رواية غرور وكبرياء عاشق (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء حجاج تمممممم

مراد قاطعها وقال: رجاءا مش هاخد من وقتك كتير واللى حضرتك تطلبي انا موافق عليا
الدكتوره قعدت وقالت: روضه اقفلى الباب وراكى
هزت رأسها وقالت: حاضر يا دكتوره
طلعت وقفلت الباب وراءها فعلا
_اتفضل سمعاك
_دكتوره انا مراتى ساكته من امبارح ولا بتتكلم ولا بتتحرك
_اممم السبب
مراد بص لتحت وقال: للاسف مديت ايدي عليها
الدكتوره باندفاع: انت ازاى تعمل كده
_انا عارف اللى عملتوا غلط بس والله ندمان على اللى عملتوا ممكن تقوليلى اعمل اي دلوقتى
الدكتوره خدت نفس عميق وقالت: البنت خايفه منك
مراد افتكر نغم لما قرب منها جسمها كله بدا يرتعش من الخوف
هز رأسه وقال: فوق ما تتصوري
_انا مقدرش اديها علاج لانها مش مريضه نفسيه
_طب اعمل اي
_لازم تبعد عنك
مراد قام وقال بعصبية: انتى مجنونه ولا اي ده مراتى
الدكتوره قامت أيضا وقالت: حضرتك فهمتنى غلط
مراد:_______

_ممكن تقعد عشان نتكلم بكل هدوء
مراد خد نفس عميق وقعد فعلا وقال بصوت حاد: اخلصي
الدكتوره قعدت وقالت: لازم تبعد عنك فتره لان حضرتك بتقول انها خايفه منك اوى خصوصاً انك ضر”بتها وطول ما انت قدامها مش هتنسي اللى حصل وممكن يوصل بيها الأمر للانتحار
مراد بصدمه:اي
_هتخاف تعمل فيها حاجه تانى وممكن تنتحر
_طب والحل
_زي ما قولتلك تبعد عنك فتره
_والفتره ده قد اي
_مقدرش اقولك هتكون قد اي
ثم كملت: لحد ما تريح أعصابها وترجع تتكلم وتتحرك وتمارس حياتها بشكل عادي جداً
مراد قام وحط فلوس على المكتب وقال: امممم شكرا اوى
الدكتوره قامت أيضا ومسكت الفلوس وحطتها في ايد مراد وقالت: ده بالنسبالى استشاره وعادي يا بيه
_مينفعش اخد الفلوس لانى اخدت من وقتك
_ولا انا اقدر
_طب خلاص خديهم ولما ارن عليكى عشان تشوفيها تيجى
هزت رأسها وقالت: أن شاء الله بس اهم حاجه تبعد عنك الفتره ده
مراد بحزن: عن اذنك

مراد طلع وقال بتفكير: أهل نغم زعلانين منها ومستحيل يتقبلوها اعمل اي دلوقتى
ركب العربيه وحط دماغه على الدركسون وقال بتفكير: ماما وبابا هينصدموا لو عرفوا انى اتجوزت من وراهم اعمل اي بس
وفجاه رجع رأسه لوراء وقال بابتسامه جذابه: جدو
شغل العربيه عالطول ومشي
في قصر عائله السيوفي
_السلام عليكم
حور بابتسامه: وعليكم السلام مين حضرتك
_اسمى نرمين ممرضه كان سونو كلمنى من يومين كده وللاسف معرفتش اجى بسبب ظروف خاصه
_معلش مين سونو ده ابنك
نرمين بابتسامه: ده غسان
وقتها حور حست بالغيرة وقالت: وانتى بتقوليلوا كده عادي
_انا وسونو أصدقاء من ايام الطفوله
حور بابتسامه تحمل الغضب: اه
_فين تيته وفاء
_دقيقه
نرمين مسكت ايد حور وقالت: شكلك الخدامه هنا
حور بصت على ايد نرمين وقالت: لا انا مدام غسان السيوفي
تلك الجمله وقعت على نرمين كالصاعقة وقالت بصوت مقطع: قو قو قولتى اي
حور بثقه: قولتلك مدام غسان السيوفي
نرمين كانت حاسه بتوهان وقالت بارتباك: الف الف مبروك فرحت اوى
_الله يبارك فيكي

_انا هطلع لتيته بنفسي عن اذنك
حور بابتسامه: اتفضلى
نرمين طلعت عالطول وواقفت على جنب والدموع نزلت من عينها عالطول
(نعم نرمين بتعشق غسان من زمان اوى وكانت دايما عايزه تعترف بحبها ليا لكن اترددت لانها عارفه ان غسان مش بيفكر في الزواج خالص ومكنتش عايزه تخسر غسان لو اعترفت)
حور دخلت المطبخ وقالت: شكلها بتحب غسان
حور أستغربت نفسها اوى وقالت: وانا مالى يحبوا بعض ولا يتنيلوا وانا مالى
في غرفه وفاء (والده عفاف)
كانت بتحاول تقوم لكن مقدرتش
_حور حور
وقتها نرمين دخلت وقالت: تيته عامله اي وحشتينى اوى
وفاء باستغراب: انتى مين
راحت عندها وقالت بحزن: اخص عليكى مش فاكرانى ولا اي
_معلش يا بنتى مش واخده بالى
_انا نرمين يا تيته سندوتشات
وفاء بدأت تفتكر وقالت: نرمين مدمنه الاكل
قعدت تضحك وقالت: ده كان زمان دلوقتى لا
وفاء بابتسامه: كنت مفكره لما تكبري هتبقي ديناصور لكن طلعت غلطانه
_ههههه حلوه المهم انا هكون المشرفه عليكى من النهارده
_موافقه طبعا

نرمين حضنتها وقالت: امال غسان فين
_راح الشغل شوفتى مراته
نرمين بعدت عنها وقالت بغيظ: اه شوفتها
_اي رايك

نرمين قبضت أيدها وقالت بعكس اللى جواها: حلوه بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظها
_ولسه لما تتكلمى معاها هتحبيها اوى
نرمين بصوت هادي جدا ربما مش مسموع: معتقدش
_قولتى حاجه يا بنتى
هزت رأسها وقالت بابتسامه: هههه ولا حاجه
في مزرعه منصور الالفي ( والد حازم وجد مراد)
نزل من العربيه والآخر كان قاعد على الكرسي وبيشرب قهوته المفضله
مراد حط ايدو على كتفه وقال: وحشتنى اوى
منصور بفرحه: مراد
مراد وقف قدامه وقال: انا مكنتش بحب اسمى ابدا بس لما جدو حبيبي نطقوا بقيت بعشقه
منصور قام وخد مراد في حضنه وقال بعياط: بقا كده يا مراد متسالش عليا خالص
_انا اسف يا جدو حقك عليا
بعد عنه وقال: اخبارك اي وابوك وامك عاملين اي دلوقتى
_كلنا بخير متقلقش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top