رواية تاج الجزء الثالث

رواية تاج الجزء الثالث

حكتيله ايه انتي بتهزري؟؟
اتنهدت بحزن وانا ببص لصاحبتي وبهز راسي بنفي
-لا مش بهزر
-قولتيله ايه ؟
بصيت قدامي واحنا ماشين ومروحين من الدرس
-قولتله الموضوع بس بطريقه غير مباشره
-ازاي مش فاهمه؟!
-يعني قولتله اني كنت معجبه بواحد واني كنت مفكره أنه بيبادلني نفس الشعور بس هو طلع مرتبط
-وهو قالك ايه؟
-قالي مش يمكن هو كمان كان معجب بيكي بس شاف انك مسترجله
-مسترجله؟؟
هزيت راسي وانا ببتسم بسخريه وببص لنفسي وبقولها بتريقه
-اه قالي كده
-بس انتي مش مسترجله انتي مفيش في رقتك ولا شياكتك ياتاج ازاي يقول كده بجد هو مبيشوفش!
مسحت دمعه نزلت من عيوني وانا بهز راسي بحزن :
-اللي مزعلني اني حكيت
-هو فهم أن الكلام عليه ؟

-معرفش بس اكيد فهم اي حد مكانه هيفهم
اتنهدت بحزن وهي بتمسك ايدي وبتبصلي بعتاب :
-مش عارفه اقولك ايه بس انتي غلطانه ياتاج مكانش المفروض تحكي
هزيت راسي بدموع وتأكيد :
-فعلا انا غلطانه وستين غلطانه كمان
-طب وناويه تعملي ايه؟
-ناويه ابعد
-مره واحده كده من غير اي مقدمات
-اكيد لا مش حابه أثبت اني كنت بحكي عنه هو لو بعدت هيفهم وش
-بالظبط
-ادعيلي انتي بس
-ربنا يريح قلبك وبالك ويعوضك خير يارب
-يااارب
روحت البيت اليوم ده وانا مقرره افوق لمذاكرتي واحاول انسي الموضوع وخصوصاً أن بدأ مستوايا يقل والمدرسين يشتكوا مني بعد ما كنت شاطره في اول السنه وبطلع من الاوائل !
اتنهدت تنهيده طويله وانا بسند ايدي علي سور البلكونه وبشرب بوق من فنجان القهوه اللي عملته عشان يساعدني على التفكير
بدأت وقتها افكر بعقلي شويه
لو كنت أطول اشيل قلبي عشان اقدر افكر كنت هعمل كده
حاولت انهي الصراع اللي قايم بين عضوين كل واحد فيهم بيفكر عكس التاني تماماً
حاولت اخلي العقل هو اللي ينتصر المره دي وبالفعل بعد مناهدات وبعد تفكير طويل وبعد صراع يطول شرحه قدر عقلي ينتصر علي قلبي اللي مبيجيش منه غير الوجع وبس
كانت فتره صعبه حاولت فيها ابعد بكل الطرق وفي الحقيقه هو ساعدني علي كده من بعد ما بقي يختفي ويفضل بالايام ميكلمنيش
وقتها بس قدرت اعرف أن مشاعري وصلت حتي لو بطريقه غير مباشره لكنها في النهايه وصلت وبكل أسف بُعده يدل انها اترفضت
مكنتش زعلانه علي رفضه لمشاعري أو استهوانه بيها قد ما كنت زعلانه علي نفسي وعلي وقت كبير جدا ضيعته مع شخص ميستاهلش قلبي ولا حبي
يمكن كانت تجربه قاسيه شويه لكنها كانت بمثابه درس ليا قدرت استفاد منه اني مضيعش وقت تاني مع شخص غامض مشاعره مش واضحه من البدايه
كنت لسه صغيره في فتره المراهقه ومتخبطه ومشاعري هي اللي موجهاني
لكن التجارب والايام والدقائق أو حتي الثواني اللي بتمر علينا بتعلم الواحد وتخليه ينضج ويكبر عمر فوق عمره
فات شهر كامل حاولت بكل ما املك ادوس علي قلبي وابعد
البعد عن الطريق الغلط كان انسب حل

حل ينقذ قلبي ،مشاعري ،كرامتي ونفسي
منكرش اني كل فتره كنت بدخل أكلمه وهو كذلك
منكرش أبداً أن كان لسه في بصيص أمل جوايا وخاصه من بعد ما عرفت أنه مبقاش مرتبط
كنت ما بين نارين القرب أو البعد
مكنتش عارفه اخد قرار يرضي قلبي وعقلي
قلبي عايز قربه
عقلي رافض بكل ما يملك !
وكأن عمرو حسن بيوصفي في جمله من أشعاره
فيه نُص بتاع ” نغز كرامتك ” مابقاش طايقه
أما النص اللي بتاع ” قلبك ” فـ ده لسه معاه
عدت فتره الامتحانات علي خير
وفي الحقيقه انا في الفتره الاخيره مكنتش بنام من كتر التوتر والخوف
كنت بذاكر وبجتهد وبحاول اشيل الموضوع من دماغي
كان كل يوم يدخل يسألني عملتي ايه وكنت برد علي قد الكلمه واقفل
لحد ما فضلت بالايام متكلمش وهو كمان وديه كانت اكتر خطوه صح عملتها في حياتي
ظهرت النتيجه ونجحت بتقدير كويس وقدمت علي كليه تجاره ودخلتها
-ياااااه أخيراً بقي دخلت الكليه وهخربها
اختي بتريقه :
-اوماااااال

-لا لا احباط مبحبش
-بصي ياحبي انا هسيبك تتفاجئ هتنبهري في الكليه صدقيني
-مش عارفه ليه خوفت بس ولو ولوووو لو مسحوا بيا بلاط المدرج مش هحن لايام الثانويه الهباب دي تاني
-هتنبهري
وفعلا وقد كان انبهرت والكليه مسحت بيا بلاط المدرج بس حصل خير ولا يهزني انا اصلا استرونج جدا و….
-مالك يابنتي بتعيطي ليه
بصيت لماما وانا بقولها بعصبيه :
-انا زهقت اتخنقت مش طايقه نفسي
انا عايز اتستت عايزه اعمل لجوزي قره عيني رز وملوخيه
-طب بمناسبه الرز والملوخيه في عريس متقدملك
قومت من علي الكتاب وانا بقول بهزار :
-ايه ده اوف اوف اقفل تاني ياساتر يارب
-الله مش كنتي من ثواني عايزه تعملي رز وملوخيه ؟؟
-بصراحه مكنتش متخيله أن الموضوع يتحقق بالسرعه ديه
-طب بجد انا مش بهزر في عريس متقدملك
اتنهدت وانا ببصلها بجديه :
-مين ياماما ؟

-محسن ابن صاحب ابوكي
اتنفضت من مكاني بعصبيه :
-هو مبيزهقش الراجل ده هو وابنه مش اتقدم وانا في ثانوي ورفضت
-بس احنا مرفضناش مباشره احنا قولنا للراجل انك في ثانوي ومش بتفكري دلوقتي في الموضوع
-والله وده ملفتش نظره لحاجه ؟
-انا مش فاهمه رافضه ليه الولد كويس ومحترم ومتعلم ومفيش اي عيب فيه
-مش مرتحاله ياستي هو الجواز بالعافيه
بصتلي بغيظ :
-ايه لسه مستنيه يجي يتقدملك
-هو مين ده ؟
-نوح ،لسه مستنياه
رديت بعصبيه والدموع بتلمع في عيني :
-انا مش مستنيه حد
-اه متستنيش عشان انتي اصلا مش في باله ولا بيحبك
-عارفه مش محتاجه تعرفيني

-انا مش هغصبك علي حاجه بس انتي كده بتضيعي فرص ولسه هتضيعي عشان اوهام في دماغك
قالت كلامها وخرجت من اوضتي وانا ببص لآثرها ومن جوايا بسأل نفسي بحيره
هو انا رفضت ليه العريس ؟
هو فعلا شخص مناسب اي بنت تتمناه
لكن البنت ديه مش أنا
اكيد هيلاقي البنت اللي تقبل بيه بكل رضا
مرفضتش عشان لسه مستنيه زي ما ماما فاكره
انا بس رفضت لاني فعلا مش برتاح للشخص ده من زمان من وقت ما كنا صغيرين
بس مقدرش أنكر أن كان جوايا امل ولو واحد في الميه أن نوح يفكر فيا في يوم
-اوباااااا ايه الجمال ده
بصيتلها وانا بفرك ايدي وبسألها بتوتر :
-بجد شكلي حلو ؟
-اوي بجد
اخدت نفس طويل وانا ببتسم ابتسامه مهزوزه وببص في المرايه علي الفستان اللي كنت لبساه والميك اب اللي عملته بمناسبه فرح بنت عمتي واللي هو بالتأكيد موجود فيه
كنت بقالي فتره كبيره جدا مشوفتهوش ولا كلمته

وفي الحقيقه كانت فتره كفيله تنسيني وتعلمني الجفا
كانت فتره كفيله تعرفني أن لو كان بيحبني أو شاريني مكانش ارتبط بغيري
كفيله تخليني أعترف أن مفيش شخص ممكن يحب شخص بالعافيه
كفيله تخليني انضج واكبر عمر فوق عمري واخد حذري اوووووي من اللي جاي
روحنا الفرح وكان كل اللي يشوفني يتفاجأ!
بنت عمي بانبهار وهي بتحضني :
كبرنا واحلوينا
-حبيبي تسلميلي يارب
عمي وهو بيحضني:
-عقبال ما نفرح بيكي
-ربنا يخليك ياعمو عقبال نوح الاول
-مين بيجيب في سيرتي ؟
لفيت وقلبي بيدق بتوتر اول ما سمعت صوته
-ا ازيك يانوح
سلم عليا وهو بيبصلي بأعجاب :
-ايه الجمال ده

حطيت وشي في الأرض بأحراج :
-تسلم ربنا يخليك
-عقبالك ياقمر
رديت بهزار:
-لا ياعم انت الاول
-ياستي ماشي شوفيلي عروسه وانا معاكي
ضحكت علي كلامه من غير ما انطق حرف وبعدها انسحبت وبدأت اندمج مع العيله وكل فتره المحه واقف في ركن بعيد ومركز معايا
لكن في الحقيقه !
لاول مره تركيزه ونظراته متفرحنيش
عارفين ليه
اصل هو من زمان بيعمل كده
من زمان نظراته مُزيفه أو حتي اعجاب لكن من بعيد لبعيد
هو اصلا شخص مش عارف هو عايز ايه

وانا مكانش ينفع أفضل قاعده ومستنيه ومعلقه نفسي بأوهام
من اليوم ده وانا اقدر اقول ان “نوح” انتهي من حياتي وللأبد
هو اصلا من البدايه مكانش ينفع يدخلها لكن الإنسان لحد ما يموت هيفضل يجرب ويتعلم
وفي يوم كنت قاعده في اوضتي فاتحه الواتس وفجأه جاتلي ماسدج من رقم غريب
-مساء الخير ياتاج ازيك
-الحمد لله مين ؟
-انا عمرو معاكي في الكليه في سنه رابعه
-ايوه حضرتك اتفضل
-بصي بصراحه من غير لف ودوران انا شوفتك اكتر من مره في الكليه ومعجب بيكي وبأخلاقك وكنت حابب يعني لو تديني فرصه نتعرف علي بعض ولو في قبول أن شاء الله هجيب اهلي ونيجي نتقدم علي طول

يتبع..الجزاء الرابع 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top