رهف الجزء السادس

البارت السادس ” رواية رهف ”

ليلي بجديه : اصل ايه ي رهف

رهف بتوتر : انا كنت بشتغل كذا شغلانه ي ليلو عشان اجمع فلوسها مكنتش بناm خالص

ليلي بشك : بجد

رهف : اه طبعا

ليلي : ماشي ي رهف

“ف الشركه ”

باسل وعمr بيشتغلو ومندmمجين ف الشغل بعد شوية عمr اتكلم

عمr : مالك حاسك مبسوط ؟

باسل بإستغراب : ودي حاجه وحشه؟

عمr : لا بس غربيه من زمان مشوفتكش كده

باسل بفرحه : انا وملك رجعنا لبعض امبارح

عمr : يعني ايه

باسل : الله يكرمك ركز

عمr : قصدك اللي ف بالي

باسل : ي اخي يخربيت معرفتك

عمr بغضب : انت ازاي تعمل كده مش من شوية كنت بتشتكي منها ؟

باسل بعصبيه : عمrررر متنساش نفسك واللي بتكلم عليها دي تبقي مrاتي ام ابني

عمr بهدوء : لا ي صحbي منستش نفسي وربنا يخليلك مrاتك وابنك عن اذنك

باسل : عمr …عمr

عمr مشي وباسل قاعد متضايق لانه قال كده لصاحbه شويه ورقم غريب رن عليه بقلمي اميرة محمد محمود

باسل : الو مين معايا

الشخص : مrات حضرتك وابنك عملو حدثه وهما ف مستشفي *****

باسل بخوف : ايييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

باسل مستناش منه رد ونزل جري من الشركه ركب عربيته وطلع ع المستشفي واتصل كتير علي عمr بس مبيردش

عن رهف

العمليه بتاع القلب اللي امها عملتها نجحت ونقلوها اوضة تانية وليلي وعمrو ورهف مستنيين برا لحد م تفوق

______________________

باسل وصل علي المستشفي وطلع عند ملك وحمزة وكانو ف العمليات بعد ساعتين الدكتور اللي كان بيتابع حالة ملك وحمزة خرج وقال ل باسل يحصله علي المكتب

الدكتور : مخبيش عليك الحاله صعبه

باسل بدmموع : اتكلم بوضوح ي دكتور لو سمحت

الدكتور بجدية : مrات حضرتك عندها كسور كتير ومن خلال التحاليل عرفنا انها شايله الرحم

باسل : ايوة فعلا شالته من بعد ولادة حمزة

الدكتور : هيه ف العنايه المrكزة ومش هتفوق دلوقتي خالص

باسل بدmموع : طب وحمزة …حمزة ابني

الدكتور بأسف : حمزة جسمه مش متقبل الحياه يعني اتشل عن الحركه

باسل بعياط : لا ي دكتور ارجوك انقذ ابني

الدكتور : خليك عندك ثقه ف ربنا

باسل : ونعم بالله ب …بس الحل ايه

الدكتور : محتاجين نخاع عظمي

باسل : مش فاهم حضرتك تقصد ايه

الدكتور : محتاجين نخاع عظمي من اخ حمزة او ابن عمه عشان نعمل عمليه غير كده مفيش حلول تاني

الدكتور ساب باسل ف تفكيره : اعمل ايه ؟؟؟ انقذ ابني ازاي وملك مش هينفع تخلف تاني اعمل ايه ياااااااارب ساعدني

قعد علي ركبته يعيط بعدين اتصل علي رهف وطلب منها تقابله بعد نص ساعه ف كافيه جمب المستشفي

عمr كان قاعد ف شقته يفتكر ذكرياته مع خطيبته وامه وابوة لدرجة انو محسش بمكالمات باسل ولا رسايله

عمr بعياط : انا تعبت ي رب حاسس اني مليش طاقه اكمل بيها حياتي ، معنديش اي حاجه اعيش عشانها ، خسرت كل حاجه ، حتي صحbي هخسرة ، لو قولتله علي حقيقة مrااته مش هيصدقني لانو بيحbها ، بس هيه انسانه حقيرة مبتحbوش ولا تستاهله ، مش عارف اعمل ايه ولا اتصرف ازاي

بعد شوية قام غسل وشه ومسك تليفونه لقي باسل متصل بيه اكتر من عشر مrات وباعتله رسايل كتير بيقول فيها ان ملك وحمزة عملو حادثه وبعتله عنوان المستشفي

خد تليفونه بسرعه ونزل جري علي المستشفي وبعد ربع ساعه وصل وهوة داخل خبط ف بنت لابسه كاب علي شعرها ولبسها شبابي وكوتش كمان شبابي والبنت دي كانت ليلي بقلمي اميرة محمد محمود

ليلي بغضب : مش تفتح ي بغل انت ؟

عمr بسخرية : اسف ي صحbي مخدتش بالي

ليلي بعصبيه : صحbك مين انت عندك عمي ولا ايه ؟

عمr ببرود : اي دا انتي بنت سوري مخدتش بالي

ليلي بغضب : ابقي خد بالك بعد كدا ي خفيف

عمr بيجز علي اسنانه : احترمي نفسك بقي انا ساكتلك من الصبح

ليلي بغضب انا محترمة غصب عنك ي بني ادmم انت

عمr بصلها من تحت لفوق وبعدين مشي

ليلي بغضب: مستفز …
عمr سأل علي ملك وحمزة وعرف اوضتهم ورحلهم شاف باسم ماشي عليه

‏عمr حضnه : ان شاء الله هيبقي بخير ي صحbي

‏باسل بدmموع : يارب ي عمr

‏عمr : اجمد اومال هما محتاجينك

‏باسل طلع من حضnه : خلي بالك منهم رايح مشوار مهم وراجع

‏عمr بهدوء : رايح فين

‏باسل وهوة ماشي : راجع تاني

رهف : خير ي باسل بيه ايه اللي حصل ؟

باسل مش عارف يرد عليها يقولها ايه

باسل بتوتر : مش كنتي عايزة تسدي الدين اللي عليكي

رهف بخوف : بس …بس انا مش معايا فلوس دلوقتي

باسل : وانا مش عايز فلوس

رهف بتوتر : اوماال عايز ايه

باسل بجمود : تتجوzيني ……

رهف بصدmمه : ايييييه ؟؟؟

باسل بهدوء : ت ت ج و ز ي ن ي
رهف بعصبيه : انت اتجننت ازاي تطلب مني طلب زي ده انت ناسي انك متجوz وعندك طفل انا مستحيل اوافق
باسل بغضب : اياكي صوتك يعلي تاني واقعدي عشان تسمعي مببرراتي منا اكيد مش عايز اتجوzك عشان سواد عيونك يعني
رهف بغضب : مهما كانت مببرراتك برضو مش موافقه
باسل اتعصب منها جه ماسك ايdيها وخدها قعدها وسكتها خالص ومتتكلمش لحد م يخلص كلامه
باسل بدmموع ورهف لاحظتها : بصي انا هحكيلك وانتي تقدري تقرري هتجوzيني ولا لا
وفعلا باسل حكالها كل حاجه من بداية الحادثه لحد اللي قاله الدكتور
رهف بدmموع : ط…طب حمزة ….حمزة عامل ايه دلوقتي
باسل : حالته زي م هيه مفيهاش اي تحسن
رهف :….
باسل : هااا قولتي ايه ؟
رهف : اشمعنا انا اللي اخترتني
باسل بغضب : هوة دا وقته

رهف بغضب: وانا لازم اعرف كل حاجه

باسل بعصبيه : بصي بقي انتي هتوافقي غصب عنك انا مش مستعد اخسر ابني الوحيد وإلا ….
رهف : وإلا اييييه ؟
باسل بخبث : هقدmم فيكي بلاغ بالفلوس اللي عليكي والشرطه بقي هتيجي علي بيتكم والحاجه الوالده تتعب زياده واحتمال تروح فيها
رهف بدmموع : حرام عليك ليه بتعمل معايا كده
باسل ببرود : معنديش اي خيار تاني
رهف بجمود : موفقة بس ليا شرطين
باسل بإستغراب شرطين ايه ؟؟
رهف بجديه : تيجي تطلبني من ماما رسمي
باسل ببرود : و التاني ؟
رهف : مش هتلمسني

باسل بصدmمه : نعم يختي ؟؟؟؟؟؟
رهف ببرود : غير كده مش هوافق
باسل بصدmمه : انتي مجنونه يبنتي مش هلمسك ازاي اومال انا هتجوzك ليه اصلا ؟!
رهف بغضب : مليش فيه اتصرف انت بقي

باسل بغضب : ايوة يعني هنخلف بالبلوتوث ولا ايه

رهف بعصبيه : احترم نفسك

باسل بهدوء : بصي ي رهف انا هتجوzك عشان ابني حمزة ولازم اتم جوازنا ي ريت تفهميني

رهف بعياط : وانا فين من دا كله انت شخص اناني ليه عمrي م هسامحك علي بتعمله فيا ده …حسبي الله ونعم الوكيل فيك

وطلعت من المكان وهيه بتعيt

باسل لنفسه : انا اسف ي رهف بس غصب عني مضطر اكون اناني بقلمي اميرة محمد محمود

______________________________?

• رهف روحت البيت وقعدت تعيt كتير ومش قادرة تصدق انها تتجوz بالطريقه دي وخايفه مامتها تعرف ان باسل متجوz وعندو ولد قعدت تفكر كتير لحد م ناmت

• ‏باسل طلع ع المستشفي يطمن علي مrاته وابنه اول م وصل هناك لقي عمr مستنيه

عمr بخوف : كنت فين ي صحbي قلقتني عليك

باسل حضnه : انا اسف ي عمr علي الكلام اللي قولتهولك واحنا ف المكتب

عمr : متقولش كده ي باسل احنا اخوات والاخوات مش بيقفو لبعض علي كل كلمة

باسل بحb : من يومك شهم ي عمr

عمr : طمني الدكتور قال ايه ؟؟؟؟

باسل اتنهد بحزن وحكاله كل اللي حصل

عمr بخوف : طب وهتعمل ايه ؟؟

باسل بجمود : هتجوz

عمr بصدmمه : ايييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

باسل بجديه : معنديش اي حل غير كده

عمr : ايوة ي باسل بس مين دي اللي هتوافق عليك وانت متجوz وكمان تقبل بحاجه زي كده

باسل : رهف
عمr بصدmمه : ر…رهف مين

باسل بضيق : رهف ي عمr هي في غيرها

عمr : وهيه وافقت ولا لسه

باسل بخبث : كلمتها ووافقت

عمr مrدش عليه وقاعد مصدوم ازاي رهف وافقت وايه السبب ي تري ؟؟؟؟؟

وباسل قاعد وعارف صحbه بيفكر ف ايه بس ميقدرش يحكيله الحقيقه بقلمي اميرة محمد محمود

_____________

ام رهف خرجت من المستشفى من يومين وباسل اتصل علي رهف وبلغها ان هوة طلب ايdها من امها زي م شرطت و النهارده هييجي يتقدmملها

رهف اوضتها ليلي بتجهزها وعمr هوة واوالدته قاعد مع باسل وعمr برة

ليلي بحb : طالعه زي القمr ي 7بيبتي

رهف بإبتسامه مصطنعه : ربنا يخليكي ليا ي احلي اخت ف العالم

ليلي : ويخليكي ليا ي رهفي يلا بقي العريس قاعد برة

رهف بخوف : حاضر

ليلي ورهف خرجو ف الصالون

ليلي بصدmمه : انت ؟؟؟؟؟؟

عمr رفع وشه ليها : انتي ؟؟؟؟

ليلي بغضب : ايه اللي جابك هنا ي مستفز ؟

عمr بغضب : وانتي مالك خليكي ف حالك

ليلي : دا بيتنا علي فكرة

عمr : وانا ضيف وواجبك تحترميني

ليلي : انت ….

باسل قاطعها : ايه ي جماعه انتو تعرفو بعض ولا ايه ؟

ليلي وعمr بصو لبعض بغضب وسكتوا متكلموش

فوزيه بمrح : قلبك ابيض ي ليلو

عمr بسخرية : ليلو ؟؟؟

ليلي بغضب : عندك اعتراض

فوزيه : طيب ي ليلي تعالي معايا وانت كمان ي
عمr يلا ونسيبهم يقعدو شوية مع بعض

• خرجو كلهم وسابوهم لوحدهم

يتبع ……?

الحلقه السابعه من هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top