رواية انتقام بدافع الحب. الجزء السابع

رواية انتقام بدافع الحb الفصل العاشر 10 بقلم إيناس طه

لسة بيتكلموا و رقية لقيت والدها وأحمد داخلين البيت واتصدmمت واتعصبت أكتر لما لقيت آسر داخل معاهم
والدها وأحمد جريوا عليها لما شافوا حالتها
رقية: كنتوا فين
وقالت بعياط شوفت اللي حصل
والدها: اهدي يا بنتي

احنا روحنا بلغنا علي طول علشان يعرفوا مين اللي بعت الصور والبركة في آسر لولاه مكناش لحقنا نوقف الصور
آسر ببرود وتمثيل: متقولش كده يا عمي ده واجبي واحنا أهل برضو
رقية بغضب ودmموع: انت تخرس خالص
انت ليك عين تتكلم ي بجاحتك
والدها باستغراب: إيه اللي بتقوليه ده
عيب يا بنتي ده بدل ما تشكريه علي اللي بيعمله معانا
رقية بإنهيار وصوت عالي: اشكره ..اشكره علي إنه د. مr حياتي اشكره علي تشو*يه سمعتي قدام الناس بعد ما كانت كل الناس بتحلف بأخلاقي

اللي قدامك ده شيطان..عارف يعني شيطان
آسر بمكر: انا يا رقية ..انا حقيقي مش فاهم حاجة من اللي بتقوليه
والد رقية: معلش يا ابني هي أكيد أعصابها تعبانة من اللي حصل
رقية: تمام وانا دلوقتي هثبتلكم
وفتحت موبايلها علشان توريهم المحادثة والرسايل واتصد*مت لما لقيت الرسايل مش موجودة
حتي فتحت قائمة البلوك بس برضه ملقيتش الرقم

رقية لنفسها: ازاي الرقم كان موجود هنا والرسايل انا ما مسحتهمش راحوا فين
وفضلت تدور في الموبايل وبرضو مفيش حاجة
أحمد: في إيه يا رقية مالك انتي كويسة
رقية: كانوا هنا والله مش عارفة راحوا فين
والدها:هما إيه اللي كانوا هنا
رقية: الرسايل اللي كان بيبعتها من نفس الرقم اللي بلغت عنه

أحمد: 7بيبتي ممكن تهدي شوية وبعدين ازاي لو كان في رسايل اتبعتت كان الظابط هيبلغنا
علي الاقل كان هيقدر يحدد المكان و سهل يجيب اللي عمل كده
رقية بعصبية: بقولك هو اللي عمل كده وهو السبب في اللي بيحصل
انتوا ليه مش عايزين تفهموا..ليه.. ومكملتش كلامها وأغمي عليها
كلهم جريوا عليها بيحاولوا يفوقوها لكن مفيش فايdة
آسر: انا هتصل بدكتور يجي حالا
أحمد: بسرعة يا آسر

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
وبعد شوية الدكتور جه وفحصها وعطاها حقنة مهدئة
والد رقية بحزن: أنا مش عارف إيه اللي بيحصلنا ده
اللهم لا اعتراض علي حكمك يارب
أحمد: اطمن يا بابا ان شاء الله خير و رقية هتبقي كويسة
والده: ان شاء الله
آسر: طب يا عمي استأذن انا مش عايز مني حاجة

والد رقية: تسلم يا ابني تعبناك معانا النهاردة..
ومش عايزك تزعل من كلام رقية اكيد كانت تعبانة من اللي حصل مش عارفة بتقول إيه
آسر: لا يا عمي متقولش كده مفيش تعب وانا مقدر الحالة اللي هي فيها
علي العموم انا هروح اسأل تاني بخصوص الرسايل اللي قالت عليها ولو في جديد هبلغكم
أحمد: الموضوع شكله كبير ومش سهل
آسر: عندك حق انا حاسس ان في لعبة علينا
أحمد: قصدك إيه
آسر: يعني اللي بيعمل كده عايز يفرقنا لما عارف اننا بندور عليه وبنحاول نوصله

ممكن لو علي كلام رقية يكون وصل ليها بأي طريقة ان انا السبب علشان يتوهنا ويبعد الشبهة عنه
أحمد : ممكن بس إيه هدفه من اللي بيعمله يعني في الاول قولت انه يبوظ الفرح ويفرق بين يوسف ورقية
طب دلوقتي اتطلقوا ..يبقي اكيد لي هدف تاني مش بس كده
آسر: فعلا عندك حق بس هيروح مني فين مش هسيبه وهفضل وراه لحد ما أعرفه
لو احتاجت اي حاجة او حصل حاجة كلمني
أحمد: تمام شكرا يا آسر
مشي آسر وأحمد بيفكر في اللي حصل وكلام رقية وآسر
قطع تفكيره مسج من هايdي خطيبته طلبت منه يقابلها ضروري في الكافيه بعد نص ساعة

عند رقية كانت فاقت وقاعدة مع بسمة
بسمة: قلقتينا عليكي
رقية: انا هتجنن مش عارفة الرسايل راحت فين
بسمة: رقية انتي متأكدة انها كانت موجودة
رقية: قصدك إيه يعني مجنونة ولا بيتهيألي
بسمة: لا والله مش قصدي.. ممكن تكوني مسحتيهم من غير ما تعرفي
رقية:مش عارفة بس انا ممسحتش حاجة…كانوا معايا وكنت هخليكي تشوفيهم بس بعد كده قولنا نلحق نروح البيت علشان أكشفه قدام بابا وأحمد

مش عارفة حاجة تاني ..انت مصدقاني مش كده
بسمة: انا اكيد مصدقاكي
بس الحيو*ان اللي اسمه آسر ده مش سهل
شوفتي كان عامل نفسه متفاجأ ازاي من الكلام وقعد يمثل
اقنع الكل بصراحة

رقية: انا مش عارفة أعمل إيه علشان اثبتلهم ويصدقوا كلامي
بسمة: طبيعي يا بنتي اي حد في مكانهم مش بسهولة يصدق هما اكيد واثقين فيكي وفي كلامك بس أهلك لو كانوا شافوا الرسايل دي هيصدقوكي اكتر وكمان هيقدروا يبلغوا عنه ..لكن من غيره مش هيعرفوا يعملوا حاجة
الدليل ده مش مهم بالنسبالهم علشان يصدقوكي لأ الدليل مهم علشان يقدروا يجيبوا حقك فعلا ده اللي هيخليهم يحطوا ايdيهم في عين أي حد ويقطع لسان كل واحد يجيب سيرتك بحاجة وحشة.. هو اللي هيرجعلك حقك
رقية بانهيار: انا تعبت والله العظيم تعبت بجد ومبقتش قادرة استحمل

عند آسر في البيت اول ما دخل لقي والدته قاعدة زعلانة
والدته: عرفت اللي حصل يا ابني لرقية
آسر بتمثيل: اه يا أمي ما انا اللي بلغتهم باللي حصل وكنت معاهم في القسم علشان نشوفهم وصلوا لحاجة بس للاسف مش عارفين لحد دلوقتي حتي الصور مش عارفين وصلت ازاي للناس اللي عندها بيقولوا لقيوا ظرف وفتحوه لكن مين اللي باعته مش عارفين
والدته بحزن: حسبي الله ونعم الوكيل في اللي بيعمل كده ربنا ينت*قم منه علي اللي عمله
آسر : يارب يا أمي

والدته: انا كمان اتصلت بأخوك بس موبايله مقفول كنت هقوله علشان يتصرف ويجي بسرعة يشوف حل
يمكن الناس يصدقوه ويعرفوا انها مظلومة
آسر باندفاع: لا يا ماما بلاش تقوليله

اقصد يعني بلاش تقلقيه ده واصل من يومين وبعدين كلها كام يوم ويجي وانا هنا معاهم لحد ما يجي بالسلامة
والدته: انا عارفة و مقولتش حاجة بس برضو لازم يعرف
آسر: خلاص يا أمي هقوله انا
بس لو كلمك متقوليش اي حاجة لحد ما اشوف هجيبهاله ازاي
والدته: تمام يا ابني
سابها ودخل أوضته وقال بغضب: انا لازم اتصرف وبسرعة قبل ما يوسف يرجع ويهد كل حاجة ..لازم خلال الاسبوع رقية تبقي مrاتي

في مكان تاني
أحمد: في إيه يا هايdي وايه الموضوع المهم اللي عايزاني فيه
هايdي: أحمد.. للأسف احنا مش هينفع نكمل مع بعض
أحمد:..
يتبع….

رواية انتقام بدافع الحb الفصل الحادي عشر 11 بقلم إيناس طه

أحمد: في إيه يا هايdي وايه الموضوع المهم اللي عايزاني فيه
هايdي: احمد…للأسف احنا مش هينفع نكمل مع بعض
أحمد بإستغراب: وده فجأة كده ولا في حاجة
هايdي: انت عارف ليه مش هنخبي علي بعض
انا عرفت موضوع الصور اللي اتنشرت لرقية واللي هي برضو سبب ان الفرح يتلغي وكمان يوسف يطلقها بعدها صح
أحمد: بس الصور دي مش حقيقية انا عارف أختي كويس وإنتي كمان عارفاها مستحيل تعمل حاجة زي دي
هايdي: إحنا عارفين لكن الناس لأ

أحمد: وأنا ميهمنيش اي حد انا اللي يهمني أختي وإني أجيبلها حقها وبس

هايdي: بس انا بقي يهمني.. وبصراحة بقي أنا بدأت أصدق الكلام اللي بيقولوه
انا معنديش استعداد أتقبل الوضع ده..دي فض*يحة انت عايز لما نتجوz ونخلف يعايره ابننا ب عمته
أحمد: تمام وانتي مش مجبرة تكملي معايا واتمنالك السعادة وربنا يوفقك في حياتك
كان هيمشي بس مسكت ايdه
هايdي: استني يا أحمد

شوف انا هتكلم مع أهلي تاني وأقولهم اني متمسكة بيك بس عندي شرط
و انت لو بتحbني بجد وعايزنا نكمل مع بعض توافق عليه
أحمد : وايه هو بقي الشرط
هايdي: تقطع علاقتك بأختك دي تنساها تماما كانها مش موجودة…طلعها من حياتنا
صدقني هو ده الحل الوحيد و هنبعد عن المشاكل دي

عند رقية كانت نايmة في السrير وبتصحي علي صوت رسالة من نفس الرقم
“شوفتي بقي آخرة اللعب معايا كنتي فاكراني مش هعرف اللي هتعمليه
لسة بقي العقاب التاني مستنيكي يا قلبي..شوفي دي وقوليلي رأيك
بعتلها صورة أحمد وهو في الكافيه
رقية اتخضت من مكانها بعد ما شافت الصورة وقالت بخوف:
لا انت أكيد مش هتعمل كده

آسر: إيه اللي هيخليني معملش كده..انا حذرتك وإنتي استهترتي بكلامي
وانا هثبتلك دلوقتي…انا قولتلك قبل كده انا مستعد أهد الدنيا كلها واد. مr اي حد يقف في وشي او يحاول يبعدني عنك
رقية بعياط وتوسل: علشان خاطري بلاش أحمد اعمل فيا اي حاجة بس بلاش عيلتي …
أوعدك اني مش هعمل كده تاني ولا هتكلم تاني
آسر: تمام يا قلبي علشان خاطرك بس تنفذي اللي طلبته
قدامك يومين مفيش غيرهم احسنلك توافقي وإلا بقي مش هتخلصي من الفضا*يح
وهتتحملي اللي هيحصل لعيلتك..سلام يا قمr
رقية قعدت تعيt ومش عارفة تعمل إيه
بالنسبالها الموت أهون عليها من انها تتجوz واحد زي آسر

أحمد: يعني ده اللي هيثبتلك اني بحbك مش كده
هايdي: أه يا أحمد قولت إيه موافق
أحمد قلع دبلته وحطها في ايd هايdي وقال: أنا آسف لو أختي هتتحط في المقارنة دي فأنا هختارها هي حتي لو بحbك
انتي ممكن تتعوضي لكن أختي لأ
مش هاجي عليها علشان واحدة أنانية زيك مايهماش غير نفسها وبس.. بعد إذنك
وسابها ومشي

تاني يوم الصبح عند رقية
حالتها بقيت صعبة مبقيتش بتتكلم مع حد ملامحها دبلانة من قلة الاكل وعلي طول بتعيt ومش عارفة تعمل إيه وهي مفيش قدامها غير بكرة وترد علي آسر
بسمة دخلت عليها
بسمة بحزن ودmموع عليها: هتفضلي كده لامتي لا بتاكلي ولا حتي بتتكلمي
انا عارفة وحاسة باللي جواكي بس علشان خاطري متعمليش كده في نفسك
كل ده و رقية ساكتة ومrة واحدة عيطت في حضnها فضلت تعيt لحد ما ناmت

أحمد خلص شغل وكان راجع البيت
وهو في الشارع سمع همس وضحك وتريقة من شوية شباب وواحد منهم قال
_ لا وعاملة شريفة علينا
أحمد مقدرش يمسك نفسه راح dربهم
واحد منهم dرب أحمد لكن بعد كده قام وdربه و راح مسك
اللي كان بيتكلم وقعد يdرب فيه وهو بيقوله: أختي أشرف وانضف منك يا ابن الك*لب انت وعيلتك كلها ولو جبت سيرتها تاني هقتلك وسابه يجري هو واللي معاه

أحمد دخل بيته
أحمد : السلام عليكم
والده: وعليكم السلام يا ابني
فيك إيه… وايه اللي عورك كده
أحمد بكذب :لا ابدا مفيش حاجة ده انا وقعت متقلقش
والده: هتكدب عليا… اتخانقت مش كده

أحمد بنرفزة: اه يا بابا كنت عايزني اعمل إيه اسكت واعمل نفسي مش سامع وهما بيجيبوا سيرة رقية وبتكلموا عليها
وبعدين يعني بتصلي هنا منزلتش ليه..حد ضايقك
والده: عادي… وبعدين انا لو هعمل زيك يبقي هتخانق في الناس كلها
حاول تمسك نفسك شوية انا مقدر ومش بقولك اسكت بس إحنا عارفين إيه اللي هيخر*سهم لما نجيب حق أختك ونردلها اعتبارها قدام الكل

أحمد: عندك حق وانا مش هيهدالي بال غير لما اعرفه وأنتقم منه
والده: طب مفيش حاجة تاني مخبيها عليا
أحمد بتوتر: حاجة ..حاجة إيه لا ابدا مفيش
والده: فين دبلتك
أحمد سكت
والده: ازاي تخبي عليا حاجة زي دي
أحمد: وحضرتك عرفت منين
والده: والد هايdي كلمني وكمان بعتوا الشبكة

أحمد بعصبية: علشان مكنش ينفع اكمل معاها بعد اللي قالته …
بدل ما تقف جنبي في محنتي…دي متستاهلش حتي اني ازعل عليها
والده: اهدي وفهمني اللي حصل
أحمد حكي لوالده علي كل حاجة
والده بفخر: انت عارف انا لو مت هموت وانا متطمن علي أختك…عارف اني سايب راجل هيبقي طول عمrه سندها
انا حقيقي فخور بيك

أحمد باس ايd والده: بعد الشر عليك يا 7بيبي ربنا يباركلنا فيك ويخليك لينا
والده: ويخليك ليا يا ابني ويعوضك ببنت الحلال اللي تستاهلك بجد
رقية كانت في أوضتها وسمعت الحوار اللي دار بين والدها وأخوها وكانت مقهورة من اللي حصل لأحمد وفسخ خطوبته وحاسة انها السبب في كل حاجة بتحصل لأهلها
رقية قعدت تفكر في اللي ممكن يحصل لو رفضت …بيجي قدامها دايما صورة والدها وأخوها
عايزة تحميهم بأي شكل وفي نفس الوقت متتجوzش آسر

عند بسمة كانت راجعة البيت وقابلت اروي جارتها
اروي: ازيك يا بسمة عاملة إيه
بسمة : الحمدلله يا اروي
خير كنتي عايزة حاجة
اروي بمكر: بصراحة اه انتي عارفة غلاوتك عندي وإني بخاف عليكي زي أختي..
علشان كده بنصحك تبعدي عن اللي اسمها رقية دي البت دي مش كويسة
والناس ملهاش سيرة غيرها وإنتي رايحة وجاية عليها ولا كأن في حاجة… انا خايفة عليكي وعلي سمعتك

بسمة بإنفعال: طب شوفي بقي رقية اللي بتتكلمي عليها دي احسن وانضف واحدة انا قابلتها في حياتي ولو جبتي سيرتها بالطريقة دي تاني همسح بيكي الارض انتي فاهمة..
رقية مظلومة وان شاء الله ربنا هيردلها اعتبارها قدام الكل واولهم انتي وسابتها ودخلت البيت
أول ما دخلت سلمت علي والدها ووالدتها وكانت داخلة الاوضة وقفها صوت والدها
والدها: استني يا بنتي كنت عايز اتكلم معاكي
بسمة: بابا لو سمحت لو هتتكلم معايا في نفس موضوع أروي …فبلاش علشان خاطري
والدها: اهدي بس كدة وفهميني ..و إيه موضوع أروي ده

بسمة قالتله علي كل اللي حصل وكلام أروي
والدها بحنان: وإنتي تعرفي عن ابوكي كده برضو…انا لو عندي شك في موضوع رقية ده مكنتش خليتك تروحي عندها وتبقي معاها لكن انا عارفها كويس من اول يوم دخلت فيه البيت وهي بنت في قمة الاخلاق وعارف تربية الاستاذ مصطفي كويس جدا وان شاء الله ربنا هيظهر الحق ويجيبلها حقها
بسمة: يارب يا بابا

وانا آسفة لو اتعصبت
والدها: وانا مقدر موقفك ومش زعلان منك
والدة بسمة: طمنينا يا بنتي عليها عاملة إيه
بسمة بحزن: للاسف يا ماما من بعد اللي حصل اخر مrة وهي حالتها وحشة أوي وعلي طول سرحانة وساكتة مش بتكلم حد
ادعولها
والدتها: ربنا يصبرها يا بنتي وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب ربنا ينتقم منه

عند رقية
والدها صحي علشان يصلي الfجر شاف باب أوضة رقية مفتوح دخل علشان يطمن عليها بس الاوضة كانت فاضية و رقية مش موجودة
قلق وقال لنفسه: راحت فين
ممكن تكون في الحمام او المطبخ هروح أشوفها
ولسة هيخرج يشوفها لقي….
يتبع….

رواية انتقام بدافع الحb. الجزء الثامن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top