رواية ضحيه الانتقام (كامله جميع الفصول)

– وسيم
-…….
– ممكن ترد عليا
-…….
– لو فاكر ليا اي حاجه كويسه رد عليا
– عايزه ايه يا زينه
– الكلام اللي قولته م من شويه دا حقيقي
– كلام ايه
– كلامك عن الانتقام وان انا وسيلتك في انتقامك و ..
– ايوه حقيقه
– ليه اتجوزتني طالما بتكرهني
– نصيبك كدا
– بس انت مكنتش مجبور عليا
– زينه ممكن تخرجي دلوقتي
– طيب آخر سؤال
– انتقام ايه وليه ومِن مين يا وسيم
– بعدين هتعرفي
– تخيل يا وسيم انا لسه مكتوب كتابي من ساعات، وسافرت معاك، وأمنتك على نفسي، وحبيتك من قلبي، وبنيت مستقبلي كله عليك وبقيت بالنسبه ليا كل حاجه، دا جزائي منك يا وسيم، طب حط نفسك مكاني، مش حرام اللي بيحصل معايا، انا عمري ما قدمت ليك أي اساءه، ليه بتعمل معايا كدا
-…….
– زينه ببكاء تخيل اختك تكون مكاني، وجوزها وحبيبها يعمل معاها كدا ويكسر بخاطرها في احلى يوم في حياتها، دا انا سيبت كل حاجه واختارتك انت
– وسيم بحزن: اختي، اخت مين يا زينه، اختي اللي كان ابوكِ السبب في موتها
– بابا!
– ياريتها اختي بس يا زينه، ابوكِ السبب في موت اختي وابويا، ابوكِ السبب في حزني
– انت بتقول ايه يا وسيم
– زي ما انتِ سامعه
– بابا عملكم ايه؟
– ابوكِ رجل الأعمال المحترم سبب وجعي في الدنيا
– انا مش فاهمه حاجه
– بعدين هتفهمي كل حاجه، من فضلك اخرجي وسيبيني
– على الأقل فهمني بابا عمل ايه يا وسيم، ابويا اللي شغلك معاه وبقيت انت إيده اليمين، ابويا اللي بيثق فيك وجوزك بنته الوحيده
– علفكره انا تعبت اوي عشان اوصل للي وصلت ليه واكسب ثقته
– وكل دا عشان الانتقام!
– بالظبط
– وبابا عمل ايه ليك
– وسيم بغضب: بقولك قتل اختي الوحيده، بقولك سبب موت ابويا واختي
– زينه بحزن: ازاي يا وسيم، ازاي بابا يعمل كدا
– دايما اللي معاهم سلطه ونفوذ مش بيشوفوا الغلابه، وانا حلفت اني هاخد طار اختي وابويا
– انا هتجنن، مش فاهمه حاجه
– الخلاصه، انا هخلي ابوكِ يموت بالبطيء
– وانت مفكر اني هسكتلك
– هتعملي ايه يا شاطره

– هعرف بابا حقيقتك، واقوله انت كنت مصدق انسان غدار وناكر للجميل
– لو كلمه واحده خرجت منك، ابوكِ هيفارق الدنيا بمكالمه واحده مني
– والله ما هسيبك تلمس ابويا، انت عايز مننا ايه
– بقولك ابوكِ سبب موت ابويا واختي
– زينه بصراخ: بابا مستحيل يعمل كدا، بابا مافيش أطيب منه، بابا يخاف يقتل عصفوره، انت بتكذب عليا
– وسيم ببكاء: سمر ماتت وهي عندها ١٠ سنين، جالها فشل كلوي وتعبت جامد، وكانت محتاجه كليه، بابا قرر يتبرعلها، لكن كان محتاج اكتر حاجه بكرهها في حياتي، كانت محتاج فلوس، ونصيبه انه يكون سواق ابوكِ المحترم، فطلب سُلفه من ابوكِ، فسيادته رفض وقاله انت مجرد سواق هتجيب الفلوس دي منين، قاله مش عايز مرتب تاني وهشتغل معاك عمري كله، ابوكِ رفض، المهم ابويا الدنيا ضاقت في وشه وبقى مش عارف يتصرف، واختي حالتها بتسوء وجسمها كله ورم ودمها بيتغسل على الاجهزه، طفله عندها ١٠ سنين، أهلها شايفنها بتتعذب بالشكل دا، تخيلي حالهم هيكون ازاي، ف ابوكِ الفاضل ضاع منه مبلغ كان معاه في العربيه، وقال ايه اكتشف بعد ما وصل الشركه ان الفلوس ضاعت وبعت حد يجيبها من العربيه ف اختفت، بابا رجع المستشفى يشوف اختي وقرر يبيع البيت، لما وصل كانت سمر ماتت، شويه ونلاقي الشرطه جايه تاخده بتهمة السرقه، تخيلي بنته ماتت معرفش يودعها ولا يشوفها، وكمان يتحبس ظلم، طيب فكري كدا في حالي انا وامي، ابويا راح معاهم بالإجبار ولما وصل وقالوله انت اللي سرقت فلوس يونس بيه، قالهم محصلش، محدش صدقه، وابوكِ شهد ضده وقال انه كان محتاج فلوس فلما رفضت سرقني، ابويا من الصدمات اللي ورا بعضها جاتله ازمه قلبيه وتعب وخدوه المستشفى، في نفس اليوم اللي ماتت فيه بنته ،

close

مافيش أصعب من الظلم، تخيلي كدا اختي ماتت وابويا مرمي في المستشفى، وكله بسبب مين؟ بسبب ابوكِ يا زينه، ولما الشرطه تحقق وتراجع الكاميرات، تلاقي اللي خد الفلوس الراجل الثقه اللي ابوكِ بعته يشوفها، واتهمها في ابويا الغلبان، اول ما ابويا فاق خرج عشان يلحق يشوف بنته لكنه عمل حادثه وفي عربيه ضربته ومات، ابويا مات في نفس اليوم اللي ماتت فيه سيتبببببببببببعمر..
لو انتِ مكاني مش هتفكري في الانتقام، انا امي شافت كتير بسببكم، خسرت جوزها وبنتها، ومن طيبتها بتقول ل أبوكِ زينه هتكون زي سمر بنتي، اه لو تعرف ان ابوكِ هو السبب في موت بنتها وجوزها، عرفتي انا عايز انتقم ليه يا زينه
-……..
– ساكته ليه ما تنطقي، مش كان نفسك تعرفي السبب
-اكيد في حاجه غلط
– لسه بتدافعي
– انا قلبي وجعني على اختك ووالدك يا وسيم، بس والله انا واثقه ان في حاجه غلط، ابويا مستحيل يإذي انسان
– زينه انا مش عايز ايدي تطول عليكِ ولا ازعق ولا ألمسك، من فضلك اخرجي وسيبيني لوحدي
– زينه ببكاء: وسيم دا قضاء وقدر
– وسيم بغضب وصراخ: وابوكِ السبب
– طب انا ذنبي ايه
– ذنبك انك بنته
– بس انا بحبك
– وانا بكرهك وبكره ابوكِ، والله ما هسيب حق ابويا
– كذاب يا وسيم، انت مستحيل تكرهني، انا بشوف حبك ليا في عينيك
– يبقى انتِ مش بتشوفي، كل دا تمثيل
– والله العظيم بحبك، طيب هواجه بابا واجيبلك حقك، هخليه يعوضك
– يعوضني! تعويض ايه اللي بتتكلمي عنه، هو الأب والأخت بيتعوضوا
– أي حاجه عايزها هنعملها
– وانا مش عايز غير اني اشوف ابوكِ مذلول
– يا وسيم متخليش الكره يعمي عينيك، انت جواك خير، ووصلت لمكانه كويسه، بلاش تخسر نفسك، هتسيب مامتك لمين يا وسيم، دي مش باقي ليها في الدنيا غيرك
– ودا بسبب مين، مش سبب حزني وحزنها ابوكِ، سبب كرهي مين! مش ابوكِ
– حتى لو ابويا غلطان يا وسيم، بلاش تعمل زيه، انا واثقه انه ندمان على اللي عمله
– انا تعبت في حياتي، واتحديت كل الظروف، وبيعنا بيتنا، وسيبنا بلدنا، واشتغلت ليل ونهار عشان اصرف على نفسي انا وامي، تخيلي كنت باليل بروح اوصل دليفري للبيوت، وبعدها اشتغل في مصنع كراتين، وانام ساعه واروح الصبح الكليه، وعشان كنت متفوق بقيت بدي كورسات للطلبه الأصغر مني، عملت المستحيل عشان اوصل للي وصلت ليه، وبعد كدا اتعينت معيد وبقيت دكتور في الكليه، وعشان ايه كل دا؟
– عشان تنتقم
– بالظبط عشان انتقم من ابوكِ، والحمد لله وثق فيا وعملي توكيل وخلال ايام هيخسر كل حاجه
– اللي وصلت ليه عوض من ربنا ليك، بلاش تخسر كل اللي وصلتله
– الحاجه الوحيده اللي انا عايزها لسه موصلتش ليها
– حرام عليك، ليه تخليني اعيش نفس الوجع اللي انت مش قادر تستحمله، ليه تخليني اخسر ابويا، امي اتوفت وانا لسه صغيره، ليه تخليني اخسر ابويا، مش كفايه خسرتك يا وسيم
– خسرتيني!
– ايوه يا وسيم، انت مش ليا من الاول، وانا راضيه بنصيبي، وهستحمل اي حاجه تعملها فيا بس سيب ابويا في حاله
– لازم اشوفه مكسور، ويلا اخرجي برا
– انا بحبك يا وسيم، والله بحبك
– وانا مكرهتش في حياتي غيرك انتِ وابوكِ
– يعني بتكرهني يا وسيم
– بكرهك يا زينه
– زينه ببكاء: مش هسيبك تإذي ابويا.. بعد اذنك
– اقفلي الباب وراكِ
_______

~ للأسف يا زينه انا بحبك، وقلبي الغبي خضع ليكِ برغم كل الكُره اللي جوايا ل ابوكِ، لكني والله بحبك، دموعك بتقطع في قلبي، دموعك بتحرقني، مش عايز اخسرك، لكن انا شوفت بسبب ابوكِ أسوأ ايام عمري، كنت بسمع امي بالليل قاعده تصلي وتدعي ربنا ينتقم من اللي كان السبب، اختي احلى حاجه حصلتلي ماتت بسبب ابوكِ، ابويا يتحبس ظلم ولواحده، ويطلب مني أفضل مع أمي، وشويه ونسمع انه مات، والسبب يونس بيه، احنا عمرنا ما أذينا حد وفي حالنا، ليه اخسر اهلي بسبب ابوكِ، ياريتك ما كنتي بنته يا زينه، انا لما كنت بحس اني بدأت اتعلق بيكِ كنت بقفل موبايلي وابعد عنك فتره لحد ما أهدى وافكر نفسي بكل عمايل ابوكِ، انتِ جميله وبريئه ولا ليكِ ذنب في اللي بيحصل وهيحصل، دا غير اني حبيتك يا زينه، سامحيني، اتمنى تقدري تسامحيني

_______

– وسيم
– عايزه ايه
– رايح فين
– خارج
– انا مش عايزه أفضل في البيت لوحدي
– معلش استحملي
– بالله عليك ما تسيبني هنا لوحدي، انا بخاف يا وسيم
-……..
– ألبس واجي معاك
– لأ
– طب انت رايح فين
– خارج اشوف شغلي
– طيب انا عايزه موبايلي
– ليه شيفاني عبيط، عايزه تاخدي الموبايل وترني على ابوكِ
– انا مش عايزه ارن على حد
– انا عايز ارجع من برا الاقي الغدا جاهز
– بس انا مش بعرف اعمل أكل و..
– اتصرفي
– بس انا مش بعرف
– وانا بقولك اتصرفي
– طيب هات الموبايل اشوف فيديوهات على اليوتيوب واعمل زيها
– مافيش موبايلات
– خلاص هات اكل معاك وانت راجع
– انتِ عيونك عامله كدا
– مالها عيوني
– وارمه، ووشك اصفر كدا ليه
– مافيش
– تمام

يتبببببببببببع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top