-الو حضرت الظابط معايا
-ايوه مين حضرتك
-انا حنين ياباشا الحقوني ياحكومه انا اتسرقت ياحكومه
-مين الى سرقك يأنسه وسرق ايه منك
-سرق قلبي ياباشا منغير استئزان كمان
-هو ده انتى تاني يابت انتى مش حتبطلى لعب العيال ده باباكي فين ومامتك
-اه انا، هو مش الحكومه في خدمه الشعب براضو وانا من الشعب والله.. يعني لازم تخدمني كمان زيهم
-طيب وعاوزه ايه دلوقتي يعني
-عاوزه قلبي الى اتسرق او رقم حضرتك ينفع برضو
-بت اقفلى حالا ولو رنيتي تاني انا ححطك في الحجز فاهمه بتهمه ازعاج السلطات
“وقفل الفون في وشها ”
-ماشي ياحضرت الظابط برضو حيجي يوم وقلبك يحن عليا ويحبني انا عارفه مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط برضو
تسمع صوت امها من الخارج **
امها: انتي يازفته التلفون فين يابت وبتعملى بيه ايه كل شويه كده
حنين ببرائه: مفيش ياماما بكلم صحبتي مش انتو مش عاوزين تجبولى فون تاني علشان كسرت تلاته قبل كده
بس
امها: اهو قولتى بلسانك كسرتي تلاته قبل كده اخر واحد ب6000جنيه يامفتريه
حنين: علفكره انا مش بكسرهم هم الى بيتكسرو لوحدهم اعمل ايه يعني ماهو كل مايقع مني بيتكسر
امها: يارب الصبر من عندك وانتى بتوقعيهم ليه اصلا يازفته ماهو لازم يتكسر بعد مايقع يعني
حنين: يعني انتو مش حتجبولى فون بقى انا قاعده اسبوعين منغير فون ياحنون وكده حرام دنا بنتك الوحيده برضو والنبي لتقنعي بابا والنبي
حنان: واقنعه بايه دنا بقوله كل مره معليش عيله وتكبر بس عيله تلات مرات كتير على الراجل يستحمل كده
حنين: يعني كده ياحنون ده المدرسه مش فاضل عليها غير اسبوعين بس وانا عاوزه فون ضروري والنبي اخر مره قوليلو
حنان: ماشي حقوله بس اخر مره بعد كده مفيش فون تاني اصلا غير بعد الجواز ماشي
حنين: انشاء الله يسترك يارب ياحنون ادعيلى كتير بقى علشان انا نفسي اجوز ظابط كده مالي هدومه
حنان: ههههههه ظابط مره وحده كده مش لما تلاقي حد يبصلك اصلا الاول
حنين: لو سمحتي ياماما راعى شعوري شويه وعلفكره انا الف واحد يتمناني بس انا صابره علشان يجي فارس احلامي بالبوكس بتاعه ياخدني مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط انا بقولك اهو
حنان: صابره ايه ياجزمه، انتى ليسا 16سنه صابره على ايه بقى، دنتي ليسا مطلعتيش من البيضه يابت الهبله
حنين: لا خدي بالك انا كبيره واعجبك اوي مش علشان 16سنه، ابقى ليسا مطلعتش من البيضه، ولو سمحتي متشتميش نفسك قدامي، علشان انا امي محدش يشتمها حتي نفسها
حنان: والله ماعارفه اقولك هبله والا اصيله بس الاكيد انك مجنونه، يكون في عونه الى حتبقى من بخته بابنت
بطني
حنين بثقه: خدي بالك ياماما ده يابخته الى احنا من بخته والله 😂
حنان: يعوض عليا عوض الصابرين يارب
حنين:ماما انا عاوزه فلوس علشان عندي درس بكره مع صحبتي هبه
حنان:ابقى بكره قولى لبباكي هو حيعطيكي الفلوس
حنين بترجي:مبلاش بابا ياماما انتى عارفه انه
زعلان على اخر مره، لما كذبت وطلبت منه لدرس وانا جبت بيهم شكولاته واندومي، هو ليسا زعلان انا عاوزه منك
انتى ووالله لدرس فعلا
حنان بقله حيله:خلاص ماشي بكره حديلك الى انتى عاوزاه تمام كده
حنين بمكر:تمام يست الكل ربنا يديمك ليا ياحنون قلبي
حنان بضحك:ربنا يصبرني على مابلاني والله
“خرجت الام من غرفه ابنتها لتبتسم حنين بمكر ”
**
حنين:ماشي الخطه (أ) الاستدراج فشلت..حنبدء الخطه (ب) الدخول الى مباشر الحدث..بقى فرجني حتفلت منى ازاي تاني ياحظابط، انا وراك والزمن طويل، منا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
وفي اليوم التالى **
“صحيت حنين وهي تشعر بسعاده جاء وقت الجد دقت ساعه السعد الأن”
“بعد ساعه من تناول افطارها مع والديها وعمل روتينها اليومي في المنزل وقد دقت الساعه العاشره الأن ”
حنين:ماما معاد الدرس دلوقتي لو سمحتي عاوزه الفلوس امشي
حنان:حاضر ياحبيبتي عاوزه كام
حنين:100جنيه ياماما
حنان بصدمه:نعم ياروح امك ليه ان شاء الله كل ده
حنين بكذب:ياماما محتاجه ملخصات وادوات لزوم الدرس، ودول غاليين دلوقتي وانتى عارفه، بقى 100جنيه مش معاكي مانتى محوشه على قلبك ياحنون ياجامد
حنان:بت متاكليش بعقلى حلاوه، انا فاهماكي هما 50حلو
حنين باصرار:والله ماينفعو ياماما، بقى الله يسترك هاتي الفلوس اتأخرت بقى
حنان:ماشي بس عارفه، لو عرفت اشتريتي بيهم حاجه تاني حعمل فيكي ايه
حنين:ابقى احرميني من الميراث ياحنون براحتك
حنان:ههههه ماشي ياخرت صبري في الدنيا
“واخذت الفلوس وراحت عند صحبتها علشان يحضرو الدرس ”
بعد مامرت ساعتين كمان ***
“كانت تقف امام مركز الشرطه وهي تحدث صديقتها ”
حنين بسعاده:هو ده القسم يابت الى فيه قره عيني، انا دفعت 30جنيه للولد الي في القسم، وقالى الظابط الى بيرد
على رقم الشرطه هنا، خلاص لقيته حنبدء الخطه (ب) اخيرا
هبه صديقتها:حنين انتى متاكده من الى حتعمليه ده ممكن تتسجني فيها خدي بالك
حنين بثقه:لا متخافيش انا مخططه لكل حاجه ومش حخرج من هنا، غير وانا منتصره كمان
هبه:ربنا معاكي ياصحبتي وخدي بالك من نفسك، انتى ليسا متعرفوش وش لوش لحد دلوقتي
حنين:لا هو باين عليه مز وعصبي من صوته، بس متنسيش مين هي حنين احمد، دنا اوقع العصفور من على الشجره بطرف عيني بس
هبه:منا خايفه عليكي من ثقتك الزياده دي خدي بالك
حنين وهي تعدل ملابسها لتتقدم للقسم بجديه:لا متخفيش انا غلاويه ومحدش يقدر عليا 😂
” وبعد عشره دقايق داخل القسم قد سمع ضراخها من الداخل” **
حنين بعصبيه: يعني ايه ياشاويش مقدرش اقابله، انا عندي محضر، انا ليا حقوق هنا انا مواطنه والشرطه في
خدمه الشعب
الشاويش: يأنسه انتى ليسا قاصر، وعاوزه وصي معاكي يقدم البلاغ مينفعش انتى بس
حنين: يعني ايه انا مسروقه، وكمان مقدرش اقدم بلاغ، لا فين حقوقي ياحكومه، انا عاوزه حقوقي انا مظلومه
ياحكومه، وعاوزه حقوقي فورا
“خرج من مكتبه بهيبته الكبيره ليراها تحدث الشاويش بصوت عالى وتشتكي منه ”
-ايه الي بيحصل هنا في ايه مين بيزعق كده في قسمي
“التفتت له لتصعق من جماله الرجولى للغايه فكان شاب اقل مايقال عليه مز بصراحه من وسامته طويل وعريض
بعضلات فاتنه وبارزه للغايه وعيون زيتوني اللون تشع وبشره قمحاويه فاتحه سبحان من صوره بهذا الجمال”
الشاويش بخوف :احنا اسفين يامروان بيه، مشكله بسيطه بس متشغلش حضرتك بيها
حنين:لا ده كذاب، انا اتسرقت وجيت ابلغ، وهو مرضيش يخليني اشوفك ياباشا، انا مظلومه والله معندييش حد
يقف معايا
مروان بجديه:خلاص تعالى ورايا
بعد قليل في مكتب مروان **
مروان:ها خير يأنسه حصل معاكي ايه
حنين ببكاء مصتنع:انا اتسرقت ياباشا ومعندييش غير الحكومه تجبلي حقي
مروان:واتسرق منك ايه وفين
حنين بتوهان :قلبي من ساعه ما شوفتك قدمي
مروان:افندم؟!!
حنين بعد ان استفاقت:احم قصدي فلوس يامروان بيه
مروان:كام اتسرق منك كام وفين
حنين:بصراحه مش فاكره كام بس في الطريق اتسرقت
مروان بحيره:طيب حتبلغى ازاي وانتى متعرفيش كام اتسرق منك اصلا
حنين:مش انتو الحكومه، وتعرفو كل حاجه انا عاوزه حقي ياحكومه بس
مروان:تمام حنعمل بلاغ، وحنبلغك لو حصل حاجه تقدري تمشي دلوقتي
حنين:طيب ممكن طلب ياباشا قبل مامشي
مروان:اتفضلى
حنين:ممكن رقم حضرتك الخاص
مروان:افندم؟!!
حنين:احم علشان اسئل عن بلاغي وكده بس
مروان:تمام خدي اهو رقم شغلى هنا
حنين:تسلم من كل شر يارب،ممكن كمان تلغي البلاغ خلاص مالهوش لزوم دلوقتي
مروان:افندم ليه؟!!
حنين:احم قصدي علشان، انا بصراحه مش متأكده انها اتسرقت، او وقعت منى وانا مش عاوزه اظلم حد بس
مروان:تمام ماشي تقدري تمشي دلوقتي
“ثم خرجت من عنده ببتسامه انتصار ”
في الخارج القسم **
هبه:ها عملتي ايه جوه
حنين بغرور:عيب عليكي اخدت رقمه ومعايا اهو، مش قولتلك حنتصر ، كده الخطه (ب) نجحه نبدء الخطه
(ج)ايقاع الفريسه في المصيده
يتبع…
حنين:طيب ممكن طلب ياباشا قبل مامشي
مروان:اتفضلى
حنين:ممكن رقم حضرتك الخاص
مروان:افندم؟!!
حنين:احم علشان اسئل عن بلاغي وكده بس
مروان:تمام خدي اهو رقم شغلى هنا
حنين:تسلم من كل شر يارب،ممكن كمان تلغي البلاغ خلاص مالهوش لزوم دلوقتي
مروان:افندم ليه؟!!
حنين:احم قصدي علشان، انا بصراحه مش متأكده انها اتسرقت، او وقعت منى وانا مش عاوزه اظلم حد بس
مروان:تمام ماشي تقدري تمشي دلوقتي
“ثم خرجت من عنده ببتسامه انتصار ”
في الخارج القسم **
هبه:ها عملتي ايه جوه
حنين بغرور:عيب عليكي اخدت رقمه ومعايا اهو، مش قولتلك حنتصر ، كده الخطه (ب) نجحه نبدء الخطه (ج)ايقاع الفريسه في المصيده
في المساء في منزل حنين **
“تسللت الى غرفه وامها لتسرق الفون كالعاده ورجعت به الى غرفتها”
“اخدت كرته وطلبت الرقم وبعد دقائق جاء الرد”
مروان:الوو مين معايا
حنين:اهلا ياباشا انا البنت الى بلغت عن سرقه فلوس انهاردا فاكرني
مروان:نعم يأنسه مش انتى لغيتي البلاغ قبل ماتمشي
حنين:لا مانا رنيت دلوقتي علشان افتحه تاني
مروان:افندم ليه؟!!
حنين:علشان عرفت ان فلوسي اتسرقت مش وقعت مني
مروان:وعرفتي ازاي بقى
حنين:اصل الحرامي اتصل وطلب فديه علشان يرجع الفلوس
مروان بضحك:والله!!
جنين:ايوه وطلب مبلغ اكبر من الفلوس نفسها الى اتسرقت، الحقني ياباشا انا عاوزه فلوسي ياحكومه
مروان:طيب هو عرف يرن عليكي ازاي
حنين بكذب:مش مجرم بقى، هي انا الى حعرف في الكلام ده والا انتو ياحكومه
مروان:طيب والمطلوب منى يأنسه دلوقتي ايه
حنين:حضرتك ممكن تفتح البلاغ تاني، وانا حاجي بكره القسم علشان اتابعه معاك
مروان بضحك:تمام ماشي حستناكي بكره اوك
وقفل الفون في وشها **
حنين بعصيبه:مش حيبطل عادته دي، لازم يقفل في وشي علطول كده، بس ماشي استحمل مش حيبقى قره عيني في الاخر
على الجهه الاخري عند مروان **
مروان بضحك:ههههههه بنت غبيه اوي فاكراني مش عارفها
امه:هي مين دي ياحبيبي
مروان:دي بنت كده ياماما كانت قرفاني اتصال في الفون، وبعدين اجت على القسم بحجه اتسرقت يعني، بس
تصدقتي دمها خفيف بس مجنونه اوي
مامته:طب هي جميله على كده والا لا
مروان:بصراحه ياماما هي جميله اوي بس انتى بتسئلى ليه
مامته:طيب يابني مش ناوي تتجوز، وافرح بيك العمر بيعدي، وانا عاوزه اطمن عليك قبل مااموت
مروان:بعد الشر عنك ياست الكل، ربنا يديمك ليا العمر كله، بس ياماما انا مش حجوز غير لما الاقي البنت المناسبه ليا
مامته:ربنا يكرمك ببنت الحلال يامروان يابن بطني
في اليوم التالى امام القسم **
حنين:والنبي لتوافق بقى يامحمد
محمد:حنين انتى مجنونه انتى عاوزاني اتسجن، علشان كذبتي على الظابط بس
حنين بحزن:يعني يرضيك اطلع كذابه قدامه، ده حيبقى قره عيني بعدين
محمد:اه يرضيني طبعا، امال اطلع حرامي انا قدامه ويحبسني، علشان جنانك انتى بس
حنين ببرائه:حوده مش انت اخويا وصاحبي
محمد:ايوه بس
حنين:خلاص ساعد اختك بقى مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
محمد:ماهو جنانك ده الي حيوديكي في داهيه بعدين… وبعدين ليه بقى ظابط باذات يعني
حنين:مالكش دعوه ده حلمي كده انت حتساعدني مش كده
محمد: *****
وبعد عده دقايق كان يقف معاها امام باب الظابط **
محمد بخوف:انا كونت عارف ان نهايتي حتكون على ايدك في يوم من الايام
حنين:متخفش ياحوده ساعه زمن وحطلعك منها متخفش
محمد:ايوه بعد ماأبقي رد سجون، ده يوم اسود يوم ماعرفتك يامجنونه
حنين:كده يامحمد ماشي مقبوله منك، كله يهون علشان حظابط برضو
محمد:يارب عوض عليا عوض الصابرين
دقت على الباب لتسمع صوته من الداخل لدخول **
حنين:انا جيت زي ماقولتلك ياحظابط اهو
مروان بضيق:خير يأنسه حنين عاوزه ايه
حنين بصدمه:انت عرفت اسمي ازاي
مروان بسخريه:مش احنا الحكومه برضو ونعرف كل حاجه
حنين:اه صحيح نسيت المهم، انا اجيت وجبت المجرم معايا ياحظابط
مروان:والله؟!!
“خرجت حنين وعاده وهي تمسك يد محمد لتدخله مثل المجرمين ”
حنين:ادخل يامجرم حظابط عاوز..اهو يامروان باشا المجرم الي سرقني جبته علشان تعاقبه حضرتك
مروان بعضب وضيق وهو ينظر لها وهي تمسك بيده هكذا:انت الي سرقت الأنسه حنين
محمد بخوف منه:لا..ضغطت حنين على يده بقوه…قصدي ايوه ياباشا انا الي سرقتها
مروان بغيره وضيق:طيب تعالى يأنسه اقعدي هنا انتى، وانا حكتب البلاغ فورا
“جلست حنين في الكرسي امامه” **
محمد:ممكن ياباشا اقعد انا كمان انا تعبان وعندي السكر
حنين بعصبيه:انت يامجرم اذاي تكلم حظابط كده..نظر لها محمد بغضب…معليش يامروان بيه خليه يقعد باين
عليه تعبان فعلا
مروان:طيب تعالى اقعد هنا..اقترب محمد وجلس امام حنين…دلوقتي عاوز اعرف انت سرقت كام من الأنسه دي
محمد بكذب:100جنيه…حنين بتسرع..500جنيه
مروان:100والا 500 جنيه
حنين:لا 500ياباشا
“نظر لها محمد بغضب اكثر ”
مروان:طيب عاوز تدفع للانسه المبلغ ده دلوقتي، ونعمل صلح والا لا
محمد:ايو.. قاطعته حنين..لا انا عاوزه حقي القانوني ياحكومه
“محمد يكاد انت ينفجر الأن بسبب حنين”
مروان:طيب مدام كده.. ياشاويش تعالى فورا
محمد بخوف:لا والنبي ياباشا، سماح المرادي انا حدفع والله حدفع
حنين:لا ياحظابط اسجنه علشان يتوب فعلا
“دخل الشاويش لينظر له محمد بخوف ”
محمد بخوف:لا ياباشا انا حقول الحقيقه خلاص، دي بنت كذابه هي كذبت بموضوع السرقه، والله دي مجنونه
ياباشا، بس متسجنهاش دخلها مصحه احسن
حنين بغضب:بقى كده يامحمد ياولد سنيه، بتصغرني قدام حظابط، طب والله لاقول لسندس خطيبتك على اسراء
حب الماضي فاكر
محمد بخوف:لا خلاص ياباشا انا الي كذاب، وحرامي كمان بس بلاش سندس والنبي
مروان بغضب وصوت عالى:باااااس انتو قاعدين في شااارع، ده قسم وده اسمه ازعاج لسلطات، وعقوبته 6شهور
فاهمين
محمد:لا والنبي ياباشا توبه والله، انا مش حدخل قسم تاني والله
مروان:اتفضل بره فورا، مش عاوز اشوف وشك هنا تاني
“خرج محمد بخوف من امامه ”
حنين بخوف :ياض يامحمد استناني حاجي معاك
مروان بغضب وغيره:لا انتى حتقعدي هنا علشان بلاغك والا نسيتي
حنين:لا انا اتأخرت ابقى اجيلك وقت تاني بقى سلام عليكم
مروان:اقعدي مكانك فورا مفيش خروج من هنا منغير أذني انا
حنين بخوف:انا اسفه ياباشا، والله ماحتتكرر عيله وغلطه، انا مش حاجي تاني هنا والله
مروان:لامفيش خروج منغير عقاب، تحبي تتعاقبي هنا والا في الزنزانه
حنين بدموع:*********
يتبع…
“دخل الشاويش لينظر له محمد بخوف ”
محمد بخوف:لا ياباشا انا حقول الحقيقه خلاص، دي بنت كذابه هي كذبت بموضوع السرقه، والله دي مجنونه ياباشا، بس متسجنهاش دخلها مصحه احسن
حنين بغضب:بقى كده يامحمد ياولد سنيه، بتصغرني قدام حظابط، طب والله لاقول لسندس خطيبتك على اسراء حب الماضي فاكر
محمد بخوف:لا خلاص ياباشا انا الي كذاب، وحرامي كمان بس بلاش سندس والنبي
مروان بغضب وصوت عالى:باااااس انتو قاعدين في شااارع، ده قسم وده اسمه ازعاج لسلطات، وعقوبته 6شهور
فاهمين
محمد:لا والنبي ياباشا توبه والله، انا مش حدخل قسم تاني والله
مروان:اتفضل بره فورا، مش عاوز اشوف وشك هنا تاني
“خرج محمد بخوف من امامه ”
حنين بخوف :ياض يامحمد استناني حاجي معاك
مروان بغضب وغيره:لا انتى حتقعدي هنا علشان بلاغك والا نسيتي
حنين:لا انا اتأخرت ابقى اجيلك وقت تاني بقى سلام عليكم
مروان:اقعدي مكانك فورا مفيش خروج من هنا منغير أذني انا
حنين بخوف:انا اسفه ياباشا، والله ماحتتكرر عيله وغلطه، انا مش حاجي تاني هنا والله
مروان:لامفيش خروج منغير عقاب، تحبي تتعاقبي هنا والا في الزنزانه
حنين بدموع:لا دنا غلبانه والله وهبله كمان، والنبي حظابط انا عاوزه امشي، خلاص مش عاوزه اجوز ظابط خلاص
خلاص
مروان بضحك:انتى عملتي كل ده علشان تتجوزي ظابط هههههههه
حنين:ممكن حضرتك متتريقش عليا، وعلى احلامي انا
مروان:طيب تعالى اقعدي هنا الاول
حنين:نعم اهو قعدت افندم
مروان:حنين حاسبي على كلامك قدامي تمام
حنين:تمام انا اسفه ياباشا
مروان:طيب الاول انتى عندك كام سنه
حنين:16سنه في اولى ثانوي دلوقتي وانت
مروان:انا 26سنه برتبه مقدم
حنين باعجاب:بسم الله.. مشاء الله.. الله اكبر عليك.. دنا كونت فاكراك اكبر من كده بس جامد علفكره
مروان:شكرا، طب انتى ليه سايبه مدرستك دلوقتي وبتعملى كده
حنين:لا ليسا المدرسه قاعد عليها اسبوعين، وانا بعمل كده علشان، انا بحب الشرطه اوي وكان نفسي ابقى
شرطيه بس طبعا مينفعش، علشان كده قررت اجوز ظابط في الشرطه
مروان:بس انتى تقدري تقدمي في الشرطه عادي بعد الثانوي وتبقى زيي كمان
حنين بفرحه:بجد ياحظابط يعني ابقى ظابط زيك كده واضرب المجرمين
مروان ببتسامه:اكيد ينفع بس خليكي شطوره في المدرسه وانتى تبقى زيي كده
حنين بحماسه:انا حبقى اشطر وحده في المدرسه، شكرا ياحظابط، طيب انا ممكن امشي والنبي دلوقتي انا مش
حاجي تاني والله
“مروان حزن على فكره انه لن يرها مجددا فهو احب مشاغبتها وجنانها امامه ”
مروان بحزن:تمام ماشي اشوف وشك على خير
حنين بمكر:قريب اوي ياقره عيني
مروان:انتى بتقولى حاجه
حنين:لا بقولك شكرا ليك اوي
“وخرجت من مكتبه ولكن هل هي حقا اقتنعت بكلامه هذا واخرجت فكره الزواج من ظابط ام انها تخطط لامر اخر
له في المستقبل القريب ”
“عادت الى منزلها ودخلت غرفتها بتعب ثم استلقت على السرير بتفكير ”
حنين:ماشي ياحظابط انا برضو مش حسيبك، الي وانت قره عيني الخطه (ج) فشله ندخل للخطه( د) الترقب عن بعد للفريسه، مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
في اليوم التالى امام القسم **
هبه:حنين احنا بنعمل ايه هنا دلوقتي انا مش فاهمه حاجه
حنين:يووه انتى غبيه، مانا قولتلك الى حصل امبارح، محتاجه مساعدتك علشان اقدر ادخل تاني منغير مايشك فيا
هبه بعد فهم:يعني انتى عاوزه مني ايه دلوقتي
حنين بمكر:انتى حتتصلى بحسن الولد الغلس ده الى بيحبك وتقوليلو يجي هنا فورا
هبه:حنين حسن ده مش بطيقه خالص، هو بيغلس عليا وانا مش بحبه
حنين:مانا حجبلك حقك منه هنا، بس اتصلى بيه ومتقلقيش خالص
هبه:تمام ربنا يستر، انا مش مطمنالك بس هو يستاهل
“واخذت فونها ورنت عليه ”
هبه بكذب:الوو ياحسن الحقني انا عند قسم *** ايوه تعال وحتعرف الى حصل كله
وبعد قليل **
حسن:في ايه ياهبه انتى بتعملى هنا ايه
حنين بمقاطعه:كان في ولد بيغلس عليها، وهي ضربته وهو جوه عاوز يبلغ عليها الحقها ياحسن
حسن:طيب متخافيش ياهبه انا موجود معاكي تعالى ندخل ونحل الموضوع
حنين بمكر:انا قولتلك حسن الوحيد الى حينقذك علشان بيحبك، خدها بقى معاك جوه، وامسك ايدها علشان يعرفو انك جاي معاها
“نظرت لها هبه بغضب فهي الأن تقحمها مع اكثر شخص تكره في حياتها”
حسن:عندك حق تعالى معايا ياهبه..
“وامسك يدها لذهاب وما ان اقترب من القسم وجد حنين تمسك بيدها الاخر فنظر لها بعدم فهم ”
حنين بصراخ:الحقونا ياحكومه، البنت بتنخطف من قدام قسم كده في وضح النهار، فيينكم الحقونا
“نظر لها حسن بصدمه وقد تصنم في مكانه ليجد القسم ومن فيه جميع حوله الان ”
الشاويش:في ايه الي بيحصل هنا يأنسه
حنين بدموع مصتنعه:الحقني ياشاويش الولد ده عاوز يخطف صحبتي قدامي، ومن قدام القسم كمان، شوفت حتي مش خايف من الحكومه حتي
“ابتعد حسن عن هبه وقد عرف الان ماتخطط له تلك المجنونه ”
حسن بخوف:لا متصدقهاش ياشاويش دي بتكذب، وانا كونت بساعد هبه بس علشان بحبها
حنين:سمعت ياشاويش اهو قال بيحبها بلسانه، وهي مش بتحبه علشان كده حاول يخطفها قدامي
حسن:لا والله ماحصل ياشاويش دي كذابه، متقولى حاجه ياهبه ياحبيبتي ارجوكي، انا حضيع
هبه بمكر ودموع:ايوه ياحضرت الشاويش هو ده الى حصل، كان عاوز يخطفني علشان رفضته بس
الشاويش بغضب:تعالو انتو التلاته قدامي على مكتب الظابط جوه
“دخلو جميعا وحنين على وجهها نظره الانتصار ستراه مجددا ”
داخل مكتب مروان **
مروان بسعاده يحاول ان يخفيها خلف قناع الجديه
:انتى تاني ياحنين بتعملى ايه هنا، ومصيبه ايه تاني جيباها معاكي
حنين بسخريه:لا مش مصيبتي انا مصيبه صحبتي ياحظابط
حسن بخوف:والله ياباشا معملت حاجه انا مظلوم هما وقعوني في المصيبه دي
مروان بغضب:اسكت ياروح امك انا الى هنا اقول مين المظلوم ومين لا
حنين في نفسها:سبع من يومك ياقره عيني اموت انا في الشرس 😉
هبه بتمثيل:ياحضرت الظابط، ده حاول يخطفني لما رفضته بره وقدام القسم كمان
حسن بغضب:انا ياروح امك عملت كده طب، والله حربيكي ياهبه بس اطلع من هنا
حنين:شوفت ياحظابط اهو بيهددها قدامك كمان، حتي مش عامل اعتبار لسعتك قدامه
مروان بعصبيه وهو يضرب على المكتب:كلمه تاني وحتشرف في السجن عمرك كله ياروح امك
حسن بخوف منه:انا اسف ياباشا بس والله انا مظلوم والله
مروان:أنسه هبه عاوزه تقدمي بلاغ فيه، دلوقتي والا نعمل صلح
حنين بتسرع:لا عاوزين محضر ياحظابط، حق البنت ياحكومه فين
مروان:لما اوجه ليكي كلام تتكلمي يأنسه حنين
حنين:اسفه ياحظابط سكت اهو 🤐
هبه:انا..انا..عاوزه اسجنه ايوه
حسن:بقى كده ياهبه طب، والله حعرف اربيكي كويس بس صبرك عليا
مروان بغضب:يااا شاويش خد الحيوان ده للحجز فورا
اقترب منه الشاويش وهو يجره والاخر يصرخ:انا مظلوم والله ماعملت حاجه ياباشا والله مظلوم
مروان:تعالو اتفضلو علشان نكتب البلاغ
“جلست حنين وهبه امامه على المكتب وهبه تفرك في يدها بتوتر وحنين تنظر لمروان بهيام لاحظه مروان ليبتسم لها”
مروان بشك:متاكده انك عاوزه تقدمي بلاغ يأنسه هبه
هبه بتوتر ولم تستطع التحمل اكثر من هذا:لا انا مش عاوزه … وكملت بدموع…احنا كذبنا هو معملش حاجه انا اسفه ياباشا، بس انا ملييش زنب دي كانت فكره حنين، وانا مكنتش اعرف بيها الاول
مروان بغضب:حنييين الكلام ده صحيييح
حنين بخوف وتعلثم:انا…انا…اصل
يتبع…
جلست حنين وهبه امامه على المكتب وهبه تفرك في يدها بتوتر وحنين تنظر لمروان بهيام لاحظه مروان ليبتسم
لها”
مروان بشك:متاكده انك عاوزه تقدمي بلاغ يأنسه هبه
هبه بتوتر ولم تستطع التحمل اكثر من هذا:لا انا مش عاوزه … وكملت بدموع…احنا كذبنا هو معملش حاجه انا اسفه ياباشا، بس انا ملييش زنب دي كانت فكره حنين، وانا مكنتش اعرف بيها الاول
مروان بغضب:حنييين الكلام ده صحيييح
حنين بخوف وتعلثم:انا…انا…اصل كان بيغلس عليها وحنا قولنا نأدبه بس يعني، مش حنسجنه علطول يعني
مروان:ده قسم ياحنين هانم مش بيت اهلك، علشان تعملى كده ده بلاغ كاذب، والقانون بيعاقب عليه ياهانم
حنين بدموع:انا اسفه ياحظابط اخر مره سماح المرادي بس، والله ماحعمل كده تاني
مروان بصوت عالى:ياشاويييش تعال فورا
حنين بترجي ودموع:والنبي والنبي خلاص مش حعمل كده تاني، بلاش الحجز والنبي
دخل الشاويش:نعم ياباشا
مروان:جيب الولد الي اجه دلوقتي حالا هنا
الشاويش:حاضر يافندم
بعد قليل **
مروان:احنا اسفين يااستاذ حسن، انا عرفت الحقيقه تقدر تخرج دلوقتي
حسن بغضب:لا ياباشا انا عاوز اقدم فيهم علشان، علشان اتهموني كذب
مروان:ده حقك ياحسن بس انا بقول، الطيب احسن وهما حيعتزر ليك دلوقتي
هبه بدموع:انا اسفه ياحسن والله، ماكونت اعرف الي حتعمله حنين ده، ومقدرتش اكذبها بعدين انا اسفه
حنين:بس انا بقى مش أسفه علشان، انت شخص غلس وتستاهل الى حصلك ده
حسن بغضب:شوفت ياباشا طولت لسانها انا عاوز حقي منها دلوقتي
مروان بغضب :حنييين اعتزري منه فورا
حنين بخوف وضيق:انا اسفه
مروان:كده تقدر تتفضل تخرج، وأسفين ليك تاني
حسن:تمام ياباشا السلام عليكم
بعد خروج حسن **
مروان بتحزير:وانتي ياحنين قسم بالله، لو جيتي في مصيبه تاني انا حسجنك فاهمه
حنين بخوف:تمام ياحظابط انا حمشي، ومش حتشوف وشي تاني
حنين في سرها وهي تخرج مع صديقتها:ماشي الخطه (د)فشلت برضو، بس،انا مش حيئس ليسا معاك ياحظابط… مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
“مرت ثلاثه ايام وحنين لم تدخل القسم مجددا بسبب تهديد مروان لها ولكن هل ستتقبل الامر اخير ام انها تفكر لفعل مصيبه اخرى ”
في الكافيه القريب من القسم **
حنين بمكر:ارجوك يامصطفي، تساعدني بقي دنا بنت عمك الوحيده حتي
مصطفي:طيب مش لما افهم الاول، انتى عاوزه ايه باظبط مني
حنين:مانا قولتلك انت حتروح على القسم ده، وتبلغ عن اختفاء بنت الى هي انا تمام، علشان اخر مره هو هددني لو رجعت بمصيبه حيسجني، فانا فكرت اني حطلعه هو يدور عليا ويقابلني كمان
مصطفي:والله انتى مجنونه رسمي كل ده علشان ظابط
حنين: انا متاكده انه بيحبني، بس بيكابر على مشاعره دي اكيد، مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
مصطفي:ربنا يعوضني في عقلك يابنت عمي والله
حنين:يعني حتساعدني مش كده، وانا حظبطك مع بنت مروه الى بتحبها انت اشطا
مصطفي:اذا كان كده يبقى اشطا اوي كمان
وفعلا خرج مصطفي من القسم بعد قليل **
حنين بحماسه:ها عملت ايه ياديشا
مصطفي:عملت زي ماقولتي تمام، بلغت ودلوقتي اكيد وصل لظابط جوه
حنين:كده تمام اوي دورك خلص ياديشا هنا تقدر تمشي، والباقي عليا انا
مصطفي:بس اوعي تنسي اتفاقنا
حنين:عيب عليك اعتبرها حبتك خلاص
مصطفي: يسمع منك ربنا، طيب اوك سلام بقى
في القسم تحديدا مكتب مروان **
” كان يجلس يراجع بعض الملفات القضايا بملل فهو حقا اشتاق لتلك المجنونه فقد مر ثلاث ايام ولم يرها كمثل
كل يوم فقط كانت تطفي على حياته المرح رغم مصايبها المتتاليه ولكنه احب حقا مشاغبتها وجنونها هذا هل حقا اخافها تلك المره ولن يرها مجددا في القسم تلك المجنونه حنين ”
“استفاق على صوت الشاويش من الخارج ليسمح له بدخول ”
الشاويش:في بلاغ اختفاء حضرتك عن بنت من ثلاثه ايام ، واحد من قرابيها اجه وبلغ دلوقتي
مروان:تمام هاته هنا اشوفه، واخرج
الشاويش:اتفضل ياباشا، وخرج
“امسك مروان بالبلاغ لينصدم فور قرأت الاسم البنت ”
مروان بصدمه:حنين احمد!!!معقول علشان كده انا مشوفتهاش من ثلاث ايام، ياشاويش اجمعلى الفريق فورا
حنطلع ندور عليها
خارج القسم **
حنين:كده حلو اوي، خطتي البديله نجحت، بقي ننتقل لباقي الخطه
مروان:حنتفرق دلوقتي ندور عليها، في الاماكن زي مستشفيات والاقسام المجاوره تمام
الفريق:تمام يافندم
بعد ساعه في بوكس مروان **
“رن هاتفه برقم غريب رد على الفور ”
مروان بقلق:الوو مين معايا
حنين:دي انا ياحظابط حنين الحقني ياباشا انا مخطوفه
مروان بخوف:طيب انتى كويسه دلوقتي، تعرفي انتى فين دلوقتي، وبتكلميني اذاي
حنين بمكر:ايوه ياباشا اصل الفون بتاعي انا خبيته ومحدش فيهم شافه، وانا عرفت انا فين انا في الشقه الخامسه الدور الثالث عماره رقم 15 في منطقه ***
مروان بشك طبعا علشان ظابط ويفهم في الامور دي كويس:طيب انا حاجي فورا
“بعد نصف ساعه كان يقف مروان امام العماره المطلوبه ”
مروان:انتو حتفضلو هنا لو ناديت عليكم تدخلو تمام
الفريق:تمام يافندم
“صعد مروان للعماره بشك فهي هادئه جدا وليسه مشبوهه وهذا اقلقه وصل لشقه المطلوبه ليجد الباب مفتوح وهنا تأكد من شكه فهل يخطف احد ويترك له باب الشقه مفتوح هكذا اذا تلك لعبه جديده من تلك المجنونه حنين حسنا سالقنك درسا الأن ”
مروان:حنين انتى فين
حنين وهي تخرج من المطبخ وفي يدها طبق اندومي:انت اجيب ياحظابط اتفضل اتفضل
مروان بصدمه:انتى مخطوفه اذاي!!،
يتبع…
“صعد مروان للعماره بشك فهي هادئه جدا وليسه مشبوهه وهذا اقلقه وصل لشقه المطلوبه ليجد الباب مفتوح وهنا تأكد من شكه فهل يخطف احد ويترك له باب الشقه مفتوح هكذا اذا تلك لعبه جديده من تلك المجنونه
حنين حسنا سالقنك درسا الأن ”
مروان:حنين انتى فين
حنين وهي تخرج من المطبخ وفي يدها طبق اندومي:انت اجيب ياحظابط اتفضل اتفضل
مروان بصدمه:انتى مخطوفه اذاي!!، وبتاكلى اندومي وفين الى خاطفينك دول، ومخرجتيش ليه مدام الباب مفتوح
حنين بتوتر:اصل المجرمين خرجو علشان يجيبو حاجات للبيت، وانا كونت جعانه اوي علشان كده فكيت نفسي، ولقيت اندومي بصدفه طبعا عندهم، ومكنتش اعرف الباب مفتوح اكيد مجرمين مش حيسبوه مفتوح، علشان كده
متأكدتش منه
جلس مروان:طيب تعالى هنا عاوزك
حنين:نعم ياحظابط.. وهي تأكل الاندومي بجوع
مروان:انتى كذبتي تاني مش كده ياحنين، انتى مش مخطوفه اصلا صح
“شرقت في الاندومي في فمها ليجلب لها مروان كوب ماء وتشربه حتي هدئت ”
حنين بتوتر:لا انا مش بكذب ياحظابط
مروان بعصبيه:حنييييين
حنين بخوف:خلاص خلاص حقول الحقيقه بصراحه، انا مش مخطوفه والا حاجه انا كذبت صحيح، انا اسفه
ياحظابط
مروان:طيب انتى عملتي كده ليه
حنين:بصراحه انا كونت عاوزه اشوفك، ومقدرتش ادخل القسم علشان انت هددتني حتحبسني، علشان كده كذبت انا اسفه والله
مروان:طيب انتى ليه بتعملى كل ده
حنين:علشان فيه ظابط معجبه بيه، بس هو مش بيحس، والا بيفهم.. مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
مروان بغضب:حنيين حاسبي على كلامك، وانتى بتتكلمي معايا
حنين بخوف:انا اسفه مقصدش والله
مروان:طيب بصى اولا، الى بيعمليه ده اسمه ازعاج لسلطات اثناء عملهم، وكده حتضيعي مستقبلك، وانا بنصحك دلوقتي تنسي موضوع عاوزه تتجوزي ظابط ده لبعدين، وتركزي في تعليمك ومستقبلك احسن، وكمان انتى ليسا
صغيره على الكلام ده، يعني انا فرقي منك 10سنين بحالهم، وعلشان كده مننفعش لبعض، انتى جميله ودمك خفيف والف حد يتمناكي ياحنين
حنين:يووه انت وماما نفس الكلام، وانا كبيره والله واعجبكم، والفرق الي بينا ده مش سبب علفكره، انت حاول تديني فرصه وحتشوف بعينك، استني استني انا نسيت انت قولت عليا جميله ودمي خفيف مش كده
مروان:ايوه قولت
حنين:انشاء الله يسترك يارب، طيب مدام كده اديني فرصه والنبي ومش حتندم والله
مروان بنفاذ صبر:حنيين ايه الي بتقوليه ده، غلط كده مينفعش بنت تقول كده، علفكره انتى بترخصي نفسك قدامي، وانا مش حبص لوحده كده في حياتي فاهمه
حنين بدموع :انا مقصدش كده، انا بس معجبه بيك والله،بس، وانت لوشايف كده تمام اسفه، مش حتشوف وشي تاني ياحظابط اسفه اوي
مروان بحزن عليها:بصى انا بعمل كده لمصلحتك، افهميني وارجوكي كمان متعمليش كده تاني، علشان متضيعيش مستقبلك تمام
حنين بدموع:تمام ياحظابط
“خرج وتركها تبكي لوحدها حتي تتعلم الدرس والا تفعل هذا مجددا مع احد غيره ”
بعد قليل في منزل حنين **
حنان:اخير الهانم حنين شرفت كونتى فين ياخرت صبري الوقت ده كله
حنين بدموع:ماما لو سمحتي انا تعبانه دلوقتي، وقلبي مجروح، وعاوزه ارتاح بس، بعدين نتكلم
تقدمت حنان منها:مالك ياحبيبتي، انتى بتعيطي ليه حصل ايه معاكي انطقي
ارتمت حنين في احضانها:انا قلبي مجروح ياماما، حظابط جرحلي قلبي، وانا موجوعه اوي دلوقتي
حنان بحزن:ياحبيبتي انا ياما نبهتك من موضوع الظابط ده، انتي جميله والف مين يتمناكي، مترخصيش نفسك
علشان حد ميستاهلش، حتي تبكي عليه
حنين:حاضر ياماما انتى عنك حق من الاول، ودي نتيجه الى حصل
حنان:ربنا يكملك بعقلك ياحبيبتي، روحي ارتاحي دلوقتي، وانا حجبلك اكل جوه
“بعد مرور اسبوع على ماحدث ”
امام القسم الأن **
هبه:احنا بنعمل ايه هنا تاني ياحنين، مش قولتي رفضك وخلص الموضوع كده
حنين:لا بس انا حاسه انه بيحبني، بس قال كده علشان خايف عليا بس، من المصايب الي بعملها علشانه
هبه:والمره دي ناويه، على انهي مصيبه يامجنونه
حنين:لا انا قررت ادخل في قضيه كمان عنده، لقاتل لمقتول
هبه بخوف:انتى اجننتي فعلا ياحنين، عاوزه تودي نفسك في داهيه، علشان حد رفض حبك
حنين:هبه لو سمحتي هو عمل كده علشان خايف عليا بس، وانا مش حسيبه… مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
هبه:طيب انتى ناويه على ايه دلوقتي، انا خايفه عليكي منه
حنين:لا متخافيش عليا انا مخططه لكل حاجه، اسكتي اهو في حد اجه اخير، بقى استخبي وراقبي بس
“دخلت سياره كبيره غاليه عند القسم لتتقدم تلك المجنونه منها كما خططت”
حنين بصراخ:اه ياني ياما يامستقبلى الي ضاع ياني، انا شليت خلاص محدش حيرضي بيا دلوقتي
-انتي كويسه ياأنسه، مش تأخدي بالك من الطريق كده
حنين:انت اعمى والا ايه، انت كسرتني دلوقتي وبتقول كده كمان، انا حشتكيك للحكومه تجبلى حقي منك اه
-طيب يأنسه تقدري، تقومي علشان اخذك للمستشفى تتعالجي والا ايه
حنين:بقولك ايه اعدل النظارتك دي، علشان تشوف كويس يااعمى البصر والبصيره، انا خلاص اتكسرت منك لله
-طيب انتى عاوزه ايه دلوقتي
حنين:انا حجيب حقي من الحكومه، الحقوني ياناس كسرني، وعاوز يمشي ويسيبني كده، يأهل الخير
“اقترب منها ووضع يده على فمها ليخرسه ”
-اسكتي يخرب بيتك، انتى مجنونه والا ايه، خلاص عاوزه كام وتسكتي
حنين:وكمان عاوز ترشيني اسكت، وبتقرب عليا كده يامتحرش، الحقوني ياناس عاوز يشتريني بافلوس في وضح النهار، فينك ياحكومه تلحقيني منه
“تجمعت بالفعل اهل الخير ليلقنوه درسا معتبر اوي بصراحه ويأخذوه على القسم ”
في مكتب مروان طبعا **
مروان:ايه الي بيحصل هنا، في ايه كل الناس دي هنا ليه
احد الموطنين الصالحين:ياباشا احنا لقينا الحيوان ده، بعد ماضرب الأنسه دي بالعربيه، كان عاوز يتحرش بيها
كمان ياباشا
-الحقني يامروان انا اتكسرت ياصاحبي، الناس كسروني وانا معملتش حاجه والله
مروان بصدمه:مازن حصل ايه ، ووشك كده ليه
حنين بدموع مصتنعه :ياحظابط الحقني الحيوان، ده كان عاوز يتحرش بيا
مازن:انا؟!!
حنين بدموع:ايوه انت، انا عاوزه حقي ياحظابط، ومعايا شهود كمان
مازن:مروان البنت دي كذابه والله، انا معملت حاجه هي اترمت الاول على عربيتي، وبعدين صوتت ولمت الناس عليا، يضربوني زي مانت شايف كده، انا المظلوم هنا مش هي
حنين:لا متصدقهوش ده كذاب، انا كونت بس معديه في امآن الله، لقيت عربيته خبطت فيا،.. وكمان قالى عاوزه كام واسكت، حصل والا مش حصل ياستاذ
مازن:حصل بس
حنين بمقاطعه:اهو سمعت بودنك ياحظابط، يعني انا الضحيه هنا، وانا عاوزه حقي منه ياحكومه
مروان بصوت عالى:باااس ياشاويش، خرجلى الناس دي كلها من هنا
الشاويش:حاضر يافندم
خرج جميع اهل الخير دول **
مروان:دلوقتي عاوز اسمع الحقيقه، سامعه ياحنين الحقيقه
مازن بتعب:والله زي ماقولتلك كده يامروان، الى حصل وانت عارفني مش بكذب ابدا
مروان:وانتى ياحنين حتقولى الحقيقه، والا زي كل مره
حنين بتوتر:انا..انا..قولت الحقيقه الي حصل ياحظابط
مروان:تمام..ياشاويش
الشاويش:نعم يافندم
مروان:خذ الأنسه دي على الحجز فورا
حنين بخوف:لا انا ليه انا الضحيه هنا، والا علشان انا بنت ومكسوره الجناح، حتاجو عليا كده
مروان بعصبيه: ياشاويش خدها فورا من قدامي، مش عاوز اشوفها قدامي دلوقتي
حنين بترجي:خلاص والنبي خلاص، بلاش الحجز والنبي، وانا مش عاوزه حقي، خلاص والله
الشاويش:تعالى معايا يأنسه بزوق احسن
حنين:طيب خلاص متزقش بس، حاجي خلاص
“خرجت برفقه الشاويش للحجز ووصلت لزنزانه ”
الشاويش:يالا ادخلى هنا
حنين بخوف:ايه ده زنزانه انفراضي ليه، انا محكومه عليا بالعدام والا ايه، لا انا مش عاوزه اقعد هنا، وديني عند
المجرمين احسن، الله يسترك يارب
الشاويش:لا مينفعش، دي اوامر مروان بيه كده، ادخلى بقى
حنين:خلاص، بلا مروان بيه، بلا بتاع بقى، حدخل متزقش كده
في مكتب مروان **
يتبع…
مروان:تمام..ياشاويش
الشاويش:نعم يافندم
مروان:خذ الأنسه دي على الحجز فورا
حنين بخوف:لا انا ليه انا الضحيه هنا، والا علشان انا بنت ومكسوره الجناح، حتاجو عليا كده
مروان بعصبيه: ياشاويش خدها فورا من قدامي، مش عاوز اشوفها قدامي دلوقتي
حنين بترجي:خلاص والنبي خلاص، بلاش الحجز والنبي، وانا مش عاوزه حقي، خلاص والله
الشاويش:تعالى معايا يأنسه بزوق احسن
حنين:طيب خلاص متزقش بس، حاجي خلاص
“خرجت برفقه الشاويش للحجز ووصلت لزنزانه ”
الشاويش:يالا ادخلى هنا
حنين بخوف:ايه ده زنزانه انفراضي ليه، انا محكومه عليا بالعدام والا ايه، لا انا مش عاوزه اقعد هنا، وديني عند المجرمين احسن، الله يسترك يارب
الشاويش:لا مينفعش، دي اوامر مروان بيه كده، ادخلى بقى
حنين:خلاص، بلا مروان بيه، بلا بتاع بقى، حدخل متزقش كده
في مكتب مروان **
مازن:انت تعرف المزه دي، والا ايه ياميرو
مروان:مازن احترم نفسك، ومتتكلمش عليها كده تاني
مازن:ايه ياميرو هي تخصك والا ايه، دنا كونت حعلقها لولا، الفضيحه الى عملتها ليا، بنت المجنونه دي
مروان بغضب:ايوه تخصني، ومتجبش سيرتها تاني على لسانك
مازن:اهدى بس ياميرو كده، انا اول مره اشوفك كده علشان وحده، ماحنا ياما بنتراهن على المزز مين الى يكسب بيها، بس ده مش كان بيعصبك كده، انت حبتها والا ايه
مروان:دي مش زيهم يامازن، ومعرفش بحبها والا لا، بس مش عاوز اي حد غيري، يجيب سيرتها قدامي
مازن:باين عليك وقعت خلاص ياصاحبي، بس هي تستاهل، فعلا مزه ودمها خفيف بس مجنونه اوي
مروان بعصبيه:مازن انا قولت ايه، متجبش سيرتها على لسانك فاهم
مازن بخوف:خلاص ياعم، انت بتغير عليها اوي علفكره، طيب ليه عملت كده فيها دلوقتي
مروان:علشان عاوزها تتربى، هي بعدت عني اسبوع بحاله، بعد اخر مصيبه عملتها، وانا مش حسيبها تمشي كده المره دي، منغير عقاب على الي عملته
مازن:لا جامد ياحظابط على رأيها، طيب انت ودتها زنزانه، فعلا مع مجرمين دي صغيره مش حتستحمل
مروان:لا انا عامل حسابي، هي دلوقتي في زنزانه انفراضي، وحسيبها ساعتين تتربي لوحدها، وبعدين حطلعها من هناك
مازن بضحك:ربنا يستر بقى ومتعملش مصيبه كمان هناك
بعد ساعه في الزنزانه عند حنين **
“كانت تجلس تلك المجنونه في الزنزانه وهي متكوره على نفسها بخوف فكانت الزنزانه مظلمه ليس بها سوي شباك صغير يدخل منه الضوء وهي لديها فوبيا من الاماكن المظلمه ”
حنين بصوت متقطع من الخوف:ياشاويش الله يسترك يارب..قول لمروان بيه انى اتعلمت الدرس خلاص.. والله ماحاجي هنا تاني بس طلعوني والنبي.. انا عندي فوبيا من الاماكن المظلمه..مش قادره استحمل تاني
في مكتب مروان **
دخل الشاويش:مروان بيه الحق البنت الى اجت من شويه دي في الزنزانه الانفراضي
مروان بخوف:مالها حصلها ايه هي كويسه والا ايه انطق
الشاويش:هي خايفه وتعبانه.. بتقول عندها فوبيا من الاماكن الظلمه..وبتبكي حضرتك هناك
مروان بصدمه:بتقول ايه انا مش قايلك تراقبها هناك..تعالى معايا فورا نشوفها..وانت يامازن افضل هنا لو حصل حاجه تمام
مازن:تمام يامروان
في خارج القسم**
هبه بخوف:هي اتأخرت كده ليه.. دي ليها ساعه جوه .. انا خايفه عليها اوي.. ليكون الظابط حبسها المره دي فعلا..انا حدخل اطمن عليها مش حقعد كده هنا تاني
في مكتب مروان **
دخلت هبه:مروان بيه..ممكن اكلم حضرتك
مازن:مروان مش هنا..هو عنده شغل دلوقتي..تقدري تستنيه هنا يأانسه
هبه بصدمه:هو ده انت.. بتعمل ايه هنا..في مكتب الظابط
مازن:افندم؟!! ياأنسه انتى تعرفيني؟
هبه:مش انت نفس الشخص الي خبطت صحبتي حنين بعربيه!!
مازن بسخريه :وانتي بقى صديقه المجنونه دي..بس قصدك هي الي رمت نفسها على عربيتي
هبه بخوف:والله ياباشا هي غلبانه اوي ومتقصدش.. هي مجنونه بس شويه معليش سامحها..طيب هي فين دلوقتي
مازن ببرود:هي في زنزانه انفراضي دلوقتي علشان الى عملته ده
هبه: يالهووي لا هيا عندها فوبيا من الاماكن المضلمه.. معليش ياباشا سماح المرادي بس..سامحها وهي مش حتعمل كده تاني اوعدك
مازن: عارف.. متخافيش مروان راح يشوفها دلوقتي.. طيب تعالى يأنسه اقعدي الاول
قعدت هبه:انت تعرف مروان بيه منين حضرتك؟!
مازن:انا ابقى صديقه المقرب..واسمي مازن..وانتي اسمك ايه
هبه:انا اسمي هبه
مازن: وعندك كام سنه يأنسه هبه
هبه:16 وماشيه في ال17سنه دلوقتي
مازن بضحك:وانا 25 وماشي في ال26 سنه دلوقتي..هي حضرتك مرتبطه
هبه:افندم؟!!
مازن:احم قصدي بس ممكن نتعرف على بعض اكتر
هبه ببرود:لا
مازن:ممكن اعرف لا ليه. يعني ايه السبب؟!!
هبه ببرود:انا مش بتعرف على حد.. السبب في سجن صحبتي المقربه
مازن:علفكره انا ممكن اقول لمروان.. انك مشتركه معاها في الخطه..وتشرفي معاها في نفس المكان
هبه بعصيبه:انت بتهددني كمان..اعمل الي عاوزه..انا مش حخرج من هنا منغير صحبتي..يعني حخرج وهي معايا
كمان
مازن:الثقه حلوه بس زياده يأنسه عندك..بس لو اتعرفنا اكتر انا حقول لمروان يخرجها معاكي
هبه بغضب:ياض.. انت فاكرني من البنات السكي ميكي الي بتروح وتجي..لا انا اوديك البحر وجيبك.. عطشان يابابا
مازن:افندم؟!!قصدك ايه؟
في الزنزانه عند حنين**
“كانت تجلس على الارض بخوف وتتنفس بصعوبه من خوفها ”
دخل مروان سريعا ليجدها على حالها هذا:حنين انتى كويسه!!
مانت رئته امامها جرت اليه لتتشبث به كأنه طوق النجاه لها الأن:انا خايفه اوي ياحظابط.. ارجوك طلعني من هنا..انا اتعلمت خلاص والله..انا عاوزه امشي بس.. ومش حاجي هنا تاني والله
مروان بحزن عليها:اهدي انا اسف..مكنتش اعرف انك عندك فوبيا..تعالى متخافيش..انا هنا معاكي
“اخذها وجلسو على ارض الزنزانه بجانب بعض ”
حنين بدموع:انا اسفه والله توبه خلاص مش حعمل كده تاني والله
مروان:خلاص اهدي انا معاكي هنا.. متخافيش انتى بتخافي ليه.. من الاماكن المظلمه ياحنين
حنين:اصل..اصل..انا وصغيره وعندي 5سنين.. كونت قاعده العب لوحدي.. وبعدين الكوره بتاعتي دخلت الاوضه
الضلمه.. الي في بيتنا دخلت وراها والباب اتقفل عليا.. علشان كان بايظ.. وانا كونت خايفه وناديت على بابا وماما.. بس محدش سمعني قعدت فتره طويله.. وبعدها غبت عن الوعي..وصحيت وماما جنبي بتعيط عليا..من يومها وانا بخاف اقعد لوحدي..في اوضه ضلمه
مروان:انا اسف مكنتش اعرف..بس مش عاوزك تخافي وانا موجود معاكي هنا ماشي
في مكتب مروان **
“مازن واقف وماسك رأسه الى بقت كلها دم وهبه واقفه فوق الكرسي علشان هو اطول منها”
هبه بتحزير:بقولك ايه ابعد عني..احسن اشلفطلك وشك الحلو ده.. انت ليسا متعرفش مين هي..هبه مرزوق
مازن بألم:اكتر من الي عملتيه ده يامفتريه..دنا دماغي بقت كلها دم بسببك
هبه ببرود:تستاهل علشان انت قليل الادب..ومسكت ايدي كمان..ودي نتيجه الي يلعب مع هبه مروزق ياكوتش
مازن:يامجنونه انا كونت بساعدك بس..دنتي كونتي حتقعي على وشك لولا.. اني لحقتك قبل ماتقعي
هبه:هي انا طلبت منك المساعده ياسي مازن..انا عارفه حركات المسلسلات دي كويس.. يابابا مش عليا انا
مازن بضيق :علفكره انا اقدر.. دلوقتي اقدم فيكي بلاغ..سب وتعدي باضرب في مكتب ظابط كمان
هبه:انت بتهددني كمان..مانا حقدم فيك بلاغ تحرش هنا في مكتب ظابط كمان..وبقى تنقابل في المحاكم ياسي مازن
مازن:بقى كده..طيب والله لاعرفك يامجنونه..مين مازن محمود..تعالى هنا بقى
هبه وهي تجري منه:الحقوني ياحكومه..عاوز يضربني في حمايتكم..ياحكومه ياشاويش.. الحقني ياشوشو
مازن بضحك:ههههه بس يامجنونه يخرب بيتك حنتسجن كلنا فعلا هنا
دخل الشاويش:في ايه ياأنسه مالك؟!
هبه استخبت خلفه:الحقني ياشوشو.. عاوز يضربني..وانت موجود
مازن بضحك:هههه معليش ياشاويش دي مجنونه متخدش عليها..عندك علبه اسعاف اوليه..رأسي بتنزف زي مانت شايف
الشاويش:مين عمل كده فيك يامازن بيه..انا حجبلك علبه الاسعاف فورا
“نظر مازن بخبث لهبه لتنظر له هبه بخوف ”
هبه بخوف:خدني معاك ياشوشو..قصدي ياشاويش..عند صحبتي حنين والنبي
الشاويش:ماشي تعالى يأنسه
مازن:استني يامجنونه اروح معاكي..يووه دي مشت..مجنونه اوي زي صحبتها.. بس شرسه وعجبتني
في الزنزانه عند حنين ومروان **
يتبع…
في مكتب مروان **
“مازن واقف وماسك رأسه الى بقت كلها دم وهبه واقفه فوق الكرسي علشان هو اطول منها”
هبه بتحزير:بقولك ايه ابعد عني..احسن اشلفطلك وشك الحلو ده.. انت ليسا متعرفش مين هي..هبه مرزوق
مازن بألم:اكتر من الي عملتيه ده يامفتريه..دنا دماغي بقت كلها دم بسببك
هبه ببرود:تستاهل علشان انت قليل الادب..ومسكت ايدي كمان..ودي نتيجه الي يلعب مع هبه مروزق ياكوتش
مازن:يامجنونه انا كونت بساعدك بس..دنتي كونتي حتقعي على وشك لولا.. اني لحقتك قبل ماتقعي
هبه:هي انا طلبت منك المساعده ياسي مازن..انا عارفه حركات المسلسلات دي كويس.. يابابا مش عليا انا
مازن بضيق :علفكره انا اقدر.. دلوقتي اقدم فيكي بلاغ..سب وتعدي باضرب في مكتب ظابط كمان
هبه:انت بتهددني كمان..مانا حقدم فيك بلاغ تحرش هنا في مكتب ظابط كمان..وبقى تنقابل في المحاكم ياسي مازن
مازن:بقى كده..طيب والله لاعرفك يامجنونه..مين مازن محمود..تعالى هنا بقى
هبه وهي تجري منه:الحقوني ياحكومه..عاوز يضربني في حمايتكم..ياحكومه ياشاويش.. الحقني ياشوشو
مازن بضحك:ههههه بس يامجنونه يخرب بيتك حنتسجن كلنا فعلا هنا
دخل الشاويش:في ايه ياأنسه مالك؟!
هبه استخبت خلفه:الحقني ياشوشو.. عاوز يضربني..وانت موجود
مازن بضحك:هههه معليش ياشاويش دي مجنونه متخدش عليها..عندك علبه اسعاف اوليه..رأسي بتنزف زي مانت شايف
الشاويش:مين عمل كده فيك يامازن بيه..انا حجبلك علبه الاسعاف فورا
“نظر مازن بخبث لهبه لتنظر له هبه بخوف ”
هبه بخوف:خدني معاك ياشوشو..قصدي ياشاويش..عند صحبتي حنين والنبي
الشاويش:ماشي تعالى يأنسه
مازن:استني يامجنونه اروح معاكي..يووه دي مشت..مجنونه اوي زي صحبتها.. بس شرسه وعجبتني
في الزنزانه عند حنين ومروان **
دخلت هبه:الله..الله..بقى انا خايفه على الهانم.. وهي بتضحك مع حظابط بتاعها هنا
حنين:بت ياهبه..انتى اذاي اجيتي هنا لوحدك
دخل مازن:لا هي اجت معايا انا
مروان بصدمه:مازن مين عمل كده فيك.. رأسك مالها كده
مازن بخبث لهبه :لا مفيش اصل كان في قطه مجنونه هجمت عليا وعملت فيا كده
هبه بعصبيه لمازن:احترم نفسك لو سمحت
مازن بمكر:الله هو انا بتكلم عليكي انتى.. انا بتكلم عن قطتي المجنونه بس” وهو بيغمز ليها ”
حنين بشك:فيه ايه ياهبه ها.. قولتلى حصل ايه مع مازن بصراحه
هبه بخوف:وانا اعرف من فين الله.. مش هو قال قطه اهو قدامكم
مروان:تمام يلا نخرج من هنا
خارج القسم **
حنين:هبه قولى الحقيقه انتى عملتي كده.. في مازن صح
هبه:بصراحه ايوه.. هو استفزني انا اعمله ايه
حنين:الله عليكي..تربيتي يابت..هو يستاهل بعيونه الخضره دي
هبه:اسكتي بقى ياحنين والله صعب عليا بعدين..بصراحه هو مز طحن..بس قليل الادب كمان
حنين بغمزه:ايه رئيك نربيه زي حسن كده
في مكتب مروان **
مروان:ماتهدى يابني شويه..علشان اعرف اضمضلك الجرح ده بقى
مازن:اااه..مبراحه ياعم..انا حروح لدكتور احسن..سيبني بقى
مروان بشك:مازن..قول الحقيقه هبه الي عملت كده.. فيك صح
مازن بألم: بصراحه ايوه..انا كونت بس بساعدها المجنونه دي..وهي فكرتني بقرب منها..وضربنتي زي مانت شايف كده
مروان بضحك:هههههه..تستاهل علشان قولتلك بطل حركاتك دي..ودي طفله ليسا يابني.. مينفعش معاها الحركات دي
مازن بخبث:بس مزه..ومجنونه كمان..وبصراحه عجبتني اوي..متساعدني اقرب منها ياميرو..انشاء الله يخليلك
عيالك يارب
مروان بضحك:عيالى هم فين دول يامجنون.. بقولك ابعد عنها دي مجنونه زي صحبتها وحتتعبك اوي..وكمان طفله يامازن فاهم يعني ايه..متقربش منها تمام
مازن:خلاص انا بهزر بس..وكمل في سره..انا بقى دخلت دماغي ومش حسيبها.. بعد الى عملته في دماغي ده.. اااه يابنت المجنونه اما اشوفك تاني بس
في منزل حنين **
“كانت تلك المجنونه تجلس في غرفتها وهي تسمع الاغنيه الجديده (ياعارف لاحمد سعد ) ”
حنين بتفاعل:غيابك عليا طال فعلا ياحظابط..من كام ساعه دول..بس متقلقش انا حشوفك بكره.. اكيد وحشتك مش كده ياقره عيني مستقبلا..
“وهي تمسك صورته في فونها وتحدثه كشخص الحقيقي ”
دخلت حنان:انتى يازفته بتعملى ايه..والصوت عالى كده ليه
حنين:لو سمحتي ياماما..انا في حاله عاطفيه رومانسيه.. ومش عاوزه اضيعها دلوقتي
حنان:حاله عاطفيه رومانسيه في السن ده يامجنونه..قومي يازفته حضري معايا الغشاء.. علشان بباكي على وصول
حنين:عشاء ايه ياماما..انا اخري الاندومي..وانتي عارفه كده كويس..بقى عشاء ايه الي اعمله دلوقتي
حنان:امآل حتتجوزي ازاي ياأخرت صبري..حتأكلي جوزك اندومي بس ياهبله
حنين:متشليش هم ياحنون..حظابط بيحب الاندومي كمان زيي وحناكل اندومي سوى العمر كله
حنان بضيق:حظابط تاني ياحنين..قومي قدامي يامجنونه احسن اقومك بشبشب يابت
حنين:ماما لو سمحتي محدش يقوله حظابط غيري انا..وكمان انا بهزر معاكي ياحنون.. انا حقوم اعمل العشاء..
والفطار وغداء بكره كمان بس بلاش الشبشب والنبي
حنان بخيبه امل:ربنا يعوض عليا في جنانك ده يابنت بطني والله
في اليوم التالى **
حنين:ياماما انا حروح الدرس دلوقتي..وحتأخر علشان حنزاكر انا وهبه سوى في بيتهم
حنان:وهي متجيش تذاكر هنا معاكي ليه ها
حنين بسخريه:علشان مامتها مش بتضرب بناتها بشبشب ياحنون..وسلام بقى حتأخر كده
حنان بغضب:بقى كده يازفته.. طب تعالى هنا بقى
حنين بخوف:خلاص..خلاص ياحنون ياعسل بهزر معاكي ياقلبي..دنتى الحته الشمال جنب حظابط كده
حنان:هههه..عاوزه تأكلى بعقلي حلاوه يابت..ماشي بس متتأخريش اوي علشان بباكي ميزعلش
حنين ببتسامه:حاضر ياست الكل
بعد ساعتين امام القسم **
حنين:انا اجيب اهوه ياقره عيني..اكيد وحشتك مش كده ياحظابط..بينا بقى نبدء الشغل
داخل مكتب مروان **
-انا اجيت اهو زي ماطلبت..علشان محدش حيقدر يحل المشكله دي غيرك
مروان:متخافيش انا معاكي ياسمر مش حسيبك..واعتبري الموضوع اتحل خلاص ياحبيبتي
سمر: ربنا يخليك ليا ياحبيبي.. وا
دخلت حنين: الله.. الله.. ايه جو العشق الممنوع ده.. ياحظابط.. بقى بتخوني في وضح النهار وفي مكتبك كمان
سمر بضيق: انتى مين يأنسه.. وايه الكلام الي بتقوليه ده.. مين دي يامروان
حنين:استني..استني كده.. انتى حامل كمان.. امتي لحقت تعمل هذه الجريمه من ورايا ياحظابط
مروان بغضب:حنيين.. الزمييي حدودك..واعرفي بتكلمي ميين
حنين بخوف:بقى بتتعصب عليا.. علشان دي هي مين دي اصلا..انطقي انتى مين يابت احسن اجي اشلفطلك وشك ده
مروان بغضب اكبر:حنييين اطلعي فوورا.. مش عاوز اشوفك قدامي دلوقتي فاهمه
حنين بدموع:بقى كده ياحظابط..حاضر مش حتشوف وشي تاني..ووالله يابت لاستناكي بره ياخطافه الرجاله
مروان بعصبيه:حنييين بررره فووورا
خرجت حنين بغضب ودموع **
سمر:هي مين دي يأبيه..ومالها كده متعصبه عليا..انتو مرتبطين يعني
مروان:لا..متأخديش في بالك..دي وحده مجنونه بس..وانا عاوزك دلوقتي ترجعي بيتك ومتروحيش عند ماما علشان تعبانه ومش ناقصه..وانا ححل الموضوع مع الزفت جوزك ده..متخافيش
سمر:حاضر يأبيه..انا حمشي دلوقتي..علشان تعبانه من الحمل وكده
مروان:تمام..اجي اوصلك ياحبيبتي طيب
سمر:لا شكرا ياحبيبي..خلى بالك من نفسك
خارج القسم **
حنين:بقى انا حنين احمد..يتعمل معايا كده..بزمتكم ياناس انا حد يخوني كده..دنا اقول للقمر تعال واقعد
مكانك..وخفت دم تلاقي وشقاوه تلاقي..دنا فتاه احلام شباب مصر كلهم..حظابط يعمل معايا كده..ماشي انت الي بدئت وانا حنهي ياحظابط وحتشوف بعدين..مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
اليوم التالى في القسم **
يتبع…
خارج القسم **
حنين:بقى انا حنين احمد..يتعمل معايا كده..بزمتكم ياناس انا حد يخوني كده..دنا اقول للقمر تعال واقعد
مكانك..وخفت دم تلاقي وشقاوه تلاقي..دنا فتاه احلام شباب مصر كلهم..حظابط يعمل معايا كده..ماشي انت الي بدئت وانا حنهي ياحظابط وحتشوف بعدين..مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
اليوم التالى في القسم **
حنين بترجي:والنبي بقى ياشاويش لتساعدني..وانا حديلك الي عاوزه والله
الشاويش:يأنسه دي امور شخصيه..انا مقدرش اعطهالك كده
حنين:طيب اعتبرها خدمه لاختك الصغيره والنبي..انا عاوزه عنوان بيته بس..ومتخفش والله محدش حيعرف ابدا وعد
الشاويش:طيب انا عاوز 100جنيه.. وحقولك
حنين بصدمه:نعم!!..ليه ان شاء الله..انا طلبت عنوان وزير الدخليه والا ايه
الشاويش:ده الي عندي..لو لا معطلعيش
حنين:خلاص..خلاص انا معايا 50بس دلوقتي.. وحجيبلك الباقي بعدين..يخرب بيت الظولم
الشاويش:تمام كده..عنوانه في ****
حنين:تمام اوي..انشاء الله يسترك يارب ياشاويش
لاحقا في منزل حنين *
حنين بصوت عالي:انا رجعت ياحنون قلبي.. فين الاكل بقى
حنان:بقى جايه بدري علشان بطنك بس.. انتي ايه يابنتي خفي شويه.. دنتي كلبظتي اوي الفتره دي
حنين بفخر:خدي بالك ياحنون.. انا ان تخنت ملبن وان خسيت غزال.. اه
حنان:طيب ياغزال ياشارد انتي.. تعالي حضري معايا السفره.. زمان بباكي على وصول
حنين بضيق:حاضر.. مانا خدامه الاسياد هنا
حنان بضيق:بت قدامي.. احسن اطلع عليكي الاسياد فعلا
في تاني يوم في منزل حنين برضو **
حنين بكذب:ماما انا حخرج اشوف هبه.. علشان تعبانه.. عاوزه حاجه ياست الكل
حنان بضيق:ايه كل شويه خروج كده.. وهبه تعبت من امتى بقى.. مانا عارفه حوراتك ياحنين.. حتروحي فين النهاردا بقى
حنين بتوتر:من يومك كشفاني ياحنون والله.. بصراحه عندي مراجعه في السنتر.. وخوفت اقولك متصدقيش بس
حنان بشك:مراجعه قولتلي بقى.. ومن امتى روحك على التعليم كده اوي.. دنتي مطلعه عينا علشان المدرسه بس
حنين:لا مانا قررت.. أبقى خلاص شاطره علشان.. تتفشخري بيا قدام زميلاتك في المدرسه.. ياحنون قلبي
حنان:هههههه اتفشخر ايه دي.. جبتيها منين دي.. دنا بعلم فيكي اصول اللغه العربيه من صغرك.. علشان تاجي دلوقتي وتقوليلي تتفشخري يابت الهبله
حنين بتزمر:يووه بقى ياماما.. مش وقته الدرس ده.. انا حتأخر على السنتر كده
حنان:خلاص غوري.. بس متتأخريش زي كل يووم.. تمام يابت حنان
حنين بفرحه:تمام ياحنون قلبي.. سلام بقى اشوفك.. في فرحي قريب اوي يارب
حنان:ربنا يعوض عليا عوض الصابرين.. بقى فيكي
بعد ساعه امام فله صغيره جميله للغايه **
حنين:والنبي بقى ياعموو.. والله مش حطول انا جوه.. لازم اقابل طنط مامه حظابط ضروري.. ارجوك
البواب:اسف يابنتي ممنوع.. دي اوامر مروان بيه كده.. مش مسموح حد يدخل الفله غريب
حنين:بس انا مش غريبه.. والله حطابط يعرفني اوي كمان
البواب:طيب استني اكلمه.. وبعدها ادخلك..”واخد الفون يكلمه قاطعته حنين بسرعه”
حنين بتوتر:لا لا مالهوش لزوم تكلمه.. انا قولتله بس هو اكيد نسي يقولك بس.. والنبي عشر دقايق بس هما.. الموضوع مهم حياه او موت
البواب بشقفه:خلاص ادخلي.. بس عشر دقايق بسرعه.. علشان صعبتي عليا بس
حنين بفرحه:ان شاء الله يسترك يارب ياعموو.. وتفرح بفراخك احم قصدي عيالك
وفي نفس الوقت في منزل هبه صديقه حنين **
هبه بضيق:يعني ايه يابابا عاوز تجوزني.. دلوقتي وتخلص مني.. دنا ليسا مكملتش الثانوي حتي
ابوها:انا عاوز مصلحتك بس يابنتي.. وحسن ده شاب كويس.. ومقتدر وشاريكي وبيحبك كمان.. ومن زمان عاوزك مني
هبه بعصبيه:بس انا لو اخر راجل في الدنيا.. حسن ده مش عاوزاه يابابا
ابوها بغضب:هببه صوتك ميعلاش عليا تاني.. علشان معدش تربيتك من اول وجديد.. وانا الي اقوله يتنفذ بس منغير اعتراض فاهمه
هبه بضيق وخوف:انا اسفه يابابا مقصدش اعلي صوتي عليك.. بس ارجوك مش عاوزه اجوز دلوقتي.. وخصوصا من الي اسمه حسن
ده.. انا مبطقهوش خالص
ابوها بعصبيه :انا قولت الي عندي.. وكلمت حسن كمان وحددت معاد.. وانتى مش حتخرجي من البيت غير.. وانتي مخطوبه لحسن فااهمه
هبه بدموع:حاضر يابابا.. بس انا برضو مش حوافق عليه ابدا
“وسبته ودخلت اوضتها تعيط على حالها ده ”
دخلت مامتها بعد ماسمعت الي حصل بره بخزن عليها:اهدي ياحبيبتي.. ان شاء الله خير بس منقدرش.. نقول لبباكي لا دلوقتي.. انتي عارفه طبعه صعب ازاي
هبه بعياط:ماما انا لو اجت السما على الارض.. مش حجوز الي اسمه حسن ده انا بقولك اهو
مامتها وهي تمسح على رأسها بحنان:ان شاء الله خير.. وانا معاكي متقلقيش ياحبيبتي
داخل الفله مروان عند حنين **
حنين بصوت عالي:ياطنط مامه حظابط فيينك
اجت مامه مروان زينب:في ايه؟!! مين انتي يابتي.. وبتعملي هنا ايه!!
حنين بتمثيل:الحقيني ياطنط.. انا محتاجاكي اوي بموضوع.. بخصوص حظابط ابن حضرتك
زينب بصدمه:مروان ماله حصله حاجه!!.. والا ايه انطقي حصله ايه!!
حنين بتمثيل الدموع:لا هو كويس متقلقيش.. بس انا الي مش كويسه بسببه ياطنط والله
زينب بشفقه:طيب تعالي معايا ياحبيبتي.. احكيلي عملك ايه بس.. علشان تعيطي كده
حنين بدموع ليسا:حا حاضر
“واخدتها زينب الي الصالون علشان يتكلمو سوي ”
حنين بتأثر:بس ياطنط.. هو ده الي حصل.. يرضيكي بقي الي عملو فيا.. دنا حتي بنت كيوت واموره اوي.. على البهدله دي
وفي الخارج وصل مروان عند الفله **
“نزل من عربيته وهو تعبان اوي من الشغل ”
مروان بتعب:ازيك ياعم رمضان.. عامل ايه النهاردا
توتر رمضان اول ماشاف مروان قدامه:انا..انا كويس يابني الحمد لله.. وانت
مروان بشك:في ايه ياعم رمضان.. مش على بعضك كده ليه.. حصل حاجه في غيابي يعني
رمضان بتوتر:لا مفيش.. بس.. بس حصل
مروان بمقاطعه:حصل ايه انطق.. ماما كويسه طيب والا ايه
رمضان بلع ريقه بخوف:لا الهانم كويسه خالص.. بس بصراحه في بنت اجت تعيط هنا من شويه.. عاوزه الهانم وانا شفقت عليها بس..
وخلتها تشوفها انا اسف
مروان بعصبيه:انت ازاي تعمل كده.. منغير ماتقولي حتي.. مش انا منبه عليك متدخلش حد غريب.. ياعم رمضان
رمضان بتأسف:انا.. انا اسف يابني.. بس صعبت عليا اوي.. فدخلتها هي دلوقتي دخلت.. من شويه بس
مروان بغضب:ماشي ياعم رمضان.. انا حتصرف معاك بعدين.. ابعد خليني اشوف مين دي.. الاول
“ودخل بسرعه مروان الفله وهو خايف على مامته ”
وفي الصالون جوه **
زينب بشفقه:بس.. بس يابنتي.. خلاص حنحلها متخافيش.. ان شاء الله خير انا معاكي
حنين بدموع:شكرا اوي ياطنط.. انا مش عارفه اقولك ايه بجد.. وااا
دخل عليهم مروان فجئه بغضب:حنين.. انتي اجيتي ازاي.. وبتعملي ايه هنا انطقي
حنين بتوتر بعد ماشافته قدامها بشكل ده:شوفتي.. شوفتي ياطنط.. اهو قال حنين بلسانه قدامك.. يعني يعرفني زي ماقولتلك.. والاعتراف سيد الادله مش كده ياحظابط
مروان بعصبيه:انا سئلتك سؤال.. بتعملي ايه هنا عند ماما.. انطقي احسلك
حنين بخوف:بصي ياطنط.. بيهددني قدامك كمان.. ومش عامل اعتبار لحضرتك حتي
زينب بغضب لمروان:مروان احترم نفسك.. وشوف بتعلي صوتك قدام مين.. انا مامتك والا انت نسيت
مروان بغيظ:انا مقصدش والله ياماما.. بس انتي متعرفيش مين المجنونه دي.. دي مكان مابتكون لازم يحصل مصيبه.. صدقيني
حنين بتمثيل:اهئ.. اهئ.. سمعتي ياطنط بيقول عليا ايه.. قدامك وانا حبيبته.. عاوز يرميني بعد ماضحك عليا.. بحبه الواهم.. أهئ.. أهئ
مروان بصدمه:ضحكت عليكي باأيه ياختي.. وانا قولتلك امتي.. ياحنين اني بحبك اصلا.. وو
حنين بمقاطعه:سمعتي ياطنط.. اهو ظهر الحق.. وقال بلسانه كمان انه بيحبني.. علشان تصدقيني بس
زينب بصرامه لمروان:زي ماضحكت عليها.. ووعدها انك تتجوزها.. حتتجوزها يامروان فاهم
مروان بغيظ:وانا وعدها امتي بس.. ياماما دي كذابه والله بس متصدقهاش.. “ثم نظر الي حنين بغضب”.. وانتي.. لو مقولتيش الحقيقه فورا ياحنين.. انا حدخلك الحجز.. ومش حطلعك زي المره الي فاتت.. فاهمه انطقي فورا
حنين خافت استخبت خلف مامته تتحامى فيها:سمعتي ياطنط.. عاوز يحبسني كمان.. بعد ماأخدني لحم ورماني عضم.. بس انا مش خايفه غير على ابنه.. بس يبقى في الأخر رد سجون.. بسبب بباه
مروان وزينب بصدمه مع بعض:أبنه؟!!!
حنين بتكمله ودموع:اه ابنه.. مانا بعد ماقولتله على ابنه.. حطني في الحجز ياطنط.. وطلعت منه اجيت هنا علطول.. علشان تلحقيني منه انا اهلي صعايده وعندهم.. التار او العار وممكن يقتلوني.. لو عرفو انا في حمايه.. اهل الحكومه هنا اه
زينب بتأثر:لا وانا طبعا ميرضنيش.. ان حفيدي يحصل فيه كده يابنتي.. هو غلط وحيصلح غلطه ده.. وأيده فوق قفاه كمان.. والا ايه
يامروان باشا
مروان بصدمه مكنش متوقع تطلع بجرائه دي ابدا:لا والله كده كتير.. هي كبرتها اوي اوي.. انا حتي مقربتش منها بالغلط حتي.. علشان يحصل كده.. ووالله حربيكي على الكذب ده ياحنيين الكل*ب
زينب بعصبيه:مرووان الزم حدودك.. مفيش بنت حتقول كده على نفسها ابدا.. وبعدين انا قولت الي عندي.. وانت حتتجوزها.. يعني
حتتجوزها.. وكمان يوم الجمعه الجاي حنطلبها من اهلها.. وده القرار الأخير
مروان بغضب اكبر:بقى كده ياماما.. بتلوي دراعي ماشي زي ماتحبي.. “ثم نظر لحنين التي تختبئ خلف امه بخوف واكمل”..وانتي ياحنين.. والله انا حعرفك ازاي.. تكذبي الكذبه دي كويس.. انا لا انتي يامجنونه.. وحنشوف
” وخرج وهو خلاص حيفرقع منها ومن مصايبها الي مش بتخلص دي ”
خرجت حنين من خلف مامته بخوف ليسا منه:ياااه.. الحمد لله مشي.. دنا قلبي وقع مني والله من الخوف.. شويه كمان وكونت حعترف بكل حاجه من نظرته دي.. انا مش عارفه قدرت اعمل كده ازاي.. بس مش زودنها.. شويه ياطنط كده عليه
زينب بمكر:لا متخافيش ياحبيبتي.. انتي كونتي ممثله شاطره اوي.. وانا عارفه ابني مروان طبعه صعب.. وانا ياما حاولت معاه.. علشان
يجوز بس هو رافق ده.. بس بعد الي قولتهولي.. كان لازم اتصرف برضو
فلاش باق قبل حضرو مروان **
يتبع…
خرجت حنين من خلف مامته بخوف ليسا منه:ياااه.. الحمد لله مشي.. دنا قلبي وقع مني والله من الخوف.. شويه كمان وكونت
حعترف بكل حاجه من نظرته دي.. انا مش عارفه قدرت اعمل كده ازاي.. بس مش زودنها.. شويه ياطنط كده عليه
زينب بمكر:لا متخافيش ياحبيبتي.. انتي كونتي ممثله شاطره اوي.. وانا عارفه ابني مروان طبعه صعب.. وانا ياما حاولت معاه.. علشان يجوز بس هو رافق ده.. بس بعد الي قولتهولي.. كان لازم اتصرف برضو
فلاش باك قبل حضرو مروان **
حنين بدموع:وهو ده الي حصل ياطنط.. انا والله بحبه اوي.. بس هو مش حاسس بيا ابدا.. وحتي انا انصدمت لما لقيت معاه بنت في المكتب بتاعه امبارح.. وبيقولها ياحبيبتي.. وكانت حامل كمان.. انا عارفه حظابط مستحيل يعمل كده.. بس خايفه عليه لتكون بتضحك عليه مثلا
زينب:ياحبيبي يابني.. انا عارفه انه طيب اوي.. وممكن يضحك عليه كمان.. لا احنا لازم نتصرف بسرعه قبل مافاس تقع في الرأس..
يابنتي
حنين بخبث:امال انا.. اجيت ليكي ليه ياطنط. علشان تساعديني ابعد عنه الحربايه دي.. بس
زينب بمكر:متخافيش.. احنا حنتصرف دلوقتي معاه.. وانا عارفه حنعمل ايه كويس.. لازم نحطه في الامر الواقع.. انا عارفه ابني كويس.. طبعه صعب اوي اوي.. ومش حيواقف كده علطول
حنين بابتسامه شر:طيب وحنعمل ايه.. ياطنط ياعسل انتي
زينب بتفكير:حقولك دلوقتي حالا.. اسمعي كويس بقي حنعمل *******
باك الأن **
حنين بفرحه:الله على خططك اللوز.. دي يامدرسه والله مدرسه.. يازوزو ياقمر انتي
زينب:هههههه مجنونه انتي.. يابنتي والله.. بس انا حبيتك اوي.. مش حلاقي احسن منك لمروان.. انا متأكده.. وهو كمان معجب بيكي.. انا حاسه كده.. وقريب حيحبك اوي كمان.. صدقيني
حنين بتوهان:يسمع منك ربنا.. يازوزو ياعسل طيب.. كملي جميلك بقى وتعالي.. وصليني لتاكسي بره.. علشان خايفه يكون مستنيني بره ليسا
زينب بضحك:لا متخافيش.. هو اكيد مش بره.. علشان متعصب اوي دلوقتي.. تلقاه راح على مكانه المفضل.. يرتاح فيه ويهدى
حنين بشكر:طيب انا حمشي دلوقتي.. وحستناكي الجمعه الجايه.. انتي وحظابط برضو.. وشكرا اوي ياحماتشي المستقبليه ياقمرايه.. كده اقدر اقول.. اني حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
زينب ببتسامه: هههههههه ماشي وخدي بالك من نفسك.. كويس سلام
خارج الفله مروان **
“خرجت حنين وهي تنظر حولها بخوف من مروان حتي خرجت من الفله بكاملها ووقفت بعيد حتي تجد تاكسي يوصلها للبيت”
حنين بضيق:تاااكسي.. ياعم انت.. ياسطا.. ياكوتش.. طب أي حاجه.. بس اقف لو سمحت.. انا تعبت من الوقوف هنا كده.. وحظابط على
وصول ليقفشني هنا يطلع عيني.. على الي حصل.. ياترى ناوي على ايه ياحظابط.. للمسكينه حنين في المستقبل.. دنا غلبانه والله.. بس مش مهم مدام.. حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
“وفجئه فونها رن برقم هبه صحبتها ”
حنين بفرحه:ياه يابت الأيه.. دنا كونت بفكره فيكي دلوقتي.. علشان اقولك على الخبر الحصري دلوقتي.. وهو يوم الجمعه القادم.. يوم
خطوبه الجميله حنين احمد.. على حظابط مروان.. تابعو الاحداث وماسيحدث في المستقبل.. مع هذا الثنائي الرائع.. امتي بقى الجمعه دي تاجي.. بقى يووه دي قفلت.. انا اخدني الكلام والا ايه.. طب رني تاني ربنا يسترك.. رصيدي خلص النهاردا بقى
“وفجئه الفون رن تاني فعلا وردت فورا المره دي”
حنين بسعاده:هبهوب.. هباهيبو.. حبيبتي والله.. بنت حلال مصفي دنا كونت حرن عليكي.. بس رصيدي خلص.. دنا عندي ليكي خبر بمليون جنيه.. ياهبهوب والله..”وفجئه سمعت صوت عياط هبه في الفون لتصدم حنين من بكائها ”
حنين بصدمه وخوف:في ايه ياهبه.. مالك بتعيطي كده ليه.. محمود كرشة زعلك تاني مش كده.. والله اجي اصفيله كرشه ده.. لو عملها
مالك يابت.. انطقي وقعتي قلبي
هبه على الفون وقد هديت قليلا من مزاح صديقتها:والله.. مانا عارفه اقولك ايه.. ياشيخه حتي حاله الاكتئاب.. بتطلعيني منها في دقيقه.. من هزارك ده
حنين بفخر:دنا حنون يابت.. بس مالك ياحبيبتي.. حصل معاكي حاجه.. زعلتك كده
تهندت هبه بحزن:لا مافيش.. بس بابا عاوز..”وحكتلها الي حصل”
حنين بعصبيه:تاني بقى.. مش عاوز يجيبها البره محمود كرشة ده.. والله اجي اطلع كرشه الي فرحان بيه.. بقى عاوز يجبرك على حسن حماصه الغلس.. لا انا على جثتي تتجوزي حماصه ده.. فاهمه انا حاجي اتصرف مع محمود كرشة.. متقلقيش ياهبهوب.. مسافت السكه بس.. يااااسطا ياقرع انت اقف لو سمحت.. سلام بقى اهو وقف اخير.. كان لازم اشتم يعني.. علشان يقف.. “وقفلت معاها وهبه
على الناحيه التانيه بتضحك عليها من قلبها”
هبه بضحك:عمرك ماحتتغيري.. ياحنين والله مجنونه.. زي مانتي.. يكون في عونك ياحظابط على رئيها
“وعلى الناحيه التانيه في كافيه على النيل مكان مروان المفضل”
مازن بضيق:بقى حتقولي في ايه.. والا امشي احنا لينا نص ساعه كده.. وانت ساكت.. دنا سبت المزه الي كونت خلاص حعلقها.. بسببك
بقى حصل ايه
مروان بضيق:مفيش بس مخنوق والله.. اصلها زودتها اوي المره دي.. والازم تتعلم الأدب فعلا
مازن بحماسه:مخنوق.. وزودتها.. يبقى اكيد حنين ها.. عملت مصيبه ايه المره دي.. قول والنبي انا بحب مصايبها اوي
مروان بعصبيه:مازن ميه مره اقولك.. متجبش اسمها على لسانك.. انت مبتفهمش ليه كده.. من الاول
مازن بخوف:خلاص.. خلاص.. ياعم بس على فكره انت بتحبها اوي.. والدليل الغيره الاوفر بتاعتك دي عليها.. متتجوزها واكسب فيها ثواب.. وفينا كمان ياميرو
مروان بغيظ:ماهو انت.. متعرفش عملت ايه النهاردا بت المجنونه دي.. بس اقسم بالله لاربيكي.. من اول وجديد ياحنين الكللب
مازن بحماسه اكبر:لا.. لا.. احكيلي والنبي انا متحمس اوي.. عملت ايه..”وحكاله مروان الي حصل كله ”
مازن بصدمه:يااا بنت المجنونه.. بقى راحت لطنط زينب.. تشكيلها منك.. لا لعيبه والله جابتها في الجون فعلا.. وانت حتعمل ايه ياميرو دلوقتي
مروان بمكر:بقي مش عاوزه.. تتجوز ظابط انا حفرجها تتجوز ظابط ازاي.. مبقاش اسمي مروان المحمدي.. لو ماربيتك ياحنين وتوبتك
عن جنانك ده
مازن بضحك:مادام نويت على كده.. وفي عيونك النظره دي.. يبقى نقول الله يرحمك ياجنون حنين
وفي منزل هبه صديقه حنين **
“وصلت اخير حنين بعد معركه مع سواق التاكسي على خمسه جنيه بس وهي اخدتها حتي مشيت من التاكسي بتاعه بعد ماأستسلم سواق التاكسي لها وحلف انه حيبطل سواقه اصلا بسببها هي بس رنت الجرس البيت ليفتح لها والد هبه محمود كرشة بزات نفسه”
حنين بضيق في نفسها:هو ده الي كان ناقص والله.. مش كفايه سواق التاكسي الاقرع ده.. كمان تطلع انت في وشي.. بكرشك الكبير
ده.. وتصدمني عن الحياه كده.. بس كله يهون علشان صديقه الكفاح.. برضو
تهندت ورسمك ابتسامه بلهاء على وجهها امامه:عامل ايه ياعموو محمود.. ياقمر انت بشكل الفظيع ده.. من الهبل..”وكملت في نفسها”..ربنا يسامحني على النفاق ده.. قال فظيع ده كرشه هو الي فظيع.. والله وعاوز يتفجر فعلا
محمود بضيق:عاوزه ايه ياحنين.. وأيه الحب الي طفح عليكي كده.. دلوقتي مش انا كونت محمود كرشة زمان.. والا نسيتي يامصيبه
حنين بتمثيل:بقى انا اقول عليك كده.. ياعموو لا يقطعني فعلا.. ده انت لوحه لوحدك.. بكرشك الجزاب ده.. يابخت طنط ماجده بيك.. والله دنت تهبل بشكلك الاوفر ده.. استغفر الله العظيم يارب
محمود بغضب:انتي بتشتمي.. والا بتمدحي دلوقتي.. عاوز اعرف وجايه تعملي.. انهي مصيبه هنا تاني
حنين ببتسامه:لا.. طبعا بمدح.. ده كل البنات بتمووت في الكرش الخيالي ده.. وانا والله قاصده خير بس.. انا اجيت علشان هبه.. وحشتني ممكن اشوفها بقى
محمود بضيق:ماشي هي في اوضتها.. بس لو سمعت انك قولتيلها.. على حاجه كده او كده ياحنين.. مش حرحمك انا فاهم مصايبك.. كويس اوي تمام
حنين بضيق:تمام.. تمام.. وسع بقى بكرشك ده.. علشان اعدي.. دنت سادد الباب بيه كده.. ليه
محمود بغضب:حنين لمي لسانك ده.. معايا علشان انا على اخري منك.. تمام
حنين بخوف:تمام.. والله ماقصد زلت لسان بس.. انت حتاكلني في كرشك ده والا ايه.. ياهبه ياحبيبتي.. انتي فين ياحبهوب.. هي اوضتها راحت فين بس ياربي.. اهي الحمد لله.. سلام بقى ياعموو كرشة
محمود بعصبيه:حنييين.. مش عاوز اشوفك قدامي.. احسن اشرب من دمك.. بنت مستفزه بصحيح
“جرت حنين من قدامه فورا منعا لاي اشتباك من محمود كرشة فهو عصبي اوي وممكن ياكلها فعلا
دخلت حنين اوضه هبه لتجدها مازالت تبكي على حالها ”
حنين بمرح:فينك ياهبهوب.. الحقيني محمود كرشة عاوز ياكولني في كرشه ده.. وانا ليسا مجوزتش حظابط حتي..لا قوليلي صحيح ازاي طنط ماجده بتنام جنب بباكي بكرشه الكبير ده صحيح
“ابتسمت هبه رغم حزنها على صديقتها حنين ومزحها هذا ”
هبه ببتسامه:ههههه مش حتبطلي جنانك ياحنين بقى ده.. دنا في حالته اكتئاب حتي وانتي بتخرجيني منها برضو
حنين بهزار:بعد الشر عنك ياهبه قلبي انا.. اكتئاب ايه يابت الي بتتكلمي عليه .. ومعاكي جنون حنين كله
هبه بحزن:اسكتي ياحنين.. انا مكتئبه وعاوز اعمل اضراب كمان.. عاوزين يجوزوني حسن حماصه غصب عني
حنين اقتربت منها وحضنتها:اهدي ياحبيبتي.. ومين ده الي يقدر يعمل كده.. وانا موجوده متخافيش.. والله افجرله كرشه محمود كرشة ده.. لو صمم على كده
هبه بأمل:يعني حتساعديني ياحنين.. انا ممكن انتحر والا اجوز.. حسن ده انا بقولك اهو
حنين بخوف عليها:تفي من بقك الكلام ده.. والله على جثتي تتجوزي حماصه .. بت تعالي اقولك تطفشيه ازاي.. حتعملي ****كده بس..
وصدقيني عمره ماحيبص.. في وشك تاني
هبه بخوف:بس انا خايفه.. بابا يتعصب عليا.. ويضربتي كمان
حنين بنرفزه:والله بس يعملها كده.. وانا اقول لحظابط يسجنه.. اه صحيح نسيت اقولك يابت.. مش انا حتخطب الجمعه الجايه..
لحظابط باركيلي بقى من قلبك
هبه بفرحه:بجد ياحنين.. الف مبروك ياحبيبتي.. بس عملتيها ازاي دي..”وحكتلها حنين كل الي حصل ”
هبه بصدمه:يابت المجنونه.. بس جامده على فكره.. اخدتي امه كمان في صفك كده.. دنتي طلعتي مجنونه فعلا.. ياحنين والله
حنين بفخر:عيب عليكي.. مانا قولتلك حجوز ظابط يعني حجوز ظابط.. بقى تعالي نخطط كويس.. علشان ننتقم من حماصه ده.. كويس
“واخدو يخططو ويهزرو ويضحكو من بعض حتي هبه نسيت حزنها خالص وهي بتخطط مع المجنونه حنين ”
“وفي مكان تاني في شقه راقيه تليق بصاممعكمازن محمود”
مازن بخبث:ايه ياسهر.. مش حنسهر النهاردا.. والا ايه 😉
سهر بمياعه:اكيد ياحبيبي.. نسهر وانا ليا مين غيرك.. اسهر معاه هيهيييي
مازن بخبث:اموت انا.. في السهر ياسهر.. تمام اوي ليلينا صباحي.. ان شاء الله..”وفجئه قاطع فرفشتهم دي صوت فون مازن وكان مروان المتصل قلب ملامح وش مازن لضيق لما لقى اسمه بيرن ”
مازن بضيق:يووه بقى.. هو معندوش غير الوقت الغلط ده.. يرن فيه بس ياربي.. كل مره كده
سهر بستفهام:في ايه ياحبيبي.. مالك اتضيقت كده.. ليه فجئه
مازن بضيق ليسا:لا صاحبي بس.. بيرن حشوفه ومش حتأخر عليكي.. اوعي تتحركي تمام
سهر:تمام.. يابيبي متتأخرش
“وخرج مازن يرد على مروان الي فضل يرن عليه كعمله الاسود في الوقت ده”
مازن بغيظ:في ايه ياعم مروان.. معندكش غير الوقت ده.. ترن فيه السهره حتضيع مني.. منك لله
مازن بضيق:مازن احترم نفسك شويه.. وانت بتكلمني متنساش اني ظابط برضو.. وانا ساكت عليك بس.. علشان صديق الطفوله مش اكتر.. والا زمانك عندي في القسم.. بتهمه دعا*ره فااهم
مازن بخوف:خلاص ياعم.. انت كل شويه نفس الاسطوانه.. نعم عاوز ايه.. وبسرعه وحيات رحمه ابوك.. سهر جوه متفضحنيش قدامها.. وانجز
مروان بعصبيه:انا حعتبر نفسي مسمعتش.. اي كلمه دلوقتي.. علشان متغاباش عليك.. وتحضر فورا عندي فاهم.. خمس دقايق يامازن
تكون.. قدامي مفهووم
مازن بضيق:طيب مينفعش.. أتأخر نص ساعه بس وحيات عيالك ياشيخ.. دنا بقولك سهر جوه.. يعني الف ليله وليله.. حتروح عليا
مازن بغضب:مازن انا قولت فورا.. وانت فاهم ممكن اعمل فيك ايه دلوقتي.. لو محضرتش.. حجيبك انت وسهر دي في الحجز بتاعي.. تكمل سهرتك هناك ياروح طنط تماام
مازن بخوف وضيق:خلاص.. خلاص ياعم.. بلاش سهر دي بنت ناس برضو.. ونااس اوي كمان.. حاجي فورا يخرب بيت الظولم.. ياشيخ
“وعاد مازن الي سهر مجددا في الاوضه”
مازن بغيظ:معليش بقى ياسهر.. سهرتنا حتتأخر شويه.. بس علشان عندي شغل مهم.. والازم امشي فورا
سهر بزعل:بقى الشغل اهم مني.. يابيبي
مازن :لا طبعا ياسهر.. كان على عيني والله افضل.. بس الله يجازي الي كان السبب.. بقى
سهر:تمام.. بس متتأخرش عليا.. اوك
مازن بخبث:حاضر مش حتأخر.. علشان سهرتنا ياسهر.. خليكي هنا اوعى تتحركي.. اوك..”وخرج وسابها ”
لا حقا في منزل حنين **
دخلت حنين بفرحه:حنون قلبي.. فينك ياجميل انت
خرجت حنان من المطبخ بضيق:اخيرا شرفت الهانم حنين.. كونتي فين يامجنونه.. السنتر خلص من ساعتين.. كونتي فين يابت حنان
حنين:انا كونت عند هبه.. اصلها رنت عليا وكانت تعبانه والله.. حتي لو مش مصدقه.. رني علي طنط ماجده حتقولك.. وكمان بباها عاوز
يعمل ايه
حنان بشك:هبه تاني ياحنين.. تمام وماله بباها بقى عمل ايه..”وحكتلها حنين كل الي حصل ”
حنان بحزن وتكمله:ياحبيبتي يابنتي.. عاوز يجوزها غصب برضو.. بس انتي خليكي بره الحوار ياحنين.. دي أمور عائليه.. متتدخليش فيها تمام يامصيبه
حنين بغيظ:لا بقى.. والله لادخل.. على جثتي تتجوز حماصه ده.. انا بقولك اهو.. المهم انا عاوزه أكل ياحنون فاصله جوع انا والله
حنان بخيبه أمل:ربنا يعوض عليا والله.. مش عندك هم غير على بطنك بس.. يابنت بطني والله
حنين:ياماما.. بقى عاوزه المحمر والمشمر بقى.. دنا حفتانه حتي الفتره دي.. والنبي
حنان:هفتانه.. دنتي ناقص تاكليني انا كمان.. يابت غوري غيري هدومك دي.. وانا ححط الاكل انجزي
حنين:تمام ياحنون قلبي فريره..”ودخلت غيرت هدومها لبجامه بيتي وطلعت تاكل بعد ماحنان مامتها حطت الأكل ”
حنين بعد ماخلصت أكل:ااه الحمد لله شبعت اوي.. بس ياحنون عندي ليكي خبر.. بس وحيات النبي متتعصبي عليا اوك
حنان بشك:انجزي ياحنين.. مصيبه ايه المره دي.. عملتيها يامجنونه
حنين بتوتر:احم.. هي مصيبه حلوه المره دي والله.. حقولك مش انا قابلت حظابط تاني.. وهو اعترفلي انه معجب بيا.. وعاوز يتقدملى كمان.. والنبي تقنعي بابا يواقف عليه علطول.. ان شاء الله تفرجي ببنتك يارب
حنان:بقى حصل كل ده ياحنين.. ماشي ححاول اقول لبباكي.. علشان ارتاح منك بس.. ربنا يسعدك ديما يابنتي يارب
حنين بفرحه وهي تحتضن امها:الله يخليكي ليا.. ياحنون قلبي يارب.. وتفرحي بعيالي كمان.. كده اخير حجوز ظابط يعني حجوز ظابط
“ودخلت اوضتها وهي فرحانه اوي استلقت على السرير بسعاده وهي تتزكر مكالمتها هي ومروان قبل رجوعها للبيت”
فلاش باك قبل ساعه في الطريق عند حنين **
يتبع…
ودخلت اوضتها وهي فرحانه اوي استلقت على السرير بسعاده وهي تتزكر مكالمتها هي ومروان قبل رجوعها للبيت”
فلاش باك قبل ساعه في الطريق عند حنين **
حنين في الطريق رنت على مروان:الوو ياحظابط دي انا حنين انت كويس دلوقتي
مروان بضيق:كويس الحمد لله عاوزه ايه في الوقت ده ياحنين
حنين بزعل:انا عارفه انك زعلان مني على الي حصل انا اسفه بس انا عملت كده علشان معجبه بيك وبحبك بس والله
مروان بسعاده لم يستطع ان يخبئيها:تمام مش زعلان في حاجه تاني انا في الشغل ومشغول دلوقتي
حنين:لا بس انا عاوزه منك المساعده بصفتي مواطنه في البلد دي مش اكتر
مروان بخوف :خير حصل معاكي حاجه انطقي
حنين:لا انا كويسه خالص الحمد لله بس عاوزه اقدم بلاغ في واحد اسمه محمود كرشة علشان عاوز يجوز هبه صحبتي غصب وانت عارفها مش كده
مروان بضحك:محمود كرشة ده بقى والد هبه صحبتك مش كده
حنين بضيق:ايوه وعاوز يجوزها حسن حماصه الغلس الي اتهمناه قبل كده بخطفها فاكر ياحظابط
مروان:طبعا فاكر بس ياحنين دي أمور عائليه مينفعش الحكومه تتدخل فيهاوهو اضرى بمصلحه بنته اكيد
حنين بعصبيه:بس انا حاسه ان حسن ده عاوز يجوزها علشان ينتقم بس ارجوك ياحظابط
تساعدها انا معدييش حد تاني اطلب منه المساعده
مروان باستسلام:خلاص ماشي حتصرف انا بطريقتي متخافيش تمام كده
حنين بفرحه:تمام اوي ان شاء الله يخليك ليا وافرح بعيالك وعيالى يارب
مروان بضحك:ماشي يامجنونه سلام دلوقتي مشغول
حنين:سلام ياقره عيني وخلي بالك للبنات تعاكسك وانا مش موجوده ياحظابط
مروان ببتسامه:تمام حاضر سلام بقى..وقفل معاها
باك الان في غرفه حنين **
حنين بسعاده:الحمد لله اخير اطمنت عليا وعلى هبه صحبتي كمان اما اشوف عامله ايه دلوقتي احسن
“ورنت على هبه وطمنتها ان حظابط حيتصرف قريب اوي وهبه فرحه اوي باخبر ده وقعدو يهزرو ويتكلمو في المستقبل حيعملو ايه بعد المدرسه وكده”
“في مكان تاني في نفس الكافيه على النيل كان مروان يجلس بأنتظار مازن حتي وصل اخير وعلى وجهه الضيق”
مازن بضيق:ها خير ايه الموضوع بقى المستعجل كده علشان اسيب السهره وسهر واجي هنا لحضرتك
مروان بعصبيه:اولا صوتك ميعلاش قدامي علشان مقلش منك يامازن انا على اخري من عمايلك دي تمام واقعد علشان اكلمك بهدوءاحسن الناس أخدت بالها مننا
جلس مازن:تمام اتفضل اهو
مروان بهدووء:انا عاوز منك خدمه انسانيه دلوقتي محدش حيقدر يعملها غيرك
مازن بسخريه:نعمم انسانيه ليه شايفني فاتح جمعيه خيريه مثلا
مروان:انا مش بهزر معاك دلوقتي واسمع كويس الي حقولك عليه..وحكاله كل حاجه
مازن حس بضيق وقلبه وجعه بعد ما عرف:طيب وانا دخلي ايه دلوقتي عاوز افهم دوري حيبقى ايه يعني
مروان بهدووء:انا بقولك عاوز يجوزها غصب وكمان الي حتتجوزه ده شاكك بنسبه كبيره انه عاوز ينتقم منها بس يعني عاوز منك ايه
ياأبو المفهوميه انت
مازن بصدمه:لا اوعي يكون الي في بالي
يامروان..امأل له مروان بنعم..ليكمل مازن
:لا انت بتهزر صح مش كده عاوزني اجوزها لا ياعم الله الغني انا بحب اكون سنجل كده علطول وبعدين دنا كونت بساعدها بس وهي فتحتلي رأسي امال لو قربت منها صحيح حتعمل فيا ايه بقى
مروان:ياعم اجوزها وطلقها بعد ماحسن ده يبعد عنها او اخطبها حتي الاول كده وبعدين سيبها يعني هي الي دايبه في هواك قال يعني
مازن بضيق:مروان لو سمحت متقللش من مستوايا دنا كل البنات بتحبني تمام وكمان مقدرش علشان الحج حيموت ويجوزني وانت
عارف من عمايلى طبعا لو عرف مش بعيد تاني يوم اكون مخلف منها كمان
مروان بضحك:والله عموو محمود ده عسل يابختك بيه فعلا بس يامازن اعمل عمل كويس مره في حياتك ياخي احسن من الرمرمه بتاعتك دي مش يمكن ربنا يهديك بعدين وتحبها فعلا
مازن بسخريه:ياعم لو على الحج اهو قدامك اشبع بيه وبعدين الرمرمه دي حياتي ياأستاذ وكمان انا ممكن احب الشبر ونص دي لا مستحيل
مروان بخبث:طب تجي نتراهن لوخطبتها وبعدين حبتها تبطل الي بتعمله ده اوك
مازن بتحدي:تمام مواقف بس لو لا مش حبطل وانت تخليك بعدين عن الرمرمه بتاعتي اوك
مروان بمكر:تمام اتفقنا بقى نتفق حتعمل ايه الاول بعد ماتروح عندها
مازن:لا بقى وقت تاني انا عندي سهره مع سهر والازم تكمل اتشاو بقى
مروان بعصبيه:مازن اقعد فورا مكانك ومفيش سهره دلوقتي والا سهر والكلام ده مفهوم
مازن بغيظ:ياربي انت ضميري الحي يابني ماتبعد عني دلوقتي اشوف حالي بقى
مروان:اتفضل اترزع مكانك احسن ماتشرف عندي في الحجر الليل كله نتفق هناك احسن
مازن بخوف:خلاص ياعم معندكش غير الحجز تهدد بيه انت
وعدت الايام واجه يوم الجمعه اخير ا**
“حنين كانت نايمه ليسا في اوضتها والساعه بقت 10الصبح دخلت حنان علشان تصحيها”
حنان بضيق:قومي ياخرت صبري في الدنيا دي غيبوبه يابنت انتي والا ايه اصحي بقى
حنين وهي ليسا نايمه على نفسها:في ايه ياحنون على الصبح دنا بحلم الليل كله بحظابط وفرحنا خليني اكمل الفرح بقى الله يسترك..ورجعت نامت تاني
“حنان جلبت كوب ماءوالقته عليها لتستيقظ حنين مفزوعه”
حنين:في ايه بقى حقطع الخلف كده مش عاوزه اطفال مجانين يطلعو عينيكي بتيته كل شويه والا ايه
حنان:مش لما اخلص من جنانك انتي الاول الساعه بقت 10ياهانم والا نسيتي ان الظابط بتاعك جاي النهاردا والا ايه
حنين بصدمه:يانهار اسمر دنا نسيت فعلا فسحي كده ياحنون علشان اجهز نفسي علشان حظابط يتفاجئ بيا كده
حنان بضيق:لا الاول لازم ترتبي اوضتك دي يامهمله قال عاوزه تتجوز وتشيل مسئوليه مش لما تشيلي هدوومك الي على الارض دي الاول
حنين بتزمر:بقى ياماما ياعسل انتي هو حيجوزني انا والا الاوضه بتاعتي مش لازم انا الي ابقى قمر مش الاوضه
حنان:قومي بقولك خمس دقايق الاقي الاوضه دي بتبرق من النظافه فاهمه
حنين:خلاص حاضر اهو قومت يخرب بيت الظولم بس كله يهون علشان حظابط برضو
خرجت حنان بيئس من الاوضه:مش حتتغير ابدا مجنونه وهبله كمان
وفي الساعه 5في منزل حنين **
“وصل اخير مروان ووالدته زينب ورحب بهم احمد والد حنين الذي عرف من حنان قدومهم اليوم”
في الصالون **
“جلسو جميعا لتبدء زينب باحديث اولا:بصراحه ومنغير مقدمات ياستاذ احمد احنا هنا علشان نطلب ايد بنتك الوحيده حنين لمروان ابني الوحيد
احمد بسعاده:وده يشرفني والله يامدام زينب وانت يابني ايه رئيك في حنين بنتي
رد مروان:انا لو مش عاوزها مش حاجي اتقدم ياعمي اكيد انا يشرفني اني اناسب حضرتك
احمد:والشرف ليا انا والله يابني يام حنين نادي حنين تاجي فورا
حنان:حاضر يابو حنين
” اخضرت حنان حنين لصالون وكانت ترتدي فستان ازرق اللون طويل وتركت شعرها منسلت على خضرها فكانت حوريه من الجمال ”
زينب بفرحه بعد ماشافتها:بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيتي ربنا يحرسك من العين
حنين بخجل:شكرا ياطنط كلك زوق والله
زينب بخبث:ها واخبارك ياحبببي انت ايه رئيك في حنين حلوه من كده
مروان بصدمه وتوهان من جمالها:حلوه اوي اوي ياماما.. وبعدها فاق..قصدي بسم الله ماشاء الله عليها
احمد:كده تمام تحبو نقرأ الفاتحه والخطبه الخميس الجاي
مروان بتسرعه:لا ياعمي لو سمحت انا عندي طلب الاول من حضرتك
احمد بتعجب:اتفضل يابني متتكسفش
مروان بمكر:انا حابب تكون الخطبه والفرح وكتب الكتاب في يوم واحد علشان عندي شغل وكده ومستعجل بصراحه
“ضحك عليه كلهم وحنين خجلت اوي منه ”
احمد باعتراض :بس يابني هي ليسا في المدرسه والازم تكمل تعليمها كمان
مروان:متخفش ياعمي انا حاخد بالي منها كويس وحتكمل عندي عادي اوعدك بكده
احمد بستسلام:تمام بس لازم نسئل العروسه الاول مواقفه ياحنين على كده
حنين بتسرعه:اكيد يابابا مواقفه اوي كمان احم قصدي الي تشوفه انت طبعا يابابا
احمد بضحك:هههه مدام كده نقرأ الفاتحه بقى بسم الله
“وقرأو الفاتحه وحددو معاد الفرحه الخميس الجاي بازن الله”
في منزل هبه **
كانت تجلس وهي سرحانه في حديث صحبتها حنين:ياترى ياحنين الظابط مروان ده حيتصرف فعلا زي ماقولتلي بسرعه قبل فوات الاوان والا لا
وفجئه دخل محمود والدها:هبه عندي ليكي خبر حلو اوي يابنتي في عريس متقدملك مش حسن متخافيش
هبه:عريس تاني يابابا مش انا قولت مش عاوزه عرسان خالص بعد تعليمي بقى افكر
محمود:بقولك عريس باين عليه مرتاح يابت فزي فورا ظبطي نفسك هو قاعد بره مستني
هبه بضيق:حاضر يابابا.. واكملت في نفسها..والله حنين عندها حق فعلا انا حتصرف دلوقتي حالا في العريس الغفله ده
في الصالون خارجا **
محمود:والله شرفتنا ياباشا ونورت البيت كله
:بنورك ياعمي والله فين العروسه بقى علشان انا مستعجل بسرعه وعندي شغل
محمود:بتجهز فورا حنادي عليها
“وخرج ينادي عليها وبعد شويه دخلت لينصدم محمود من شكلها ويضحك الشخص الاخر”
محمود بغضب:ايه الي على خلقتك ده ياهبه
هبه بضيق:ايه يابابا انا قولت اجي على طبيعتي ومنغير ميكب احسن يقول غشناه بعدين بعد الجواز
محمود بعصبيه:غوري شيلي الهباب ده فورا يازفته
:هههه معليش ياعمي سيبها برحتها انا عجباني كده
هبه بصدمه:انت؟!!
مازن بضحك:ايه كونتي مستنيه حد تاني ياقطه
هبه بعصبيه:انت ايه الي جابك هنا وعاوز ايه!!
محمود:هبه الزمي حدودك واعرفي بتكلمي مين ده مازن محمود صاحبك شركات المقاولات الاكبر في البلد
هبه:طظ وانا مالي بده
تقدم منها محمود بغضب:الظاهر انا معرفتش اربي كويس ياهاانم
لحقها مازن ووقف قدامها يحميها:معليش بقى ياعمي انا مسامح حضرتك ممكن بقى نقرأ الفاتحه علشان مشغول
هبه بصدمه:يقرأ فاتحه مين انا مش مواقفه اصلا
محمود بغضب:كلمه تاني ياهبه وحعلمك الادب من اول وجديد فاهمه وطبعا يابني نقرأها فورا
“قرأو الفاتحه وهبه حتموت من الغيط ومازن بيضحك عليها”
مازن:انا حتفضل بقى ياعمي وبكره حاجي انا والحج نحدد معاد الخطبه
محمود:تمام تقدر تتفضل يابني
وفي اليوم المنتظر للجميع يوم فرح حنين ومروان **
“في القاعه الفرح دخل مروان وهو يرتدي بدلته السوداء كانت تحفه عليه وفي يده المجنونه حنين التي ترتدي فستان ابيض اللون منقرش بطريقه أنيقه وكانت زي القمر وهي ترتديه اقتربو من المكان الجلوس العرسان بعد القاء التحيه على المعازيم وحنين حتموت من الفرحه حرفيا ومروان بيضحك على جنانها وهي بتبص على المعازيم والفرح ومش مصدقه نفسها اخير اجوزت الظابط زي حلمها كده جلسو على المنصه الفرح وتقدمت الاقارب ومعازيم لالقاء السلامات والتهنئات”
ام احمد جاره حنين: الف مبروك ياحنين يابنتي والله وطلع كلامك صحيح عريسك ظابط زي القمر ربنا يبارك ليكم
حنين ببتسامه: اميين ياطنط يسمع منك ربنا ويارب يكرم منار بعريس قبطان زي ماهي بتحلم كمان
ام احمد: وربنا انتي نقلتي جنانك ده لبنات الحته كلهم بنتي عاوزه قبطان والي عاوزه رأئد فضاء ومش عارفه ايه كمان ماله المهندس والدكتور يعني يامجانين عاوزه اعرف بس
ضحك مروان الذي يجلس بجانب حنين على ام احمد: هههههه عندك حق يام احمد والله شوفتي اهو اخدت مصيبه من عندكم علشان
ترتاحو شويه من جنانها ده
ام احمد بضحك: لا ربنا في عونك يابني والله دي حنجننك رسمي خد بالك
حنين بضيق: في ايه ياام احمد مبلاش انا بقى احسن اقول على…
ام احمد بخوف ومقاطعه: لا بس زي القمر خد بالك منها كمان انا حمشي علشان احمد بينادي عليا بقى..
“وهربت من قدامهم وضحك مروان على شكلها وهي بتهرب”
مروان بضحك: ايه بقى ياحنين انتي ماسكه حاجه على الكل كده يامصيبه مفيش حد بيفلت من ايدك ابدا
حنين بثقه: عيب عليك ياحظابط دنا حنين والاجر علله بس انت بس الي وقعتني على وشي والا حد سمى عليا.. “وهي بتغمزله اتكسف مروان منها وسكت خالص”
وبعد قليل حنين حست بزهق وهي بتبص على الناس قدامها قالت بنرفزه: لا بقى ده النهاردا فرحي ياجدعان انا مش حقعد كده كتير لازم افرفش شويه هي فين الكلبه هبه دي راحت فين
مروان بضيق وهو بيبص عليها: حنين عدي ليلتك على خير وبلاش جنان النهاردا انا بقولك اهو
حنين بضيق: لا بقولك ايه انهاردا بزات محدش
يتكلم معايا عن الجنان ده جنون حنين كله حيطلع النهاردا انا بقولك اهو
بصت لقت هبه بتتكلم من مازن بعيد ندهت عليها بصوت عالى: انتي يازفته بقى سايبه صحبتك في يومها التاريخي وقاعده مع سي
مازن بتتكلمو تعالى هناك حتشبعي ياختي بيه بعدين
اجه هبه بعد الفضيحه الي قالتها حنين دلوقتي
: انا اجيت اهو بلاش فضايح يامجنونه النهاردا بزات ده يومك ياهبله
حنين بنرفزه: طب قوليلو هو الكلام ده دنا بقولكم النهاردا فرحي ياجدعان يعني لازم افرفش وارقص كمان تعالي ياهبه نخربها سوى بقي
نظرت لها هبه بتوتر ثم نظرت لمازن الذي يكاد يقتلها الان من نظرات الغضب لها: لا انا تعبانه معليش والله حاسه نفسي دايخه مش قادره سامحيني بقى ياحنين
حنين لاحظت خوف هبه من مازن فقالت: بقى كل ده علشان خايفه منه وهو ليسا مبقاش جوزك حتي بس حنقول ايه جبانه انا بقى حفرفش يعني
حفرفش حتي من غيرك وسعي كده بقى
“وزهبت على الاستيشن الرقص في القاعه واخدت المايك وهي بتشاور على صاحب الدي جي يشغل الموسيقى وبدئت تغني وترقص كمان ”
حنين بفرحه وهي ترقص: وخيرا اجوزت حظابط ومحدش ليه عندي حاجه واحب اقول في جنون حنين مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط اني خلاص اجوزت حظابط ومحدش ليه عندي حاجه
بتبص قدامها فجئه لقت مروان واقف قدامها على وشه علامات الغضب منها: مين ده الي مالهوش عندك حاجه ياروووح امك
حنين بخوف: مش انا ياحظابط دي الاغنيه بتقول كده بس دنت الخير والبركه كله ياقره عيني انا
مروان اتحرج منها وقال: تمام ماشي بس كفايه بقي كده جنان فضحتينا يامجنونه
حنين بتزمر: لا بقى انا عاوزه اغني وارقص هي انا حجوز كل يوم يعني والا ايه
مروان بعصبيه: حنيين انا كلامي يتسمع منغير نقاش فاهمه احسن اخدك ونمشي من هنا والفرح خلص كده
حنين: خلاص ماشي يخرب بيت الظولم والله طيب حتي مش حنرقص أسلو مع بعض حتي دنا بحلم بيها من زمان بقى
مروان باستسلام: تمام ماشي حنرقص وبعدين نكتب الكتاب ونمشي علطول
حنين بفرحه: تمام ان شاء الله يخليك عيالنا في المستقبل يارب
“واشتغلت الاغاني ارقصو مع بعض وكانو حلوين اوي اوي حتي هبه ومازن انضمو ليكم وكانت ليله والا الف ليله وليله فعلا”
“خلصو وكتبو الكتاب وخلص الفرح على كده”
في عربيه مروان **
زينب بفرحه: الف مبروك ياعيال عقبال ماافرح بعيالكم قريب اوي يارب
حنين: شكرا ياطنط ويخليكي لينا العمر كله
مروان بتوتر: ماما انا عاوز اقولك على موضوع مهم دلوقتي
زينب بقلق: خير ياحبيبي طيب نوصل الفله الاول وبعدين نتكلم برحتنا
مروان: مانا عاوز اقولك اني مش عاوز اروح الفله دلوقتي انا حقضي شهر العسل في شقتي الي اشترتها زمان وبعدها حنرجع الفله تاني
زينب بزعل: زي ماتحب ياحبيبي اكيد مش عرسان جدد بقى والا ايه ياحنين
حنين بكسوف: يووه بقى ياطنط متحرجنيش قدامه كده
“ضحك مروان وزينب عليهاوبعدها وصلو الشقه بتاعته ودخلت حنين الاول وبعدها دخل اهلها وزينب يشوفو الشقه وكانت حلوه اوي ودع مروان اهل حنين ومامته ودخل ملقاش حنين جوه قلق دخل اوضه النوم لقاها خارجه من الحمام ببجامه نص كم رقيقه جدا وكانت فرسه فيها بصراحه”
مروان بلع ريقه بصعوبه وهو شايفها بجمال ده قدامه وقال في نفسه: يانهار ابيض ايه ده باين اني حضعف والا ايه قدامها طب ماهي مراتي برضو وده حقي لا لا مش وقته الكلام ده لازم منساش خطتي الاول
نظر لها بعد ماتحول نظراته من الاعجاب للغضب: انتي ايه الي لابساه ده ياهانم
ردت عليه حنين بسخريه وخوف: ايه مش انهاردا فرحي والا ايه امال حلبس ايه بس في ام الليله دي ها قولي
مروان: خشي غيري الزفت ده مش عاوز اشوفك لابسه كده قدامي تاني
حنين بنرفزه: في ايه ياحظابط انهاردا فرحي وانت كل شويه مترقصيش ومتلبسيش امال انا اجوزت ليه علشان افرح وارقص في فرحي والبس الي يعجبني كمان
“وقربت منه حنين وهو رجع للخلف علشان ميفقدش سيطرته على نفسه قدامه ”
حنين بخبث: مالك ياحظابط انا وحشه يعني والا ايه
مروان بلع يريقه بصعوبه من قربها منه: لا انتي صارووخ بصراحه بس ابعدي كده الاول
قربت منه اكتر حنين بمكر: طب ايه حنسهر والا ايه انت متوتر يعني مثلا
مروان متوتر فعلا: بصراحه ايوه متوتر ومش مستعد ليسا لكده في وقت تاني بقى اكون هديت من التوتر ده
حنين بصدمه: نعممم ياروح طنط متوتر امال انا اقول ايه مدام انت كده انت خلتلي ايه اقوله دلوقتي يعني
مروان بعصبيه: حنيين صوتك ميعلاش عليا تمام وقولتلك وقت تاني مش حتموتي يعني في ايه
حنين بدموع: جاتنا النيله على حظنا الهباب حتي ليله الفرح مش حتكمل قال متوتر روح اطلع يامتوتر بره قفلت نفسي منك لله ووالله لاقول لطنط زينب على متوتر دي اه
قرب منها مروان ومسك ايدها بقوه وهو بيحاول ميضحكش عليها دلوقتي ويتماسك: عارفه ياحنين لو حد عرف بحاجه حصلت هنا بينا حعمل فيكي ايه ححطك في اوضه ضلمه مع الفيران تجننيهم تمااام
حنين بخوف: لا خلاص والنبي بلاش فيران دي الله يسترك طب تعالي نقعد نتكلم بالعقل واكيد التوتر ده حيروح بعدين صدقني
مروان: لا انا مبقاش ليا مزاج دلوقتي وحنام لوحدي بره ومش عاوز اسمع صوتك علشان تعبان تمام
حنين: تمام براحتك بس حتروح مني فين برضو مانا خلاص اجوزت ظابط يعني اجوزت ظابط
مروان وهو يتجه الي باب الاوضه بضحك: والله ماحتتغيري ابدا ياجنون حنين
حنين بصوت عالي من خلفه : بس بحبك علفكره وحيجي اليوم الي قلبك يحبني برضو انا عارفه
مروان بضحك بعد ماطلع : ههههه وليسا انا حعلمك الادب ازاي ياحنين يانا يانتي ياجنون حنين وليسا المفاجئه مخلصتش
“تاني يوم صحيت حنين وهي كسلانه خرجت
تشوف حظابط موجود والا لا ملقتهوش”
حنين بتفكير: ياترى خرج فين دلوقتي انا اتصل بيه اطمن والا اعمل ايه
“وفجئه رن الجرس الشقه جرت حنين عليه علشان تفتحله بس انصدمت من الي شافته”
حنين بصدمه: حظابط مين دي الي واقفه معاك
: ايه ياحبيبي انت مش حتقولها انا مين والا ايه
مروان ببرود: لا طبعا حقولها دي مراتي فيروز ياحنين
حنين بصدمه اكبر: مراتك؟!!!
ياترى مروان اجوز فعلا على حنين والا ايه الحكايه 🤔🤔
ورد فعل حنين حيكون ايه 😅🤔
يتبع…
وفجئه رن الجرس الشقه جرت حنين عليه علشان تفتحله بس انصدمت من الي شافته”
حنين بصدمه: حظابط مين دي الي واقفه معاك
: ايه ياحبيبي انت مش حتقولها انا مين والا ايه
مروان ببرود: لا طبعا حقولها دي مراتي فيروز ياحنين
حنين بصدمه اكبر: مراتك؟!!! مراتك ازاي.. يعني
ردت فيروز بسخريه:زيك كده.. ياحبيبتي.. بس الفرق.. اني مراته وحبيبته كمان.. بس انتي مراته الي اتغصب يجوزها.. بسبب مامه بس
نظرت لها حنين بغضب:بت لمي لسانك قدامي.. انا بكلم حظابط دلوقتي.. وليسا دورك جاي يا خطافه الرجاله انتي..ثم عاودت السؤال لمروان بغصب
:حظابط.. مين دي.. وزاي مراتك يعني.. انت نسيت ان فرحنا كان امبارح.. وكمان رقصت فيه انا وانت ها
رد مروان ببرود:مانا قولتلك.. مراتي فيروز.. والشرع محلل ليا اربعه ياحنين.. والا انتي نسيتي
حلت الصدمه والغضب على حنين لتكمل عليها
فيروز وهي تقول:اهو سمعتي يااختي.. مروان قال ايه.. بقى فسحي كده.. اشوف شقتي حلوه.. زي ميرو كده.. والا وحشه زيك يابيئه
نظرت لها حنين بغضب:شقه مين.. ياام شقه انتي.. مفيش دخول هنا.. ياروح امك.. دي شقتي انا وحظابط بس.. بت لو رجلك خطت الباب ده.. حكسرهالك فاهمه.. ارجعي مكان ماأجيتي.. احسن انتي متعرفيش.. مين هي حنين احمد.. ليسا
ردت فيروز ببرود:لا ياحيلتها.. دي شقتي انا كمان.. زي زيك كده.. مانا كمان مرات مروان.. والا ايه ياميرو.. ماترد عليها بقى
رد مروان:ايوه ياحنين.. دي شقتها هي كمان.. زيك كده
فيروز بشماته:سمعتي يابيئه.. يابتاعه الشوارع انتي.. اخرك الشارع مش هنا اصلا.. وسعي كده بشكلك.. الي شبه الجاموسه.. كده
حنين بعصبيه:انا بيئه.. وبتاعه شوارع.. طب يلا.. ياعربيه من غير جدوون.. ياحمام من غير سفوون.. ياتور من غير قروون.. ياحتت موبايل صيني.. وفاكره نفسك ايفووون
مروان بضحك وتصفير:الله.. برافو كملي.. كملي
نظرت له حنين ببتسامه:شكرا ياحظابط..وسرعان ماتحولت لغضب فورا..بس اركن.. انت دلوقتي دورك ليسا.. ياعنيا جاي
“ابتعد مروان من امامها بخوف من شكلها هذا ”
فيروز بغيظ:بقى بتردحيلي.. يابت.. يالي معداش عليكي.. ربع ساعه تربيه انتي
تقدمت منها حنين وهي تشمر يديها:غلطت.. وانا مستنياها تغلط.. تعالي بقى ياروح امك.. اعرفك التربيه شكلها ايه.. “ومسكتها من شعرها ورمتها على الارض ونزلت فيها ضرب بغل”
حنين وهي تشدها من شعرها:بقى.. انا جاموسه كمان.. ياعود الخله انتي.. طب والله مانا سايباكي.. غير وانا مطلعه.. الباروكه الحمره دي..”
“وفضلت تشد في شعرها وفيروز تصرخ تحتها وتنادي على مروان”
فيروز بصراخ:ابعدي عني.. يامتوحشه اني مشفتيش.. وحده حلوه قبل كده.. والا ايه يامروان الحقني.. شعري حيطلع في ايدهااا.. ارجووك
“مروان من المنظر وقع على الارض وهو بيضحك ومش قادر ياخد نفسه من الضحك”
حنين وهي ليسا بتشد في شعرها بقوه وتعض فيها:بت.. انتي ملزقه الباروكه.. بأيه انطقي احسلك.. طب والله برضو.. مش حسيبك غير.. وهي في ايدي بتطلع.. انا بقولك اهو
فيروز جابت اخرها من الوجع والضرب صرخت في مروان الي ميت ضحك على حنين وجنانها:مرواان.. والله لو مابعتها عني.. لاقول على كل حاااجه.. انا شعري خلاص يطلع في ايدهااا.. الحقني
حنين بغيظ:برضو.. بتنادي عليه تاني.. بت متخلهمش يطلعو عليكي.. اكتر من كده.. احسن اموتك.. في ايدي
“مروان فاق اخير بعد ماسمع كلام فيروز جرى بسرعه لحقها من تحت ايد حنين والموضوع دلوقتي اصبح حنين واقفه قدام مروان وفيروز واقفه خلف تتحامى فيه منها ومروان بقى في النص بيتضرب من حنين الي مش ساكته ضرب وعاوزه تجبها من شعرها تاني”
حنين بغضب:وسع.. بس كده ياحظابط.. دي بتقول عليا.. معداش عليا ربع ساعه تربيه.. انا يابت بتقولي عليا كده.. طب يلا.. يالمبه من غير عموود.. ياشاشه من غير ريموود.. يالي جسمك شبه جسم النموسه.. وعيونك شبه عيون الجامووسه.. ياعود الخله انتي
“مروان انفجر تاني من الضحك عليا وماسك نفسه بالعافيه قدامها”
فيروز وهي تقف خلف مروان بغيظ وخوف منها:سامع ياميرو.. بتقول عليا ايه البيئه دي.. يرضيك كده.. بس انا مش حرد عليكي.. علشان وجوود ميروو.. بس
حنين بانفعال وعصبيه:دي بتقوله ميرو.. كمان لا والله. يومك مش حيعدي معايا.. ياخطافه الرجاله انتي.. وحيات امك لاربيكي.. على ميرو دي وسع.. وسع بقى.. ياحظابط اعرفها.. تقولك ميرو ازاي.. تاني
مروان جاب اخره وتعب اوي وسطهم كده:حنيين.. كفايه بقى.. انتي بهدلتيها اوي.. بكره كملي الماتش ده.. انا تعبت بقى.. في النص كده
فيروز بمياعه:الف سلامه عليك.. ياحبيبي روح.. ارتاح انت.. من المتوحشه دي
حنين وعنيها بقت كلها غضب:لاااا بقى.. زوتيها اوي انتي.. حبيبي كمان وقدامي.. والله مانا سيباكي النهاردا بقى.. ياروح امك
“وفضلت تزق في مروان علشان يبعد من قداها وتجيبها من شعرها تاني بس مروان حاول يسيطر عليها على قد ماقدر ”
فيروز بخوف وهي تمسك مروان من لياقه قميسه من الخلف:والنبي.. ماتسيبني ليها تاني.. انا شعري مش حاسه.. بيه فوق رأسي.. وجسمي كله.. بيوجعني منها
مروان اتعصب وجاب اخر خلاص قال بصوت عالى:باااس.. كفايه النهاردا كده..حنيين على اوضتك فورا.. ومتطلعيش منها.. فااهمه
حنين بخوف وغضب:بقى.. بتزعق فيها قدامها.. كمان كده.. ياحطابط ماشي.. حاضر..ونظرت خلفه لفيروز بغضب
:بس انتي.. وحيات شعري ده.. مانا سيباكي.. ياعود الخله.. وبكره تشوفي.. حنين حتعمل فيكي ايه.. ياخطافه الرجاله
“وسابتهم ومشت وهي حتفرقع من الغضب دخلت وقفلت على نفسها الاوضه بقوه”
“مروان بعد ماحنين مشت مسك فيروز من ايدها بقوه وجرها على الاوضه التانيه ورماها على الارض بغضب”
مروان بغضب:ممكن اعرف. كونتي حتقولي ايه.. قدامها ياروح امك.. انتي نسيتي.. انتي مين يابت.. والا ايه
فيروز بخوف منه:
#جنون حنين (مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط)
يتبع…
مروان بعد ماحنين مشت مسك فيروز من ايدها بقوه وجرها على الاوضه التانيه ورماها على الارض بغضب”
مروان بغضب:ممكن اعرف. كونتي حتقولي ايه.. قدامها ياروح امك.. انتي نسيتي.. انتي مين يابت.. والا ايه
فيروز بخوف منه:انا..انا..كونت.. بس
اقترب منها مروان وانحنى لمستوها بغضب:كونتي ايه.. عاوزه تقولي ليها.. انا جبتك هنا ليه.. وتخربي خطتي.. مش كده
بلعت ريقها بخوف منه ومن كلامه ده وقالت:لا.. لا.. والله ماحصل.. انا بس كونت.. خايفه منها مش.. اكتر
نظر لها مروان بغضب:عارفه.. ياروح امك.. لو سمعت حرف.. من لسانك.. عن اتفاقنا قدامها.. انا حعمل ايه فيكي.. حرجعك الحجز تاني.. ومش حتطلعي منه.. غيرعلى قبرك.. فاااهمه
اماله له بخوف كبير:فا.. فاااهمه
اكمل مروان كلامه بتحزير:وكمان.. لو سمعت. او شفتك حتي.. قربتي من شعره منها.. انا حخفيكي عن الوجود.. مفهووم
اماله له مجددا بخوف ليكمل بصوت عالى:تماام.. قومي فورا.. نامي على الكنبه.. الي هناك دي ومش عاوز.. نفس
“نهضت بسرعه من امامه، وهي ترتعش من الخوف ووصلت للكنبه، نامت من دون حتي حراك، امامه
تهند مروان بتعب، وتوجه الي السرير حتي ينام، فهو متعب حقا الأن ”
“في الغرفه الاخرى، عند حنين كان تمشي، وهي تددب بقدمها في الارض، بغضب ”
حنين بغضب:بقى انا حظابط.. يجوز عليا.. طب بزمتكم ياناس.. الي بتقرو كلامي دلوقتي.. انا حد يجوز عليا.. دنا جمال تلاقي.. خفت دم
تلاقي.. جنان تلاقي.. بقى ساب البط البلدي.. واجوز عود الخله دي.. عليا انا.. طب اعمل ايه!!.. حد يقولي ياجماعه.. اقول لاطنط زينب.. تجي تخرب عليهم.. الجو الرومانسي ده.. بس طنط زينب.. تعبانه ومينفعش اقولها.. يحصلها حاجه بسببي لا.. طب اعمل ايه!!.. يافرستي ياما.. اه لقيتها خلاص
“توجهت الي الدولاب، وخرجت منه شئ، لتقوم بما خطر في بالها الأن”
“في غرفه مروان، استيقظ بعد ان شعر بالعطش، ليجلب كوب الماء، بجواره ويشرب منه قليل، ثم لاحظ ظل، احد يقترب من الغرفه، عرف على الفور انها حنين، نهض بسرعه، وتوجه لفيروز ليوقظها سريعا”
مروان بصوت واطي:فيروز.. اصحي فورا.. فيروز بسرعه.. بقولك
تململت في نومها وهو يوقظها لتقول بنعاس:نعم.. ياباشا عاوز ايه.. في الوقت ده.. انا عاوزه انام.. ارجوك
مروان بخوف وهو يسمع اقتراب حنين من الغرفه اكثر:عاوزك فورا.. تقومي تنامي على السرير.. بسرعه بس مش.. عاوز اسمع صوت.. او حركه.. فااهمه
“امأله له بخوف، ونهضت بدون صوت، توجهت الي السرير، وتسطحت عليه بدون حراك، تسطح مروان على الجنب الاخر، وغلق عينيه على دخول حنين الغرفه”
“دخلت تلك المجنونه، وهي تتسلل مثل الحراميه، وصلت الى السرير اولا، نظرت لهما بهذا الشكل، اقترب من فيروز، لترى شعر فيروز
اصبح على وجه مروان، بدون قصد منها، وهذا اغضب حنين كثيرا”
حنين بغيظ وغيره وهمس :وكمان نايمه جنبه..بشكل ده.. وشعرك ده يقرب من حاجه ملك حنين.. انا حفرجك حعمل فيه ايه.. علشان قرب من حظابط كده.. دنا كونت ناويه بس.. اخربلك هدومك.. بس مش خساره فيكي.. برضو
“اقتربت من شعرها، وفي يدها المقص، وعلى وجهها ابتسامه الشر، شعرت بها فيروز وماتنوي حنين على فعله بها، تمنت ان تبتعد الان من امامها من الخوف، على شعرها لكن خافت من تهديد مروان لها، لهذا ظلت على حالها، امسكت حنين شعرها وباشرت في قصه،
حتي اصبح نصفه فقط، والنصف الاخر ارضا، نظرت لها حنين بشماته، وتسللت للخروج مجددا”
“نهضت فيروز مسرعه، بعد خروج حنين، وهي تمسك شعرها، وتنظر للباقي منه ارضا، بدموع فهي ظلت اربع اشهر، تهتم به حتي اصبح، على هذا الحال لتجد حنين قد دمرته، في دقائق فقط”
فيروز بدموع وهي تحتضن باقي شعرها:ياشعري الحبيب.. الي راح ياما.. انا فضلت اربع شهور.. اهتم بيه.. وحنين دمره في ثانيه.. اهئ..
اهئ
اعتدل مروان لينظر الي شكلها ولم يستطع كبت ضحكه عليها:هههههه.. والله كده احلا.. من الاول.. متزعليش بكره.. يكبر تاني.. بس كده احلا..
صدقيني
“نظرت له فيروز بدموع، ولملمت باقي شعرها، وزهبت للكنبه مجددا لتنام، وعاود مروان النوم لكن شعر، بالحزن حقا عليها، من هذه المجنونه حنين، التي لاترحم احد حتي هو ”
في صباح اليوم التالي **
“استيقظت مبكرا، حنين بنشاط على، غير العاده، من السعاده والشماته ”
حنين بفرحه وهي تفرد يدها بعيد عن بعض:صباح الجمال عليا.. اصتبحنا وصتبح الملك لله.. بينا نبدء الشغل بقى.. مانا الليل كله.. بفكر في شغل النهاردا.. اه وانتو عارفين.. يالي بتقرو دلوقتي.. جنون حنين اذاي 😉
“نهضت، ثم ادخلت الحمام اخذه، حمام دافي حتي تشعر بنشاط، لما هو قادم، ثم خرجت من الغرفه اولا، لتتوجه الي المطبخ، نظرت للمظبخ بخبث، لتجمع جميع الاطباق الموجوده، والمواعين، وضعتهم جميعا في الحوض اولا، ثم الي الخارج لتجمع ايضا، جميع المفارش وسجاد الشفه، فهي تشعر انها، اصبحت بحاجه لنظافه، فجئه كده واكيد انتو عارفين ليه 😉😅”
“اصبح المكان في حاله فوضى، في الدقيقه جلبت حنين، مايسمي طشط، ووضعت فيه المفارش والبلابس، التي بحاجه للغسيل، وملأته باماء، وجلست، بعد ان احضرت الدي جي الخاص بها، وشغلته باعلا صوت، فهي تحب العمل، تحت الموسيقي مثل الناس الراقيه، وانتو تعلمون هذا”
حنين وهي تغسل وترقص بأكتافها ايضا:وشربت.. حجرت على الشيشى.. مع توتو.. والسبع.. الويشه.. “وندمجت اكتر”.. ياني.. ياني.. ياني.. مش حعمل كده تاني..” رفعت يديها وهي تلوح بها في الهواء على الاغنيه بتفاعل ”
“دقائق لترى فيروز، تفتح باب الغرفه لتخرج، بسبب هذا الصوت، وقبل ان تخطو خطوه للامام، تزحلقت في سائل الغسيل، لتسقط قي الطشط امامها، فكان يوجد امام الغرفه،مباشرا”
ضحكت حنين عليها بشماته:معليش يافيروز.. خدي بالك المره الجايه.. “ثم غمزت لها لتكمل”.. مايقع غير الشاطر.. يافيفي
” نهضت فيروز بغيظ، واصبحت ملابسها تسقط الماء في الارض، بشكل مضحك، مثل الكتكوت المبلول باظبط ”
استدارت فيروز بغيظ لزهاب لتنادي عليها حنين مجددا:على فين يافيفي.. بقى حتسبيني هنا.. كده لوحدي.. ده حتي يوم النظافه
النهاردا.. ومحتاجه ايدا معايا.. بقى
نظرت لها فيروز بصدمه:قصدك.. ايه يعني!!
نظرت لها حنين بسخريه:قصدي.. انا مش خدامه الهانم هنا.. ياعنيا تعالي اغسلي.. معايا الغسيل ده كله.. وبسرعه.. “ختمت كلامها
بتهديد”
“لتزهب لها فيروز بغيظ، كبتته بداخلها، فهي لن تستطيع فعل شئ لها، بوجود مروان في البيت، لكن توعدت لها بعد مغادرته، على ان تندمها على مافعلته في شعرها في الامس، وماتفعله بها الأن”
“نهض في الداخل، مروان بضيق من الصوت العالي، ليخرج من الغرفه، ويجد مافعلته حنين، وينصدم من مايراه امامه، المكان عباره
عن كارثه، من الفوضي، والملابس في الارض، والماء في كل مكان، وقبل ان يخطو خطوه، ضرخت حنين له”
حنين بخضه وبسرعه:حظابط.. حااسب؟!!
“وقبل ان يلتفت لها، وجد نفسه في داخل نفس الطشط، الملعون هذا، نهض وعلى وجهه علامات الغضب”
مروان بغضب:ممكن.. اعرف الي بيحصل هنا.. ايه باظبط!! ايه المنظر ده!!!
نظرت له حنين بضحك حاولت كبته قدر المستطاع:اصل.. ههه.. اصل ههه.. كملي يافيروز مش.. قادره.. ههههههه
نظره له فيروز بضحك وخوف:هي قصدها.. انه يوم النظافه.. زي ماقالت كده.. فاحنا بنظف.. زي مانت شايف
هتف مروان بضيق:هو ده.. اسمو نظافه.. امال الفوضي.. اسمها ايه!!
وهنا وقفت له حنين بغيظ:اه نظافه.. مش شايف طالع عينا.. بنغسل اهو. عاوز ايه انت دلوقتي.. روح شوف حالك.. احسن بشكلك ده.. هههههه
“نظر لها مروان بغيظ، وعاد للغرفه لتبديل ملابسه،مرت دقائق ليعود، وعلى وجهه الغضب مجددا ”
مروان بغضب وهو ينظر الي حنين امامه:ممكن اعرف.. هدوومي راحت فين.. ياحنيين هاانم
نظرت له حنين بخوف وبلعت ريقها بصعوبه:اصل.. بصراحه.. هما كانو عاوزين نظافه.. فحطتهم في البانيو.. علشان.. اغسلهم
نظر لها مروان بصدمه:كلهم.. ياحنيين الدولاب مفهوش.. هدووم.. خالص
حنين بندم:ايوه بصراحه كلهم.. بس متخفش اخر اليوم كده.. يكون خلصتهم
مروان بضيق:وانا شغلي دلوقتي.. اعمل ايه هاا. انطقي
حنين بخوف:طب انا. عندي حل. خليك هنا.. وانا حرجع
دخلت اوضتها، وخرجت في يدها كيس اسود واعطته له:خد دي هديه.. كونت مخبياها ليك.. بعد الجواز حلو اوي.. حتعجبك.. صدقتي
“اخد الكيس منها، بضيق وتوجه الي الغرفه مجددا، خرج بعد دقائق، وهو يشطاط غيظ وغضب ”
مروان بصوت عالي:حنيين.. ايه ده!! الي جبتهولي.. البسه
نظرت له حنين والي لبسه انفجرت في الضحك:هههههه.. تحفه مكنتش..متخيله تطلع بالحلاوه.. دي.. ههههههه
نظرت له الاخري فيروز، وهي تكبت ضحكها بصعوبه، ومروان يشطاط غيظ منها، غير من مايرتديه الان، فكانت بيجامه ورديه اللون،
عليها روسومات كرتون، مضحكه بشده ”
تهند مروان بضيق وهو ينظر لها ثم قال:خلاص.. بقى.. والله اقلعها. وقعد على كده.. احسن
قاطعته حنين بسرعه:لا.. خلاص والله ماحضحك.. ههه.. خلاص
نظر لها ببتسامه من جمال ضحكتها تلك وقال:طيب فيه.. فطار النهاردا.. والا.. الا كمان
ضربت حنين جبينها ببلاهه:اوبس.. نسيت من الدوشى دي.. الي حصلت.. خمس دقائق بس.. والفطار يجهز.. ياقره عيني.. تقدر تروح على البلاكونه.. لحد ماأخلص.. وحجيب الفطار.. خلفك علطول
استدار لزهاب للبلاكونه، ليسمع صوتها مجددا، وهي تقول:بس خد بالك.. لبنت الجيران.. تعاكسك.. وانت بالحلاوه.. دي 😉
“ابتسم على كلامها بسعاده،، ثم عاود الذهاب، لتلتفت حنين الي فيروز، بخبث ”
حنين بخبث:معليش بقى.. يافيفي اصل.. حظابط مش بياكل.. غير من تحت.. ايديا وباديا كمان.. حسيبك تخلصي دور الاول. وكمان الانتريه عاوز نظافه شويه.. وفي اطباق.. في المطبخ عاوزين الغسيل كده.. حنتعبك النهاردا معنا.. معليش
” ثم نظرت لها بطرف، عينها ورحلت للمطبخ، لتعد الفطار لحظابط”
“نظرت فيروز لاثرها بصدمه، ثم الي الغسيل امامها بخوف، والي الاشغال، التي تنتظرها لاحقا ايضا”
وقالت وهي تتوعد لحنين بشر:والله.. لااعرفك.. ازاي تعملي كده.. معايا ياحنين.. وحيات شعري ده الي قصتيه.. لاندمك.. وحتشوفي
“بعد دقايق في المطبخ، انهت حنين، اعداد الفطار لمروان، لتخرج وفي يدها صنيه الطعام، متوجهه به للبلاكونه، مكان تواجد مروان هناك، نظرت لفيروز التي لا تزال، منغمثه في عملها هذه، بخبث دقائق وصدمت حنين بشده، بعدها صاحت بصوتها كله بخوف”
يتبع…
بعد دقايق في المطبخ، انهت حنين، اعداد الفطار لمروان، لتخرج وفي يدها صنيه الطعام، متوجهه به للبلاكونه، مكان تواجد مروان هناك، نظرت لفيروز التي لا تزال، منغمثه في عملها هذه، بخبث دقائق وصدمت حنين بشده، بعدها صاحت بصوتها كله بخوف”
حنين بصراخ وهي تنظر الي فيروز ارضا:صورصاااار
نهضت فيروز بخضه وهي تنظر الي حنين وتقول:فين.. فين.. الصورصااار ده.. فين؟!!!
نظرت لها حنين وهي تشير الي رأسها بصدمه:هنا.. على رأسك.. حاااسبي
تصبلت فيروز وهي تصرب على رأسها بفزع:عاااا.. اللحقوووني.. عاااا.. انزل.. انزل.. عن راسي.. بسرعه
تقدمت منها حنين وهي حتموت من الضحك عليها:هههههه.. خلاص مفيش.. انا كونت بهزر بس.. ههههه.. شكلك يفطس ضحك.. ياريت معايا فوني.. كونت صورتك.. دلوقتي هههههه
“وتركتها لزهاب وفيروز بتشيط غيظ منها
فيروز بغيظ:ماشي ياحنين.. حسابك تقل.. معايا اوي اوي.. وحتشوفي
” وصلت حنين للبلاكونه لتجد مروان يتحدث في الهاتف بصوت واطي ”
مروان على الفون:تمام خلاص.. متخافيش حاجي فورا.. ياحبيبتي.. بطلي عياط بقى.. والله ماحسيبه المره دي.. علشانك خلاص.. خلاص
نص ساعه.. باكتير.. سلام
“واقفل السكه ليجد حنين في وجهه وهي تضع يدها على خصرها بغضب”
حنين بغضب:الله.. الله ياحظابط.. حتتجوز تاني والا ايه.. طب كفي الي عندك الاول.. حتي ياستاذ
نظر لها مروان بعصبيه من طريقه حديثها معه:حنيين.. ميه مره بقولك.. صوتك ميعلاش قدامي تاني.. وحاسبي على طريقه.. كلامك دي معايا.. وكمان افهمي قبل.. ماتتكلمي كده
نظرت له حنين بسخريه:افهم ايه.. بعد حبيبتي دي.. دنت عمرك.. ماقولتلي حبيبتي.. قبل كده حتي
مروان ببرود:افهمي الاول.. انا كونت بكلم اختي بس.. عندها مشكله ومحتجاني جنبها.. دلوقتي
نظرت له حنين بدموع:وحتي لو اختك تقولها.. حبيبتي وانا لا.. ليه
اقترب منها وضمها حتي تهدء قليلا:انا اسف.. متزعليش.. وانتي كمان حبيبتي.. بس بطلي عياط بقى
هدئت قليلا وهي تشعر بأمان من اقترابه والحنان ايضا من كلماته تلك:بجد ياحظابط.. انا حبيبتك كمان
توتر مروان بعد ماادرك ماقاله الان لها ليبتعد عنها بتوتر ويقول:انا مش قصدي.. الي فهمتيه.. بس اكيد مش مراتي.. برضو
ابتسمت له وتقدمت منه وجلست بجواره:تمام انا.. حأكلك باديا.. مدام كده.. ياحظابط
رد مروان باعتراض:لا شكرا.. انا حاكل لوحدي
نظرت له حنين بدموع:بس انا عاوزه.. ابقى زوجه مثاليه.. أحسن بعدين تقول عليا.. مكنتش بهتم بيك وبأكلك بأديا كمان.. تقوم
تطلقني.. وبعدها اروح لجمعيه حقوق المرأه.. اشتكيك هناك.. واقول كان بيزعقلي.. ويضربني ويطفي السجاير في قفايا.. وااا
قاطعهامروان بضحك:وا ايه تاني.. انا عملت كده يامفتريه.. امتي فيكي اصلا.. دنتي خيالك واسع اوي.. خلاص موافق منغير الجو ده كله
“تقدمت منه اكتر بفرحه ومدت له الاكل بيدها واخد يأكل منها حتي شبع ونهض ليذهب الي اخته”
“خرجت حنين لتجد فيروز مازالت تعمل وقد هد حيلها حقا من الشغل شفقه عليا بعدها انضمت لها لينهو جميع العمل قبل عوده
مروان مره اخرى”
وفي منزل هبه صديقه حنين **
“حضر مازن ووالده محمود لمنزلها لاتمام اتفاق الزواج ورحب بهم محمود كرشة والد هبه بفرحه كبير”
“وفي غرفه هبه كانت تجلس وهي تتضفح مواقع التواصل الاجتماعي على فونها بملل دخلت امها ماجده بضيق من برود ابنتها الوحيده ”
ماجده بضيق:انتي مجهزتيش.. ليسا يابت ليه.. عريسك مع بباكي بره.. قومي اجهزي.. يالا
نظرت لها هبه ببرود وقالت:ماما انتي عارفه انى مش مواقفه.. بابا قرأ فتحتي منغير موافقتي حتي.. بقى يجوزني بالمره منغير موافقتي.. كمان
نظره ماجده بعتاب:يابنتي مينفعش كده.. بباكي حيزعل وانتي عارفه انه عصبي.. وانا خايفه عليكي.. بس قومي ربنا يهديكي.. وحنحلها
بعدين ان شاء الله
نظرت لها هبه بضيق لتقول:ماشي ياماما انا حقوم اجهز.. علشان خاطرك انتي بس.. بس والنبي لاطفشه العريس ده.. وحتشوفي
“قامت واخرجت فستان من الدولاب وزهبت لتجهز نفسها للستعداد لرأيت العريس التي تعرفه عز المعرفه”
في صالون **
“كان يجلس مازن هو ووالده محمود في مقابلتهم يجلس محمود والد هبه ليباشر اولا الحديث والد مازن”
محمود والد مازن:انت طبعا.. ياستاذ محمود عارف احنا هنا ليه.. وانا يشرفني اني اناسب حضرتك.. واجوز بنتك الوحيده هبه.. لابني مازن
رد محمود والد هبه بسعاده:ده شرف ليا انا اكتر والله.. مش حلاقي احسن من البشمهندس مازن.. لبنتي هبه
“انهى حديثه على دخول هبه عليهم لينصدم هذا الذي يجلس وينظر لها بانبهار من شكلها هذاوهي ترتدي فستان ابيض اللون منقرش بسيط وجميل للغايه عليها تقدمت بخجل وجلست بجانب والدها”
ليرد محمود والد مازن باعجاب:بسم الله.. ماشاء الله عليكي.. يابنتي قمر والله.. وتتحسدي
ردت عليه هبه بخجل:مرسي ياعمو.. كلك زوق
نظر محمود لابنه الذي ينظر لها باعجاب منذ وصولها لم يزيح عينه عنها:ها ياعريس.. العروسه حلوه.. مش كده
رد عليه مازن بتوهان وهو ينظر لها:حلوه اوي.. اوي كمان..” ثم لاحظ نظرات الكل له ليقول”..احم قصدي الي تشوفه.. طبعا ياحج
ضحك والده عليه ومن خجله هذا امامه وقال:كده تمام. ياستاذمحمود.. نسيبهم يتقفو الاول.. قبل مانتفق احنا على الفرح علطول
“امأل له محمود والد هبه بالموافقه ليخرجو تاركين هبه ومازن فقط في المكان استغل خروجهم مازن ليقترب من هبه ويجلس بجانبها”
مازن ببتسامه:بس ايه الجمال ده.. ياقطتي تهبلي النهاردا باشكل.. ده
نظره له هبه بضيق وقالت:وانت جاي هنا ليه.. مش انا قولت من المره الي فاتت اني مش موافقه.. انت ايه ياخي جبله
نظر لها مازن ببرود ورد:انا الحق عليا.. اني هنا علشان اساعدك.. تخلصي من حسن ده الي مضايقك.. صحيح خير تعمل شر تلاقي
نظره له هبه بصدمه:بجد انت هنا.. علشان تساعدني بس يعني
اجاب مازن ببرود:طبعا علشان مروان.. كمان طلب مني كده.. بس انتي كونتي فاكره ايه تاني
تغيرت ملامحها لسعاده فجئه ونظره له وهي تمسك يده بفرحه:شكرا.. شكرا اوي.. يامازن انا الجميل ده.. مش حنساه العمر كله بجد
نظر لها بصدمه من تحولها المفاجئ هذا ورد: تمام.. تمام سيبي ايدي الاول بس.. انت مالك اتحولتي كده ليه
نظره له باحراج ثم تركت يده وقالت: معليش مأخدتش بالي بس.. من الفرحه بس بقولك احنا حنجوز على الورق قدامي اهلي كده..
وبعد شهر بالكتير حنطلق وتقول متفقناش مع بعض.. تمام
نظر لها بخبث وهو ينوي على شئ اخري في المستقبل لها : تمام طبعا.. انا مواقف
نادى على والدهما ليحضرى والسعاده على وجههم
محمود والد مازن بسعاده:ها اتفقتو مش.. كده
اجاب مازن ببتسامه:ايه ياحج انا الي حجوز هنا مش انت.. وعلى العموم ايوه اتفقنا خلاص
اجاب محمود كرشة بفرحه:على خيره الله بقى الفرح الخميس الجاي.. زي مااتفقنا انا والاستاذ محمود.. وكمان اتفقنا ان هبه حتكمل تعليمها عندك كمان يبني
اجاب مازن:اكيد ياعمي متقلقش عليها حشيلها في عنيا.. وحهتم بيها اوي كمان..” وهو ينظر الي هبه ببتسامه ”
“جلسو ليتفقو على كل الامور الاخرى بشئن الزواج ايضا وهم سعداء بهذا الزواج ايضا”
وعلى الناحيه الاخرى في شقه مروان **
“عاد مروان بعد ان زهب الي اخته وساعدها في مشكلتها تهند بعطش ليزهب الي المطبخ ليجلب كوب ماء له دخل ليتفاجئ بها امامه تحضر العشاء وترقص بهذا الشكل المغري”
بلع ريقه بصعوبه وتوجه اليها ليجدها تقطع الخضار
بانسجام فقال: بتعملي ايه هنا.. باشكل ده ياحنين
نظرت له بصدمه حنين فهي لم تلاحظ دخوله ووقوفه بجانبها هكذا:بسم الله الرحمن الرحيم.. مش تحمحم ياعم قبل ماتدخل كده الاول.. وكمان انت شايف اني بحضر الاكل.. قدامك اهو
نظر لها بخبث وقال:معليش ماخدتش بالي.. بس مش قصدي كده قصدي انتي ايه اللبس ده.. وأيه الاغنيه دي الي بتسمعيها.. في الوقت ده
نظره له بسخريه وقالت وهي تشير الي ملابسها اولا:ده اسمه هوت شورت. وده اسمه بلوزه شميز قصيره.. زي ماانت شايف.. وكمان انا بسمع اغنيه مخصاماك
در عليها مروان بصدمه:نعم ياختي ما أيه
اجابت بضحك وهي تكمل الاغنيه:وابعد عني.. انا مش طايقاك
قال مروان بضيق:لا والله؟!!
اكملت الاغنيه لتغيظه اكتر:سبني مش عاوزه ابقى معاك.. مش عاوزه اشوفك من تاني
رد عليها مروان بغضب:حنيين.. انتي بتقولي اييه!!
اجابت وهي تتراجع للخلف من غضبه:مش انا والله.. دي الاغنيه بتقول كده.. مش انا ياحظابط
تقدم منها بغضب:وايه اللبس الي قاعده بيه كده.. ياهانم ده
قالت بتوتر:ايه مش عاجبك.. بعدين انا هنا في شقتي عند جوزي.. البس الي يعجبني والا ايه
توتر من كلامها وتراجع للخلف منها لتتقدم هي منه بخبث وتقول:ايه ياحظابط.. انت بتزيد حلاوده في الليل.. كده ازاي
نظر لها بتوتر وخجل:ها ابعدي ياحنين.. ميصحش كده دلوقتي
نظرت له بخبث اكتر وهي تتقدم اكتر حتي واصبحت امامه مباشرا: ايه خايف مراتك تشوفك معايا.. مانا مش خدامتك هنا.. انا مراتك برضو والا انت نسيت ده.. ياحظابط
نظر لها بتوتر اكثر من اقترابها منه وقال: لا منستش.. بس روحي غيري اللبس ده احسن.. ومتلبسيش كده تاني تمام
نظرت الى عينيه ثم وضعت يدها على زقنه بحنان وقالت: ايه لبسي وحش.. طب متأكد عاوز.. انت كده
نظر لها بتوهان ولم يجد كلاما ليقوله سوى: ها
عاوده القول مجددا: متأكد.. عاوز اغير البس ده.. ياحظابط
“انهت جملتها على دخول فيروز المطبخ وهي تراهم بهذا الشكل تهندت بضيق وزهب لثلاجه لتجلب كوب عصير لها لاحظ مروان دخولها
لينادي عليها بسرعه”
مروان بتوتر: فيروز تعالي.. عاوزك فورا.
تقدمت منه فيروز بحماسه وهي تقول: نعم يامروان.. عاوز ايه
استغل الفرصه وابتعد عن حنين التي تحاصره وقال
وهو يمسك يد فيروز: تعالي عاوزك في موضوع مهم يخصنا احنا بس.. واخدها وطلعو بره المطبخ كله
تهندت بغيظ حنين وهي تراه يهرب منها مجددا بسبب تلك الفيروز وقالت: بقى بتسيب البط العايم ده.. وتاخد عود الخله دي.. وتخرج ماشي ياحظابط برضو.. حتروح مني فين بس
“وخرجت من المطبخ توجهه الي غرفتها بضيق مما حصل الان”
وفي غرفه مروان دخل ثم ترك يد فيروز وزهب استلقى على سريره بتعب لتتقدم منه فيروز وتقول
:مروان باشا انت عاوزني فعلا في موضوع مهم
تهند وهو ينظر لها ببرود وقال:لا.. بس كونت عاوز اهرب منها.. قبل مااضعف قدامها كده
تهندت بضيق وقالت:طيب مدام معجب بيها كده.. وعاوزها بتعمل كده ليه.. انا عاوزه اعرف ممكن
اجاب ببرود تام:شئ ميخصكيش.. وروحي من قدامي.. انا تعبان.. وعاوز انام
“زهبت من امامه بغيظ من تصرفاته التي لا تفهمها ابدا وتركته لتنام هي ايضا من التعب ”
في غرفه حنين **
“دخلت الغرفه لتسمع صوت هاتفها جرت عليه لتفتحه وجدت اشعارا جديد من الجروب على روايتها فرحت كتير وظلت تنطنط وتصرخ
بفرحه كبير ”
حنين بفرحه:هااااااي.. اخير بقينا مشاهير.. ومعروفين كمان.. هاااي
دخل مروان فجئه بخوف عليها ليجدها على هذا الحال وينصدم منها وقال بصدمه:حنيين مالك حصل ايه!! بتعملي كده ليه!!
نظرت له حنين بفرحه لتجري وتحتضنه بسعاده وهي تقول:مبروك ياحظابط.. قصتنا بقى الكل بيحبها كمان.. انا فرحانه اوي
انصدم مجددا مروان من فعلتها هذه ليبعدها عنه بعدم فهم ويقول:قصدك ايه؟!!انا مش فاهم حاجه من كلامك
امسكت يده اولا ثم قالت:تعالي انا حفهمك.. كل حاجه.. “زهبت به الي السرير وجلسو ثم احضرت له فونها وفتحته لتريه مارأته هي ايضا”
ثم اكملت بفرحه:شوفت ياحظابط بعينك.. بقينا مشهورين انا وانت.. والكل حبو روايتنا كمان
“نظر مروان للهاتف بصدمه مما يراه امامه فقصته مع حنين موجوده كامله امامه الأن والكل قد رأها كذالك تحولت ملامحه للغضب
ونظر لها ”
ليقول بغضب:حنيين ده حصل ازاي؟!! ومين عمل كده!! انطفي فورا
نظره له حنين بخوف من شكله وقالت بتوتر:انا.. انا حقولك.. بس اهدى كده شويه الاول.. بصراحه انا كان عندي صديقه على الفيس اتعرفت عليها.. وبعدين حكتلها على قصتنا مع بعض.. وهي عجبتها فعملتها روايه.. ونشرتها والناس عجبتها الروايه اوي.. زي مانت
شايف كده
تهند مروان بعصبيه وهو يجز على اسنانه بضيق:واسمها ايه صحبتك دي قولي فورا
ردت حنين بتوتر وخوف:اسمها نور محمد.. ملقبه بزهره الجيل.. ده اسمها
قال مروان بغضب وهو يجز على اسنانه ليسا:اسمها رباعي ياحنييين.. انطفي فورا.. وبسرعه احسلك
ردت حنين بخوف وهي تتراجع للخلف:والله ماعرف باقي.. اسمها ايه انا ده الي اعرفه بس.. والله مش بكذب عليك
نهض مروان بغضب وهو يقول:تمام انا حعرف اسمها بطريقتي.. وحتصرف معاها كمان.. ده اسمو تعدي على خصوصيه الغير.. والقانون بيعاقب عليه. ياأستاذه حنين انتي وصحبتك.. نور دي لازم تتعاقب على ده.. عندي في الحجز
استدار ليزهب لتمسك بيده حنين بترجي:والنبي بلاش.. علشان خاطري.. وبعدين دي كانت فكرتي انا مش هي.. يعني انا الي اتعاقب
مش هي.. يرضيك تعاقب مراتك حبيبتك.. يعني
نزع يده منها بغضب وتركها وخرج لتلطم حنين على وجهها وتقول:يالهووي انا عملت ايه.. يانهار اسمر عليكي ياحنين
“جرت واخدت فونها بسرعه وطلبت رقم وبعد شويه اجاها الرد”
حنين على الفون بتوتر:الوو يانور.. عامله ايه ياصحبتي
على الجهه الاخري ترد نور كاتبه الروايه:الحمد لله ياحنين كويسه.. هاا في جديد عندك النهاردا
اجابت حنين بتوتر وخوف:اه حقولك.. بس في مشكله صغيره حصلت.. بس تخصك.. والازم تعرفي بيها
ردت نور بتوتر:حصل ايه ياحنين.. انا قلبي مش مطمن.. قولي فورا لو سمحتي
اجابت حنين بخوف:اصل بصراحه يعني.. انا فتنت عليكي قدام حظابط منغير ماقصد والله.. وهو عرف كل حاجه واتعصب اوي من الموضوع
نور الى هي انا طبعا لطمت على وشها وقالت:يانهار اسوح.. يعني حبات في الحجز النهاردا.. مش كده
اجابت حنين عليا:لا متخافيش.. هو ميعرفش اسمك كله.. بس بصراحه عرف صفحتك على الفيس بس
ردت نور انا طبعا بخوف:نهار مخطط بالوان.. منك لله ياحنين.. حتي انا مسلمتش من جنانك برضو
اجابت حنين بضحك:فدايا بقى.. بس متقلقيش حظابط طيب.. ومش حيعمل حاجه انا متأكده صدقيني.. انا اعرفه كويس اوي
ريت انا نور طبعا بأرتياحيه:طب ربنا يستر بقى.. المهم احكيلي حصل ايه النهاردا معاكي. علشان اكتبه ونزله بسرعه
اجابت حنين بفرحه:لا دنا حبهرك النهاردا.. بصي ياستي حصل……..” واخدت تحكيلها على الي حصل كله معاها ”
وفي غرفه مروان **
“كانت فيروز تتحدث في الهاتف بصوت واطي حتي لايسمعها احد”
فيروز بمكر على الهاتف:ايوه متقلقش.. كل حاجه هنا تمام.. زي ماخططت باظبط
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اكملت فيروز:مانا قولتلك متقلقش. هي حتبقى ملكك وانا اوعدك بكده.. امال انا هنا علشان ايه
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ردت فيروز بضيق:ماقولتلك اعتبرها بقت ملكك لوحدك خلاص بقى.. اقفل في.. في حد اجه باين
“دخل مروان فجئه الغرفه لتنصدم فيروز من دخوله ويسقط الهاتف من يدها بخوف”
“نظر مروان للهاتف ارضا بشك توجهه نحوه وحمله ليتصدم مما يراه امامه الأن”
ياترى مروان شايف ايه 🤔🤔
يتبع…
دخل مروان فجئه الغرفه لتنصدم فيروز من دخوله ويسقط الهاتف من يدها بخوف”
“نظر مروان للهاتف ارضا بشك توجهه نحوه وحمله ليتصدم مما يراه امامه الأن الفون مقفول بص على فيروز لقاها خايفه ومتوتره”
“قرب منها بشك وقدملها الفون اخدته منه بتوتر واديها بتترعش”
مروان بشك:انتي كويسه يافيروز باين عليكي مش على بعضك ليه
فيروز بتوتر:ها لا انا كويسه بس اتخضيت من دخولك المفاجئ بس
“بعد مروان عنها بس كان ليسا في شك في قلبه تجاهها تسطح على السرير بتعب وغط في نوم ”
“تاني يوم الصبح صحيت حنين واخدت شور وطلعت لقت فيروز بتحضر الفطار سئلتها عن حظابط قالتلها انه عنده قضيه مهمه راح يشوفها ورجعت حنين الغرفه تاني واخدت فونها بتتصفح مواقع التواصل الاجتماعي بملل”
في منزل هبه**
“كانت في غرفتها كالعاده سمعت صوت فونها وكان المتصل مازن ”
هبه:ها عاوز ايه في الوقت ده ياستاذ
مازن:حكون عاوز ايه ياختي يعني بكره فرحنا والا نسيتي انا تحت مستنيكي علشان نجيب الفستان سوى
هبه:تمام حنزل فورا
“طلعت واخبرت ابوها وامها ونزلت لقته مستني في العربيه قدام عمارتها ركبت جنبه منغير كلام وطلع هو على مول علشان الفستان وصول وبعد عشر دقايق جوه المول ”
هبه بسعاده: هو ده فستان احلامي حلو اوي مش كده
نظر له مازن بضيق: لا مش حلو علشان ضيق وعريان وانا مراتي متلبسش كده قدام الناس
هبه: يووه بقى والله حلو اوي والنبي انا عاوزه ده
مازن:وانا كأني مسمعتش حاجه حنشوف واحد محتشم عن كده قدامي
طلعت قدامه بضيق منه ووصلو لمحل تاني
مازن:ده حلو ورقيق ومحتشم كمان ايه رأيك
هبه:حلو بس الاول احلا
مازن:تمام شوفي لو محتاجه حاجه تاني انا حرد على الفون بره ومش حتأخر عليكي
طلعت مازن وهبه فضلت تلف في المحل بملل وفجئه
:هبه انتي بتعملي ايه هنا
هبه بصدمه:كيمو يابن الأيه انت رجعت امتى ومجتش تسلم على بنت عمك ليه ياواطي
كريم ببتسامه:انا وصلت امبارح بس وكونت حاجي النهاردا علشان اسلم على عمي اصله واحشني اوي ومحتاجه في حوار من بدري كده
هبه:بقي عمك بس ياسطا اوك واطي من يومك ياكيمو والله
كريم بضحك:ههههه ماشي يامجنونه بس صحيح انتي هنا بتعملي ايه!!
هبه:انا هنا علشان بشتري…
قاطعها مازن بغيره وهو يضع يده على كتفها بتملك:هي هنا معايا علشان بنشتري فستان لفرحنا بكره
نظر له كريم بضيق:بجد الف مبروك ياهبه مكنتش اعرف بكده انا الف مبروك تاني
هبه:الله يبارك فيك ياكيمو اصل الموضوع اجه فجئه كده ومحدش كتير يعرف
كريم:تمام اشوفك بعدين عن ازنكم بقى
نظر مازن لهبه بغضب بعد رحيل كريم:ممكن اعرف الهانم بتكلم الاستاذ ده كده عادي انا كيس جوافه معاكي يعني
هبه بخوف:ده كريم أبن عمى وكان مسافر بس وانا قابلته هنا باصدفه والله
مازن بضيق:تمام نجيب الفستان وحروحك علطول
اشترو الفستان وخرجو ومازن كان مدايق اوي من الغيره عليها
في قسم عن مروان**
كان بيراجع قضيه مهمه وفجئه دخل عليه مازن
مازن:ايه ياميرو كده متسئلش عن صاحبك هي العروسه ااخدتك مني والا ايه
مروان:مش فاضي لغلاستك دلوقتي يامازن عاوز ايه اخلص
مازن:تمام انا اجيت علشان اعزمك على فرحي بكره بقى اوعي تنسى انت والمدام طبعا
مروان بفرحه:اخيرا الف مبروك ياصاحبي انا فرحان ليك اوي واكيد بكره حاجي انا وحنين
مازن:طيب انا عاوزك في..
وقاطع كلامه فون مروان ورد عليه علطول
مروان بصدمه:اييه!! طيب انا حاجي فورا متخافيش مسافه السكه بس
“واخد جاكته بسرعه وطلع قبل حتي مايسئله مازن عن حاجه”
“وصل بسرعه بعد عشر دقايق لشقته دخل وانصدم من الي شافه وجرى بسرعه عليها ”
مروان بخوف:حنيين مالك هي حصلها ايه بتعيط كده ليه انطقي
فيروز:انا معرفش هي صرخت فجئه طلعت لقيتها كده واتصلت عليك علطول بعدها
مروان:حنين حبيبتي مالك ردي عليا حصل ايه
حنين مردتش وكانت بتبكي بس وهي ماسكه رجلها بألم
بص مروان عليها لقاها ماسكه رجلها عرف انها السبب منغير تردد شالها دخلها الغرفه وتصل على الدكتور فورا
مروان وهو بيمسك ايدها:حنين متخافيش انا هنا والدكتور في الطريق بطلي عياط بقى
وصل الدكتور بعد ربع ساعه وشاف رجلها وعمل الازم
مروان بخوف:هي كويسه يادكتور مش كده
الدكتور:متخفش يامروان باشا هي بس وقعت على رجلها جامد ورجلها اتلوت وفيه تمزق في الاربطه عندها انا لفتها بشريط ضاغط وعطتها حقه مسكن ثلاث ايام باكتير وحتبقى زي الفل
مروان:شكرا يادكتور تعال حضرتك اوصلك لبره دلوقتي
وصله مروان ورجع لحنين تاني وقعد جنبها على السرير
مروان:حنين حاسه بألم دلوقتي وايه الي حصل ممكن تقوليلي
حنين:انا كونت في غرفتي وبعدين خرجت اجيب عصير ومعرفش وقعت كده ازاي بعدها
نظر مروان خلفه على فيروز لقاها متوتره وبتفرك في ايدها بخوف
مروان بشك:وانتي يافيروز متعرفيش حصل ايه لحنين
فيروز بخوف:انا معرفش زي ماقوتلك خرجت لقتها كده بس
مروان:تمام انا حخرج اجيب الادويه وأكل وحرجع علطول وخرج مروان
“حنين بصت على فيروز بشك ونادت عليها اجت اقعدت جنبها فيروز بتوتر ”
حنين بمكر:فيروز انا عارفه انك لكي ايد في الي حصل بس مقولتش لحظابط علشان معندييش دليل ليسا بس حاخد بالي منك اوي بعدين
فيروز بالعت ريقها بصعوبه وقالت:انا انا معملتش حاجه صدقيني والله كونت نايمه بس
حنين:تمام حنشوف ده بعدين انا جعانه روحي حضري الاكل يالا
“خرجت من عندها فيروز بخوف وزهبت للمطبخ ورجع مروان لحنين وقعد معاها ”
مروان:انا اسف مأخدتش بالي منك غضب عندي والله
حنين:متزعلش ياحظابط انا كويسه والله بس زعلانه علشان المدرسه فاضل عليها اربع ايام بس وانا عاوزه اروح
مروان:متخافيش ان شاء الله حتخفي قبل المدرسه وانا حاخدك بنفسي لحد عندها
حنين قربت وحضنته :شكرا ياحظابط ممكن متسبتيش النهاردا انا محتجاك اوي معايا
مروان ببتسامه:حاضر عمري ماحسيبك ابدا
وفي المطبخ فيروز بتتكلم مع حد على الفون
فيروز بخوف:والله مانا الي عملت كده صدقني هي وقعت لوحدها
:ــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز:ايوه عارفه خلاص مش فاضل غير اربع ايام وحتطلع ودي فرصتك انت بقي
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز:تمام حاخد بالي منها علشان تخف بسرعه علشانك سلام بقى اخد الاكل ليها
وفي تاني يوم **
“موعد فرح مازن وهبه وكان الفرخ خيالي فعلا والكل اتبسط بس محضرش مروان وحنين بسبب الي حصل وخلص الفرح ووصلو لشقتهم اخير
دخل مازن غرفه النوم بعد ماودع اهله واهل هبه”
مازن:هبه انتي فين ياشبر ونص الارض بلعتك والا ايه
خرجت هبه من الحمام وعلى وشهها الضيق:في ايه ياستاذ وبلاش تريقه وحيات ابوك ياعود الاناره انت
مازن بضحك:ههههه انتي ايه الي لابساه ده بجامه مامتك دي مش كده 😂
هبه:لا بجامتي بس انا بحب الهدووم الواسعه المرحرحه كده
قرب منها مازن بخبث:بس في عروسه تلبس كده ليله الفرح بتاعها
هبه بخوف:لا بقولك ايه انت نسيت ان جوازنا على الورق بس وده اتفاقنا مش كده
مازن بخبث:وانا لغيته خلاص تعالى هنا بقى
جرت منه هبه وهي بتقول:لا اهدي الله يسترك وخلي ليلتك تعدي معايا اللهم اخذيك ياشوشو دلوقتي مش وقت الوسوسه بالله عليك
مازن بضحك وهو بيجري وارها:شوشو مين يابت المجنونه تعالي بس حقولك كلمه سر حلوه اوي
هبه:لا لا انت شراني وانا عارفه انا عاوزه اطلق خلاص
مازن مسكها وقال:طلاق ايه بس مش لما نتجوز رسمي الاول حتي
“قرب عليها وهي خافت وقفلت عيونها بخوف فاكره حيبوسها بس فجئه قرب من ازنهاوقال ”
مازن بضحك:هههههه شكلك يهبل وانتي خايفه كده مني ههههه.. “وبعد عنها وهي مصدومه منه”
كمل مازن:انتي فاكره حقرب منك وانتي مش عاوزاني لا طبعا مستحيل اعمل كده انا بس كونت باخد انتقامي منك على الي عملتيه فيا زمان
“نظرت له هبه بصمت ولم تتحدث لقترب منها مازن وجلس بجانبها وامسك يدها بحنان ”
مازن:بصي ياهبه انا عاوز اقولك اني اجوزتك مش علشان اساعدك زي مانتي فاكره لا انا اعجبت بيكي من اول ماشوفتك في القسم واحنا حنعرف بعض اكتر مع الوقت وانا مش حلمسك غير لما انتي تحبيني وتطلبي مني كمان مش عاوزك تخافي مني ابدا علشان مستحيل أزيكي ابدا
نظر له هبه ورأت الصدق في عيونه حقا
مازن:تعالى بقى ناكل الاول وبعدين ننام علشان تعبانين من الفرح وكده
“واخدها وكلو وبعدها نامو في حضن بعض وكانت ثمره الحب بتنمو جوه قلوبهم سوى ”
وفي تاني يوم صحي مازن ملقاش هبه جنبه خاف وقام يدور عليها لقاها بتحضر الفطار في المطبخ
قرب منها علشان يفجئها وحضنها وهي اتخضت منه
هبه بخضه:في حد يخض حد كده حرام عليك
مازن:صباح الخير ياهبه حياتي
هبه بكسوف:صباح النور ححضر الفطار خمس دقايق بس
مازن:لا انا ححضر معاكي وبعدها ناكل سوى
“خلصو الفطار سوي اكلو كمان وفجئه سمعو صوت الباب جرت تفتح فاكرها مامتها بس لقت المفاجئه ”
ياتري ايه المفاجئه 🤔
يتبع…
خلصو الفطار سوي اكلو كمان وفجئه سمعو صوت الباب جرت تفتح فاكرها مامتها بس لقت المفاجئه ”
هبه باستغراب:انتي مين يأنسه
سهر:انتي الي مين وسعي كده مازن حبيبي انت فين
خرج مازن وانصدم منها:انتي بتعملى ايه هنا!!!
جرت سهر عليه وحضنته وقالت:وحشتني اوي ياحبيبي كده مش تسئل على سهر حبيبتك المده دي كلها
زقها مازن بعيد عنه وهو بيبص على هبه الي دموعها نزلت قدامهم
مازن:هبه اسمعيني الاول انا حفهمك كل حاجه متفهميش غلط
هبه بدموع:افهم ايه بعد الي شوفته ده انا مستحيل افضل هنا دقيقه كمان
وسبته وجرت على واضته وهي بتعيط ومنهاره
نظر مازن لسهر بغضب:انتي ايه الي عملتيه ده يازباله اخرجي بره ومش عاوز اشوف وشك تاني في حياتي
سهر بغيظ:بس يامازن
قاطعها مازن بعصبيه:قولت بره فوررا
خرجت وهي خايفه منه ومازن جري على هبه
يشوفها لقها بتلم هدوومها وهي بتعيط
قرب مازن عليها وشد الشنطه ورماها بعيد وقال:هبه انتي مش حتمشي من هنا انا بقولك اهو انا حشرحلك كل حاجه والله
بصت عليه والدموع مغرقه عيونها ورمت نفسها في حضنه وكملت عياط وقالت:ليه عملت فيا كده حتي لو مش بتحبني بس ليه تعمل فيا كده يامازن
مازن ضمها ليه اكتر علشان تهدي:صدقيني ده كان في الماضي بس ياهبه انا اتغيرت بسببك انتي دلوقتي انا بحبك.. بحبك انتي بس.. والله
بعدت عنه وهي بتبص في عنيه:بجد يامازن انت بتحبني انا بجد
مازن وهو بيضم وشها باديه:بجد ياقلب مازن انا محبتش حد قدك اصلا من ساعه ماشوفتك واول خناقه بينا
حضنته هبه هي كمان وقال:وانا كمان بحبك من اول مره شوفتك فيها والله
مازن:طب ايه مش نكمل حبنا بقى والا ايه
هبه بكسوف:بطل بقى قلت ادب يامازن
مازن:دنا بموت في قله الادب معاكي ياقلب مازن
“واخدها علشان يكملو قصه حبهم مع بعض وبكده قصتهم انتهت معانا وبعدين نطمن عليهم ”
“نرجع عند حنين وقد مره اربع ايام بالفعل وتعافه فيهم حنين لتعود الي المدرسه اخير ”
“في الصباح صحيت حنين وجهزت نفسها للمدرسه وخرجت لقت مروان بيفطر ومعاه فيروز قعدت بهدوء تفطر ”
حنين:صباح الخير ياحظابط
نظر لها مروان:صباح النور ياحنين انتي ايه اللبس ده
حنين:ده لبس المدرسه ياحظابط حلو مش كده
مروان بضيق:طيب روحي شوفي لبس واسع عن كده
حنين بتزمر:لا ده لبس المدرسه كده وانا فطرت خلاص حتاجي توصلني والا لا
مروان:حنيين ادخلي شوفي لبس غير ده لا مافيش مدرسه تمام
نظر له بغيظ وزهبت لتغير لبسها وطلعت وزهبت معاه للمدرسه
بعد خروجهم فيروز مسكت فونها ورنت عليه:ايوه خرجت المدرسه النهاردا دي فرصتك الوحيده
في المدرسه وصلت حنين وخرجت من العربيه لينادي عليها مروان
مروان:حنين متنسيش بعد ماتخرجي رني عليا اجي اخدك تمام
حنين:تمام ياحظابط سلام بقى علشان متأخرش
راقبها لدخولها وتوجه هو لعمله بعد انقضاء اليوم خرجت حنين وامسكت فونها لترن على مروان وفجئه سمعت حد بيقول
:مدام حنين يامدام حنين
التفتت له حنين واقتربه منه وقالت:افندم انت بتنادي عليا انا
:ايوه انتي مروان باشا باعتني علشان اجيبك من المدرسه علشان هو مشغول اوي دلوقتي
نظره له حنين بشك وقالت:طيب هو مرنش عليا ليه وقالي كده
:اصله عنده قضيه مهمه ومشغول اوي فيها حضرتك تقدري تركبي اوصلك انا
حنين كانت حترن على مروان بس فونها مفهوش رصيد فقالت اكيد هو عنده حق:تمام انا حركب فورا
ركبت وطلع بالعربيه فورا وبعد عشر دقايق حنين بتبص على الطريق مش نفسه طريق الشقه بتاعتهم
حنين بخوف:حضرتك ده مش طريق البيت انت واخدني فين
:عارف مش الطريق البيت بس انا حاخدك لمكان احلا
حنين بخوف:لا بقولك ايه انا مرات ظابط وهو ممكن يوديك في ستين داهيه انا بقولك اهو
نظر لها ببرود وصاح بها:مش عاوز اسمع صوتك فااهمه
خافت حنين منه وسكتت خالص بعد ربع ساعه وصلو واخدها ودخلو
في الداخل **
حنين بتتكلم وهي مربوطه على الكرسي
قدامه:بقول ايه انت كده بتلعب في عداد عمرك انت متعرفش مين هي حنين احمد
ضحك عليها وهو بيقول:ههههههه انا اكتر واحد عارف مين هي حنين المجنونه
حنين بضيق:ممكن اعرف طيب انت مين وعاوز مني ايه!!
جلس امامها وحط رجل على رجل وقال:حعرفك بنفسي الاول انا المقدم خالد منصور الاسم ده مش بيفكرك بحد
حنين:بصراحه لا بس كمل يمكن افهم
خالد:تمام حقولك فاكره منصور الدمرداش الله يرحمه جاركم في العماره زمان وصاحب بباكي
حنين بصدمه:ايوه فاكره عمو منصور ده بس ايه العلاقه هنا
خالد:انا ابقى ابنه الي كونت بلعب معاكي زمان واحنا صغيرين وكونا دايما مع بعض نلعب عسكر وحرميه وكونتي علطول تعملي دور الظابط علشان بتحبي الشرطه اوي فاكره
حنين:ايوه فاكره طيب انت عاوز مني انا ايه دلوقتي
خالد:حقولك بصراحه بعد مابابا اجه ليه شغل في مكان تاني وبعدت عنك انا منستكيش ابدا حتي دخلت الشرطه علشانك انتي بس علشان عارف نفسك تتجوزي ظابط وبعد مااجيت اتقدملك لقيتك اجوزتي الظابط مروان ودلوقتي رجعت علشان ارجعك ليا انا وبس
حنين:نعمم ياروح طنط ترجع مين ياحيلتها انا متجوزه من حظابط بقولك لو اجيت من ثلاث شهور قبل ماروايه تبدء كونت بقيت انت البطل بس الروايه للاسف قربت تخلص
حنين:بس لو فيه جزء تاني حقول لنور تخدمك فيه وتبقى البطل او الشرير حسب مجهودك بقى
اقترب منها خالد بغضب ومسك ايدها بقوه وقال:حنيين لو سمعتك بتجيبي سيره راجل تاني قدامي انا حقطعلك لسانك فااهمه
حنين بخوف:تمام تمام اهدى بس ياخويا صحتك مش كده حتتحل ان شاء الله
ابتعد عنها خالد وقال: تمام النهاردا حتوصلك ورقه طلاقك من مروان وبعدها حنتجوز احنا علطول
حنين بغضب:لا بقولك ايه دنا دوخت علشان اجوزه من اول الروايه مش حتاجي انت في الاخر وعاوز تطلقني منه والله اشلفطلك وشك ده حظابط خط احمر انا بقولك اهو
ضحك خالد وقال:عارفه انتي عاجباني علشان مجنونه وشرسه في وقت واحد وصدقيني انا احسن منه وبحبك اكتر منه كمان
حنين:لا حظابط بيحبني انا عارفه وانا كمان بحبه وسيبني بقى الله يرضى عنك علشان اكمل نهايه الروايه مع حظابط نهايه سعيده بقى
خالد بعصبيه:مش قولتلك متجبيش سيره راجل تاني قدامي انتى عاوز تتعاقبي والا ايه
حنين خافت من شكله وقالته في نفسها:لا ده باين عليه مجنون ومش طبيعي انا لازم اخد بالي منه احسن
كملت وهي بتبتسم ليه:تمام متزعلش بس طيب ممكن اطلب طلب مدام مطولين كده مع بعض
خالد:أومري وانا حنفز
حنين:مايؤمر عليك ظالم يارب بص انا جعانه من الصبح ومأكلتش حاجه وهفتانه كده وهموت من الجوع وكمان…
قاطعها خالد:وكمان ايه خلاص حجيب اكل فورا ومش حتأخر عليكي
وبعد شويه دخل وهو معاه الاكل المفضل عندهاوانصدمه حنين منه
حنين بصدمه:انت عرفت اني بحب الشاورما والمكرونه باشاميل ازاي
ضحك خالد وقال:علشان انا اعرف عنك كل حاجه ياحنين ومن زمان كمان
حنين:طيب هات الاكل ده بقى علشان انا على اخري جوع
قدم لها الاكل وكلت وهو بيبص عليها بفرحه
حنين:ماتجي تاكل معايا بدل ماعيونك في الاكل كده احسن
خالد:لا انا عيوني عليكي انتي بس مش مصدق انك بقيتي قدامي وقريب اوي حتبقى في حضني كمان
شنقت حنين في الاكل وجاب ليها الميه بسرعه
خالد بخوف:خدي بالك الاكل مش حيطير انت غاليه عندي اوي
نظر له حنين بغيظ ولم تتحدث
خالد:انا حعمل مكالمه بسرعه وبعدها حرجع ليكي علطول
خرج يعمل المكالمه وحنين شعرت بالخوف ومش عارفه تعمل ايه علشان تهرب منه
وفي الخارج **
اتصل خالد على حد:الوو يافيروز زي ماقولتلك باظبط النهاردا تحاولي تمضيه على ورق الطلاق فاهمه
فيروز:بس بس ده صعب اديني يومين كمان وحتصرف
خالد:والا يوم كمان تتصرفي انهاردا ياروح امك في الموضوع ده قبل مايعرف ان حنين عندي فاهمه
فيروز بخوف:تمام ححاول والله ححاول
خالد بتهديد:لو محصلتش النهاردا يافيروز انتي عارفه انا ممكن اعمل فيكي ايه تمام
“وقفل في وشها علطول ورجع لحنين تاني يشوفها
وعند مروان رجع الشقه بتعب بعدها افتكر حنين دخل يشوفها رجعت والا.. لا.. لانهامرنتش عليه زي ماقال.”
مروان:حنيين انتي فين!!
خرجت فيروز بتوتر:هي مرجعتش ليسا يامروان باشا
مروان بصدمه:ازاي ده المدرسه خلصت من بدري وانا كونت فاكر انها رجعت علشان كده مرنتش عليا
واخد فورا فونه ورن على حماته بس ملقهاش هناك كمان وده زاد من خوفه اكتر طلع فورا وركب عربيته ورن على رقم
مروان بقلق:الوو حبعتلك رقم تعرفلي مكانها فورا انا قلبي مش مطمن حاسس جرالها حاجه
وقفل معاه وبعد ربع ساعه وصلته الرساله
:ده المكان ياباشا بس الفونها مقفول حاليها وده اخر مكان كان مفتوح فيه هو *****
وبدون تفكير مروان طلع فورا على العنوان بالهفه واخوف
“وعند حنين كانت قاعده زهقانه وقدامها خالد الي مش عاوز يسيبها وبيبص عليها بحب ”
حنين بضيق:حتفضل كده كتير بتبص عليا طب شوف لو عندك شغل احسن من قعدتك دي قدامي
خالد بحب:انا ماصدقت انك بقيتي قدامي ياحنين دلوقتي وعيوني مش بتشبع منك ابدا عاوز افضل كده قدامك العمر كله
حنين بهمس:ياديني على الرومانسيه حظابط ميحبنيش بس كده ليه ياربي وقال جاي في اخر الروايه
حنين:وطلع فيه حد رومانسي اخير بعد ايه ياحصره
حنين بصوت مسموع:طب بقولك ممكن تجيب لعبه نلعب سوي بدل الملل ده مانا زهقت بصراحه ومش متعوده اقعد كده اتأمل بس
خالد بضحك:ههههه تمام حشوف فيه عندي والا الا وحرجعلك علطول
استدار ليزهب وفجئه رن فونه وفتح
خالد بصدمه:ايييه انت بتقول ايه؟!! انا حاجي فورا مش حتأخر وابعتلي اتنين هنا على شقتي القديمه بسرعه
ثم نظر لحنين وقال:في مشكله حصلت لازم امشي فورا بس مش حتأخر عليكي وكمان في حراس بره لو فكرتي تهربي مني مثلا تمام
نظره له حنين بغيظ:روح ياشيخ اللهي ماتفطر تاني
خالد:مفهوووم
حنين:مفهووم ياباشا طبعا
“خرج وسابها وبعد نص ساعه سمعت حنين صوت ضرب نار خارج الغرفه خافت وجسمها اترعش من الخوف وفجئه لقت الباب اتفتح وظهر هو ”
حنين بصدمه:حظابط!!!
اسرع اليها مروان بخوف واحتضتهاوهو بيطمئن نفسه انها بخير وفي حضنه كمان
مروان بخوف:حنين حبيبتي انتي كويسه مش كده حد عملك حاجه
حنين:متخفش باحظابط مراتك بميه راجل اه والحمد لله انك اجيت علشان انا زهقت بصراحه من القعده هنا
بعدها عنها واجه نظره على الاكل بجانبه وقال:ايه ده انتي مخطوفه في درين بارك والاكل ده اجه منين
حنين بسخريه:اصل الي خاطفني بيحبني اوي ومهانش عليه يشوفني جعانه كده
نظر لها مروان بغضب:مين ده الي بيحبك ياروح امك انتي
حنين بخوف:والله هو الي قال كده مش انا
مروان:تمام نرجع البيت ونشوف الحوار ده بعدين
اخدها من ايدها علشان يخرجو بس وقفو فجئه لما لقوه
:ايه حتمشي كده منغير ماتسلم على صاحبك حتي ياميرو
مروان بصدمه:خالد؟!!انت بتعمل هنا اييه؟!!
حنين:انت تعرفه ياحظابط ده المجرم الي قولتلك عليه بيحبني
مروان بعصبيه:حنين انتي بتخرفي تقولي ايه؟!
خالد بسخريه:هي عندها حق انا الي بحبها وخطفتها كمان
تقدم منه مروان:انت بتقووول ايه ياروح امك دي مراتي انا
خالد بضحك:هههههههه بس كويس انك اجيت هنا برجليك علشان تطلقها قدام عينيها كمان
مروان بغضب:انت بتخرف بتقول ايه انا مستحيل اعمل كده احسلك تسيبني اخرج من هنا انا ومراتي كمان
خالد اتعصب وقرب وبحركه سريعه سحب حنين عنده وحط المسدس في رأسها وقال:لو مطلقتهاش فورا يامروان انا حقتلها قدامك انا بقولك اهو
مروان بخوف:اهدى ياخالد مش كده حتدمر حياتك لو عملت كده اهدى ارجوك وسيبها تمشي
خالد بجنون:لا مش حسيبها وحياتي حنين حياتي الي اخذتها مني انت ولو مش حتبقى ليا مش حتبقى ليك كمان طلقهاااا فورراا
حنين بخوف:استهدى بالله كده ياخويا انا صغيره ومش عاوزه اموت في النهايه الروايه كده حتتحل ان شاء الله بس ابعد البتاع ده عني
مروان قرب وحاول يخلص حنين منه وهو
بيقول:اهدى ياخالد الي بتعمله ده مش حب ده جنون سيبها بالله عليك واهدى اكده الاول
خالد بضحك وجنون:جنوون انا مجنوون بحبها ومش حسيبها وقدامك خمس دقايق لو مطلقتهاش حتخرج بيها من هنا جثه طلقهااا يامروان بسرعه مفيش وقت
حنين بخوف:لا ياحظابط وحياتي عندك لا انا مراتك وحموت مراتك برضو اوعي تعمل الي بيقوله المجنون ده
خالد حط ايده على الزناد وقال:اخرسي انتي فااهمه احسن اقتلك فورا وكمان مش قدامك غير دقيقتين بس بامروان طلقها فورا لو عاوزها تعيش
مروان باستسلام وهو بيقرب منهم:تمام حاضر حطلقها حنين انتي طا
ياترى مروان حيطلق حنين في الاخر والا ايه 🤔
يتبع…
مروان باستسلام وهو بيقرب منهم:تمام حاضر حطلقها حنين انتي طا
وقبل انت ينهي جملته بحركه سريعه ومهاره سحب المسدس منه وطلعه طلقه في الهواء وحرر حنين كمان ومسك فيه ضرب وقامت معركه بينهم وحنين بتشجع
حنين بفرحه:ايوه ياحظابط اديله على وشه ودماغه المجنون ده متسبوش
وانتهت المعركه بفوز مروان طبعا ووقوع خالد ارضا الى بقى وشه كله دم
اقترب مروان من حنين وحضنها بخوف وقال:انتي كويسه حصلك حاجه!!حاسه بحاحه بوجعك
حنين:لا انا زي الفل ياقره عيني والله وعرفت اختار صح سبع ياحظابط والله سبع
مروان بضحك:هههه ماشي يامجنونه بينا بقى نطلع من هنا بسرعه
واخدها علشان يطلعو بس فجئه وقف خالد ومسك المسدس عليهم وقال:مش حسيبك تخدها مني تاني يامروان على جثتي حاخدها برضو بعد ماقتلك قدامها دلوقتي
ووجه المسدس على راس مروان ومروان خبى حنين خلفه بخوف عليها وفجئه طلع الرصاصه
وحنين ضرحت:لااااا
بتبص على مروان لقته زي ماهو وخالد وقع على الارض وسايح في دمه والظابط التاني خلفه وهو الي ضربه ودخلو قبضو على خالد واخدوه على المشفي الاول يتعالج
الظابط:تمام يافندم الدعم اجه في الوقت المناسب ولحق حضرتك انت والمدام
مروان بشكر:الحمد لله وشكرا لمجهودكم وتعبكم معانا
الظابط:ده واجبنا يافندم مش اكتر عن ازن حضرتك
ومشي ومروان اخد حنين ورجعو الشقه بتاعتهم دخلو ولقيو الصدمه
فيروز واقعه على الارض مغمي عليها جرى مروان عليها فورا وشالها لغرفه وطلب الدكتور
وبعد نص ساعه وصل الدكتور وكشف عليها ومروان سئله
مروان:هي كويسه يادكتور حصل معاها ايه
الدكتور:لا هي كويسه وده طبيعي في حالتها يافندم متخفش هي محتاجه الراحه وعدم الاجهاد والادويه دي بس وحتبقى زي الفل
مروان بتعجب:حالتها ايه يادكتور هي عندها ايه ممكن تقولي
الدكتور بفرحه:الف مبروك يافندم المدام حامل وفي اول الشهر التاني كمان
حلت الصدمه على حنين ومروان كمان:حااااامل!!!
حنين بعصبيه:حامل ازاي يادكتور البهايم انت افحصها تاني واتأكد فورا
الدكتور:والله يامدام انا الي قدامي دي حامل وزي ماقولتلك كمان في اول الشهر التاني ولو مش متأكده عندك دكتور تاني يفحصها غيري السلام عليكم.. وخرج وسابهم
مروان من الصدمه مش عارفه يقول ايه بص على حنين الي عيونها اتملت دموع وقال:حنين انا حفهمك كل حاجه والله اسمعيني الاول بس
صاحت به حنين بدموع:اسمع ايه بعد الي سمعته دلوقتي انا مستحيل افضل هنا ثانيه كمان
خرجت وهي منهاره ومش عارفه تعمل ايه زهبت لغرفها واخدت شنطتها وفورا لمته هدومها كلها وخرجت لقت مروان في وشها
مروان بصدمه:حنين انت حتروحي فين طب اسمعيني الاول انا حشرحلك كل حاجه والله
حنين بانهيار:تشرحلى ايه بعد الي حصل الف مبروك ياحظابط حتبقى اب الف مبروك بس انا مش حفضل للحظه دي معاك علشان اباركلك
حنين بدموع:انا حبيتك اوي من اول مره سمعت صوتك حبيتك وعملت كل حاجه علشان ابقى معاك للنهايه وضحيت بكل حاجه احترمي ونفسي علشانك
حنين:وكمان استحملت انك اجوزت عليا تاني يوم جوازنا كل ده علشان بحبك بس دلوقتي انا قلبي اتكسر بسببك بعد الخبر ده مش قادره افضل معاك تاني وانا حمشي ومش حتشوف وشي تاني ابدا
“مروان صدم بشده وعلق الكلام في حلقه ولم يستطع التفوه بحرف من الصدمه ولم يفق سوى على صوت اغلاق الباب بعد خروج حنين من البيت
خرج بسرعه خلفها وليلحقها ولكن للاسف لم يجدها عاد لشقه مجدد ليعلم ماحدث منذ قليل”
دخل غرفها وعلى وجهه علامات الغضب وجدها تحاول النهوض للهروب اقترب منها وصفعها كف اوقعها ارض ثم امسك شعرها بقوه
مروان بغضب:ابن مين ده يابت ال**** انطقي والا حدفنك مكانك يازباله
فيروز بخوف:حقول حقول بس سيب شعري حيطلع في ايدك حرام عليك
ترك شعرها بقوه وقال:انطقي وعارفه لو كذبتي انا حعمل فيكي ايه ياروح امك حتشوفي الوش التاني لمروان المحمدي فاااهمه
اماله فيروز بخوف وقالت:انا انا حامل من زوجي والله انت نسيت اني اسجنت ظلم في قتل زوجي الي اهله هما السبب علشان بيكرهمني لفقو التهمه دي ليا وانا مظلومه والله
مروان بغضب:حنشوف ده بعدين يابت ال***
دلوقتي قدامي على القسم يازباله قدامي
واخدها ودخلها الحجز ورجع علطول لبيت حماته يسئل عن حنين
مروان:اهلا ياحماتي عامله ايه
حنان بقلق:الحمد لله يابني انا كويسه بس في حاجه حصلت حنين كويسه مش كده
مروان بصدمه:هي حنين مش عندك جوه؟!!
حنان بخوف:لا يابني مجتش هي بنتي فين مش عندك انت
مروان:اه عندي انا حمشي ومخافيش حنين كويسه سلام
خرج وتركها فورا وهو بيفكر حنكون حنين راحت فين غير بيت اهلها؟
وفي الاسكندريه في شقه هاديه وبسيطه **
حنين بدموع:شوفتي ياعمتي حظابط عمل فيا ايه انا بعد ماخرجت من عنده ورنيت عليكي علطول واجيت علشان مقدرش ارجع البيت وهو حيلاقيني هناك
عمتها سوسن:ياحبيبتي يابنتي متعيطيش هو الي ندل وميستهلكيش اصلا تعالى احضرلك الاكل وترتاحي كمان يضنايا
حنين:بس ياعمتي ارجوكي الفتره دي مش عاوزه حد يعرف اني عندك احسن يرجعوني ليه تاني
سوسن:لا متخافيش مش حقول لحد دلوقتي تعالى معايا علشان ترتاحي الاول بعدين كل شئ حيتحل ان شاء الله
وبعد مرور ٦ سنوات على ماحدث **
مروان فضل السنين دي كلها وهو بيحاول يوصل لحنين بس مقدرش وبعد ماعرفوا اهل حنين كمان حاولو يبعدوه عنها وميلقهاش ابدا وحالته ادمرت بعد ماسبته وحس قد ايه هو كان بيحبها ومش قادر يعيش من غيرها دلوقتي
وفي فله مروان **
دخل وشكله كله اتغير 180درجه من الحزن بس ليسا محافظ على جماله وشكله دخل لقى مامته زينب على السفره قرب وقعد جنبها بدون كلام
زينب بخزن:وحتفضل لحد امتي يابني باشكل ده عدى على الوضوع ٦سنين وانت على حالتك دي حاول تكمل حياتك وانساها
زينب:هي لو سامحتك كانت رجعت ليك تاني متدمرت نفسك كده وتقهرني عليك
مروان بحزن:مش قادر والله ياماما انساها مش قادر انا عرفت قد ايه انا بحبها بعد ماسبتني ومش لاقيها انا بحبها اوي وقلبي بيعشقها كمان مش بيحبها بس
زينب بدموع:ياحبيبي انا مقدره الي بتحس بيه بس مش حتفضل العمر كله باحاله دي انا عاوزه اطمن عليك قبل ماموت ياحبيبي
مروان بدموع:بعد الشر عنك ياست الكل بس صدقيني مش قادر انسها ابدا انا فضلت ادور عليها السنين دي كلها وليسا بدور ومش حيئس ابدا غير لما ترجع ليا تاني
وغصب عنه بدء يعيط وهو بيفتكرها ويفتكر جنانها معاه من الاول وزينب بتحاول تخفف عنه على قد ماتقدر
وتاني يوم في القسم **
“كان مروان قاعد وقدامه صورتهم سوي وهو بيفتكر زكرياتهم مع بعض من اول ماسمع صوتها في الفون لحد ماسبته في اخر يوم بألم ”
وفجئه دخل الرئيس بتاعه ووقف مروان باحترام ليه والقى التحيه
مروان:تمام يافندم شرفت حضرتك
رئيسه في الشغل:اتفضل يامقدم مروان انا اجيت ليك في مهمه وعارف محدش حيقدر يعملها غيرك علشان انت من امهر الظباط هنا
مروان:تمام يافندم ويارب اكون عند حسن ظن حضرتك دايما
رئيسه:تمام مهمتك تدريب الدفعه الجديده السنادي دي دفعه متوصي عليها من الوزير نفسه واجت من محافظه تاني علشان التدريب هنا بس
مروان:حاضر يافندم اكيد وانا حبذل جهدي كله معاهم باذن الله
رئيسه بفخر:وده الى متوقعه منك انا اجيت بنفسي علشان اعرفك على الظابط الاول على الدفعه دي وحيتدرب تحت ايدك انت من النهاردا
مروان:تمام حضرتك وده شرف ليا طبعا
رئيسه:تمام اتفضل ياحظرت الظابط اقدمك لرئيسك الجديد
دخلت بهيبه والقت التحيه:تمام يافندم وانا جاهزه فورا
رفع مروان نظره لها لينصدم وعيونه تتسع من الصدمه وقال بصوت عالى:حنيييين
كده النهايه عارفه ناهيتها بطريقه غربيه بس عاوز رئيكم في الروايه وهل نعمل جزء تاني والا بلاش وشكرا على التفاعل والمتابعه الروايه 💞💞💞