رواية صاحبتي ضرتي كاملة جميع الفصول بقلم همس كاتبة

روحت افتح الباب اشوف مين

قولت : انتي

close

ايمان : ايوة انا عايزة اتكلم معاكي

دخلت و قعدت

و طلعت عبلة و ادتهالي

فتحتها و لقيت دبلة شريف

سرحت فيها شوية و بعدين رجعتها للعلبة تاني و خلعت دبلتي و حطيتها بيها

قولت : هو الي اشتراها ترجعله

ايمان : ندى ماما وبابا حطو نفسهم بكفة و انتي بكفة و خيرو شريف ، و طبعا شريف اختار اهله و طلب مني اقولك تسامحيه

قولت بهدوء : انا مش زعلانة منه بس كنت اتمنى لو هو جيه و قالي الكلام ده

ايمان : هو مالهوش عين يكلمك ، و زعلان اوي و على فكرة هو سافر لالمانيا و قال هيستقر هناك

قولت : ربنا يسهله

ايمان : ندى انا مش بكرهك و لا ماما بتكرهك احنا كل همنا مصلحة اخويا يعني انتي عارفة اخويا اعزب ولا عمره فكر في بنت يوما يجي يتجوز يتجوز مطلقة و عندها بنات

قولت : لا طبعا من حقه يتجوز بنت بنوت بس ربنا خلق لينا عقل و اخوكي عنده عقل يفكر مش محتاج ليكي و لمامتك تفكرو مكانه

فاكرين اني هتصدم و ازعل ، لا ابدا بالعكس ما فيش صدمة اكبر من مو.ت بنتي ، زي ما تقولو تعودت على الصدمات و بقا عندي مناعة ، زهقت من الزعل

بس يمكن اكتر حاجة استغربتها بجد انه شريف كان ضعيف الشخصية قدام اهله ، او يمكن لانه بيحترمهم عمل كده ، و يمكن لانه ما حبنيش كفاية

مش عارفة ليه حسيت نفسي ارتحت بعد فسخ الخطوبة و كأني مش قادرة اتقبله

بعد وقت

لاقيت طنط ندى قدامي

طنط ندط : في ايه من كان هنا

قولت : دي ايمان اخت شريف

طنط ندى : بجد ، في اخبار عن شريف

قولت : اه هاجر المانيا و جت اخته خدت الدبلة

طنط ندى بصدمة : نعم يختي

و بعدها زعقت و قالت : يا لهوتييييييي ، يا ميلة بختك يا ندى

قولت و انا بهديها : كفاية يا طنط ، فضحتينا، ايه يعني خلاص راح عنه ما جيه

المساء

رجع بابا

طنط ندى قالتله الي حصل و انها مستغرباني مش زعلانة

بابا : تعالي يا ندى عايز اكلمك

قولت : ايه يا بابا في ايه

بابا : صحيح شريف فسخ الخطوبة

قولت ؛ اه يا بابا

بابا : ليه يعمل كدة

قولت : ببساطة هو اختار اهله

بابا : كنت فاكره راجل و هيصونك

قولت : مهو فعلا راجل يا بابا و الي عمله ده حاجة كويسة

بابا : يكسر قلب بنات الناس حاجة كويسة

قولت : مهو غلطان من البداية ليه ما قالش لأهله من اول يوم ، و بعدين يا بابا هو اختارهم ، تخيل يجيب لمامته في اخر عمرها كنة هي مش طايقاها و تعيش مقهورة منها ، بالعكس ده سمع كلامها و الي مالوش خير في اهله ما لهوش خير بالدنيا كلها ، و بعدين شريف وقف جنبي و ساعدني اطلع من الي انا فيه و كان دافع ليا عشان اذاكر و ابقى قوية

بابا : عايزة تقنعيني انك مش زعلانة

قولت : لا يا بابا بس انا بفهمك عشان ما تظلمش شريف ، يا بابا انا لو يرجع فيا الزمن قبل ما اتجوز سعيد كان عمري ما تجوزته و كان سمعت كلامك

بابا : منتي سمعتي كلامي و اتخطبتي لشريف و اهو شايفة الحال

قولت بضحك : شكله ده حظي

دخلت علينا طنط ندى

وقالت : اقطع دراعي لو ما كانش عمل ، ليكون حد سقاكي حاجة صفرا ولا عملك عمل ورماه بالترعة

قولت بضحك : ايه الكلام ده يا طنط

بابا : كفاية خزعبلات يا ام فارس

طنط ندى : يا راجل خلينا ناخدها للشيخ ابو زهرة يقرأ عليها و يفكلها العمل

قولت بضحك : كفاية يا طنط انا فصلت

بابا : بس بقا ام فارس

طنط ندى : الحق عليا عايزة افيدك

بعد شوية

ايسل : مامي انا تعبانة

خوفت اوي اوي و بدأت اتنفس بسرعة روحت ليها و قولت بر.عب : مالك مالك يا نور عنيا تعبانة من ايه

ايسل : بطني بتوجعني اوي

يتبببببببببببببببببع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top