياماما بالله نفسي ألبسه من زمان بالله ماتحرميني من ده كمان. -أنتِ مجنـــونة لأ طبعًا مستحيل أوافق أنا أهو لبـــسته مرة مستحملتوش أنتِ هتستحمــــليه؟ وبعدين حتىٰ لو استحمــــلتيه برضو مستحيل. -يامـامـ… “قطــــعت كلامي وشدتني من شعري جامد وضــــربتني بالقلم وقالت وهي بتزعق” -أنا كلامي […]

رواية ” نقاب زينب ” الجزء الأول بقلم زينب غانم Read More »

أنت القريب و الصديق الجزء الثاني و الأخير

حلّ الفتور في حياتنا وبدأ الحب ينضب وشعرت ابنتنا بما صار بالبيت من جو حزين وفراق وشيك ، اتصلت بصديقتي أشكو لها حزن قلبي فما وجدتها وسألت هنا وهناك فوجدتها قد سافرت مع زوجها لدولة ما ولم تخبرني ! يالله أخبرها بكل شيء وُخبرني أنها راحلة ؟ أي مكر هذا ! ، هرعت نحو قريبتي

أنت القريب و الصديق الجزء الثاني و الأخير Read More »

أنت القريب و الصديق الجزء الأول

تقول : تزوجنا بعد سنة من التخرج أحببته وأحبني كثيرًا وعشنا خارج البلاد لخمسة سنواتٍ نعمنا فيهم بالهناء والود وأنجبنا فتاة هنأت معنا في حياة شديدة التفاهم والرعاية حتى عُدنا للوطن وبدأ البعض في التدخل في نظام حياتنا : تقول قريبة لي يجعلك تطبخين بشكل يومي ويبخل عليكِ بالراحة ؟ قول أخرى يجعلك تستقلين المواصلات

أنت القريب و الصديق الجزء الأول Read More »

بنت الاصول الفصل الرابع والاخير

رفعت المفاتيح: البيت الي فوق انا كنت شاريه وكاتبه بإسمك بس مكونتش ناوي أقولك غير لما أشتري لأخوك واحد زيه كرم وكريم قامو بفرحة حضنوني وباسو راسي: ربنا يديمك فوق راسنا يا أحلى بابا في الدنيا لجين بغضب طفولي و انا يا بابا مش هتشتريلي بيت؟ مجدي بصدمة: اجيبلك بيت؟ ليه هو إنتي ناوية تسيبيني

بنت الاصول الفصل الرابع والاخير Read More »

بنت الاصول الفصل الثالث

عدت الأيام و الولاد بدأو يتأقلمو مع الوضع الجديد مبقوش يعملو مشاكل زي الأول عشان أمهم ترجع وبعد ما كلمتها بطلت تملى دماغهم بالكلام الفاضي بتاعها مجدي: ينفع تصرفات العيال الي بتعمليها دي سماح: تصرفات إيه مش فاهمة قصدك مجدي: لا إنتي فاهمة كويس أوي بس أنا عايزك تفهمي حاجة وحدة بس الي بتعلميه النهاردة

بنت الاصول الفصل الثالث Read More »

بنت الاصول الفصل الثانى

رجعت للبيت بعد محاولتي مع سماح إننا نتفاهم لقيت أمي قاعدة في الصالة لما شافتني قامت وهي بتبصلي بلهفة: مرتك وولادك فين يا ولدي مجبتهمش معاك ليه مجدي بتنهيدة: أنا وسماح قررنا إننا نتطلق يا أمي ­ ضربت على صدرها: يا مري، ليه كده يا ولدي بعد السنين دي طب وولادكم عايزينهم يكبرو في عيلة

بنت الاصول الفصل الثانى Read More »

بنت الاصول جميع الفصول كامله

دخلت للبيت مهدود من الشغل لقيت أمي قاعدة بتتفرج على التلفزيون مع الولاد إبتسمت وسلمت عليهم : السلام عليكم ورحمة الله الأم: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته : بتفرجو على إيه الأم: تعا شوف ولادك يا مچدي مخليني أتفرج على كرتون معاهم مش رضيين يجبولي مسلسل سلسال الدم مجدي: أصل الرسيفر مفهوش غير قنوات الكرتون

بنت الاصول جميع الفصول كامله Read More »

يوم الفرش

معلش هطول عليكو شويه استحملوني قلبي وجعني اوي بغض النظر عن طبع زوجي الصعب الا عارفه من الخطوبه بس للاسف كنت متعلقه بيه جدا ليه معرفش اتجوزت في مكان بعيد عن اهلي ٧ سعات اول لما عرفت اهلو قولت دول اهلي الا هيعوضوني في غربتي اخدت اختو انها اختي والله العظيم من الخطوبه وحبتها من

يوم الفرش Read More »

اقارب عقاrب

السلام عليكم يابنات انا ضميري هيموتني هحكيلكم بس بالله عليكم مش ناقصه تقطيم خلاصه الموضوع بعد ماشفت بوست اللي بيتكلم عن الميراث احنا اربع بنات وولد انا واختي متزوجات كل واحده ف بلد واتنين عايشين مع اخويا ومراته وعياله بس في شقق لوحدهم المهم امنا الله يرحمها كانت مجمعانا كلنا وبعد ما توفيت كل واحد

اقارب عقاrب Read More »

قصة منتصف الليل

هذه القصة واقعية وحدثت في أروقة محكمة الأسرة.. وأي تشابه مع الواقع ليس من قبيل الصدفة. عاشت رحاب بعد وفاة زوجها الموظف البسيط؛ لترعى أولادها الثلاثة، فلم يكن لديها معاش يكفي احتياجات أسرتها، وهو ما اضطرها للخروج للعمل لساعات طويلة، وتترك أبناءها لقضاء يومهم في منزل عمهم وزوجته، وهو المكان المحبذ ليلهو مع أولاد العم.

قصة منتصف الليل Read More »

الحب الحلال حلو اوي والله

ف اي ياشيخ ياسر ! قالة لا مفيش مفيش اتفضلي انتي ياجهاد دلوقت وطلعت ووشي احمر وعيني بتدمع وهو كان بيبتسم ،،، روحت البيت خدت شاور ولبست وقولت لامي نازلة اتمشي مع صحابي شوية ، ونزلت فعلا بعدها ب 3 ساعات موبايلي رن بابا بيرن عليا قولت لصحابي اكيد بابا هيزعق عشان اتأخرت وكدة ففتحت

الحب الحلال حلو اوي والله Read More »

قصة انا وحمايا الجزء العاشر والاخير

والداده بتكمل لأميره وقالت لحد ما جه اليوم اللى عونى دخل علينا الڤيلا وفى ايده الست المطلقه وابنها وقال انه اتجوزها وكانت طبعا ام اشرف وأشرف كان لسه طفل على ايدها وعاشت معانا فالڤيلا وعونى كان بيحبها اوى وطبعا ابو عونى بيه زعل واضايق بس استسلم للأمر الواقع وفى يوم عونى نزل يصوت زى المجنون

قصة انا وحمايا الجزء العاشر والاخير Read More »

قصة انا وحمايا الجزء التاسع

اميره واقفت مذهوله وهى سامعه الداده بتقول ان اشرف مش ابن عونى وأشرف بيقول للداده اسكتى بقولك اسكتى واميره قالت انتى بتقولى ايه يا داداه معقول اشرف جوزى مش ابن عونى وقعدت مذهوله الداده : زقت اشرف وقالت سيب ايدى يا اشرف ابعد عنى اشرف : بقولك اسكتى مش عاوز اسمع صوتك الداده : حاضر

قصة انا وحمايا الجزء التاسع Read More »

قصة انا وحمايا الجزء الثامن

اميره يا نهار اسود يا اشرف تسقطها بس اشرف قال انا قولت لو اضطريت مش هقبل بالفضيحه دى تحصل دى مهزله او ممكن اديها قرشين كويسن وتسكت بس لو مرضيتش تاخد فلوس وفضلت تقول ميراث وحق هضطر اسقطها 😁 اميره : اللى تشوفوا بقولك يا حبيبى مش هتاكل انتى مأكلتش حاجه من الصبح اشرف :

قصة انا وحمايا الجزء الثامن Read More »

قصة انا وحمايا الجزء السابع

اميره اتصدمت ومسكت عبير من ايدها وزقتها وقالت مين يا اختى بتقولى ايه ازاى انتى مقتلتهوش اومال مين ان شاء الله يبقى انا 😂🤔 عبير: والله ما انا يا مدام اميره مش انا صدقينى اه انا اتفقت معاكى فعلا اميره : يا داده لو سمحت تعالى عاوزاكى الداده : نعم يا بنتى اميره : بصى

قصة انا وحمايا الجزء السابع Read More »

قصة انا وحمايا الجزء السادس

عبير رمت القنبله وقالت إنها حامل من عونى وأشرف اتجنن وقال ازاى حامل انتى يا جربوعه هيكون ليه اخ منك راح مسك ايدها وقدام الكل سومه ومراته وحماه والداده وجرجرها لحد بره الڤيلا وهنا الداده قالت ايدك يا اشرف يا ابنى على الاققل احترمنى ده انت متربى على ايدى سومه : هو ايه اللى بيحصل

قصة انا وحمايا الجزء السادس Read More »

قصة انا وحمايا الجزء الخامس

اشرف انهار لما عرف ان ابوه مات واتقلبت بيه العربيه وأميره سمعت الخبر وجريت مع أشرف وحماه واسمه كمال وراحوا كلهم على المستشفى وأشرف اتصل ب عبير علشان يعرف اى مستشفى ولما عرف المستشفى راحوا كلهم على هناك واول لما اشرف دخل الاستقبال وسأل على ابوه الممرضه قالت أكدت انه اتوفى ومدير المستشفى عاوز اشرف

قصة انا وحمايا الجزء الخامس Read More »

قصة انا وحمايا الجزء الرابع

اميره قالت لعبير ممكن افهم علاقتك ايه بحمايا وازاى وصلتوا لكده ومن غير كدب عبير : احنا فقرا ومش قد حماكى هحكيلك على كل حاجه حاضر على فكره يا مدام اميره انا كنت بشوف حماكى وهو بيبص عليكى من الباب وشوفته كذا مره وعارفه انه بيعاكسك اميره : احكى عندى فضول اعرف عبير : هقولك

قصة انا وحمايا الجزء الرابع Read More »

قصة انا وحمايا الجزء الثالث

لاقيت حمايا فى حضن عبير يا نهار اسود حمايا الراجل الكبير ده ووقفت اتسمرت اتصرف ازاى وقولت لازم اخليهم يشوفونى بس فكرت شويه وقولت لأ وانا مالى المهم يبعد عنى وعملت نفسى عبيطه بس سمعت صوت عبير بتقول ارحمني انا زى بنتك روحت دخلت غصب عنى واول لما شافنى قام وقف واتجنن وزعق فيه وقال

قصة انا وحمايا الجزء الثالث Read More »

قصة انا وحمايا الجزء الثاني

حمايا اتجنن خلاص وناوى على خراب البيت ايه ده! ده بيفتح الباب وعملت نفسى نايمه علشان اشوف اخرتها معاه ايه وفعلا لاقيته دخل عليه وانا نايمه وكرر نفس اللى عمله روحت اتحركت علشان لو طول على عن كده هرتكب فيه جريمه قام جرى بسرعه وقفل الباب وراه روحت قمت من مكانى ولابست بنطلون وتيشرت من

قصة انا وحمايا الجزء الثاني Read More »

قصة انا وحمايا

وانا فى حضن جوزى دخل علينا حمايا وفتح الباب انا شوفته وهو بيبص علينا لحد ما جه اليوم اللى قومت مفزوعه من النوم وانا حاسه بحد بيحسس على رجلى فتحت عينى لاقيت حمايا واقف قصاد السرير ولما حس انى شوفته جرى على بره وقفل الباب! ما احنا عايشين معاه فى نفس الڤيلا لأن جوزى رافض

قصة انا وحمايا Read More »

رواية زوجتي من القاصرات الفصل العشرون

ورد اغمى عليها لما سمعت ميريام وهى بتقول لمازن ان هو هيكون احسن اب في الدنيا اتنهد مازن وبص لورد اللي واقعه علي الأرض ومغمى عليها. وقال حلو اوى كل ما حد يكلمك يغمى عليكي وبعدين انا هجيب ظهر منين كل يوم عشان اطلعك للرابع وانتى مغمى عليكى واجيب دكتور وارجع انزل معاه وارجع اطلع

رواية زوجتي من القاصرات الفصل العشرون Read More »

رواية زوجتي من القاصرات الفصل التاسع عشر

ورد طلعت وقفت علي السور وخلاص قررت تنتحر وهنا مازن بييجي عشان يلحقها في حد بيدفعه وبيشدها ليه انتى اتجننتي عايزه تنتحري وتموتي كافره مستعجله علي قدرك ليه وبص لمازن بغل وقال انت قليت من نظري اوى اكتر بكتير من الاول واقف وشايف مراتك هتموت نفسها وواقف تتفرج بدل ما تعقلها اللي يلعن اليوم اللي

رواية زوجتي من القاصرات الفصل التاسع عشر Read More »

رواية زوجتي من القاصرات الفصل الثامن عشر

مازن سمع كل الكلام اللي دار بين والده والدكتور اللي متابع حالة ورد وعرف ان دى كانت لعبه او خطه من والده عشان ما يسيبش ورد ويتزوج من ميريام اللي هى من الاساس دايما سكرانه اكتر ما هى فايقه مازن يا ولدي انت فاهم غلط يعني انت بتكذب عليا وتقولي فاهم غلط ووووووولد لما تتكلم

رواية زوجتي من القاصرات الفصل الثامن عشر Read More »

Scroll to Top