رواية انتقام بدافع الحb الفصل السادس 6 بقلم إيناس طه
دخلت رقية وفضلت ماشية زي ما طلب منها…وكانت خلاص قربت توصل للشجرة الكبيرة
وفاجأة لمحت شخص واقف هناك بس بضهره وأول ما وصلت هناك ..لف وشه ليها
رقية رجعت لورا وقالت بصدmمة: آسر
آسر: وحشتيني
إيه مفاجأة مش كده
رقية بتوتر وعدmم استيعاب: انت انت بتعمل إيه هنا..
هو انت اللي..
وقاطعها ببرود وهو مبتسم : أيوة يا روحي انا اللي ببعتلك الرسايل وانا اللي ورا كل اللي بيحصل
وانا اللي كنت السبب ان يوسف يطلقك
انا اللي عملت كل حاجة
رقية : انت بتهزر مش كده ده مقلب صح قول انك بتهزر
آسر بجدية : لا يا رقية مش بهزر أكيد انا مش جايبك هنا علشان أضحك عليكي انا اللي عملت كده
رقية بدmموع وقهر : ليه هااا ليه عملتلك إيه علشان تد*مr حياتي بالشكل ده ليه تأ*ذيني وتفض*حني تطلعني واحدة خا*ينة وتشو*ه سمعتي
ده انا ما عملتش معاك حاجة وحشة
وقالت بد. موع وصوت عالي وهي بتdربه
في صdره: ليه ده انا اعتبرتك أخويا ليه تعمل فيا كده حرام عليك
آسر بعصبية وصوت عالي: عايزة تعرفي ليه عملت كده علشان بحbك يا رقية أيوة بحbك علشان انتي المفروض تكوني ليا انا ومrاتي انا مش يوسف
رقية بصتله وهي مصد. ومة من كلامه
آسر: مستغربة مش كده
وقال بوجع: انا شوفتك وحbيتك قبل ما يوسف يعرفك
شوفتك اول مrة وإنتي خارجة من الجامعة
ورغم اني كنت مقضيها و بعرف بنات كتير الا انك خطفتي قلبي حbيتك وحbيت كل حاجة فيكي لدرجة ان بقيت استني اشوفك كل يوم
اتغيرت علشانك علشان لما اتقدmملك احس اني فعلا استاهلك بطلت كل حاجة سهر و مبقيتش اعرف بنات زي الاول علشانك انتي وبس لحد اليوم اللي يوسف قال لماما فيه انه معجب ب واحدة وعايز يتقدmملها وبالصدفة تكوني انتي نفس البنت…مكنتش عارف أعمل إيه وانا شايف البنت الوحيدة اللي حbيتها بتروح مني علشان كده حاولت ابان عادي علشان محدش ياخد باله
وكمل بدmموع: حاولت انساكي كتير بس والله مقدرتش
رقية بصدmمة: انت بتقول إيه
بتحb مين انت انت أكيد مجنون
آسر : انا فعلا مجنون بس مجنون بيكي مجنون بحbك اللي اتزرع جوايا وإنتي مش حاسة وفي الآخر قلبك حb غيري ومين أخويا واختارتيه هو
.
واتكلم بعصبية: ليه ليه هو بالذات احسن مني في إيه
اه عملت كده علشان اثبتلك انك غلطتي يوم ما حbيتيه
فبركت الصور وبعت لنفسي الشات وخدت صور ليكي من علي موبايلك من غير ما تعرفي علشان كنت عارف ان الصور اللي كانت في الظرف هتقدري تثبتي انها متفركة انما الشات بالصور اللي المفروض باعتاهالي بنفسك محدش هيقدر يثبتها وحتي الرقم مش متسجل
علشان اثبتلك انه مايستاهلكيش وفي الاخر عمل إيه صدق كل حاجة وسابك وطلقك من غير حتي ما يسمعك مع انه لو كان بيحbك بجد كان فكر ألف مrة قبل ما يعمل حاجة زي دي أو يشك فيكي..خاف علي نفسه وسمعته وشغله
رقية كل ده وهي مش قادرة تستوعب اللي بيحصل
آسر بتوسل: رقية صدقيني انا بحbك مفيش حد في الدنيا هيحbك قدي انا عملت كده بس علشان تعرفي ان حbك راح للشخص الغلط
كنت متأكد اني لو صارحتك بحbي مستحيل توافقي علشان انتي مكنتيش شايفة غير يوسف وبس
كان ممكن أعمل أي حاجة او اخطفك واتجوzك غصب عنك بس كان حb يوسف هيفضل جواكي علشان كده قررت اني امحي الحb ده
رقية كانت واقفة بصاله بدmموع وكره قربت منه وفاجأة خرجت عن صمتها و رفعت ايdها مrة واحدة قلم جامد نزل علي وش آسر وقالت:عملت كل ده علشان بتحbني مش كده امال لو بتكرهني هتعمل إيه
وقعدت تdرب فيه وهي بتقول بانهيار وصوت عالي : حb إيه اللي يخليك تعمل فيا كده حرام عليك انت خليتني سيرة علي كل لسان بعد ما كانت الناس كلها بتحلف بأخلاقي.. دmمrتلي حياتي وخليت اليوم اللي كنت بتمناه طول عمrي أسوء يوم في حياتي
وتقولي حb انت مصدق نفسك
آسر كان واقف مستسلم ليها مقهور من الحالة اللي وصلت ليها بسببه وعايزها تطلع كل غضبها حتي لو فيه علشان عارف انه غلطان ويستاهل أكتر من كده
في مكان تاني
أحمد : مساء الخير يا بابا
والده: مساء النور يا ابني كويس انك رجعت بدري جيت في وقتك كنت هكلمك
أحمد : تحت أمrك يا بابا وبص حواليه وقال: رقية نايmة ولا إيه
والده: لا يا ابني بسمة صاحbتها جات خدتها تغير جو شوية
أحمد: طب كويس
والده: قولي مفيش جديد في موضوع أختك
أحمد: للأسف يا بابا لحد دلوقتي الشرطة مش عارفة توصل لحاجة شكل الكلب اللي عمل كده مش سهل وعامل حسابه كويس اوي بس هيروح مني فين والله لادfعه تمن كل حاجة عملها في أختي
والده بحزن: انا مش هرتاح ولا يهدالي بال غير لما ارجع حقها وكرامتها قدام الكل
أحمد : هيرجع ان شاء الله يا بابا اطمن وكمان عرفت ان آسر كان مقدmم بلاغ بالرقم اللي كان مع يوسف وبيدور معانا
والده: آسر ..والله الشاب ده طلع ذوق و محترم
اذا كان هوا ولا والدته مسابوناش واحنا في المستشفي ودايما بيسألوا انا مستغرب انه اخو يوسف شخصيتهم غير بعض
أحمد: فعلا يا بابا عندك حق
خلصوا كلام وبعدها احمد استأذن ودخل أوضته علشان يستريح
عند رقية وآسر
آسر بتوسل وحزن: رقية انا آسف عارف اني غلطان بس مكنش قدامي حل تاني
طب شوفي انا مستعد اثبت برائتك للناس والعالم كله وهصلح كل اللي عملته بس اديني فرصة
رقية بحزن: تصلح إيه ولا إيه
هتقول للناس انا اللي عملت كده
هتقولهم ان انت اللي د. مrت حياتي وسبب طلاقي ولا هتقولهم ان انت اللي شو. هت سمعتي
هااا رد عليا هتصلح غلطتك ازاي
آسر: هصلح كل حاجة وهعملك كل اللي انتي عايزاه بس ليا شرط واحد بس…انك تقبلي وتوافقي تتجوzيني
رقية بصتله بصد. مة: لا ده انت مجنون و مrيض فعلا
آسر: صدقيني ده الحل الوحيد.. ما انا لما اتقدmملك ونتجوz الناس هتعرف انك بريئة وان العيب من يوسف
جوازنا هو اللي هيسكت الناس
ومستعد اقول للناس ان يوسف كان بيخو. نك علشان كده اتطلقتي منه
رقية كانت بتسمعه وهي مش مصدقة ازاي في أخ بالحقا. رة دي
ردت عليه وقالت: انت فعلا واحد حقير وزبالة
للدرجادي سمعة الناس لعبة في ايdك
بس انا في حاجة عايزة أفهمها انت عملت كده ازاي وازاي وصلت لموبايلي وصوري اللي عليه
آسر: السؤال ده بالذات مش هقدر اجاوبك عليه دلوقتي بس أوعدك اني هجاوبك عليه لو وافقتي علي جوازنا
رقية بكره:شوف يا آسر نجوم السما اقربلك
انت لو آخر واحد في الدنيا انا مستحيل اتجوzه وانا هعرف ازاي اند. مك علي كل اللي عملته فيا وهكشف حقيقتك القذ. رة قدام الكل
آسر ببرود وتحدي : وماله بس ده لو عرفتي تثبتي حاجة يا قلبي
رقية بصتله بقرف وسابته ومشيت بسرعة
وهو واقف متعصب من كلامها ورفضها وقال في نفسه: ماشي يا رقية لما اشوف هتعملي ايه
عند بسمة في البيت
قاعدة بتفكر في رقية قلقانة عليها وحساها مخبية عنها حاجة وكانت خايفة فاقت من شرودها علي صوت والدتها
والدتها : مالك يا بنتي سرحانة في إيه
بسمة:هاا لا ابدا يا ماما مفيش حاجة
والدتها: عليا برضه
رقية مش كده
بسمة: بصراحة اه شكلها مش مطمني ومتغيرة وعلي طول سرحانة انا خايفة عليها أوي
والدتها: اعذريها اللي بيحصل فيها مش قليل
المهم انك تفضلي جنبها طول الوقت هي محتاجة ليكي في الظروف دي
بسمة: أكيد طبعا انا مستحيل اسيبها بس انا مش بستحمل اشوفها في الحالة دي
نفسي اعمل اي حاجة علشان ترجع زي الاول
والدتها: معلش يا بنتي ربنا يهون عليها وينتقم من اللي عمل كده
بسمة بقلق: يارب
والدتها سابتها وخرجت وبسمة مسكت موبايلها وبتتصل بيها تاني لقيته مقفول
بسمة لنفسها: وبعدين اعمل إيه وخايفة اتصل علي عمو تكون لسة مrجعتش ويقلق عليها اكتر
انا هستني شوية واجرب تاني وان شاء الله ترد وتطمني
عند رقية رجعت البيت ودخلت أوضتها علي طول مش مستوعبة اللي حصل الباب خبط وكان والدها
رقية: اتفضل يا بابا
والدها: مالك يا بنتي يعني جيتي ودخلتي أوضتك علي طول
رقية بكذب : مفيش يا بابا انا بس مrهقة شوية
والدها: المهم بقيتي أحسن شوية لما خرجتي ولا لا
رقية: اه يا بابا الحمدلله اتطمن
والدها: ماشي يا بنتي هسيبك ترتاحي شوية
وسابها وخرج وهي رجعت تفكر تاني ومش عارفة تعمل إيه وافتكرت بسمة وفتحت موبايلها لقيت رسايل ومكالمات كتيرة منها ولقيت…
عند يوسف في البيت
يوسف: لو سمحتي يا أمي كنت عايز أتكلم معاكي شوية
والدته: خير يا ابني
يوسف: انا فكرت كتير وطلعت غلطان وان انتوا كان عندكوا حق
انا عايز أرجع رقية
بحاول أنساها مش عارف كنت غبي فعلا لما افتكرت اني لما اطلقها هنساها وإنسي كل اللي حصل
وقال بد. موع :انا لسة بحbها يا امي وند. مان وعارف اني غلطان بس غصب عني
والدته: ياااه كان نفسنا تفوق بدري عن كده بس للاسف اتأخرت
يوسف مسك ايdها وقال: علشان خاطري يا أمي ساعديني أرجعها حاولي معاها وكلميها هي أكيد هتسمع منك
والدته بحزن علي حالته: انا هحاول اكلمها وانت كمان لازم تكلمها وتستحمل رد فعلها مهما كان
يوسف بإبتسامة:انا هستحمل منها اي حاجة لحد ما تسامحيني وترجعلي وهفضل جنبها لحد ما نعرف مين السبب في كل اللي بيحصل
قاطعهم دخول آسر
آسر: مساء الخير عليكم
والدته: مساء النور يا ابني
آسر: في إيه مالكم
والدته بإبتسامة: مفيش يا ابني عندي خبر هيفرحك
أخوك خلاص عرف غلطته وعايز يروح يصالح رقية ويطلب منها انها ترجعله
آسر بصدmمة: إيه
يا تري آسر هيعمل إيه وليه مجاوبش علي سؤال رقية
و رقية شافت إيه في الرسايل و هتقول لأهلها ولا لأ هنعرف البارت الجاي
يتبع….
رواية انتقام بدافع الحb الفصل السابع 7 بقلم إيناس طه
إيه انتي بتتكلمي بجد يا ماما
والدته بفرحة: أخوك عندك أهو يرد عليك
يوسف: أيوة يا آسر بجد انت كان عندك حق انا اللي غبي علشان ضيعتها من ايdي بس انا مش هيأس وهفضل أحاول لحد ما تسامحني وترجعلي
انا اكتشفت اني بحbها بجد ومش هقدر أنساها
آسر يمثل الفرحة: ده أحلي خبر سمعته
وحضnه وقاله أيوة كده هوا ده اخويا اللي أعرفه كنت فين كل ده
ان شاء الله هتسامحك وترجعوا لبعض بقي
يوسف: يارب يا أخويا
آسر : اسيبكم بقي وادخل أرتاح شوية
ولينا كلام تاني يا جو
والدته: ادخل يا 7بيبي ارتاح شوية علي ما أقوم أجهز العشا هنتعشي النهاردة مع بعض
آسر: ماشي يا ست الكل
ودخل أوضته وافتكر كلام أخوه واتغيرت ملامحه وقال بغضب: مستحيل أخلي ده يحصل مستحيل مش بعد كل اللي عملته وفي الاخر يرجعوا لبعض
وقعد يفكر ويشوف هيعمل إيه
عند رقية
كانت بتفتح الموبايل لقيت رسايل ومكالمات كتير من بسمة بتسأل عليها
ولقيت رسالة من آسر
“ياريت قبل ما تقولي او تعملي أي حاجة تفكري في دول واللي ممكن يحصلهم وبعتلها صور والدها واخوها
زائد ان محدش هيصدقك وفكري في عرضي ليكي
سلام يا قلبي”
رقية حست بالخوف والعجز انها مش عارفة تعمل إيه
قاطعها اتصال من بسمة
بسمة: أخيرا رديتي عليا قلقتيني عليكي
رقية: معلش بس كنت مخنو. قة وعايزة أقعد مع نفسي شوية
بسمة: طب ليه كنت قافلة تليفونك
رقية بكذب: لا ده كان فاصل شحن وأول ما رجعت البيت شحنته
بسمة:رقية انتي كويسة
رقية: أه كويسة يا بنتي متقلقيش
بسمة: تمام انا حbيت اطمن عليكي
تصبحي علي خير
رقية: وإنتي من أهله
وقفلت مع بسمة وقعدت طول الليل تفكر هتتصرف ازاي
تاني يوم عند آسر في الشركة
كان مشغول وبيفكر ازاي يمنع يوسف ويبعده تماما عن رقية
معتز: إيه يا ابني سألت عليك إمبارح وعرفت انك استأذنت بدري واتصلت بيك كتير كنت قافل موبايلك
آسر : لا ابدا مفيش حاجة كان عندي مشوار ولقيت نفسي مصدع قولت اروح البيت
معتز بشك: لا سلامتك يا صاحbي طب إيه أحسن دلوقتي
آسر: اه الحمدلله
معتز: طب متنساش الميتنج كمان نص ساعة
آسر : متقلقش انا جاهز
معتز: تمام
عند رقية كانت سرحانة وبتفتكر كلام يوسف
فلاش باااك
رقية: إيه يا يوسف مش ناوي تعرفني علي أخوك..شوقتني اشوفه واتعرف عليه من كلامك الكتير عنه
يوسف بإبتسامة: قريب جدا وعلي فكرة هو كمان حابب يتعرف علي مrات أخوه المستقبلية
رقية: حقيقي مفيش أجمل من وجود أخوات قريبين من بعض.. بيحbوا بعض وبيخافوا علي بعض
يوسف: آسر بالنسبالي يا رقية مش بس أخويا الصغير لا ده اخويا وصاحbي وابني
..لما بيسافر البيت بيكون وحش أوي من غيره
مش عارف حياتي كانت هتبقي ازاي لو هو وماما مش معايا
رقية باعجاب: ربنا يخليكوا لبعض
يوسف: يارب ويخليكي ليا
باااااك
ومrة واحدة دmموعها نزلت وقالت: يارب انا مش عارفة أعمل إيه ساعدني انا تعبت بجد
ليه بيحصل معايا كده
انا حاسة اني مrبوطة مش عارفة اتصرف ازاي
مسحت دmموعها لما لقيت الباب بيخبط وكان بسمة وأول ما دخلت حضnتها وقالت: كده تقلقيني عليكي امبارح
رقية: معلش كنت عايزة أكون لوحدي شوية
بسمة:رقية انا عايزة أعرف إيه اللي حصل
ومتقوليش مفيش انا عارفاكي كويس من امبارح وإنتي متوترة وخايفة
ومسكت ايdيها قوليلي حصل حاجة اتكلمي يمكن ترتاحي أكتر لما تطلعي اللي جواكي
رقية بحزن: وتفتكري لما اتكلم هرتاح
بسمة بد. موع : أكيد طبعا
رقية: انا هقولك كل حاجة بس أوعديني ان الكلام ده بيني وبينك محدش يعرف حاجة
بسمة بإستغراب: خلاص والله أوعدك بس قولي انتي قلقتيني
رقية حكتلها علي كل اللي حصل
بسمة بصد. مة: انتي بتقولي إيه
انا انا مش قادرة أصدق ازاي في أخ بالقذ.. ارة دي
وليه تخبي عليا كل ده لا وتروحيله لوحدك انتي اتجننتي
رقية: كنتي عايزاني أعمل إيه هددني لو قولت لحد
انا من لما رجعت وانا مش عارفة أعمل إيه
بسمة: هو إيه اللي تعملي إيه إحنا لازم نفض*حه ونبلغ عنه
ولازم عمو واخوكي يعرفوا ودلوقتي كمان
رقية بخوف: لا لا مش هقدر أقولهم دلوقتي لازم يكون معايا دليل
بسمة: عندك حق طب وبعدين هنعمل إيه
اللي زي الحيواn ده مش سهل
انا لحد دلوقتي مش قادرة استوعب اللي قولتيه
رقية ببكاء وانهيار: انا تعبانة يا بسمة ونفسي أخرج من الكابوs ده..انا مش عارفة ليه بيحصلي كده
بسمة حض*نتها وقالت بد. موع وحزن علي حالتها: اهدي وان شاء الله هنلاقي حل
أهم حاجة اننا لازم يكون معانا دليل و كمان نثبت ان الرقم ده بتاعه وساعتها بس هنقدر نفض*حه ونكشف حقيقته
لازم تبقي قوية شوية علشان تعرفي تفكري
وصدقيني هيتعاقب علي كل حاجة
بالليل عند رقية
كانت قاعدة علي مع أهلها وبتفكر في كلام بسمة
أحمد بحb: أختي 7بيبتي سرحانة في إيه
رقية: ابدا مفيش حاجة انا بس مصدعة شوية
أحمد: طيب انا هعمل نفسي مصدقك
بقولك إيه رأيك نخرج شوية بقالنا كتير مخرجناش بالليل مع بعض وانا انشغلت عنك الفترة اللي فاتت بس دلوقتي انا فضيتلك يلا روحي البسي وانا هستناكي
رقية: طب ما تخليها يوم تاني
أحمد بهزار: يلا يا كسولة اجهزي بسرعة ولا مش حابة تخرجي معايا
رقية بإبتسامة: لا طبعا وعلشان اثبتلك هقوم البس وننزل
أحمد: أيوة كده هي دي اختي
ما تيجي معانا يا بابا
والده: لا يا ابني روحوا انتوا
رقية خلصت وخرجت هي وأحمد وراحوا مكان هادي علي البحر كانوا دايما بيحbوا يقعدوا فيه
أحمد: هتفضلي سرحانة كده علي طول حتي واحنا برة
بصي انا حاسس بيكي وعارف ان اللي حصلك صعب علي أي حد يستحمله بس انا عايز أقولك اني جنبك وفي ضهرك وعمrي ما هسيبك ابدا ولا هرتاح غير لما أعرف اللي عمل كده واندmمه علي اليوم اللي اتولد فيه
رقية عينها دmمعت وحضnته
أحمد بمشاكسة : إيه إحنا هنقلبها دراما احنا خارجين علشان نغير جو ولا إيه
هروح بقي أجيب الايس كريم المفضل بتاعنا وأجيلك نشوف هنروح فين بعد كده
رقية: تمام
رقية قعدت تفكر وخدت قرار انها تتكلم مع أحمد وتصارحه بكل حاجة حصلت
أحمد رجع وجاب لرقية الايس كريم والشوكليت اللي بتحbها
وبعد شوية وقت
رقية بتوتر وخوف: أحمد انا عايزة أتكلم معاك في موضوع
أحمد : ومالك متوترة كده ليه قولي
رقية..
يتبع….