رواية الجواز بسبب الميراث

حسين _ وهو عرف منين أنها هنا وازاي تسيبي ياخدها متصلتيش بيا ليه 

سماح _ والله رنيت عليك كتير وموبيلك كان 

مقفول 

حسين _ انا هروح اشوفها ل يعمل فيها حاجه 

وبعدها راحت سماح البيت 

سهير _ اي يا سماح ازاي تسيبي الشغل وتيجي

هو فيه حاجه حصلت ولا اي 

سماح _ عارفه يا امي لو عرفت ان انتي السبب 

في اللي حصل ده عمل اي انتي روحتي ل سعيد 

صح 

سهير _ طبعا روحت وقولت ليه يا بت هو 

انتي هتفضلي هبله لحد أمتي لازم تتنصحي انا عملت ده علشانك علشان حسين يشوفك 

سماح _ ازاي يا امي تعملي كده حـrام عليكي. والله حسين عمره ما هيبص ليا لو البت دي 

جرا ليها حاجه ذنبها هيكون في رقبتك انتي.

سهير & ذنبي ليه حد قالها تعمل حاجه غلط 

هو فيه بنت محترمه تبقي موجوده ما راجل 

غريب لوحدهم ف فيلا زي دي 

سماح _ هو انتي شايفه نفسك بتقولي ايه ما انا على نفس الراجل لوحدي

سهير _ تربيتك تربيتها وخلصي بقى في الحوار ده اللي حصل حصل خلاص 

سماح _ هو انت فاكره حسين هيخليني اقدر اشتغل عنده تاني بعد اللي حصل ده ده اكيد هيمشيني 

سهير _ هو انتي مالك هو انتي قولتي حاجه

المهم بس عايزين نعرف دلوقتي سعيد عمل معاها ايه ده لو راجل بجد يغسل شرفه بايدو 

وفي بيت خالتي دخلت أنا وسعيد وهو بيقول 

سعيد _ قلت تاني ماشيه  على حل شعرك ورايحه تقعدي في بيت راجل غريب 

سعاد _ الراجل الغريب ده احسن من القريب اللي رميني في الشارع يوم صباحياتي علشان الناس تتكلم عليها، وفي الوقت ده خرجت 

حماتي من الاوضه وقالت 

الخاله _ لا والله هو انتي ليكي عين كمان تتكلمي طول عمرك بجحه زي امك 

سعاد _ اوعي تجيبي سيره امي على لسانك اللهم احسن منك بكتير وانت لو راجل

تطلقني 

سعيد _ عايزه تطلقي مني علشان تروحي تتجوزيه ده بعينك وهتدخلي الاوضه دي مش هتخرجي منها خالص  ،  وفي الوقت ده دخل حسين وقال 

حسين _ هو انت فاكر ان انت اللي بتعمله ده اسمها رجوله في حد يعمل في بنت خالته كده

سعيد _ انت ايه اللي دخلك هنا اصلا امشي اطلع بره 

الحما _ علشان تعرف ان كانت في حاجه بيني وبينها ايه اللي جابك هنا ياحسين بيه مش خلاص مش انت سبت البلد ومشيت 

حسين _كلنا عارفين سعاد  وعارفين ادابها واخلاقها وانا اللي مش قاعد في البلد اقدر اقول  من بنت دي عمرها ما تعمل حاجه غلط

سعيد _ امشي اطلع بره وسيبنا في  حلنا بقى يا اخي حـrام عليك انت السبب في كل ده 

سعاد _ لا مش هو السبب اطلق منك مش عايزه اعيش معاك تاني ولقيت حماتي اخدتني

من ايدي  وقالت 

الحما _ ادخلي جوه يا قليله الربيا لو ما كانتش امك عرفت تربيكي انا هربيكي 

وبعدها دخلت جوا 

حسين _ مش هتفضل هنا في البيت كثير وهتسيب البيت ده وتمشي رجعلك تاني يا سعيد 

وبعدها مشي وراح بيت ماما 

الام _ انت مين يا ابني وعايز ايه

حسين _ انا حسين وعايزه اتكلم معاكي في حوار وبعدها قال ل  ماما على كل حاجه

الام _ هو انت جاي دلوقتي بقى علشان خاطر اقولك  يا حـrام بنتي غلبانه ولازم ادي البيت  لاختي علشان ارجع  بنتي ايه العمل في نفسها كده  

حسين _ انا عارف ان هي كانت بس هي ندمان على اللي هي عملته ده وانتي لازم تقفي جنبها

الام _ انا بنتي خلاص راحت بعد اذنك انا مضطر اقفل الباب وبعدها قفلت الباب وفضلت تعي@ط 

وبعدها بيومين راح ليها سمير جارها 

الام _ سمير خير في حاجه ولا ايه

سمير _ بصراحه كده انا لقيتك قافله بيت مامتك وقاعده هنا على طول انا جاي اعرض عليكي مليون جنيه وتبيعي البيت

الام _ معقوله بمبلغ كبير جدا على البيت وانت ليه عايز تشتريه ما انت كده كده عندك بدل البيت اثنين 

سمير _ بصراحه كده بيت مامتك عاجبني من زمان واتمنى ان انتي ما ترفضيش

الام _ انا والله ما كنت ناويه البيع البيت ده خالص بس حصل بسبب ومشاكل كثير وما بقتش عايزاه خلاص ماشي انا موافقه 

سمير _ خلاص بكره نروح الشهر العقاري وتبيعي ليا البيت وهديكي الفلوس على طول 

الام _ خلاص ماشي اللي تشوفه بس مش عايزه حد يعرف دلوقتي ان انا هبيع البيت لما تبقى تاخده تبقى بتعمل فيه اللي انت عايزه وتقول للي  اللي انت عايزو 

سمير _ والله كنت لسه هقولك نفس الكلام خلاص ماشي بعد اذنك بقى وبعدها مشي 

راح ل حسين بيته 

حسين _ ايه عملت ايه اوعى تقولي ان هي رفضت تبيع البيت 

سمير _ ترفض ايه يا بيه ده المبلغ كبير جدا انا بصراحه مستخسر المبلغ الكبير ده في البيت 

حسين _ مش خساره في سعاد بصراحه البنت طيبه جدا وصعبان عليا ان انا اسيبها في بيت سعيد 

سمير _ والله طلعت طيب زي جدك جدك برده كان بيعمل كده كان بيحب يساعد الناس ويقف جنبهم، المهم احنا اتفقنا بكره نروح الشهر 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top