رواية الحادية عشرة  ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

الحادية عشرة 

­ ­ ­ ­ ­

 

close

عد*وك هو الاكتئاب.. كنا بنردد لمدة 6 سنين كلمة، كلمة واحده بس كانت بتمدنا بالطاقة وبالاكسجين وبالراحة وكانت بتخلى عندنا أمل فى بكرا وانه جاى منتصرين عارفة هى ايه الكلمة ياغرام؟

“هزيت رأسى بالنفى وانا بحاول اطمن قلبى بكلامه اللى فعلا بيلمس قلبى وبيهدينى مهما الدنيا حواليا خراب”
_هنحار*ب، هنحار*ب، هنحار*ب، هنكمل ، هنحار*ب وانتِ كمان ياغرام هترددى الكلمة دى وانتوا كلكم محدش يعيط نادى لى كل اللى بره ياوسيم.

 

” وسيم خرج فى صمت، وبعدها كل اللى بره دخلوا الاوضة ماما كريمة، فريدة، ورامى، نادية،سكر، عز الدين حتى أيسل..هما بيعيطوا ليه بس، هو انا ميته!! معاهم حق انا بقيت ميتة بالحياة فجأة فوقت على صوت عمو كامل وهو بيصرخ ”
_محدش يعيط محدش يعيط بقول.. هنحار*ب، هنحار*ب.. غرام بطلة وهتحار*ب.. هنحار*ب، غرام بطلة وهتحار*ب

 

 

“كلهم اتجمعوا حواليا وبدأوا يهتفوا جميعا بنفس الطريقة الهتافية اللى بيتكلم بيها عمو كامل لحد ما لقيت نفسى بردد وياهم.. ياه صوتى طلع صوتى وحشنى ”
=هنحار*ب، غرام بطلة وهتحار*ب
«الجميع بفرحة لحديث غرام»
_ بص شوف غرام بتعمل ايه، بص شوف البطلة هتعمل ايه.
___________________________________________

 

|يوم المواجهة |
_ازاى الحال النهاردة؟
=اهلا وسيم، هو انت خبطت قبل ما تدخل؟
_اه كتير ومردتيش والباب كان مفتوح اصلا وخالة كريمة سمحت لى بالدخول.
=ماشى
_بتعملى ايه، ايه الشنطة دى؟

 

=قررت.
_ايه؟
=هنزل المصحة انا مكنتش متقبلة الحقيقة ولا الواقع وكنت خايفة على أيسل بس..انا….
_كملى.. احكى لى عايزة تقوليلى إيه؟
=أكتشفت إنى لو متعالجتش أبقى بضرها وبدمرها وبدمرنى.

 

_ وهتدمرى حد تالت، انا معاكم.
= وسيم.
_بحب اسمى يتنطق بصوتك أوى أوى بحس اسمى لحن موسيقى عظيم.
=وسيم..
_عيونه
=خلى بالك من بنتى ياوسيم انا هغيب 3 شهور كاملين،.. انا عارفة إنك بتحبها وهى كمان بتحبك جدا أرجوك.. كدا كدا فريدة

 

هتسكن فى الشقة قصادك هى هتكون معاها بس انت كمان خلى بالك على الاقل فى الوقت اللى فريدة ف المستشفى وأيسل هتكون عند طنط كريمة ارجوك اسأل عليها دايما وكمل معاها صحوبيتك ليها ..
_يارب أقدر احاول اوفق بين اربع حاجات.
=أربع حاجات!!
_ اه، منهم اهم حاجة فى الدنيا

 

= ايه هى؟
_انتِ، وانتِ فاكرة إنى هسيبك فى المصحة. اطمنى يا غرام وارتاحىِ أيسل فى قلبى وعنيا غلاوتها مش مخليانى شايف غير انها بنتِ..بنتِ اللى مخلفتهاش.
= ياترى انت كمان خيال ياوسيم ؟

 

_ لا ياغرام انا واقع وحقيقة.. احنا بنتكلم بجد.
= انا هطلع لماما كريمة
_غرام.
= نعم
_انا بحبك، بحبك أكتر من نفسى ومن روحى.

يتبع……

 

= ياترى انت كمان خيال ياوسيم ؟
_ لا ياغرام انا واقع وحقيقة.. احنا بنتكلم بجد
= انا هطلع لماما كريمة
_غرام.
= نعم

 

_انا بحبك، بحبك أكتر من نفسى ومن روحى.
=انا وانت؟!
_بمعنى؟
=انت عايزنا انا وانت نحب بعض ويكون فى بينا جواز واسرة؟
_ احلى أسرة وليه لا؟! مالنا مننفعش!
= مالنا!! اه مننفعش احنا مرضى نفسيين ياوسيم انت مريض ثنائى وانا مريضة شيزوفرنيا احنا منقدرش نفتح بيت احنا

 

محتاجين مصحة.
_ايه الكلام القاسى دا ياغرام.
=غرام مينفعش تحب، غرام مش بتاعت حب ولا بتاعت جواز ولا اى حاجة غرام عايشة عشان النكد وبس ربنا يخليك ياوسيم سيبنى فى حالى وزى ما وصيتك على بنتى لحد ما اطلع وبعدها هقرر أعمل ايه.. بس اللى عرفاه انى هترجع مرتاح تانى.

 

_مرتاح ازاى؟
=هترجع تستمتع بالوحده والسكون والسكوت اللى كان فى البيت هنسيب الشقة خالص انا وأيسل.
_وكريرك وكيانك والجمعية والمحل وكل احلامك.
_ربنا يستر ويكونوا هما كمان حقيقة.
” خرجت من الاوضة، وانا متقبلة فكرة إنى لازم اشك فى كل حاجة..ممكن تكون كل حاجة حساها وعايشاها خيال ووهم لايمت للواقع بصِله. خرجت وانسحبت من المناقشة والكلام معاه وفى إيدى شنطة هدومى وحاسة انى روحى هى اللى بتنسحب منى ”
___________________________________________

 

| بعد مرور ثلاثة أشهر |
_فرحانة طبعا؟
=جدا ياوسيم أخيرا هطلع من السجن دا.
_ المصحة سجن؟! ياه دا انتِ ظالمة جدا.
=محبوس فى مكان وفى غرفة محددة ووبين ادويتك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top