رواية أميرة أخر الزمان للكاتبة ملك إبراهيم

يا ماما جوزي مش فاضي لمشاكلي انا وبناته، وبعدين ما انا عارفه ان الكلمة كلمتك في الاول وفي الاخر ولو وافقتي يبقى كأن جمال وافق وانا جبت من الاخر وجيت اكلمك انتي لاني عارفه ان الموافقه او الرفض في ايدك انتي

استرخت حماتها في جلستها بغرور وتحدثت بثقه.

close

– طبعًا الكلمة لازم تبقى كلمتي في الاول وفي الاخر، مش انا امه الا ربيته وكبرته

ثم اضافة بغضب.
– ولا كنتي عايزاه يخرج عن طوعي ويبقى زي الخاتم في صباعك

تحدثت أميرة بتعب.
– يا ماما انا لا عايزاه يبقى تحت طوعي ولا عايزاه يبقى زي الخاتم في صباعي ولا عايزة من الدنيا اي حاجة خالص غير حياة بنتي

نظرت اليها حماتها بتفكير ثم اضافة بمكر.
– وماله يا أميرة والشغل مش عيب

تحدثت أميرة بلهفة.
– يعني موافقة ؟

تحدثت حماتها بالايجاب.
– ايوا موافقة

ثم اضافة بمكر.
– بس الاهم برضه موافقة جمال ابني

تحدثت أميرة بدهشة.
– يعني ايه ؟!

تحدثت حماتها بمكر.
– يعني تطلعي زي الشاطرة كده لجمال فوق في شقته وتكلميه في الموضوع ده، ولو وافق يبقى على بركة الله، تروحي شغلك من بكره الصبح لو عايزة

نظرت أميرة الى حماتها بصد@مة ثم همست قائلة.

– اطلع له فوق ازاي !!

نظرت اليها أماني شقيقة زوجها بحزن ثم اضافة بفضول.

– طب حتى لو جمال وافق يا أميرة، هتعملي ايه في البنات، هتاخديهم معاكي ؟!

نظرت اليها أميرة بحزن ثم نظرت الى حماتها وتحدثت بكسرة.

– انا كنت هطلب من ماما يعني لو تخلي بالها منهم وتراعيهم الفترة الا انا هكون فيها في الشغل

هبت شاهندة من مكانها تتحدث الى أميرة بغضب.

– انتي كمان عايزة تشغلي امي داده لعيالك

تحدثت أميرة معها بغضب هي الاخرى.
– متنسيش ان امك تبقى جدتهم وانا هشتغل عشان اوفر لبنت اخوكي حق العملية بتاعها، يعني لازم تعرفي ان جنه دي مش بنتي لوحدي، دي بنت اخوكي ومن دمكم

زفرت شاهندة بغضب في وجهها ثم اتجهت الى الغرفة بخطوات غاضبه.

عادت أميرة ببصرها الى حماتها وتحدثت بهدوء.

– قولتي ايه يا ماما ؟

تحدثت حماتها بالايجاب.
– قولتلك ماشي يا أميرة، بس تطلعي الاول تجيبي موافقة جوزك

نظرت اليها أميرة بصمت لعدة لحظات وهي تتخيل ابنتها جنه ومرضها الخطير امام عينيها ثم تحدثت باصرار.

وماله اطلعله

ثم اتجهت الى باب الشقه ومنه الى الدرج وصعدت للاعلى.

نظرت اماني الى والدتها وتحدثت معها بحزن.

– الا بيحصل مع أميرة ده حرام يا امي، والا بيجي على الولايا مابيكسبش

تحدثت والدتها بغضب.
– تعرفي تخليكي في حالك

نظرت أماني الى زوجها باحراج بعد ان حرجتها والدتها أمامه ثم وقفت وذهبت خلف شقيقتها وتركت زوجها يجلس وهو يفكر في أميرة ويفكر بمكر كيف يوصل اليها.

بالاعلى أمام شقة جمال وعروسته الجديدة مروة.

وقفت أميرة امام باب شقتها سابقًا وهي تحاول ان تتماسك ولا تنسال دموعها وهي تشعر بالذ0ل والقه0ر.

اقتربت بيدها من باب الشقه ثم طرقت عليه وهي تشعر بتمزق قلبها وتغمض عينيها بقوة حتى تستطيع التماسك.

فُتح باب الشقة بهدوء وظهرت من خلفه مروة صديقتها وهي ترتدي ثوبً أحمر قصير للنوم وفوقه الروب الخاص به.

نظرت اليها أميرة من الاسفل الى الاعلى، من بداية ساقيها العاريه الى ذراعيها ومقدمة ص0درها الشبه عار0يه، ثم خفضت أميرة بصرها وتحدثت بصوت مكتوم من شدة رغبتها في البكاء، لا تصدق حتى الان ان الواقفة امامها بداخل شقتها وترتدي الثوب العاري من اجل زوجها، هي نفسها صديقتها الوحيدة وكاتمة اسرارها.

– لو سمحتي ممكن تنادي جمال، عايزاه في موضوع مهم

نظرت اليها مروة بخجل وحاولت ان تداري جس0دها بالروب الشفاف وهي تتحدث اليها بارتباك.

– طب اتفضلي ادخلي يا أميرة

تحدثت أميرة وهي مازالت تخفض وجهها ارضًا.

– شكرًا ولو سمحتي نادي عليه هكلمه في حاجة ضروري وانزل

تحدثت مروة بخجل.
– ا اصله يعني ااصله في الحمام

رفعت أميرة وجهها تنظر اليها وعندما نظرت الى وجهها تذكرت كم كانت تحبها وكم كانت بالنسبه لها الصديقه والشقيقه والحياة بأكملها.

توترت مروة من نظرات أميرة وشعرت بالخجل الشديد من الموقف ثم تحدثت بحزن.

– أميرة ارجوكي متزعليش مني

هربت دمعه خا0ئنه من عيون أميرة واسرعت في تجفيفها وهي ترد على مروة بثبات.

– انا هنزل تحت وبعد اذنك ابقى عرفي جوزك لما يخرج من الحمام اني عايزاه في موضوع ضروري

ثم التفتت أميرة الى الدرج كي تعود الى شقة حماتها بالاسفل.

اسرعت مروة وقامت بأمساك يد أميرة وهي تنظر اليها برجاء قائلة.

– استني يا أميرة انا عايزه افهمك انا ليه اتجوزت جمال يمكن تعذريني

نظرت اليها أميرة بغضب ثم تحدثت بحدة.

– عايزة تفهميني ايه يا مروة !، عايزة تفهميني انك كنتي بتاخدي مني كل كلمة احكيهالك عن حياتي وعن جوزي وتستغليها انك توقعي جوزي، عايزة تفهميني اني كنت غبيه لما كنت بفضفض معاكي كل حاجة جوايا لانك صحبتي الوحيدة، وانتي بترتبي ازاي تاخدي مكاني في حياة جوزي

ثم نظرت الي الشقه خلف مروة واضافة بحزن.

– حتى شقتي الا كنتي بتزوريني فيها، دلوقتي انتي بقيتي صحبة الشقه وانا مجرد ضيفه بتعزمي عليا ادخل

نظرت اليها مروة بخجل ثم خفضت وجهها بحزن، لتضيف أميرة بتأكيد.

– الحاجة الوحيدة الا انتي فهمتيهالي صح يا مروة هي اني مثقش في اي حد تاني بعد الا عملتيه معايا

نظرت اليها مروة بصد@مة ثم تحركت أميرة من امامها وركضت فوق الدرج متجهة الى الاسفل وهي تحاول ان تسيطر على دموعها.

وقفت مروة تنظر الى الدرج بحزن حتى استمعت الى صوت جمال يتحدث بدهشة من الداخل.

– في ايه يا مروة واقفة عندك كده ليه ؟!

التفتت اليه ثم عادت الى داخل الشقة واغلقت الباب عليهم وتحدثت بحزن.

– دي أميرة كانت هنا دلوقتي وبتقول عايزاك في حاجة مهمة

يتبببببببببببببببببع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top