رواية الشيطان وقع أسيرها ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية الشيطان وقع أسيرها

­ ­ ­ ­ ­


انتهت جواهر من الاكل ثم نظفت الطاولة وغسلت الاطباق…ثم أخرجت قميص من القطن واتجهت الي الحمام وأخذت دش سريع …وارتدته …..
….

close

رواية الشيطان وقع أسيرها كاملة جميع الفصول

بعد أن انتهت خرجت من الحمام وهي تجفف شعرها
-هاتي يا بت الكريم والمشط وخليني اسرحلك شعرك أنتِ مبتعرفيش تسرحيه كويس …
ابتسمت جواهر بقلق …أرادت أن ترفض بسبب أن والدتها فقدت شعرها بسبب العلاج الكيماوي وهذا سبب صدمة لها لأنها كانت تعتز كثيرا بشعرها في تلك الأثناء أرادت جواهر التهوين عليها وقص شعرها وعندما فعلت هذا والدتها

 

نهرتها بقوة وجعلتها تقسم أنها لن تفعل هذا مرة آخري.
-انا هسرحه يا ماما مفيش …
قاطعتها والدتها وقالت:

 

-تعالي وبطلي تفكيرك المتخلف ده وخليني أسرح شعرك …
هزت جواهر رأسها ثم أخذت كريم الشعر وأتجهت الي والدتها لكي تمشط لها شعرها …كانت سوسن تمشط لها شعرها برفق وقالت:

 

-من صغرك وانا رافضة نهائي انك تقصي شعرك يا جواهر …كنت بحب شعرك أووي وبقول عليه شبه البت الحلوة اللي في الكارتون دي ام شعر طويل ..
-رابونزل يا امي …
قالتها جواهر ضاحكة لترد سوسن :

 

-ايوة هي اللي بتقولي عليها دي ..شعرك حلو يا جواهر اوعي تقصيه تاني يا بنتي …
استدارت جواهر وضمت والدتها ودموعها تنساب من عينيها ثم قالت بصوت مختنق:.
-مش هعمل كده تاني يا أمي …وعد!

 

ابتعدت عنها وهي تمسح دموعها وقالت:
-صحيح جيبتلك هدية حلوة …

 

ثم نهضت وركضت مخرجة شئ من حقيبتها ليتضح أنه شعر مستعار …
-أيه رايك يا سوسن …باروكة هتأكل منك حتة ..
ضحكت سوسن وقالت:

 

-أنتِ مجنو.نة والله .
ضحكت جواهر واتجهت الي والدتها وألبستها الشعر المستعار ثم جعلتها تنهض وقالت:
-زي القمر والله هنشوفلك عريس. يا هانم ..
ضحكا سويا ثم ضمتها سوسن إليها بحب…هذة هي جواهر…تصنع من المأساة السعادة!(بقلم سولييه نصار)
……………..

 

في منزل يوسف مالك …
-مرضيتش اخلي منير يبات معايا هنا لما عرفت انك هتيجي عشان خاطري ….
قالها يوسف وهو يمسك كفها ويقبل باطنه بعمق …ممتناً لوجودها معه ….شعت عينيها الزرقاء بالسعادة وهي تقبل كفه هي الآخري وتجلس بجواره علي الفراش بينما تغرق كفها الناعم في شعره الرمادي وقالت :

 

 

– كنت همو.ت من الرعب عليك يا جو …صدقني حسيت اني همو.ت الصبح …أصريت أروح مع بابا عشان ازورك بس بابا رفض عشان كان ورايا كويز مهم اووي في الكلية وخوفت أصر أكتر يكتشف علاقتنا …
امسك كفها وقال:

 

-انا مش زعلان لانك مجيتيش …اصلا الموضوع بسيط …العربية بتاعتي بس اتخطبت في عربية واحد تاني وجبيني بس اللي أتعور الحمدلله كانت بسيطة مكنتش مركز بس …
-ليه يا جو كنت بتفكر في مين ؟!
قالتها بعبث وهي تغمز له ليقول وعينيه العسلية تلمع لها :
-انا مبفكرش الا فيكي يا نسرين …أنتِ شاغلة كل تفكيري ..أنا بجد بحبك … بحبك لدرجة أني قررت أكون اناني لأول

 

مرة في حياتي واتغاضي عن فرق السن ما بيننا …رغم اني عارف ان ده ظلم ليكي بس مش قادر اتخلي عنك ..مش قادر ..وأنتِ اوعديني أن عمرك ما هتتخلي عني ابدا يا حبيبتي …
ابتسامة رائعة شقت شفتيها وشعرت بقلبها يدق بإسراف وقالت:

 

-عمر ما ده هيحصل يا يوسف …عمري ما هتخلي عنك ولا أبعد …أنا مش هحب غيرك …ومش هتجوز غيرك …
قبل كفها مرة آخري وقال:
-وانا مش هسمح ان واحد تاني يأخدك مني يا حبيبتي …مش هسمحلك تتجوزي حد غيري …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top