رواية ضحيه الانتقام (كامله جميع الفصول)

– وسيم بصوت يكاد أن يكون مسموع: حبك برص يا شيخه

– خليهم يفكوني يا وسيم، ولا اقولك تعالى فكني انت
– حاضر يا هند، بس الاول فين وحيد
– الخاين دا انا معرفش مكانه

close

– قال يونس بصوت عالٍ: تقريبا كدا يا رجاله كبيركم اتخلى عنكم، وطبعا شايفين حال هند بعد خيانتها ليا، ف ايه رأيكم تشتغلوا معايا، بس شغلانه شريفه، وترجعوا لبيتكم وولادكم، وتبقوا رجاله صالحه

– تقدم معظم رجال هند وأولهم أشرف الي جانب يونس واخبروه بوافقتهم ماعدا رجلين ثلاث رجال مخلصين لهند، لكن هند زاد غضبها وقد صرخت بهم جميعا وقالت لهم: كلكم خاينين وانا هعرف اخد حقي منكم، انت كدا بتغدر بيا وبتخلف بوعدك ليا يا يونس والله ما هسيبك تتهنى ببنتك، فكني يا وسيم بسرعه

– الأول يا هند ازاي تتجرأي وتختفي مراتي من بيتي، وبعدين فين الكبير بتاعكم مش شايفه ليه، يا ترى هو ادريان ولا مين
– انت بتقول ايه يا وسيم
– انا بحب مراتي يا هند، مستحيل ابص لواحده زيك، خاينه وكمان ساعدت صاحبي الوحيد انه يخوني
– كذاب، وحيد الخاين وهو اللي مخطط لكل اللي حصل، وهو اللي قالي اخطف مراتك، وانا رفضت، فخطفنا احنا الاتنين، والدليل على كلامي انه الوحيد اللي هرب واختفى، وانت اكيد شوفته لما جيت
– وحيد ظهر أمامهم فجأه وقال: بس انا موجود يا هند، مين اللي قالك ان انا هربت
– هند بصدمه: انت السبب يا وحيد، انت اللي خطتت كل حاجه، انت اللي ضحكت عليا ب اسم الحب، وقولتلي اخون مديري في الشغل
– لأ يا هند انتِ كدا بتعكسي الأدوار، لكن متخافيش انا حكيت لوسيم كل حاجه
– انتو عايزين مني ايه، انا مش هسيبكم في حالكم
– وسيم بتحدي: خلاص يا هند الشرطه على وصول، وياريت الكبير بتاعك يوصل هو كمان عشان نخلص منه، وخلي رجالتك ينفعوكِ
– هند بتحدي أكبر: هتكون نهايتك على ايدي
– وسيم بسخريه: هتقتليني وانتِ ايدك مربوطه كدا، شاطره يا ماما وشاطره يا زينه عرفتوا تمثلوا ادواركم صح من غير ولا غلطه
– فخوره بيك يا ابني، وفرحانه انك فوقت قبل فوات الأوان، وشكرا يا وحيد على مساعدتك ليا
– وسيم: بصوا مش فاضل غيركم معاها، واهي انكشفت قدامكم، احنا عايزين نخرج من هنا من غير ولا نقطه دم، حابين تيجوا معانا اهلا وسهلا، مش حابين فابعدوا عن طريقنا، عشان لا عددكم يسمح ولا احنا عايزين نإذي حد فيكم

تحرك رجلين منهم وتبقى رجل واحد بجوار هند، وقد أشارت له هند بأن يفك رباط يدها وبالفعل قد أزال الرباط عن يدها
– وسيم: احنا هنمشي يا هند وهنرجع بلدنا واكيد سمعتي صوت عربيات الشرطه اللي برا، هنبقى نجيبلك عيش وحلاوه

– هند بغضب : مش هتمشي يا وسيم، انا هاخد روحك
– وسيم وقد اتجه الي الباب الخارجي للمنزل وهو ممسكا بيد أمه وزوجته: اللي عندك اعمليه بقى
– هند بحقد: عندي كتير انت لسه شوفت حاجه
– وحيد وهو يجري سريعا ويقف خلف وسيم : حاااااااسب يا صاحبي
– وسيم بصدمه من صوت إطلاق النار وصراخ وحيد وقد تحولت صدمته إلى بكاء مرير: وحيد… وحيد رد عليا يا صاحبي، رد عليا يا حبيبي، ليه يا وحيد، ليه تعمل كدا بس، ليه يا حبيبي
– وحيد بنفس متقطع وصوت منخفض: سامحني يا وسيم، اتمنى اكون عملت حاجه تكفر عن سيئاتي، انا والله كنت… كنت بحبك و.. وب.. وبخاف عليك و.. وكنت مخلص ليك حتى إسأل يونس بيه هو عارف كل حاجه حتى بخيانة هند.. بس للأسف الشيطان ضحك عليا، لكن انا حاولت أصلح.. أصلح غلطي في آخر.. آخر ل.. لحظه وقولت لمامتك كل حاجه، سامحني يا صاحبي، اعرف ان انا بحبك اوي، ادعيلي ربنا.. ربنا يسامحني على أخطائي
– وسيم ببكاء: مسامحك يا وحيد.. مسامحك من قلبي، ومن غيرك انا كنت مش هعرف اعمل اي حاجه، بس انت اهدى ان شاء الله هتكون كويس اوي كمان، هترجع لشغلك، ليه تعمل كدا يا وحيد، ليه تفديني بروحك يا صاحبي
– انت بتسأل ليه.. انا افيدك بحياتي يا وسيم.. انت.. انت غالي عندي اوي يا وسيم.. انت ليك مراتك ومامتك وهما محتاجينك، لكن.. لكن انا اسم على مسمى، وحيد وعشت وحيد، ماليش حد يزعل عليا
– وانا روحت فين يا صاحبي، انا موجود عشانك، المجرمه دي هتاخد جزائها، وهي خلاص الشرطه خدتها، والإسعاف على وصول
– انا حاسس بقرب نهايتي.. بس وصيتي ليك تتصدق عن روحي وتدعيلي وافتكرني بالخير يا وسيم، وخلي بالك من مراتك وامك، ويونس بيحبك زي ابنه، ووقف جنبي وصدقني ع.. عشان نكشف لعبة هه.. هند
– ارتاح بقى يا وحيد، عشان متتعبش يا حبيبي
– سامحني يا وسيم… اشهد ان لا اله الا الله.. واشهد ان محمد رسول الله
– وحيد
-…………
– وحي.. وحيد رد عليا.. وحيد ابوس ايدك متسبنيش.. عشان خاطري يا صاحبي انا ماليش غيرك
-………….
– فوق يا وحيد ورد عليا يا حبيبي.. انت انضربت بالنار بسببي، انا اللي المفروض اموت مش انت يا وحيد.. بالله عليك اصحى يا صاحبي
– يونس بحزن: اهدى وادعيله يا وسيم، هو محتاج دعائك
– أهدى! أهدى ازاي، وحيد هو ضحية انتقامي، انا السبب في موته، انا كنت المقصود بالرصاصه دي، هي كانت عايزه تقتلني انا مش هو، انا السبب
– زينه ببكاء: انا لله وانا اليه راجعون، ربنا يرحمه كان انسان كويس، دا كفايا انه انقذك وفدى روحك يا وسيم دي لوحدها تخليه احسن واحد، انا مستحيل اتمنى انه يموت، بس فكرة انك كنت هتنضرب بالنار وتسيبني هتموتني، وحيد قهرني على موته
– أم وسيم بحزن شديد وبكاء: كان شاب زي الورد، والله اشهد ليه بكل خير، الله يرحمه ويغفر له، أنقذ ابني من الهلاك اكتر من مره
– كسرت ضهري يا وحيد انا السبب في اللي حصلك، انت روحت ضحية انتقامي الغبيه، انا اللي اسف يا وحيد، سامحني يا حبيبي، سامحني يا صاحبي
– مسامحك.. مسامحك يا.. يا وسيم
– وحيد! وحيد انت عايش صح، وحيد انت بتكلمني صح، احنا فكرناك مت يا حبيبي
– بعد الشر عني يا وسيم
– يا قلب يا وسيم الف مليون بعد الشر عنك
– بس انا طلعت غالي عندكم اوي
– وقفت قلوبنا يا وحيد
– هند فاشله، ضربتني بالنار في كتفي، بس لو.. لو فضلت بالحاله دي هموت بجد، خدوني في أي عربيه للمستشفى يا جدعان مش قادر والله.. أنا مضروب بالنار
– وحيد
– نعم
– بحبك يا صاحبي
– طب خدني للمستشفى الأول
_________

بعد مرور شهر وقد تعافى وحيد وقد حُكم على هند بالسجن المؤبد، عادوا جميعا إلى مصر، وقد دعاهم يونس إلى بيته

– طبعا كلكم عايزين ترتاحوا، واكيد في منكم أو كلكم مستغربين انا وصلت لهند ازاي، وفين كبيرهم اللي كان مخوفنا
– زينه بفضول: انت تعرف مين كبيرهم يا بابا
– عايز اقولكم ان ادريان وعصابته فعلا كان ليهم يد، لكن كلهم في اليوم دا اتحبسوا، وانا اللي كملت المهمه بعد ما وحيد حكالي عن خيانة هند، ونفذ كل اللي قولتله عليه، بس المشكله ان هند خطفت بنتي ومن هنا كان لازم اعيش دور الكبير لحد ما عرفت مكانكم ومكان هند، كان صعب شويه، لكن الحمد لله الفلوس مع الأشكال دي بتعمل اي حاجه، وبردو لازم اشكر وحيد
– وحيد برضا وحب: الشكر لله يا يونس بيه انا حاولت أصلح أخطائي
– الحمد لله ربنا نصرنا، وعلاجنا هيفضل متوفر للناس، والخير دايما هينتصر
-سميه: ان شاء الله
– يونس: ساكت ليه يا وسيم
– محرج من حضرتك ومنكم كلكم، طول ما احنا في إيطاليا كنت شاغل نفسي في الشغل وبحاول ابعد عن مواجهة أي واحد فيكم
– انت كنت فاهم غلط يا وسيم، وفقدان الأب والأخت مش سهل، وانت تعبت في حياتك، لكن ربنا كرمك ولسه معاك والدتك، حاول تعوضها وتعوض مراتك وتخليها تسامحك
– انا اسف يا عمي
– عارف عشان كلمة عمي دي انا مسامحك ومن قلبي
– سامحيني يا زينه
-……….
– ارجوكِ يا زينه سامحيني والله انا اسف وغلطان ومستعد اعمل اي حاجه عشان ارضيكِ
– أي حاجه، اي حاجه
– انتِ بس أؤمري
– اعملي فرح من نفسي
– يااااه بس كدا، من عيوني والله احلى فرح وهاجي اطلبك من عمي من اول وجديد
– انا عارفه انك كنت مستعد تضحي بعمرك عشاني يا وسيم، وعارفه كمان انك كنت فاهم غلط، مسمحاك يا حبيبي
– وانت يا وحيد مسامح اخوك مش صاحبك
– من جوا قلبي مسامحك يا وسيم، وانت كمان سامحني
– مسامحك على كل حاجه ما عدا حاجه واحده بس
– المقلب بتاعك لما ضحكت علينا وعملت ميت

ضحك الجميع وعادت السعاده إليهم بعد غيابها لأعوام كامله، ولذلك لابد أن نعرف أن مهما الكرب اشتد فإن فرج الله قريب

– انتِ بقى يا ست الكل سايبك للآخر عشان ابوس ايدك ورجلك واقولك سامحي ابنك وحبيبك على غلطه وهو مستعد ل أي عقاب منك
– مسمحاك وراضيه عنك، بس لازم تتعلم تعفو عند المقدره، وتتأكد من أي حاجه الأول قبل ما تعملها، واوعى تخون من إئتمنك حتى لو كان عدوك، لازم تحافظ على الامانه، وبلاش تتسرع في حكمك على الناس، ولازم تتعلم تسامح يا ابني دا ربنا رحمن رحيم وبيسامح
– حاضر يا نور عيني، بحبك يا أمي، وبحبكم كلكم يا أهلي وعزوتي
________

بعد مرور حفل الزفاف

– زينه
– زينه بحياء: عيوني
– انتِ جميله لدرجة انني قد احتارت من هو المنير، انتِ ام القمر في ليلة تمامه، حتى صار القمر يغار منكِ لأنكِ بعيني الأجمل، كل صباح ومساء أتوق إليكِ حتى أصبح يومي لا يكتمل إلا بوجودك💜
أحببتك حتى تيقنت أن ما مضى من عمري قبل مجيئك كان انتظارا لكِ زمردتي💎💜

– الله على كلامك الحلو دا
– بحبك يا زينه والله
– وانا بحبك يا وسيم، بحبك اوي

#تمت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top