جواز بقرار حماتى الجزء الاول

انا مكه عندي 19سنه كنا مسافرين انا وبابا
وماما لعمي صلاح في الصعيد والعربيه عملت ه بينا وفوقت علي ص عمي بيقولي

close

صلاح
مكه يا مكه انتي كويسه يا حبيبتي فتحي
عينك وردي عليا انا عمك يا حبيبتي وطبعا
انا مكنتش فاكره اي حاجه خالص بس كنت
بحاول افوق وقولت

مكه
اي ده انا فين وبابا وماما فين وانصت لما
لقيت عمي بيقولي البقاء لله يا حبيبت عمك
ابوكي وامك و وطبعا فضلت اعيط جامد
وفضلت في المستشفي فتره وبعدين خرجت
علي بيت عمي ولقيت مرات عمي بتقولي

تهاني
يا حبيبتي يا بنتي انتي شكلك صغير اوي الله
يرحمها امك كانت زي اختي واكتر وإنا كنت
دايما بسمع أن مرات عمي دي بتكره امي اوي

صلاح
ادخلي يا مكه وعايزك يا حبيبتي تعتبري البيت
ده بيتك لان خالص هتعيشي هنا معانا
انتي ملكيش حد بعدها

مكه
طيب ومدرستي يا عمي هعمل فيها أي انا
مينفعش اعيش هنا في البلد انا معرفش اي
حاجه هنا

صلاح
مش وقته كلام دلوقتي ادخلي ي شويه
علشان هنسافر مصر بكره علشان نجيب حاجاتك
من هناك وطبعا بابا كان عندو فلوس كتير وارض بس الأرض كانت ب اسم جدي مش بابا
وسافرنا وسمعت مرات عمي وهي بتقول

تهاني
يالهوي كل ده دهب المحروقه رؤيه كانت
شايله اهو يالله غارت في وانا هاخد كل
ده وانا كنت ه جدا من اللي بسمعه
ورجعنا علي البلد وانا كنت حاسه ان هيحصل
ليا حاجه ودخلت البيت وبعدها شوفت
سيد ابن عمي وعمي قالي

صلاح
مالك فيكي ايه ده اخوكي سيد بس هو تعبان
شويه يا حبيبتي الله جواز القرايب بقي

تهاني
بتقول حاجه يا صلاح سماعك بتتكلم

صلاح
ابدا ابدا ادخلي يا بنتي وبصراحه انا كنت خايفه
منه اوي هو كان هادي بس شكله كان مخوفني وكان قاعد علي كرسي متحرك
وبعدها قالت ليا مرات عمي

تهاني
ادخلي ي يا حبيبتي شويه اوضتك اهي ولا تحبي تتعشي الاول وانا قولت ليها
­
مكه
لا لا انا عايزه أ وفعلا دخلت اوضتي علشان
أ ووش الملاك اللي كانت ظهرا ليا مرات
عمي مش فضل كتير صحيت تاني يوم علي

تهاني
قومي يا اللي تي في قلبك اي
البرنسيسه تحب نجيب ليها الاكل في
قومي قامت قيمتك روقي الشقه وخلصي
اللي وراكي

مكه
اعمل اي يعني اللي ورايا انا مش بعرف اعمل
اي حاجه خالص في شغل البيت
تهاني
قومي ياختي وانا اعرفك شغل البيت بيتعمل
ازاي وفضلت عالحال ده شهرين وكنت
اوي عالطول ترويق وبهدله وفي يوم قالت ليا
­
تهاني
اسمعي يابت انا من يوم ما شوفتك وإنا قولت
انك خبيثه زي امك بطلي بقي اللي انتي بتعملي
ده وانا ناويه اخد حقي منك في اللي كانت
بتعمله فيا امك وانا طبعا كنت خايفه
وعامله اعيط لان مش عارفه اي الكره ده كله
اللي هي بتكره ليا

مكه
انا عملت ليكي اي مش كفايه دهب امي وكل
حاجه خديها وانا مقولتش ليكي حاجه
­
تهاني
وهو انتي عايزه كمان تقولي يا بت وكان
عالطول بت فيا وانا تعبت من كتر ال
وفي يوم كنت وصحيت من وقولت
انا لازم امشي من البلد دي لان لو فضلت
اكتر من كده اكيد هم وفتحت الباب وخارجه
براحه ولقيت حد كان لسه ناوي يدخل

شريف
اي ده انتي مين يا قمر ومعقول خارجه من بيتنا احنا اوعي تقولي أن انتي اختي وامي خلفت وانا
مسافر وفجاه لقيت مرات عمي ورايا وبتقول

تهاني
بتتكلمي مع مين يا بت مين شريف ابني
حبيبي انت رجعت من السفر وكنت
أن يقول ليها حاجه وفعلا حصل لقيته بيقول

رواية جواز بقرار
الفصل الثاني
بقلم هويدا زغلول
ولقيت شريف بيقولها
­
شريف
مين دي يا ماما وشكلها عامل ليه كده وانتي
كنتي رايحه فين في وقت زي ده

الام
ينهارك اسود ومهبب هو انتي يا بت اللي
كنتي فاتحه باب الشقه ولا اي ده انا هروح
فيكي في انهارده ولقيت شريف بيقولوا

شريف
بس يا ماما هو انتي لسه عصبيه زي ما انتي
كده معقول اهدي شويه يا ماما وانتي مين
يابت ردي عليا وبعدها عمي خرج وقال

صلاح
الله هو الباشا جه من برا حمد لله علي السلامه
يا اخويا جبت اي معاك وانت جاي من بلاد برا
­
شريف
تصدقوا بالله انتو عليه تعر ما حد يريح قلبي ويقولي مين دي يا جدعان قولوا
­ تهاني
بنت عمك يا اخويا اسكت مش عمك
يوم ما كان جاي يدي ابوك فلوسه نحس نحي
يعني هنعيش فقرا ونم فقرا برضه

شريف
اه مهو واضح اي الدهب ده كله يا امي جبتي
ن وانتي بتقولي فقر ولقيت مرات عمي
بصت للدهب وبعدين قالت ليا
­
تهاني
والله لسود عيشتك انهارده ويومك مش معدي
كنتي عايزه تهربي ياختي عايزه تجيبي لينا
علي اخر الزمن ولا اي وانا كنت عامله
اعيط وبعدين دخلت اوضتي ولقيت شريف
داخل الاوضه بيقولي

شريف
اي اللي رماكي تي هنا بس ده انتي هتشوفي
أيام اسود من حياتك اصل انا عارف امي كانت
بتحب امك قد اي

مكه
انا عايزه امشي من هنا بالله عليك والله العظيم
انا ما ليا في اي حاجه قديمه وارجوك
سعدني علي كده

شريف
تمشي تروحي فين هتشوفي امي
بتحبني قد اي ومن هنا ورايح مش هتقدر
تعمل معاكي اي حاجه مش عايزك تخافي
انا مش فاكر اسمك هو انتي اسمك اي

مكه
اسمي مكه هو انا عايزه اعرف هو اي اللي
كان بين ابويا وعمي لاني بجد والله انا
كنت برا اي مشاكل

شريف
ياه ده موضوع طويل بس أنا هقول ليكي
علي كل حاجه علي قد ما انا فاكر

#فلاش باك
كان صلاح و عماد كانو قاعدين مع ب

صلاح
مش فاهم يا بابا اشمعنا عماد هو اللي يكون
مسؤل عن كل حاجه يعني

الاب
ي أنا عامل ليه توكيل بس انما كل حاجه
ب اسمي انت دلوقتي كل كلمه مراتك بتقولك
عليها بتسمع كلامها وانا مش عايز حاجه
من ورثي تتباع

صلاح
خلاص خلي عماد هو ابنك لوحدك اعتبر انا م
ومشي عمي وجدي بعدها جالو شلل وفي
وكان ابويا مسؤل عن كل حاجه وعمي
صلاح برضه مكنش ساكت
#رجوع

مكه
مش مبرر والله للي بيحصل فيا ده وبعدين
انا عايزه اروح اعيش مع جدي ويكون
مسؤل عني انما مش هقدر اقعد هنا يوم واحد

شريف
لا لا تروحي فين ده انا حبيت البيت هنا لما
جيت لقيتك انتي فيه وبعدين عايزه تمشي
لا لا انسي الكلام ده وبصراحه هو كان
بيعاملني كويس وكان كلامه صح فعلا
طول ما هو كان في البيت أمه كانت
بتعملني كويس اوي وفي يوم دخل الاوضه
وانا نايم وقال

شريف
مكه يا مكه اصحي عايز اقولك علي حاجه مكه

مكه
ايه ده فيه اي انت ازاي تدخل الأوضه دلوقتي
وعايز اي يا شريف

شريف
بصراحه انا عندي كلام مش قادر اصبر للصبح
علشان اقوله ليكي بصراحه انا بحبك اوي
وعايز اتجوزك ومش قادر ابعد عنك

مكه
بجد يا شريف بجد ياريت والله تتجوزني
بصراحه مامتك بتعملني كويس علشانك
انت والنبي ارح واتجوزني

شريف
اه اه منا هعمل كده بس عالاقل مش دلوقتي
يعني علشان انتي شايفه ابويا عامل معايا
اي علشان القي شغل

مكه
اه يعني انت عايز اي انا مش فاهمه برضه
لما مش عايز تتجوز دلوقتي جاي ليا ليه

شريف
هنكتب ورقه عرفي بيني وبينك ونتجوز لحد ما الظروف تتحسن بس وبعدين نشوف
هنعمل اي واحنا عايشين في بيت واحد
اكيد هيبقي سهل كل يوم ادخل ليكي

مكه
امشي اطلع برا يا يا جبان انت ازاي
تطلب كده ده انا بنت عمك انا غلطانه
أن حبيتك وبعدها لقيت شريف بيتكلم بص
علي وبيقول

شريف
اي دهب اي يا بت اللي عايزني اخدو من امي
انتي عبيطه ولا اي وانتي فاكره أن هروبك من البيت هنا هينجدك من امي يا بت وبعدها
البيت كله صحي والكل جه عالاوضه

تهاني
اي ده فيه اي انت بتعمل اي هنا يا واد في
وقت زي ده ومال صك كان عالي ليه

شريف
البت يا اما عايزه ال اي اجيب ليها اي فلوس
والدهب علشان تمشي انا كنت غلطان
يا امي لما قولتك بطلي فيها شويه

تهاني
قولتك ده صنف م غير بالدق
علي اغه وفضلت ت فيا وبعدها لقيت
سيد خارج بالكرسي وكان عامل عليا
­
شريف
بقولك اي يا اما البت دي لازم تتربط اه لاحسن
تهرب من البيت جيب لينا تادب
ت في المطبخ علشان تعرف قيمه
اللي بت عليه

تهاني
عندك حق يا واد والله لاوريكي الليل في عز الظهر ورجعنا تاني للاهانه علشان تعرفي مقامك
كويس وانا بصراحه مبقتش قادره علي ال
وفي يوم دخلت ل شريف اوضه وقولت

مكه
شريف اصحي معلش انا عايزه اتكلم معاك شويه
وكنت عامله اعيط جامد ولقيته بيقولي
­
شريف
ها قولي علي اللي انتي عايزه واخرجي بسرعه
عايز أ وانا كنت بعيط وقولت ليه

مكه
أنا موافقه نتجوز بس خلي انك ترح شويه
وهو بص ليا وقالي
­
شريف
انا هكتب عليكي بس مش هتنجوزك انا انهارده

مكه
مش فاهمه قصدك اي

شريف
يعني يا حلوه انا محتاج فلوس دي
هتروحي لواحد هيتبسط وانا اخد شويه
فلوس وبعدين هتنجوزك
الجزء الثاني من هناااااااااااااااااااااا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top