رواية رفيق دربي الفصل الثانى

وقفنا عند على لما راح ل فاطمه
_السلام عليكم ورحمة الله
=وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
قاعد ٣ دقايق وبعد كده بدأ يتكلم: احم…أعرفك عن نفسي أنا علي حامد متخرج من كلية تجارة والحمدلله بكرم ربنا بقيت المدير التنفيذي في شركة الأستاذ سامح..والدتي والدي ربنا يرحمهم ويجعل مئواهم الجنة، ومعايا أخت ربيتها من صغرها ويمكن كرم ربنا جالي عشانها والحمدلله قدرت ازوجها للشخص الي يصونها..عايش لوحدى في شقة هنا يعتبر دي حياتي كلها والحمدلله ملتزم بالصلاة وماشي على خطوات ديني
فاطمة: ربنا يرحمهم…يعني أنت بتعافر من صغرك عشان كده خالو بيقول عليك إنك شخص طموح وجميل جدا
*حطيت إيدي على بقء وشي قلب أحمر وبعاتب نفسي “إزاى قولت كده لا كمان غزل صريح يا فاطمة صريح ”
لقيته ابتسم: احكيلي علي نفسك

close

حسيت إنه بيساعدني عشان مفضلش محرجة: أنا فاطمة محمود لسه متخرجة من كلية زراعة بابا متوفي من وأنا في سن المراهقة وخالي هو ولي أمري وأقرب صديق ليا والحمدلله بصلي وبحاول القي الشخص المناسب اللي يقدر يمشيني معه على خطوات ديني
علي بابتسامة: إن شاء الله مش هسيب إيدك أبدا وهبقي رفيق دربك اللي ملازمك وصاينك
*فرحت طب والله فرحت حاولت اتحكم في فرحتي شوية عشان متفضحش أكتر من كده
وسألت سؤال بتلقائية: ….
وسألت سؤال بتلقائية: مش غريبة إنك لسه تعرفني قريب واتقدمتلي
ابتسم: من أول ما عيني اترفعت عليكِ وأنا متأكد إنك هتبقي حلالي
فاطمة: طيب ما أنت عينك ممكن تترفع على أي حد؟
علي ابتسم: أنتِ أول وحده عيني تترفع عليها…إن شاء الله هيبقي في نصيب واقولك السبب التاني بعد كتب الكتاب..
ابتسمت بخجل: أنت جاي وكلك ثقة ما شاء الله

علي: أنا واثق في ربنا، وواثق إنه هيستجيب دعواتي
ابتسمت: إن شاء الله، ردي هيوصلك مع خالي.
*فضلت تلات أيام أصلي استخارة وكل مرة ببقى مرتاحة أكتر من اللي قبلها فوافقت وخالو سامح كلم علي واتفق معه وعلي طلب كتب كتاب على طول في الحقيقة كنت متوترة بس خالي طمني بجملته ” اضمنهولك برقبتي يا فاطمة، إن ده الشخص اللي يستحقك وهيصونك ويشيلك جوه عنيه” فوافقت إنه كتب الكتاب يبقي آخر الأسبوع والنهارده اليوم الموعود
المأذون: موافقة يابنتي إنه علي حامد يبقي زوجك وسندك في دنيا والآخر إن شاء الله.
جوبت بفرحه: موافقة …فسمعت زغريط كتيرة وبعدين بدأ المأذون يتكلم ويقول: بسم الله فقد وردت عدة أحاديث في فضل الزوجة الصالحة وما تجلبه من الخير والسعادة للزوج منها:
قول النبي صلى الله عليه وسلم: من سعادة ابن آدم المرأة الصالحة، والمسكن الصالح، والمركب الصالح . رواه أحمد بإسناد صحيح.
وقوله صلى الله عليه وسلم: ما استفاد المؤمن بعد تقوى الله تعالى خيرا من زوجة صالحة، إن أمرها
فاطمة: أطاعته،
المأذون: وإن نظر إليها

فاطمة: سرته،
الشيخ: وإن أقسم عليها
فاطمة أبرته،
الشيخ:وإن غاب عنها
فاطمة: نصحته أو حفظته في نفسها وماله.
المأذون: ربنا يبارك فيكِ يابنتي
وكده نقدر نقول…
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.
لقيت علي بأس إيدي ورأسي: حبيتك من أول يوم شوفتك فيه يا سكني ومسكني..بحبك
ابتسمت بخجل: وأنا كمان حبيتك وبحبك يا قرة عيني
فهلل..الله أكبر لقد أشرق قلب علي
_خلاص صحيت يا علي هصلي القيام اهو
=قصدك التهجد يا حبيبتي
قولتله بتردد: إيه الفرق ما بينهم؟

رد بحب: أولا متردديش إنك تسأليني في أي حاجة.. أنا موجود هنا عشانك وعشان أرافقك في رحلتنا للجنة.
فاطمة: ربنا يحفظك ليا يا حبيبي..وتفضل رفيق دربي في دنيا والآخرة إن شاء الله
علي: إن شاء الله يا قلب علي..تعالي بقا أقولك الفرق بين صلاة التهجد وقيام الليل
وقال العلماء إن التهجد يكون بعد النوم ليلا ولو لفترة، ثم الاستيقاظ للصلاة فقط دون غيرها من العبادات، أما قيام الليل فيكون بالصلاة، والذكر، والدعاء، وقراءة القرآن، وغير ذلك من العبادات في أي ساعة من ساعات الليل.
وقد ورد عن الصحابي الجليل الحجاج بن غزية رضي الله عنه ما يدل على هذا الفرق، حيث قال: “يحسب أحدكم إذا قام من الليل يصلي حتى يصبح أنه قد تهجد، إنما تهجد المرء يصلي الصلاة بعد رقدة، ثم الصلاة بعد رقدة، وتلك كانت صلاة رسول الله صلى الله عليه وسلم له”، وفقا لدار الإفتاء المصرية.
إذا فهمتِ يا قلب علي وأم الحسين..
ضحكت أنا بقوله: تالله أنني فهمت يا أبا الحسن
علي: ربنا يكرمنا بالحسن والحسين عشان نبقي عائلة قمر زيك كده ..يلا صلي عشان الفجر مش فاضله غير ساعة وعشان تصحي بدرى هاجي أخدك ونخرج بكره
رديت بحب: حاضر يا حبيبي، مع السلامة
يتبع….
الجزء الثالث والاخير من هنااااااااااااااااااا

الجزء الثالث والاخير من هنااااااااااااااااااا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top