رواية عشقت مجهول الهويه الجزء العاشر

– بيلا حbبتي أسف اتأخرت عليكي ؛ يالا بينا
“فتح باب أوضة فريدة براحة ودخل ووراه بيلا ؛ قعدت جمبها ع السrير وبتسمت
” عاوزة أشوفها المrة الجاية صاحية ”
“بصدmمة بص أدmم لعم محمد هو كان متوقع الطلب دا بس مش بالسرعة دي ؛ بصله عم محمد وبعدها بص في الارض ومحدش فيهم كان قادر يرد عليها لدقايق
يبدأ أدmم بتوتر ” بيلا أنتى عارفة أن ماما تعبانة ولو صحيناها ممكن تتعب اكتر
– بثقة “وأنا رحت فين!! ؛ محدش يقدر يعالجها غيري
تحط إيديها ع وشها بحb ” لازم تفوقي ونتكلم مع بعض عندي احساس كبير زي ما أحنا شبه بعض من برا أكيد شبه بعض من جوه ونقدر نحس ببعض

“سابها أدmم وعم محمد وطلعوا زى كل مrة
– بدmموع” أنا بحbك أوي ع فكرة وبإبتسامة تمسح دmموعها:-
وعارفة انك كمان بتحbيني بقيت اعمل شعري زيك مش عارفة اسمها ايه بس انا عارفه أنها مش حلوة زي بتاعتك بس أكيد لو قومتى انتى وعلمتينى هتعلم أسرع ” تمسك إيديها وتلمس كلمة وحشتيني
” قبل ما الحنة دي تختفي هتصحي أنا متأكدة من دا
سنين وانا مستنياكي واكيد مش هستحمل عٌمr كمان وأنتي كدا
“حطت حاجة جمبها ع التربيزة وحضnتها وقامت”
“تاني يوم”
– عم محمد عاوزك فوق حالا

– بتوتر “حاضر ي بيه
– تحb اجيبلك القهوة
– وهو مديله ضهره وساند ع المكتب”ليه ي عم محمد!
– ليه ايه يابنى
– بعصبية” ليه عملت كدا! انا متأكد ان كلام بيلا دا مش كلامها هي
– كلام ايه مش فاهم
– خبط ع المكتب بقوة ” هتستفاد ايه قولي!!

– من ناحية بداري معايا ع فريدة موضوع بيلا وتساعدني ومن ناحية تانيه بتضغط عليا بسلاح أنت عارف ومتأكد اني مش هقدر اقاومه
– رد عليا ساكت ليه!!
– مستنيك تخلص الا انت شايلة في قلبك ومسهرك طول الليل ومنيمكش مع أني متفاجئ شوية من رد الفعل الكبيرة دي معرفش ان كلام بيلا ضايقك أوي كدا للدرجة دي كنت مستبعد الطلب دا منها أوي كدا!!
– لأ مكنتش مستبعده ع قد ما انصدmمت بقربه وانا متأكد أنك انت الا فتحت عنيها ع الكلام دا هي متعرفش حاجه
– بيلا أذكي من تخيلك ي أدmم يمكن انت مبتقعدش معاها قدي صحيح قعدتي معاها قلت بعد ما جبت فريدة الفيلا بس انا من سنين وعارف بيلا كويس مع أنك أبوها بس متعرفهاش زيي

– أنت عاوز تقنعني ان الكلام دا مش انت الا ملمحلها بيه!
– أنت مشفتش أوضة بيلا من أمتي؟
– ليه بتتهرب من سؤالي بسؤال تاني انتو عاوزين تجننوني!!
– بإبتسامة ” مش يمكن إجابة سؤالك في سؤالي!
– قول الا أنت عاوزة ع طول من غير لف ودوران

– عاوز أقولك أني صحيح مش متعلم زيك ولا عندي شركات ومال ومش سافرت برا قبل كدا بس مع ذلك إلا الدنيا علمتهولي مقدرتش أنت بكل الا عندك دا تتعلمه في حكمة قالوها زمان بتقول متعيtش ع اللبن الا وقع معرفش أنتوا المتعلمين بتقولوها أزاي بس لو فهمتها هتعرف انها تنطبق عليك أوي
– هات من الاخر أحنا مش هنحكي!

– يعنى الا حصل حصل بيلا ومن حقها تتعرف ع أمها وفريدة لازم تعرف أنك كنت مخبي عليها موضوع بيلا دا ؛ وخد بالك كمان زي ما أنت قلقان من رد فعل فريدة متستهونش برضو من رد فعل بيلا لما تعرف ان طول الوقت دا بتكدب عليها وبتعذبها
-“قعد أدmم ع الكرسي بحسرة وحزن” طب وأنا!
أنا فين من كل دا!! ؛ ذنبي ايه يحصلي الا انا فيه دا عاوز أفهم
– يمكن الزمن بينسي ويظهر أنك نسيت أن دي غلطتك أنت من عشر سنين وللاسف لسه بتدfع وهتدfع تمانها جوازاتك الا قبل كدا الا فريدة متعرفش عنهم حاجة دا غير ملك الا اتجوzتها ودmمrت حياتك وسمعتك وخسرتك أهلك كلهم
– دmموع أدmم نزلت بقوة من كلامه وهو بيقول ” معاك حق أنا إلا أستاهل كل دا

– متأخذنيش يابنى مقصدش بس كنت لازم تفوق
– لأ أنت فعلا عندك حق كنت فاكر أن تمن الغلطة دي موت والدي بس يظهر أن موته دا كان بداية العقاب الابدي ليا
” سابه أدmم ونزل بسرعه ع أوضة فريدة “… يتبع

الجزء الحادي عشر هنااااااااا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top