المراقب مسك الورقه وقال: حاله غش هنا حاله غش هنا
قعد يكرر تلك الجمله عدت مرات
نغم قامت وقالت: لا والله انا معرفش الورقه ده جت هنا ازاى
المراقب بعصبية: اعملوا محضر غش للطالبه ده فورا
الدموع نزلت من عين نغم ومكنتش عارفه تعمل اي
_للاسف رسبتى في الماده
ثم كمل: لو سمحت خدها للمدير وقوله ان الطالبه كانت بتغش
نغم هزت راسها وواحد مسكها من دراعها وقال: اتفضلى معايا لو سمحتى
نغم بزعيق: والله ما اعرف الورقه ده جت هنا ازاى صدقوني
نغم طلعت برا الفصل وزقت الراجل إللى كان مسكها من دراعها
طلعت تليفونها ورنت على مراد
_انتى بتعملى اي وبعدين لازم تتفضلى معايا عند المدير
نغم راحت على جنب وقالت بعياط هستيريا: رد بقا
في الطريق
مراد بص على تليفونه وقال بتعجب: معقول لحقت تخلص
مراد فتح التليفون وقال: عملتى اي
نغم بعياط: مراد الحقنى
مراد وقف العربيه وقال بخوف وضح جدا من صوته: في اي
_المراقب لقي معايا ورقه فيها إجابات للماده اللى بمتحن فيها وهيعمل ليا محضر غش
مراد شغل العربيه وقال: نغم أوعك تتحركى هكون عندك فوراً
نغم هزت رأسها ومراد قفل التليفون وساق باقصي سرعه
_اتفضلى معايا
نغم زقته وقالت: انا مستنيه جوزي
قال باستغراب: انتى متجوزه
نغم مردتش عليا والراجل مسك أيدها وقال: اتفضلى معايا عند المدير لو سمحتى
نغم زقته للمره التانيه وقالت:قولتلك مستينه جوزي
_يعنى هيعملك اي انتى كنتى بتغشي
نغم بعصبية: والله ما أعرف الورقه ده جت في شنطتى ازاى انتوا ليه مش مصدقين
_كتير زيك قالوا نفس الكلام وفي الحقيقي طلعوا بيكدبوا
نغم قعدت على الكرسي وحطت أيدها على خدها وقالت بعياط: مستقبلى ضاع خلاص
مراد وهو بياخد نفسه: نغم
نغم قامت عالطول وجرت على مراد لتحضنه عالطول وتقول بعياط هستيريا: والله ما أعرف الورقه جت في شنطتى ازاى
مراد حط ايدو على خدها وقال: اشش متخافيش من اي حاجه انا جنبك وطول ما انا جنبك متخافيش
_المراقب قال انى رسبت في الماده يا مراد
مراد مسك أيدها وقال: تعالى معاياا
_فين
_عند المدير
مراد خد نغم ونزلوا ليرحوا عند المدير
مراد زق الباب برجله والمدير قام وقال بعصبية: مين الحيوان ده
مراد قعد على الكرسي وقال: عايزين تعملوا في مراتى محضر غش على ذنب مرتكبتهوش يا حضرت المدير
المدير بص لنغم وقال: ورسبت في الماده كمان
مراد حط ايدو على المكتب وقال بصوت حاد جدا: وحضرتك تقدر تثبت انها كانت بتغش
المدير بلع ريقه وقال: المراقب شاف ورقه في شنطتها وفيها اسئله واجابات للماده اللى بتمتحن فيها
_وانا كمان عندي اثبات أنها مغشتش وانها مذاكره كويس
المدير بابتسامه تحمل التريقه: وفين الإثبات ده
_ورقه الاسئله تيجى هنا ونغم تمتحن الماده قدام عيون حضرتك
المدير هز رأسه وقال: لا طبعا ومراتك رسبت في الماده خلاص
مراد زق الكرسي برجله وقال بصوت جهوري: انت مش عارف انا مين ولا اي
المدير قام وقال: لا معرفش ومش عايز اعرف ويا ريت تتفضل برا
_شكلك انت اللى هتتفضل برا
المدير بتوتر: تقصد اي
مراد حط ايدو في جيبه وقال: انا مراد حازم الألفي
المدير بصدمه: انت انت ابن حازم بيه
مراد هز رأسه وقال: صاحب المدرسه دي يبقا والدي
نغم بصدمه: اي
المدير عدل الكرسي لمراد وقال: اتفضل يا بيه ومتخافش مراتك هتكون في تالته بإذن الله
مراد مسك ايد نغم وقال بحده: مرفوض
المدير بصدمه: اي
_شكل بابا عين واحد بيحب الظلم والفساد
المدير مسك ايد مراد وقال بتوسل: مش قصدي والله يا بيه
مراد سحب ايدو وقال: العدل يمشي على الغنى والفقير ويمشي على مراتى قبل اي حد
بص لتحت وقال: أوامرك يا بيه
مراد بص لنغم وقال: ادخلى فصلك وامتحانى ومتخافيش من حد هكون في انتظارك
_بس المراقب
_سمعك ضعيف صح
نغم هزت رأسها ومراد قال: المدرسه ده ملك عائله الألفي
_مش عايزه واسطه ولا عايزه معامله مختلفه يا مراد
مراد حط ايدو على خدها وقال: متخافيش يا قلب مراد زيك زي اي طالبه والزمن هتاخدي زي اي طالبه ولا اكنك مراتى
نغم ابتسمت ومراد بص للمدير وقال: المراقب يجى ياخد نغم ويعتذر منها قدام الطلبه
هز رأسه وقال: طبعا طبعا
بعد شويه المراقب جى ووقف وبص لتحت
مراد راح عنده وقال: انا مبسوط منك وشكلك بتكره الغش بس احب اقولك اتاكد الاول من كلامك قبل ما تتكلم
_انا اسف يا بيه
مراد هز رأسه وقال: تؤ تؤ مش كده زي ما اهانت مراتى قدام الطلاب هتعتذر ليها قدام نفس الطلاب اللى قولت قدامهم ان مراتى بتغش
_انا اسف بس
المدير قاطعه وقال: مفيش بس يا متولى وبعدين ده ابن حازم بيه
مراد بصله وقال بصوت جهوري: محدش يعرف هنا انى ابن المدير فاهم ولا لأ
هز رأسه وقال بخوف: ح حاضر
بعد شويه
المراقب ونغم ومراد والمدير دخلوا الفصل
المدير: يلا يا متولى
متولى بص لتحت وقال: انا بعتذر من الطالبه نغم منير الهواري واللى حصل كان سوء تفاهم منى
نغم بصت لمراد وحست ان كرامتها رجعت تانى
مراد بصلها ايضا وابتسم
بعد مرور عشر دقائق تقريباً
_ركزي في الامتحان ومتفكريش في اللى حصل
نغم مسكت ايد مراد وقالت: خبيت عليا ليه
_مش وقته يا نغم مش وقته
_لو سمحتى اتفضلى
نغم دخلت الفصل وقعدت مكانها والمراقب عطى ليها ورقه الاسئله وقال: بالتوفيق
نغم اتعصبت أوى عشان مش عايزه حد يتعامل معها كده عايزه الكل يتعامل معها زي اي طالبه
في منزل والده ثريا
فتحت الباب بالصدفه ولقت حور في وشها
حور بابتسامه: اخبارك اي وبابا اخباره اي
ثريا دخلت ومردتش على حور
والده ثريا بفرحه: حفيدتى
حور جرت عليها وحضنتها وقالت بعياط: خلى ماما تصدقنى يا تيته
_ليه عملتى اي
حور بعدت عنها ومسحت دموعها وقصت(حكت) كل حاجه لوالده ثريا (جدتها)
_طب طب ليه عمل كده
ثريا بزعيق: عشان يبنى المصنع يا ماما وحفيدتك ساعدته في كده
حور هزت رأسها ووالده ثريا قالت: انا مستحيل أصدق ان حور تعمل كده
حور بصت لتحت وثريا بحده: اطلعى برا
والده ثريا بزعيق: ثريا
ثريا مسكت حور من أيدها وفتحت الباب وزقتها لتقع على الأرض
_ماماااا لا
ثريا بتهديد: ممنوع اشوفك هنا
قفلت الباب والدموع نزلت من عين حور عالطول وقالت: والله ما أعرف يا ماما والله ما اعرف
والده ثريا بتحاول تقوم لكن مقدرتش وقالت: عملتى كده ليه
ثريا دخلت الاوضه من غير ما ترد على والدتها
والده ثريا بتلميح ليها: حور مظلومه يا ثريا وانا واثقه أنها متعملش كده
في الطريق
حور كانت ماشيه وزعلانه اوى والاخر داس فرامل حين شافها
نزل من العربيه وقال: حور انتى كويسه
حور:_______
سامر مسكها من دراعها وقعد يهز فيها ويقول: حور ردي عليا غسان عمل فيكى حاجه
حور تخرج عن صمتها وتحضن سامر جامد أوى وقعدت تعياط
سامر أبتسم وقال بتمثيل الحزن: حور اهدي
سامر بعد عنها وحط ايدو على خدها وقال: تعالى نقعد ونتكلم
حور هزت رأسها وقالت: انا آسفه أوى عن اذنك
سامر مسك أيدها وقال: حور انا مقدرش اسيبك بالحاله ده
_سامر