رواية برنسيسات (كامله)

البارت التاسع

???????????

close

أم أنور راحت حكت لبناتها كل اللي حصل هناك وكلهم بقوا مصدومين ومش عارفين يقولولها ايه وفجأة أم أنور حطت إيدها علي قلبها وبقت تقول أااااااه أاااااأه قلبي ووقعت في الأرض ……
…جوزها وبناتها كلهم جريوا عليها ونقلوها عالمستسفي لكن للأسف الشديد علي ماوصلوا المستشفي ماقدروش يلحقئوها والدكاترة بلغوهم إنها خلاص ماتت نتيجة سكتة قلبية حادة ….
… طبعاً كانت الصدمة علي جوزها وبناتها شديدة ووقتها فضلوا يصرخوا ويقولوا أاااااه أاااااه ماااااااماااااااا ودخلوا في حالة هيستريا …..

 

…في الفيلا عند أنور ومراته كانوا لسه نايمين وصحيوا عالفون بتاع أنور وهو شغال رن رن مش راضي يسكت ولا يبطل لحد مامراته صحيت من النوم وبقت تقوله بدلع ورخامة وتقل دم :
” يووووه يووووه صبحنا عالصبح بقي أنور أنور قوم رد عالزفت ده شوف مين أنا مش عارفة والله ده مين قليل الذوق ده اللي صابح يقلق الناس النائمة من صباح ربنا أووووووف ”
_ أنور : خلاص يامي بقي هرد عليه اهوه
اصطبحي وقولي ياصبح …..
…وبالفعل رد أنور عالفون وللأسف الشديد كان أصعب خبر في حياته سمعه وقتها وصحي من نومه عليه لما قالوله إن أمه ماتت وقتها مابقاش مصدق اللي بيسمعه وبقي يقول :
” يعني ايه اللي بسمعه ده أكيد فيه حاجة غلط
مش معقول وهما أكدوا ليه أكتر إن أمه فعلا ماتت وهتندفن خلاص ”
….أنور وقتها رمي الفون من إيده وقال لمي بكل عصبية وحاسس بالذنب وعارف إن هو ومي سبب موت أمه :
” مبسوطة ياست مي عاجبك كده أمي ماتت ماتت وهي زعلانة مني ماتت وهي غضبانة عليا ماتت بسببي أنا وأنتي ارتاحتي ياست مي “

 

 

_مي بكل بجاحة ولاشاغلها أصلا ردت وقالتله :
” والله ده عمرها وكده كده كانت هتموت سواء بسببنا ولامش بسببنا أنتا ياخويا هتشيلني ذنبها ولاايه وبعدين هي كانت صغيرة ولا لسه صبية
في العشرين ”
…أنور راح ضربها قلمين علي وشها ورا بعض ….
…مي وقتها صرخت بصوت عالي وقالتله :
” أااااااه أااااااه أنتا أتجننت يا أنور
ولا جرا حاجة في عقلك بتضربني أنا ”
_ أنور : أيوة بضربك وبعدين ده أنا مش إتجننت بالعكس ده أنا عقلت أنا لا يمكن أعيش معاكي
لحظة بعد النهاردة أنتي يامدام …..
…ولسه أنور ماكملش الكلمة راحت مي قالتله :
” هااااااااا عاوز تقولها قولها عاوز تطلقني طلقني بس اعرف إني مش هسيبك ولا هرحمك ومش أنا بس أنتا ناسي المعلم الكبير ورجالته اللي احنا شغالين معاهم ورقبتنا تحت رجليهم واعرف كمان إنك معانا في تجارة المخدرات والسلاح يعني دخول الحمام مش زي خروجه وممكن تروح ورا الشمس وأنتا عارف إزاي يعني فخلينا مع بعض كده كويسين مش أخرتها تعمل فيا كده بعد ما أنا اللي نشلتلك من الفقر اللي كنت فيه وخليتك بيه وغني ومعاك فلوس بس صحيح ده أنا نسيت هي عادتك ولاهتشتريها إنك تتطلق كل ست تتجوزها بعد ماتعيش معاها وهي تعيش معاك كام سنة وترميها زي ماعملت مع مراتك أم ولادك كده سهل تعمله معايا عادي يعني ”
_ أنور : ماهو كل ده كان علشانك برضه طلقتها علشان خاطرك بس ربنا عاقبني اهوه ….
…وراح أنور لبس ونزل يجري عالمستسفي
علشان يشوف أبوه وإخواته ويدفن أمه …

 

…مي وقتها استحلفتله وقالت : وربنا يا أنور لادفعك تمن القلمين دول غالي أوي وبعدين قال عاوز يطلقني قال مسكين ياعين أمه الله يرحمها مايعرفش إن المعلم الكبير ورجالته ماسكين علينا وعليه ورق وصور وفيديوهات وهو بيتاجر في المخدرات والسلاح علشان برضه كنت أنا وهما عاملين حساب الوقت ده وبنحب نأمن نفسنا دائما ماهو :
“يانعيش عيشة فل، يانموت احنا الكل ”
زي ما بيقولوا :
“وكلنا في الهوا سوا “….
أنور كان وصل المستشفي لقي أبوه قاعد حزين في مكان لوحده علي جنب ولقي إخواته البنات كل واحدة فيهم بتصرخ ومنهارة وحالتهم صعبة ومش مستحملين موت أمهم ولا فراقها وعمالين شغالين عياط وصريخ ويقولوا : ” أااااااااه أااااااه ماااااااماااااااا سيبتينا ليه يامامااااااا أاااااااااه أاااه ”
….أنور جري عليهم علشان يحاول يهديهم لكن أول ماشافوه فضلوا يصرخوا أكتر ويضربوا فيه ويلوموا عليه إن هو اللي سبب موت أمه وبقوا يقولوله :
” منك لله يا أنور موتت أمنا أنتا والعقربة اللي اتجوزتها منك لله أااااااااه أاااااااه وهو بقي يحاول يهديهم لحد ماالدكاترة طلعوا أمهم وأنور راح خلص كل الورق وتصريح الدفنة وخدوها يدفنونها وكانت وقتها حاجة صعبة جداً والبنات حالتهم صعبة وحزانا ومش مبطلين عياط ولا صريخ والناس عمالة تهدي فيهم وأبو أنور كذلك الأمر مش بيتكلم ولا بيعمل أي حاجة وأنور حزين وحاسس بالذنب ومش مسامح نفسه ……

 

…هالة قعدة شغالة في المحل وبتشوف حالها لقت فونها بيرن عليها فشافته لقيتها مامتها فردت عليها ..
_ هالة : ألووووو ياماما عاملة ايه …..
_ أم هالة بصوت زعلان وحزين : أيوة ياهالة يابنتي الحمدلله احنا كلنا بخير ……
_ هالة بقلق من صوت مامتها ردت وقالتلها :
” ماما مال صوتك فيه حاجة ولا ايه بابا حصله حاجة ولا ياسين ولاهنا فيهم حاجة ”
_ أم هالة : لا ياحبيبتي ماتقلقيش كلنا بخير والله…
_ هالة : اومال مال صوتك زعلان ليه ياماما
وقعتي قلبي قوليلي فيه ايه ….
_ أم هالة : الحاجة أم أنور تعيشي أنتي وجهزي نفسك علشان لما ترجعي من الشغل نبقي نروح نعزي الراجل وبناته أو حاولي تيجي بدري شوية علشان نروح ونرجع بدري …..
_ هالة بزعل وحزن علي أم أنور لانها فعلا كانت كويسة معاها وبتعاملها زي بناتها ردت وقالت لمامتها :
” ياحول الله ياارب ربنا يرحمها ويصبر أبو أنور والبنات علي فراقها ياارب ماتت إزاي ياماما ”
_ أم هالة : سكتة قلبية حادة قالت أااه قلبي خدوها عالمستشفي كانت ماتت علي ماوصلت وجابوها ودفنوها ”
_ هالة : وأنتي عرفتي إزاي ومين اللي قالك …

_ أم هالة : سمعتهم بيندهوا عليها في الجامع اللي ورانا في السوق وعند صلاة الظهر كانوا رايحين بيها يدفنوها في المقابر وبيصلوا عليها في المسجد
اللي ندهوا عليها فيه ….
_ هالة : ربنا يرحمها ويرحم الجميع يااارب ويرحمنا جميعاً برحمته الواسعة أحياء وأموات عموماً هستأذن واجي بدري ونروح نعزيهم العزاء
واجب ولازم نعمل الواجب ….
_ أم هالة : ماشي يابنتي سلام ….
…وبالفعل لما صاحبة المحل جت هالة حكتلها اللي حصل واستاذنت منها وصاحبة المحل عزيتها
ووافقت تروح بدري علشان يلحقئوا العزاء
وروحت هالة وراحو العزاء …….

 

…في الفيلا عند مي :
..مي قعدة بتكلم المعلم الكبير اللي مشغلهم في المخدرات والسلاح وبتحكيله اللي حصل بينها
وبين أنور …..
_ مي : بقولك يامعلم سي أنور أمه ماتت كانت عندنا قبلها بليلة جتلنا هي وجوزها لما سمعوا وعرفوا إننا بنتاجر في المخدرات وطبعاً ماكانش عاجبها بس أنا ماسكتلهاش ومشيوا زعلانين وطبعاً كانت ليلتنا سودة أنا وأنور واتخانقنا ونمنا وصحينا الصبح علي خبر أمه إنها ماتت طبعاً من ساعتها سي أنور بقي نزل فيا ضرب بالأقلام وقال ماتت بسببنا وكان عاوز يرمي عليا يمين الطلاق لولا أنا اللي هددته وقولتله إن دخول الحمام مش زي خروجه ممكن نوديه
ورا الشمس ……
_ المعلم : الله ينور عليكي خليه كده مهدد وخايف يعملنا أي حاجة بس الخوف بقي لا يغدر بينا ويروح يبلغ عننا ويودينا كلنا في داهية ….
_ مي : لا ماتقلقش مايقدرش لانه هيكون هو
أولنا اللي هليبس الداهية أنتا ناسي إن إحنا متصورين صوت وصورة وهو أكترنا وكل السي
دي هات موجودة معايا في الحفظ والصون ……
_ المعلم : طب هاتيهم عندي هعينهم معايا عاللي عندي لأحسن يعطر فيهم ويأخدهم …..
يتبببببببببببع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top