رواية عشق بيان البارت الأول
قومي يا اختي فزي بقينا الضهر البيت يضر*ب يقلب …
قومت بفزع ولقيت حماتي قدامي شديت البطانية عليا لاني كنت لابسة قميص نوم ..
بصيت جمبي ملقيتش عمر ….
-بتدوري علي مين يا حلوة …عمر راح شغله….يالا انتي كمان عشان تعملي شغلك تحت …كفاية اسبوع شهر عسل …
-شغل تحت ؟!
قولتها وانا ببلع ريقي فضحكت بسخرية وقالت:
-ايوة الشغل يا عينيا هو انتي فاكرة هتفضلي نايمة كده علطول …فزي يا بنت وقومي وبلاش دلع ماسخ البيت تحت عامل زي الزريبة ولا انتي عايزة تأكلي زي الجام*وسة وخلاص …اعملي بلقمتك ..
كلامها جر*حني من جوا …عيوني بدأت تدمع وجسمي بدأ يترعش وقولت:
-حاضر …حاضر …
قومت وانا حاسه بتعب في كل جسمي بس جيت علي نفسي وقومت اخدت دوش سريع وبعدين لبست ونزلت تحت …
كنا واقفة مبهوتة وانا شايفة الدنيا اللي متبهدلة…ده كأنه زر*يبة مش بيت …معقول هما عايشين كده ازاي حطيت ايدي علي راسي وانا بتأكد دلوقتي أن حياتي هنا مش هتكون سهلة ابدا ….
…..
شمرت أيدي وبدأت أرتب البيت وانضفه …وحماتي وبنتها كانوا بس قاعدين علي التلفزيون ….
وقفت وبصتلهم وقولت:
-هو مفيش حد هيساعدني ولا ايه ….
بصتلي حماتي وهي بتبتسم بسخرية وقالت :
-اومال حضرتك فايدتك ايه ….بنتي تعبانة وانا ست كبيرة مش قادرة علي الشغل …يالا عشان تحضري الغدا قبل ما عمر جوزك يجي …
حسيت بغض*ب الدنيا جوايا بس مرضتش اعمل مشاكل ….اتنازلت بس عشان خاطر عمر …بس للاسف مكنتش اعرف اني عشان اتنازلت مرة مطلوب مني أتنازل علطول …..
…..
بالليل بعد ما خلصت كنت مهدودة…كلمت عمر بهدوء اني تعبت وان أمه لازم تساعد شوية …
-انا بجد تعبت النهاردة يا عمر مامتك عد*متني العافية النهاردة. …..دي حتي مهانش عليها انها تخلي اختك تساعدني أنا شيلت الليلة لوحدي …
اتنهد عمر وهو بيحضني وقال:
-انا اسف يا بيان …اسف ليكي …بس دي امي مقدرش اتخ*انق معاها ولا اكلمها ….معلش خديها علي قد عقلها وانا هحاول اكلمها تهدي عليكي شوية …
ابتسمت وانا بحط ايديا حوالين وسطه وقولت :
-عشان خاطرك بس هتنازل …انا معنديش اغلي منك …
…..
مرت الايام والأسابيع وشهور كمان وانا اللي شايلة البيت فوق وتحت مرة أخته تساعدني وكتير لا …طبعا اتنازلت مرة …طبيعي أتنازل علطول …كانت حماتي قا*سية معايا احيانا بته*ينني بس اللي كان مصبرني هو عمر …عمر كان دايما بيطيب خاطري دايما …علطول بيعتذر وبيطلب مني استحمل …وانا عشان خاطره بس كنت بستحمل الإها*نة والقر*ف ده …كنت احيانا ادخل الحمام بس عشان ابكي …
….
بعد ما مر سنة تقريبا وانا متجوزة عمر من غير حمل وغير اني حسيت بتعب …قررنا نروح للدكتورة …
…..
-يعني ايه؟!مش هقدر ابقي ام …
قولتها بصدمة وصوتي مخ*نوق للدكتورة …مسك عمر أيدي وقال:
-اهدي يا حبيبتي …اهدي …
بصتلي الدكتورة وقالت:
-لا يا بيان اهدي …طبعا مش قصدي أن مفيش امل …بس انتي عندك مشكلة في المبايض …التهاب شديد شوية … وده شائع جدا وبيتعالج متقلقيش ممكن يأخد وقت المهم تصبري ….
…..
علي رغم أن الدكتورة طمنتني بس فضلت طول الطريق اعيط …
روحت البيت وطلعت علي شقتي علطول …وعمر بسبب نفسيتي وقف قدام أمه لأول مرة وقال اني مش هنزل حاليا …
….
مر اسبوعين وانا منتظمة علي الأدوية بس نفسيتي كانت في الأرض ….كنت بعيدة عن كل حاجة حتي عن عمر …كنت كئيبة معظم الوقت حتي عمر بطل يقرب مني كأنه مل ..
…
بس في يوم قررت افوق شوية …صحيت لقيت عمر راح الشغل …وقتها زعلت من نفسي ..زعلت أنه رغم أنه وقف جمبي بس انا بعدت عنه …قررت خلاص كفاية كده حزن أنا هاخد الأدوية واسيبها علي الله …
….
طلعت من الحمام وانا بنشف وشي بس صوت الزغاريط خلتني اقف في مكاني …معرفش ليه جسمي اترعش …نزلت بسرعة لقيت حماتي بتزعط وهي ماسكة منال بنت اختها ..
-فيه ايه ؟!
قولتها بصدمة …ابتسمت حماتي بشماتة وقالت:
-باركي لمنال يا بيان ..هتبقي ضرتك!
يتبع…