رواية أميرة أخر الزمان للكاتبة ملك إبراهيم

ثم وضع يده على وجه الطفلة الازرق وبدأ بالتدريج يعود الى لونه الطبيعي، واضاف.

– انا معايا واحد تاني وده مش بستخدمه في حاجة

close

ثم اضاف بابتسامة وهو يداعب جنه.
– دا هدية مني لجنه

شهقت شاهندة وهي تنظر الى والدتها، لتندفع حماة أميرة اليهم وتتحدث الى أميرة بغضب.

– هو انتي مش هتبطلي شغل التسول ده انتي وبناتك، فضحتينا

نظرت اليها أميرة بصد@مة وتحدث فريد مع خالته بغضب.

– إيه يا خالتي الا انتي بتقوليه ده، تسول ايه !، الا بتتكلمي عنه ؟

نظرت خالته الى الهاتف بيد حفيدتها وتحدثت بغضب.

– التليفون الا بنتها خدته منك

حرك فريد رأسه بعدم تصديق ثم تحدث بغضب.

– هي بنتها دي مش تبقى بنت جمال ابنك وجمال ده ابن خالتي يعني يعتبر اخويا والتليفون ده هدية مني لبنت اخويا

اقتربت والدة فريد منهم وتحدثت الى شقيقتها بهدوء.

– خلاص بقى يا ام جمال وبعدين دول بناتنا برضه وعنينا ليهم

نظرت حماة أميرة الى شقيقتها ثم نظرت الى زوجة ابنها وتحدثت بغضب.

– بس جمال لو عرف بالموضوع ده هيضايق

تحدث فريد بسخرية.

– وهو جمال فايق لحاجة

ثم اضاف بغضب.
– ازاي يتجوز ويعمل فرح وبنته تعبانه بقلبها، ازاي اصلًا جاله قلب يفرح وبنته تعبانه بالشكل ده ؟!

نظرت اليه خالته بصد@مة ثم تحدثت بغضب وهي تنظر الى أميرة.

– هي الهانم اشتكتلك وعملتك المحامي بتاعها ولا ايه !

تحدثت أميرة بصراخ في حماتها.
– انا مش بشتكي غير لربنا، هو اللي شاهد ومطلع على ظلمكم، حسبي الله ونعم الوكيل

ثم تركتهم واندفعت الى غرفتها وهي تحمل طفلتها جنه وتمسك بيد حور وتجذبها خلفها الى داخل الغرفة، ثم اغلقت الباب خلفها بقوة.

نظرت حماتها الى الباب بصد@مة ثم تحدثت بصوت مرتفع غاضب.

– حسبي الله ونعم الوكيل فيكي انتي يا وش الفقر

زفر فريد بضيق وتحدث الى والدته بغضب.

– يلا يا أمي اجهزي عشان نمشي من هنا

نظرت اليه والدته بدهشة قائلة.
– مش احنا متفقين نرجع بالليل ؟!

تحدث فريد بغضب وهو يتجه الى احد الغرف حتى يستعد للذهاب.

– هنرجع دلوقتي يا امي، انا مبقتش طايق افضل هنا اكتر من كده

ثم دخلت الغرفة واغلق الباب خلفه بعنف.

ارتعد جسد خالته هي وابنتها شاهندة مع اغلقه القوي لباب الغرفة، ثم نظرة حماة أميرة إلى شقيقته وتحدثت بمكر.

– هو ابنك ايه حكايته بالظبط ؟!

نظرت اليها شقيقتها بخجل وارادت ان تقول لها انه يغضب كثيرًا عندما يرى احد يتعرض للظلم مثل ما يحدث مع زوجة جمال، لكنها لم تقل شئ وذهبت حتى تستعد للذهاب هي الاخرى.

بداخل غرفة أميرة.

جلست فوق الفراش بغضب وهي تعلم انها لن تستطيع العيش مع حماتها بهذا الشكل، لكن مرض ابنتها يجبرها ان تبقى معهم حتى تستطيع ان تعمل وتترك الطفلتين مع جدتهم اثناء عملها.

انتظرت بغرفتها حتى المساء ثم خرجت حتى تتحدث مع حماتها وتخبرها بانها سوف تعمل من صباح الغد وسوف تترك الطفلتين معاهم بالمنزل.

كانت تجلس حماتها مع بناتها، شاهندة وأماني وفتحي زوج أماني كان يجلس معهم.

خرجت أميرة من غرفتها وهي تضع الحجاب فوق رأسها وترتدي اسدال الصلاة الواسع لا يظهر من جسدها اي شئ.

اقتربت منهم وقفت امامهم وتحدثت بهدوء.

– مساء الخير

نظروا اليها جميعًا وكلًا منهم له نظرة خاصة.

نظرت حماتها بغضب
نظرت شاهندة بحقد
نظرت أماني بتعاطف
نظر فتحي بشهوة وهو يتأملها من الاسفل الى الاعلى ويقارن جسدها النحيف المتناسق بجسد زوجته الممتلئ.

تحدثت أميرة بهدوء.

-لو سمحتي يا ماما كنت عايزة اتكلم معاكي في موضوع مهم

نظرت اليها حماتها باستخفاف ثم تحدثت بسخرية.

– وماله ياختي اتكلمي مفيش حد غريب

نظرت اليهم أميرة باحراج ثم تحدثت بارتباك.

– انا لقيت شغل وهبدأ فيه من بكره ان شاءالله

نظر اليها فتحي زوج أماني من الأسفل الى الاعلى وهو يتحدث بطريقة ماكرة يخفي خلفها وقا0حته.

– شغل ايه بس الا انتي عايزة تشتغليه، ما اي حاجة تحتاجيها احنا عنينا ليكي

نظرت اليه زوجته بغضب بعد ان شعرت من طريقته الماكرة نيته السوء اتجاه زوجة شقيقها.

نظرت أميرة الى حماتها وتحدثت بارتباك.

– قولتي ايه يا ماما ؟

حركت حماتها فمها بستهزاء قائلة.

– وشغل ايه ده بقى ان شاءالله الا الهانم عايزة تشتغله ؟!

تحدثت أميرة بهدوء.
– شغل مع واحده صاحبتي، واهو احاول اجيب فلوس عشان عملية جنه

تحدثت شاهندة بسخرية.
– يا دي جنه الا دوشانه بيها كل شويه عملية جنه، عملية جنه

تحدثت حماة أميرة مع ابنتها بصرامة.
– شاهندة، متدخليش في الا ملكيش فيه

ثم نظرت الى أميرة واضافة بغضب.
– وانتي يا ست أميرة، كلمي جوزك وخدي رأيه الاول ولو وافق يبقى تشتغلي، موافقش، هو حر، انتي مراته وهو حر معاكي

تحدثت أميرة بغضب مكتوم.

يتبببببببببببببببببع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top