وقفنا البارت اللي فات لما ريان اتهم ميرا بإنها قتل’ت مراته اللي هي في نفس الوقت أختها
ميرا وهي واقفه قدام ريان وقالت بوجع”لغايه ما تكتشف إني مش انا اللي عملت كدا ياريت كل واحد في حاله، وبعد ما تكتشف انا هطلق وان كان على الواد فانا هاخده لغايه ما تضبط حالك”
وسابته ومشيت وهي جواها حزن والم هي مكنتش تتخيل انه في يوم من الايام يفكر فيها التفكير دا، هي افتكرت أنه حبها من تعامله معاها بس الشكل كدا انه بيعاملها كدا عشان ابنه
ريان وهو حاطط ايده على عينه ومغمضها بحزن وندم”مكنش المفروض يعمل كدا مش معني ان اللي اتصل قاله قريب منك ومن ملك يبقا اختها فكر للحظات من امتى اصلا وميرا قريبه من مراته او منه، دي حتى مكنتش بتكلم ملك كتير كانت دايما منعزله عنهم كلهم وحتى ملك مسبقش وكلمتها قدامه….
ريان وهو ينهض لكي يصحح الخطأ الذي ارتكبه في حقها، بلع ريقه واتشجع وقال”لازم تتأسف انت اللي غب’ي وهضيعها من ايدك”
ريان وهو واقف قدام باب اوضه ميرا وبيرتب الجمل، فجأه الباب اتفح وخرجت منه ميرا بصتله ومشيت
ريان راح وقف قدامها وقال بندم”ميرا عشان خاطري اعذريني انا دماغي مقدرتش تترجم وجيت فضيت كل الغضب فيكِ والله آسف الصدمه كانت كبيره عليا صدقيني”
ميرا بصتله وقالت”انت مقولتش حاجه تزعل انت قولت حاجه تكسر كل اللي جوايا، من امتى يا ريان وانا قريبه منكم وحتى لو قريبه اقت”ل اختي اختي يا ريان”
ريان وهو بيحضنها غصب عنها”والله الكلام لما تقال مكنتش في وعيي، أنا آسف يا غزالتي”
ميرا برفعه حاجب”آسف وكدا انا هقبل مثلا”
ريان وهو بيحضنها اكتر”لازم تقبلي احنا داخلين على ايام صعبه وساعتها لو حصلك حاجه انا هموت فيها صدقيني وبص في عينها”انتِ اغلى حاجه عندي انتِ وكيان، ممكن مكونش حبيت ملك بس حبيت” وبيكمل الجمله الجرس رن
ريان وهو بيغمض عينه بهدوء بس بملامح غضب وسابها وراح فتح الباب بس ملقاش حد بس بيبص تحته لقى صندوق صغير اخده ودخل
ميرا بغيره”مين اللي باعته”
ريان بهدوء”مش عارف انا فتحت لقيته على الباب”
وفتحه بهدوء لقى صور مقلوبه
وقف بصدمه وهو شايف ملك مراته الاولى وهي في حضن واحد تاني، كان بيشوف الصور والصدمه بتحتل وجه
ميرا بخوف عليه وهي شيفاها بيتصدم”ريان مالك، وبتاخد منه الصور وبتتفاجأ”اختها فى حضن رجل تاني”
وفي آخر الصندوق في جواب، ريان فتحه بسرعه عشان يقرأ اللي فيه شاف
“مراتك كانت بتخونك وممكن الواد ميكونش ابنك اصلا، لو عاوز تتأكد فيه فلاشه افتح وشوفها” …يتبع
♡♡♡♡أستغفر الله
وقفنا لما صقر بص لشمس بصة شر وقالها بعصبيه”مين اللي عمل كدا انطقيي”
شمس بخوف”والله ما عملت حاجه والله صدقني يا صقر الدكتوره دي كداب’ه”
هنا نزل عليها قلم من صقر وهو بيبصلها بغضب”حتى كلام الدكاتره بتكدبيه دي أخرة اللي يعلمك انتِ مكنش ينفع معاكِ غير الجواز وشدها بغضب من شعرها وجرها وراه
شمس بصراخ”والله يا صقر ما عملت حاجه ياصقر اااه” صرخت لما نزل قلم تاني على وشها
وعلى الناحيه الاخري كانت الدكتوره بتبص عليها بحزن واتصلت برقم غريب”انا عملت اللي قولتلي عليه ياريت تمسح صور بنت خالي بقا”
“همسحهم انتِ كدا مهمتك خلصت باي يا توتي” وقفل/ت في وشها
عند صقر وشمس كانوا ماشيين بالعربيه وهما بيضحكوا
صقر بضحك”دول اغبيا’ء فاكرين اني هصدق بس ورحمة امي لعرف مين دول”
شمس بحزن”طيب هما بيعملوا كدا ليه ” وعلى جملتها
نسمع صوت حادث قوي وعربيه بتنف’جر وصراخ ملأ الشارع وو يتبع♡
البارت السادس وقبل الأخير♡
اللهم صلي وسلم على نبينا محمد
_وصلنا آخر مره لما ريان وميرا شافوا الرساله اللي مكتوب فيها”مراتك كانت بتخو’نك وممكن الواد ميكونش ابنك اصلا، لو عايز تتأكد فيه فلاشه افتح وشوفها”
ريان بص لميرا اللي كانت مصدومه من اللي بيحصل حوالينها وبصت على اوضه كيان وغمضت عينها بحزن وقالت”ريان انت مصدق، ملك اكيد مش هتعمل كدا ريان”
ريان وهو بيسكتها”ملك انضف حد شوفته في حياتي عمري ما هصدق عليها كلمه واحده لانها ام ابني قبل اي حاجه، انا هعرف مين اللي بيعمل كدا واكيد هو اللي قاتل’ها”
ميرا بحزن”طيب نروح المستشفي اكيد كان فيه كاميرات في الممر ونشوف”
ريان وهو بياخدها في حضنه”ميرا اوعي اوعي تفكري تسيبيني انا بدأت اخاف عليكِ وعلى كيان”
ميرا بحزن ودموع”ان شاء الله خير انا مش عيزاك تبقى ضعيف عشان خاطرنا انا وكيان لو بتحبنا”
ريان وهو بيشدها لحضنه”مع ان ملك اتجوزتها الاول بس عمري ما حسيت اللي بحسه معاكِ احساس مُختلف إحساس انا اول مره اجربه”
ميرا بحب”يعني مش فارق معاكِ خدي المحرو’ق واني مش جميله زي ملك”
ريان “مين قال انك مش جميله الجمال جمال الروح يا حبيبة ريان'”
ميرا بحزن “تعرف إن العيال دايما بيتريقوا على شكلي لدرجه اني لبست النقاب وحتى لما لبسته مسلمتش من التريقه”
ريان وهو بيلمس خدها”طيب ومجربتوش تعملوا عملية تجميل”
ميرا ببكاء” أكيد روحنا ولما قالوا مفيش أمل انها تنجح دخلت في حالة إكتئاب”
ريان وهو بيمسح دموعها وبياخدها في حضنه” خلاص عشان خاطري انا راضي وغمز ولا انا مش مهم ها قولي”
ميرا بضحكه”لا انت أهم واحد”
ريان”وبعد ين انتِ نستيني المصيب’ه اللي احنا فيها، بصي يا ميرا الباب ميتفتحش لأي حد، نزول الكليه مفيش، برضو مفيش خروج”
ميرا بتحاول تطمن نفسها “حاضر وانت خلى بالك من نفسك عشان خاطرنا”
ريان”حاضر”
بعد يومين كان ريان في المستشفى وبيحاولوا يشوفوا الكاميرات
ريان وهو بيركز مع الدكاتره اللي بيدخلوا الاوضه بس لما ركز جامد لقى بنت عمه داخله مع الدكتور
ريان بسرعه “ووقف على الحته دي وقرب قرب من وشها”
وفعلا لما قربوا الكاميرا لقاها بنت عمه
ريان سأل “هو مين الدكتور دا”
مدير المستشفى وهو بيركز”الحقيقه دا اول مره اشوفه أكيد مش دكتور من هنا”
ريان بعصبيه”اومال ازاي دخل اوضه مراتي وازاي يحصل الكلام دا في مستشفى مفروض انها محترمه”
المدير بهدوء”حضرتك إحنا هنشوف اللازم وهنشوف مين اللي دخلوا دول”
وبعد مده اتضح انه ممرض مش دكتور ومن ساعة اللي حصل وهو واخد اجازه وسافر بلدهم
وفي وسط حزن وعصبيه ريان انه مش قادر يمسك دليل واحد على حد وعقله مش مصدق ان بنت عمه تعمل كدا في مراته؛ جاله اتصال
ريان بغضب”ألو مين”
مجهول “مش لازم تعرف مين بس عايز أقولك إن مراتك وابنك معايا، ولو بيهموك بطل تدور على اللي قت’ل مراتك الاولى عشان التانيه هتحصلها”
ريان بخوف عليهم وغضب”طيب انت مين وميرا وكيان فين عملت فيهم ايه انطقق”
مجهول”انا لسه معملتش بس هعمل لو حصل حاجه عموما مراتك في الحفظ والصون بس لو عاوزهم تعالى عند …..الساعه ٨”
ريان بسرعه”حاضر حاضر”
بعده مده طويله كان ريان مُنتظر بفارغ الصبر، مين اللي بيعمل كدا وليه بيعمل كدا معاه وعشان ايه عاوز فلوس لو عاوز كان طلب
وفعلا أخد عريبته وراح المكان اللي اكتشف انه مهجور ووقف في المكان اللي وصفه ليه، بعد مده كانوا داخلين شويه ناس متسلح’ين وماسكين ميرا اللي كان باين عليها انها مضرو’به وشايله كيان
ريان بخوف وحزن على مراته وابنه اللي مقدرش يحميهم”هات ميرا والواد”
واحد من الرجاله”مش قبل ما تطلقها ”
ريان بخضه وعصبيه”اطلق مين يا جدع انت بقولك هات ميرا والواد بهدوء احسن لك”
المجهول ظهر من وراهم”بيقولك مش قبل ما تطلقها ”
ريان بصدمه قويه”انت، انت بتعمل ايه هنا ومين دول ”
المجهول”ااه أنا ايهطلقها يلا وحطت السلا”ح على راس ميرا، هعد من واحد لعشره وساعتها انا مش مسئوله”
واحد، اتنين..تلاته
ريان كان باصص في عيون ميرا اللي بصاله بحزن وبتهز راسها بلا، ريان بصلها بألم وقال
“ميرا انتِ طال”…يتبع
يا تري مين المجهول وبيعمل ليه كدا مع ريان وعيلته، وموت ملك مين السبب فيه، وكدا خلصت حكايه ميرا وريان…دا كله في البارت الجاي وهيكون الاخير بسبب التفاعل♡انا عارفه انه بايدي انا واني انا اللي غلطانه عشان بتأخر بس دراستي برضو♡
♡♡♡الحمدلله
عند صقر وشمس وقفنا لما العربيه اتقلبت بيهم
في المستشفي كان يعم الهرج بين أهل شمس وصقر اللي منهم بيصر’خ ومنهم اللي بيبكي بدون صوت واللي واقف بصدمه من اللي بيحصل
بعد خمس ساعات، خرج الدكتور من العمليات وقال بحزن وآسف”أنا آسف بس البقاء لله الآنسه اللي جوا توفت”
الكل كانوا واقفين بصدمه
ام شمس بضحكه”أكيد مش بنتي دي اكيد واحده تانيه” وبصت على جوزها”صح يا عبدو شمس شمس قاعده عايشه صح هو اكيد يقصد واحده تانيه غير بنتي”
اخت شمس ببكاء”وحدي الله يا ماما الدكتور خرج من اوضه شمس وو”
امها بعصبيه”متكمليش بقولكم بنتي مماتتش بنتي عايشه…” يتبع
الفصل السابع من هنا