رواية برنسيسات (كامله)

البارت الخامس

????????????

close

(((. اوعى تقولى .. انا جامد .. انا جدع .. انا راجل قوى .. سيبك من الكلام الفارغ دة .. مكانش حد غلب
مراتك هتلاحظ فورا التغيير .. هتقول دة خسع .. او مبقاش عنده رغبة فية
دة لو انت ما اتقفشتش اصلا .. ودى حاجة نادرة جدا
********
طيب اتقفشت .. تعمل ايه؟؟؟
الغالبية بينكروا ويتشالوا ويتحطوا ويتهموا الزوجة

بالوسوسة والشك والبارانويا

بلالالالالالالالالالالالالالالاش ))). نكمل _____________

في المستشفي عند هالة وأهلها :

 

…هالة لسه مافاقتش لكن واخدة مهدئات وتحت الملاحظة واطمنوا عليها وقدروا ينقذوا حياتها لأنها كان حصلها إنهيار عصبي حاد كان ممكن يأدي لهبوط حاد في الدورة الدموية من كتر الإنفعال والزعل
لكن إرادة ربنا وعلشان ليها عمر إن هما لحقئوها
علي طول وفي آخر لحظة والدكتور لما خلص كشف عليها وعملها اللازم خرج طمنهم عليها وقالهم إنها لسه نايمة لما خدتت مهدئات ومش هتفوق غير متأخر لكن حالتها استقرت …..
….أم هالة زعلانة وعمالة تعيط ومش بتعمل حاجة غير إنها شغالة دعا علي أنور بكل حاجة وحشة ….
…”ياسين وهنا ” أطفال صغيرين مش مدركين شئ من اللي حصل واللي بيحصل قدامهم غير إن مامتهم تعبانة وعاوزينها تخف وتقوم ليهم وتكون معاهم …..
…أبو هالة عمال يهدي في أم هالة ويقولها :
” كفاية بقي ياحاجة كده أنتي عمالة تدعي عليه كتيير الدعا هينقلب علينا احنا سيبيه لربنا وقولي : “حسبي الله ونعم الوكيل ”

 

“ربك بيدي العقوبات علي قد الظلمات”
_ أم هالة : اومال عاوزني اعمل ايه ادعيله ولا اسمي عليه بسلامته وهو سبب الغم اللي احنا فيه ده كله “ربك بيدي الدعا علي قد الظلمات”
وربنا يجعل كل دعايا ده من حده ومن نصيبه بحق حرقة القلب اللي سببها لبنتي واللي هي فيه ده دلوقتي وقلبي اللي محروق أكتر منها عليها وعلي طلاقها وعيالها دول اللي هتتبهدل بيهم لوحدها
وهو يروح يتجوز ويدلع ويعيش حياته ….
_أبو هالة : كله عند ربنا إهدي أنتي بس وارمي ورا ضهرك علشان حتي بنتك أما تفوق تشوفك كويسة ماتتعبش أكتر….
_ أم هالة : حاضر ياحاج يااارب كون معانا وصبرنا عاللي احنا فيه وقوم بنتي بالسلامة وطمني عليها وعوض عليها وعلي عيالها كل خير ياارب ……

 

….في البيت عند أنور وأهله :
..أنور مع أبوه وأمه بيحكيلهم اللي عاوز يعمله وبيتكلم معاهم ……
_ أنور : بقولك ايه يابا أنتا وأمي …..
_أبو أنور : خير عاوز تقول ايه يا سي أنور ….
_ أنور : كمان أسبوع إن شاءالله هجيب مي مراتي ونعلن جوازنا وتيجي شقتي وتعيش معايا وتبقي مراتي قدام الناس كلها

 

_ أم أنور بصدمة خبطت علي صدرها وقالت :
” يالهوي كمان أسبوع ده أنتا لسه مطلق مراتك امبارح عاوز الناس تأكل وشنا وبعدين ايه اللي خلاك تغير رأيك أكيد هي العقربة خطافة الرجالة اللي قالتلك كده صح ……
أنور : وبعدين معاكي بقي ياما أنتي بتكرهيها كده ليه استني حتي أما تعاشريها الأول وبعدين أنا مش بستأذنكم أنا خلاص وعدتها ولازم اوفي بوعدي معاها وصحيح أنا هروح اجيبها النهاردة تيجي تشوف الشقة وتختار فيها اللي هي عاوزاه واللي مش عاوزاه يتغير ويتعمله تعديل من حقها طبعاً ده بيتها يعني تختاره زي ماهي عاوزة لأنها هتعيش فيه ……
_ أبو أنور : أنتا اتجننت يابني ولاايه ولا مش مكفيك خراب البيوت اللي احنا فيه والناس اللي ضحكت علينا بس نقول ايه ماأنتا تعمل كده وأكتر من كده لأنكم متطلقين ودي ومخلصين في قعدة عرفية
احنا اخدنا حاجتنا وهالة وأهلها اخدوا حاجتهم لكن لو كانوا اشتكونا في المحاكم وبهدلونا واخدوا كل حاجة كان زمانك دلوقتي مش عارف ولا لاقي تتجوز ……
_ أم أنور : وبعدين هي العروسة المحروسة مراتك في السر خطافة الرجالة دي ياترا جايبة ايه إن شاءالله ولاجاية علي حاجتنا وخلاص ببلاش
يعني وأنتا هتكتبلها ايه شرطت عليك تكتب ايه هااااااا …..

 

_ أنور : هي هتجيب جهازها بتاعها هي برضه
وكانت باعت عفش جوزها علشان الزحمة عندها وكانت أحوالها علي قدها ومحتاجة فلوس وهي
مش عاوزة مني حاجة الصراحة غير القائمة
وخلاص والمؤخر مليووون جنيه وبس …..
_أم أنور : ياخبر أسود مليووون جنيه ليه تكونش “بنت بنوت” لسه دي واحدة مطلقة ومش عارفين أصلها من فصلها ولاعارفين ليها أهل ولاناس ولا ايه ومابتخلفش ومطلقة علشان الخلفة يعني مش هتخلفلك كمان ده احنا ماكتبنهمش لمراتك اللي كانت بنت وأول بختك ومخلفة منك وأهلها جنبنا وقريبين مننا وعارفين أصلهم من فصلهم وكانوا
ناس محترمين وولاد أصول ….
_ أنور : اما بقولك ايه مي مش ذنبها إنها مطلقة علشان الخلفة أنا كده كده مخلف اتنين اهوه مش ناقص يعني ومش عايز عيال تاني وبعدين طليقتي كنا جايبين دهب وكاتبين مؤخر وعفش وشقة وكوافير وفستان وفرح ومواويل كتير لكن دي مش عاوزة غير المؤخر علشان تضمن حقها وأنا عمري ماهطلقها ولا هغدر بيها ….

 

 

_أبو أنور : أنتا مش هطلقها ولا تغدر بيها كفاية غدرت وطلقت مرة بنت الأصول لكن المرة دي بقي الست مي دي هي اللي هتغدر بيك أنتا وتسيبك وتتطلق منك لما تاخد كل اللي هي عوزاه ونعيش طول السنين نسدد عنك ونداري ورا خيبتك دائما
بل دلوقتي لما هندي ولا هندفع حاجة لطليقتك
اهوه بيصب في حجر عيالك وعيالنا لكن دي لما تأخد منك اللي هتأخده هيبقي يروح لمين …
_ أنور : استغفر الله العظيم يااارب مي عمرها ماتعمل كده دي سابت أهلها وبلدها وحالها وهربت معايا علشان بتحبني ضحت علشاني بكل حاجة عاوزيني استخسر فيها مليوون جنيه ضمان لحقها ….
_ أم أنور : يالهوي يانا ياخراب بيتنا السنة دي …
_أنور بعصبية : بقولكم ايه بقي أنا هتجوزها يعني هتجوزها وهتيجي تشوف شقتنا إن شاءالله بالليل أنا نازل سلام …..
…ونزل أنور وسابهم وأبوه وأمه قاعدين حزانا وحاملين هم اللي هيجرا من مراته التانية …..
…في المستشفي بالليل عند هالة وأهلها :

 

..هالة كانت بدأت تفوق بس لسه تعبانة ومش قادرة تتكلم ولاتجمع حاجة ولاتركز وحاسة بوجع وتقل في جسمها ولما فاقت لقت أبوها وأمها وولادها حواليها وكلهم فرحوا لما فاقت وولادها جريوا عليها يقولوا ماما ماما عاملة ايه ألف سلامة عليكي مالك ياماما أنتي كنتي منيمانا ونايمين وأنتي كويسة تيتا وجدو بيصحونا الصبح لقناكي كده افتكرناكي موتي ياماما ….
_ هالة : لاياحبايبي اطمنو أنا كويسة بس تعبت شوية غصب عني ربنا يخليكو ليا ياارب ….
_ أم هالة بحرقة وزعل : بعيد الشر عليها ربنا يخليهالكوا إن شاءالله أبوكم ياارب بحق جاه النبي …
_ أبو هالة: ماتقوليش كده للعيال مهما كان ده أبوهم برضه المهم بنتك تكون كويسة وخلاص وهو راح لحاله ….
_ هالة بتعب : بالله عليكم سيرته ماتجيش قدامي تاني علشان بتعب منها حسبي الله ونعم الوكيل
فيه دنيا وأخرة بحق رقدتي كده ….
أبو هالة : حمدالله على سلامتك يابنتي ماتزعليش نفسك كل واحد بيأخد نصيبه في الدنيا وكل حي بيأخد جزاؤه علي قد عمله إن كان خير ولا شر
سلمي أمورك لله وعمره ماهيخذلك لا أنتي ولا
ولادك وهيقف جنبكم وهو بقي حسابه وعقابهعند ربه ….

 

_ هالة : الحمدلله على كل حال …
_ أم هالة : الحمدلله ياحبييتي أنا عندي تقومي بالسلامة ليا بالدنيا كلها هو كلب وراح إن شاءالله هو اللي يرقد الرقدة دي مكانك بلا قومة نهائي ومايلاقي اللي يخدمه ولا يجيبله حتي يسقيه المية ووقتها يعرف إن الله حق ويعرف إنه اتخلي عن اللي كانوا هيقفوا جنبه ويخدموه واتفتحت أم هالة أكتر
في العياط ……
_ أبو هالة : استغفر الله العظيم يااارب ياحاجة اطلعي كملي عياطك وندبك بره هو ده اللي الدكاترة قالولنا عليه بلاش الإنفعال والزعل احنا ماصدقنا إنها بدأت تتحسن وتبقي كويسة عاوزاها ترجع تتعب تاني …..
_ أم هالة : غصب عني والله يا أبو هالة …..
_ هالة : يابابا ياماما أنا بقيت كويسة ماتقلقوش
عليا وإن شاءالله هكون أحسن أنا هنساه تماما
ومش هفكر فيه تاني ولا هعتبره كان في حياتي
من الأساس وهعيش لولادي ولنفسي وبس ماتقلقوش عليا واطمنوا بس الدكتور قالكم
هخرح امتي من هنا ……
_ أبو هالة : يومين تلاتة كده ياحبييتي
علي ماتتحسني وتبقي تمام …..
_ هالة : يااه هقعد هنا يومين تلاتة أنا بزهئق ومش بحب القعدة كده ولا بحب جو المستشفيات أصلا ..
_ أم هالة: معلش يابنتي استحملي علشان صحتك …
_ هالة : ياارب إن شاءالله ربنا يهونها علينا جميعاً….
يتبببببببببببع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top