رواية الشيطان وقع أسيرها ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية الشيطان وقع أسيرها

­ ­ ­ ­ ­

-تصدقي انك معندكيش دم …أنتِ عارفة انا حفظت القصيدة دي في قد ايه عشان اقولها لك ؟!قعدت ساعتين …
ابتسمت ورد بحب وقالت:
-طيب قولي اعمل ايه عشان اكافأ زوجي العزيز …
-يعني مفيش ضرر من بوسة صغيرة كده للمسكين اللي بيفرحك ده وبيشيل عنك …
ضحكت ورد برقة ثم جذبته إليه وهي تقبله بلطف وعندما حاول أن يتمادى أبعدته وقالت :

close

 

-أنت قولت بوسة بس …بطل غلبة بقا ونام …
ضمها إليه وقال:
-طيب خلاص هننام …
وبالفعل أغمض عينيه وقال قبل أن يغرق بالنوم :
-بحبك يا فراولة ♡ ..

 

-وانا كمان ♡…
……….
في اليوم التالي ….
كان يقف أمام سيارته وهو ينتظرها لتخرج من مدرسة التمريض …اليوم كان أول اختبار لها وكانت متوترة …رغم أنها درست جيدا ولكن هذا لم يقلل من توترها …تمنى يحيى من داخل قلبه أن تكون قد اجادت في الاختبار وتفوقت …
انتبه عندما خرجت وهي تطرق برأسها …علت الخيبة وجهه ولكنه ابتسم بسرعة …لن يجعلها تستلم أبداً….سيدرس لها

 

باقي المواد وستتفوق بالتأكيد …
اول ما وصلت عنده قال بلطف:
-مش مشكلة يا حبيبي تتعوض و….
ولكنه توقف وهو يسمع صوت ضحكاتها ..نظر إليها ليجدها مشعة بالسعادة فقالت:
-وضحكت عليك …ضحكت عليك ..أنا حليت كويس …

 

ضحك على أسلوبها الطفولي وأمسك اذنها وقال:
-انا هعرف اعاقبك كويس على اللي عملتيه في البيت …المهم دلوقتي يا هانم خلينا نروح نحتفل بيكي …أنا عازمك على ساندويتشات كبدة من على عربية أصيلة …
ثم فتح لها باب السيارة لتلج إليها وتقول:
-شكرا يا حبيبي ..

 

ثم اراحت رأسها على مقعد السيارة وهي تبتسم بسعادة ….لقد لون يحيى حياتها…
……..
قيل عن الحب الصادق.. هو أن تقدم لهم دعوة إلى الحياة حين يفقدون شهية الحياة.. وتقدم لهم دعوة للحلم حين يفقدون المعنى الجميل للحلم.. وتقدم لهم دعوة اللجوء إلى قلبك حين تغلق القلوب في وجوههم.. ثم لا تنتظر المقابل….وهذا هو حب عدي لها …حب صادق…فهي عندما فقدت الرغبة في الحياة …تمنت الموت بكل صدق …كان هو معها …يعيد رغبتها في

 

الحياة …يجعلها ترى جمالها مجددا …يخبرها أنها لم تفقد كل شىء وأنه معها حتى النهاية …سيمسك كفها إلى آخر الطريق …استقبلها هو في قلبه عندما شعرت أن جميع الأبواب أغلقت في وجهها …كان لا ينتظر مقابل …فقط يحبها ويعطيها …صحيح في وقت ما اذوا بعضهما كثيرا ولكن الحب الذي بينهما كان اقوي من نيران الكراهية …اقوي من الرغبة في الانتقام …واقوى من سياط الكبرياء الاعمى ….الحب هو من انقذهما من الدمار…فها هي العابثة الكاذبة تخلصت من جميع صفاتها السيئة …وها هو الشيطان أصبح ملاكها بفعل العشق …وعلى جزر المالديف الرائعة ذاقت معه الغرام …شهقت فجأة وهي تعود للأرض

 

عندما عانقها عدي من الخلف ..وقال :
-بتفكري في ايه يا ملاكي ..
-بفكر فيك …
قبلها على عنقها الناعم وقال:
-كويس مش عايزك تفكري في حاجة الأ فيا مفهوم …
-مفهوم يا باشا…

 

ثم استدارت وهي تنظر إليه …كتم أنفاسه وهو ينظر إليها بإنبهار وهذا كان يعجبها به …أنه ينبهر في كل مرة يراها …وكأنها كائن خرافي …وبالفعل في تلك اللحظة …لحظة معانقة مياة البحر اللامعة للشمس كانت هي تقف ..مرتدية فستانها الأبيض الطويل…تبدو كملاك هبط على الأرض ..ملاكه هو ..
مد كفه وقال:
-تسمحيلي بالرقصة دي ..
ابتسمت ووضعت كفها بكفه وقالت :

 

-هتغنيلي ؟!
هز رأسه وقال:
-أيوة …تحبي اغنيلك لمين …بس متتضايقيش عشان صوتي وحش ..
ضحكت وقالت:
-لا مش هتضايق …عادي متعودة وانا عايزاك تغني لأمير عيد ..

 

-اغنيله ايه ؟!
-ساموراي
-امرك يا مهلبية …
ثم جذبها إليه وهو يراقصها ويبدأ بالغناء :
-ساموراي رحّال وقالولي “محال”

 

دي الدنيا في حال وحبيبتي في حال
عندها جناحات أمسكها تطير
غاوية الترْحال وأنا نفسي طويل
جمالها رهيب، ولمّا تغيب
تسونامي، رعد وبرق وجو بيبقى غريب
بس أنا مش خايف، أنا ساموراي
بدل السيف، أنا بعزف ناي

 

راكب أوبر من طوكيو وجاي
ترفضني إزاي وأنا الساموراي!
ثم أمسك ذراعها وأخذ يدور بها ويكمل :
-وهفْضل ألف، ألف، ألف، وراكي ألف، ألف، ألف
والدنيا تاخدني تلف، تلف، تلف
لحد ما أشيب أو عقلي يخف

 

وهْفضل ألف، ألف، ألف، وراكي ألف، ألف، ألف
مهما الدنيا تاخدني هلف
أنا مجنون، مش عايز أخف
قربها منه مرة آخرى وهو يكمل :
-هفْضل رحّال معرفش محال
وراكي لو حتى في آخر الدنيا في وسط جبال
في الأصل محارب، بس بغني

ويمكن صوتي بيوصلك أسرع مني
والسكه تهون، ويكون ما يكون
لو مية فيضان، أنا هعرف عادي أجيلك عوم
بس أنا مش خايف، أنا ساموراي
بدل السيف، أنا بعزف ناي
راكب أوبر من طوكيو وجاي

 

ترفضني إزاي وأنا الساموراي
أخذ يدور بها مرة آخرى وهو يكرر بشغف:
وهفْضل ألف، ألف، ألف، وراكي ألف، ألف، ألف
والدنيا تاخدني تلف، تلف، تلف
لحد ما أشيب أو عقلي يخف

 

وهْفضل ألف، ألف، ألف، وراكي ألف، ألف، ألف
مهما الدنيا تاخدني هلف
أنا مجنون، مش عايز أخف…

 

ثم توقف وهو يضع جبينها على جبينها ويقول :
-أنا مجنون بيكي ♡
-وانا كمان ♡
ومع غروب الشمس كانت قبلتهما التى تشاركاها اروع ما يكون …
تمت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top