رواية حكايتي مع ابن عمتي الفصل الثالث 3 بقلم دهب مبروك
_أحمد…بصلها بصدmمه وابتسم بس أنا بحbك ومش هطلقك ياسمسمه قلبي.
_ياسمين…أنا مش بـحـ
_أحمد…أنتِ بتحbيني وأنا بحbك يسمسمه قلبي فأي يلا نتعشا لإن عصافير بطني بتصوص.
_ياسمين…ابتسمت بحزن و دخلت المطبخ تحط الأكل عشان يتعشوا.
_أحمد…بصلها بحزن عشان حالتها ديه سرح لحته من كام شهر كده.
“فلاش باااااك ”
_الأب بدmموع …أحمد أرجوك تيجي تتقدmملها اشف عليها حتي،والله هي بتحbك هي بتتمني تعيش آخر أيامها معاك أنتَ مسدح دmموعه وفتحت فونه ووراله صوره بخط ياسمين في نوتس
“أحمد السكرتير بتاع بابا أنا بحbك جداً عارف أنا عندي كان* ر خلاص
وهموت كنت بتمني أعيش اللي بقيلي من عمrي جمبك بعد ما الدكتوره
قالتلي إن خلاص مفيش أمل فالعلاج أصلاً،بتمني معجزه حاجه شبه مستحيل إنها تتصدق عارف هي إيه معجزه تخلينا نتجوz وأموت وأنا فبيتك،لو مش اتجوzتك نتقابل فالجنه إن شاء الله بحbك”
.
_أحمد…مrكز مع الاب وهو بيحكي كل اللي عندوه بس قلبوه واجعه جداً علي ياسمين
_الأب…بصي دي صورك ياسمين، واخدها من الأكونت و عملتها فالاستوديو مخبيها مننا عرفت مrضها بالصدفه، وهي مش عايزه حد يعرف حاجه حتي أنا ومامتها لو قلبك في زره إحساس وزعلت علي بنتي تفرح فآخر الشهور اللي بقيلها دmمع أرجوك يأحمد
_أحمد… غمض عيونه بألم وبيتخيل شكل روح لما تعرف بخبر جوازه مrه واحد، ابتسم لاب وحط إيده علي كتفه
_أحمد.. أنا موافق اتجوzها علي آخر الأسبوع هنتخطب وهنعمل فرح فالأسبوع اللي وراها
وهشيل بنتك فعيني متخافش يعمي.
_الأب…إبتسم لأحمد وقرب منه حضnوه بكل إمتنان.
“باااك”
_أحمد بصلها بحزن وبدأ يأكل ويشاكسها علشان تبتسم.
_روح…ابتسمت بحزن وغمضت عيونها بألم وهي خلاص مقرار تنسيَ أحمد هو أتجوz وعاش حياتوه وهي لازم تعيش حياتها،
بصت لمامتها انا موافقه علي العريس يماما شوفوا معاد الخطوبه إمتا وانا موافقه
_الأم…ابتسمت وقربت من روح طبطبت عليها بحنيه أمويه…أنتِ بخير ينن عيني.
_روح حضnتها…هكون بخير يماما متقلقيش أدعيلي ربنا يريح قلبي يماما أدعيلي وبس.
_الام…دعيالك ينن عيوني والله،ربنا يريح قلبك يارب.
_العريس جيه وقعد مع روح وحددوا معاد الخطوبه،تحت استسلام روح،وتحت ان قلبها رافض اللي بتعمله ده بس هي ماشيه وراها عقلها،عقلها بيقول أن خلاص هو متجوz وهي لازم تشوف حياتها بقا.
“عند أحمد”
_أحمد… والله يخالي عارف أن مقصر معاكم جداً بس الظروف بقا.
_بابا روح…خلاص يبقا أكيد هنشوف السبت الجاي أصل خطوبه روح بقا
عبقال متخلف وتجوz ولادك ي7بيبي انتَ طبعاً مش محتاج عزومه.
_أحمد بسرحان…طبعاً يخالي وقفل.
_احمد…قعد بهدوء علي الكرسي وهو سرحان،حرفياً هو أنصدmم كده روح بتضيع منوه.
_أحمد…دخل يلبس،بص لياسمين اللي نايmه زي الملاك وابتسملها ،ولبس ونزل علطول
هو مش عارف هو هيروح فين بس حاسس أنو مش حابب البيت،حابب يكون فالشارع ويتمشي ويشم هوا.
_أحمد… وهو ماشي شاف راجل عاجوz كبير بعكاز وجمب منو مrاتوه حbهم بيان علي بعض متجوzين عن حb وقصه حbهم لحد المشيب ،ابتسم وهو بيتخيل نفسوه هو وروح،همس سأحbك حتي المشيب يروح أحمد
“يوم السبت”
_القاعه متزينه بطريقه حلو مبهجه لطيفه كده يعني، الفرحه باينها علي الناس وحb الناس لروح ولاهلها مخلينهم فرحنين أصلاً،بعد ساعه كانت روح موجوده هي والعريس “عبدالله”
_روح…ابتسمت وهي بتبص لعبدالله وبتتخيله اكنوه أحمد قاطع سرحانه دخول أحمد وياسمين.
_بتصتلهم بابتسامه،عيون أحمد بتراقبها من اول ما دخلت القاعه،روح قربت منه
_روح…سمسه أزيك يقمr..
_ياسمين…مقدرش اقولك مبروك لان عارف أنك مـ
_روح…وهي بتبصلها بحزر،وانا هقولك الله يبارك فيكي،عبقال متخلفيه وتخاوي ولادك.
_ياسمين…يمكن.
_أحمد…واقف مش سامع كلامهم أصلاً،عيونه مrكزه عليها،عيونه باين فيها الحزن وبيبصلها بعتاب،وبيبصلها بحb،نظرات مختلفه بيحاول يسر* قها قبل ما قصه تنتهي بطريقه هتخالف توقعات الكل،جوازها هل هيكمل ولا لأ.
_روح….أحمد إزيك.
_أحمد بتوهان…مش بخير والله.
_روح بهزار… هنهزر ولا إيه.
_ياسمين…بصتلهم وهي بتبتسم همست بتمني بعد اللي بيحصل ده تكونوه لبعض فالآخر.
_الكل فرحان ومبسوط،عيون أحمد مrكزه مع روح،روح اللي هو شايف حزنها اللي ملاحظ إنها بتبصلوه من تحت لتحت لي ثواني، الاتنين بيختفوا نظرات لبعض هتكون ذكره بالنسبه لهم مش أكتر.
_ياسمين….واقفه مسكت دmماغها جامد من كتر الصداع،عيونها بدأت الرؤيه تكون مشوشه بالنسبه ليها.
_روح وعبدالله جاين يلبسوا الدبل قاطعهم.
_ياسمين…وهي بتقع علي الارض،الناس أتجمعت حواليها،وروح جريت عليها بسرعه قربت منها وهي كلها خوف و….
يتبع…