Just another News 188 Media Sites site

رواية اتجــ..وزت بلطــجــ..ــي الجزء الثاني و الأخير بقلم روان أحمد

[sc name=”ad1″ ][/sc]

رواية اتجــ..وزت بلطــجــ..ــي الجزء الثاني و الأخير بقلم روان أحمد

[sc name=”ad2″ ][/sc]

[sc name=”ad3″ ][/sc]

اتجاهلت كلمه حببتى اللى رشقت قلبى دى ودخلت عملت اتنين شاى وطلعت قعدت جنبه .
ـ اتنحنحت بهدوء وقولت : فهد انا نفسى انك ترجع لربنا وتبعد عن السكه دى لان اخرتها وحشه وكدا ولا هتكون كسبت دنيا ولا اخره .
ـ حط ايده فى ايدى وقال بهدوء : انا كمان نفسى ابعد عن دا كله .
ابتسمت وقولت :ان شاء الله .
عدى كام يوم كل يوم بعلمه حاجه جديده .
“تالت يوم”.
ـ قومت وقولت : هو احنا هنفضل هنا كتير .
ـ قام وقال هغسل وشى وهروحك بيتك .
ـ اتكلمت بتسرع : وانت هتروح فين .

[sc name=”ad4″ ][/sc]

ـ ابتسم وقال هروح بيتى انا كمان .
زعلت مش عارفه ليه يمكن كنت عايزه اعيش معاه واوجهه لطريق الصح والنور اكتر …
هزيت راسى بهدوء ومشينا من المكان روحت البيت وهو كمان دخل بيته .
بابا كان قالب عليا الدنيا حكيتله اللى حصل كان هيبلغ البوليس وازاى يتجوزنى و السكر على عليه اديته علاجه بسرعه وحاولت اهديه .
عدى شهرين وكانوا من اصعب شهرين عدوا عليا …
كنت كل يوم بستنى اسمع عنه اى اخبار بس الغريبه محدش قال عنه خبر وحش بالعكس الناس بقت بتحكى انه بقا يصلى فى الجامع وبقا محترم فرحت بالخبر دا جدا .

[sc name=”ad5″ ][/sc]

” بابا قالى ان فهد جاى النهارده “.
استغربت ان بابا هادى كدا ومش متعصب .
ـ جيه وقعد مع بابا سمعت بابا بينادى عليا طلعت ليهم شفته واول لما شفته قلبى اتحرك من الفرحه وهو قابلنى بابتسامته الهاديه وايه اللبس المحترم دا وغير تسريحه شعره وبقا راجل بمعنى الكلمه …
روحت سلمت عليه بابا قال بمزاح : ماتسلم على مراتك ولا بتتكسف منها .
ـ بصيت لبابا باستغراب فبابا قال : فهد جيه من شهرين وكان بيحاول انى اقعد واكلمه قعدت معاه حكالى وعرفنى كل حاجه ووعدنى انه هيتغير وهيبقى احسن وهـيكتب كتابكوا تانى علشان يبقى بموافقتى المره دى وانه هيشتغل ويسعى ويكون نفسه من جديد ويجهز شقتكوا وهتتجوزوا وبعدين انا وافقت علشان كنت بسمعك كل يوم بتدعيله فى صلاتك بالهدايه وان ربنا يصلح حاله علشان انك بتحبيه وعايزاه احسن فقولت علشان خاطر عيون مونه الحلوين اديله فرصه تانيه .

[sc name=”ad6” ][/sc]

ـ اتكسفت لما بصيت لقيت فهد بيبص لى وفرحان ومبتسم
بصيت فى الارض من كسوفى ..
بابا قام وسابنا قاعدين لوحدنا عقبال لما المأذون يجى .
ـ اتكلمت : انا فرحانه ان ربنا استجاب دعواتى وهتبقى احسن من الاول .
ـ ابتسم وقال : وانا فرحان ان ربنا جعل حبك فى قلبى علشان اعمل كل دا علشان افوق وارجعله عن اللى انا كنت فيه وانك بقيتى من نصيبى .
“كان قلبى كالمنزل المهجور عندما سكنته اعدت الحياه بداخله ?”
Rawan Ahmed
لـ روان احمد.
تـمت ?
رأيكم ?

[sc name=”ad4″ ][/sc]

[sc name=”ad1″ ][/sc]

رواية اتجــ..وزت بلطــجــ..ــي الجزء الثاني و الأخير بقلم روان أحمد

[sc name=”ad2″ ][/sc]

[sc name=”ad3″ ][/sc]

اتجاهلت كلمه حببتى اللى رشقت قلبى دى ودخلت عملت اتنين شاى وطلعت قعدت جنبه .
ـ اتنحنحت بهدوء وقولت : فهد انا نفسى انك ترجع لربنا وتبعد عن السكه دى لان اخرتها وحشه وكدا ولا هتكون كسبت دنيا ولا اخره .
ـ حط ايده فى ايدى وقال بهدوء : انا كمان نفسى ابعد عن دا كله .
ابتسمت وقولت :ان شاء الله .
عدى كام يوم كل يوم بعلمه حاجه جديده .
“تالت يوم”.
ـ قومت وقولت : هو احنا هنفضل هنا كتير .
ـ قام وقال هغسل وشى وهروحك بيتك .
ـ اتكلمت بتسرع : وانت هتروح فين .

[sc name=”ad4″ ][/sc]

ـ ابتسم وقال هروح بيتى انا كمان .
زعلت مش عارفه ليه يمكن كنت عايزه اعيش معاه واوجهه لطريق الصح والنور اكتر …
هزيت راسى بهدوء ومشينا من المكان روحت البيت وهو كمان دخل بيته .
بابا كان قالب عليا الدنيا حكيتله اللى حصل كان هيبلغ البوليس وازاى يتجوزنى و السكر على عليه اديته علاجه بسرعه وحاولت اهديه .
عدى شهرين وكانوا من اصعب شهرين عدوا عليا …
كنت كل يوم بستنى اسمع عنه اى اخبار بس الغريبه محدش قال عنه خبر وحش بالعكس الناس بقت بتحكى انه بقا يصلى فى الجامع وبقا محترم فرحت بالخبر دا جدا .

[sc name=”ad5″ ][/sc]

” بابا قالى ان فهد جاى النهارده “.
استغربت ان بابا هادى كدا ومش متعصب .
ـ جيه وقعد مع بابا سمعت بابا بينادى عليا طلعت ليهم شفته واول لما شفته قلبى اتحرك من الفرحه وهو قابلنى بابتسامته الهاديه وايه اللبس المحترم دا وغير تسريحه شعره وبقا راجل بمعنى الكلمه …
روحت سلمت عليه بابا قال بمزاح : ماتسلم على مراتك ولا بتتكسف منها .
ـ بصيت لبابا باستغراب فبابا قال : فهد جيه من شهرين وكان بيحاول انى اقعد واكلمه قعدت معاه حكالى وعرفنى كل حاجه ووعدنى انه هيتغير وهيبقى احسن وهـيكتب كتابكوا تانى علشان يبقى بموافقتى المره دى وانه هيشتغل ويسعى ويكون نفسه من جديد ويجهز شقتكوا وهتتجوزوا وبعدين انا وافقت علشان كنت بسمعك كل يوم بتدعيله فى صلاتك بالهدايه وان ربنا يصلح حاله علشان انك بتحبيه وعايزاه احسن فقولت علشان خاطر عيون مونه الحلوين اديله فرصه تانيه .

[sc name=”ad6” ][/sc]

ـ اتكسفت لما بصيت لقيت فهد بيبص لى وفرحان ومبتسم
بصيت فى الارض من كسوفى ..
بابا قام وسابنا قاعدين لوحدنا عقبال لما المأذون يجى .
ـ اتكلمت : انا فرحانه ان ربنا استجاب دعواتى وهتبقى احسن من الاول .
ـ ابتسم وقال : وانا فرحان ان ربنا جعل حبك فى قلبى علشان اعمل كل دا علشان افوق وارجعله عن اللى انا كنت فيه وانك بقيتى من نصيبى .
“كان قلبى كالمنزل المهجور عندما سكنته اعدت الحياه بداخله ?”
Rawan Ahmed
لـ روان احمد.
تـمت ?
رأيكم ?

[sc name=”ad4″ ][/sc]

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *